Volgtopic - mijn gang naar de (medisch) tuchtrechter

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re: Volgtopic - mijn gang naar de (medisch) tuchtrechter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 20:47

Wat fijn dat je er in geslaagd bent om jezelf goed te verwoorden! Heel veel respect daarvoor.

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 20:50

Wat fijn dat het goed is gegaan!
Ik ben heel benieuwd naar je verslag, maar neem de tijd! Wij blijven er wel :j

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 21:10

Fijn! Ook dat het erop zit.

Ik ben het met je eens dat je ingewikkelde dingen eenvoudiger (b1 niveau) moet kunnen verwoorden. Het is wel moeilijker, omdat je echt moet weten waar je het over hebt. Als je rechterlijke uitspraken bekijkt, zie je ook dat ze die veel toegankelijker zijn gaan schrijven (wat ook positieve gevolgen heeft voor hoe een vonnis ervaren wordt).

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 21:27

Je zult wel kapot moe zijn. Goed nieuws dat je je gehoord voelt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-25 22:48

Zo, ondertussen het huis leeg. Nog even nagepraat en gegeten met z'n allen, dat was heel fijn.

De spanning was vanochtend al intens hoog, maar toen we eenmaal arriveerden in het gerechtsgebouw voelde ik me echt beroerd van de stress. Door de controlepoortjes naar een bode. Daar was de stress ondertussen zo hoog dat ik nauwelijks meer op mijn benen kon staan en zag ik ook de artsen weer voor het eerst in jaren.
Het was druk in die ruimte, dat was het eerste wat me opviel. Ik meldde me bij de bode en die raakte wat in paniek dat er nog 10 man binnen wilde. Toen hij door had dat ik de klacht had ingediend draaide hij gelukkig wat bij :D
Om 13.45 mochten we naar binnen, de zaal zat dus ook volledig vol. Een volledige klas geneeskundestudenten was aanwezig, mijn support team en, zou achteraf blijken, mensen van de pers.

Ik had me ingesteld op een zakelijke zitting en heel bewust mijn emoties bij de drempel achter gelaten. En toen was de eerste vraag hoe het met me ging. Dat was heel pittig om die emoties er weer bij te laten en daarna weer te proberen te parkeren. Ik vond de menselijkheid fijn, maar het gaf me veel onrust. Ook de artsen kregen de ruimte om te laten weten hoe ze er bij zaten, ik heb dat als heel kil ervaren vanuit mijn eigen oud-huisartsen. De arts van de HAP was wel erg aangeslagen naar mijn idee.

Het college bestond uit 3 huisartsen en 2 juristen. In eerste instantie begonnen de huisartsen met vragen stellen aan de huisartsen. Ik heb het als heel kritisch ervaren, ze bleven maar doorvragen. Ik wist al voor een groot deel hoe de huisartsen het ervaren hadden dus er zat weinig nieuws in voor mij. Wel vond ik het lastig dat ik niet de vraag kreeg hoe ík die consulten ervaren had. Pas toen de laatste juriste vragen stelde vroeg zij aan mij hoe ik het had ervaren die consulten. Ik had wat dingen meegeschreven dus dat hielp en ik heb wel het idee dat ik duidelijk kon aangeven hoe ik daar in stond. Verder is het lastig inschatten. Ik ben geen arts dus ik vind het lastig om te oordelen hoe zij hierin stonden en wat hun verdict zal zijn.

En toen begon het gedeelte over het niet melden van een calamiteit bij de IGJ. En echt, ik weet nog steeds niet wat me daar overkwam. Er ontstond een situatie die meer op een klucht leek dan een tuchtzitting. Huisarts 1 vond het terecht dat er geen melding was gemaakt. Huisarts 2 (zijn collega uit dezelfde praktijk) meldde vervolgens dat hij vond dat er WEL een melding had moeten worden gemaakt.
"waarom heeft u dan niet gemeld?"
"omdat ik dacht dat de HAP al gemeld had"
"maar in het rapport staat dat er niet gemeld is"
"ik heb dat rapport nog nooit gezien"
"maar het zit in uw eigen verweerschrift..."
En dit ging zo maar door. De juriste vroeg naar de rest van het rapport. En alle artsen keken elkaar aan.
"IS er wel nog meer rapport?"
Ja, dat wisten ze eigenlijk ook niet...
En toen kon ik mijn mond niet houden... Want nee, er was niet meer. Het "calamiteitenrapport" dat destijds is opgesteld bestond uit 2 korte gespreksverslagen, beide buiten de wettelijke onderzoekstermijn opgesteld. Voor mij was dat ook 1 van de allerbelangrijkste redenen om deze klacht in te dienen, de manier waarop er na afloop is omgegaan met zijn overlijden, het totale gebrek aan toetsbaarheid. Dit was ook het stuk waar de emoties los kwamen want dat raakt me nog steeds zo intens hoe dit is afgehandeld.

De blik van de juriste was echt onbetaalbaar, ik had het graag op de foto gehad :+ Die vrouw wist niet waar ze het moest zoeken. Toen ook nog bleek dat de praktijk geen enkele interne procedure had voor het melden of onderzoeken van calamiteiten toen was het feest compleet. De artsen bleken echt geen idee te hebben hoe de wetgeving loopt op dat vlak. En laat dat nou mijn werkgebied zijn, dus die kon ik heel scherp inzetten. Hun advocaat probeerde te redden wat er te redden viel, maar het was echt een onprofessioneel gebeuren... Op dit vlak zou ik dus wel heel verbaasd zijn als de klacht niet gegrond wordt verklaard.

Aan het einde mocht ik mijn pleitnota voorlezen. Die paste eigenlijk precies bij wat er verteld was en had ik tot in den treure geoefend dus die kwam er netjes en duidelijk uit.
De tegenpartij had ook een pleitnota en die werd voorgelezen door hun advocaat. Ik had behoorlijk wat schrik van hun advocaat, hij heeft zowel rechten als geneeskunde gestudeerd dus ik had het gevoel dat ik echt tegen een grootwicht zou staan, maar hij viel me tegen. Hij kwam nauwelijks uit zijn woorden, week constant af van zijn pleitnota en begon met allerlei aannames die ik direct kon ontkrachten waar hij eigenlijk niets meer op kon zeggen. Dit stuk heb ik niet heel bewust meegemaakt, ik merkte dat de adrenaline weg viel toen ik mijn pleitnota had gelezen en dat ik begon te rillen als een rietje van alle spanning die van me af viel.
De huisartsen kregen het laatste woord. Daarin zeiden ze eigenlijk niet veel anders als dat ze het heel erg vonden hoe het gegaan is, maar dat ze niets te verwijten viel. En toen was het klaar.

Na de zitting werden mijn schoonmoeder en zwager aangesproken door een journalist van de Gelderlander. Ergens deze week zou er een (kort) verslag van de zitting verschijnen in de krant (of online, ik weet het niet precies) en hij vroeg of ik nog een interview met hem wilde doen. Ik heb hem gezegd dat ik er over na wilde denken maar ik neig er naar dat nog wel te doen.

Overall dus een goed gevoel. Het medische stuk kan ik niet inschatten, maar heb ik wel ervaren als heel kritisch en goed doorvragen. Het stuk rondom de wetgeving was een ander verhaal.

Nu opgelucht, nog aan het bijkomen van de emoties en de spanning. En hopelijk vannacht een nacht beter slapen.

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 22:53

Ts je bent een topper! Wanneer is nu de uitslag?
Ik hoop dat je straks wat kunt slapen

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 22:53

Wat ontzettend knap en sterk van je. Het zit er op! Enorm veel bewondering voor hoe je er in staat.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-25 22:54

Froukje_J schreef:
Ts je bent een topper! Wanneer is nu de uitslag?
Ik hoop dat je straks wat kunt slapen

de datum hoor ik nog, maar de voorzitter gaf aan in ieder geval binnen 6 weken.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 22:57

Wauw echt petje af voor jouw hoor, respect dat je het kon, hoe moeilijk het ook was om te doen.

Nu het lange wachten. Duim heel hard dat het jouw kant opvalt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 22:57

Wat een dag TS, echt heel erg knap gedaan.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 22:58

Wauw... volgens mij mag jij echt heel, heel, héél erg trots op jezelf zijn! Wauw...
Ik word er gewoon een beetje emotioneel van als ik dit lees. Ik gunde je een gunstige uitkomst, maar dit overtrof wel echt mijn verwachtingen! Oké, je bent er nog niet. Maar dit heb je maar wel eventjes gedaan, EN HOE!!!

Lekker van genieten, ook al maakt het jullie lijden nooit goed.

Wanneer hoor je wat de datum wordt voor de uitspraak?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 22:59

Knap dat je dat zo hebt kunnen doen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 23:00

Klinkt als een voor zover mogelijk goede dag.

Bekaf nu? Of nog vol adrenaline en komt dat morgen of overmorgen pas?

__

Wat betreft die pers, dat ligt uiteraard volledig aan hoe je er zelf inzit.
Maar als je je daar even goed kan verwoorden als hier, denk ik dat dat heel waardevol kan zijn.
Niet alleen voor jouw specifieke casus, maar juist om de algemene problemen die er zijn in zorg en procedures weer eens in de pers te krijgen.
Laat ze desnoods dit topic lezen vóór het interview als je je daar goed bij voelt.

Wel een serieuze tip,
Spreek af dat je het artikel wil lezen vóór eigenlijke publicatie, en dat het pas gepubliceerd mag worden na jouw expliciete (schriftelijke) accoord.
Om te voorkomen dat je woorden totaal uit context gebruikt worden.
Bij een echt goede journalist zou dat niet nodig moeten zijn, mijn persoonlijke ervaring is dat het tóch wijs is om dit af te spreken.
Niet iedereen die in een interview face to face prima overkomt is ook in staat om het goed met voldoende context en nuance op papier te krijgen.

