Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
_djoeke_ schreef:Het hangt er ook vanaf hoe je omstandigheden zijn hoeveel spaargeld verstandig is: heb je een koopwoning of een huurhuis, loondienst of eigen bedrijf, auto, kinderen?
tita schreef:_djoeke_ schreef:Het hangt er ook vanaf hoe je omstandigheden zijn hoeveel spaargeld verstandig is: heb je een koopwoning of een huurhuis, loondienst of eigen bedrijf, auto, kinderen?
Spaargeld is gewoon altijd verstandig ongeacht je situatie en niemand heeft te veel spaargeld wel te weinig.
Dus hang er geen limiet aan en maak er gewoonte voor om te sparen ook als je niet kan missen zorg dat het een verplichting wordt, de hoogte doet er niet aan toe, discipline wel
Doubtless schreef:Ik zag als richtlijn voorbij komen om 6x je vaste lasten (incl boodschappen en tanken) op je spaarrekening te hebben staan als noodpotje. Waar je dan echt vanaf moet blijven. Mocht je dan je baan kwijtraken en tijd nodig hebben voordat je weer aan de bak kunt, hoef je niet meteen je paard/auto/huis te verkopen. En wat dat bedrag is verschilt per huishouden..
Annelies_VG schreef:Ik heb bewust maar heel weinig spaargeld. Nog geen €8000. Heb wel een bedrag van 6 cijfers aan vermogen, maar dat is belegd. Spaargeld staat maar te verdampen door inflatie, zonde van je geld. Als je belegd kun je het kwijtraken, maar op een spaarrekening raak je het sowieso kwijt.
Ik ben 30 en heb niets van ouders gekregen, geen opleiding kunnen doen, poedersuiker jeugd gehad, maar sinds een jaar of 3 valt het allemaal op z'n plaats en ben sinds eind vorig jaar heel decadent maar 4 dagen gaan werken. Volgende doel is kunnen stoppen als ik dat zou willen. Lijkt me een heerlijk vrij gevoel.
Er is heel veel mogelijk als je maar een plan hebt, maar de meeste denken alleen aan vandaag. Misschien nog net aan morgen.
fohadie schreef:Das leuk gezegd, maar als je geen geld over houdt aan het einde van de maand, van welk geld ga je dan sparen?