Bookvent 2026

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Re: Bookvent 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 19:30

Dito. Daar kun je toch geen eenduidig antwoord op geven. :+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 19:58

Gevoel. Niet teveel over nadenken. Wat is het 1e boek dat in je opkomt?

Bij mij Libri DiLuca. Tijd geleden dat ik die gelezen heb. Maar wel meerdere keren gelezen. Spannend, mysterie, vleugje fantasy, ontroerend. Het zit er allemaal in en is echt goed geschreven. Een boek dat me er enorm in zoog en ik letterlijk voor me kon zien.
Dat maakt het mijn favoriete boek.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 20:05

Ik twijfel tussen Empire of the Vampire, Vampires of El Norte, The Resurrectionist, Grave Empire en Buffalo Hunter Hunter. Ze komen ongeveer allemaal tegelijkertijd langs. :+

Susan88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 20:06

Mijn favoriete boek is Lord John and the Private Matter. Heerlijk boek van Diana Gabaldon (van de Outlander serie) met humor, beetje spanning en mysterie (moordzaak oplossen) en een fijne hoofdpersoon. Er zijn meerdere Lord John boeken, maar deze is (ook) als stand alone te lezen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 20:14

Susan88 schreef:
Mijn favoriete boek is Lord John and the Private Matter. Heerlijk boek van Diana Gabaldon (van de Outlander serie) met humor, beetje spanning en mysterie (moordzaak oplossen) en een fijne hoofdpersoon. Er zijn meerdere Lord John boeken, maar deze is (ook) als stand alone te lezen.

Oh die klinkt interessant. Ik ga eens kijken of die er in het Nederlands is.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-26 20:15

Citaat:
1. Favoriete drankje warm: Thee, Autumn Storm van Pickwick is favoriet <3
2. Uit glas of mok? Mok, en het liefste zo'n grote van Blond Amsterdam!
3. Favoriete drankje koud: IJsthee
4. Favoriete zoete snack: Snoepies!
5. Favoriete zoute snack: Chippies, bolognese of de Sensations Sweet Chili
6. Welke kleuren of combinaties vind je fijn/prettig? Aardse kleuren, donkergroen, donkerblauw, bruin etc.
7. Welke kleuren of combinaties juist niet? ROZE. En Neonkleuren
8. Is je huis opgeruimd en netjes of vrolijk en (wat) rommelig? Opgeruimde chaos... Ik heb het wel netjes maar ik heb wel veel decoratie staan
9. Woonstijl (denk aan industrieel, romantisch, enz., plaatjes ter ondersteuning mag): Natuurlijk, planten, aardse kleuren. Ik wil vooral rust om me heen. Foto's kan ik zeker sturen mocht daar interesse in zijn.
10. Leukste verjaardagscadeau tot nu toe: Heb ik eigenlijk niet...
11. Favoriete huisdier(en): Mijn poezendames Sil & Loki <3
12. Leukste paardenras(sen): FJORDEN
13. Het engste dat je ooit hebt gedaan: Alleen naar Canada vliegen
14. Het stomste cadeau dat je ooit hebt gekregen: Een 2ehands tasje in de vorm van een Nokia :x
15. Wat zou je nooit in je leven doen? Een misdaad begaan
16. Favoriete kledingstuk: Een oversized trui/vest
17. Ben je sportief? Niet bepaald
18. Hobby naast paarden: Fotografie, lezen, gamen
19. Jouw ideale paardenverblijf: Iets wat bij het paard past. Ik heb geen eigen paard dus heb ik hier niet echt een beeld bij.
20. Wat is de top 3 van jouw bucketlist? Of zou er bovenaan staan als je er 1 zou hebben? 1. Reizen naar Alaska, 2. De Big Five van Afrika fotograferen

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-26 20:17

Daihyo schreef:
Ik ben benieuwd :D

Vraag: wat is je favoriete boek en waarom?

Green Rider van Kristen Britain. Die staat wel op nr 1, niet eens omdat het verhaal spectaculair is, maar omdat het boek mij aan het lezen heeft gekregen en er een wereld voor me open is gegaan sindsdien.

Maar ik kan het niet laten om nog wat titels te noemen, zoals The Women en The Nightingale van Kristin Hannah. Práchtige boeken zijn dat <3 .
Ook A Court of Silver Flames hoort wel in dit lijstje thuis :)

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 20:27

Dat is toch echt een vraag waar je onmogelijk antwoord op kan geven :')

Alles van Sarah J Maas heb ik meermaals gelezen. Is echt heerlijk terugkomen in een wereld.

