Hoe is het om te wonen op het platteland?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 09:14

Sanet schreef:
@CobCowgirl: wij bestellen onze boodschappen bij de Jumbo. Dan heb je qua eten wel gewoon het volledige assortiment om uit te kiezen ipv wat ze in de lokale winkel aanbieden. Dat helpt mij wel qua iets meer kunnen kiezen dan wat ze in de winkel aanbieden.

Ja, ik denk dat ik ook overga op boodschappen bestellen maar dan bij de AH. Zal wel meer rust geven.

Rizette

Re: Hoe is het om te wonen op het platteland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 09:20

Ga 1 x in de week boodschappen doen en maak daarvoor een hele lijst met ook alle cadeautjes , planten, gereedschappen voer enz en ga dan in 1 morgen of middag overal langs.Op de avond is helaas niet alles open. Liefst zaterdagmorgen heel vroeg. Dus niet even voor een boodschap maar alles tegelijk en bij hoge uitzondering vaker. Bevalt me prima. Het geeft geen extra belasting voor het milieu omdat ik alle zaken buiten de normale boodschappen toch moet halen. Het betekend lijstjes maken en goed plannen maar geeft ook rust.

Katootje7791

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 09:30

Ik ben opgegroeid op het platteland, zowel in een klein dorp als meer daarbuiten, heb zelf echt in de stad gewoond jarenlang, vervolgens weer terug naar het platteland met paarden aan huis en nu in een (heel) klein dorp. Wel aan de rand maar wel binnen de bebouwde kom van het dorp. Heb dus zo'n beetje alle varianten wel meegemaakt. Het ligt bij mij enerzijds aan mijn levensfase hoe ik eea beleefd heb en waar ik wel en niet tegen aanliep en anderzijds heb ik in zowel stedelijke wijken, als echt buitenaf als binnen een dorpskern, vergelijkbare ervaringen. Van vroeger af aan (ik ben nu 47) is het me wel altijd opgevallen dat men op het platteland denkt dat herriemaken en geen rekening te hoeven houden met buren, veel meer geoorloofd is dan in een (dorps-) of stadswijk. En dan bedoel ik niet de herrie die gepaard gaat met noodzakelijke boerenactiviteiten of de grasmaaiers oid, maar muziekoverlast, feestjes, bij elke gelegenheid vuurwerk midden in de nacht afsteken, kleine kinderen die schreeuwen om het schreeuwen. Iedereen kent dit ongetwijfeld van elke plek waar hij/zij woont, maar ik heb me echt verbaasd hoe normaal het gevonden werd dat muziek keihard staat, zelfs met bandjes in de tuin/op het erf wordt geoefend, kinderen niet tot de orde worden geroepen, de hond(en) altijd maar blaffen (ook 's nachts). Ook al zit er ruim 200m tussen, geluid draagt ver en helemaal over open weides, dus rustig buiten zitten was er daardoor geregeld niet bij. Wellicht dat ik er gevoeliger voor ben dan anderen, maar het gebrek aan rekening houden met elkaar (ook na dit fatsoenlijk aangekaart te hebben), daar heb ik me serieus over verbaasd. Mijn ervaring is wel dat de mentaliteit tegenwoordig nog hetzelfde is als 25 jaar en verder terug. Althans, Twente vergeleken met Achterhoek op een aantal plekken in het buitengebied.
Ander voorbeeld: in de stad of een dorp wordt ook te hard gereden (waar niet), en ja ik maak me er zelf ook zeker wel eens schuldig aan. Maar over 60 km weggetjes keihard voorbij scheuren als je daar met je hond loopt, of ouderen op de fiets passeert, leidde bij mij regelmatig tot een hartverzakking en een hoop gevloek. Jongeren op het platteland (ben het zelf ook geweest, dus ken de cultuur) genieten vaak een mooi vrij leven, hebben auto's, opgevoerde brommers/crossmotoren, zelfs één of andere opgevoerde legerjeep waar véél mee gecrosst wordt. Over leeg maisland maar ook over de weg. Melding maken bij de politie doe je ook echt niet snel op het platteland, ik althans niet. Ook wel bezorgd over het feit dat mijn naam bekend wordt en dan ben je serieus de pineut. Daarnaast, ík heb er last van, voor hun is het ronduit geweldig en eigenlijk gun ik iedereen zo'n vrije jeugd maar het maakt wel dat ik niet specifiek voor mijn rust altijd op het platteland heb gewoond. Wij wonen nu aan de rand van een dorpje en moet zeggen dat ik het hier best of both worlds vind. Ruimte in en om het huis, prachtig wandelgebied, dicht genoeg bij voorzieningen maar ook stad en qua mentaliteit houdt men hier beduidend meer rekening met elkaar.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 09:39

