H&M: Absurde maatvoering...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 21:32

runningkawa schreef:
Denk dat he vriendinnetjes wat bang zijn om te zeggen wat ze wegen en dat lijkt me niet zo raar omdat jij er zo op gefocust bent

Ik lees idd tussen de regels door (is het eigenlijk wel tussen de regels door, sommige dingen staan er gewoon) , krijg heel vieze bijsmaak van sommige berichten.
en jij zei x pagina's terug pb's te krijgen, nou ik ook
met mensen die jou zinnen hetzelfde opvatten als ik

dus ben niet de enige, die jou berichten zeer denigrerend over vind komen naar alles en iedereen met 42 en meer

Maar zegt het feit dat jij mijn berichten denigrerend opvat, niet evenveel over jou als over mij? Ik ben hier heel fanatiek bij lijntopics, en heb hier en daar advies gegeven. Dat doe ik in mijn omgeving ook, als er om gevraagd wordt . In deze context heb jij mijn berichten gezien, ken je mijn achtergrond, en plakt jouw referentiekader er een plakkertje op als 'ze zal dik zijn wel vies vinden'. ZOu ik een onbekende bokker zijn, was het topic op de vierde pagina gestopt.

Het enige wat ik in dit topic terug kan vinden als zijnde enigszins denigrerend, is mijn zinnetje dat het absurd is om 46 als normaal aan te gaan voeren. Vervang daarbij 46 door 34, dan hoor je niemand.

Het verbaast mij werkelijk hoeveel mensen hier in dit topic, het bericht opvatten als een persoonlijke belediging en menen een kruistocht te moeten voeren voor 'de zwaardere medemens'. Iemand leest het woordje 'dik' en meteen wordt je geassocieerd met een graatmager anorexiatype dat afkeer heeft van eten en dikke mensen niet accepteert. Apart fenomeen hoor...

Gerbenfroh: Welke stad is dat??!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 21:36

Jij denkt misschien dat je berichten wat aardiger over komen dan ze zijn(ja heb ik ook vaak, dus weet wat het is)
maar ik kan je zeggen, misschien heb je het wel eens mis

En verder zegt het erg weinig over mij
Ik zit qua BMI nog goed, er zou een paar kg afmogen, maar heb geen hekel aan mijn lijf.
ben ook een dunne geweest en ik ze mezelf liever wat steviger dan met die uitstekende botten overal in mijn lijf.
Dus nee, over mij zegt het niks

Maar ik kan het ook wel eens erg vinden voor een ander. (wauw, dat kan ook nog)
Sinds die 2 collega's die durfden te praten, weet ik hoe ontzettend kwetsend jou woorden zijn.
En zelfs meer dan kwetsend, maar gewoon erg..laat maar, je snapt het toch niet

Laura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 21:39

Nou doen een poging? Welke twee collega's? Dat berichtje heb ik over het hoofd gezien?
Welke woorden zijn dan exact kwestend. Wat is er kwetsend aan. Ik meen serieus, ik hoor het graag.

lies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 21:41

Laura, je klinkt soms gewoon een beetje als een ex-roker die iedereen wil vertellen hoe slecht roken is en hoe makkelijk het is om eraf te blijven. Dat is het ook, maar het is wel irritant voor de roker dat 'gezeur' aan te horen. Want je stopt toch niet voor je er aan toe bent.

Overigens, ik kan het weten, ben na 15 jaar roken nu 2 maanden gestopt en vind nu al alle rokers erg dom (maar ik zeg 't niet hardop Tot nu toe iig )

Het lijkt soms alsof je je eigen, eenmans kruistocht aan het houden bent. Ik kan me best voorstellen dat sommigen denken dat er een verborgen boodschap in je bericht zit.

Laura

Re: H&M: Absurde maatvoering...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 21:43

visje schreef:
Wow dat gaat hier snel op bokt zeg! Ik heb niet alles gelezen, dus ik zal maar hoofdzakelijk reageren op wat Laura in haar eerste berichtjes schrijft.

Ik ben van mening dat het veranderen van de etiketjes (36->34, 42->40) een zeer slimme, maar niet al te sympathieke zet is van de kledingindustrie.

