Woning die herhaaldelijk is afgewezen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Schuur_

Re: Woning die herhaaldelijk is afgewezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 08:17

Het zal soms mogen maar je moet je afvragen of je dat ook wilt. Als iemand huur betaald krijgt die automatisch ook de rechten van een huurder. Contract of niet.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 11:30

Ik heb laatst een artikel voorbij zien komen dat mensen hun huis in de executieverkoop ging omdat ze studenten in huis een kamer lieten huren wat niet mocht.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 11:39

Zonnetje81 schreef:
Ik heb laatst een artikel voorbij zien komen dat mensen hun huis in de executieverkoop ging omdat ze studenten in huis een kamer lieten huren wat niet mocht.

Maar dan vraag je huur en heb je een contract met die mensen, zonder dat er door de partij waar je een hypotheek hebt lopen toestemming is gegeven.
Je mag iedereen bij je laten intrekken, alleen niet zomaar huur laten betalen.

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 11:39

En soms mag het niet van de hypotheekverstrekker (of, als je ermee te maken hebt, soms niet van de VVE).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-23 12:12

Tja, ik weet eigenlijk niet hoe het zit waar ik nu woon. Ik woon bij mensen in huis (in een soort appartementje, ik heb eigen voorzieningen zoals badkamer, keuken en eigen opgang) en ik betaal huur. In de overeenkomst staat dat ook, dat ik huur moet betalen. Naar mijn idee ben ik dus huurder, inderdaad dus omdat ik huur betaal en zij die betalingen, met als omschrijving "huur voor [maand]" ook hebben aanvaard. Maar volgens mijn verhuurders en hun advocaat (die ze hebben ingeschakeld toen ik aangaf het niet eens te zijn met de opzegtermijn die ze wilden hanteren) ben ik dan weer geen huurder.

Waarmee ik mij ook afvraag hoe dat zou moeten met een verhuurdersverklaring voor de woningbouw, als ik geen verhuurders heb.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 12:33

Volgens de defenitie van het burgerlijk wetboek ben jij naar mijn mening gewoon huurder. Het lijkt mij dat in jouw geval de verhuurder gewoon niet wil voldoen aan de plichten die verhuur met zich meebrengt? Normaal is een opzegtermijn van 3 maanden als je ergens minder dan een jaar woont, 4 maanden bij langer dan een jaar en oplopend tot 6 maanden als je ergens langer woont dan 3 jaar.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 12:34

Klinkt mij eerlijk gezegd een beetje dubieus in de oren Koper :=
Hoe kan het geen huur zijn als je gewoon huur betaald en niet een of andere "bijdrage in de GWL kosten" vergoeding? Heb je zelf ook juridisch advies ingewonnen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-23 12:36

journee schreef:
Volgens de defenitie van het burgerlijk wetboek ben jij naar mijn mening gewoon huurder. Het lijkt mij dat in jouw geval de verhuurder gewoon niet wil voldoen aan de plichten die verhuur met zich meebrengt? Normaal is een opzegtermijn van 3 maanden als je ergens minder dan een jaar woont, 4 maanden bij langer dan een jaar en oplopend tot 6 maanden als je ergens langer woont dan 3 jaar.

Klopt. En ze wilden twee maanden opzegtermijn. Op 31 oktober hebben ze opgezegd, ik gaf toen aan dat ik het daar niet mee eens was omdat bij mijn weten zij mijn verhuurders zijn en hun termijn dus 3 maanden is. Ik huur niet voor het eerst ergens iets en ik huur ook niet voor het eerst bij een particulier, daardoor ben ik inmiddels best een beetje op de hoogte :)

Maar gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee verschillende dingen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-23 12:39

Dorus schreef:
Klinkt mij eerlijk gezegd een beetje dubieus in de oren Koper :=
Hoe kan het geen huur zijn als je gewoon huur betaald en niet een of andere "bijdrage in de GWL kosten" vergoeding? Heb je zelf ook juridisch advies ingewonnen?

Ja. Maar bokt is een openbaar forum en het is niet mijn bedoeling om hier het over mijn verhuurders of over hoe eea gegaan is te gaan hebben. Dat vind ik niet netjes, het is niet hoe ik wil zijn en het voegt ook vrij weinig toe.

