Thuisonderwijs

Moderators: Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 20:08

Kimmie235 schreef:
cobiie schreef:
Als je zoveel problemen met ons Nederlands onderwijs stelsel hebt en je graag wilt dat ze veel tijd met hun vader kunnen doorbrengen in Egypte, dan lijkt het me dat je eens moet kijken wat je vanuit het onderwijs systeem in Egypte kunt bereiken. Blijkbaar staat dat jullie als ouders beter aan omdat je daar makkelijker van alles kunt worden zonder studie.
Niet willen emigreren omdat je hier nog een koopwoning hebt vind ik een wat aparte redenering, maar ieder zijn keuzes.

Ik zou nu mijn koopwoning kunnen verkopen en geen eigen plek hebben om te kunnen slapen als ik hier ben, of mijn huis behouden en de hypotheeK afgelost hebben. Alles weggooien vind ik dan weer apart

Dat zou ik ook nooit doen. Dan kun je nooit meer in Nederland wonen want mis je de aansluiting financieel daar de huizen prijzen zeer snel stijgen. Opnieuw die markt opmoeten zou zo zonde zijn van wat je op hebt gebouwd.

Ik vind het verstandig dat je niet alles op internet zet!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 20:11

Ik heb het helebtopic gelezen. Ik vind er wat van, maar dat doet er niet toe.

Ik heb geen antwoord op je vraag ts, maar als ik zo vrij mag zijn. Ik vroeg me af waarom het geen optie is voor je partner om in nederland (als dierenarts) te werken? Zou dat niet (ook) een oplssing zijn voor het "probleem"
Papa meer zien?).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 20:12

Kimmie235 schreef:
Heel mooi ja, kan dat niet met thuisonderwijs? Baseer je dat op onderzoek?

Nee, dat kan per definitie niet via thuisonderwijs.

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 20:13

Dankjewel Pien, het leek mij ook een doordachte keuze.

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 20:14

Shadow0 schreef:
Kimmie235 schreef:
Heel mooi ja, kan dat niet met thuisonderwijs? Baseer je dat op onderzoek?

Nee, dat kan per definitie niet via thuisonderwijs.

Nee? Welk van de onderdelen zou dan niet kunnen in thuis onderwijs? Waarom maak je thuis cursief? Heb je meer uitleg nodig over het begrip thuisonderwijs? Dat dat meer is dan alleen thuis onderwijzen? Of wat bedoel je precies?

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 20:16

Maartje1990 schreef:

Ik heb geen antwoord op je vraag ts, maar als ik zo vrij mag zijn. Ik vroeg me af waarom het geen optie is voor je partner om in nederland (als dierenarts) te werken? Zou dat niet (ook) een oplssing zijn voor het "probleem"
Papa meer zien?).

Hij werkt voor hele grote stallen daar en we hebben een stoeterij daar, zijn diploma is hier niks waard en hij zou dan zijn studie opnieuw moeten doen

KSHancox

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 20:16

Ik zie thuisonderwijs een beetje als klussen. Als je goed aan het voorbereiden bent geweest, het juiste materiaal hebt en kennis dan kan je iets neerzetten dat niet onderdoet aan professioneel werk. Als je de gemiddelde persoon bent dan loop je het risico dat je iets in elkaar timmert dat minder goed is (bij een badkamer maakt dat nog wat minder uit dan wanneer je een kind z'n toekomst verpest en dan bedoel ik nieteens alleen carrière kansen). Als je het helemaal verprutst dan kom je bij 'Help, mijn man is klusser'.

Kimmie235 schreef:
Ik ken het reguliere onderwijs sowieso, en ik ken thuisonderwijs van heel dichtbij. Beter dan anderen.

Kan 'heel dichtbij' de vragen die je in dit topic stelt niet voldoende beantwoorden?

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 20:18

KSHancox schreef:
Ik zie thuisonderwijs een beetje als klussen. Als je goed aan het voorbereiden bent geweest, het juiste materiaal hebt en kennis dan kan je iets neerzetten dat niet onderdoet aan professioneel werk. Als je de gemiddelde persoon bent dan loop je het risico dat je iets in elkaar timmert dat minder goed is (bij een badkamer maakt dat nog wat minder uit dan wanneer je een kind z'n toekomst verpest en dan bedoel ik nieteens alleen carrière kansen). Als je het helemaal verprutst dan kom je bij 'Help, mijn man is klusser'.

Kimmie235 schreef:
Ik ken het reguliere onderwijs sowieso, en ik ken thuisonderwijs van heel dichtbij. Beter dan anderen.

Kan 'heel dichtbij' de vragen die je in dit topic stelt niet voldoende beantwoorden?

Ja dat kunnen ze zeker en doen ze ook, ik denk dat ik als orthopedagoog prima onderlegd ben, de expertise van een orthopedagoog wordt door leerkrachten vaak ingeroepen.

Ik vroeg me af of er meer thuisonderwijzers zijn en wat de ervaringen daarvan zijn en wat zij als moeilijk ervaren en waar extra aandacht naar uit moet gaan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 20:19

Urona447 schreef:
Wat wil je in vredesnaam bereiken met dit topic ? Het klinkt in mijn ogen meer dat je onder de leerplicht uit wilt komen omdat je dan meer vrijheid denkt te hebben om te gaan en staan waar je maar wilt.

Helemaal omdat je zegt orthopedagoog te zijn neem ik aan dat je netwerk groot genoeg is om op je vragen antwoorden te vinden die bij jou passen. Ik vind het allemaal wel een heel bijzonder verhaal en niet echt geloofwaardig.
Kimmie235 schreef:
tamary schreef:
Meer een combi van oogkleppen qua mogelijke oplossingen voor een vast staande toekomstplanning en ouders boven belang kind zetten.

Echt waar? Wat is dan precies het belang van mijn kind? Ik bedoel specifiek de mijne, en waarom denk je dat het niet aansluit?

Orthopedagoog diagnostiseerd eigen kind met probleem waardoor thuisonderwijs mag/kan/moet, want zo handig als kind lange tijd in het buitenland bij papa kan zijn. Voeg daar nog een stuk religie reden bij om kind uit het openbare onderwijs te houden en nee belang kind is dit niet. Dit is de situatie ombuigen naar voordeel ouders.
En dan ook nog eens :
artikel 14 universele rechten van het kind :
Artikel 14
Vrij om te denken en een godsdienst te kiezen

En ja bij ouders die een religieuze stroming volgen is daar zeker een conflict.

https://www.unicef.nl/over-unicef/kinderrechten

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 20:21

Ik heb erg weinig verstand van dit hele onderwerp, maar zou de rijdende school nog interessant voor je kunnen zijn?

Mjelleke

Re: Thuisonderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 20:26

Er is in de politiek niet voor niets discussie over vrijstelling obv 5b. Maar goed, voorlopig is het wat het is, en kan iedereen die om wat voor reden dan ook zijn kind thuis wil houden en die op tijd juridisch advies inwint om de procedures volgens het boekje te volgen richtingsbezwaar claimen (hoeft niet vanuit religie, mag ook bijv obv "holistische levensovertuiging") en vrijstelling krijgen.

Ik vind daar persoonlijk wel wat van, maar dat is niet relevant.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 20:27

Kimmie235 schreef:
Maartje1990 schreef:

Papa meer zien?).

Hij werkt voor hele grote stallen daar en we hebben een stoeterij daar, zijn diploma is hier niks waard en hij zou dan zijn studie opnieuw moeten doen

Ah helder, dat is dan indd geen oplossing. Zou jij wel daar kunnen werken met je huidige diploma ("s)? Begrijp namelijk dat je in de toekomst wel die kant op wil verhuizen?

Ik snap de overweging van het thuisonderwijs voor je wel.

KSHancox schreef:

Kimmie235 schreef:

Kimmie235 schreef:
Ja dat kunnen ze zeker en doen ze ook, ik denk dat ik als orthopedagoog prima onderlegd ben, de expertise van een orthopedagoog wordt door leerkrachten vaak ingeroepen.

Ik vroeg me af of er meer thuisonderwijzers zijn en wat de ervaringen daarvan zijn en wat zij als moeilijk ervaren en waar extra aandacht naar uit moet gaan.

Ik heb geen ervaring met thuisonderwijs net zomin als de meeste hier. Maar kan de reacties betreffende het sociale aspect wel begrijpen. Dus ik zou denken dat nadenken over hoe je invulling gaat geven aan die sociale ontwikkeling die ze op school normaliter mee krijgen.

Misschien is er een groel op facebook van scheepskinderen? Ik geloof dat ze vaak op een speciale school zitten/internaat maar wellicht ook thuis (op de boot) scholing?

Vraag me af of thuisscholing ook meer gebruikelijk is op van die ranches/boerderijen in bijv australie die ver van bewoonde wereld af wonen.

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 20:27

Orthopedagoog diagnostiseerd eigen kind met probleem waardoor thuisonderwijs mag/kan/moet, want zo handig als kind lange tijd in het buitenland bij papa kan zijn. Voeg daar nog een stuk religie reden bij om kind uit het openbare onderwijs te houden en nee belang kind is dit niet. Dit is de situatie ombuigen naar voordeel ouders.
En dan ook nog eens :
Artikel 14

En ja bij ouders die een religieuze stroming volgen is daar zeker een conflict.

Ik heb hem niet gediagnosticeerd, ik heb richtingsbezwaar, dat is een ander artikel dan wegens lichamelijke of psychische klachten. Ons richtingsbezwaar omvat geen religie, ik leg ze ook niks op, waarom denk je dat? Zegt dat niet vooral wat over jou? En dat hij dan onderwijs kan krijgen en z’n vader kan zien is een voordeel ja? Waarom vind je dat ingewikkeld? Mijn kind wil overigens ook niet naar school. Recht op onderwijs zeker, en dat krijgt hij

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 20:28

Ladyson schreef:
Ik heb erg weinig verstand van dit hele onderwerp, maar zou de rijdende school nog interessant voor je kunnen zijn?

Dat ken ik niet, ik ga kijken

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 20:29

Mjelleke schreef:
Er is in de politiek niet voor niets discussie over vrijstelling obv 5b. Maar goed, voorlopig is het wat het is, en kan iedereen die om wat voor reden dan ook zijn kind thuis wil houden en die op tijd juridisch advies inwint om de procedures volgens het boekje te volgen richtingsbezwaar claimen (hoeft niet vanuit religie, mag ook bijv obv "holistische levensovertuiging") en vrijstelling krijgen.

Ik vind daar persoonlijk wel wat van, maar dat is niet relevant.

Dat kan inderdaad, waarom vind je daar wat van? Is thuisonderwijs minder geschikt? Waarom dan?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 20:30

Citaat:
Citaat:

Echt waar? Wat is dan precies het belang van mijn kind? Ik bedoel specifiek de mijne, en waarom denk je dat het niet aansluit?

Orthopedagoog diagnostiseerd eigen kind met probleem waardoor thuisonderwijs mag/kan/moet

Beroep van moeder doet niet per se ter zake,
iedere ouder mag dit besluiten.
Citaat:
want zo handig als kind lange tijd in het buitenland bij papa kan zijn.

Ja.
Wat dacht je, hoe het vroegah ging bij kinderen van ouders die bij Shell werkten?
Citaat:
Voeg daar nog een stuk religie reden bij om kind uit het openbare onderwijs te houden

... ik las 'niet religieus richtingbezwaar'.
Citaat:
En dan ook nog eens :
Artikel 14

Het woord thuisonderwijs alleen al....
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 31-03-24 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 20:30

Kimmie235 schreef:
Nee? Welk van de onderdelen zou dan niet kunnen in thuis onderwijs?

Dat lijkt me vrij simpel: de context die niet hoort bij 'thuis'. Dus andere mensen, andere regels, andere uitgangspunten, en waar je als ouder dus ook lang niet altijd invloed op hebt of zelfs maar alles van weet. Thuisonderwijs, en daarom maakte ik 'thuis' cursief, is per definitie verbonden aan de thuiscontext. Dat is het hele punt van thuisonderwijs tenslotte. En dat gaat dus niet om de fysieke locatie, die is niet zo belangrijk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 20:31

Je kind wil niet naar school? Hij is vier!! Die van ons wilden ook wel eens niet naar school, de jongste wilde perse naar huis tussen de middag . 10 km heen en terug in drie kwartier. Na een week was het over, spelen was veel leuker in de pauze . Klinkt misschien hard en misschien ben ik ouderwets maar kinderen van vier hebben niet te beslissen of ze wel of niet naar school gaan.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 20:31

In de coronajaren die we achter ons hebben liggen, is er voldoende gezegd en bewezen over thuisonderwijs. Ik vraag mij af hoe je daarover denkt TS?

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 20:32

Maartje, ik begrijp dat er hele groepen die regelmatig weekendjes kamperen. Juist wegens die sociale vaardigheden. Echter zou ik iets stabiliteit in vriendschappen ook wenselijk vinden, maar wellicht kan dat met thuisonderwijzers uit de omgeving. Ik ken ze alleen nog niet hier

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 20:33

Shadow0 schreef:
Kimmie235 schreef:
Nee? Welk van de onderdelen zou dan niet kunnen in thuis onderwijs?

Dat lijkt me vrij simpel: de context die niet hoort bij 'thuis'. Dus andere mensen, andere regels, andere uitgangspunten, en waar je als ouder dus ook lang niet altijd invloed op hebt of zelfs maar alles van weet. Thuisonderwijs, en daarom maakte ik 'thuis' cursief, is per definitie verbonden aan de thuiscontext. Dat is het hele punt van thuisonderwijs tenslotte. En dat gaat dus niet om de fysieke locatie, die is niet zo belangrijk.

Daar voldoen thuisonderwijzers allemaal aan. Ik denk niet dat dit het topic voor je is als je inderdaad thuisonderwijs enkel refereert aan thuis zijn. Onderwijs kan ook in een museum

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 20:35

BigOne schreef:
Je kind wil niet naar school? Hij is vier!! Die van ons wilden ook wel eens niet naar school, de jongste wilde perse naar huis tussen de middag . 10 km heen en terug in drie kwartier. Na een week was het over, spelen was veel leuker in de pauze . Klinkt misschien hard en misschien ben ik ouderwets maar kinderen van vier hebben niet te beslissen of ze wel of niet naar school gaan.

Maar voordat je van alles vindt? Waarom vraag je niet eerst waarom hij niet naar school wil?

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 20:36

Nou waarschijnlijk omdat je daar geen antwoord op wil geven ivm privacy, zoals met veel zaken die voorbij komen. Maar da's een aanname.

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 20:36

marleen_88 schreef:
In de coronajaren die we achter ons hebben liggen, is er voldoende gezegd en bewezen over thuisonderwijs. Ik vraag mij af hoe je daarover denkt TS?

Ik heb daaruit geleerd dat mensen zonder didactische kennis en beide met fulltime banen en ouders die thuisonderwijs gaven en dat niet leuk en ingewikkeld vonden, dat dat slaagt. Ook heb ik geleerd dat er veel vragen zijn gekomen bij de vereniging van thuis onderwijs om te onderzoeken hoe ze nog onder de leerplicht uit konden komen omdat het voor veel kinderen echt veel beter verliep. Wat heb jij er uit geleerd?

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 20:37

Roosch schreef:
Nou waarschijnlijk omdat je daar geen antwoord op wil geven ivm privacy, zoals met veel zaken die voorbij komen. Maar da's een aanname.

Ja, dus waarom moet er dan een oordeel komen als men niet weet waarom? Wellicht is het dan verstandig dat te laten voor wat het is.