Inflatie en alle gestegen kosten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Re: Inflatie en alle gestegen kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 17:01

En toch zit de horeca hier bomvol!

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 17:31

nu weer voor het eerst in lange tijd kibbeling halen.
portie kibbeling en 3 lekkerbekken 18,50 dat vind ik ook wel erg veel en luxe zeg jeetje

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 17:40

Polar schreef:
Holy f*ck!! :x

Maar ook echt 15 euro voor een pannenkoek? En zijn dat dan van die mega pannenkoeken waar je maar 1 van op kunt?
Ik loop enorm achter merk ik wel.

Enige wat we hier nog weleens halen, zo'n 3x per jaar, is een broodje gezond bij de Subway, ieder zo'n halve denk ik? Echt groot genoeg, samen omgerekend een euro of 9.
Maar dan zit je ook wel de hele middag vol en ik krijg het niet eens in m'n eentje op.

Afhankelijk of je een grote of kleine eter bent....

Vroeger was bij het pannenkoeken huis in Maasland een spek-ui pannenkoek z'n €8,5. Nu al €12,5. Vroeger waren het echt dikke en goedgevulde pannenkoeken, laatste keer was het een dun dingetje met 3 reepjes spek. Jammer, maar niet meer wat het ooit was (een heel goed pannenkoeken huis)

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 17:44

Ashleytjuhh schreef:
nu weer voor het eerst in lange tijd kibbeling halen.
portie kibbeling en 3 lekkerbekken 18,50 dat vind ik ook wel erg veel en luxe zeg jeetje

Wij gingen vandaag ook een portie kibbeling en portie visfriet en een klein flesje drinken halen was gewoon even €17.00 -O-

Ik werd getrakteerd maar toch een hoop geld.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 17:48

Benzz schreef:

Ja hoor, vanmorgen dus ook ondanks de 4 euro per cappuccino.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 17:50

Jeetje, ik schrik er echt van.
Wat een prijzen voor eigenlijk iets heel simpels...

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 17:56

mvdende schreef:
In de bijstand mag dat dus niet. Wil je het officieel doen, moet elke €, letterlijk of in waarde (bijvoorbeeld tas boodschappen) doorgegeven worden aan de gemeente en wordt dit rechtstreeks gekort op de uitkering die maand, doe je dat niet, dan kan je gezeik krijgen en met pech mag je de gehele bijstand sinds ontvangen terug betalen.

Wajong en andere uitkeringen mag dat wel. Alleen bijstand dus niet.

Dat is jammer. Had het idee om een fruitbox te maken en dat af te geven. Maar als dat niet mag en er een groot risico aan hangt.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 17:57

Toen wij hier kwamen wonen betaalden we £5.60 voor "fish & chips" en dat was dan echt heel veel patat en een flink stuk vis.
Nu kost t £13.80 en krijg je de helft aan patat en een goedkoper vissoort.

Cola van t budget merk was 17p, inmiddels 45p per fles
Kraanwater is hier niet te drinken, was 14p per fles en nu hebben ze die flessen niet eens meer in t assortiment en moet je dus 45p per fles betalen.
De kinderen drinken wel kraanwater met een waterfilter maar ik denk dat ik verwend bent met NL kraanwater en zelfs met filter vind ik t niet lekker.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 18:01

Ashleytjuhh schreef:
dierenfan schreef:
Net bij avantage supermarkt gehaald voor 6,49 kg. Nette kwaliteit ook

zat eens te kijken maar zit niet heel dichtbij maar wel eventueel te combineren met stal.
weet je of hun kippendijen zonder vel en zonder bot zijn.

Superpony dat klopt en maakt het ook zo vreselijk lastig voor die mensen om te besparen op dingen. die zijn blij als ze elke week rond kunnen komen.

ik heb iets van 40 liter dreft staan :') in grootverpakking omdat het bij de groothandel toen in de aanbieding was en omgerekend zelfs nog goedkoper als huismerken plus het vergaat niet

Avantage supermarkt heeft overigens per filiaal eigen aanbiedingen dus altijd even goed controleren. Geen idee qua kippendijen. Hun kip shoarma is vaak 4,99 de kg en ook echt heerlijk!

