Hoeveel kinderen hebben jullie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Olikea

Re: Hoeveel kinderen hebben jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:19

Wij hebben er 2, een jongen en een meid, en dat is prima zo.
De oudste is bijna 13, en de jongste bijna 4. Ik heb hierdoor altijd het gevoel dat ik 2x een enigs kind heb. Ik heb alle tijd in hun kleine jaren, en dat vind ik wel zo fijn.

Ik zou er verder geen meer willen, heb mijn handen vol aan deze 2

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:19

0 en eigenlijk onbewust en bewust.

Ik slik al bijna 15 jaar geen pil meer en om de de natuur hun gang hun te laten gaan, we wilden beide geen ziekenhuis traject ingaan.

We hebben er beide vrede mee dat er geen kinderen zijn gekomen.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:37

Wij hebben bewust gekozen om kinderloos te blijven. We zijn dol op kinderen, ik heb ook 15 jaar met kinderen gewerkt. Maar we missen allebei de "drive" om zelf voor kinderen te gaan. Ik heb lang gedacht dat ik ergens een defect heb ofzo dat ik het niet voel. Ik word dit jaar 38 en voel het nog steeds niet. We zijn er heel open over naar elkaar en praten er goed over, omdat we niet willen dat een van ons toch spijt krijgt of het niet zou durven zeggen. Dat is enorm fijn. We stoppen al onze zorgzaamheid in onze dieren. :)

Ik ben heel tevreden, ik worstel al genoeg met balans als gevolg van burn-out, AD(H)D en een druk leven met veel werk en interesses. Ik zou echt niet weten hoe kinderen daar in zouden passen. Natuurlijk groeit dat en vindt dat zijn weg, het is echter voor ons een bewuste keuze om dat niet te doen. En dat is ook oké. Dat maakt mij niet negatief tegenover de keuze om wél bewust voor kinderen te gaan. Ik merk dat heel veel mensen dat automatisch denken helaas...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:47

Veel bewust kinderlozen inderdaad! Merk dat in m'n dagelijks leven ook wel, mijn vriendengroep 'in de paarden' zijn bijna allemaal kinderloos, mijn vriendengroep 'van op school' hebben allemaal kinderen :D

Zelf heb ik twee kinderen, twee zoontjes. Heb altijd geroepen geen kinderen te willen, dus we zijn er dan ook laat aan begonnen (op 33 jaar m'n eerste baby). Ik weet nog altijd niet waarom ik uiteindelijk overstag ben gegaan.. mijn vriend (we waren toen al >15 jaar samen) wilde wel heel graag, dat speelde zeker mee. Tot aan de dag van de geboorte ben ik doodsbang geweest dat het zó zou tegenvallen :+

Lang verhaal kort, het viel niet tegen, op m'n 36ste kwam baby nr 2 en soms denken we nog weleens over baby nr 3.... mijn vier paarden zijn er ook nog steeds en die blijven gewoon.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:51

Door dit topic zat ik even na te denken, maar bij ons op stal is het een beetje 50/50.
Mensen met kinderen maar ook veel bewust kinderloze mensen. Ook best wat stellen van 50+ bijvoorbeeld zonder kinderen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:55

Bij mij op stal hebben de meesten wel kinderen.

Ik herken het beeld van hier in het topic ook totaal niet in de werkelijkheid die ik in mijn paardenleven ben tegen gekomen.

Ondanks dat ik zelf dus ook kinderloos ben.
Maar bij ons is het 1 kinderloze pensionklant tegen 3 pensionklanten met kinderen.

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:45

Dat je niet zo makkelijk gesteriliseerd kan worden zou IMO prima zijn als het omgekeerde ook het geval was: dat je je pas mag/kan voortplanten na een minstens zo'n uitgebreid onderzoek :P

Denk dat mensen gemiddeld over het niet nemen van kinderen veeeel beter hebben nagedacht dan over het wel nemen van kinderen. Als je een paard hebt en weet hoeveel tijd/geld/energie/zorgen dat kost, neem ik aan dat je heel goed nadenkt over de combi met een kind.

Zelf nooit een kinderwens gehad, heeeeeel lang vrijgezel geweest en bij mijn huidige partner ook direct aangegeven dat ik geen kinderen wil. Hij wilde ze wel met de juiste persoon, maar het is geen must en heeft liever een goede relatie. Ziet absoluut ook de voordelen van kindvrij leven, maar zou er wel voor willen gaan als ik het ook wil.

In het begin van onze relatie ben ik ongewenst zwanger geraakt, ondanks voorbehoedsmiddelen (hele vruchtbare familie, mijn moeder en zusjes hebben dit ook gehad) en wist direct dat ik het absoluut niet ging houden. Voor mij op dat moment een bevestiging dat ik echt geen kind wil. Sterilisatie was alsnog geen optie volgens de arts :(

Inmiddels is het wel zo dat ik denk dat we misschien wel aan kinderen waren begonnen als ik eerder een relatie had gehad met mijn partner en ons leven samen helemaal op orde hadden. Hij is de eerste persoon bij wie ik het gevoel heb dat ik er niet alleen voor zou staan en dat een kind het plaatje zou verrijken.

