jonge moeder

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AikePeer

Re: jonge moeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 14:41

inderdaad joyckuh, ik denk ook niet dat het zo slecht is om een kind naar een creche te doen.
Vooral de tijd voor ze naar school gaan.
Als een kind enigskind is en hij komt dus weinig in contact met andere kinderen voordat hij/zij naar school gaat loopt hij achter qua sociale contacten.

Wel vind ik het een verschil of je je kind er een paar ochtendjes brengt of dat je het kind iedere dag er om half 8 voor de deur "zet" en het om 6 uur weer ophaald!

Het moet nou niet zo zijn dat de creche het grootste gedeelte van de opvoeding doet, vind ik.

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 14:46

Bij ons is de creche wat anders als een kinderdagverblijf: een kinderdagverblijf is als opvang als de ouders werken zijn. De creche is er voor kinderen inderdaad sociale vaardigheden bij te brengen en voor te bereiden op de basisschool. De creche is bij ons in het dorp 5 ochtenden in de week van 8.30 tot 11.30, vind ik ook heel anders dan van 8.00 tot 18.00 uur.

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 14:50

@ ddees ik denk dat voor het kind de verschillen niet duidelijk aanwezig zijn.
Bij allebei leren ze omgaan met leeftijdsgenootjes en leren ze ook respect te tonen voor volwassenen (de begeleiders op de creche/kinderdagverblijf).

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 14:52

Ik ben net 30 geworden en ik heb een kleine die in okt 5 wordt Haha!
En bewust thuis (huisvrouw) voor mijn kind.

NikkiNik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 15:04

Bij ons is de creche en kinderdagverblijf precies hetzelfde, hoor. Dat is voor werkende ouders en ik vind het ook erg al ouders hun kinderen daar 5 lange dagen heen brengen. Om kinderen op school voor te bereiden gaan ze hier naar de peuterspeelzaal. Mijn dochtertje is nu nog lekker thuis bij mij, maar volgend jaar is ze 2 jaar en dan gaat ze twee ochtendjes per week naar de peuterspeelzaal. Verder kun je thuis ook kindjes uitnodigen waar ze lekker mee kunnen spelen of laten buiten spelen (onder toezicht van de ouders). Werkt ook prima en kost me heel wat minder geld.

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 15:06

AikePeer schreef:
@ ddees ik denk dat voor het kind de verschillen niet duidelijk aanwezig zijn.
Bij allebei leren ze omgaan met leeftijdsgenootjes en leren ze ook respect te tonen voor volwassenen (de begeleiders op de creche/kinderdagverblijf).

Ik denk dat er voor de kinderen toch wel verschil is, of ze nu een hele dag moeten gaan of ze gaan 3 uurtjes .

NikkiNik schreef:
Bij ons is de creche en kinderdagverblijf precies hetzelfde, hoor. Dat is voor werkende ouders en ik vind het ook erg al ouders hun kinderen daar 5 lange dagen heen brengen. Om kinderen op school voor te bereiden gaan ze hier naar de peuterspeelzaal. Mijn dochtertje is nu nog lekker thuis bij mij, maar volgend jaar is ze 2 jaar en dan gaat ze twee ochtendjes per week naar de peuterspeelzaal. Verder kun je thuis ook kindjes uitnodigen waar ze lekker mee kunnen spelen of laten buiten spelen (onder toezicht van de ouders). Werkt ook prima en kost me heel wat minder geld.

Bij ons is de creche dus een peuterspeelzaal. En mijn dochter is ook met twee jaar twee ochtenden in de week er naar toe gegaan. Ze vind het heel leuk om met de kinderen te spelen.

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 15:09

Ik heb zelf nog geen kind, maar als het ooit zover komt wil ik niet de enige zijn die voor me kind thuis blijft.
Ik wil dat mijn kind zowel naar mijn vriend als naar mij toetrekt.

@nikkinik ja thuis uitnodigen kan idd ook maar ik zou het belangrijk vinden dat ze ook in een niet thuis situatie sociaal kunnen spelen.

Maar zoals ik hierboven al zei ik heb nog geen kind, dus heb eigenlijk helemaal geen recht van spreken..:p

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 15:12

@ ddees ja maar op een kinderdagverblijf hoeven toch ook niet persee een hele dag te zijn?
sorry als ik het fout heb.

