Bankrekening gehackt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 17:11

Cambionn schreef:
Daarbij zit je met AVG, en zodra de ING weet dat dochter niks met de afschrijving te maken heeft en ze wel die data geven, verstrekken ze dus persoonsgegevens van de aanvaller of geldezel.

Dat is toch helemaal niet zo, een onrechtmatig uitgevoerde transactie hoeft geen persoonsgegevens te bevatten.

Cambionn schreef:
Waar ik enkel wel de ING echt op aankijk, is dat na 4 maanden contact ING er pas een kopie-brief komt. Hoezo komt ING daar niet veel eerder mee? Daar hebben ze wat mij betreft vooral steken laten vallen. En dat voor een klant waarvan ze minimaal (want TS heeft enkel "bedrag met 4 nullen" gezegd, het kan dus veel meer zijn) 10K van in bewaring hebben.

Een klant met 4 nullen is voor een bank totaal niet boeiend. Heel jammer als er iemand vanuit de bank nalatig is geweest in de loop van het hele traject, maar ze gaan hun regels niet ombuigen omdat een klant 4 nullen heeft hoor :')

Denk dat de crux in het feit zit dat het allemaal van horen zeggen is, het kan best zijn dat e.e.a. wat de dochter doorgeeft gewoon niet helemaal klopt. En daarmee bedoel ik niet dat zij nou de schuld moet hebben, maar gewoon... mensen vertellen altijd hun versie van het verhaal in hun eigen voordeel, iedereen doet dat :o

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 17:33

Ik vind dit allemaal maar vaag. Ik heb zelf onlangs fraude mee gemaakt en kon gewoon op mijn rek zien waar de bedragen maandelijks naar toe werden gestort en dat moest ik zelf blokkeren.

Dit was bij de Rabobank.
Is goed gekomen en ik kon het geld terug vorderen.
Rabobank deed zelf overigens geen moer. Moest het allemaal zelf uit dokteren.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 17:48

Petpa schreef:
Dat spaargeld met die nullen kan ook van elders afkomstig zijn waardoor ING dit niet in bewaring had.
Het bijschrijven van het geld staat wel op de afschriften, enkel het afschrijven niet. Dat geld is dus wel bij ING terecht, maar volgens de afschriften niet vertrokken. Het ging erom dat dat te verklaren kan zijn omdat het op een speciale rekening van de ING staat voor bevroren geld, en dan heeft de ING het dus in bewaring.

Fly_high schreef:
Dat is toch helemaal niet zo, een onrechtmatig uitgevoerde transactie hoeft geen persoonsgegevens te bevatten.
Een persoonsgegeven is officieel alle data wat herleidbaar is tot een persoon. Een bankrekening valt daar ook onder. Dan loop je al snel vast.

Fly_high schreef:
Een klant met 4 nullen is voor een bank totaal niet boeiend. Heel jammer als er iemand vanuit de bank nalatig is geweest in de loop van het hele traject, maar ze gaan hun regels niet ombuigen omdat een klant 4 nullen heeft hoor :')

Denk dat de crux in het feit zit dat het allemaal van horen zeggen is, het kan best zijn dat e.e.a. wat de dochter doorgeeft gewoon niet helemaal klopt. En daarmee bedoel ik niet dat zij nou de schuld moet hebben, maar gewoon... mensen vertellen altijd hun versie van het verhaal in hun eigen voordeel, iedereen doet dat :o
Tuurlijk maken die paar 10K van 1 klant niet uit voor de ING, maar ik verwacht wel dat een bank dan net iets meer moeite doet dan voor iemand waarbij een tientje mist. En ik zeg al vaker dat ze zeker niet de regels gaan buigen, en dat ook echt niet zomaar kunnen. Maar na 4 maanden pas opperen dat er een kopie-brief gestuurd kan worden is het andere uiterste. En imho gewoon nalatig en kwalijk.

