De correctheidsbrigade!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 20:07

Little_Gift schreef:
Ik heb meerdere regenwaterputten die opslaan onder de grond om zo ook voor de tijden van droogte te kunnen bewaren.

Alles loopt via een buizensysteem de putten in die onder de grond lekker koel blijven en dan via een systeem opgepompt worden.
Ik heb dus twee sets leidingen in huis, die voor leidingwater (keuken en badkamer) en de leidingen voor het regenwater die dan alle andere kranen en wc en wasmachine enz bedienen.

Heb in totaal meer dan 50 000 liter in regenwaterputten onder de grond zitten (neen geen grondwater, want ja die heb ik ook maar da's dan weer minder goed voor het milieu als je de bodem van zijn broodnodige water ontzegt in tijden van zulke droogte).

Het is wel effe een investering om te verwezenlijken maar het is het absoluut waard.

Je moet natuurlijk wel de plek ervoor hebben maar je kunt ook 1 regenwaterput laten steken hé... Daar kun je ook heel lang weg mee als je een beetje bewust doet.

En er zijn tegenwoordig ook plug en play systemen dacht ik waarbij je het niet via "bouwen" moet installeren maar daar weet ik het fijne niet van.

Interessant!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 20:25

Wij hebben daar ook naar gekeken maar de gemeente was niet zo voorstander.
Blijkbaar is het regio afhankelijk of dat de moeite waard is. Waterzuiveren is soms zo goedkoop (zei de expert, ik heb zelf geen idee) dat ze liever niet hebben dat je hun regenwatertoevoer „ondermijnd“.
Dit is overigens niet in NL.

Dat het voor iedereen haalbaar is klopt natuurlijk niet, je kunt geen 50.000 liter op je balkon ingraven.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 13-07-25 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 20:26

BloemBloem schreef:
Wat vervelend dat je dat niet begrijpt, de discussie die ontstaan is, had niets met mijn vraag te maken :-)

Heel fijn dat jullie hier nu wel de ruimte hebben om erover te sparren!

Ik had jouw topic helemaal gemist.
Ik dacht dat jij op een bericht in dit topic had getemd en dat begreep ik niet helemaal.

Ninx

Re: De correctheidsbrigade!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 20:45

Ik denk dat de herhaling ook soms steeds opnieuw het anders fraseren is van wat je wil zeggen omdat je het idee hebt dat de ander het niet begrijpt.
Omdat je dan emotioneel geraakt bent door kinderarbeid, vervuiling, giftige stoffen in kleding die kinderen dragen, blijf je maar zoeken naar andere bewoordingen of bewijsvoering omdat je niet kan begrijpen dat een ander niet dezelfde geraaktheid ervaart.
Maar niet iedereen wordt op dezelfde manier geraakt. De 1 is daar gewoon gevoeliger voor dan de ander.
Dat maakt de 1 niet beter dan de ander, maar je spreekt soms bijna een andere taal.
Drammen is eigenlijk dus gewoon soms herhalen. En, en dat zeg ik ook tegen mezelf, moet je soms gewoon niet doen.

Wanneer iemand dan dingen zegt in de trant van ‘mijn buurman scheidt zijn afval niet, dus ik doe het ook niet’, laat ik me soms per ongeluk een beetje uit de tent lokken.
Ik ben ook maar een mens.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 20:48

‘De correctheidsbrigade’ is natuurlijk wel wat laatdunkend.
Wat is de andere kant? ‘De I don’t give a oliebol’ brigade?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 21:01

verootjoo schreef:
Er is allang bekend dat het aantal mensen het probleem niet is. De aarde geeft genoeg om iedereen van genoeg voedsel te voorzien.

Het probleem is dat de rijkste landen alles opvreten van de armste landen.
Daarom zitten wij met veel te veel obesitas en hebben ze in grote delen van de wereld helemaal niks.

Want idd is het idioot dat we groenten uit Afrika eten terwijl we dat zelf kunnen verbouwen en half Afrika honger lijdt.
En dat we rozen willen hebben die we op vruchtbare grond in Afrika telen, waar ook eten voor de mensen op had kunnen groeien.