The Illuminae Files van Jay Kristoff en Amie Kauffman is echt een geweldige ervaring. Maar sowieso alles van Jay Kristoff is liefde.

De Dark Shores serie van Danielle L Jensen is liefde.

En boeken als The Women en Tomorrow and Tomorrow and Tomorrow vind ik ook prachtig, maar is wel een hele andere ervaring en genre.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 20:49

Daihyo schreef:

Op dit moment is het favoriete boek van mijn zoon Raveleijn! :D
Hij is nu helemaal into draken en ridders, dus dit past daar wel goed bij.

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 21:03

Hele moeilijke vraag idd.

Een van mijn absolute favorieten is de rabbits serie van Terry Miles. Het grootste gedeelte van de tijd heb je geen idee wat er gebeurt maar het concept is voor mij zo gaaf.

Verder heb ik ook veel plezier van de Green rider serie van wat ik tot nu toe heb gelezen. En ook de bone witch serie is mij vorig jaar goed bevallen. Qwa horror ook veel plezier gehad van lucky day, crypt of the moon spider en the haar

jenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 21:18

The Lies of Locke Lamora van Scott Lynch <3

“Someday, Locke Lamora,” he said, “someday, you’re going to fiets up so magnificently, so ambitiously, so overwhelmingly that the sky will light up and the moons will spin and the gods themselves will oliebol comets with glee. And I just hope I’m still around to see it.”

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 22:07

Daihyo schreef:

Ik denk de boeken van Hobb over de Realm of the Elderlings. Maar ik sluit niet uit dat Empire of the Vampire daar verandering in gaat brengen :+.

Ook heeft Captive Prince van C.S. Pacat veel indruk achtergelaten. Na jaren denk ik er nog steeds aan, misschien wel tijd voor een re-read als ik mijn huidige series naast me neer kan leggen.

The Lies of Locke Lamora staat nog steeds op mijn TBR. (Dankzij bokt)

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 22:24

Citaat:
1. Favoriete drankje warm: Thee, warme choco met baileys en slagroom <3
2. Uit glas of mok? Mok! Bij uitstek
3. Favoriete drankje koud: Coca cola regular, kraanwater
4. Favoriete zoete snack: Chocola en dan het liefst after eight
5. Favoriete zoute snack: Pinda's
6. Welke kleuren of combinaties vind je fijn/prettig? Als je iets met felroze voorbij ziet komen, dan ben ik het!
7. Welke kleuren of combinaties juist niet? Geel, bruin, felle kleuren als oranje
8. Is je huis opgeruimd en netjes of vrolijk en (wat) rommelig? Ik hou van opgeruimd, maar het is rommelig. Dit jaar staat in het teken van huis opruimen, want er is veel te veel... Behalve boeken!
9. Woonstijl (denk aan industrieel, romantisch, enz., plaatjes ter ondersteuning mag): Veel wit en hout, met daarbij zwarte accessoires en hier en daar (een (halve) muur) in kleur.
10. Leukste verjaardagscadeau tot nu toe: Skydive duosprong
11. Favoriete huisdier(en): Momenteel geen huisdieren, onze poes Blacky is net voor de kerstvakantie ingeslapen
12. Leukste paardenras(sen): Heb ik niet, het gaat mij vooral om de klik met een paard/pony
13. Het engste dat je ooit hebt gedaan: Skydiven
14. Het stomste cadeau dat je ooit hebt gekregen: Een schaal die totaal niet mijn smaak was
15. Wat zou je nooit in je leven doen? Bungee jumpen
16. Favoriete kledingstuk: Mijn roze vest
17. Ben je sportief? Redelijk
18. Hobby naast paarden: Lezen, karate, borduren
19. Jouw ideale paardenverblijf: Veel buiten op een groot stuk land met bomen
20. Wat is de top 3 van jouw bucketlist? Of zou er bovenaan staan als je er 1 zou hebben? De volgende landen wil ik heel graag bezoeken: 1. Japan 2. Lapland 3. Canada en ook: Australië, Nieuw-Zeeland, Amerika (maar nu even niet)

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 22:29

Daihyo schreef:

Ik vind dit ook een lastige vraag!