Zoals ik eerder al zij, ik kan me ook prima indenken dat niet het hele verhaal wordt verteld. Maar ik kan ook prima bedenken dat dat wel zo is. Eigenlijk vermoed ik dat zelf. Ik denk dat ze gewoon een false-positive heeft gehad in een fraude-algoritme door het overmaken van dat spaargeld. Dat gebeurd best vaak. Dan moet je ff op de juiste aangegeven waar het geld weg komt en is het weer goed. Maar omdat ze niet het proces volgt dat in de brief staat (omdat ze die kwijt is) loopt alles nu moeilijk.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 17:49

Cambionn schreef:
mylittlejoy schreef:
Alles bij elkaar heb ik toch nog wel wat vraagtekens bij het handelen van de ING; zoals het niet verstrekken van gegevens aan de dochter zelf.
Grotendeels is wat de ING doet eigenlijk logisch. De ING heeft ook wel gegevens verstrekt. Enkel staat daar alles op maar geen afschrijving op van het grote bedrag. Maar TS heeft al aangegeven dat ze eigenlijk niet weet of het is afgeschreven, of dat de ING het bevroren heeft en zelf dus in bewaring (en dan gaat het er ook niet op staan). Daarbij zit je met AVG, en zodra de ING weet dat dochter niks met de afschrijving te maken heeft en ze wel die data geven, verstrekken ze dus persoonsgegevens van de aanvaller of geldezel. En hoe flauw ook, ook dat zijn gewoon personen met rechten.

Dat ING bepaalde procedures moet volgen en dus niet zo ff kan zeggen wat er speelt buiten het standaardproces om is ook lastig, maar ook dat is niet ING's fout. Daar zitten gewoon ook weer allerlei wetten en regels aan. Die procedures bestaan met een reden, die zijn enorm doordacht en geverifieerd voordat ze in gebruik worden genomen. Als ING afstapt van die procedures hiervoor en het gaat wel mis, hebben ze ook een probleem.

Maar ook al hebben ze het ergens bevroren, dan zouden ze dát toch moeten kunnen melden aan de dochter? Zoals ik het nu begrijp is niet duidelijk of het geld overgemaakt is of ergens bevroren is en krijgt de dochter helemaal geen informatie van de ING; niet over of wel of geen overboeking en ook niet over wel of geen onderzoek. Of lees ik daar overheen?

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 17:52

Ik ben benieuwd wat hieruit gaat komen. Een rekening wordt niet zomaar geblokkeerd. In ieder geval id,s meenemen en nog wat papieren.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 03-12-24 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 17:53

Popstra schreef:
Ik vind dit allemaal maar vaag. Ik heb zelf onlangs fraude mee gemaakt en kon gewoon op mijn rek zien waar de bedragen maandelijks naar toe werden gestort en dat moest ik zelf blokkeren.

Dit was bij de Rabobank.
Is goed gekomen en ik kon het geld terug vorderen.
Rabobank deed zelf overigens geen moer. Moest het allemaal zelf uit dokteren.
Er zit een groot verschil tussen slachtoffer zijn van fraude, en eruit geplukt worden door de fraude-algoritmes. Die tweede ben jij degene die verdacht wordt van fraude of witwassen en dan moet de bank ingrijpen door de herkomst van het geld te verifiëren voordat het vrijgegeven wordt.

mylittlejoy schreef:
Maar ook al hebben ze het ergens bevroren, dan zouden ze dát toch moeten kunnen melden aan de dochter? Zoals ik het nu begrijp is niet duidelijk of het geld overgemaakt is of ergens bevroren is en krijgt de dochter helemaal geen informatie van de ING; niet over of wel of geen overboeking en ook niet over wel of geen onderzoek. Of lees ik daar overheen?
Ja moeten ze ook melden, en dat (of wat er ook maar speelt) is ook gemeld. Met de brief die kwijt de dochter is geraakt. Echter een reguliere customersupport medewerker kan waarschijnlijk niet eens in zien wat er precies speelt, en al kan die dat wel heeft die waarschijnlijk geen recht dat te zeggen want dat moet volgens het juiste proces (juist om te voorkomen dat het fout gaat). En TS/dochter lijken dus al 4 maanden niet echt naar de juiste plek te worden gestuurd die dat wel kan en mag zeggen ondanks dus wel steeds contact op te nemen.

