Pantry challenge

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Re: Pantry challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 12:27

Ik heb muffinvormen van siliconen.

Daar plakt het al minder in vast en je kunt de inhoud er ook zachtjes uitdrukken van onderaf omdat de vorm flexibel is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 13:07

Hier ook siliconen muffinvormen. Die gebruik ik trouwens vooral om mini linzenkruimelvlaaitjes te maken, die zijn zó lekker _/-\o_

Heeft iemand nog leuke ideeën voor extra grote wraps (30cm)? Ik kwam in de op=op hoek bij Makro een aantal grootverpakkingen tegen voor weinig geld :+

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 13:15

Ik heb van die grote platen waar de vormpjes in zitten. Heb eentje van siliconen en eentje van zo’n harder glad materiaal- maar weet de naam ff niet haha maar is gewoon dat normale spul. Ik vind de siliconen dan juist weer minder prettig want vind het flexibele niet altijd handig werken. Voordeel van het flexibele van siliconen is dan wel dat je idd kunt duwen aan de buitenkant als het klaar is, maar ik doe t bij de gewone vaste vormen gewoon even met een vork uitsteken en is zo gepiept ook.

Oeh lekker, wraps! Wij eten graag burritos uit de oven met kaas erover, of dürüm/kebab wraps wat met grote wraps fijn is. Verder zijn ze ook heel handig om borrel hapjes mee te maken met verschillende vullingen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-25 15:36

Burritos maken en invriezen.

Gebruiken als pizza/flammkuchen

Kleiner maken en er een taco van maken

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 19:52

Lekker! Hier gisteren ook wraps gevonden met stickers erop, bij de Lidl. Die gebruiken wij vaak bij de lunch. Kipfilet erop, verse sla, augurkje, kloddertje zoete chilisaus... Erg lekker.
Mevrouw bij de kassa scande wel bij 1 van de 2 de verkeerde streepjescode, gelukkig stond ik naast het schermpje en zag ik dat er geen korting af was gegaan. Scheelde me toch weer 50 cent... En ik had een ciabatta gratis vanwege dat ik vorige week een x bedrag had besteed.
Ik moest gisteren naar de bouwmarkt en de Lidl zit ernaast, dus dan haal ik vaak gelijk even afbakbrood. Toch handig om achter de hand te hebben als ik wegens flinke drukte niet toekom aan het zelf bakken. Wel haal ik altijd maar 2 pakken, want zo lang zijn ze niet houdbaar en ik moet wel zelf blijven bakken natuurlijk :)

Hier vanavond weer een quiche en dan is de kookroom (over datum) weer op. Deze keer met hamblokjes want blijkbaar waren mijn spekreepjes op... Toch een foutje in het whiteboard geslopen.
Als variatie op de AVG met hertenbiefstuk (luxeprobleem :') ) doen we morgen een AVG met kipschnitzel. Ik heb nog blauwe kaas wat ik mooi door de salade kan doen en we hebben echt een s-load aan sla in onze hydroponics staan. Geen straf, ik ben dol op salade! En we hebben ook verse snackkomkommertjes, ook in de hydroponics. Nu moeten we dan overmorgen wel iets van een groenteplaat gaan maken anders gaan de gekochte groentes slecht worden. En ook maar weer pannenkoeken met spek inplannen, want nog steeds 2 liter houdbare melk staan die ook echt op moet (over datum).

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-25 20:30

Pannenkoeken zijn populair, hier ook met houdbare melk van een maand over datum en eieren van april :+

Vanavond hele lekkere pasta ovenschotel met pompoen en hamblokjes, kant en klaar uit de vriezer :)

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 20:48

Eieren van april? Wow. Dat houd zich dan heel goed. Ik ben normaal ook niet zo spastisch met de datum en check idd bij de eieren met de drijf methode bv maar dat is wel heel lang haha. Hoe bewaar jij de eieren normaal? Gekoeld of erbuiten?

