Waarom shein evil is! In tegenstelling tot andere bedrijven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:55

Elisa2 schreef:
Nouja..als je het over mensenrechten hebt wel:

https://www.nu.nl/economie/6280537/groe ... gle.com%2F

En daar word helaas te weinig aandacht aan gegeven als we het hebben over het klimaat.

Ik heb dergelijke links ook al eens geplaatst en dat word behoorlijk opzij geschoven.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:19

Elisa2 schreef:

Ja, goed punt. En geeft ook gelijk aan hoe ingewikkeld het is om het goed te doen.
Want vanuit klimaat-oogpunt is die elektrische bus (misschien?) beter. Maar vanuit mensenrechten (waarschijnlijk?) niet.
De woorden tussen haakjes geplaatst. Want ik weet niet de herkomst van de materialen in de bus van DHL.

Soepblik

Re: Waarom shein evil is! In tegenstelling tot andere bedrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:28

Het zou sowieso een oplossing zijn om uberhaupt gewoon minder te kopen. Ik lees momenteel een boek van een filosoof waar ik komend jaar les van ga krijgen, wat onder andere gaat over "worldbuilding", en hij beschrijft de tijd waarin we leven als een machine die gebouwd is op oneindige groei. Het hele capitalisme is gebouwd op meer, de aarde wordt behandeld als een productiemiddel wat die grote machine moet blijven doen draaien, wij zijn daar ook onderdeel van. Ons hele leven en doel van het leven is ingericht op meer - meer verdienen, meer kopen, meer dit, meer dat; je ontkomt er met de beste bedoelingen niet aan en het maakt niet uit wat het kost (of in dit geval niet kost).

Dat is helaas onze huidige realiteit, en die zal een keer voorbij zijn; wanneer of hoe is de vraag, maar heel veel langer is dit systeem niet houdbaar.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:30

Als ik kijk hoe veel mensen gevoelig zijn voor aanbiedingen in nieuwsbrieven, tja, dan snap ik dat dus gewoon niet. Ik koop echt alleen wat ik nodig heb of wat me handig lijkt. En valt het tegen, dan gaat het weer weg. Natuurlijk heb ik ook mooie dingen in huis die niet direct nodig zijn zoals souvenirs en medailles van wedstrijden waar ik aan mee gedaan heb (soms krijg je ze als herinnering, soms waren het echt prijzen). En ik heb ook al mijn bekers van vroeger van zwemmen en paardrijden nog. Die koster ik ook echt. Nodig? Nee. Leuk? Jazeker. Onzin? Voor mij dus zeker niet.

Maar ik denk zeker dat veel mensen wel ergens wat mee kunnen minderen. Ik zou an sich kunnen minderen met mijn hoeveelheid boeken, maar ja, ik vind gedrukte boeken veel beter dan ebooks.
Laatst bijgewerkt door germie op Vandaag, 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:30

Elisa2 schreef:

Goed dat dit bespreekbaar wordt gemaakt.
Als het duidelijk is, gaat er hopelijk dingen veranderen hierin.

Voor telefoons hebben we iig de fairphone. Maar die maakt geen tablets of laptops.
De elektrische auto is de toekomst, maar als anderen daardoor geen toekomst meer hebben, hoeveel is ons dat dan waard…
Ik hoop echt dat hier alternatieven voor komen.
Het leven in Congo is echt verschrikkelijk voor veel mensen, het is daar als onderlaag van de samenleving heel moeilijk om te bestaan, en de grote vraag naar kobalt helpt dan bepaald niet mee.

Ook hoe telefoons met die kobalt gemaakt worden nu om max 3-4 jaar mee te gaan…
De eerste modellen gingen met gemak 10 jaar mee en kon je van een flat naar beneden laten vallen :\

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:34

Ook daar (Congo) moeten we aandacht voor hebben. Ik heb een in Duitsland gefabriceerde benzine-auto, maar dat moet ik natuurlijk nu niet gaan gebruiken als argument om toch bij Shein te kopen, "omdat ik niet bijdraag aan de ellende in Congo". Ik heb geen kinderen, maar ook dat gebruik ik niet als argument om dan maar de hele wereld rond te vliegen. Het is allebei slecht.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:55