Ik hoop dat ze vrijdag eindelijk wat verder komen.
Laatst bijgewerkt door Cambionn op 03-12-24 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra

Re: Bankrekening gehackt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 17:55

Nou zo was het dus niet bij mij mawr goed, jij zal het wel beter weten

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 18:02

Popstra schreef:
Nou zo was het dus niet bij mij mawr goed, jij zal het wel beter weten

Je snapt zelf toch ook wel dat er verschil is tussen slachtoffer van fraude zijn of aangemerkt worden (al dan wel terecht of onterecht) als fraudeur zelf?

In jouw geval ben je slachtoffer.

In het geval van dat je degene bent die fraudeert heb je een hele andere rol.

Nu zeg ik hiermee niet dat dat bij de dochter van TS zo is. Maar het kan dat ze er onterecht uitgepikt is door een algoritme.

Malle_meid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 18:04

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 18:07

daantjuhhh schreef:
Nu zeg ik hiermee niet dat dat bij de dochter van TS zo is. Maar het kan dat ze er onterecht uitgepikt is door een algoritme.
Waarschijnlijk is het zelfs niet eens "onterecht" in de zin dat ze eruit gevist is toen ze spaargeld overboekte. Wel natuurlijk in de zin dat dochter helemaal niks illegaals aan het doen hoeft te zijn.

De Wet ter voorkoming van witwassen en het financieren van terrorisme (Wwft) gaat met deze bedragen ook in werking. Vanaf 10K moet de transactie onderzocht worden, en ook "ongewone" transacties kunnen onderzocht te worden. Tijdens onderzoek zullen ze het bedrag normaliter niet vrij geven. En als je vervolgens niet reageert op de vraag waar dat geld weg komt (omdat je de brief kwijt bent waarin staat hoe)...
Laatst bijgewerkt door Cambionn op 03-12-24 18:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 18:11

Cambionn schreef:
daantjuhhh schreef:
Waarschijnlijk is het zelfs niet eens "onterecht" in de zin dat ze eruit gevist is toen ze spaargeld overboekte. Wel natuurlijk in de zin dat dochter helemaal niks illegaals aan het doen hoeft te zijn.

De Wet ter voorkoming van witwassen en het financieren van terrorisme (Wwft) gaat met deze bedragen in werking. Vanaf 10K moet de transactie onderzocht worden en indien er idd wat speelt moet dat gemeld worden bij het FIU-Nederland, vanaf 20K moet altijd gemeld worden. Ook "ongewone" transacties behoren onderzocht te worden. En als je vervolgens niet reageert op de vraag waar dat geld weg komt (omdat je de brief kwijt bent waarin staat hoe), komt het geld ook niet vrij.

Dat is gewoon niet hoe het in zijn werk gaat. Ik ga geen verslag schrijven op een openbaar forum maar wat je hier en in je voorgaande berichten zegt klopt gewoon niet.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 18:16

Fly_high schreef:
Dat is gewoon niet hoe het in zijn werk gaat. Ik ga geen verslag schrijven op een openbaar forum maar wat je hier en in je voorgaande berichten zegt klopt gewoon niet.
En toch zijn er verschillende verhalen van mensen bij verschillende banken te vinden die dit wel hebben meegemaakt en zo aangeven, inclusief juristen die daarover meepraten. Tijd terug ook nog heel topic op Tweakers. Verschil is dat die mensen meteen reageren op de bank z'n vraag voor informatie. Hoe de banken intern werken met deze wetten heb ik verder geen ervaring mee en baseer ik daarop + overheidswebsites omtrent wetten. Maar het stukje AVG en processen volgen is dan wel weer binnen mijn vakgebied (informatiebeveiliging).

Maargoed, ik blijf wel ff weg hier tot TS weer een update geeft. Dit is verder toch een eindeloze discussie.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 18:20

ING en overige banken zit aan alle kanten aan regels vast. Wat ik daardoor voornamelijk heel raar vind is dat ze bellen over fraude, en vervolgens er nog gepind kan worden en daarna pas kennelijk dat grote bedrag verdwijnt en de rekening dan daarna pas geblokkeerd wordt. Dat klinkt behoorlijk nalatig van ING.

Aanname is dat, omdat de klant overeenkomst opgezegd is, er sprake is van dat zij haar zien als fraude pleger of medeplichtig daaraan, niet als fraude slachtoffer.

Verder vind ik de tip om goed je vragen gewoon op te schrijven een goed plan. Vaak is het makkelijk de helft te vergeten als je daar zit. Ook de vraag of dat schriftelijk bevestigd kan worden en mensen naar hun naam vragen en opschrijven is een goed idee.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 18:21

Nav van dit topic, vandaag met mensen over gesproken.
Zij boekten geld over van hun bankrekening bij Rabobank naar de rekening van hun dochter bij de Triodos bank.
De bank belde wel om te checken of dit correct was. Er was nog nooit naar een Triodos rekening overgeboekt.

Ik weet wel dat rekening bij de BUNQ bank slecht imago hebben, want criminelen openen vaak een daar een rekening.
Zelf vorig jaar opgelicht met een aankoop op een verkoopgroep.
Stom genoeg tikkie betaald en toen bleef het stil aan de overkant. Advertentie was gemaakt met identiteitsfraude, het rekening nummer bleek uiteindelijk van iemand in Madrid te zijn.
Geld is foetsie gebleven, maar toen ik destijds zat te zoeken naar rekeningnummer in het frauderegister, las ik op diverse sites dat de rekeningen bij BUNQ vaak door criminelen gebruikt worden omdat de BUNQ bank niet zulke strenge eisen en controles heeft.

Voordat ik de naam van de rekeninghouder kreeg, moest ik aangifte doen bij de politie, melding maken bij de Rabobank, melding maken bij Tikkie.
Kopie van aangifte moest naar de bank gestuurd worden.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 18:24

Ik weet dus wel hoe het werkt vanuit de grote banken en andere betrokken instanties. En verhalen online en allerlei topics zijn heel vaak halve waarheden :o

Er wordt in ieder geval geen 10K spoorloos ergens weggestopt door de bank. Tenzij er sprake is van beslaglegging door een bevoegde instantie, maar dan heb je grotere problemen dan je geld missen ;)

AVG betreft ook de grondslagen op basis waarvan de gegevens op bepaalde manier mogen worden verwerkt. En het is niet zo dat privacy van een fraudeur voor de bank zwaarder weegt dan belangen van zijn slachtoffer.

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 18:40

liberia schreef:
Pfff dat valt niet mee om een afspraak te maken. Alles willen ze online of per chat doen.

Ik zou er gewoon heen gaan met of zonder afspraak. Gewoon naar de dichtstbijzijnde in de regio die open is.
Persoonlijk zou ik helemaal gek geworden zijn als dit al zo lang gaande is en 10k nou niet bepaald een klein bedrag is.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 18:52

Fly_high schreef:
Ik weet dus wel hoe het werkt vanuit de grote banken en andere betrokken instanties. En verhalen online en allerlei topics zijn heel vaak halve waarheden :o

Er wordt in ieder geval geen 10K spoorloos ergens weggestopt door de bank. Tenzij er sprake is van beslaglegging door een bevoegde instantie, maar dan heb je grotere problemen dan je geld missen ;)
Ik heb nooit gezegd dat het geld spoorloos is he? Enkel dat de reguliere customersupport waarschijnlijk niet alles in kan zien dan wel mag noemen, en dat waarschijnlijk in de brief stond wat er nu precies speelt en hoe nu verder (en de brief is wel spoorloos, maar dat staat er los van). Ik heb eerder juist al gezegd dat de bank echt wel een record heeft waar dat geld is ;) . Ik kan me de drama van het datasecurity-team indenken als daar geen enkele records van blijken te zijn (zeker als dit met een audit uit zou komen, dan wil ik niet werken _O- ).