Maar ik ben 36, we zitten nog jaren in een verbouwing en heb daarnaast 2 jonge paarden die de komende jaren beleerd en doorgereden gaan worden. Mijn vriend doet de verbouwing, dus hij zou nu geen tijd hebben om het grootste deel van de zorg voor een kind op zich te nemen. En ik vind een kind het gewoon absoluut niet waard om die paardenpassie op een lager pitje te zetten.

Ben heel content om de tante met de paarden te zijn :)

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:08

Olikea schreef:
Wij hebben er 2, een jongen en een meid, en dat is prima zo.
De oudste is bijna 13, en de jongste bijna 4. Ik heb hierdoor altijd het gevoel dat ik 2x een enigs kind heb. Ik heb alle tijd in hun kleine jaren, en dat vind ik wel zo fijn.

Ik zou er verder geen meer willen, heb mijn handen vol aan deze 2

Wij hebben eigenwijze kinderen...We wilde er geen, de eerste kwam door de anticonceptie heen, dus ik was 4 maanden zwanger voor we er achter kwamen,we dachten dat ik de griep had die maar niet over ging...Na 1 kind hadden we zoiets,ach 1 is ook maar alleen, dus na 2 jaar toch maar er 1 bij,...werd het een tweeling :') ...Dan toch maar een knoop laten leggen..2 tegelijk is meer dan handen vol als ze klein zijn...

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:37

Jij leeft mijn nachtmerrie :')

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:52

0 kinderen *\%/*

Kabayo schreef:
Ik vraag mij wel af hoeveel bewust kinderlozen geen partner hebben
Want zonder partner denk je misschien veel minder snel aan kinderen

Wbt teveel mensen op de wereld kan ik in komen, maar het is wel een feit dat het veel vergrijzing is. Die ‘teveel’ mensen zijn merendeels oud.

Ik heb geen partner. Door het ontbreken van ook maar enige kinderwens ook nooit de behoefte gehad actief op zoek te gaan naar een partner.
En als ik dan eens een leuke man tegen kwam dan of waren en kinderen uit een voorgaande relatie :brr: of was er een kinderwens bij de man :brr: :brr: . En dan werd er ook nog verwacht dat ik dan wel zou inleveren qua paard, huis en carrière/inkomen 8)7 :evaw: .

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:59

Sintara schreef:
Jij leeft mijn nachtmerrie :')

Jij zegt het :')

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:07

CobCowgirl schreef:
Denk dat mensen gemiddeld over het niet nemen van kinderen veeeel beter hebben nagedacht dan over het wel nemen van kinderen. Als je een paard hebt en weet hoeveel tijd/geld/energie/zorgen dat kost, neem ik aan dat je heel goed nadenkt over de combi met een kind.

Dat idee heb ik ook. Ook omdat kinderen hebben 'normaal' is en veel mensen niet als een keuze zien, maar als iets dat bij het leven hoort. Iets vanzelfsprekends, daar hoef je niet over na te denken, maar is hoe het leven werkt. Wijk je daar van af moet je met een goed verhaal komen blijkbaar. Anders zijn dan de norm is nog niet altijd vanzelfsprekend.

Ben wel blij te lezen dat dat hier wel mee valt, en er toch een hoop mensen bewust kinderloos zijn :)

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:13

Wij hebben een zoon van 13 - en niet omdat het 'normaal' is om een kind te hebben maar omdat wij echt een kinderwens hadden.(en er is nog een "vlinderkindje" wie nooit geboren heeft mogen worden).

Ik maak me ook zeker wel zorgen over de toekomst van hem, met de wereld zoals hij nu is.
Vandaag de dag zou ik misschien niet meer bewust ervoor gekozen hebben, misschien ook wel. Geen idee.

Het moederschap en hem in mijn leven hebben is zeker niet iets waar ik spijt van heb en heeft ons ontzettend veel gegeven in het leven- misschien egoïstisch dan maar om daarvoor te hebben gekozen zoals sommige zeggen, maar goed zo kijk ik er als moeder dan ook niet perse tegenaan dus dat is ieder z'n eigen visie/mening.

Wij hadden ons 2e kindje ook graag gewild, maar dat is ons niet meer gegund. Nu zou ik om meer redenen sowieso niet meer willen, maar soms denk ik wel zeker eraan hoe het zou zijn geweest als we wel 2 kinderen zouden hebben gehad. Daar zou ik ook zeker gelukkig mee zijn geweest, maar nu ook vrede ermee met de situatie zoals ie is.