Mijn kleine nichtjes zijn van jongs af aan naar het kinderdagverblijf geweest, niet iedere dag overigens, maar ze vertellen er altijd dol enthousiast over!
Maar zoals ik al zeg ze worden daar dus niet om half 8 gebracht en om 6 uur opgehaald en dat 5 days a week!

naomi1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 15:23

Mijn kindje gaat 3 (hele) dagen in de week naar een kinderdagverblijf... en hij vind het er super! En ik vind het eerlijk gezegd ook heerlijk. Ik vind het echt super om moeder te zijn, maar ik vind het ook super om 3 dagen in de week te werken (en naar school te gaan) en even wat tijd voor mezelf te hebben.
Ik krijg af ent oe reacties van: ,,jeetje wat breng jij je kind vaak naar de creche." of: ,,wat ben je dan weinig bij je kindje.'' (om moe van te worden)
Ik vind het belangrijk om vrije tijd voor mezelf te hebben... als ik dit zou moeten missen zou ik een stuk minder gezellige moeder zijn.
Je kan tenslotte pas goed voor je kind zorgen als je ook goed voor jezelf zorgt!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 16:00

Charos schreef:
Ik neem ook niet aan dat dat meisje er zelf voor heeft gekozen om op haar 16e zwanger te raken?

Wat vinden jullie dan? abortus?

Nee als ze zich oud genoeg vind voor seks moet ze ook zelf verantwoordelijk zijn de gevolgen. Ik wil niet zeggen dat je dan moet wachten tot je getrouwd bent oid, en is ook zeker niet kortzichtig bedoeld: maar als je seks hebt, weet je dat je zwanger kúnt raken. Dan moet je er ook zélf voor zorgen en niet dat je eigen moeder de primaire verzorger word.
Abortus vind ik niet persé noodzaak, maar zelf verantwoordelijkheid nemen voor je kind wél.
Abortus vind ik voor iemand van 13/14 wel geschikt, want anders hangt de complete opvoeding van het kind af van anderen omdat je op je 13/14 zelf nog opgevoed moet worden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 16:01

(ik heb trouwens ook op een kinderdagverblijf gezeten, en ik vond alles beter dan mijn afschuwelijke oppas Nagelbijten / Gniffelen)

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 16:01

Helemaal mee eens naomi1985!

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 16:03

Je kan tenslotte pas goed voor je kind zorgen als je ook goed voor jezelf zorgt!...<<--- ben ik het zeker mee eens!!!

Zelf is mijn zoontje (nu bijna 6) toen ie 2 en n half was eerst 2 ochtenden geggaan van half 9 tot half12 en toen ie 3 en n half was ging hij drie ochtenden met zn 4e naar basissschool en dan liet ik m 1 dag thuis (de woensdag) om het niet te zwaar te maken...met zn 5e moest ie volledig naar school ook de woensdag,wat maar 3 uurtjes was toch trok ie dat in t begin niet.Hij was zowiezo om de vrijdag vrij en nu in dit school jaar heeft ie elke woensdag middag en vrijdagmiddag vrij:)Hij wordt nu in november 6 en nog is ie soms hartstikke moe er van ..dus hebben we eerst na school thuis een bank halfuurtje lekker samen en daarna wil ie of naar buiten of wat anders en hij gaat gewoon tussen kw over 7 en half 8 naar bed ..Ik doe als hij op school is een studie maar ben er wel voor m als ie uit school is vindt ik belangrijk:D

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 16:10

Charos schreef:
Wat vinden jullie dan? abortus?

Eerlijk...? Ja!
Ik hoop dat mijn dochter later deze keuze zal maken, al zal ik haar niet dwingen.
Iemand hoort gewoon op zijn 15/16 nog niet de verantwoordelijkheid te hebben voor een ander leven.
Ze hoort te feesten, te luieren en te kunnen uitslapen!
Ze hoort niet om 05.00 op te moeten om haar kind de fles/borts te geven.
Dus ja, mocht mijn dochter op vroege leeftijd zwanger zijn,hoop ik dat ze kiest voor een arbortus...
Laatst bijgewerkt door Ylana op 07-09-06 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 16:14

Ík vind zelf dat 24 niet súper jong is.

Bij mij in de stad zie ik best vaak meisjes van ongeveer 16/17 al met een kind...