En voordat je gaat zeggen dat ik het heb laten gebeuren: klopt. Ik heb geen zin in gedoe met deze mensen. ik ben niet bang voor ze maar dit gedóé voor 1 maand meer opzegtermijn, zou dat jouw energie waard zijn? Ik steek de mijne liever in het vinden van evenwicht met de bijbehorende evenwichtige woonoplossing.

Want stel dat ik wel mijn gelijk zou krijgen. Dan zou ik een maand later alsnog moeten verhuizen. Ik wil graag verhuizen want ik woon nu niet in een gezonde situatie.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 12:46

Die afweging zou ik ook maken, of het me de moeite waard is. Wel beroerd dat het zo loopt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-23 12:50

Weet je. Aan de ene kant zou het mij alles waard zijn als we in januari onderdak zouden hebben.

Maar dat gedoe met advocaten enzo. Nee, alsjeblieft niet. Echt niet omdat je je niet aan je opzegtermijn als huurder wil houden. Ik ga mij níét vastbijten in wat mij niet dient/ondersteunt/sterker maakt, hoe je het wil noemen. Beter zoek ik een plek waar we welkom zijn en waar harmonie is.

Ik zie het maar als oefening in innerlijke groei.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 12:54

Ja ik begrijp het helemaal!!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-23 12:59

Niobe schreef:

Ik word zo blij van je berichtje, dank je wel <3

Natuurlijk vind ik mijzelf een stommerd dat ik niet voet bij stuk heb gehouden. Want ja, die ene maand onderdak zou ik mee geholpen zijn dus waarom schiet ik mijzelf zo in mijn voet.

Maar zo veel strijd, geharrewar, stress en gedoe voor die ene maand vind ik een veel groter nadeel. Als het niet stroomt moet je het niet willen, en hier stroomt het niet voor mij. Vasthouden aan hun termijn is verzet (van mijn kant). En wat ik juist wil is harmonie en gronding. En dat is hier niet. Dus als ik het "opgeef" wat die ene maand betreft dan doe ik dat ook, juist, voor mijzelf, en dan op de lange termijn.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 13:00

Heel eerlijk ik zou dat ook niet gedaan hebben, als iemand je weg wil hebben dan kan je wel gelijk hebben maar hoe ga je dat krijgen??? Niet.....

Ik zou hier niet meer van slapen dus hopelijk komt het allemaal goed.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 13:00

Oh nee, groot gelijk hoor. Ongeacht wie in z'n recht staat wil je daar weg, want het gaat hoe dan ook voor wrijving zorgen. Zeker als je in dezelfde bouw woont. Ik vroeg het me gewoon af, er zijn veel mensen die niet beter weten en zich met een kluitje in het riet laten sturen of zich met grote woorden laten overbluffen.
En ik houd in mijn denken soms te weinig rekening met de softe randvoorwaarden en blijf dan veel te feitelijk bezig :o

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-23 13:06

Dorus schreef:
Oh nee, groot gelijk hoor. Ongeacht wie in z'n recht staat wil je daar weg, want het gaat hoe dan ook voor wrijving zorgen. Zeker als je in dezelfde bouw woont. Ik vroeg het me gewoon af, er zijn veel mensen die niet beter weten en zich met een kluitje in het riet laten sturen of zich met grote woorden laten overbluffen.
En ik houd in mijn denken soms te weinig rekening met de softe randvoorwaarden en blijf dan veel te feitelijk bezig :o

Maar feiten zijn goed! Met alleen gevoel kom je nergens, je hebt beide nodig in een goede balans. Want we leven in het aardse.

Ik snap ook dat jullie niet kunnen raden dat deze mensen in hetzelfde gebouw wonen als ik. Dat had ik nog niet verteld. En ik merk uit je bericht dat duidelijk is dat het in deze situatie voor meer wrijving zorgt.

En dank je wel voor je bezorgdheid, of althans zo vat ik het op. Ik ben van mijzelf best naïef af en toe en kan mij behoorlijk op mijn kop laten zitten. Zo ook in het verleden bij andere huurders, totdat een vriendin mij naar de rechtshulp sleepte en daar één en ander duidelijk werd voor mij wat huurrecht enzo betreft :)

Edit: ik zie dat mijn bericht hierboven waarin ik jouw bericht quote zou kunnen worden opgevat als een heel relaas naar jou. Eigenlijk was alleen de eerste alinea voor jou. De rest was meer in algemene zin. Sorry als dat onduidelijk was.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 13:13

Val je niet onder een hospitaregeling dan nu? Daar zit (zat, kan dat dit is gewijzigd hoor) geen huurbescherming op en andere voorwaarden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 13:14

Brainless schreef:
Nikass schreef:
Maar dat mag toch (soms) ook? Alleen moet je daar dan belasting over gaan betalen. Of klopt het niet wat ik zeg? :o?

Waarover belasting betalen?
Het kan zijn dat als je alleen bent je meer betaald voor oa afvalstoffenheffing zodra er mensen bij komen.
Stel je zou wel verhuren (als het mag van de hypotheker of je hebt er geen 1 meer) dan hoef je over huurinkomsten geen inkomstenbelasting te betalen.

Aha ik bedoelde dat laatste. En of je toestemming krijgt van de Hypotheker is omdat je huis minder waard wordt met een huurder erin?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-23 13:18

veerledec schreef:
Val je niet onder een hospitaregeling dan nu? Daar zit (zat, kan dat dit is gewijzigd hoor) geen huurbescherming op en andere voorwaarden.

Nee, want als je bij een hospita woont deel je voorzieningen zoals de badkamer. En dat is hier niet het geval.

Ik ben huurder, en ik heb verhuurders die vinden van niet en die daarom vinden dat ze zich niet aan de opzegtermijn voor verhuurders hoeven te houden zoals we die met ons allen in Nederland hebben afgesproken.

En nu ga ik er toch nog te ver op door terwijl het alleen maar negatieve energie is :')

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 13:20

Koper schreef:
Niobe schreef:

Ik word zo blij van je berichtje, dank je wel <3

Natuurlijk vind ik mijzelf een stommerd dat ik niet voet bij stuk heb gehouden. Want ja, die ene maand onderdak zou ik mee geholpen zijn dus waarom schiet ik mijzelf zo in mijn voet.

Maar zo veel strijd, geharrewar, stress en gedoe voor die ene maand vind ik een veel groter nadeel. Als het niet stroomt moet je het niet willen, en hier stroomt het niet voor mij. Vasthouden aan hun termijn is verzet (van mijn kant). En wat ik juist wil is harmonie en gronding. En dat is hier niet. Dus als ik het "opgeef" wat die ene maand betreft dan doe ik dat ook, juist, voor mijzelf, en dan op de lange termijn.

Ik vind dat een hele mooie eigenschap van je, en ik denk inderdaad ook beter voor je dan koste wat kost je gelijk willen halen, ook al wordt dat bijna van je verwacht.
Je doet het goed! :knuffel:

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-23 13:22

Ja, er zijn heel veel rationele bokkers (niet persé in dit topic, ik bedoel nu in algemene zin) die vinden dat je de strijd aan moet gaan.

En dat doe ik. Maar niet deze strijd voor die ene maand. Want dat levert meer strijd op dan dat het kost.

Dank je wel voor je berichtje <3
Laatst bijgewerkt door Koper op 20-12-23 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 13:25

Je kan inderdaad beter je energie steken in een nieuw huis zoeken.
Maar zoals vele op bokt.........praten allemaal makkelijk.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 13:26

veerledec schreef:

Bij hospita verhuur deel je voorzieningen in huis zoals keuken en dergelijke met de verhuurder, dat is bij TS niet het geval.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 13:37

Dat is toch hetzelfde als kamerverhuur in je eigen huis? Alleen een ander woord.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-23 13:39

Volgens mij wel. Als het in je eigen huis is dan ben je hospita/hospes en verhuur je een kamer, dus kamerverhuur. En als je huisjesmelker bent en kamers verhuurt in een pand waar je niet zelf woont is het alleen kamerverhuur.

Bij mijn weten dan.