En een ander probleem is dat men elkaar het land uitvecht.

En wat gaat nog meer mensen dan precies aan de situatie verbeteren?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 21:03

Benzz schreef:
Dorine92 schreef:
Wat is er precies onmogelijk aan inzien dat we met teveel zijn en dan daar wat aan doen voor de lange termijn?

Wat verootjo al zegt: we zijn niet met teveel, we consumeren teveel. Jij geeft andere mensen de schuld, en niet je eigen overconsumeren.

Eigenlijk zeg je: Doe een deel van de overbevolking maar weg, want ik wil mijn leven niet aanpassen.

En jij zegt: ondanks dat het in de praktijk niet goed werkt, zegt de theorie dat het prima moet kunnen, dus we gaan lekker zo door.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 21:05

Little_Gift schreef:
verootjoo schreef:
Hoe heb jij dat en hoe makkelijk is het?
Ik zou dat ook graag willen. :j

Alhoewel ik hoop dat met deze tijden van droogte je alsnog de wc kan doorspoelen := onze regenton is al heel lang leeg.

Ik heb meerdere regenwaterputten die opslaan onder de grond om zo ook voor de tijden van droogte te kunnen bewaren.

Alles loopt via een buizensysteem de putten in die onder de grond lekker koel blijven en dan via een systeem opgepompt worden.
Ik heb dus twee sets leidingen in huis, die voor leidingwater (keuken en badkamer) en de leidingen voor het regenwater die dan alle andere kranen en wc en wasmachine enz bedienen.

Heb in totaal meer dan 50 000 liter in regenwaterputten onder de grond zitten (neen geen grondwater, want ja die heb ik ook maar da's dan weer minder goed voor het milieu als je de bodem van zijn broodnodige water ontzegt in tijden van zulke droogte).

Het is wel effe een investering om te verwezenlijken maar het is het absoluut waard.

Je moet natuurlijk wel de plek ervoor hebben maar je kunt ook 1 regenwaterput laten steken hé... Daar kun je ook heel lang weg mee als je een beetje bewust doet.

En er zijn tegenwoordig ook plug en play systemen dacht ik waarbij je het niet via "bouwen" moet installeren maar daar weet ik het fijne niet van.

Wij denken over een zak in de kruipruimte te laten installeren om daarin regenwater op te vangen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 21:08

Dorine92 schreef:
En jij zegt: ondanks dat het in de praktijk niet goed werkt, zegt de theorie dat het prima moet kunnen, dus we gaan lekker zo door.

Minder mensen, en van welke soort mensen moet er dan minder zijn? Wie mag wel kinderen en wie niet?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 21:09

Dorine92 schreef:
verootjoo schreef:
Er is allang bekend dat het aantal mensen het probleem niet is. De aarde geeft genoeg om iedereen van genoeg voedsel te voorzien.

Het probleem is dat de rijkste landen alles opvreten van de armste landen.
Daarom zitten wij met veel te veel obesitas en hebben ze in grote delen van de wereld helemaal niks.

Want idd is het idioot dat we groenten uit Afrika eten terwijl we dat zelf kunnen verbouwen en half Afrika honger lijdt.
En dat we rozen willen hebben die we op vruchtbare grond in Afrika telen, waar ook eten voor de mensen op had kunnen groeien.

En een ander probleem is dat men elkaar het land uitvecht.

En wat gaat nog meer mensen dan precies aan de situatie verbeteren?

In NL komen er niet meer mensen door voortplanting.
De bevolking groeit, maar het geboorteoverschot neemt af.
Mensen worden ouder of komen hier wonen door immigratie.
Maar dat verandert op mondiaal niveau vrij weinig.
Minder mensen gaat echt de overconsumptie niet oplossen helaas.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 21:10

Benzz schreef:
Dorine92 schreef:

Minder mensen, en van welke soort mensen moet er dan minder zijn? Wie mag wel kinderen en wie niet?