Heb daar nu ook wasmiddel mee genomen. 8 liter voor 13 euro.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 19:48

hagelslag schreef:
Mwm noemt het haar paard.
Maar het paard is niet van haar maar van haar moeder.

Tenminste, tot zover mijn kennis

Ja klopt :D er is niks van mij bij. Ik ben dus geen euro kwijt aan haar en als ik wel voor deze situatie een paard zou hebben was die jaren geleden al verkocht want 500 euro per maand minimaal aan stalling is gewoon voor de betere inkomens alleen. Ik snap wel dat er rare gedachtes van komen hoor want ik noem haar idd mijn paard. Dat schrijft makkelijker :') maar ze is nog goedkoper voor mij als een bijrijd of verzorgpaard.

Ik waardeer jullie zorgen allemaal maar ik heb het dus nog goed! In zo'n topic komt het heel zwartgallig over, maar ik heb dus wel vreselijk veel geluk op andere vlakken. Ik kan kijn hobby nog uitvoeren dankzij ouders, voor zover mijn lijf het toelaat. Ik kan daar ook nog wel eens aankloppen als het nodig is, wel minimaal anders mag het idd niet. Dus financieel is het gewoon rot in deze tijd. Budget is trouwens wel per week, maar ik moet ook bekennen dat ik geen grote eter ben dus ja het is te weinig, maar ik heb wel genoeg. Het zou alleen iets minder op houtje bijten mogen en er zijn ook mensen die er alleen voor staan. Ik zou ook nooit aan kinderen beginnen zelf in deze situatie, ook al krijg je dan wel wat meer, ik zie dat niet goedkomen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 19:59

VuurVleugels schreef:
Polar schreef:
Ik schrik trouwens van de prijzen die jullie noemen van ergens eten of drinken. :wow:

Ik sprak laatst een vriendin die vertelde hoe de grootouders van haar familie het hele jaar hadden gespaard om de hele familie mee uit eten te nemen voor hun 60-jarig jubileum. Gingen met z'n allen naar een pannenkoekenrestaurant, want leuk voor de (achter)kleinkinderen en niet te duur voor hun AOW-inkomen. Ze liepen echter wat achter in hun beeld van de prijzen, ze rekenden op gemiddeld €10,- per pannenkoek... Kun je zeggen "Ja dat is dom, hadden ze even van te voren moeten checken" en ja, goed, dat was handiger geweest. En ja, met z'n allen naar een pannenkoekenrestaurant is een luxe, geen noodzaak. Maar doodsneu vind ik het verhaal wel, want het heeft ze blijkbaar fors wat extra spaargeld gekost. Is toch ook bizar, dat je tegenwoordig rustig €15 euro betaald voor een pannenkoek met appel en rozijnen. En als je iets exotisch zou willen proberen zit je gewoon aan de €20,-!

Neeeee joh, dat is toch echt sneu!
Hier was laatst ook een 40 jarig jubileum.
Ik wist dat mijn vader al maanden aan het sparen was.
Hij eigenlijk ook nieuwe gehoorapparaten moet.
En toen hebben wij 3 dochters besloten om dan spontaan het etentje te betalen als kado.
Zodat mijn vader wel geld over had voor gehoorapparaten

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 20:08

VuurVleugels schreef:
Polar schreef:
Ik schrik trouwens van de prijzen die jullie noemen van ergens eten of drinken. :wow:

Ik sprak laatst een vriendin die vertelde hoe de grootouders van haar familie het hele jaar hadden gespaard om de hele familie mee uit eten te nemen voor hun 60-jarig jubileum. Gingen met z'n allen naar een pannenkoekenrestaurant, want leuk voor de (achter)kleinkinderen en niet te duur voor hun AOW-inkomen. Ze liepen echter wat achter in hun beeld van de prijzen, ze rekenden op gemiddeld €10,- per pannenkoek... Kun je zeggen "Ja dat is dom, hadden ze even van te voren moeten checken" en ja, goed, dat was handiger geweest. En ja, met z'n allen naar een pannenkoekenrestaurant is een luxe, geen noodzaak. Maar doodsneu vind ik het verhaal wel, want het heeft ze blijkbaar forsextra spaargeld gekost. Is toch ook bizar, dat je tegenwoordig rustig €15 euro betaald voor een pannenkoek met appel en rozijnen. En als je iets exotisch zou willen proberen zit je gewoon aan de €20,-!

