Hoe vaak draait jouw vaatwasser?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 13:43

Ik kan daar echt geen seconde van wakker liggen dat de bakken van de dieren erbij gaan maar goed ieder z’n eigen ding natuurlijk. Die van de kat gaan ook gewoon de vaatwasser in. De hond eet vlees aangevuld met groenten en super foods dus das allemaal niks geks en de kat eet vlees en brok en die bakjes gaan afgespoeld de vaatwasser in- al eet de hond zo netjes dat er echt 0 resten zijn. Haren zitten er niet aan dus dat gaat ook niet mee de vaatwasser in.

Ik vind dat dus niet perse viezer als gewoon vieze vaat van ons als mens aangezien ze geen bewerkt voedsel ed krijgen en ik ben niet vies van m’n dieren of hun bacteriën. T is niet dat ik uit hun bek eet of hun bak leeg lik, maar nee… Niks schokkends aan wat mij betreft _O- Op t oog gaan hun bakken schoner de machine in als onze eigen vaat :o en met de vaatwastabletten en het programma komt het er gewoon allemaal even schoon uit. Ik vind t niet erger als dat je een snijplank erin zet waar je rauw vlees op sneed.

En hier word t dagelijks gewoon gewassen. Ik vind het schokkender dat mensen dagenlang vaat in de machine hebben staan voor hij gaat draaien - ook als het dan oppervlakkig al is afgespoeld. Daar zou ik me meer zorgen over maken qua hygiëne eerlijk gezegd.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 13:56

Hier vind ik spullen van de dieren mee wassen ook niet raar. Niet anders dan de snijmat waar we zelf rauw vlees op snijden. De bakken gaan na het eten direct van de grond dus ook geen haren ofzo er aan. Ook blijft er niets in achter :D ze zouden bij wijze van zo de kast in kunnen voor het oog, zo schoon zijn ze na het eten. Vind mn eigen borden vaak viezer want ik haat etensresten _O- heb ik met de hond geen last van.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 15:21

Hier gaan de bakjes van het katteneten ook apart. Ik doe ze niet met de rest van de afwas mee. Kattenwasgoed (eentje eet liefst de droge brokjes van een washand ipv uit een bakje) en handdoeken waar ze op liggen gaan wel gewoon met mijn wasgoed mee, en dan de hete was met keukendoeken enzo.

Als ik een vaatwasser had zou ik hun bakjes ook niet meewassen want ik ken mezelf: kattenvoedertijd, he waar zijn die bakjes nou? Overal zoeken. Uiteindelijk de vaatwasser opentrekken. Bakjes alsnog met de hand even schoonmaken.
Dus die zoektocht zou ik mijzelf dan liever besparen.

Overigens gingen de bakjes van de paarden wel met de afwas mee. Ik had het voer thuis staan en dat ging in van die lunchtrommeltjes met van die clipsluitingen mee naar de wei. Maar daar zaten dan hooguit wat kruimeltjes muesli of wat glibberig lijnzaad in. Een vleesvoer, waar je met katten niet aan ontkomt, vind ik dan een ander verhaal. Ook aangezien het allemaal diersoorten zijn die ik zelf niet eet.

superpony schreef:
Gebruik je ook verschillende temperaturen? Ze zeggen bij elke thee weer andere temp goed is?

Alleen voor groene thee omdat het anders bitter is. De rest is zwart (earl grey, darjeeling, Yorkshire, lapsang souchong) of spul wat met kokend water best prima gaat (zoethout, paardebloem). Ik heb niet de bandbreedte in mijn hoofd om voor alle theeën een eventueel andere temperatuur te onthouden.

Malle_meid

Re: Hoe vaak draait jouw vaatwasser?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 15:41

bij mij gaan de voerbakjes van de katten ook gewoon mee in de vaatwasser. Voor het natvoer krijgt ze elke dag een schoon (glazen) kommetje. Voor water is ook een glazen kommetje. Deze glazen kommetjes gebruik ik ook voor mezelf voor vanalles, dus altijd meerdere schoon in de kast om te pakken. Voor de brokjes heb ik twee kunststof bakjes uit een dierenzaak, 1 in gebruik en 1 in de vaatwasser of schoon in de kast.

Wel interessant om te lezen dat iedereen zijn eigen "regels" en routines heeft wat betreft afwassen en/of de vaatwasser. Ik ben zelf opgegroeid met een vaatwasser van huis uit, ben nooit gewend geweest om af te wassen. Uiteraard wel meehelpen als ik bij anderen mee at of op vakanties e.d., maar ook nooit echt handig geworden met afwassen. Heb er ook een gruwelijke hekel aan, dus alles in de vaatwasser (behalve koekepan). En als ik teveel heb voor de vaatwasser, dan blijft het restant van de vuile vaat op de aanrecht wachten totdat er weer ruimte is in de vaatwasser :Y)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 15:43

Malle_meid schreef:
Wel interessant om te lezen dat iedereen zijn eigen "regels" en routines heeft wat betreft afwassen en/of de vaatwasser.

Het is net als met de was ophangen. Weinig dingen zijn zo boeiend om te zien als hoe een ander dat doet. Vooral sokken, dat is een belevenis op zich.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 22:21

Ik spoel mijn theekopje tussendoor alleen met koud water om en drink meerdere soorten thee eruit. Ik heb kennelijk niet de smaakpapillen om dat te proeven := Ik vind theeaanslag ook niet vies. Het is gewoon tannine. De hoeveelheid aanslag heeft oa te maken met de hardheid van het water. Hier is het water best hard, ik heb dus vrij snel veel aanslag in mijn kopjes. De vaatwasser wast dat gewoon weer schoon. Voor ander drinken (heb ik zelden, op water na) pak ik wel een nieuw glas of beker.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 22:23

Koper schreef:
Malle_meid schreef:
Wel interessant om te lezen dat iedereen zijn eigen "regels" en routines heeft wat betreft afwassen en/of de vaatwasser.

Het is net als met de was ophangen. Weinig dingen zijn zo boeiend om te zien als hoe een ander dat doet. Vooral sokken, dat is een belevenis op zich.

Ik zit me nu af te vragen hoe je sokken anders kunt ophangen. Ik maak het met een knijper aan het wasrek vast :+

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 22:31

Ik hang de sokken gewoon over de lijn zonder wasknijper.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 22:33

Picopico schreef:
Ik zit me nu af te vragen hoe je sokken anders kunt ophangen. Ik maak het met een knijper aan het wasrek vast :+

Ik ook. Hang jij ook de sokken per paar op, en dan per thema en daarbinnen per kleur?

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 23:06

Nee, willekeurig op volgorde van welke ik het eerst te pakken heb. Maar bijna al mijn sokken zijn hetzelfde :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 08:43

Ik gooi de sokken in de droger.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 08:44

Sokken ophangen doe ik idd ook niet aan- word al gek als ik eraan denk. Daar hebben we idd onze droger voor haha. Daar gaan zelfs de mega elastische voetbal sokken in van m’n man en zoon - de huidige generatie drogers hebben gelukkig zoveel programma opties dat dat allemaal kan. Als we een was aan hebben gezet welke niet de droger in gaat en daar zitten sokken tussen, hangen we ze wel even op maar dat is in verhouding niet vaak.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 10:16

Koper schreef:
Picopico schreef:

Ik ook. Hang jij ook de sokken per paar op, en dan per thema en daarbinnen per kleur?

Bij mij hangt alles op kleur aan de waslijn _O-

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 10:21

En dan ben ik de autist? _O-

Nee geintje. Maar ik hang het niet op kleur haha.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 10:49

c_alsemgeest schreef:
Bij mij hangt alles op kleur aan de waslijn _O-

<3

Was ophangen is heul erg saai. Het enige wat ervoor zorgt dat je geest niet afsterft is de was op kleur ophangen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 11:18

Haha, hoe dan, van hoevaak draait jouw vaatwasser naar hoe hang je de was op _O-

Hier is de droger er alleen voor sporadisch gebruik. Outdoor kleding impregneren bv, of een spoed was die ook snel droog moet.

Anders gaat alles op het rek, inclusief mijn sokken.
Ze gaan niet op kleur, wel alvast met de hand in vorm "gestreken" en paar bij paar, meestal "los" over het rekje heen. Tenzij ik ze buiten hang, dan wel met een knijper vast, anders vliegen ze er te vaak af.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 11:27

Sokken en bij voorbeeld washandjes hebben inderdaad die eigenschap. Dat wist ik niet toen ik ergens ging wonen waar mijn rek buiten kon staan, en waar de wind dus vat bleek te hebben op het kleine spul. Kwam ik pas achter toen de sokkenspeurtocht al voor mij was uitgezet.

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 14:50

Hier gaat ook alles op kleur in de was. Roze was, witte was, witte was met printjes, donkere was, beddengoedwas, bonte was etc etc. Altijd leuk om zo de was op te hangen. Is alleen wel veel was-werk, maar voor het behoud en kleur van de kleding is het echt de moeite waard <3

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 16:53

MarlindeRooz schreef:
En dan ben ik de autist? _O-

Nee geintje. Maar ik hang het niet op kleur haha.

Adhd met dwangmatige trekjes hier :wave: :+

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 20:15

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 20:20

Konstantine schreef:
Zijn jullie bekend met de "soktopus"?

Die ken ik.

Het zal je vast inmiddels niet verbazen dat ik mijn sokken ophang samen met het ondergoed van hetzelfde motiefje. Het zijn setjes. In mijn huishouden moet ik niet hebben dat die harmonie verstoord raakt :')

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 09:17

Je zult maar tijd te veel hebben, alles op kleur en thema… hier gaat de was allemaal bij elkaar qua kleur, alleen nieuwe items gaan een of twee keer apart. En handdoeken met beddengoed apart van de kleding, maar das omdat ik mijn handdoeken en beddengoed heter was. In de droger alleen handdoeken, beddengoed en dingen als joggingbroeken. De rest gaat volledig random aan de lijn en de sokken gaan allemaal los in een grote lade (wel ieder op z’n eigen kamer). Ik draag toch zelden twee dezelfde sokken.

En wat de thee en koffie betreft: die mogen hier echt niet in dezelfde beker of thermos. Dan heeft je thee per definitie een koffiesmaakje. Gadver.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 09:29

Hier ook een nauwkeurig sorteerbeleid wat betreft de was. Hebben dan ook 6 wasmanden om dat allemaal overzichtelijk te houden. :o
Sokken gaan aan ons sokkenrekje, over het rek, in de droger of met een knijper. :') Wel bij elkaar aan het rek, vouwt lekker makkelijk in elkaar.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 09:34

Wij sorteren nauwelijks; alleen op wat in droger gaat, dat doen we apart wassen zodat we meteen de droger kunnen vullen ook (dat is dan bedden goed, handdoeken, ondergoed, sokken etc). Maar zwart en kleur en ook wit gaat hier gewoon samen. 0 problemen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 09:36

Ik heb 5 opties. _O-
- 30 graden
- 60 graden
- wit
- beddengoed (ook wit)
- wol

En daar doen ze het maar mee. Ik draag veel kleuren. Dus als ik op kleur sorteer ben ik weken aan het sparen. :=