Waarom een fatbike voor je kind kopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 13:05

Ibbel schreef:
DuoPenotti schreef:
Waarom moeten fabrikanten het veiliger maken? Vanuit de fabriek komen die dingen gewoon wettelijk in orde. Dus veilig.

Bosch maakt e-bike motoren die - als ermee gerommeld wordt - niet meer functioneren. E-bikes met een Bosch motor zijn dus (echt vrijwel) niet op te voeren. In ieder geval echt niet met een simpel setje.

In die zin kunnen fatbike fabrikanten prima die fietsen veiliger maken, door op zo'n vergelijkbare manier hun motoren 'tamper proof' te maken.

En dan zou je als Nederlandse overheid een wet kunnen maken dat iedere e-bike die in NL wordt verkocht, zo'n tamper proof motor heeft.

Zoals iedere vrachtwagen in NL een snelheidsbegrenzer heeft en anders de weg niet op komt.

Het is niet héél moeilijk...

Nu wil de gemiddelde e-biker dat ding niet opgevoerd hebben, dus er zal weinig werk gemaakt worden om te kijken hoe dat wel kan.

Ik durf te wedden als je dat bij een fatbike doet je binnen een half jaar iets hebt waarmee het vrij gemakkelijk te omzeilen is. Want daar is wel markt voor bij die soort fietsen en waar makt is word het uitgedacht.

Nogmaals; kijk maar bij de kastje op tv waarmee je alle streamings diensten kunt zien.
Kijk maar naar de -books.
Vaak genoeg dat er weer een andere versleuteling bedacht word en het is sport die weer te kraken

Ibbel

Re: Waarom een fatbike voor je kind kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 13:24

De gemiddelde e-biker wil ook niet opvoeren. Tóch zit in iedere Bosch motor de technologie die opvoeren blokkeert.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 13:40

Ja, maar als men zou willen dan denk ik dat hij eind deze week is gekraakt. Beetje leuk schijn gedrag van kijk ons eens geweldig zijn van Bosch.

Dus de fatbike fabrikant kan dat doen, wat mensen blij want kijk die verkoper dat is een goede. Omzet stijgt ook nog eens want mensen trappen in zijn mooie verhaal.
Vervolgens is er veel vraag naar dat de omzeilen. Daar verdienen mensen weer centjes aan, dus hoe lang zal het duren voordat het kan?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 14:50

DuoPenotti schreef:
Ja, maar als men zou willen dan denk ik dat hij eind deze week is gekraakt. Beetje leuk schijn gedrag van kijk ons eens geweldig zijn van Bosch.

Dus de fatbike fabrikant kan dat doen, wat mensen blij want kijk die verkoper dat is een goede. Omzet stijgt ook nog eens want mensen trappen in zijn mooie verhaal.
Vervolgens is er veel vraag naar dat de omzeilen. Daar verdienen mensen weer centjes aan, dus hoe lang zal het duren voordat het kan?

Wat een negativiteit over een fabrikant die er wel voor kiest verantwoordelijkheid te nemen door opvoeren een heel stuk moeilijker te maken. Voor nu zelfs onmogelijk.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 14:54

Of het nou schijn is of niet, het is een veel betere manier om wetgeving op te maken en te handhaven.
Geen tamper proof motor? Geen (goedkope al dan niet Chinese) import.
Dit soort dingen kun je hard maken in een wet. Uiterlijk van een fiets - dat blijkt wel - is simpel te omzeilen.
En een fabrikant die nú al roept 'dan maken we wel een skinny bike' neemt z'n verantwoordelijkheid echt niet, die wil alleen maar cashen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 14:59

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 17:12

Er is vandaag een uitzending van Tim Hofman (boos) over La Souris, een van de grootste fatbikes verkopers van Nederland, dat zij bewust fatbikes verkopen met een te zware motor. Illegaal dus.

Als je het hebt over de verantwoordelijkheid van de fabrikant of verkoper, dan valt het er ook onder dat ze dus blijkbaar bewust te zware fatbikes verkopen, terwijl ze op hun website claimen te werken aan veiligheid.

Als ik dat lees, dan kun je niet enkel en alleen naar de ouders blijven wijzen als zijnde verantwoordelijk voor ongelukken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 17:47

Maar illegaal is verkeerd, daar kunnen we heel kort in zijn uiteraard.

En dan nog, als ouders koop je geen illegale rommel voor je kind...of ja, vraag me ook wel af hoe 10 jarige aan zwaar vuurwerk komen...
Sommige ouders zijn echt hun kroost beu :+

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 21:44

Foaly schreef:
Douce schreef:
Vanaf 12 ging ik naar de middelbare school, sommigen vanaf 11. Lijkt me geen probleem om dat op een E bike toe te staan, dan praat je vaak al over grotere afstanden, in mijn geval door de polder. Helmplicht heb ik ook geen moeite mee, alle E bikes vanaf 14 jaar pas vind ik onnodig. Beetje stedelijk gelul. Overigens zie je hier in de polder amper fatbikes, ik viel recent al bijna van mijn fiets toen er een Urban Arrow voorbij kwam :+

Stiekem vind ik het ook wel hypocriet om als leraar op de E bike te gaan als je het je leerlingen verbiedt :+

Ik kom ook uit de polder, dus dat stedelijk gelul valt wel mee hoor :+ Genoeg kinderen op mijn basisschool die ook van een dorp verderop kwamen, dat was al gauw 6 km en dat ging echt niet op een e-bike.

Dat laatste ben ik wel met je eens ja.

Ik fietste vroeger ook elke dag een half uur heen en een half uur terug naar school op een gewone fiets met 3 versnellingen, en zo met mij de halve klas. Tis echt tegenwoordig dat al die kids maar zo betutteld worden door die ouders. Worden opgevoed alsof ze van porselein zijn.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 21:50

Vroeger waren die dingen er ook gewoon nog niet. Nu moet je echt 'nee' zeggen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 22:33

Kinderen flippen tegenwoordig als ze ‘gewoon’ moeten fietsen. “Ik ga toch zeker niet op zo’n *ziekte*fiets naar school?! Weet je hoe f*cking ver dat is? :roll:

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 05:23

Tsja laten we vooral alle kinderen en alle ouders over één kam scheren. Alsof alle ouders ja zeggen en alle kinderen zeuren.. beetje simpel.

Ik zie meer dan genoeg scholieren in de ochtend op een normale fiets naar school gaan. Dat is nog altijd de grote meerderheid.

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 06:14

Eens met Beert. Ik werk in het VO (havo/vwo, randstad) en ik kan zeggen dat het schoolplein vol staat met normale fietsen. Ja, er staat ook een rits fatbikes geparkeerd op het schoolplein en hier en daar staat een elektrische fiets of scooter, maar het gros van onze middelbare scholieren komt gewoon nog met de normale fiets. :j

Zelf ben ik niet echt fan van de fatbike (het alarm maakt echt een enorme herrie, heel irritant), maar als 'ie niet harder kan dan 25 km/u (en dus ook niet kan worden opgevoerd) dan zie ik niet in waarom de fatbike onveiliger is dan een elektrische fiets.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 10:53

Suzanne F. schreef:
Kinderen flippen tegenwoordig als ze ‘gewoon’ moeten fietsen. “Ik ga toch zeker niet op zo’n *ziekte*fiets naar school?! Weet je hoe f*cking ver dat is? :roll:
Tja, vroeger waren er een paar mensen die van de ouders een abbo op de bus hadden. Was iedereen daarop jaloers. Maar als ik dat vroeger zou hebben gezegd wat jij daar post had ik terug gekregen "als je die fiets niet wil gebruiken ga je maar lopen", en kreeg ik daarna op m'n kop want er wordt niet gescholden thuis. Als ik het te bond maak was de fietssleutel afgepakt en mocht ik oprecht lopen. Leer je het snel genoeg af :+ .

beert schreef:
Tsja laten we vooral alle kinderen en alle ouders over één kam scheren. Alsof alle ouders ja zeggen en alle kinderen zeuren.. beetje simpel.