Ik ben nu de Wheel of Time serie aan het lezen, die staat hoog op mijn lijstje. Maar ook Game of Thrones (alles gelezen, niet alle series gekeken), Eragon serie, Harry Potter...

Ook kan ik genieten van jeugdliteratuur als Lampje.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 23:06

Oh ja, the Nightingale is denk ik echt een van mijn favorieten van afgelopen jaar. Gelezen voor een Goodreads challenge en OMG, wat een juweeltje!
Ik hoop echt meer van Kristin Hannah te lezen. Ik heb er afgelopen jaar twee gekregen in de advent, maar hoop er nog meer te lezen.

Susan88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 23:31

Daihyo schreef:
Susan88 schreef:

Oh die klinkt interessant. Ik ga eens kijken of die er in het Nederlands is.

Volgens mij is de Nederlandse titel 'Het dubbelleven van Lord John'

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:58

Ik heb al mijn booksubs stopgezet. Mijn TBR is momenteel zo groot dat ik het gewoon niet bij kan houden.

Favo boek is niet te doen. Sowieso alle Harry Potter boeken door de nostalgie <3 En verder heb ik wel favoriete schrijvers. Sarah J Maas, Jay Kristoff en V.E. Schwab bijvoorbeeld. Maar daar kan ik echt niet 1 boek van noemen dat mijn all time favorite is.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:27

Okee, nog een andere vraag die voor iedereen interessant is:

Heb je bezwaar tegen nette (!) tweedehands boeken?

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:34

[/quote]
Oh die klinkt interessant. Ik ga eens kijken of die er in het Nederlands is.[/quote]
Volgens mij is de Nederlandse titel 'Het dubbelleven van Lord John'[/quote]

Dat kan volgens mij wel kloppen, was zeker niet mijn favo van Gabaldon maar ook haar boeken behoren wel tot mijn favorieten. Maar dan wel echt de Outlander serie en de eerste paar boeken. @Daihyo mocht je het boek willen lezen, hij staat hier op de plank en zou eventueel wel weg mogen. In het Nederlands heb ik hem.

Tweedehands op zich geen bezwaar, mits netjes en niet naar rook ruikend…

En blijkbaar de quotes om zeep geholpen, maar he het gaat om het idee.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:37

Daihyo schreef:

Nee. Zolang ze netjes zijn en niet naar rook ruiken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:39

Marloes: ik heb even zitten lezen, reviews en samenvatting, maar ik sla over. Outlander ben ik na boek 3 afgehaakt. Boek 1 verslond ik, maar het wordt steeds minder. En als ik het zo lees, denk ik dat ik ook niet lekker door Lord John heen kom. Maar bedankt voor het aanbod!

En mijn vragenlijst zelf nog even ingevuld.
Daihyo schreef:
1. Favoriete drankje warm: Thee!

2. Uit glas of mok? Absoluut glas. Thee uit een mok vind ik niet lekker. Chocolademelk dan weer wel, dus beiden staan in de kast :D

3. Favoriete drankje koud: Ice tea green van Fuze Tea

4. Favoriete zoete snack: chocola in bepaalde periodes van de maand :')

5. Favoriete zoute snack: Heartbraker chips

6. Welke kleuren of combinaties vind je fijn/prettig? Petrol, grijs, paars, cognac, zwart is wat hier in huis rust geeft. Qua kleding bruin, zwart, blauw, donkergroen.

7. Welke kleuren of combinaties juist niet? Pastel kleuren. Of lichtblauw na, dat vind ik wel mooi. Of fluoriserende kleuren.

8. Is je huis opgeruimd en netjes of vrolijk en (wat) rommelig? Rommelig en vrolijk. Geen zooitje ofzo. Maar gezellig rommelig.

9. Woonstijl (denk aan industrieel, romantisch, enz., plaatjes ter ondersteuning mag): industrieel. Meubels in de woonkamer zijn veel mangohout met zwart staal. Gecombineerd met grijze en petrol stof.

10. Leukste verjaardagscadeau tot nu toe: pfoe lastig. Ik ben altijd wel fan van ervaringen. Dus een goed concert, avondje uit eten of saunabezoek.

11. Favoriete huisdier(en): katten. We hebben er zelf 3 rondlopen.

12. Leukste paardenras(sen): Niet specifiek, maar koudbloed of ander stevig warmbloedras zoals de quarter/paint of fries. Ik houd van het krachtige uiterlijk en (meestal :+ ) nuchtere karakter.