Ik wil zelf sowieso voor mijn 25ste een kindje, als ik alles dan op een rijtje heb.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 16:19

Ik geniet nog heerlijk van mijn kindvrije bestaan. Ik geniet van het student zijn (ook al ga ik nooit uit), ik ben leiding bij scouting van 42 ( 7-11 jarige) kids in 1 groep (wat ik heerlijk vind) en heb natuurlijk mijn vriend en mijn pony erbij. Eerst moet ik wat fasen hebben afgerond, wil ik aan een nieuwe fase beginnen Lachen

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 16:41

Citaat:
En aangezien ze op jonge leeftijd moeder zijn geworden hebben ze vaak minder opleiding (immers voor hbo of universiteit ben je na de middelbare toch 4 tot 5 jaar kwijt).

Hier wordt ík nou boos van...
Alsof élk meisje,jong of oud,de mogelijkheid heeft om aan de universiteit te studeren!
Dus omdat ik geen hbo of universiteit heb,ben ik ineens minder opgeleid.
Er wel eens bij nagedacht dat sommige mensen die nóóit kinderen krijgen ook geen universiteit hebben?!
Ik vindt dit geen vergelijking.
Ik ben zelf gestopt met school,nadat ik twee opleidingen succesvol heb afgerond.Laat ik nu lichamelijk het werk niet meer mogen doen waarvoor ik geleerd heb,en een hoge opleiding is het ook niet....
Niet iedereen kan goed genoeg leren voor een universiteit,mogen ze dan geen kinderen?

Citaat:
Eerlijk...? Ja!
Ik hoop dat mijn dochter later deze keuze zal maken, al zal ik haar niet dwingen.
Iemand hoort gewoon op zijn 15/16 nog niet de verantwoordelijkheid te hebben voor een ander leven.

Schandalig...Dus je kind kan volgens jou niet beslissen over de opvoeding van haar toekomstige kind,maar ze is wel 'oud en wijs genoeg' om de beslissing te nemen het te 'vermoorden' ?!?!
Mijn vriendin heeft éénmaal een abbortus moeten laten plegen toen zij 17 was.Ze loopt er nu voor de rest van haar leven mee rond dat ze nu een kindje van 3 had kunnen hebben,en ze heeft spijt dat ze toen zo snel die beslissing heeft genomen...

Ik blijf erbij,16 is jong,maar eerlijk mensen...
Houd eens op met dat eeuwige oordelen over anderen

Ik ben liever 18 en kan liefdevol met mijn kind omgaan,die hartstikke welkom is,dan twee mensen die maar kinderen nemen 'want dat hoort'.We schoppen ze gewoon naar de creche want 'ik heb ook nog een carriëre' ....
Laat mij dan maar het zogenaamd laagopgeleide moedertje zijn die haar kind niks te bieden heeft,maar ik,en het kind,weten wel beter. Lachen

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 16:48

Turbotinker, nu schrijf jij dingen die ik zo niet gezegt hebt.
Ik zeg niet dat ze het niet kan... Tuurlijk zal ze het kunnen. Zeker met hulp.
Maar in mijn ogen hóeft het niet. Met andere worden hoort ze die verantwoordelijheid nog niet te hebben.
Mijn vriendin heeft op haar 17e óók een arbortus ondergaan. En zij heeft er géén spijt van. Zij wist dat ze het kindje niet kon geven wat het nodig had. Inclusief een (stabiele) vader.
En vermoorden...?!? Kom op. Het is dan een klompje cellen. Niet meer en niet minder! Ga er nou niet iets van maken wat het in mijn ogen nog niet is...
Dus ja! Ik hoop nog steeds dat míjn dochter de wel overwogen beslissing maakt om het niet te laten komen, maar mocht ze er wél voor kiezen zullen mijn man en ik er voor haar zijn.

adnil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 16:53

Ik zie dit topic nu pas, en ik heb niet alles doorgelezen (11 bladzijden Clown ) maar ik meld me hier dan ook maar even.
Ik ben 22 en sinds 6 weken moeder. Toen ik 21 was ben ik heel bewust zwanger geraakt, nadat ik met mijn toenmalige vriend getrouwd was. Het is inderdaad niet zo dat je leven stopt als je een kind krijgt/hebt. Je prioriteiten verschuiven wel. Zoals eerst mijn paard op de 1e plaats kwam, zo komt daar nu mijn kind. De tijd van de hele dag op de stal 'hangen' ja die is inderdaad voorbij, maar wat je ervoor terug krijgt is onbeschrijfelijk... En Ddees heeft gelijk hoor, met een kind gaat je ontwikkeling gewoon door. In het begin moet je zoeken naar een balans, maar dat heeft iedereen, 20 of 35 jaar...
Ik doe alles wat ik voordat ik moeder was ook deed en ik ga straks na mijn zwangerschapsverlof gewoon weer aan het werk en ook proberen daar verder in te komen.