Ik zie meer dan genoeg scholieren in de ochtend op een normale fiets naar school gaan. Dat is nog altijd de grote meerderheid.
Adamootje schreef:
Eens met Beert. Ik werk in het VO (havo/vwo, randstad) en ik kan zeggen dat het schoolplein vol staat met normale fietsen. Ja, er staat ook een rits fatbikes geparkeerd op het schoolplein en hier en daar staat een elektrische fiets of scooter, maar het gros van onze middelbare scholieren komt gewoon nog met de normale fiets. :j

Zelf ben ik niet echt fan van de fatbike (het alarm maakt echt een enorme herrie, heel irritant), maar als 'ie niet harder kan dan 25 km/u (en dus ook niet kan worden opgevoerd) dan zie ik niet in waarom de fatbike onveiliger is dan een elektrische fiets.
Dat is ook waar natuurlijk. Bij de scholen hier in de buurt zie ik idd ook vooral gewone fietsen staan. Daar heb je echter in het verkeer vrij weinig last van, dus die merk je niet zo op. Die fatbikes vallen op door de manier waarop ze gebruikt worden (en idd, zonder dat gebruik zou er ook weinig mis mee zijn. Af en toe zie ik een oudere man erop die gewoon lekker fiets en daar heb ik echt geen problemen mee), maar dat blijft natuurlijk een kleine minderheid.

Haalt niet weg dat die minderheid wel echt gevaren veroorzaken in het verkeer. Dat daar wat aan gedaan wordt is imho niet een slecht iets. Maar idd, laten we wel voor ogen houden dat dit niet alle kinder/ouders betreft.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 11:07

Ik hoefde als kind niet ver naar school te fietsen, maar het merendeel van mijn klasgenoten kwam vanuit andere dorpen. Op de gewone fiets, uiteraard. En het merendeel van mijn ver fietsende klasgenoten wist niet hoe snel ze een brommer moesten kopen zodra ze 16 waren.
Manlief stamt nog uit een tijd dat-ie ook op zaterdagochtend naar school moest, woonde 10 km enkele reis van school, dus die fietste 120 km per week. Dan gaat het je echt wel tegenstaan op den duur.

Dus ook vroeger vonden kinderen het echt geen pretje te moeten fietsen op een gewone fiets.
En ondanks dat ik niet ver van school (en later paard) woonde, heb ik altijd een rothekel gehad aan fietsen. Nu ben ik 'bejaard' en fiets ik voor m'n lol 40-60 km. Op een e-bike. Een gewone.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 11:17

Ik had in de wintermaanden vroeger 1 en soms 2 maanden een bus abbo, afhankelijk van hoe erg het weer was, net als het merendeel in ons dorp overigens. Ik moest enkeltje 11km fietsen naar school dus 22 totaal met heuvels (zuid Limburg). Dat was dus met echt glad weer niet perse chill en ook op de echt hevige regendagen niet want in die tijd trok je geen regen pak aan over ‘t algemeen als tiener zijnde. (Heb ik het over 20-25 jaar terug zoiets, toen ik 12-15 was) En de ouders van ons vrienden groepje wisselden ook wel eens af met rijden met echt heel vies weer - al fietste ik in de regel door weer en wind gewoon jaar rond buiten de ergste wintermaand(en) na en was ik zeker niet van suiker en verder ook heel actief qua sporten e.d. en mijn generatie, en ook die van m’n ouders, hadden vaak ook brommers/scooters met 16 ja, zodra het kon haha. Maar vind ik per definitie ook niet fout of niet oké.

Onze zoon heeft een mtb en doet veel op de fiets, en blijft hij ook doen. Elektrisch of fatbike komt hier niet in voor hem nu maar als hij tzt 16 is mag hij van ons wel kiezen voor eventueel een scooter of elektrische fiets bv maar dat is vooruit lopen op de zaken, zien we dan wel. Onze zoon is verder van zichzelf vrij sportief/actief en gaat bijna dagelijks na school met de fiets naar buiten nu, ook met regen, en naar voetbal veld e.d. dus beweging genoeg ook wel. Straks naar de middelbare school (nu 11 jaar), gaat hij in de basis ook gewoon met de fiets naar school maar zullen we ook gerust wel eens met de auto rijden voor hem.

Hier in de regio zie ik weinig fatbikes so far en hebben 9/10 kinderen/jongeren toch gewoon normale fietsen nog steeds. Er is 1 kind uit onze zoon z’n klas met een fatbike wat ik ook waanzin vind maar goed. Voor de rest kennen wij niemand verder die zo’n ding heeft en zien we het bij school, sport club en kids van familie e.d. ook niet.

Ik vind het ook erg leipe dingen in de handen van jongeren dus hopelijk komen er snel andere regels. Ik hoorde gister alweer van een ongeluk met fatbike en vrachtwagen waar m’n man en zoon langs zijn gereden en daar krijg je toch echt kriebels van. Kan met gewone fietsers ook mis gaan natuurlijk maar toch.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 08:37

https://archive.is/9cVqK

Artikel gisteren in de krant.
Seh artsen. Die zeggen ik begrijp niet dat ouders een fatbike kopen. Door de enorme letsels die ze zien

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 08:47

SEH artsen hebben ook weing goeds te melden over paardrijden :')

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 09:23

Ibbel schreef:
Ik hoefde als kind niet ver naar school te fietsen, maar het merendeel van mijn klasgenoten kwam vanuit andere dorpen. Op de gewone fiets, uiteraard. En het merendeel van mijn ver fietsende klasgenoten wist niet hoe snel ze een brommer moesten kopen zodra ze 16 waren.
Manlief stamt nog uit een tijd dat-ie ook op zaterdagochtend naar school moest, woonde 10 km enkele reis van school, dus die fietste 120 km per week. Dan gaat het je echt wel tegenstaan op den duur.

Dus ook vroeger vonden kinderen het echt geen pretje te moeten fietsen op een gewone fiets.
En ondanks dat ik niet ver van school (en later paard) woonde, heb ik altijd een rothekel gehad aan fietsen. Nu ben ik 'bejaard' en fiets ik voor m'n lol 40-60 km. Op een e-bike. Een gewone.

Ja nou dat, je kon gewoon moeilijk tegen je ouders zeuren dat je elektrisch wilde fietsen toen het niet bestond := Net zoals dat bijna iedereen afwassen met de hand of vloerkleden uitkloppen oid best een rotklussen vond maar ja, als er geen alternatieven zijn "dan deden we het vroeger wel zonder zo te miepen!" :Y)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 09:42

Tijdens mijn uur enkele reis op de fiets droomde ik regelmatig over manieren waarop het makkelijker kon (van een lange overdekte tunnel, tot ventilatoren zodat je altijd de wind mee had :') ) Waren e-bikes toen een ding geweest had ik er maar al te graag 1 gehad :j

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 11:09

tja, ik had er destijds ook graag 1 gehad, maar dan nog had ik hem niet gekregen.
Dingen als 'ik gun m'n kind het beste etc.etc...' wat een onzin

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 11:25

Haha nee ik had er ook vast geen 1 gekregen. Was al lang blij dat ik voor de winter een busabbo mocht :')

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 11:28

Bus liep hier niet.
En ik weet nog, jaja elfstedentocht jaar, zo koud.
Dan kwam er op de radio welke scholen ijsvrij hadden de eerste 2 uur.
Leuk!...not
Dat kwam om 8uur op de radio, dan waren wij al lang onderweg op de fiets. dus leuk voor de mensen die toch al dichtbij woonde.

Nee had er geen gekregen, ook geen gewone elektrische.
Brommer heb ik zelf gekocht met mijn 16.
Voornamelijk omdat ik toen veel laat door de bossen reed vanaf de verzorgpaarden.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 11:32

Hier werd de winterbus door de school aangeboden, er waren veel kinderen die ver van school af woonden (uur en langer fietsen). Die reed 's morgens voor de eerste 2 lesuur en s middags na de laatste 2 lesuur. Als je eerder vrij was of later begon zat je helaas vast aan die tijden.
Brommer heb ik nooit gehad.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 09:07