Rekening splitten of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rekening splitten of niet? Of hangt het er van af.

Ja, splitten.
166 (29%)
Nee, ieder betaalt z'n eigen eten en drinken.
75 (13%)
Het hangt van het gezelschap af.
318 (56%)

Totaal aantal stemmen: 559

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 16:13

BrankaZ schreef:
Little_Gift schreef:
En waar is het stukje respect voor ieders mening en ieders overtuiging? Anjali heeft ook gewoon recht op haar perceptie en hoe zij dingen wenst aan te pakken.

Dat werkt twee kanten op lijkt mij.
Ik eet al ruim 25 jaar vegetarisch. Dat is mijn keuze en ik heb een grafhekel aan geneuzel als dat vlees gezond en je vlees moet eten. Net zoals alle flauwe grapjes die je iedere keer moet aanhoren.
En als ik geen zin heb om door een ander voor vlees te worden overtuigd, moet ik dus andersom ook niet gaan opleggen dat mensen verplicht vegetarisch moeten eten.

Tuurlijk werkt dat twee kanten op, men kan ook respect hebben voor oa Anjali die er op haar manier instaat.
Net zoals anjali respect heeft voor vleeseters door vanop voorhand dit te melden en ze de keus te laten om met haar te dineren op haar kosten of met anderen mee te gaan.

Edit: quote toegevoegd
Laatst bijgewerkt door Little_Gift op 14-10-25 16:13, in het totaal 2 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 16:13

Precies. Iedereen mag het zelf bepalen. Dus iemand die diens vrienden diens zienswijze op wil leggen daar hoef ik niet bevriend mee te zijn. :)

Marije_jiploverJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 16:57

Ik ken Anjali niet persoonlijk, dus ik ga af of hoe zij hier communiceert.

Ik heb vegetariërs onder mijn vrienden en familieleden en collega's.
En met hen heb ik nooit problemen of discussies over het eten.
Ik kook gerust voor het hele gezelschap vegetarisch, of eet vegetarisch mee als ik ergens wordt uitgenodigd, of dat nu bij iemand thuis is of uit eten.
Alleen gaat dat in mijn vriendenkring in goed overleg en komt de manier zoals Anjali het hier in het topic neerzet over, alsof ze het niet overlegt, maar een soort van dwingend oplegt.

Het is de toon die de muziek maakt en in dit geval is de toon niet te horen, maar de woordkeus komt op mij niet heel vriendelijk over.

Dat is niet hoe ik met mijn vrienden of familie omga.

Op zich vind ik niet dat Anjali ongelijk heeft, alleen de manier van communiceren wekt wat weerstand op.

Maar op zich zou ik het geen goede vriendschap vinden als ik word uitgenodigd door een vriend om vegetarisch te komen eten en ik dan zeg, ik kom alleen als ik wel vlees mag eten.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 17:02

Marije_jiplover schreef:
Ik ken Anjali niet persoonlijk, dus ik ga af of hoe zij hier communiceert.

Ik heb vegetariërs onder mijn vrienden en familieleden en collega's.
En met hen heb ik nooit problemen of discussies over het eten.
Ik kook gerust voor het hele gezelschap vegetarisch, of eet vegetarisch mee als ik ergens wordt uitgenodigd, of dat nu bij iemand thuis is of uit eten.
Alleen gaat dat in mijn vriendenkring in goed overleg en komt de manier zoals Anjali het hier in het topic neerzet over, alsof ze het niet overlegt, maar een soort van dwingend oplegt.

Het is de toon die de muziek maakt en in dit geval is de toon niet te horen, maar de woordkeus komt op mij niet heel vriendelijk over.

Dat is niet hoe ik met mijn vrienden of familie omga.

Op zich vind ik niet dat Anjali ongelijk heeft, alleen de manier van communiceren wekt wat weerstand op.

Maar op zich zou ik het geen goede vriendschap vinden als ik word uitgenodigd door een vriend om vegetarisch te komen eten en ik dan zeg, ik kom alleen als ik wel vlees mag eten.

Oh maar je mag niet zeggen je mag bij mij komen eten maar we eten vlees. Wat is in godsnaam het verschil?

Dus jij moet je wel aanpassen en een ander niet?

Ik eet nog niet misschien een vegetarisch gerecht thuis of in een restaurant dus het is net zo onbeschoft om tegen mij te zeggen ik wil met je eten alleen als jij geen vlees eet. Als andersom ik wil met je eten maar je moet vlees eten.