Gezien de dochter ook nergens in komt, kan ze niet zien wat er op staat. Op het feit dat er een brief kwam over in de min staan speculeerde ik dat het geld mogelijk verschoven was binnen de ING dan wel "nep" op 0 is gezet, en een automatisch proces als servicekosten het onder de 0 heeft gebracht (en dat niemand daaraan gedacht had toen ze het proces waar dochter in zit bedachten). Dat soort "domme" dingen gebeuren wel vaker op edge-cases is mijn ervaring. Zeker in complexe systemen als dit. Maar ook daar had ik bij gezegd dat het ook best anders kan zitten. Verder vroeg ik aan TS:
Citaat:
Maar ik vraag me nou nogsteeds wel af of het idd een afschrijving is, of dat het niet zichtbaar is ivm de blokade (bijv. verhuist naar een interne ING rekening voor bevroren geld ofzo, geen idee hoe ze dat doen). Heb je daar al expliciet antwoord op van de bank?
Daarop zei TS dat ze het eigenlijk niet wist of het afgeschreven was of dat de ING het vasthield ergens. Vandaar dat ik die optie open hield. Dat zou namelijk wel verklaren dat er geen afschrift van staat in haar overzicht. Maar als jij zegt dat dat iig niet gebeurd, geloof ik dat stukje direct. Zoals je zegt, dat is jouw vakgebied.

Fly_high schreef:
AVG betreft ook de grondslagen op basis waarvan de gegevens op bepaalde manier mogen worden verwerkt. En het is niet zo dat privacy van een fraudeur voor de bank zwaarder weegt dan belangen van zijn slachtoffer.
Klopt zeker, maar die moeten dan wel op de juiste manier worden opgevraagd. Een vordering van de politie zou sowieso werken (die handel ik ook vaak genoeg af), wellicht dat er ook opties zijn die iets makkelijker uit te voeren zijn door TS zelf. Maar als klant de servicedesk bellen aan zich is niet genoeg, dus dat TS daarmee niks heeft gekregen vind ik heel logisch.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 19:30

Maar wanneer dochter van haar spaarrekening geld overmaakt naar de lopende rekening en dit is bij dezelfde bank is dit geen reden voor een bank om dit te blokkeren.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 19:52

Cambionn schreef:
daantjuhhh schreef:

De Wet ter voorkoming van witwassen en het financieren van terrorisme (Wwft) gaat met deze bedragen ook in werking. Vanaf 10K moet de transactie onderzocht worden, en ook "ongewone" transacties kunnen onderzocht te worden. Tijdens onderzoek zullen ze het bedrag normaliter niet vrij geven. En als je vervolgens niet reageert op de vraag waar dat geld weg komt (omdat je de brief kwijt bent waarin staat hoe)...

Bij overboeking van een spaar- naar betaalrekening verandert de rechthebbende niet, dat is geen witwasindicatie en dus in principe ook geen potentieel verdachte transactie.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-24 20:32

Vandaag telefonisch contact gehad met ing toen ik een afspraak probeerde te maken. Medewerker heeft mij alles haarfijn uitgelegd. Het blijkt helaas zo te zijn dat dochter niet eerlijk is geweest (ze is geen geldezel geweest en heeft zich niet met criminelen ingelaten). Door dit topic en alle opmerkingen ben ik verder gaan wroeten, dank voor jullie input. Helaas blijkt het toch zo te zijn dat je helaas niet iedereen op zijn blauwe ogen kunt geloven.

Moderator: Graag op dit topic een slotje.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 20:34

Vervelend Liberia maar jonge mensen maken nou eenmaal weleens fouten. Fijn dat het in ieder geval uit de wereld is :(:)

cursebreaker

Lijkt me wel pittig om zo achter te komen nu TS, maar wel fijn dat je nu de waarheid weet. Veel sterkte en succes gewenst met alles!

Polar

Ah, vervelend, maar fijn dat je nu duidelijkheid hebt. Sterkte met het verdere verloop. :(:)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 20:36

:(:) Liberia wat een afschuwelijke update. En wat zul je je ellendig en misschien ook wel boos voelen. Hopelijk kunnen jullie er goed over praten en daarna door met een frisse nieuwe blik en vertrouwen,

Heel veel sterkte

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 20:37

Ach wat rot voor je. :knuffel:

Hopelijk voor haar een leerschool, wat er ook is gebeurt en vormt het geen probleem tussen jullie