13. Het engste dat je ooit hebt gedaan: Optreden als solist voor een zaal van 3000 mensen. Ik scheet zeven kleuren. Ging wel goed overigens, maar wat een stress...

14. Het stomste cadeau dat je ooit hebt gekregen: Een kerstpakket van een andere ondernemer dat ze helemaal had samengesteld met dingen die zij leuk vond. Alleen hadden we een totaal andere smaak, dus ik had er helemaal niks mee. Ik heb spulletjes cadeau gedaan aan mensen die het wel leuk vonden. Zo kwam het toch nog goed terecht.

15. Wat zou je nooit in je leven doen? Bungeejumpen.

16. Favoriete kledingstuk: Spijkerbroek

17. Ben je sportief? Nee. Ik wandel regelmatig en heb paarden in eigen beheer. Dat is sport genoeg voor mij.

18. Hobby naast paarden: muziek. Saxofoon spelen en dirigeren. Al is dat laatste meer werk geworden. En lezen natuurlijk.

19. Jouw ideale paardenverblijf: Zoals ik het nu heb. Met track, verschillende voerplaatsen, browsing mogelijkheden, weidegang, schuilstal. Alleen dan luxer dan ik het nu heb, maar wat nu niet gaat vanwege beperkingen :D

20. Wat is de top 3 van jouw bucketlist? Of zou er bovenaan staan als je er 1 zou hebben? Als dirigent een concert leiden met goed orkest en topartiest. Als muzikant in het Concertgebouw spelen. En als derde Noura onder het zadel en lekker samen de bossen in kunnen trekken.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:48

Volgens mij had ik nog een vraag over hardcover of paperback gemist, excuus.. dus bij deze. Ondanks dat ik genoeg hardcovers in mijn kast heb staan in hele mooie edities, leest een paperback voor mij ontzettend fijn weg. Iets met pijnlijke pols.. :+ Dus nee ik ben net zo blij met een simpele paperback als een hardcover!

Favoriete boek. Jeetje. Ik denk dat ik die volgende week weer heel anders zou beantwoorden. Er zijn meerdere boeken die ik onwijs tof vind, maar merk zodra ik het mentaal wat lastiger heb dat ik graag terugkeer naar cosy fantasy. Legends & Lattes heeft mij tenslotte ook weer aan het lezen gekregen na een jarenlange dip, dus beetje die richting op houd ik het antwoord van 'wat zijn mijn favoriete boeken?' altijd wel denk ik. Cosy. En daar zijn er nog zoveel van te ontdekken! Heb er ook meerderen nog op mijn wishlist staan en begreep van een vriendin dat de boeken van Auralee Wallace ontzettend leuk zijn, dus daarvan staat iets erg hoog op mijn lijstje.
Heb ook meerdere epic fantasy hoog op mijn favorieten lijst staan, maar ook Kristin Hannah bijvoorbeeld. Maar cosy fantasy is wel weer iedere keer waar ik op terug val. :j

Daihyo schreef:

Zeker geen bezwaar, genoeg op Vinted wat compleet ongelezen in nieuwstaat verkocht wordt of slechts 1 keer gelezen waar heel goed mee is omgegaan. :j Paperbacks wordt gauw al iets lastiger, die probeer ik zelf ook zo mooi mogelijk te houden maar dat er toch een kreukel in de rug komt te zitten vind ik niet erg. Stiekem zelfs wel leuk te zien dat iets (meermaals) gelezen is. Maar kan mij voorstellen dat je als cadeau liever geen paperback krijgt met een kreukel, die sla ik dus zelf ook dan over om te geven. Tweedehands hardcovers zijn wat makkelijker, die blijven mooier.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:52

@Daihyo dat snap ik helemaal hoor, daarom is Lord John ook niet favoriet hier! Het is wel echt een losstaand verhaal maar de reden waarom ik de latere boeken ook minder aansprekend vind, er zijn teveel verhaallijnen die mij niet allemaal aanspreken en ik zit dan regelmatig met kom ik wil verder lezen over een andere lijn.

DWitzel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:21

ook even bijgelezen, favoriet boek heb ik niet denk ik, lees vaak boeken dat ik denk dit was mooi, maar er zijn zo veel en zulke verschillende boeken dat ik het onmogelijk vind er 1 uit te kiezen....

Tweedehands, ja dat mag zeker, mits netjes en schoon/fris.

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:28

Daihyo schreef:

Nee, helemaal geen problemen mee