Die fly/ecobusters mogen niet meer verkocht worden in NL omdat ze niet zijn goedgekeurd. Heb ze toen in Dld een keer in handen gehad, maar vond het toch wat twijfelachtig hoe gezond dat is in m'n keuken :=

Boerenbunder kan je doorgaans een aantal percelen gratis aanklikken per week voordat je de melding krijgt dat je de PRO moet aankopen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 09:44

Ik kan helemaal niks aanklikken. Maar misschien doe ik iets fout...?

Katootje7791

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 09:46

Oh, en ondanks dat we allemaal prima weten dat er vee-industrie bestaat in NL, wil ik zelf liever niet dagelijks geconfronteerd worden met sommige voor mij niet al te prettige praktijken. Mijn ouders hebben jarenlang schuin tegenover een varkensboer gewoond. Die beste man kreeg 'opeens' een vergunning voor forse uitbreiding. Helemaal zuivere koffie was die vergunningverlening niet, is veel om te doen geweest, maar de buurt heeft aan het kortste eind getrokken. De moderne luchtbehandelingssystemen deden het vaker niet dan wel, en dat samen met hittestress bij varkens (wat vrij snel optreedt), maakte dat de deuren van de stallen vaak dag- en nacht openstonden in de zomer. Het gegil van die beesten, ook met in- en uitladen (altijd 's nachts) hebben zowel ik als mijn ouders als enorm vervelend ervaren. Gaat echt door merg en been en werd er altijd verdrietig van. Mijn besluit om vegetariër te worden heb ik ook genomen op mijn 12e op het Twente platteland, mede door dit soort praktijken. En ja, ik kan daar emotioneel van worden van onze omgang met dieren. Mijn broer heeft daar ab-so-luut geen last van bijv. Dit soort zaken wegen voor mij vwb eventuele toekomstige buiten-af-plek, echt heel zwaar. Kan dus zeker bepalend zijn in de weging van verschillende locaties

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 09:46

manzano schreef:
Die fly/ecobusters mogen niet meer verkocht worden in NL omdat ze niet zijn goedgekeurd. Heb ze toen in Dld een keer in handen gehad, maar vond het toch wat twijfelachtig hoe gezond dat is in m'n keuken :=

Boerenbunder kan je doorgaans een aantal percelen gratis aanklikken per week voordat je de melding krijgt dat je de PRO moet aankopen.

klopt, maar ik kon ze vorig jaar toch nog wel bestellen. Ze werken hartstikke goed, dus het zal best troep zijn wat rondgespoten wordt.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 09:51

CobCowgirl schreef:
Ook geweldig om alle seizoenen op deze manier mee te maken en echt een feestje om alle diertjes voorbij te zien komen.

Als enige nadeel kan ik alleen (helaas ook uit eigen ervaring) aangeven dat er wel heel veel wordt ingebroken. Hier heerst echt een inbraakgolf, dus daar moet je heel veel rekening mee houden en dus (dure) maatregelen nemen.

De seizoenen beleef je wel intenser inderdaad, dat kan ik ook zeker waarderen!
De inbraakgolf is helaas overal, platteland wel wat vaker want daar zijn duurdere en meer spullen te halen waar ze wat aan hebben, denk aan al de machines die je nodig hebt alleen al voor je tuinonderhoud (zitmaaier is erg geliefd) de brandstof die je vaak wel op voorraad hebt, elektrische fietsen voor het hele huishouden en wat nog meer te bedenken. Hier in dorp is het ook raak geweest 2 jaar geleden. Het nadeel is wel dat iedereen weer nieuwe spullen aanschaft want ja je hebt ze tenslotte toch nodig waardoor ze vaak nog een keer terug komen. Camera's hebben ze lak aan, trekken gewoon gekke bekken in beeld. Politie krijgt ze bijna nooit te pakken. 1 keer is er iemand gepakt in een dorp verderop, was polshoogte aan het nemen, lijsten lagen in zijn auto, per adres stond er op exact op wat waar te halen was, deze lijsten waren een paar maanden eerder gemaakt door anderen die toen het voorwerk hadden gedaan.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 09:57

Hier hebben de honden vaak wel de neiging om mee te blaffen met de honden van de buren, die weer blaffen naar de volgende buren etc.

