Hoeveel spaargeld heb jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Herfstblad

Re: Hoeveel spaargeld heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 18:28

Ja, het is niet te vergelijken idd! Ik ken ook mensen die 10.000 per maand verdienen en hoogstwaarschijnlijk een dikke spaarrekening hebben. Maar ik ken ook mensen met net 200 euro op de bank. Wat is dan normaal he? Ik vind mijn spaarrekening nog niet super comfortabel. Maar het schiet op, deze maand weer wat meer uitgegeven. Eind mei komt het vakantiegeld weer en er staat een fantastische reis naar Afrika op de planning. Dus al met al mag ik niet klagen. Maar toch als mensen zeggen nou met z'n bedrag zou ik niet meer slapen of dit of dat.

_djoeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 18:51

Het hangt er ook vanaf hoe je omstandigheden zijn hoeveel spaargeld verstandig is: heb je een koopwoning of een huurhuis, loondienst of eigen bedrijf, auto, kinderen?

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 19:43

Wij kijken eigenlijk altijd, dat we rondd e 7k minstens op de spaarrekening hebben liggen. Nu net minder ivm nieuwe schutting en inrichting tuin.
Verder heb ik nog een potje voor mijn paard waar 200 per maand op gaat.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 19:46

Helaas is mijn spaarrekening leeg...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 08:13

_djoeke_ schreef:
Het hangt er ook vanaf hoe je omstandigheden zijn hoeveel spaargeld verstandig is: heb je een koopwoning of een huurhuis, loondienst of eigen bedrijf, auto, kinderen?

Spaargeld is gewoon altijd verstandig ongeacht je situatie en niemand heeft te veel spaargeld wel te weinig.
Dus hang er geen limiet aan en maak er gewoonte voor om te sparen ook als je niet kan missen zorg dat het een verplichting wordt, de hoogte doet er niet aan toe, discipline wel

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 20:52

Ik zag als richtlijn voorbij komen om 6x je vaste lasten (incl boodschappen en tanken) op je spaarrekening te hebben staan als noodpotje. Waar je dan echt vanaf moet blijven. Mocht je dan je baan kwijtraken en tijd nodig hebben voordat je weer aan de bak kunt, hoef je niet meteen je paard/auto/huis te verkopen. En wat dat bedrag is verschilt per huishouden..

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 10:33

tita schreef:
_djoeke_ schreef:

Spaargeld is gewoon altijd verstandig ongeacht je situatie en niemand heeft te veel spaargeld wel te weinig.
Dus hang er geen limiet aan en maak er gewoonte voor om te sparen ook als je niet kan missen zorg dat het een verplichting wordt, de hoogte doet er niet aan toe, discipline wel

Das leuk gezegd, maar als je geen geld over houdt aan het einde van de maand, van welk geld ga je dan sparen?

Geloof het of niet, er bestaan echt mensen in Nederland die heel weinig geld binnen krijgen elke maand, echt niet meer kunnen werken of meer kunnen doen waardoor hun inkomen hoger wordt maar wel hoge uitgaves hebben waar ze niets aan kunnen doen. Zelfs op Bokt zitten die mensen.

Heeft weinig met discipline te maken hoor.

Annelies_VG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 11:14

Doubtless schreef:
Ik zag als richtlijn voorbij komen om 6x je vaste lasten (incl boodschappen en tanken) op je spaarrekening te hebben staan als noodpotje. Waar je dan echt vanaf moet blijven. Mocht je dan je baan kwijtraken en tijd nodig hebben voordat je weer aan de bak kunt, hoef je niet meteen je paard/auto/huis te verkopen. En wat dat bedrag is verschilt per huishouden..

Ik heb bewust maar heel weinig spaargeld. