Alles maar regelen in relatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

henshem

Re: Alles maar regelen in relatie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:47

“Wanneer is een man een ‘echte man’? De kunstwereld zoekt naar nieuwe manbeelden

ACHTERGROND
Mannelijkheid Wat is een echte man? Stoer, hard en krachtig? Twee kunstexposities over mannelijkheid willen het beeld verruimen van wat mannen kunnen zijn. „Het begrip mannelijkheid wordt te klein gehouden.”

Beide exposities sluiten daarmee aan bij een relatief recent maatschappelijk debat. De afgelopen tien jaar is de man meermaals ‘in crisis’ verklaard, eerst nog alleen vanwege het verdwijnen van zijn traditionele, dominante rol op de arbeidsmarkt, daarna steeds meer vanwege veranderende maatschappelijke rolmodellen als gevolg daarvan. De aanjagers van die laatste discussie zijn vooral rechtse bewegingen als MAGA, de manosphere en ook Forum voor Democratie. Mannelijkheid is in hun wereldbeeld een ‘natuurlijk’ gegeven, met nauw omschreven karakteristieke kenmerken. Volgens deze groepen is de man in de 21ste eeuw zijn ‘masculine energy’ kwijtgeraakt, als gevolg van de verzwakkende invloed van het feminisme en dient hij die met ferme, ‘mannelijke’ daadkracht weer op te eisen.”

Gelukkig helpt de krant van vandaag mij om te begrijpen waar Barbalala haar mening op baseert.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:08

Kunnen we deze discussie die nergens over gaat ergens anders voeren? TS wilt haar hart luchten en vraagt om raad, niet om 2 pagina's lang onduidelijke gelul over vrouwelijke en mannelijke energie te moeten lezen.

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:10

Amandavd schreef:
Kunnen we deze discussie die nergens over gaat ergens anders voeren? TS wilt haar hart luchten en vraagt om raad, niet om 2 pagina's lang onduidelijke gelul over vrouwelijke en mannelijke energie te moeten lezen.

_/-\o_

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:10

Oh, ik was al afgehaakt.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:09

Soms is het anders best zinvol om te beseffen dat mannen en vrouwen weliswaar gelijkwaardig zijn, maar niet hetzelfde. Dat sociale verwachtingen en hormonen invloed hebben hoe mannen en vrouwen zich gedragen en hoe zij dingen ervaren.

Mannen lijken zich meestal makkelijker te kunnen ontspannen, kunnen vaak makkelijker 'nee' zeggen en zijn sneller tevreden met wat ze op een dag hebben gedaan. Mannen gaan ook anders om met stress dan vrouwen. Zij kiezen vaker voor zichzelf en hebben ook minder burnout klachten.

Vrouwen zijn minder snel tevreden met wat zij hebben gedaan, zij zijn voor hun gevoel nooit klaar. Zij lijken ook meer moeite te hebben met ontspannen (ook in hun vrije tijd) en hebben meer moeite om vaker 'nee' te zeggen. Vrouwen verwerken stress door sociaal te zijn, staan in verhouding vaker 'aan' en ervaren vaker een burnout.

Dan kun je natuurlijk kritiek uiten op mannen, dat zij veel taken niet uit zichzelf oppakken en het zichzelf daardoor wel makkelijk maken en dat zij zich wel heel makkelijk ontspannen, ook als er nog heel veel taken liggen die gedaan 'moeten' worden.

Of je kunt je afvragen of veel vrouwen het zichzelf niet te moeilijk maken? Dat vrouwen vaak misschien te veel eisen van zichzelf? Voor je gezondheid loont het blijkbaar om de boel wat vaker de boel te laten. In elk geval hoef je je als vrouw dan niet schuldig te voelen, want dat doen die mannen tenslotte ook niet. :+

(overigens kan het in een relatie ook omgekeerd zijn, dat de man altijd 'aan' staat en juist de vrouw niet. Niet alle mannen en vrouwen zijn hetzelfde.)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:28

Journee, helemaal mee eens. Ik heb zo’n perfectionist in het gezin, op mijn advies heb ik haar verteld de boel de boel te laten en dat de wereld prima doordraait zonder dat alles tot in de puntjes perfect is, ze heeft geluisterd gelukkig.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:37

Toen ik mijn 1e partner leerde kennen, was hij best zelfstandig. We gingen vrij snel samen wonen want ik was net op kamers, hij had een eigen plek en ik was toch altijd daar. Na een jaar samen een woning gaan huren. Er waren best wat ergenissen, ik was idd degene die alles regelde en erachter kwam dat zijn financiën o.a. een puinhoop waren.
Hij wilde al snel aan kinderen beginnen, ik niet want wilde eerst zekerheid. (Had toen dus beter moeten weten..)

Na een paar jaar (5) begon het bij mij toch ook echt te kriebelen en koos ik ervoor om voor kinderen te gaan. Wel in het achterhoofd dat de kans er was, dat ik het uiteindelijk alleen moest doen. Het duurde nog een jaar voor ik zwanger was, in die tijd zelfs nog twijfels gehad. Andere momenten was ik weer gelukkig, of althans; dat praatte ik mezelf aan.

Binnen 4 jaar hadden we drie kinderen, we werkten beiden, hij deed uit zichzelf dingen in huis of met de kinderen. Maar toch was ik degene die ‘alles regelde’. Ik dacht eerst dat dit aan mezelf lag, dat ik wellicht geen dingen uit handen kon geven.

Na wederom een paar jaar, kozen we ervoor om nog voor een vierde te proberen. Zij kwam, en maakte voor mij alles compleet. Maar in korte tijd maakte ik best wat mee, overlijden oma, overlijden moeder, inslapen pony, familiebreuk. Tja, toen was het net alsof ik vijf kinderen had; ik had geen steun van mijn partner en was er klaar mee. Dus na 20 jaar, verbrak ik de relatie.

En ineens werd het me zo duidelijk; als die jaren, werd ik gewoon geleefd. Maar nu kon ik weer echt gaan leven, genieten, bloeide helemaal op. Voor de kinderen was dit ook erg fijn, ik zag ze weer. Mijn ex ging juist helemaal verkeerd, die had het onwijs moeilijk en al snel een nieuwe vriendin. Ik was daar blij mee: de aandacht werd verlegd. Maar het was wel duidelijk; ex kon helemaal niet alleen zijn.

Ik wilde echt geen relatie meer. Genoot van single bestaan. Tot ik na 3 jaar iemand leerde kennen die echt wat losmaakte. Nooit verwacht, tegen al mijn principes in maar dus toch voor elkaar gekozen. En het is zo’n verademing; een man die zo zelfstandig is, alles zelf kan en regelt, het onwijs goed voor elkaar heeft, mentaal heel sterk is: echt het tegenovergestelde van ex.

Ik dacht weleens; had ik de relatie veel eerder moeten verbreken? Maar zo wil ik niet denken. Dit is mijn pad geweest. Er zijn zoveel momenten geweest dat ik niet verder wilde, maar dan had ik ook niet gehad wat ik nu heb. Bovendien: het heeft geen zin om op die manier te denken. Ik heb veel geleerd die jaren, kan ze toch niet overdoen. En daarom kan ik nu bewust genieten.

Nu sta jij op datzelfde punt als ik toen ik nog geen kinderen had. Je kan nog andere richtingen kiezen. Zolang je je hiervan bewust bent.. Maar probeer je vriend niet te veranderen, dan kom je bedrogen uit. Mijn ex wilde mij ook altijd veranderen, net als ik hem. Dat werkt gewoon niet.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:25

Jaja vrouwelijke en mannelijke energie, moet dan ook wel totaal mislopen in een man-man/ vrouw-vrouw/ non-binair met partner relatie?

Dan kom je energie tekort! _O-

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:28

Ik trek ook de kar in onze relatie en soms baal ik daarvan, maar anderzijds.. ik wil ook niet anders. _O-

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:53

Het is ook zo'n flauwekul dat vrouwen niet werkte vroeger. Na de tweede wereldoorlog was er een relatief korte periode waarin er een grotere groep mensen het konden veroorloven Ja (en het was toen ontzettend in de mode).
Maar zelfs toen werkten de meeste vrouwen.
Wat dacht je van de vrouw van de boer. De vrouw van de bakker, slager, kruidenier? De vrouw van de dokter deed meestal de administratie. En wat dacht je van alle artiesten, zangeressen actrices etc etc.