Wij aten vandaag pasta spinazie met ui, volledig uit voorraad. Je hebt er ook niet gek veel voor nodig maar goed haha (spinazie a la crème, pasta, geraspte kaas, uien, kruiden naar smaak en ik had nog wat pijnboompitten erbij gedaan)

Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 20:57

Goed idee om nog eens burrito’s te maken :j
Al gebruik ik er normaal veel kleinere wraps voor. Deze zijn zo groot, die passen niet eens in mijn oventje :')

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 21:32

Wraps kun je snelle pizza van maken inderdaad. Of zelf tortillachips van maken.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-25 21:50

Ik bewaar ze altijd buiten de koelkast. Maar van het voorjaar had ik er op een gegeven moment 60 op voorraad, en in de Amerikaanse Facebook groepen over conserveren kwam ik dit tegen, dus maar eens proberen. Ik leef nog steeds :+

Je legt de eieren als ze heel vers zijn, en schoon uit het nest komen, in water met food grade kalk. Dat sluit de poriën af en zo zijn ze 1,5-2 jaar te bewaren zegt men.

Ik doe er inderdaad ook de drijfmest mee als ik ze eruit haal en tout nu toe zakt alles als een baksteen.

De dooier is wel heel vloeibaar meestal, dus vooral handig door iets of voor gebakken ei oid. Gekookt wil ook prima. Spitsen is wel lastig.

Onderin zie je de kalk, die is naar beneden gezakt. Als je het net gemengd hebt, is het water uiteraard troebel.
Afbeelding

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 21:59

Prairy schreef:
Ik doe er inderdaad ook de drijfmest mee als ik ze eruit haal

:') :') :')
Leuke typo

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 22:16

Ik heb eieren in de vriezer, ook van het overschot van de zomer. Die breek je in een muffinvorm van siliconen, en stop je zo in de vriezer. De volgende dag haal je ze uit de vorm en kun je ze in een zakje stoppen.

Gebluste kalk wil ik ook graag nog proberen, fijn om te horen dat dat goed werkt, prairy. De ingevroren eieren hebben hele taaie dooiers die ik echt niet meer vloeibaar kan krijgen. Goed om te horen dat dat bij kalk niet het geval is, ik heb liever waterige dooiers dan solide dooiers :D

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-25 22:42

opisop_shop schreef:
Prairy schreef:
Ik doe er inderdaad ook de drijfmest mee als ik ze eruit haal

:') :') :')
Leuke typo

_O- _O- _O-

Judith, filmpje op YT gezien over die eieren, beetje erin klutsen zou helpen, dus dooier en wit mengen in je vorm.

Ik heb het bij Labdiscounter gekocht, goede prijs.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 14:01

Goede tip Prairy, ik zal hem onthouden voor de volgende keer :)
Maar eigenlijk wil ik ook gewoon naar glazing, ik wil zo veel mogelijk zonder koelkast/vriezer kunnen bewaren.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 16:18

Die pasta ziet er lekker uit, cursebreaker :9

Momenteel blij met de voorraadlijst die ik laatst heb gemaakt.
Gisteravond aan de hand daarvan een maaltijd geknutseld van een eenzame Wiener schnitzel en wat gesneden champignons uit de vriezer, zilvervliesrijst, een blikje erwtjes (over de datum) en een klein bakje satésaus (ook over de datum). Ruimt weer op!

Vanavond plaatpizza - met restjes serrano ham, champignons, rode ui, eieren en geraspte kaas.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 13:33

Dat klinkt lekker, zolala.

Ik heb ook wel eens eieren van eigen kipjes ingevroren, maar die gebruikte ik alleen voor gebak dus ik weet niet hoe vloeibaar die dooiers waren na ontdooien.