Ik heb daarentegen wel best wat mensen om me heen met kinderen in real life - niet alleen omdat ik daarmee in aanraking ben gekomen door het krijgen van een eigen kind, maar ook kijkend naar de mensen van school vroeger, basisschool en middelbare school bv. Veel mensen wie ik via bokt heb leren kennen kiezen inderdaad wel meer ervoor om niet voor kids te gaan toevallig genoeg haha, maar de mensen wie ik buiten bokt ken (door m'n leven heen), daar heeft het merendeel juist wel weer kinderen van (de meesten 2-3).

Hoewel veel kinderloze mensen het vaak ervaren dat ze zich moeten verantwoorden (wat ik overigens ook niet oke vindt, want ik snap volledig dat mensen ervoor kiezen om bewust geen kinderen te krijgen) vind ik het vooral hier op bokt juist vaak andersom aanvoelen als moeder zijnde. Dat je als je een kind hebt je je juist veelal lijkt te moeten verantwoorden bijna waarom je daarvoor kiest en dat je 'egoïstisch en milieu vervuilend bent (deels ook vast wel waar natuurlijk), wat tot in den treure vaak herhaald wordt ook wat ik persoonlijk dan weer jammer vindt. Maar goed, ieder zijn eigen mening uiteraard. Ik snap beide kanten in ieder geval en mensen moeten vooral de keuze maken voor hen zelf en idd niet voor een ander of wat de maatschappij ziet als correct, of dat nu vandaag de dag ook nog steeds kiezen is om kinderen te krijgen of juist niet. Maar mensen vinden nogal graag overal wat van. Ik hoop dat de generatie van mijn zoon ook goede dingen teweeg kan gaan brengen nog, en uiteindelijk zijn ze ook nodig later om ook voor ons te zorgen in die zin (niet dat wij Daarom een kind hebben he maar het is wel iets om over na te denken vind ik ook weer haha) :=

De oorlogen e.d. probeer ik zo min mogelijk aan te denken, daar wordt ik zwaar depressief van en niet alleen voor onze zoon.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:29

He feitelijk gezien zeg je wel wat leuks. Kinderen van nu gaan straks belasting afdragen die de zorg gaat betalen voor iedere kinderloze hier.
Maar dat is in nederland zo. Ken regels in andere landen niet precies zo.
Dus hun ons dankbaar en wij hun voor hun mindere milieu belasting etc wat ze als reden noemen.

Dan is het weer een win win!

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:47

Ja het kan ook absoluut niet de reden zijn waarom mensen kinderen zouden moeten krijgen natuurlijk; opdat ze later zorg kunnen bieden aan onze generatie haha. Maar uiteindelijk gaan we het wel 'voelen' later als er steeds minder kinderen geboren worden. Ik hoop vanuit eigen gevoel en egoïstisch gezien vooral dat mijn zoon nog een toekomst gaat hebben en geen enge dingen hoeft mee te maken.

Of je wel of niet voor kids kiest blijft gewoon ieders eigen keus en ik vind het jammer dat elke kant op er gewoon altijd mensen zijn die er iets van vinden; als je ervoor kiest om geen kinderen te nemen vinden mensen er wat van, maar andersom ook net zo goed :j

Mij valt het persoonlijk buiten bokt om niet zo op dat er minder kinderen geboren worden- de klassen op scholen zijn nog steeds vol zeg maar en in onze persoonlijke kringen meer mensen met wel kids als niet ook bv. Op bokt lijkt het idd wel een stuk meer aanwezig te zijn, de mensen wie ervoor kiezen om geen kinderen te nemen maar kan ook toeval zijn en dat er ook gewoon nu minder mensen reageren wie wel kinderen hebben waardoor het anders lijkt.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:55

Ja zeker waar. Moet mn post ook met iets sarcastische toon lezen denk ik. Maar dacht er opeens aan toen je het zo typte.
Vaak is het in het leven goed dat er 2 kampen (of meer) zijn met bepaalde opvattingen/keuzes. Kinderen maar ook banen. Ik zou niet als politie op straat willen lopen.... maar blij dat er mensen zijn die t wel willen. Om maar eens een voorbeeld te noemen

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:59

Cioccolato schreef:
Ja zeker waar. Moet mn post ook met iets sarcastische toon lezen denk ik. Maar dacht er opeens aan toen je het zo typte.
Vaak is het in het leven goed dat er 2 kampen (of meer) zijn met bepaalde opvattingen/keuzes. Kinderen maar ook banen. Ik zou niet als politie op straat willen lopen.... maar blij dat er mensen zijn die t wel willen. Om maar eens een voorbeeld te noemen

Ja, zeker met je eens :j

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:02

Iedereen moet doen wat ze willen zonder opleggingen en verkeerde redenen van buitenaf.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:51

Geen kinderen. Ik heb ze nooit gewild en daar ook nooit een minuut spijt van gehad. Ik vind kinderen leuk hoor! Maar ik hoef ze zelf gewoon niet.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:03

Dat stukje heb ik ook wel eens over gedacht. Als veel mensen geen kinderen krijgen, dan helpt dat natuurlijk mee aan vergrijzing voor die generatie.