Ga gewoon ergens eten en respecteer elkaar of ga gewoon niet eens de moeite doen om af te spreken als je niet kan respecteren dat een ander wel vlees eet.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 17:06

Ik denk dat veel mensen niet goed lezen. Anjali legt niemand iets op, ze geeft aan dat als zij betaalt ze geen vlees wilt kopen. De vrienden zijn vrij om dan haar uitnodiging te accepteren of niet.
Ik snap haar ook echt wel dat ze het vervelend vindt als iemand vlees eet, voor jullie ligt er een biefstuk voor haar een dode koe (en voor mij overigens ook, al ga ik (nog) wel met mensen eten die vlees eten)

Ontopic: wij splitten met familie eigenlijk altijd en met vrienden verdelen we het meestal. Een iemand betaalt (om en om) en stuurt dan een tikkie.
Ik heb een keer gehad dat we met een groep gingen eten en ik was de enige die niet dronk, een paar mensen begonnen meteen over splitten en toen gaf een man aan dat ik niet dronk en dus niet mee hoef te betalen aan de drank kosten. Ik was helemaal verbaasd en waardeerde het ook echt wel.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 17:07

Als mensen bij mij thuis eten dan mogen ze prima vlees eten. Ik heb zelfs meerdere soorten vleessnacks in m’n vriezer liggen voor vriendinnen die hier regelmatig eten. _O-

Marije_jiploverJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 17:12

@Zonnetje:

Ik vind beiden net zo kort door de bocht en onaardig, zowel de ander verplichten om geen vlees te mogen eten als verplichten om juist vlees te moeten eten.

Maar als ik dan in dit geval in Anjali haar schoenen zou staan, zou ik aangeven dat ik graag met iemand zou gaan eten, maar dat ik erg veel moeite heb met vlees bij iemand anders aan tafel op zijn bord.
En dan vrágen of de ander bereid zou zijn om een keer geen vlees (en vis) te eten. En dan is er dus idd ook ruimte voor nee van de ander.

Maar in een gesprek gevraagd worden om rekening te houden met een ander als je wordt getrakteerd vind ik wel echt een verschil ten opzichte van iemand iets op voorhand al verbieden.

De consequentie kan zijn dat de uitkomst hetzelfde is, maar ik denk dat er best mensen zijn die wanneer het de gewoon gevraagd wordt (en het dan ook als vlees of vis benoemen, ipv dood beest) best bereid zijn om eens een andere keuze te maken.

Een beetje aardig doen kost niets, dat geldt wat mij betreft twee kanten op.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 17:22

Amber_anne schreef:
Ik denk dat veel mensen niet goed lezen. Anjali legt niemand iets op, ze geeft aan dat als zij betaalt ze geen vlees wilt kopen. De vrienden zijn vrij om dan haar uitnodiging te accepteren of niet.
Ik snap haar ook echt wel dat ze het vervelend vindt als iemand vlees eet, voor jullie ligt er een biefstuk voor haar een dode koe (en voor mij overigens ook, al ga ik (nog) wel met mensen eten die vlees eten)
.

_/-\o_ eindelijk, common sense ipv te zoeken naar stenen!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 17:24

Gezond verstand?

Ik vind “ik betaal alleen voor je als je eten besteld naar mijn eisen” geen gezond verstand hoor.

Ik vind dat heel opdringerig.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 17:28

Zonnetje81 schreef:
Het feit dat ze het anderen wil opleggen zegt genoeg. Andersom accepteert ze dat toch ook niet. En dan verbolgen zijn dat mensen niet met je uit eten willen.

Bizar dat mensen dit ondersteunen.

Nul respect heb jij voor je vrienden en andersom verwacht je het wel met je eigen principes. :+

Je eigen keuze moet je eigen keuze blijven.

Maar je spreekt jezelf tegen. Er zijn geen vegetarische restaurants. Eet niet in de buurt van vlees maar wil wel uiteten…? Waar dan?

Wow. Dit vind ik wel een erg onvriendelijke post met aannames.Ik lees nergens dat Anjali verbolgen is. Ze geeft alleen aan dat ze dus alleen koffie drinkt met vrienden. komt op mij niet verbolgen over.

Verder, hoewel ik dus ook in 1e instantie niet snapte waarom ze dat oplegt, gaat de vergelijking: jij dwingt mensen vegetarisch te eten. Mogen ze jou dan ook dwingen vlees te eten? M
Mijns inziens scheef. Anjali vraagt mensen iets te laten, vleeseters zouden haar dwingen juist iets te nemen. Beetje hetzelfde als: als ik bij jou kom mag ik niet roken, dus als jij bij mij komt moet je roken. Ik vind het trouwens anders worden nu Anjali aangeeft misselijk te worden van vlees. Als zij mij zou vrafen mee te gaan voor de gezelligheid en zou trakteren zou ik daar dan prima rekening mee kunnen houden. Principes die opgelegd worden kan ik niet zoveel mee. Maar als iemamd echt concreet last heeft vind ik het een ander verhaal.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 17:47

MarlindeRooz schreef:
Gezond verstand?

Ik vind “ik betaal alleen voor je als je eten besteld naar mijn eisen” geen gezond verstand hoor.

Ik vind dat heel opdringerig.

Ik ook, ik vind dat het opdringen van jouw levensstijl.
Daarnaast vind ik ook dat Anjali haar vrienden niet waardeert en respecteert op deze manier, terwijl ze van hen wel verwacht gerespecteert te worden en verwacht dat zij meegaan in haar vegetarische leven.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Rekening splitten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 17:51

Ik vraag mij echt af of jullie dit ook zouden zeggen als het om bokker x zou gaan...