En ik gun je niet de frustratie van een artikel met jouw naam erin waar je net eigenlijk niet helemaal achter de inhoud staat.

Een artikel dat wél goed in elkaar zit, kan juist iets heel goeds en positiefs zijn.
Namelijk alsnog, weliswaar op een andere plek, écht gehoord worden.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 23:00

Pittige dag. Enorm knap dat je het hebt gedaan. Je bent een topper. Nu even rust pakken neem ik aan?

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 23:02

Ik vermoed dat ze eigenlijk niet verwacht hadden dat je zo beslagen ter ijs zou komen. Prima gedaan. Goed dat je heel even gewacht hebt met dat interview en ik zou het ook doen als ik jou was. Maar eerst even dit weer laten bezinken.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 23:03

Wat mag jij trots op jezelf zijn TS! Het is verdrietig dat dit nodig is, maar petje af dat je het doet en je zo staande hebt gehouden

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 23:04

Oooh wat goed! Diepe buiging!!

Dat geen benul hebben van wetgeving hebben wel meer huisartsen, fijn dat het deze dokters nu wel duidelijk gemaakt is.

Je hebt het fantastisch gedaan, nu lekker bijkomen!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-25 23:06

Janine1990 schreef:
Wauw... volgens mij mag jij echt heel, heel, héél erg trots op jezelf zijn! Wauw...
Ik word er gewoon een beetje emotioneel van als ik dit lees. Ik gunde je een gunstige uitkomst, maar dit overtrof wel echt mijn verwachtingen! Oké, je bent er nog niet. Maar dit heb je maar wel eventjes gedaan, EN HOE!!!

Lekker van genieten, ook al maakt het jullie lijden nooit goed.

Wanneer hoor je wat de datum wordt voor de uitspraak?

Weet ik niet precies. Ik verwacht dat er de aankomende weken een brief zal komen met een datum.

Femke_Tweety schreef:
Klinkt als een voor zover mogelijk goede dag.

Bekaf nu? Of nog vol adrenaline en komt dat morgen of overmorgen pas?

__

Wat betreft die pers, dat ligt uiteraard volledig aan hoe je er zelf inzit.
Maar als je je daar even goed kan verwoorden als hier, denk ik dat dat heel waardevol kan zijn.
Niet alleen voor jouw specifieke casus, maar juist om de algemene problemen die er zijn in zorg en procedures weer eens in de pers te krijgen.
Laat ze desnoods dit topic lezen vóór het interview als je je daar goed bij voelt.

Wel een serieuze tip,
Spreek af dat je het artikel wil lezen vóór eigenlijke publicatie, en dat het pas gepubliceerd mag worden na jouw expliciete (schriftelijke) accoord.
Om te voorkomen dat je woorden totaal uit context gebruikt worden.
Bij een echt goede journalist zou dat niet nodig moeten zijn, mijn persoonlijke ervaring is dat het tóch wijs is om dit af te spreken.
Niet iedereen die in een interview face to face prima overkomt is ook in staat om het goed met voldoende context en nuance op papier te krijgen.

En ik gun je niet de frustratie van een artikel met jouw naam erin waar je net eigenlijk niet helemaal achter de inhoud staat.

Een artikel dat wél goed in elkaar zit, kan juist iets heel goeds en positiefs zijn.
Namelijk alsnog, weliswaar op een andere plek, écht gehoord worden.

Nee, nu wel echt gesloopt merk ik. Zo heerlijk slapen.

Wat je zegt is echt een hele goede tip en heb ik ook benoemd, dat zou uiteraard ook gebeuren waren zijn woorden. We hebben ook even gesproken over het doel van zo'n interview. Ik vond hem prettig, ik zei hem dat ik dat waarschijnlijk wel zag zitten maar hij hield het af eb wilde dat ik er eerst even rustig over zou denken. Dat gaf me een prettig gevoel.

En nu idd even rust. Morgen grotendeels vrij, binnenkort met de kinderen een paar dagen weg. Even aandacht voor elkaar.

balance schreef:
Ik vermoed dat ze eigenlijk niet verwacht hadden dat je zo beslagen ter ijs zou komen. Prima gedaan. Goed dat je heel even gewacht hebt met dat interview en ik zou het ook doen als ik jou was. Maar eerst even dit weer laten bezinken.

Dit was het gevoel van mijn supportgroep ook. Dat ze het onderschat hebben doordat ik geen advocaat had. Their loss...

KleinBoefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 23:06

Goed gedaan! Echt bewonderenswaardig. Nu lekker je rust pakken.

ElsbethG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 23:10

Respect voor jou! Nu alles rustig laten bezinken

Dido2316

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 23:11

Wauw, wat ontzettend knap van je TS. Diepe, diepe buiging!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 23:12

Jeetje, wat een zware dag is dat geweest.
Je bent een held.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 23:15

Diep respect voor je.
Echt bewondering wat je hebt gedaan.

Nu inderdaad maar bij gaan komen.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 23:15

Enorm knap van je !

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 23:16

Diepe buiging voor jou!
Straks lekker slapen en alles rustig laten bezinken.