Weet eigenlijk niet meer of jagen ook al voorbij is gekomen? Dat gebeurt natuurlijk op het platteland wel en in de stad/dorp niet of veel minder.
Hier is er bijna elke week wel jacht op zwijnen bijvoorbeeld.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 10:08

Zwijnen worden hier wel geschoten maar dat is echt in het bos.

Hazen en konijnen is hier in Limburg niet toegestaan.
Toen er nog wel op hazen en konijnen gejaagd mocht worden zag je ze in het najaar wel elke zaterdag.
En zo heel veel meer zit er ook niet wat echt actief bejaagd word op de weilanden en akkers heb ik het idee.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 10:25

juval schreef:
manzano schreef:

klopt, maar ik kon ze vorig jaar toch nog wel bestellen. Ze werken hartstikke goed, dus het zal best troep zijn wat rondgespoten wordt.

Er zitten pyrethroiden in. Synthetische varianten van het natuurlijke pyrethrum wat door de Perzische margriet wordt gemaakt. Zoals asprine een synthetische variant is van het salicylzuur dat door de wilg wordt gemaakt.

Dat het op basis van een natuurlijke stof is maakt het overigens absoluut niet veilig (terwijl het wel zo gebracht wordt). Aspirine heeft ook een bijwerkingenprofiel zo lang als je arm tenslotte, en neem een paar taxusbessen, bak wat colchicumbollen of gooi wat vingerhoedskruid door je sla en je kunt je begrafenis wel regelen (of eigenlijk, dat kun je niet meer, dan moeten je nabestaanden doen). Geen grotere vergiften dan wat de natuur ons geeft.

Hetzelfde spul zit in Veerust en in Roxasect. Dat spuit je ook niet iedere 30 minuten.

Dus het is vooral het frequente spuiten van een lagere dosis (bij Roxasect spuit je in principe 4 seconden, 1 seconde in iedere hoek van je kamer, en moet je na 10 minuten de kamer goed luchten) waar niets over bekend is qua veiligheid (of opbouwen van resistentie vanwege de lagere dosering)
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 10-04-25 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 10:26

manzano schreef:

Wij hebben de ecobuster inmiddels al wat jaren in huis en leven allen nog. Ook de honden.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 10:31

Wij slapen onder een klamboe.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 10:38

Hier overal horren voor de muggen. Zowel beneden als boven.
Dus zelden een mug in de slaapkamer.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 10:43

ik spuit mezelf ook regelmatig in met veerust.. zal waarschijnlijk ook niet heel gezond zijn, maar het helpt wel.

wat vliegen en andere insecten betreft vind ik het nu wel het fijnste jaargetijde. Lekker fris voorjaarweer, heerlijk zonnetje, zonder dat het door vliegen wordt verpest.

Jacht wordt hier wel gedaan, maar gelukkig niet meer op ons eigen land. Er is alleen iemand die af en toe ganzen komt verjagen, die raakt er wel eens een. Maar de reeën en hazen moeten ze van af blijven. Hier zitten wel een paar vossen, maar gelukkig geen zwijnen. Aan de overkant is een natuurgebied en daar wordt wel gejaagd. Dus als de dieren slim zijn komen ze bij ons schuilen.. helaas zijn ze niet allemaal slim.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 10:44

Over jacht en ongedierte, dat is ook wel een ding hier op het platteland. Alhoewel ze daar in de steden natuurlijk ook wel last van hebben. Maar ratten en muizen zitten hier wel veel. Gif mag niet, en daar ben ik ook nooit voorstander voor geweest, dus wat mij betreft prima. Mijn honden en katten weten de ratten/muizen aardig onder controle te houden en we hebben ook wel een val staan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 12:14