Maar ik ben zelf van mening dat de wereld extreem overbevolkt is en dat we een keer door moeten bijten als het gaat om vergrijzing. Je kunt immers niet oneindig blijven uitbreiden. Hoe dat goed op te lossen? Tja daar kan ik ook niet meteen een antwoord op geven. Al vind ik het systeem van (ik geloof) Canada wel mooi dat je daar werkvisa kunt krijgen op banen die daar nodig zijn. Zoiets zou wellicht een optie zijn om vergrijzing op te vangen én de bevolking van een land niet meer te laten groeien. Kan uiteraard niet overal tegelijkertijd.

Maar goed dat is een beetje offtopic. Wilde vooral nog even zeggen dat ik iedereen hier zo mooi open vindt over de keuzes. Zeker geen kinderen willen krijgt veel vragen, maar ook het toegeven dat kinderen niet altijd de hemel op aarde zijn vind ik knap. Dat soort dingen zouden veel normaler moeten zijn om te bespreken. :j

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:07

Vroeger kon het ook met 15 miljoen mensen of minder. Het is iets kunstmatig denk ik. En met minder mensen worden de dingen minder duur.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:13

Cioccolato schreef:
He feitelijk gezien zeg je wel wat leuks. Kinderen van nu gaan straks belasting afdragen die de zorg gaat betalen voor iedere kinderloze hier.
Maar dat is in nederland zo. Ken regels in andere landen niet precies zo.
Dus hun ons dankbaar en wij hun voor hun mindere milieu belasting etc wat ze als reden noemen.

Dan is het weer een win win!

Nee hoor, zeker niet iedere kinderloze. :P
Ik heb genoeg opebouwd om zelf van te leven de rest van mijn leven. Betaal daardoor ook mega veel belasting... helaas :') En kan daarna ook nog een groot deel na laten aan mijn neefjes en nichtjes die erfgenaam zullen zijn.
Mocht ik ooit in een verpleeghuis oid terecht komen zal dit een private instelling zijn of zorg thuis.
Wij zijn namelijk beide (ik en partner) heel bewust bezig om totaal onafhankelijk te zijn van door de overheid geregelde voorzieningen omdat we daar voor de verre toekomst weinig positiefs in zien (oa door politieke lijnen, maar ook de verminderde geboortes).
De kans is ws ook aanwezig dat we op een gegeven moment gaan emigreren. Maar dat zal later nog uitwijzen wat het meest past op dat moment.
Dus ja... de jeugd zal voor veel mensen moeten bijspringen, maar zeker niet voor elke kinderloze in het topic zoals jij aan geeft. Daar werken wij beide heel hard aan om te zorgen dat we onszelf kunnen bedruipen als de tijd daar is.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:21

Laat ik het zo zeggen: zonder kinderen heb ik als leerkracht geen werk meer, dus ik ben blij dat ze bestaan :')

Ik zelf heb twee kinderen: een j/m tweeling van bijna 1,5 jaar.
Een kindje was zeer welkom bij ons en we waren dan ook dolblij toen we hoorden dat we een tweeling mochten krijgen.
Dat vinden we ook wel genoeg, leuker dan dit gaan we ze toch niet krijgen dus voor ons is ons gezin nu compleet.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:24

Zonnetje81 schreef:
Vroeger kon het ook met 15 miljoen mensen of minder. Het is iets kunstmatig denk ik. En met minder mensen worden de dingen minder duur.

Het gaat niet om het aantal mensen maar om de verhouding tussen de leeftijdsgroepen. De groep werkenden moet de rest onderhouden.

15 miljoen mensen waarvan 60% (ik zeg maar wat) werkt net zo goed als 17 miljoen mensen waarvan 60% werkt.
17 miljoen waarvan maar 40% werkt is een groter probleem.

Iedereen moet vooral doen wat hij wil. Maar het heeft op grotere schaal wel consequenties. Dat geldt voor beide kanten. Geen kinderen is economisch zorgelijk, wel kinderen milieutechnisch. Je kan het dus gewoon nooit goed doen ;)

Persoonlijk denk ik ook dat we geleidelijk door deze vergrijzing heen moeten en dat afname vd bevolking de enige weg is. Dat hoeft niet zonder kinderen, maar ik denk wel dat we in een gezonde trend zitten, ook al moeten we door een hele pittige periode economisch gezien.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:30

Nee klopt linksom of rechtsom, beide hebben nadelen als je in landsbelang kijkt.