Dat kun je niet bepalen voor een ander. Maar mensen met kinderen die mij dan gaan vertellen hoe goed zij bezig zijn en dan naar een ander gaan wijzen, daar kan ik niet zo heel goed tegen

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 21:11

verootjoo schreef:
In NL komen er niet meer mensen door voortplanting.
De bevolking groeit, maar het geboorteoverschot neemt af.
Mensen worden ouder of komen hier wonen door immigratie.
Maar dat verandert op mondiaal niveau vrij weinig.
Minder mensen gaat echt de overconsumptie niet oplossen helaas.

Maar wel de impact. Dat is al een enorme winst

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 21:13

Dorine92 schreef:
Dat kun je niet bepalen voor een ander. Maar mensen met kinderen die mij dan gaan vertellen hoe goed zij bezig zijn en dan naar een ander gaan wijzen, daar kan ik niet zo heel goed tegen

Dus jouw irritatie gaat over een individueel belang en niet over wat we met zijn allen op de wereld kunnen doen om de wereld wat schoner en beter leefbaar te krijgen?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 21:15

Laten we de conclusie maar maken dat de een minder mensen wil en de ander overconsumptie wil aanpakken. Denk niet dat we er uit gaan komen.

Vind het btw best een conclusie, ik wil blijven kopen wat ik wil hebben en daardoor moeten er maar minder mensen zijn........

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 21:20

Benzz schreef:
Laten we de conclusie maar maken dat de een minder mensen wil en de ander overconsumptie wil aanpakken. Denk niet dat we er uit gaan komen.

Vind het btw best een conclusie, ik wil blijven kopen wat ik wil hebben en daardoor moeten er maar minder mensen zijn........

Laten we het maar op je gebrek aan talent voor begrijpend lezen houden in deze, want dat is wederom niet wat ik zei

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 21:20

Mungbean schreef:
Blijkbaar is het regio afhankelijk of dat de moeite waard is. Waterzuiveren is soms zo goedkoop (zei de expert, ik heb zelf geen idee) dat ze liever niet hebben dat je hun regenwatertoevoer „ondermijnd“.

Dat het voor iedereen haalbaar is klopt natuurlijk niet, je kunt geen 50.000 liter op je balkon ingraven.

Jammer dat je toch altijd op alles wel een negatieve noot moet droppen hoor.
Maar tegelijk dan wel de andere mogelijke oplossing die aangedragen werd, negeert.

Zegt meer over jou dan over de rest.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 21:21

Elisa2 schreef:
Benzz schreef:
Het is een utopie te denken dat de mensheid maar moet stoppen omdat dat de grootste vervuilers zijn. Omdat het de grootste vervuilers zijn, moet die bewustwording er komen zodat mensen minder gaan vervuilen. Verbeter de wereld, begin bij jezelf.

Nou, hoe minder mensen..hoe beter voor de planeet denk ik. Hoe meer groen en natuur ipv huizen en wegen hoe minder klimaat opwarming.

Niet dat ik zeg dat iedereen massaal zelfmoord moet gaan plegen. Maar er kan serieus wel nagedacht worden of al die kinderbijslag nog wel een goed idee is bijvoorbeeld.

Talloze mensen stellen het krijgen van kinderen uit, want geen betaalbare woning, of te druk met carriere maken, of opzien tegen te dure kinderopvang, of gewoon al blij zelf rond te kunnen komen, of alleen maar parttime kunnen werken (hier jarenlang geen fulltime baan kunnen krijgen bij werkgevers, dus maar voor meerdere tegelijk gaan werken). En het aantal onvruchtbare mensen neemt toe, ken zelf ook meerdere mensen die tot hun verdriet geen kinderen kunnen krijgen. Dus die paar gezinnen die nog wel kinderen kunnen krijgen, prima, want er zijn al te weinig mensen in de zorg, bekijk de documentaire "zorgen" maar eens. De paar mensen die er nog wel in werken, zijn helden.