Ik heb gisteren vast een of ander record verbroken :))
Ik kwam in een hoekje een zakje woksaus tegen.. vast ooit gratis gekregen want die koop ik normaal nooit.. Houdbaar tot 2016 _O-
Maar ja, wat kan er nu helemaal mis gaan met zoute, pittige woksaus in een luchtdichte verpakking. En ik leef nog, het was zelfs goed te eten :))

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 14:40

Haha zoiets hebben wij ook wel eens gehad, maar dan met stroop. Vroeger was er zo'n groene fles van ik geloof Bungel, met kaneel of iets erdoor? Super lekker maar was op een gegeven moment uit het assortiment gehaald. In een zomervakantie gingen we toen eens op vakantie in het huis van onze opa en oma, die toen zelf op vakantie waren. Achterin een kastje vonden we die stroop, die was ook al ongeveer zo'n periode als jij noemt, over datum. Maar nog steeds gruwelijk lekker!
Fijn dat jij ook nog leeft :D

Hier gisteren traybake met chorizo op de planning. Bleek de chorizo al onderweg naar buiten te zijn... Dus toen maar vervangen door Merguez worstjes. Best handig, zo'n ruime voorraad :j

Nu even een paar dagen avg met een flinke berg salade, we hebben wat blauwe kaas (Bleu d'Auvergne) die op moet. Geen straf, dat betekent ook weer een paar dagen lekker aan de hertenbiefstuk.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 15:38

Oeh, wat is iedereen goed bezig met opruimen en uit voorraad eten. Fijn ook dat toch zoveel nog gewoon prima eetbaar is na datum ja.

Die plaatpizza klinkt goed Zolala!

En leuk om te zien hoe verschillend iedereen eieren bewaard. Dat in potten zie ik idd op Instagram veel bj Amerikaanse accounts ja. Ik heb niet echt wat van zulke potten, of andere weck dingen dus heb dat nog nooit iets mee gedaan maar wie weet in de toekomst. Voor nu is het vooral houdbare voorraad en vriezer optimaal proberen te gebruiken.

JudithO
Zo fijn dat je dan idd een prima alternatief hebt voor de chorizo!

--

Wij krijgen morgen nieuwe boodschappen en ik had so far wel al brood/broodjes, wat beleg en extra drinken voor de verjaardag van m'n zoon komende maand ( de frisdrank was nu 1+1 bij AH ) erin gezet, maar was niet meer op tijd met de bestelling afmaken (dat moest voor 12u vandaag en ik was zo druk nog dat het erbij ingeschoten is) dus k heb nu tot het weekend geen vers producten voor avondeten, lol. Voor ontbijt/lunch sowieso genoeg in huis en qua drinken ook nog.

Uitdaging voor deze week gaat dus zijn om te koken uit voorraad zodat ik niet nog extra naar de winkel hoef voor het weekend #challengeaccepted. Kan altijd wel nog gaan natuurlijk, maar ik ga eerst proberen of het ons lukt gewoon zo daar te komen.

Voor nu dus dit op staan om te maken;
(met ingrediënten wat we nog hebben of waar we al saus van in de vriezer hebben):
- pannenkoeken
- bami of nasi
- quiche
- pasta bolognese

Vrij simpele gerechten, maar ik kan het wel allemaal maken zonder dat ik dan iets van de winkel nodig heb dus prima hihi. Hiermee zal ik dus ook wel weer wat extra ruimte maken in de vriezer, dus dan kan ik binnenkort weer wat preppen. Heb sowieso nog groenten liggen waar ik nog een extra mix voor de hond mee ga maken.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 20:40

Hier gaat het een beetje op en af. Ik heb toch allerlei verse boodschappen gehaald, ondanks dat ik deze nog niet nodig had, maar ik had zo'n behoefte aan boodschappen doen en er waren allerlei goede datum-kortingen. Maar toch begin je de challenge wel terug te zien in de voorraadkast en vriezer.

Vandaag heb ik het verspakket dat met 70% korting was gesplitst. Het was (traybake) gnocci met 2 zakken tomatenpuree en een flinke zak grof gesneden groenten met wat kruiden. Voor de gnoccci moet ik nog wat bedenken, maar ik heb de grof gesneden groenten gekookt met de kruiden, en daar later 1 zak tomatenpuree bijgedaan, samen met een pakje filet americain. Toen dat gaar was heb ik er 170g couscous bij gedaan en een pak lupinebonen, waardoor ik nu 2 maaltijden heb: 1 voor nu, 1 voor morgen.

Voor de gnocci moet ik nog wat bedenken. De tomatenpuree doe ik de volgende keer denk ik in de soep.