De reden waarom die etiketjes worden veranderd is (natuuuuurlijk) om te verkoop goed te laten lopen. Mensen kopen gemakkelijker een bloesje maar 36/38 dat hun past. Dus de kledingindustrie volgt gewoon maar de gemiddelde dikte op en probeert mensen te misleiden met ze (ookal passen ze er volgens de oude normen niet in) een maatje 38 aan te smeren. Het heeft dus niet veel te maken met emapthie vanuit kledingbranche voor "dikke mensen die er niets aan kunnen doen", want empathie bestaat in de zakenwereld niet (of amper).

Een gevolg hiervan is dat in Amerika en ook bij ons helaas mensen zich gerustgesteld voelen als ze een maatje meer hebben. "oh ik pas toch nog in een maatje 42, zo erg is het niet." Nou, natuurlijk zijn er wel grote complicaties voor de gezondheid als je echt te zwaar weegt. Het kost de staat verschrikkelijk veel aan sociale zekerheid. (In amerika wellicht niet ). En natuurlijk verdienen mensen die te zwaar wegen geholpen en behandeld te worden indien nodig. Maar preventie is altijd beter, want goedkoper.

Kortom: mij gaat het niet om "wiens schuld is het dat je dik bent " (ziekte, ongezond leven, aanleg, geen geld voor gezonde voeding, geen kennis over gezonde voeding, ...noem maar op), maar wel om: geef je de mensen een ralistisch beeld van de gevolgen van zwaarlijvigheid. Sensibiliseer je de mensen voor dit probleem?

Ik denk dat de kledingindustrie onrechtstreeks (maar lekker bewust) preventieacties tegenwerkt. "Een half uur bewegen per dag? niet nodig... ik pas al jaaaaaaren in een maatje 42!"

Oeh, deze verdient het om nog even gequote te worden trouwens. Dit is EXACT wat ik met mijn berichtje bedoelde.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 21:43

idd, gewoon de toon in al je berichten
de manier waarop het gebracht word

Lies geeft het met een leuk voorbeeld aan

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 21:45

Bovendien slaat dit topic nergens op. Laura ondervind iets in de Hennes en vervolgens is er een maatschappelijke trend? Terwijl het gewoon feit is dat er van de maten bij de Hennes niks klopt, zowel naar boven als naar beneden.

Wat doe jij eigenlijk bij de Hennes, is dat niet te volks voor jou?

lies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 21:46

faye schreef:
Terwijl het gewoon feit is dat er van de maten bij de Hennes niks klopt, zowel naar boven als naar beneden.

Dat is ook waar, want als ik de Hennes moet geloven is mijn dochter zo ongeveer 3 jaar oud (maat 110, ze is 6 jaar).

Het L.O.G.G spul spant helemaal de kroon.

Laura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 21:52

Ik gok dat ik de 'illustrerende case' er beter niet bij had kunnen zetten, al heb ik nog het stiekume idee dat als daar maatje 40 werd genoemd ipv 36 het al een heel verschil maakt

Als ik als kruistochter voor de slanke gezonde eter gezien wordt, ja hoor, dat draag ik graag uit. Grappige vergelijking met roken inderdaad. Maar waarom hoort de roker zoiets niet graag? Omdat het confronterend is. Omdat ze het best weten, maar mijlenver met hun kop in het zand zitten. Omdat ze het wel willen veranderen, maar de moed nog niet hebben gevonden. Het denken niet te kunnen. En dan is die niet-roker inderdaad godsgruwelijk vervelend. Maar eigenlijk is het niet die niet-roker, maar de personificatie van het stemmetje in je achterhoofd. En ik denk ook dat veel mensen zo woest worden als het over een maatje meer gaat, al gaat het alleen over de feitelijkheden die visje zo aangeeft, omdat ze liever de confrontatie met zichzelf uit de weg gaan.
Laatst bijgewerkt door Laura op 25-11-05 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Laura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 21:52

faye schreef:
Wat doe jij eigenlijk bij de Hennes, is dat niet te volks voor jou?

Neehoor, ik geef al mijn geld uit aan mijn personal trainer en dat geld moet ik ergens op bezuinigen he

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 21:56

Die confrontatie hoeven ze niet van een ander
ze weten het zelf wel en hoeven niet door iedereen een belerend vingertje te hebben

zou dat ook kunnen?

Laura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 21:57

Absoluut. Maar waar niet eens een vinger is, wordt dan wel heel donders snel dat vingertje ingelezen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 21:58

Ik geef toe dat je soms een beetje als een schooljuffrouw overkomt Laura. En natuurlijk voelen mensen zich aangesproken op hun zwakke plek. Of denk jij dat iemand graag dik is? Ik denk dat jij daar niet echt over kan oordelen, het is al moeilijk genoeg als het je om wat voor reden dan ook overkomt.

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 22:03

Ik heb niet het hele topic gelezen, dus misschien mis ik wat. Maar ik begrijp wat Laura bedoelt, en ik geef haar ook gelijk. Maar ik ben het ermee eens dat ze het misschien wat subtieler kan zeggen. Omdat het zo te confronterend is, en misschien ook enigszins belerend is/lijkt.

Ik zie inderdaad ook af en toe gebeuren dat er geen vinger is en hij er wel gelezen wordt.

kjoetie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 22:04

faye schreef:
Ik geef toe dat je soms een beetje als een schooljuffrouw overkomt Laura. En natuurlijk voelen mensen zich aangesproken op hun zwakke plek. Of denk jij dat iemand graag dik is? Ik denk dat jij daar niet echt over kan oordelen, het is al moeilijk genoeg als het je om wat voor reden dan ook overkomt.

er wordt af en toe wel wat heftig gereageerd, maar het is ook een gevoelig onderwerp voor heel veel mensen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 22:07

Ik snap ook wat ze bedoeld
Maar ik heb dan alwer 100 keer gezegd dat ik niet denk dat het uitmaakt
dat mensen niet door de maat van hun kleding door blijven eten

nogmaals (1001) al pas ik in 176, ik weet echt wel dat er een paar kg af mag

En 176 is dan ook weer een paar maatjes groter, dus is er helemaal geen verschil.

want ik geloof er niet in dat iedereen boven 42 (wat echt niet veel is maar volgens laura wel) geen weegschaal meer heeft. Want de mensen die ik ken, kunnen allemeaal precies hun gewicht zeggen

kjoetie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 22:09

ben ik met je eens rk. ik heb dezelfde ervaring, maar kan begrijpen dat je als vriendin zijnde dat niet wilt vertellen tegen iemand als laura.. no offense.

lies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 22:12

Je komt idd vaak wat belerend over, als het dit onderwerp betreft, Laura.
Je bedoelt het wrs goed, maar het heeft gewoon totaal geen nut om er iets van te zeggen, want als je wilt afvallen omdat je vindt dat je een ongezond gewicht hebt, dan moet je dat helemaal zelf willen. Wanneer iemand steeds zegt; 'Wat ben jij dik', dan koop je snel nog een reep chocola om jezelf te troosten (overigens doel ik niet op jou, want dit zeg je niet).

Ook dit kan ik weten Ik voelde me al 3 jaar te dik, na de geboorte van mijn dochter en vooral mijn vader kon daar enorm over zeuren. Daardoor voelde ik me nog slechter. En van de één op de andere dag was ik zover en ben ik gestopt met vreten en ben ik 15 kilo afgevallen. Maar dit was zeker niet dankzij mijn vader!

Equira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 22:39

Laura, heb je misschien ook een oplossing voor jou probleem? Hoe kun je mensen duidelijk maken dat het niet goed te keuren valt dat ze overgewicht hebben, zonder kwetsend te zijn en toch deze mensen in leuke kleren rond laten lopen?

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 22:40

Laura, niet om het een of ander, maar ik héb inderdaad maat 44/46, en ik heb het daar heel moeilijk mee!
Mijn problemen komen voort uit het feit, dat ik met mn toenmalige maatje 42, door meerdere jongens ontzettend gekwetst ben.
Sommige mensen vallen in zo'n periode af, ik behoor tot de categorie die troost bij het eten zoekt.
Dit alles heeft mijn situatie alleen maar erger gemaakt. Ik ben pas 20 en ga vrijwel nooit uit, een vriend heb ik al heel lang niet meer, ik wordt keer op keer afgewezen op hetzelfde, en ik hoef jou niet te vertellen waarop neem ik aan.
Het afvallen valt me ontzettend zwaar, omdat ik nogal gekrenkt ben in mijn persoon de afgelopen jaren, en dat ook nog steeds regelmatig gebeurd. Ik blijf dus af en toe naar het eten vliegen.
Ik loop al ruim 1,5 jaar bij een psycholoog en ik zit al 2 jaar in een depressie...

van opmerkingen zoals die van jou kan ik echt kwaad worden!

