Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
AikePeer schreef:@ ddees ik denk dat voor het kind de verschillen niet duidelijk aanwezig zijn.
Bij allebei leren ze omgaan met leeftijdsgenootjes en leren ze ook respect te tonen voor volwassenen (de begeleiders op de creche/kinderdagverblijf).
NikkiNik schreef:Bij ons is de creche en kinderdagverblijf precies hetzelfde, hoor. Dat is voor werkende ouders en ik vind het ook erg al ouders hun kinderen daar 5 lange dagen heen brengen. Om kinderen op school voor te bereiden gaan ze hier naar de peuterspeelzaal. Mijn dochtertje is nu nog lekker thuis bij mij, maar volgend jaar is ze 2 jaar en dan gaat ze twee ochtendjes per week naar de peuterspeelzaal. Verder kun je thuis ook kindjes uitnodigen waar ze lekker mee kunnen spelen of laten buiten spelen (onder toezicht van de ouders). Werkt ook prima en kost me heel wat minder geld.
Charos schreef:Ik neem ook niet aan dat dat meisje er zelf voor heeft gekozen om op haar 16e zwanger te raken?
Wat vinden jullie dan? abortus?
Charos schreef:Wat vinden jullie dan? abortus?
Citaat:En aangezien ze op jonge leeftijd moeder zijn geworden hebben ze vaak minder opleiding (immers voor hbo of universiteit ben je na de middelbare toch 4 tot 5 jaar kwijt).
Citaat:Eerlijk...? Ja!
Ik hoop dat mijn dochter later deze keuze zal maken, al zal ik haar niet dwingen.
Iemand hoort gewoon op zijn 15/16 nog niet de verantwoordelijkheid te hebben voor een ander leven.
Joyckuh schreef:Jippie: echt onzin, ook die ''kinderen'' van 16 kunnen een kind opvoeden zonder volwassene. Mijn ouders bemoeien zich ook niet met de opvoeding van Jari en het gaat perfect hoor. Moederlijke instincten, ooit wel eens van gehoord?
Ddees schreef:Het kind leeft dan in je, ik kan niet begrijpen hoe mensen zoiets kunnen doen.
Jippie schreef:Joyckuh schreef:Jippie: echt onzin, ook die ''kinderen'' van 16 kunnen een kind opvoeden zonder volwassene. Mijn ouders bemoeien zich ook niet met de opvoeding van Jari en het gaat perfect hoor. Moederlijke instincten, ooit wel eens van gehoord?
Joyce, de huidige maatschappij zit behoorlijk complex in elkaar. Dat is ook de reden dat jongeren lang tijd nodig hebben om volwassen te worden. In Afrika is het heel normaal dat je op je 14de-16de moeder wordt, in sommige delen van India worden meisjes uitgehuwelijkt zodra ze menstrueren, maar daar zijn de maatschappelijke structuren en het leven ook heel eenvoudig.
Onze huidige maatschappij zit complex in elkaar en het heeft tijd nodig voordat je daarop voldoende bent voorbereid.
Hoe voorzie jij nu op dit moment in je levensonderhoud en dat van je kind?
Hoe denk je dat in de toekomst te gaan doen?
Wat doe je aan je eigen ontwikkeling om om je eigen dromen te realiseren? [of heb je er je hele leven van gedroomd om met je 16de mamma te worden?]
Wat voor een toekomst wil jij voor je kind?
En een gewetensvraag, zou je andere meiden van 16 adviseren om op hun 16de moeder te worden en waarom wel/niet?