@Ylana: Dat ligt er maar aan hoe ver je bent in je zwangerschap. Al eens een echo van 8 weken gezien?? Met kleine armpjes, een rompje, een hoofdje en een kloppend hartje?? Ik denk niet dat je dan nog zegt dat het een klompje cellen is...
En meestal weet je niet veel eerder dat je zwanger bent. Ik was 7 weken zwanger toen ik erachter kwam, met 8 weken een echo gehad, nou dat was echt geen klompje cellen!!

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 16:55

Nou, een klompje cellen!! tot 20 weken kun je een abortus laten doen en vanaf 24 weken doen de dokters er alles aan als het kind te vroeg geboren wordt. Dus spreek alsjeblieft niet over een klompje cellen. Vanaf 8 weken heeft het kindje een hart!!!
Het kind leeft dan in je, ik kan niet begrijpen hoe mensen zoiets kunnen doen.
Maar ook dat is je eigen mening en eigen keuze. Alleen weet ik niet of je op je 16e zelf kiest voor abortus, ik denk dat daarvoor de omgeving te veel meeweegt in je beslissingen.

_Suus_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 16:56

Mijn moeder wasz ook zoiets..
ik ken zelf iemand die 16 us en heeft een kind
Erg gewoon

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 17:00

Joyckuh schreef:
Jippie: echt onzin, ook die ''kinderen'' van 16 kunnen een kind opvoeden zonder volwassene. Mijn ouders bemoeien zich ook niet met de opvoeding van Jari en het gaat perfect hoor. Moederlijke instincten, ooit wel eens van gehoord?

Joyce, de huidige maatschappij zit behoorlijk complex in elkaar. Dat is ook de reden dat jongeren lang tijd nodig hebben om volwassen te worden. In Afrika is het heel normaal dat je op je 14de-16de moeder wordt, in sommige delen van India worden meisjes uitgehuwelijkt zodra ze menstrueren, maar daar zijn de maatschappelijke structuren en het leven ook heel eenvoudig.

Onze huidige maatschappij zit complex in elkaar en het heeft tijd nodig voordat je daarop voldoende bent voorbereid.

Hoe voorzie jij nu op dit moment in je levensonderhoud en dat van je kind?
Hoe denk je dat in de toekomst te gaan doen?
Wat doe je aan je eigen ontwikkeling om om je eigen dromen te realiseren? [of heb je er je hele leven van gedroomd om met je 16de mamma te worden?]
Wat voor een toekomst wil jij voor je kind?
En een gewetensvraag, zou je andere meiden van 16 adviseren om op hun 16de moeder te worden en waarom wel/niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 17:06

Ddees schreef:
Het kind leeft dan in je, ik kan niet begrijpen hoe mensen zoiets kunnen doen.

En zo zijn er ook mensen die niet kunnen begrijpen dat een meisje van 16-17 geen abotus pleegt als het kind niet gewenst is.
Ik vind dat ieder kind het recht heeft om gewenst te zijn een kind dat niet gewenst is zal dat zijn/haar hele leven met zich meedragen.

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 17:12

Jippie schreef:
Joyckuh schreef:
Jippie: echt onzin, ook die ''kinderen'' van 16 kunnen een kind opvoeden zonder volwassene. Mijn ouders bemoeien zich ook niet met de opvoeding van Jari en het gaat perfect hoor. Moederlijke instincten, ooit wel eens van gehoord?

Joyce, de huidige maatschappij zit behoorlijk complex in elkaar. Dat is ook de reden dat jongeren lang tijd nodig hebben om volwassen te worden. In Afrika is het heel normaal dat je op je 14de-16de moeder wordt, in sommige delen van India worden meisjes uitgehuwelijkt zodra ze menstrueren, maar daar zijn de maatschappelijke structuren en het leven ook heel eenvoudig.

Onze huidige maatschappij zit complex in elkaar en het heeft tijd nodig voordat je daarop voldoende bent voorbereid.

Hoe voorzie jij nu op dit moment in je levensonderhoud en dat van je kind?
Hoe denk je dat in de toekomst te gaan doen?
Wat doe je aan je eigen ontwikkeling om om je eigen dromen te realiseren? [of heb je er je hele leven van gedroomd om met je 16de mamma te worden?]
Wat voor een toekomst wil jij voor je kind?
En een gewetensvraag, zou je andere meiden van 16 adviseren om op hun 16de moeder te worden en waarom wel/niet?

Vind dat jij alles wel erg zwart wit denkt.

Complex wat is complex? Je groeit toch hier op dus je weet toch niet beter? Kijk al kom je nou uit afrika en hier wonen dan is alles erg complex ja.

Tuurlijk zal ze er niet van gedroomd hebben om op haar 16de zwanger te raken. Ja jippie vandaag ben ik 16 geworden nu wordt het tijd voor een kind. Nou denk niet dat het zo is gegaan. Je moet je aanpassen aan je kind, maar volgens mij heeft ze dat perfect gedaan. Kind ziet er niet ondervoed of onverzorgd uit.

En een toekomst voor een kind is er altijd in Nederland! Niemand hoeft hier te leven van een hap rijst. Haar kind gaat gewoon naar school en volgt een opleiding.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 17:15

nu zie iik dat t even over abortus gaat ik heb n mooe tekst daar over gevonden zal t hier plakken..
--------------------------------------------------------------
Iedereen mag zelf beslissen wat je doet, maar denk eraan voordat je aan sex begint of zo. Zorg er gewoon voor dat je niet zwanger wordt.
Als je neukt kan je zwanger raken, zo simpel is het!

OKTOBER:
Vandaag is mijn leven begonnen. Mijn ouders weten het nog niet, maar ik ben er al. Ik word een meisje. Ik krijg blond haar en blauwe ogen. Bijna alles staat al vast, zelfs dat ik van bloemen zal houden.

19 OKTOBER:
Sommigen zeggen dat ik nog niet echt een persoon ben, en dat alleen mijn moeder maar bestaat. Maar ik ben wèl echt een persoon, net zoals een kruimeltje brood toch werkelijk brood is. Mijn moeder bestaat. En ik ook.

23 OKTOBER:
Mijn mond begint zich nu te openen. Denk je eens in, over een jaar of zo zal ik al kunnen lachen en later zal ik gaan praten. Ik weet wat mijn eerste woordje zal zijn: MAMMA.

25 OKTOBER:
Vandaag begon mijn hart helemaal uit zichzelf te kloppen. Van nu af aan zal het mijn hele leven rustig blijven kloppen, zonder ook maar één keer stil te staan om uit te rusten! En na vele jaren zal het moe worden. Het zal ophouden met kloppen, en dan zal ik sterven.

2 NOVEMBER:
Ik groei nu elke dag een beetje. Mijn armen en benen beginnen vorm aan te nemen. Maar ik moet nog heel lang wachten voordat ik op die kleine beentjes overeind kan gaan staan om naar mijn moeders armen te reiken, en voordat ik met deze kleine armpjes bloemen zal kunnen plukken en mijn vader zal kunnen omhelzen.

12 NOVEMBER:
Er beginnen zich heel kleine vingertjes aan mijn handen te vormen. Wat zijn ze grappig klein! Met die vingertjes zal ik mijn moeders haar kunnen strelen

20 NOVEMBER:
Vandaag pas heeft de dokter aan mamma verteld dat ik hier onder haar hart leef. O, wat zal ze gelukkig zijn! Ben je gelukkig, mamma?
25 NOVEMBER:
Mijn pappa en mamma zijn waarschijnlijk al een naam voor mij aan het bedenken. Maar zij weten niet eens dat ik een meisje ben. Ik wil Kathy genoemd worden. Ik word al zo groot.

10 DECEMBER:
Mijn haar groeit al. Het is zacht en licht en glanzend. Wat voor haar zou mamma hebben?

13 DECEMBER:
Ik begin nu net te kijken. Het is donker om mij heen. Als mamma mij ter wereld brengt, zal die wereld vol zonneschijn en bloemen zijn. Maar wat ik het allerliefst wil zien, is mijn mamma. Hoe zie je eruit, mamma?

24 DECEMBER:
Zou mamma het zachte kloppen van mijn hart horen? Sommige kinderen zijn een beetje ziek als zij geboren worden. Maar mijn hart is sterk en gezond. Het klopt zo regelmatig: tik-tik, tik-tik. Je zult een gezonde dochter krijgen, mamma!

28 DECEMBER:
Vandaag kwam er een eng, koud en hard ding binnen in mijn mamma.
Vandaag heeft mijn mamma mij gedood.
------------------------------------------------------

Ik persoonlijk vond t een goede maar ook harde tekst,,, maar wilde mm toch even plaatsen