Oh ja, en die kinderbijslag is een fooi. Moet je echt geen kinderen voor willen nemen, kan hooguit eens wat extra schoolspulletjes en kleding voor gekocht worden, schoolreisje betalen, maar verdwijnt vaak in de kosten voor levensonderhoud.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 21:24

Dorine92 schreef:
[
Laten we het maar op je gebrek aan talent voor begrijpend lezen houden in deze, want dat is wederom niet wat ik zei

Aangezien ik je dit met enige regelmaat tegen mensen zie schrijven, zou je misschien kunnen twijfelen aan je gebrek aan begrijpend schrijven te hebben.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 21:31

Little_Gift schreef:
Mungbean schreef:

Jammer dat je toch altijd op alles wel een negatieve noot moet droppen hoor.
Maar tegelijk dan wel de andere mogelijke oplossing die aangedragen werd, negeert.

Zegt meer over jou dan over de rest.

Hûh?
Ik ben juist voorstander, maar de gemeente waar we destijds keken ging dat niet goedkeuren voor de plek waar we wilden gaan wonen.
Wat kan ik daar aan doen :o?

Dat laatste is gewoon een feit. De meeste mensen wonen niet in een eigen huis met tuin.

Regenwater in tonnen heb ik gewoon staan inderdaad, omdat ik de luxe heb om een tuin te hebben.

In ons huidige huis hebben we ook gekeken voor regenwater voor toilet, maar dat was ook een enorme onderneming omdat dakwater niet perse toegestaan wordt (misschien in NL wel) en onze tuin lager ligt dan het diepste punt van de kelder. Dan wordt het oppompen op huis niveau niet eenvoudig (zeggen de installateurs).

Edit: kun je gelijk even een lijstje geven waar ik dan Altijd negatief op alle goede ideen reageer?
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 13-07-25 21:52, in het totaal 4 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 21:36

verootjoo schreef:
Elisa2 schreef:
Nee, ook voor huizen en wegen..kijk eens naar het verschil op warme dagen qua temperatuur in het bos/ groen en in de stad op asfalt. Hoe meer mensen, hoe meer huizen, hoe meer auto,s..hoe meer vervuiling.

Overconsumptie is een probleem maar teveel mensen ook.

Er zijn idd meer huizen, tegelijkertijd wonen we nu met veel minder mensen op veeeeel meer m2. In vergelijking met 100jaar terug.

Het boek Sapiens vind ik trouwens ook een mooie daarover.
Dat gaat over de ontwikkeling van de mensheid. Hoe wij 100jaar terug nog met 10man op 100m2 woonden, en nu er veel meer ruimte nodig is per persoon.
Hoe wij met z’n allen de luxe valkuil in gedoken zijn en daar niet meer uit gaan komen. Want als je eenmaal de dingen hebt die je hebt, kun je niet meer terug, al zou je willen.

Klopt, maar wel met veel meer mensen op Aarde dan 100 jaar geleden.

Afbeelding

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 21:37

Maar waar zie je de oplossing Elisa? Geboorte regulering? En wie mag wel kinderen en wie niet?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 21:38

Benzz schreef:

Ik wil graag En, En :j

Maar koop voornamelijk bij de kringloop voor mezelf dus voel me niet aangesproken. :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 21:39

Benzz schreef:
Maar waar zie je de oplossing Elisa? Geboorte regulering? En wie mag wel kinderen en wie niet?

Dat is niet aan mij om over te beslissen, zou iets zijn om met z'n allen over na te denken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 21:39

Dat klopt Elisa, maar dat ligt niet aan het geboortecijfer in west-Europa.

Hier aan geboortebeperking doen gaat dat niet oplossen en brengt ons in de problemen.

Zorgen voor meer welvaart in de derde wereld misschien wel, want hoe meer welvaart, hoe minder kinderen doorgaans.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 21:41

Brengt de economie in de problemen bedoel je.. dat is het hele euvel. Iedereen wil zijn levensstandaard hoog houden en dat is waarom deze problematiek niet gaat veranderen.

Anticonceptie kan trouwens ookal een boel helpen in derde wereld landen.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 13-07-25 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt