Inheems tuinieren!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Re: Inheems tuinieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 16:25

Gewoon pragmatisch zijn. Wat nu niet inheems is (ook qua insekten) is dat dankzij klinmaatverandering over een paar jaar gewoon wel :D
Nog even en de Oleander groeit hier gewoon in de berm als onkruid, net als op Sicilië :))

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-25 14:52

Leuke dingen in je tuin love_mandy!

Hier staat inmiddels van alles in bloei :D

Vinca minor is een mooi paars tapijt geworden, erg leuk <3
Afbeelding

Hondsdraf, zitten erg veel insecten bij!
Afbeelding

Deze is aan komen waaien, niet inheems maar mag blijven want hij is leuk. Labradorviooltje.
Afbeelding

Deze was ik compleet vergeten maar hij komt nu op 2 plekken terug, de bosanemoon
Afbeelding

En de Lievevrouwebedstro heeft het enorm naar z'n zin, die zit inmiddels echt overal :+
Afbeelding

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 21:34

Leuk Black Kelpie, mooie vroegbloeiers!

Ik heb ook al goed nieuws! Na jullie tip heb ik opnieuw bovengronds gezaaid. De Petunia's beginnen nu al op te komen!!!

Vandaag ook nog biologische Dahliabollen gescoord bij het tuincentrum!

De foto van de ontkiemende zaadjes, vergrootglas nodig, maar toch :D
Afbeelding

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-25 23:44

Ah super! *\o/* Je moet het ook net weten met die lichtkiemers, ik ga ook wel eens de mist in.

Dahlia's zijn ook mooi. Ik had vorig jaar een aantal staan, de mooiste had ik uitgegraven na de bloei en opgeslagen in de schuur. Waar ze rattenvoer zijn geworden -O-
Er zitten nog wel wat in de grond als die niet kapot zijn gedaan deze winter, dus even afwachten of er nog wat van opkomt.

Deze Arabian Night was zo gaaf, daar baal ik echt van.

Afbeelding

Ik heb vandaag voor de grap een lijstje gemaakt met alle soorten bomen, struiken en (pot)planten in mijn tuin van ca. 150m2. De teller staat inmiddels op 75 soorten, waarbij ik verschillende cultivars van dezelfde plant niet altijd mee tel. Ook is aardbei gewoon aardbei, ook al staan er 7 varianten. Ik heb ook nog niet alles wat in de moestuin staat meegeteld en een stuk ingezaaid met een inheems mengsel waarvan ik geen idee heb wat ervan opkomt. Het is in ieder geval al wel heel veel blad aan het maken!

Side note: tot vorig jaar liepen er kippen in de tuin en kon ik alleen wat laten groeien binnen de omheining van de moestuin en op het terras. Vorig jaar een beetje losgegaan met aanplanten en dit jaar gaat het ook alweer lekker :Y)

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 12:49

Anna79 - Wat leuk dat het toch lukt met de Petunia's!

Wat een fijne lente-explosietjes al in je tuin, black_kelpie! <3
Ik ben nu ook wel benieuwd wat zo'n Lievevrouwebedstro gaat doen in een kuip, haha.. Maar momenteel ben ik al heel blij dat alles wat ik eind oktober heb geplant de winter heeft overleefd, en ik zie nu al zoveel bloemknoppen en -trosjes. Ook de trage Lijsterbes krijgt nu eindelijk dikke bladknoppen, ik was even bezorgd dat die niet was aangeslagen.
Dus ik baal dat het de laatste dagen zo kneiterhard waait, ik kan geen foto's maken als alles heen-en-weer zwiept -O-

En 75 soorten is beslist indrukwekkend! :D Ik hou ook een nauwgezette lijst van het vogelbalkon bij, omdat ik in het najaar wel wat gezaaid heb (Klaproos, Korenbloem, Muskuskaasjeskruid, Blauwe knoop), en nu daarvan nog totaal niet kan zien wat er precies aan het opkomen is.
Plus.. gemorste vogelvoerzaden - die uiteraard ook hun kans grijpen :+ Wat dat betreft is mijn andere balkon wel gemakkelijker om een lijst van bij te houden. Ik zal alle soorten later ook eens tellen.

Er is nog niets aan mijn bestelling van 30 maart bij Cruydt-Hoeck gedaan, het is vast heel druk. Op hun website is Sporkehout nu trouwens uitverkocht, dus ik hoop wel dat ik daarvoor nog op tijd was.

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 09:31

Ik wil graag iets anders beloopbaars in de tuin dan het gras dat er nu ligt. Weten jullie toevallig welke inheemse, beloopbare bodembedekkers er zijn?

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 09:44

maagdenpalm kan denk ik redelijk wat hebben al moet je daar natuurlijk niet over struikelen. Als mos een beetje wil groeien kan dat aan fraai stukje bosbodem worden. Kruipende boterbloem is bij uitstek een plant van dynamische situaties. (lees veel gemaaide en veel belopen graspaden)

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 09:58

Wauw, wat ben jij snel Axel! Bedankt voor de tips!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 10:07

Bij mijn ex woekert slaapkamergeluk tierig. Is niet weg te krijgen, ook niet op het terras dus geschikt om op te lopen. Ik weet alleen niet of het inheems is.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 11:13

Kruiptijm?

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 11:16

jojoleinee schreef:
Ik wil graag iets anders beloopbaars in de tuin dan het gras dat er nu ligt. Weten jullie toevallig welke inheemse, beloopbare bodembedekkers er zijn?

In de zon? Kun je op de delen die veel belopen worden ook staptegels gebruiken?

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 11:25

In de halfzon, in de zomer wel heel de dag in de zon. Staptegels zijn sowieso een goed idee! Dan blijft het waarschijnlijk allemaal wat beter leven.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 11:43

Ik ben een zaaibed aan het maken voor een laagblijvend bijen mengsel. Hoe diep zaai ik dat? Om niet weer dezelfde fout de maken als met de Petunia's :+
Volgens de verpakking mag het nu gelijk in volle grond

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 12:06

jojoleinee schreef:

M6 bloeiende voegen mengsel van cruydt hoeck. Blijft laag en kan tegen een stootje.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 08:16

Anna79 schreef:
Ik ben een zaaibed aan het maken voor een laagblijvend bijen mengsel. Hoe diep zaai ik dat? Om niet weer dezelfde fout de maken als met de Petunia's :+
Volgens de verpakking mag het nu gelijk in volle grond

Nevermind, mijn katten hebben al besloten dat er een laagje overheen moet. Ook hebben ze het al water gegeven :+

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 11:14

Wat fijn, zulke goede 'hulp', Anna79! _O-

Intussen is er nu op mijn vogelbalkon elke dag wel iets nieuws te bewonderen - zo leuk! <3

Afbeelding

Het is uiteindelijk de bedoeling dat deze klimopstekken het hele 'vogelvoederstation' gaan begroeien:

Afbeelding

Gele Trosvlier, met eronder een hele zwik Kleine veldkers:

Afbeelding

De Vlier krijgt ook al bloemschermen. En kennelijk vinden duiven de bladeren wel lekker -O-

Afbeelding

Dit Sleedoorntje had welgeteld 1 bloesempje :D en krijgt nu blad:

Afbeelding

Meidoorntje staat ook mooi in het blad, maar vangt hier wel veel wind:

Afbeelding

De Vuurdoorn is niet inheems, maar wel vogelvriendelijk - en heeft het erg naar z'n zin.
Die zal later in het jaar bomvol rode besjes zitten:

Afbeelding

Stekjes van Wilde Liguster doen het ook goed! Hopelijk groeien ze uit tot een flinke struik.
Liguster ruikt zo heerlijk als het bloeit.
En de Tijm (links) krijgt mooi nieuw blad:

Afbeelding

Vogelbadje, met bovenin Wilde Marjolein (Oregano) en Bieslook, onder Moerasvergeetmenietjes, en Klaproos?
Rechts staat een pot Rozemarijn:

Afbeelding

Struikklimop - zo blij mee! *\o/* Kijk die dikke knoppen:

Afbeelding

Hier komen twee Druifjes (blauw en wit, niet inheems) weer tot leven. Vorige zomer hadden ze veel last van meeldauw, hopelijk gaat het dit jaar beter..
Ernaast de nieuwste aanwinst: Robertskruid.

Afbeelding

De grootste teut was de Lijsterbes :+ Dat was lange tijd alleen maar een kale stok..
Ik maakte me al ongerust, maar gelukkig kwamen er eindelijk toch grote dikke knoppen, en vormt hij intussen al prachtig blad:
(op de achtergrond wat trieste, zeer kale balkons)

Afbeelding

Met dit beeldschone bolgewasje is mijn fascinatie voor inheemse planten eigenlijk begonnen!
Dat kwam ik vorig jaar op een voorjaarswandeling in de buurt tegen, en was meteen verliefd.
Aan de hand van deze foto heb ik toen uitgezocht wat het was: Vogelmelk (Ornithogalum umbellatum).

Afbeelding

Afgelopen najaar plantte ik wat bolletjes, en nu groeit het gewoon hier <3

Afbeelding

Wat ik niet wist: de bloemen sluiten tegen de avond weer compleet voor de nacht (als groene knoppen met fraaie witte randjes), en gaan pas laat in de ochtend weer open :)
(achterin zie je de eerste lila knop van Beemdkroon!)

Afbeelding

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 12:34

Jouw balkon is wel een mooi voorbeeld voor de rest vd buurt :D
Mooi hoor!

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 12:55

Lucia88 schreef:
Mooi hoor!

Dankjewel! Het wordt alleen niet opgepikt.. _O-
Ik heb al zolang ik hier woon aan de voorkant een weelderig groen balkon, maar dat heeft ook nooit navolging gekregen.
Daarom extra fijn dat er hier een topic voor is waar ik mijn enthousiasme kan delen, en op Facebook zijn ook een paar erg leuke (en leerzame) groepen. Elke stap is er één :)

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 14:01

Zolala schreef:
Lucia88 schreef:
Mooi hoor!

Dankjewel! Het wordt alleen niet opgepikt.. _O-
Ik heb al zolang ik hier woon aan de voorkant een weelderig groen balkon, maar dat heeft ook nooit navolging gekregen.
Daarom extra fijn dat er hier een topic voor is waar ik mijn enthousiasme kan delen, en op Facebook zijn ook een paar erg leuke (en leerzame) groepen. Elke stap is er één :)

Herkenbaar, mijn appartement was ook altijd van verre te zien met al het groen. De rest zag eruit zoals jouw buren.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-25 15:05

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 21:05

Waar woon je Zolala? Doet me denken aan Den Haag Moerwijk, waar wij gewoond hebben. Wat heb je heerlijk veel groen op je balkons!

Hier zitten 's zomers ook flink wat duiven in de vlier. Al ben ik niet zeker of ze voor de blaadjes/bloesem komen, of voor de beestjes... Ding zit altijd barstensvol bladluis, maar trekt zich daar niets van aan. Mooi buffet voor de lieveheersbeestjes ;)

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 12:41

black_kelpie schreef:
Ik word echt blij van jouw balkon Zolala <3

Echt heel leuk om te weten, black_kelpie! :)

Ik las de term "plofplant" deze week op Facebook ook voor het eerst, dat zal dan door dat artikel komen. Echt treurig hoe weinig mensen zich bewust zijn van alle gif/insecticiden en de zwakte van veel van het huidige plantenaanbod van de grote tuincentra. Er moet ook zo vroeg mogelijk allerlei kleurigs (liefst 'winterhard') te koop zijn, wat dan jaarrond het tegelterras of balkon moet opfleuren.
Daar is in principe niets mis mee uiteraard, maar kies dan sterke soorten die gewend zijn aan ons klimaat of de tijd hebben gehad om in eigen tempo te groeien, en jaren kúnnen meegaan.

JorineV schreef:
Waar woon je Zolala? Doet me denken aan Den Haag Moerwijk, waar wij gewoond hebben.

Nee, niet Den Haag. Ik woon een stuk verder naar beneden, net boven de Moerdijk.

Die vraatzuchtige duiven kunnen echt vervelend zijn :\ Ook altijd de eersten die -als ze de kans krijgen- even al het vogelvoer komen opschrokken.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 17:33

Prachtig Zolala <3
Ik was vandaag met een vriendin in het tuincentrum. Toen ik vertelde waar allemaal gif inzat durfde mijn arme vriendin niks meer te kopen :=, heb haar meegelootst naar de afdeling waar planten van Cruydhoek en Hello Garden staan, gelukkig toch nog genoeg keus! Heb ook biologische Dahliabollen gekocht maar daar moet ik geloof ik nog even mee wachten, die zijn wat gevoelig.

Krijgen jullie ook altijd de neiging om iedereen aan te spreken die giftige rommel koopt :+ ?

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 21:38

Nee maar ik vrees dat ik er zelf ook nog af en toe schuldig aan ben. :x Please don't hate me. Im tying! :')
Eenmaal in de tuin komt het gif er niet meer bij. En als er toch iets bestreden moet worden dan zo biologisch en milieuvriendelijk mogelijk.
En als ik mijn geweten ook nog een beetje mag sussen er wonen sluipwespen in de tuin. Die schijnen nogal gevoelig te zijn voor pesticiden. Dus zo slecht kan de situatie bij ons niet zijn. O:)

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 11:28

Anna79 schreef:
Krijgen jullie ook altijd de neiging om iedereen aan te spreken die giftige rommel koopt :+ ?

Ik vind er wel iets van, maar het ligt een beetje aan de omstandigheden of ik er iets van zeg. Op Facebook lees ik bijvoorbeeld mee in een algemene balkongroep - en daar zou ik hoogstwaarschijnlijk meteen uitgegooid worden als ik kritiek heb op iemands idee van een 'gezellig' balkon :')
Maar als iets of iemand echt georienteerd is op 'beter voor de natuur' - dan is goede informatie krijgen èn geven belangrijk. En wil ik een beginner bijvoorbeeld wel graag verwijzen naar biologische/gifvrije kwekerijen.

Vaak is het wel gewoon zo dat als je eenmaal ergens van bewust bent, dan pas je die kennis ook toe waar en wanneer je kunt. Ik heb me nog maar sinds een jaar echt verdiept in inheemse flora, met name omdat ik een veilige en aantrekkelijke plek voor (tuin)vogels wilde maken op een tamelijk ongeschikte locatie - en ik probeerde vanuit hén te denken :D
(daarnaast is mijn schoonzus programmamaker voor een bekend natuurprogramma, dus kon ik met mijn enthousiasme ook bij haar terecht)

Maar dan tref je meteen ook zó'n doos van Pandora aan: door alle schrikbarende berichtgeving over insecticiden, landbouwgif, vogel- en bijensterfte, invasieve soorten - via informatieve organisaties als de Vogelbescherming, Vlinderstichting, de Bijenstichting, Streektuinen, IVN, Natuurmonumenten, etc. - dat je je kennis wel zorgvuldig moet doseren voordat je die loslaat op anderen, om niet als een soort onheilsprediker over te komen en daardoor juist je doel voorbij te schieten :+

Dus intussen werk ik wel mee aan een buurtprojectje waarbij we binnenkort vrijgemaakte grasstroken van de openbare ruimte gaan inzaaien met een inheems streekmengsel van Cruydt-Hoeck (en sta ik opeens bekend als "die van het groen"), en vertel ik daarbij graag over mijn inheems vogelbalkon en hoe leuk dat is - maar het doel is vooralsnog beperkt tot baby steps: 'meer groen' :j

axel_1997 schreef:
Nee maar ik vrees dat ik er zelf ook nog af en toe schuldig aan ben.

Hier ook, hoor! Ik heb de luxe van 2 balkons, en op 1 daarvan staan al jaren allerlei soorten waar ik echt dol op ben (Seringen, een Berkje, een Vijg, Oleander, Plumbago, Bougainville, Bamboe) dus die gaan zolang ze leven nergens heen.
Zo'n thuiskantoor is namelijk heel goed voor mijn eigen gezondheid <3

Afbeelding