Laura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 23:55

Maar Liezel; en daarmee beantwoord ik meteen Wendy's vraag denk ik; én sluit ik me aan bij Lies...
Ik ben overtuigd dat je zelf een keuze hebt in alles. Als ik bovenstaand berichtje als voorbeeld neem; je wordt kwaad om wat ik zeg. Je zegt dat je aangekomen bent juist doordat anderen zoiets over jou zeiden.
Schuif je daarmee deels de schuld niet in de schoenen van een ander? Je bent gaan eten omdat anderen zoiets over je zeiden. Gevolg is dat je nu niet uitgaat, geen lol hebt, er mee zit, eet, visieuze cirkel. Ik denk namelijk, dat als Hennes de hele winkel volhangt met jouw maat, en niemand er iets over zei, je er ook niet gelukkig mee bent, omdat je het zelf moet accepteren. Toch?

Goed, ik wil niet de psycholoog uithangen, maar ik kan het me zo goed voorstellen! En ik zie meiden van 15 lopen, met een hele grote omvang. Natuurlijk kan je daar gelukkig mee zijn, maar ik denk dat het merendeel zich er niet prettig bij voelt. Om bijvoorbeeld bovenstaand genoemde redenen. En ik vind het zo zonde dat je gewicht je geluk laat bepalen. Daarom vind ik die maatverschuiving zorgwekkend, en de toename van fastfood, en afname van beweging, en noem maar op. Omdat het langzaamaan bij veel meiden zo gebeurd, door de maatschappij kom je op een 42, en vervolgens kom je uit in emo-eten of wat. De stap naar afvallen en een andere kijkwijze op je lijf, op eten, en bewegen is dan al zo'n grote hindernis...! Dat hoeft het helemaal niet te zijn imo, als er meer stil bij gestaan werd. En WendyK, misschien is mensen op hun zwakke plek raken misschien niet de oplossing nee. Maar ik denk ook niet dat je ooit een oplossing kan aanbieden, dat moet ieder voor zich doen. Wat ik hoop is dat de stap om die oplossing te vinden wat kleiner wordt, als de maatschappij wat meer gericht wordt op gezondheid.

Freggel

Re: H&M: Absurde maatvoering...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 00:03

Ik denk dat heel veel mensen er wel stil bij staan. Maar het is heel moeilijk om zoiets te doorbreken.

Als iedereen dat zo makkelijk zelf kon doen door er even bij stil te staan heb je ook geen psychologen e.d. meer nodig.

Laura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 00:15

Maar dan heb je het over de echte psychische stoornissen/eters. Als iedereen die zich ongelukkig voelde met zijn lijf een psychiater nodig had om dit om te keren zouden deze heren goud geld verdienen en zich kunnen laten sponsoren door Slimfast enzo

Equira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 00:16

Laura schreef:
Ik ben overtuigd dat je zelf een keuze hebt in alles. Als ik bovenstaand berichtje als voorbeeld neem; je wordt kwaad om wat ik zeg. Je zegt dat je aangekomen bent juist doordat anderen zoiets over jou zeiden.
Schuif je daarmee deels de schuld niet in de schoenen van een ander? Je bent gaan eten omdat anderen zoiets over je zeiden. Gevolg is dat je nu niet uitgaat, geen lol hebt, er mee zit, eet, visieuze cirkel. Ik denk namelijk, dat als Hennes de hele winkel volhangt met jouw maat, en niemand er iets over zei, je er ook niet gelukkig mee bent, omdat je het zelf moet accepteren. Toch?

Ik ben blij dat jij geen psycholoog bent, want hier ga je volledig de mist in. Tuurlijk zit je in een vicieuze, maar denk je nu echt dat je daar grip op hebt? Het is niet de schuld van anderen, dat is ook niet wat Liezel1 zegt. Maar anderen doen je vaak wel iets aan waar je op een gegeven moment geen grip meer op hebt. Dat heb je nu eenmaal als je in een depressie zakt. Daarom denk ik ook dat jij soms uit moet kijken met je uitspraken, want je hebt dus echt geen idee wat je anderen hier mee aan kunt doen. En wanneer weet je dat wel?? Juist, als je zelf depressief geweest bent.... En dat wens ik niemand toe, maar het zou wel eens makkelijker zijn als iedereen weet hoe dat voelt, zodat je dus niet meer deze ongemakkelijke situaties krijgt.

serenta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 00:18

Ik ken het probleem met H&M de meest gangbare maatjes zijn bijna niet te vinden!