Natuurlijk komt er nu in koor ja..maar daar geloof ik geen snars van

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 17:52

DuoPenotti schreef:
Ik vraag mij echt af of jullie dit ook zouden zeggen als het om bokker x zou gaan...

Natuurlijk komt er nu in koor ja..maar daar geloof ik geen snars van

Dat vraag ik me ook af

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 17:53

Nou, jawel. Dit gaat toch niet over Anjali als persoon (die ik verder helemaal niet ken trouwens), maar over haar manier van handelen?

Als jij of welke andere bokker dan ook mij jouw/hun levensstijl zou opdringen vind ik daar precies hetzelfde van.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 18:06

99 % van Bokt kent Anjali en weet wat haar mening is.

Dus lijkt het mij dat familie en vrienden dat ook weten.

En ja, als Anjali die mensen dan uit eten neemt en dus betaalt, mag ze best zeggen dat er geen vlees wordt gegeten.
Bij een vegetariër thuis krijg je dat ook niet. Is dat dan ook opdringen? Ik vind van niet.

Ga je met een groep uit eten en betaal je je eigen deel,
en iemand zegt dan dat er geen vlees mag,
dan zou ik ook zeggen: de groetjes. Want ja, dan is het in mijn ogen opdringen.

Nee, dit is echt een vorm van Anjali pesten. En niet voor het eerst.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 18:13

Ik ben geen vegetariër, maar als ik dat wel was zou ik ze meenemen naar een vegetarisch restaurant (dit wel op voorhand aangeven natuurlijk). Ik zou graag met Anjali mee gaan :)

F_T

Bijzonder dat een topic over al dan niet splitten dan wel per persoon betalen nu uitloopt op

Wie mag met wie mee-eten en onder welke voorwaarden.

MarlindeRooz

Maar Anjali wordt toch ook misselijk van vlees wat ze niet zelf betaald heeft? :+

En ze mag het doen hoor. Ik zou alleen niet bevriend kunnen zijn met mensen die zo denken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 18:19

MarlindeRooz schreef:
Maar Anjali wordt toch ook misselijk van vlees wat ze niet zelf betaald heeft? :+

En ze mag het doen hoor. Ik zou alleen niet bevriend kunnen zijn met mensen die zo denken.

Wat kinderachtig die smiley.

Dat zegt ze toch al dat ze dan niet mee gaat.
Dus dringt niemand wat op.
Ze gaat zelf ipv niet.

Nette oplossing dus.

Citaat:
Nee ik ga niet meer mee naar dergelijke etentjes.

Je laatse zin. Ja mee eens..
Met mensen die zo denken zou ik geen vrienden zijn.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 18:22

Scheelt dat ik meer dan genoeg vrienden heb die hetzelfde denken. Heb hier nooit problemen mee. Ze vinden allemaal ook dat je anderen je eigen overtuigingen niet oplegt. :)

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 18:24

Anjali heeft gelukkig ook vrienden zo te lezen en die vinden dit geen probleem :)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 18:35

Precies amber

Hier eten vrienden en familie allemaal vlees dus ook geen moeite mee.
Waar we wel naar kijken is glutenvrije mogelijkheden.

Maar ondanks verschillende overtuigingen denk ik dat ik prima met anjali zou kunnen uiteten :j

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 18:38

Ik split altijd. Ik ga niet echt met mensen op stap die meer drinken en die paar euro die het misschien scheelt op een maaltijd.

En met veel dingen doe ik niet eens tikkies. Met mijn beste vriendin hebben we de app wie betaalt wat en daar houden we in bij wie wat betaald en zo houden we het evenwicht en scheelt eindeloos tikkies sturen.

Met mn work bestie betalen we om en om de lunch als we wat in de supermarkt halen. Ene keer betaald zij, andere keer ik.

Met mn concertmaatje precies hetzelfde.

En nee je kan niet in iemand zijn portomonnee kijken en ik snap echt als iemand niet drinkt en de rest veel alcohol dribkt dat je daar niet voor betaald, maar over een paar euro doe ik nooit moeilijk/vind ik afbreuk aan de gezelligheid die je met elkaar hebt.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 18:51

DuoPenotti schreef:
Precies amber

Hier eten vrienden en familie allemaal vlees dus ook geen moeite mee.
Waar we wel naar kijken is glutenvrije mogelijkheden.

Maar ondanks verschillende overtuigingen denk ik dat ik prima met anjali zou kunnen uiteten :j

Ik ook maar ik blijf het niet passend vinden om mensen jouw overtuiging op te leggen.
Dat wil je andersom toch ook niet?
Als iemand mij uitnodigt om mee uit eten te vraaht maar alleen betaalt Als ik een lap vlees wegwerk, dan splitsen we zeker de rekening.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 18:54

Als een ander mij uitnodigt en je kent die persoon.
Is nee ik ga niet mee, toch ook een antwoord :j

Je bent toch geen vrienden als de persoon je zo tegenstaat?

BrankaZ schreef:
Ik ook maar ik blijf het niet passend vinden om mensen jouw overtuiging op te leggen.
Dat wil je andersom toch ook niet?