Dat is een extreem duur restaurant dan. Hier in de Randstad zit Howdy's, daar kun je voor 10 of 11 euro echt zo'n 50 verschillende pannenkoeken bestellen. Alleen de specialiteiten zijn 14 of 15 euro.
https://howdys.nl/menu

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 21:45

Benzz schreef:

Mijn favoriete restaurants moet ik zeker 3 weken van te voren reserveren. Die zitten helemaal vol en je betaalt zeker € 15 - € 18 voor een simpele populaire cocktail (ik drink niet) en het zit helemaal vol.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 22:16

_San87_ schreef:
Dorine92 schreef:
Je kunt het ook overdrijven. Zo hoog staat Nederland niet, en al helemáál niet ergens bovenaan.
Ik heb veel gereisd en als ik iets heb geleerd is het dat het in landen waar ze graag euro's en/of dollars willen hebben ipv hun eigen munt, er een heel stuk erger aan toe is dan in Nederland.

Ah okay.

[ Afbeelding ]

https://archive.ph/ZmZto

Het is trouwens niet enkel kommer en kwel, gelukkig. Werkloosheidscijfer ligt heel laag, de economie groeit nog, bijvoorbeeld.

Eurolanden ja. Dat is heel iets anders dan ALLE landen

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 22:18

Wat is eigenlijk je intentie met deze opmerking? :)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 22:19

Polar schreef:
Dorine92 schreef:
Je kunt ook prima overleven op boodschappen van de Budgetfood. Of van Too Good To Go.
...
En als dat allemaal nog steeds niet kan, wat me erg sterk lijkt, dan kun je altijd nog bij je ouders gaan eten of gratis eten afhalen in allerlei facebookgroepen. Niemand laat jou verhongeren.
Overleven... wat een fijne manier om ouder te worden.

En ja, lekker bij je ouders gaan eten als je het zelf niet kunt betalen... :x Ik zal even tegen mijn buurvrouw van 70 zeggen dat ze dat maar moet gaan doen, of tegen de 21-jarige jongen die recent uit de kast is gekomen en door zijn ouders op straat is gezet. :j

Dat zei ik allemaal niet. Het wordt weer eens volledig uit zijn verband getrokken. Ik zei alleen dat boodschappen geen kosten zijn waar je echt niet onderuit komt (en al helemaal niet als het gaat over dat de chocola duur is geworden).
En ik zei dat ik het zorgwekkender vind als vaste kosten waar je echt niet onderuit komt, omhoog gaan.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 22:21

Polar schreef:

Ontkrachten dat we echt vreselijk zielig zijn met onze zogenaamd torenhoge inflatie, namelijk zogenaamd 1 van de hoogste. Wat dus onzin is, er zijn landen waar je geld jaar na jaar een kwart of meer van zijn waarde verliest.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 22:23

Je gaf oplossingen die lang niet voor alle mensen beschikbaar zijn, zoals bij je ouders eten of afhalen via een Facebookgroep.
Het is best belangrijk om bij zulke onderwerpen verder te kijken dan wat je om je heen of in je eigen cirkel ziet. :)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 22:24

Polar schreef:
Maar dan heb je het over mensen die de keuze hebben om voedsel van buiten het seizoen te eten.
Er zijn echt een heleboel mensen die het goedkoopste van het goedkoopste kopen en dan nog niet uitkomen aan het einde van de maand.

En dat ligt dan aan de boodschappen? Of ligt het aan die andere kosten waar je echt niet onderuit komt, die gestegen zijn?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 22:25

Dat is een totaalplaatje van onder andere de boodschappen.
De meeste mensen zijn meerdere honderden euro's per maand kwijt aan boodschappen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 22:27

Natuurlijk zijn boodschappen vaste lasten waar je niet onderuit komt, afhankelijk van wat je te besteden hebt heb je wellicht nog keuze om voor goedkopere opties te gaan zodat je zelf invloed kunt uitoefenen op de uiteindelijke kosten van boodschappen. Mensen die altijd al de goedkoopste opties uit de supermarkt kopen, hebben die optie niet.