Dat jagen vind ik wel misselijk inderdaad.... dan zit er hier anderhalve fazant en konijn, en die moeten ze dan af gaan knallen -O- _-:(

En dan ook nog op zo'n misselijke manier, met een hele groep kerels met honden.
Die zo'n arm beest dan uit de akker drijven, zo naar de eikels toe die het met geweren op staan te wachten :x

Ik had hier vorig jaar dat ik naar buiten ging om kak te ruimen of hooi bij te vullen ofzo.
"Onze" fazant (die altijd hier in de wei zit) schrok en vloog naar de achterliggende akker.
En 2 minuten later kwam die hele club aan om eens lekker te gaan jagen.....

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-25 12:23

Muggen vinden mij helaas heel lekker. Wat maakt dat ze meer op het platteland zitten? Kan me wel voorstellen als er van die watertjes tussen de stukken grond zitten, maar dat heb je niet overal. Of bedoelen jullie dan juist delen waar dat wel is?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 12:25

Muggenlarven zitten in stilstaand water. In sloten, maar ook in de badkuipen met drinkwater voor het vee die je nogal eens ziet staan. Of in andere (grote) waterbakken en tonnen. En die heb je ook (en misschien wel meer) bij weilanden waar geen sloten langs lopen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 12:32

Net als dazen.

Inderdaad in stilstaand water.
Denk ook aan paddenpoelen en vijvers.
Voor mij een reden dat ik die dus niet in de wei wil hebben.

En soms zeg ik wel eens voor de kul, maar misschien zit er een kern van waarheid in?
Als er 100 muggen zitten en die verdelen zich over 10 huizen of ze gaan allen naar 1 huis...
Dan ervaar je de overlast toch anders.

Je merkte ook wel in die hele droge zomers dat er minder zaten.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 12:49

Muggen hebben we hier ook genoeg maar volgens mij niet meer dan bij vriendinnen in de wijk.

Vliegen wel echt veel := vooral in de veranda waar we eigenlijk het liefste zitten en eten dus dan is het wel goor. Maar die zit tegen de koeienstal aan gebouwd dus niet zo gek dat het er veel zijn.

Ik vraag me toch af: hoelang rijden mensen naar de supermarkt? Daar werd vorige pagina over gesproken. Ik woon wel achteraf maar ben met 10min auto rijden in het dorp voor boodschappen. Vriendinnen doen wel eens of het heeeel ver weg is maar zij zitten dan ook 4min lopen van een supermarkt af :')

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 12:53

Wij rijden echt wel 20 min als het meezit

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 13:06

ik zit ook op ongeveer 10 minuten van de supermarkt/stad, 12 minuten van school, 5 minuten van het station, en 10 minuten van een ander station. 8 minuten van de snelweg... dus ja, ik zit eigenlijk best heel goed qua voorzieningen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 13:16

Hier zitten we ook dichtbij alles. Wilde niet helemaal afgelegen wonen, maar hebben nu wel beste van 2 werelden.

Ooit in een dorp verderop gewoond in een rijtjeshuis en daar was juist helemaal niks in de buurt. Ja, 1 buursupermarkt die 3x duurder was en spullen over datum en verse groente zelf al weg wilde wandelen. Toen heb ik wel leren plannen qua boodschappen doen.

Was daarvoor gewend om 7 dagen pw van vroeg tot laat boodschappen te kunnen halen of last minute iets als je nog ergens trek in had.
Voor dit huis in een dorp ook wel blijven plannen. Daar was dan geen zondagsopening bijv.

Qua gedrag en omgangsvormen zie ik meer verschil per regio dan hoe je woont.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 13:41

Buurt super minuut of 5 denk ik. Nu heeft die voortaan ruimere openingstijden. Maar eerst niet en was ook nog vaak de belangrijkste dingen op.

Jumbo is minuut of 12.
En daar is ook een Hema, kruidvat enkele kledingzaken dus genoeg te krijgen.

En stad 20 minuten. Waar ook het station is.
Maar met 40 minuten sta ik ook in eindhoven centrum dus dat doen we nooit.

Dus valt hier ook allemaal wel mee.