En daarnaast nog alle meiden die hun bruidsschat moesten verdienen voor hun trouwen als bv dienstmeisje. En de weduwen die nog steeds wilden eten.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:55

Mijn schoonmoeder kreeg haar ontslagbrief op de dag dat ze haar huwelijk aankondigde.
Dus ja, ze had gewerkt, maar vanaf haar trouwdag mocht ze dat niet meer, althans niet bij de werkgever waar ze een betrekking had.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:05

Sintara schreef:
Het is ook zo'n flauwekul dat vrouwen niet werkte vroeger. Na de tweede wereldoorlog was er een relatief korte periode waarin er een grotere groep mensen het konden veroorloven Ja (en het was toen ontzettend in de mode).
Maar zelfs toen werkten de meeste vrouwen.
Wat dacht je van de vrouw van de boer. De vrouw van de bakker, slager, kruidenier? De vrouw van de dokter deed meestal de administratie. En wat dacht je van alle artiesten, zangeressen actrices etc etc.

En daarnaast nog alle meiden die hun bruidsschat moesten verdienen voor hun trouwen als bv dienstmeisje. En de weduwen die nog steeds wilden eten.

Nou en of. Mijn Oma was de hele week van huis om bij een rijk gezin als werkster te werken. Dan was ze enkel zondag thuis.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:07

Mijn oma werkte ook al als dienstmeid toen ze een jaar of 12 was. Ik vermoed dat het idee was dat je daarna ging trouwen en in je eigen huishouding met kindertjes verder ging. Als je als dienstmeid niet al bezwangerd was door de man des huizes want dat hoor je toch ook wel eens.....

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:14

Bij m'n vrijwilligerswerk bij geriatrische revalidatie centrum sprak ik een oudere vrouw en die had de uitspraak: als je trouwde gaf je je naam en je baan op.

En ja dat was gangbaar toen.
En daar was zij het zeker niet mee eens. Maar heeft het wel gedaan.

Een andere vrouw is na wat jaren thuis wel weer gaan werken omdat ze thuis knettergek werd.
En die vroeg toestemming aan haar man.
Die daar gelukkig geen problemen mee had.
Vroeg toestemming!

Ze werkte in het ziekenhuis en gaf aan een hork van een arts tegengesproken te hebben wat leide tot haar ontslag. Maar dat nam ze lachend in. Want ja ze hoefde niet perse te werken.

Wel is ze daarna bij een ander ziekenhuis gaan werken tot aan haar pensioen.
Als hoofd van de hartafdeling.

Dat was echt een gaaf mens die voor ons de weg heeft vrijgemaakt voor gelijkwaardigheid.

Dat we onze keuzes mogen maken.

Maar we moeten opletten dat we niet uit het oog gaan verliezen dat er nu eenmaal wel verschil zit tussen een man en een vrouw. Zeker bij een kinderwens.

En dat lijkt imo wel eens een soort van door te slaan.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:37

Suzanne F. schreef:
Maar wat is dan mannelijke energie en wat is vrouwelijke energie en waarom gaan relaties stuk als vrouwen meer in de mannelijke energie staan?

Is mannelijke energie de kost verdienen? Werken? Dingen bepalen in het huishouden? Hoe het geld wordt uitgegeven? Zware klussen doen?
Dat mogen vrouwen niet? Of krijgen mannen een minderwaardig gevoel als vrouwen dit doen?

En wat is dan vrouwelijke energie? Zorgen? Regelen? Schoonmaken? De man verwennen?

Ik denk dat dit heel lastig uit te leggen is. Naar mijn idee moet je vooral doen waar je je goed bij voelt. We zijn als mens niet allemaal hetzelfde, en we zijn als vrouwen onder elkaar ook niet hetzelfde. Wat ik wel merk is dat mijn man en ik toch automatisch bepaalde taken op ons nemen die binnen deze genderenergie vallen. Als die balans goed is, voelt het vaak gelijkwaardig. Mijn man werkt bijvoorbeeld wat meer, regelt dingen, doet klusjes in en om het huis. Ik doe weer wat meer met onze dochter, bedenk wat we gaan eten, kook en maak meer schoon in huis. Als wij dit zouden omkeren zou de energie tussen ons niet goed voelen. Nogmaals, zo werkt het bij ons. Dus niet voor iedereen 1 op 1 hetzelfde. Als ik teveel in de mannelijke energie stap en mijn man bepaalde taken uit handen neem of wat hij doet niet serieus neem, dan ontneem ik hem wat. Waardoor hij niet goed in zijn kracht kan staan. En ja, dat is soms lastig, want ik houd van controle. Als voorbeeld bijvoorbeeld als we in de auto zitten en hij rijdt, dan vind ik daar soms wat van. Bijvoorbeeld dat hij een andere route neemt dan ik zou doen, of verkeerd rijdt. Als ik me daar dan tegenaan bemoei dan ontneem ik hem wat, waardoor de relatie een heel klein stukje scheef zakt.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:40

troi schreef:
Jaja vrouwelijke en mannelijke energie, moet dan ook wel totaal mislopen in een man-man/ vrouw-vrouw/ non-binair met partner relatie?