Ik zie in die zin niet hoe bijvoorbeeld de energierekening anders zou zijn hierin, die wordt door iedereen onder vaste gerekend en daar heb je precies hetzelfde: mensen die geld hebben om beter te kunnen betalen, kunnen ervoor kiezen om minder lang te gaan douchen of om de cv een graadje lager te zetten. Mensen die de verwarming al niet kunnen aanzetten en die max 5 minuten douchen, kunnen niet nog verder besparen als dat.

Energie heeft altijd een basisprijs die je er per maand aan kwijt bent waar je echt niet onderuit komt, eten en drinken toch net zo?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 22:29

Dorine92 schreef:
Polar schreef:

Ontkrachten dat we echt vreselijk zielig zijn met onze zogenaamd torenhoge inflatie, namelijk zogenaamd 1 van de hoogste. Wat dus onzin is, er zijn landen waar je geld jaar na jaar een kwart of meer van zijn waarde verliest.

Dat jij en ik niet zielig zijn of last hebben van de inflatie, wil natuurlijk niet zeggen dat er geen inflatie is en het voor veel mensen lastig is om rond te komen.

https://indeflatie.nl/inflatie-afgelopen-10-jaar/

Lees vooral de uitleg.
Het is 35% in 10 jaar.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 22:30

Polar schreef:
Je gaf oplossingen die lang niet voor alle mensen beschikbaar zijn, zoals bij je ouders eten of afhalen via een Facebookgroep.
Het is best belangrijk om bij zulke onderwerpen verder te kijken dan wat je om je heen of in je eigen cirkel ziet. :)

Het gaat alleen over deze opmerking die ik maakte, die vervolgens volledig uit zijn verband is getrokken
Dorine92 schreef:
Ik vind die boodschappen en dure ijsjes niet zo'n probleem eigenlijk. Wij hebben het in Nederland echt wel luxe hoor met alle keuze. Als wij naar een supermarkt gaan zijn er altijd budget opties. Je kunt niet alle producten goedkoop kopen, maar het is sowieso al bizar hoeveel keuze wij hebben en je kunt echt prima leven op de goedkopere producten. Ijsje eten is een luxe dus ik vind het niet zo'n ramp dat dat dan duur is.
Het is inderdaad wel heel veel duurder geworden allemaal. De salarissen zijn gelukkig ook wat gestegen. Niet zo veel als de stijging van de prijzen, maar toch.
Ik vind het problematischer als juist vaste kosten stijgen waar je niet onderuit komt. Boodschappen valt daar naar mijn idee niet onder, en ijsjes al helemaal niet :+

Oftewel, jip en Janneke uitleg voor iedereen die het niet snapt..
Kosten van boodschappen had je al, die stijgen wat, en wellicht valt dat te compenseren door andere keuzes te maken in wat je koopt, vaker ergens anders te eten, of gebruik te maken van bijv too good to go of Budgetfood. Maar het probleem van duurdere boodschappen vind ik minder zorgelijk dan de stijging van vaste kosten waarbij je echt geen escape hebt (behalve je huis uitgetrapt worden of schulden opbouwen). Nu duidelijk?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 22:34

Waarom is goedkoper boodschappen doen wel de oplossing maar goedkoper gaan wonen niet?

Want niet iedereen kán goedkoper boodschappen doen. Net zoals dat mensen niet goedkoper kunnen gaan wonen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 22:34

Electra63 schreef:
Dorine92 schreef:

Dat jij en ik niet zielig zijn of last hebben van de inflatie, wil natuurlijk niet zeggen dat er geen inflatie is en het voor veel mensen lastig is om rond te komen.

https://indeflatie.nl/inflatie-afgelopen-10-jaar/

Lees vooral de uitleg.
Het is 35% in 10 jaar.

Ten eerste, er zijn ook landen die die 35 procent inflatie al hebben zien gebeuren voordat het jaar om is. Dat is dus precies mijn punt.
Ten tweede, ik heb nooit gezegd dat het niet lastig kan zijn voor mensen, ik zei alleen dat ik de "nog vastere kosten" (Jip en Janneke taal 6.0) veel zorgelijker vind dan het verhaal over de boodschappen, met name als het gaat over ijsjes en chocola, maar alsnog ook in het algemeen. Wij hebben in Nederland echt bijzonder veel budgetopties in supermarkten enz. Dat heb je echt niet in elk land