No-Buy-January

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 09:56

Ik denk dan ook dat algemene bewustwording van "heb ik dit echt nodig" een betere insteek is dan "ik mag deze maand niks uitgeven". Want als je nu een lekker warme trui, sloffen, stoelverwarmingsmatje koopt. En je verdient dat aankoopbedrag eigenlijk nog deze winter terug doordat je de verwarming een stukje lager kan zetten. Dan is het gewoon een goede aankoop :)

Al helemaal als je dan ook nog een beetje rekening houdt met duurzaamheid enzo, bij je aankoop :j

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 10:04

Daar sluit ik me bij aan. Het is niet de bedoeling dat je hierdoor stress en een schuldgevoel krijgt, maar dat je je gewoon bewuster wordt.
Laatst bijgewerkt door Tieneke op 07-01-25 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 10:06

Ik lees met interesse mee met dit topic.

Ik herken bij niet in de onnodige zooi bij Action of Hema uitgeven.

Ik vind vooral de Action een vreselijke winkel, dus als ik er iets uit nodig heb dan is het echt een moetje en hoop ik dat het nog ligt waar het de vorige keer lag, want dan kan ik zo doelgericht mogelijk naar het schap en door naar de kassa's :')

Ook mijn paard is heel zielig, want die krijgt niet eens 1x per jaar een nieuw halster of dekje als er verder niks stuk is gegaan, laat staan vaker.

Daarin kan ik dus wel heel bewust kopen wat ik echt nodig heb.

Maar toch is mijn huis vol met spullen, mijn kast op stal ook en vraag ik me aan het einde van de maand wel eens af, waar heb ik nou mijn geld aan uitgegeven ?

Dit topic zorgt dus alsnog voor een stukje bewustwording voor mij.

Als ik die pinpas ergens voor pak, was dat nodig?

En ja, ik ben al niet geslaagd voor No Buy deze maand.
Ik liep dit weekend op mijn jaren oude winterkaplaarzen (heb ze zelf 4 jaar terug overgenomen van een vriendin, die ze ook al een poos ingebruik had daarvoor) door de wei te ploeteren, om daarna op het beton bijna onderuit te gaan. Profiel versleten.
Dus ik heb mezelf een paar nieuwe kaplaarzen gegeven deze week.

Afbeelding

En ja, noodzakelijke vervangingen vallen voor mij wel buiten de challenge en ik durf dit wel noodzakelijk te noemen, maar toch, 1 maand niets nodig hebben zou toch moeten lukken? :')

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 10:15

Hier in het dorp zit op loopafstand een Plus. Die is echt duur. Vroeger ging ik elke lunchpauze er naartoe voor een broodje of salade, tegenwoordig niet meer.
En met de huidige prijzen is het zelfs goedkoper om 1 keer per week met de auto (10km heen en 10km terug) naar de Aldi te rijden en daar de boodschappen te doen.
Op 750ml verse sinaasappelsap scheelt het gewoon al 70 of 80 cent. Ik kom tegenwoordig zelden nog bij de Plus, ga veel liever naar de Aldi of de Lidl en dan heb je ook alles wel.

Mijn paard is dan echt zielig, die heeft al tijden geen nieuwe spullen gehad. Ik doe ook jaren met hetzelfde hoofdstel.
Ik heb in december een Fager titanium bit gekocht in de hoop dat die nog net wat fijner zou zijn dan het enorm dikke bit wat mijn paard nu heeft (is officieel een westernbit, heb het bit 2 keer, zit ook aan m'n Engelse hoofdstel), maar dat Fager bit was een miskoop. Paard vindt er niets aan. Dus dan blijft ze lekker op het bitje van 5 euro uit de sale bak van Arthur lopen. Een typisch voorbeeld dat goed niet het duurste hoeft te zijn.
Dekjes koop ik al enige jaren niet meer, heb er gewoon nog zo veel (meeste gebruikt gekocht, ik geef niet om mode).

In december had ik nog wel een wat grotere uitgave aan vlas en biks, juist omdat het nu duurder is.

Inschrijfgelden voor hardloopruns bezuinig ik niet op, als ik een run wil doen, dan geef ik me op. Maar het is wel zo dat er runs zijn die op een nogo lijst staan wegens het absurd hoge inschrijfgeld. Waarom kan de ene run het met 10 euro doen en een leuke medaille geven en moet de andere 30 euro vangen en krijg je nog zo'n stomme goedkope houten medaille ook (zijn goedkoper dan metaal in inkoop). Runs zonder medaille (schrijven ze doodleuk 'wegens milieuimpact', maar eigenlijk is het gewoon 60 cent tot 1 euro willen bezuinigen) ga ik niet naartoe.

Ik heb wel afgelopen zaterdag de laatste wondspray voor paarden 'opgemaakt'. Dus dat is iets wat ik eigenlijk wel weer moet kopen, hoewel er grote kans is dat het eerder kapot is dan op is. In dit geval zat er nog genoeg in de spuitbus van de blauwspray, maar doordat het al jaren oud was kwam er niets meer uit. Dus echt op was het niet, maar kon er ook niet bij.
Ik zit nu dus in dubio van wel weer kopen of gewoon het er maar op aan laten komen. Want met gewoon water spoel je een wond ook schoon immers.

foxy80

Re: No-Buy-January

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 11:09

Op gezondheid moet je niet besparen, voorkomen is beter dan genezen Germie.

Hier flink geweest: moest naar hospitaal, heb verder weg geparkeerd en dus gratis. Terwijl ik vroeger sowieso de betaalparking was opgedraaid. Het zijn die dingen die de challenge ook beoogt denk ik, dat je (vooraf) nadenkt en je gedrag wijzigt.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 12:49

Tja, dat vind ik dan weer niet. Tijd is ook geld. Dus ik zou zeker de betaalde parking nemen.

Ook op de masseur ga ik niet besparen, dat is echt mijn genietmoment.

Morgen ga ik naar een outlet met zus en vriendin. Dat wordt wel een uitdaging.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 13:40

Fitzroy schreef:
Tja, dat vind ik dan weer niet. Tijd is ook geld. Dus ik zou zeker de betaalde parking nemen.

Ook op de masseur ga ik niet besparen, dat is echt mijn genietmoment.

Morgen ga ik naar een outlet met zus en vriendin. Dat wordt wel een uitdaging.

Tijd is geld is dan ook een wisselwerking.
Als je minder uitgeeft aan onnodige zaken, heb je minder geld nodig.
Dan kan je je tijd besteden aan een extra lang wandelingetje als je daar gelukkig van wordt.

Wanneer je toch net wat te vroeg aankomt en het is lekker weer, dan zou ik het ook niet erg vinden om wat verder weg te staan. Maar wandelen is voor mij dan ook een fijne bezigheid in het dagelijks leven.

Leuk een dagje naar de outlet met je zus. Heb je iets nodig of wordt het window shoppen?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 13:48

Het is bij de tijd = geld ook van belang om mee te nemen dat als je wat meer verdient, je van iedere euro rond de helft afstaat aan belastingen tussen bruto en netto. Dat betekent dat 7 euro parking die je bespaart niet 7 euro is, maar 14 euro. En als je dat 2x 10 minuten wandelen kost, is dat een bespaard 'uurloon' van 42 euro/uur. Nog los van de gezondheidswinst van een stukje wandelen, want het is niet altijd zo dat geinvesteerde tijd beweging oplevert.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-25 13:56

Voor mij is het doel van de challenge ook echt bewustwording van omgaan met geld. En dat werkt al aardig, moet ik zeggen. Puur om de challenge te halen, vraag ik mezelf al 2x af of ik iets écht wil hebben voordat ik het koop. Ik hoop dat ik die gedachtegang kan doorzetten naar februari.

Bewustwording met geld is ook een ding voor mij. Ik weeg betaald parkeren af tegen wat het me oplevert. Om pakketjes voor Vinted te versturen, moet ik naar Barneveld. Daar is het betaald parkeren. Ik weeg af, of de opbrengsten van het Vinted pakketje me genoeg brengen om die parkeerkosten te betalen. Zo niet, zoek ik een andere oplossing. Ik zou me de fiets kunnen gaan, maar omdat ik langs Barneveld kom met de auto bespaar ik daar wel flink tijd mee en dat vind ik dan wel prettig.

Lunch halen op het werk wil ik dit jaar veel minder doen. Onze kantine is niet bijzonder, de gezondere broodjes zijn vaak snel op of zijn niet bepaald lekker waardoor ik eigenlijk altijd naar een broodje kroket of een kaassoufflé grijp. Niet bepaald gezond, en best een kostenpost. Aan de andere kant vind ik eten weggooien weer super zonde. Ik doe dus nu geen brood meer smeren vooraf, maar neem brood en beleg mee en smeer het op het werk. Dit deed ik vaker wel, maar dit jaar wil ik het wel meer gaan doen.
Wellicht dat de kantine op mijn nieuwe werkplek beter is, en dan bekijk ik wel wat zij als aanbod hebben :j .

Thuisbezorgd heb ik in Achterveld eigenlijk niet, maar op het werk doe ik dat wel af en toe. Alleen als ik een late dienst heb, en die heb ik niet vaak. Aanstaande zondag wel, en dan ga ik wel een pokébowl bestellen. Die zijn zó lekker! Dat gun ik mezelf dan echt wel :j .

Mijn valkuil zit hem vooral in verveling, en vanuit verveling ga ik shoppen. Bv bij Temu/Ali. En dan komt het binnen en denk ik: Waarom had ik dit nodig? -O-
Die apps heb ik dus verwijderd :')

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 15:44

Ik kreeg gisteren een e-mail van vinted dat mijn pakje verzonden was en ik had echt geen idee wat er onderweg was. Dus even gespiekt en ik had in het oude jaar nog wat kinderboeken gekocht via vinted.
Bizar dat ik iets meer dan een week later niet eens meer wist dat ik het gekocht had.
Wat voor mij bevestigd dat meerdere maanden no buy/low buy een goed idee is.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 15:58

Ik ga vaak uit het werk of in de lunchpauze even naar een klein winkelcentrum in de buurt en daar gaat het bij mij mis.
Even bij de Hema, zeeman en Kruidvat naar binnen.
Nu al twee dagen niet geweest dus dat is iets wat ik wil proberen door te zetten :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 16:02

Ik wil nieuwe planten voor in huis hebben (die vallen buiten mijn no-spend). Daarvoor bestel ik altijd zo'n groene kneusjesbox, die kosten €29,99 voor 12 planten. Helaas komt daar nog €6,- verzendkosten bij, maar vanaf €60,- is het gratis verzenden. Aangezien ik toch al zat te twijfelen over een tweede heb ik die toegevoegd. En dan kom je dus op €59,98, twee hele centen te weinig voor gratis verzending... :(

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 16:05

Alja, dat is echt vergif inderdaad. Toen ik in het verleden een jaar voor een school in het centrum van de stad werkte, was dat echt heel slecht voor mijn gezondheid en voor mijn bankrekening. Altijd winkeltjes doen en broodjes halen... Was er in die zin niet rouwig om toen mijn opdracht daar afliep.

Vjesta, dat is wel balen... Een potje of zo toevoegen, iets klein maar wel functioneel? Ik vind verzendkosten betalen echt geld weggegooid, dan zou ik inderdaad ook altijd net ietsje meer spenderen.

Ik heb voor mezelf besloten dat ik probeer mijn "plezieruitgaven" te financieren met geld dat ik terug krijg. Dat kan dan geld van Vinted zijn, retours die terugbetaald worden, medische kosten die ik terugbetaald krijg... Het geld is dan toch al uitgegeven en ik mis het niet. En mijn bankrekening blijft verder ongeschonden. Eens zien wat dat geeft en hoe dat houdbaar is.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 16:19

Bijzonder wel, verzendkosten weggegooid geld noemen.

Dan wordt er dus verwacht dat een webshop gratis werkt.

De verzendverpakking kost hen geld, er wordt tijd en energie gestoken in het verzendklaar maken (en evt wegbrengen) en de kosten die zij moeten betalen aan de koeriersdienst geven ze ook gratis weg.

En we vinden het maar heel normaal dat een webshop dat voor ons betaald.

Dat vind ik eigenlijk best bijzonder.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 16:21

Ik verwacht niet dat een webshop gratis werkt, maar als ik 5 euro verzending moet betalen of ik kan voor 5 euro toevoegen aan mijn winkelmandje en dan gratis verzending hebben, dan kies ik optie twee.

Men bepaalt zelf of ze die aftrek doen vanaf een bepaald bedrag of niet, niemand legt dat hen op.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 16:47

Vjestagirl schreef:
Ik wil nieuwe planten voor in huis hebben (die vallen buiten mijn no-spend). Daarvoor bestel ik altijd zo'n groene kneusjesbox, die kosten €29,99 voor 12 planten. Helaas komt daar nog €6,- verzendkosten bij, maar vanaf €60,- is het gratis verzenden. Aangezien ik toch al zat te twijfelen over een tweede heb ik die toegevoegd. En dan kom je dus op €59,98, twee hele centen te weinig voor gratis verzending... :(

Weggeefhoek of plantenasiel geen optie?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 16:52

Ik zou idd weggeefhoek/Facebook marketplace oid proberen. Ik heb daar vorig jaar voor een schijntje een mooie grote Monstera gekocht, die is nu in formaat verdubbeld, zo ongeveer.

Voor dat geld zou ik in de 'normale' winkels een kleine plant met 10/12 stelen en zonder gaten hebben oid.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 19:48

Germie dat ligt er denk ik ook aan of je met meerdere mensen op stal staat, of je paard een brokkenpiloot is enz. want anders zou je op een mooie aanbieding kunnen wachten of combineren met een andere aankoop om bv inderdaad verzendkosten vanaf een bepaald bedrag te kunnen besparen.

Cobiie zo ging het hier vaak ook, het ene na het andere Amazon pakje en dan weet je inderdaad niet meer wat er was besteld. Erg he.

Fitzroy ik ben benieuwd hoe het je vergaat morgen, heb je met jezelf al iets afgesproken over bv budget of aantal spullen?

Ik heb vandaag boodschappen in huis gehaald voor de hele week. Van tevoren een lijstje gemaakt en maar 3 extra dingen gekocht, die niet op het lijstje stonden maar waarvan ik wist dat het wel degelijk op was.
Bedoeling is om de rest vd week niet meer naar de winkel te gaan dus dat moet goedkomen zou je zeggen :D

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 20:03

Prairy schreef:
Mizora,is het een optie om je bed te verhogen, evt met een trapje voor jezelf? Of misschien zelfs een (half)hoogslaper?

Dan kun jij in bed, kun je er onder voor hun een slaapplek maken en waarschijnlijk zelfs nog opbergruimte voor jezelf maken.

Ik kom hier nog even op terug, want hoewel dat niet gaat, heeft het wel een andere optie getriggerd. Niet ik, maar de hond gaat omhoog. Ik moet het nog wel regelen, ik heb het al overlegd of ik technisch geen dingen over het hoofd heb gezien, zeker omdat de plank zo af en toe wel weg moet kunnen, maar ze krijgt een bench boven het voeteneinde van mijn bed.

De plank komt uit de voorraad, ik hoop de plafond-ring ook (maar daar moet ik nog in mijn vader's voorraden voor gaan zoeken) en de zijbalkjes met pluggen (om de plank te stabiliseren aan de 2 muurzijdes) samen met het stuk kabel gaan sowieso ook uit de voorraad komen.

Zelfs de bench is voor 90% zeker. Ik moet die alleen nog even nakijken of deze een zij-ingang heeft. Die bench was niet geschikt om haar overdag alleen in de laten, want ze kan ritssluitingen open maken, maar voor 's nachts gaat dat prima. Deze bench is overigens extra no-buy, omdat ik deze ooit van de weggeefhoek gehaald heb omdat haar hond er doorheen gegraven had (dus gat in de bodem), maar ik heb er een houten plaat in gelegd en hier hebben eerst mijn poedels er van genoten, daarna de hond van mijn ouders, toen is hij meegegaan naar mijn werk voor mijn huidige (oudste) hond en zou dan nu voor de dochter ingezet worden. Maar tot nu toe heb ik altijd de vooringang gebruikt. Al kan ik hem ook altijd kantelen, want hij heeft in ieder geval een boveningang.

Qua opslagruimte heb ik onder mijn volledige bed al (10) bakken staan, dus die ruimte wordt al zorgvuldig ingezet (oké, 1 bak staat tijdelijk ergens anders, daar zitten namelijk de kerstspullen in, die mag komende week weer terug). Het bed is een handgemaakt bed dat eerst op zijn plek is gezet voordat de houten muur geplaatst werd, dus daar iets aan aanpassen is heel erg lastig.

Maar jouw tip heeft dus wel voor een oplossing gezorgd, en daar ben ik heel erg blij mee. *\o/*

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 20:25

*\o/* *\o/*

Ik heb zojuist een hotel overnachting geboekt omdat we in Frankrijk naar 2 ruïnes gaan kijken (om te kopen misschien).

Betaald met credit card dus technisch pas in februari betalen :+

Ik zie het als een investering ipv uitgave. En als verjaardagscadeau want maandag jarig. We zouden eerst een dag naar de sauna gaan voor mijn verjaardag, waarschijnlijk ben ik nu nog goedkoper uit ook _O-

DoretteK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 20:33

Ik baal want mijn extra aankoop in de supermarkt was een gratis product nij Woolsocks. En nu wordt mijn bon niet geaccepteerd :(

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 20:44

Oeh prairy dat klinkt gaaf!
Om te wonen of voor vakantie?
En waar in FR?

Mizora klinkt ingewikkeld, maar hopelijk is het een goede oplossing.

Dorette waardoor wordt het niet geaccepteerd? Anders is terugbrengen misschien nog een optie?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 21:25

Wonen, tzt, duurt wel ff voor het klaar gaat zijn als er alleen muren en een dak staan :+
Liever in Duitsland maar dat is voor onze wensen op dit moment te duur. Vogezen saint die des Vosges/Gérardmer.

DoretteK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 21:26

Hij zegt dat ik het buiten de actieperiode heb gekocht. Terwijl de deal gewoon mijn lijstje stond toen ik de supermarkt was.. Heb ze nu eersf maar even een berichtje gestuurd.

Ik vind terugbrengen altijd zo awkwsrd in de supermarkt := Het is ook een koelproduct.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 21:31

Dat is wel een heel verschil, DL of FR qua wonen :')

Koeling kun je voor deze reden helaas sowieso niet terugbrengen.