Dan kom je energie tekort! _O-

En ook daar heb je mannelijke en vrouwelijke energie. Iedereen heeft mannelijke en vrouwelijke energie in zich. Als je als vrouw geen mannelijke energie zou hebben zou je bijvoorbeeld nooit om een loonsverhoging durven vragen, hiervoor moet je toch echt in je mannelijke energie stappen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:45

Mannelijke energie is meer Yang energie: Assertiviteit, actiegerichtheid, logica, doelen stellen, uitdagingen aangaan en doelen stellen.

Vrouwelijke energie is meer Yin energie: Zachtheid, verbinding, emphatie, intuitie.

Ieder mens zou deze kwaliteiten in balans moeten zien te krijgen in zichzelf. Ik zie wel veel mannen die niet (meer?) in hun mannelijke energie staan. En veel vrouwen die daardoor meer in hun mannelijke energie moeten gaan staan waardoor de verhoudingen scheef lopen.

Eigenlijk precies een beetje zoals bij TS.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:48

Het kan ook zo zijn dat de TS een ander type man nodig heeft. 1 waar ze zich vrouw en veilig bij voelt. Een stoerdere vent. Zo een waar een vrouw ook niet overheen walst.
Dat zie je namelijk ook wel dat een vrouw groeit. De baas word in de relatie. De man een sulletje goed bloed die nooit tegen gas geeft.
Die kan een vrouw ook niet meer in haar andere behoeftes bevredigen.
Wil niet zeggen het bij de TS zo is he!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:30

Ik heb moeite met de termen mannelijk en vrouwelijk. Ik kan me heel vrouwelijk voelen en een zaal kerels terechtwijzen en zeggen hoe het wel moet. Zal vast niet vallen onder 'vrouwelijk' volgens die definitie.

Termen suggereren tevens dat het niet passend zou zijn voor een vrouw, en zeker dat vrouwelijke is niet passend voor een man. Zeg maar eens tegen een man dat hij vrouwelijk is en hij krimpt ineen. Vrouwelijk is nog altijd minderwaardig helaas!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:36

Dat is geen juiste interpretatie, iedereen heeft mannelijke en vrouwelijke energie in zich.

Alleen hier in het westen wordt zo in hokjes gedacht..met de vooroordelen die daarbij horen. :o Veel mannen hebben ook geen beeld meer van wat mannelijk is, een soort toxische mannelijkheid wordt gepromoot. Het is een beetje oftopic, maar er zit een heleboel in helaas.

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:49

Jammer dat de discussie toch door blijft lopen, totaal irrelevant wie zijn oma rond de oorlog werkte..

Denk niet dat TS nog reageert :+

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:53

Waarom zou ts niet kunnen reageren?
Juist als ze weer inbreng heeft geeft dat weer reden het topic de andere kant op te laten gaan.

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:57

DuoPenotti schreef:
Waarom zou ts niet kunnen reageren?
Juist als ze weer inbreng heeft geeft dat weer reden het topic de andere kant op te laten gaan.

Ze kan het zeker, maar waarom zou ze nog willen? :')

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:02

Waarom niet?
Zo werken topics altijd, er word doorgekletst tot er weer nieuwe info komt.
Komt die info er niet gaat het verder en verder.

En ja verschillen vroeger en nu zijn niet eens erg offtopic.
En ook wat maanlicht aangeeft dat er op veel plaatsen nog wel een "ouderwetse" rolverdeling is.
En dat die prima is, zolang beide daar in passen.

Maar zelfs die vrouw, als ze nog leeft, nu 100 zou zijn en daar toen al niet in paste.
Maar er om mij heen ook echt vrouwen zijn die echt niet de zorg van hun kind over zouden willen dragen aan de man.

En betreft regelen, ja, de een heeft dat meer in zich dan de ander.
Ook daar, het moet je passen. Als het gaat opspelen kan het nog de beste kerel zijn.. maar naar mijn idee gaat dat altijd teveel energie kosten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:40

Chickyy schreef:
Jammer dat de discussie toch door blijft lopen, totaal irrelevant wie zijn oma rond de oorlog werkte..

Denk niet dat TS nog reageert :+

dat zou ze dan zelf ook aan kunnen geven :j