Wat ik daar dan soms wel van vindt, is dat mensen die sowieso niet op vakantie willen, omdat ze het gewoon niet leuk vinden, liever thuis zijn, etc dan dát excuus gebruiken van 'ja maar kijk eens ik ga niet op vliegvakantie', alsof ze dat bewust voor het milieu doen.
En dat is natuurlijk ook niet helemaal waar, want ze willen sowieso niet :+

Of zeggen: :"nadat ik toen ik jong was de hele wereld over gevlogen ben, en alles heb gezien wat ik wilde, vlieg ik nu niet meer want dat is beter voor het milieu", dus mensen die nu jong zijn (of oud en er nu voor gespaard hebben) moeten eens goed nadenken voordat ze gaan vliegen (cq kunnen dat beter niet doen) en dezelfde fantastische ervaring willen die ik vroeger wel had, toen er nog niet zo moeilijk over gedaan werd.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:07

Ik vind een enkel t shirtje of truitje kul pakketjes ja!
Je kunt ook gewoon net als iedereen vroeger deed voor al die internet shopping er was 2x per jaar eens naar de stad gaan om je garderobe aan te schaffen! Fysiek winkelen. Scheelt een hoop geld ook.

Wat iedereen doet moet die zelf weten he maar ga niet doen of je zo goed voor wereld en milieu bezig bent als je elders dan bij Shein via internet shopt. Dan ben je gewoon schijnheilig.
Al die pakketbusjes zijn ook niet goed voor het milieu en de bezorgers worden onder betaald!
Dus in die zin lust ik er nog wel 1

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:34

@cer
Ook al is het omdat het je niet trekt.
Het maakt uiteindelijk wel uit aan je voetafdruk.

Geen kinderen, nooit gevlogen.
Simpelweg beide geen behoefte aan.
Maar owee als je een stuk rundvlees eet.
Dan word je nog net niet zelf geslacht door de vliegende vegetariër die liters koffie zuipt en kilo's avocado's vreet.

Prima,maar lees dan een ander niet de les.

Of het nu een keuze was uit milieu punt of niet.
Je vervuilt in dat stuk niet mee.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:38

Het maakt zeker uit voor je voet afdruk,maar het is niet een excuus voor iets anders. Net zoals 'geen kinderen dus ik mag vliegen', als dat excuus niet opgaat, gaat het verhaal 'ik vlieg niet voor het milieu' niet op. je vliegt niet omdat je dat niet wil/durft etc. én daarbij komt het dat het goed is voor het milieu. Of althans, niet slecht.

Ik heb geen kinderen, maar ik gebruik dat niet als excuus dat ik daarom vlieg. Ik vlieg omdat ik graag andere delen van de wereld wil zien. Sue me ..

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:45

Ik gebruik dat wel.
Gewoon omdat het zo is dat ik daarin niet vervuil.
Reden doet er mijn inziens niet toe.

De reden doet er bij mij enkel toe als je het mensen wel opdringt.
Zoals jesse klaver met 4 kinderen.

Of een milieutop die de hele wereld over vliegt.

Zelf niet beter doen maar wel andere dure dingen opdringen.

Voor de rest lekker je ding doen. Als de klimaat goeroes het niet beter doen denk ik er het mijne van...

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:48

Cer schreef:
Het maakt zeker uit voor je voet afdruk,maar het is niet een excuus voor iets anders. Net zoals 'geen kinderen dus ik mag vliegen', als dat excuus niet opgaat, gaat het verhaal 'ik vlieg niet voor het milieu' niet op. je vliegt niet omdat je dat niet wil/durft etc. én daarbij komt het dat het goed is voor het milieu. Of althans, niet slecht.

Ik heb geen kinderen, maar ik gebruik dat niet als excuus dat ik daarom vlieg. Ik vlieg omdat ik graag andere delen van de wereld wil zien. Sue me ..

Oké, je hoort nog van m'n advocaat

Het is een spectrum. Niemand is perfect. Sommige dingen zijn heel duidelijk ruk. Sommige wat minder of zijn simpelweg the lesser evil. Proberen een zo goed mogelijke keuze te maken is gewoon goed. En informatie delen zonder oordeel ook. Ik vind dat hele elkaar bekritiseren obv keuzes niet constructief. En het gaat ook niets veranderen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:53

DuoPenotti schreef:
Elisa2 schreef:

En daar word helaas te weinig aandacht aan gegeven als we het hebben over het klimaat.

Ik heb dergelijke links ook al eens geplaatst en dat word behoorlijk opzij geschoven.

