Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
tamary schreef:8nnemiek schreef:Met zonnepanelen heb je een accu nodig die geschikt is om tijdens blackouts te blijven werken. Er zijn redelijk wat merken die dat kunnen, maar niet allemaal.
Je omvormer moet op eiland stand kunnen, dus alleenstaand werken, de meesten hebben dat niet en werken enkel als het stroomnet correct op spanning staat. Dus zelfs zonder accu heb je er niks aan, want ook als de zon schijnt kan je er niks aanhangen om op te laden of iets te doen (wasmachine, vriezer!, oven, etc.).
Suzanne F. schreef:Hier ook altijd een jerrycannetje benzine staan voor de scooter, voor reserve. Als het lampje toevallig brandt als we hem starten en geen tijd hebben om eerst langs een tankstation te gaan. Die staat gerust een half jaar soms. Niks mee aan de hand.
Edit: ik heb net gegoogled en er staat inderdaad dat brandstof ongeveer 6 maanden houdbaar is. Met warm weer korter. Geldt voor diesel ook. Je kan bacteriegroei krijgen en dan vormt zich een soort drab die je filters kunnen verstoppen.
Ik dacht dat brandstof langer houdbaar was, maar weer wat geleerd.
Yavanna schreef:En daarom mensen, zo stom is het niet om op een boot te wonen. Dan heb je niet te maken met een stroom netwerk, omdat je al met een omvormer en accu’s werkt.
Ik heb dat nu ook, binnenkort weer varen en dan kom ik alleen aan de wal als ik water nodig heb. Ik doe dan alles op zonnepanelen. Ideaal.
En de motor van mijn scheepje is zo zuinig, dat ik met mijn 1000L diesel echt wel heel lang kan doen.
Met 1500 liter water kom ik ook een heel eind en water is altijd wel ergens te vinden.
Zo zou ik dan naar een plek varen die veilig is, ik kan zonder moeite in Zwitserland komen en dat is altijd neutraal.
Zou ik geraakt worden door munitie, dan is het gewoon mijn tijd..
Love_myhorse schreef:Renze terug gekeken van de week en daar ging het toevallig over de oorlogsdreiging voor Nederland, en dan nu niet zo zeer in de zin van schieten en tanks maar de moderne versie. Afsluiten van gas, water, stroom. Vanuit de nato/ navo adviseren ze noodpakket in huis in nemen.
Water, radio en batterijen. Hebben jullie dit?
Yavanna schreef:En daarom mensen, zo stom is het niet om op een boot te wonen. Dan heb je niet te maken met een stroom netwerk, omdat je al met een omvormer en accu’s werkt.
Ik heb dat nu ook, binnenkort weer varen en dan kom ik alleen aan de wal als ik water nodig heb. Ik doe dan alles op zonnepanelen. Ideaal.
En de motor van mijn scheepje is zo zuinig, dat ik met mijn 1000L diesel echt wel heel lang kan doen.
Met 1500 liter water kom ik ook een heel eind en water is altijd wel ergens te vinden.
Zo zou ik dan naar een plek varen die veilig is, ik kan zonder moeite in Zwitserland komen en dat is altijd neutraal.
Zou ik geraakt worden door munitie, dan is het gewoon mijn tijd..