Maar ik ben vooral blij met het feit dat ik weer een recept voor de couscous heb bedacht, want dat is echt een ingredient waar ik veel moeite mee heb. Ik vind het eigenlijk niet lekker (ook niet vies), maar heb er nog dik een kilo van liggen. En het is wel enorm makkelijk. In deze maaltijd misstaat het niet.

In het verleden heb ik eieren per pond geklutst en ingevroren. De verkoop van jonge hennen in de herfst was niet goed gegaan, dus ik had 27 hennen die eind februari aan de leg gingen, maar pas in april gingen ze allemaal de deur uit. Onderin de vriezer moeten nog altijd 2 of 4 blokken liggen (per kilo verpakt). Heel geschikt om voor een kleine week ontbijt van te maken, ik deed er broccolirijst en spinazie doorheen, samen met sesamzaad. Het is ook lekker over aardappelschijfjes en dan in de oven, al dan niet met een beetje kaas. Zo werk je in één keer een ponnd weg (8-10 winkeleieren).

@Cursebreaker: oeps, maar goede insteek. Ik weet niet of de groenten voor de hond ook nog voor menselijke consumptie geschikt zijn? Maar anders is daar uiteraard ook heel goed wat extra aan de nasi/bami toe te voegen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 20:47

Ja die groenten is idd voor menselijke consumptie; ik koop voor haar gewoon altijd mee waar ik voor onszelf ook koop, lokaal en supermarkt. Ik had nu dus bv spruitjes en zoete aardappel mee gekocht voor haar en heb nog o.a. broccoli in de vriezer dus daar ga ik voor haar nog een mix mee maken met een aantal specifieke kruiden die er nog doorheen gaan en dan heb ik 3 verschillende mixen in de vriezer om te variëren (er liggen al 2 in). Vind het altijd fijn om af te wisselen met zulke mixen. Al heb ik vaak ook altijd nog wel wat houdbaar staan/kant en klare groenten rollen ed van fabrikanten maar maak het veelal zelf.

En zo te lezen word dat verspakket wel goed gebruikt zo!

Wij aten uiteindelijk tosti’s vandaag en m’n man at nog een bakje zelfgemaakte minestrone soep uit de vriezer. Lekker simpel haha.

Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 20:51

Oh gnocci is ook lekker! Dat maak ik veel te weinig.

Mijn lievelingsrecept met couscous is salade met een komkommer in blokjes, tomaat, augurk, feta, zonnebloempitten, rode peper, en eventueel rode biet, en een dressing van ui en knoflook, gefruit in olijfolie en afgeblust met 8 eetlepels azijn.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 23:34

Ik bak altijd allerlei fijngesneden groente bij couscous. Dingen als ui, wortel, paprika maar bv ook wat andere overgebleven groente zoals aubergine, bleekselderij ofzo. Mais gaat er door en couscous kruiden en ik doe er altijd kappertjes door en feta. Ik vind het heerlijk, warm als maaltijd of koud als salade. Wij eten het deze week ook weer

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-25 23:57

Grappig, ik heb morgen couscous op de planning staan, met pompoen.

Vandaag was het:
Bapaobroodjes
Kip kebab reepjes
Bbq saus

Koud erbij/op:
Wortel geraspt
Sla
Mais
Pittige paprika peper
Restje geraspte kaas

En dan bouw je eigen broodje.

Was goed geslaagd. Als toetje nog een paar stukjes broeder met speculaas kruiden opgebakken en met boter stroop saus erbij. Dit stukjes zaten in een grote doos die veel ruimte in namen.

Al met al lekker veel vriezer ruimte vrij gemaakt :D

Afbeelding

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 00:25

Mizora, filet americain koken??

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 00:49

cissy schreef:
Mizora, filet americain koken??

Haha, ik was nieuwsgierig of iemand het zou opmerken.
Het was ook met 70% korting en de juiste hoeveelheid, dus een koopje. Ik eet geen rauw vlees, dus dit is de enige reden waarom ik filet americain koop. Het is heel fijn gehakt/tartaar en werkt dus prima in een saus.