Nee, ben er zeker mee eens dat EV’s verheerlijkt worden. Ik ben heel blij met mijn oude barrel van 2008 waar niks inzit en dus niks kapot kan gaan. En dat ding rijd ik helemaal op totdat hij niet meer verder kan. Maar ook met auto’s gaat het weer over geld, want ohjee als er maar niet teveel op wordt afgeschreven, etc. etc. Zo heb ik ook een telefoon van ondertussen 5 jaar oud. Elke twee jaar een nieuwe vind ik je rijnse kul.

Afijn, het milieu wordt graag als afleidingsmanoeuvre gebruikt in de discussie over uitbuiting van personeel en toelating van gevaarlijke stoffen boven de normwaarde in kleding. En zo wordt het discussiecirkeltje steeds rondgebreid.

Er zijn gewoon goedkope winkels waar uitbuiting niet of veel minder aan de orde is, waar je gewoon met schoon geweten nieuwe spullen kunt kopen. Maar wat eerder al werd gesteld, SHEIN is daarin gewoon zwart, niet grijs.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:30

DuoPenotti schreef:
Ik gebruik dat wel.
Gewoon omdat het zo is dat ik daarin niet vervuil.
Reden doet er mijn inziens niet toe.

Jij gebruikt het dan anders denk ik.

Jij zegt dan "ik vlieg niet en daarom vervuil ik niet" (voor dat gedeelte)
Jij zegt niet "Ik vlieg niet ómdat ik niet wil vervuilen" (en dat is iets anders)
- maar dat vul ik dus wel in voor jou, ik weet niet zeker of je het echt zo bedoelt :)

Dus eigenlijk zeggen wij hetzelfde, want we zeggen beiden dat het niet als excuus gebruikt moet worden om iets anders te verdoezelen.

Raineri schreef:
Oké, je hoort nog van m'n advocaat

Ik ga even mn rechtsbijstand checken :D

Raineri schreef:
Ik vind dat hele elkaar bekritiseren obv keuzes niet constructief. En het gaat ook niets veranderen.
Eens. En daarbij mag je anderen wel ergens op wijzen uiteraard zo van 'zou je dat wel doen want dit en dat is er aan de hand', en dan kan iemand zelf kiezen. Een sterkere bewoording is iets als 'ik zou dat niet doen want dit of dat is er aan de hand' etc.

maar sommigen vinden 'iemand ergens op wijzen' hetzelfde als ze voor rotte vis uitmaken ongeveer :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:41

Cer schreef:

Nou, ik vlieg wel echt bewust niet meer, iig binnen Europa.
Hoe makkelijk het is; weekendje Spanje, weekendje Italië. Het is gewoon niet ok.
En tuurlijk wil je soms naar Afrika of Amerika, daar heb je het vliegtuig voor nodig.
Maar Europese vluchten zijn m.i. echt onnodig en vaak alleen ‘omdat het kan’.

Sinds ik heb besloten om niet meer (iig zo min mogelijk) te vliegen heb ik wel andere dingen leren kennen, en merk ik hoe mooi het dichtbij ook is, of dat een nachttrein naar de Alpen ook heel fijn reizen is.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:43

Ik ben eens met de trein naar Zwitserland geweest, was inderdaad een hele leuke ervaring :j. Heb daar toen bewust voor gekozen ipv met het vliegtuig, ondanks dat dat veel goedkoper was. Maar het geeft voor mijzelf nog steeds geen excuus om bij Shein te kopen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:01

verootjoo schreef:
Nou, ik vlieg wel echt bewust niet meer, iig binnen Europa.
Hoe makkelijk het is; weekendje Spanje, weekendje Italië. Het is gewoon niet ok.
En tuurlijk wil je soms naar Afrika of Amerika, daar heb je het vliegtuig voor nodig.
Maar Europese vluchten zijn m.i. echt onnodig en vaak alleen ‘omdat het kan’.

Sinds ik heb besloten om niet meer (iig zo min mogelijk) te vliegen heb ik wel andere dingen leren kennen, en merk ik hoe mooi het dichtbij ook is, of dat een nachttrein naar de Alpen ook heel fijn reizen is.

Ik begrijp niet helemaal waarom je mij quote, want jouw uitleg snap ik prima en is helemaal top :j maar heeft niks te maken met mijn bericht eigenlijk :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:53

prompter schreef:
Ik ben eens met de trein naar Zwitserland geweest, was inderdaad een hele leuke ervaring :j. Heb daar toen bewust voor gekozen ipv met het vliegtuig, ondanks dat dat veel goedkoper was. Maar het geeft voor mijzelf nog steeds geen excuus om bij Shein te kopen.

Zwitserland is echt top met de trein idd!
En ook heel gek dat het zo veel duurder is dan het vliegtuig.
Ik had de nachttrein, vond het fijn dat je dus weinig reistijd kwijt was, aangezien je toch het grootste gedeelte van de reis slaapt :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:20

Soepblik schreef:
Het zou sowieso een oplossing zijn om uberhaupt gewoon minder te kopen. Ik lees momenteel een boek van een filosoof waar ik komend jaar les van ga krijgen, wat onder andere gaat over "worldbuilding", en hij beschrijft de tijd waarin we leven als een machine die gebouwd is op oneindige groei. Het hele capitalisme is gebouwd op meer, de aarde wordt behandeld als een productiemiddel wat die grote machine moet blijven doen draaien, wij zijn daar ook onderdeel van. Ons hele leven en doel van het leven is ingericht op meer - meer verdienen, meer kopen, meer dit, meer dat; je ontkomt er met de beste bedoelingen niet aan en het maakt niet uit wat het kost (of in dit geval niet kost).

Dat is helaas onze huidige realiteit, en die zal een keer voorbij zijn; wanneer of hoe is de vraag, maar heel veel langer is dit systeem niet houdbaar.

Dit is het hele probleem in mijn ogen. :j

Dat kan gewoon niet dat meer, meer, meer...alles raakt uitgeput.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:38

dat zou mooi zijn, toch is dat denk lastig, want wat is meer?
en wat is prullaria (wat ik ook vaak lees)

Moet iedereen minimalistisch leven? Iedere vaas of bijzettafel is in theorie prullaria. Iedere extra pen, alles wat je doet voor je hobby (heel kort door de bocht) heb je niet nodig. Laat staan 4 dekjes bijvoorbeeld. Maar ja, als er 1 in de was zit en 1 laat je in de plas vallen, dan toch minstens 3.. maar waarom dan geen 5? De speeltjes voor de kat? Of de derde auto voor de kinderen (weet ik veel, ik noem maar dingen).

Dus ja, we moeten zeker minder kopen (hoe dat dan verder met de economie gaat, weet ik niet), maar wie zijn 'we' en wat is 'minder'.

Als je alles ziet wat weggegooid wordt aan voedsel (over de datum, niet opgegeten etc) en spullen (want te kort, te klein, versleten etc) ga je echt huilen (of nou ja, misschien ben ik alleen zo sentimenteel), maar overal zitten banen achter, mensen die het maken, of opruimen, oogsten, inpakken etc. Sommige oplossingen klinken heel simpel maar ik denk dat daar een enorme verschuiving voor plaats moet vinden.

En anders gaat de mensheid ten onder aan hun eigen succes.. Nou ja, dat is dan wat het is.
(uiteraard zou een middenweg wel het fijnst zijn :+ )

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:05

Punt is dat je niet alles maar nieuw moet willen, omdat de grondstoffen uitputtelijk zijn. Daarom zijn die burgerinitiatieven zo mooi. Weer meer de gemeenschap opzoeken in plaats van individueel handelen. En er ligt een groot deel bij de fabrikanten hoor. Die willen zo goedkoop mogelijk produceren waardoor kwaliteit vaak ook bij duurdere merken achteruit gaat, maar ja, sneller kapot betekent nieuwe sales.

Er kan trouwens wel gezegd worden lever je telefoon dan ook maar in, maar je kan tegenwoordig eigenlijk bijna niks meer zonder telefoon/computer/tablet. Zelfs banken houden je rekening niet meer overeind als je niet doet aan internetbankieren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 32 min geleden

Ja wat is meer..wat is noodzakelijk en wat niet? Wat kun je ook tweedehands of gratis krijgen en wat niet? Feit is dat mensen vaak verslaafd zijn aan de nieuwste spulletjes maar het soms ook gebruiken om hun ego te vergroten. Rijden in een dure grote auto zodat mensen weten/ denken dat ze het gemaakt hebben. Een nieuwe keuken om indruk te maken op bezoek..ik noem maar wat.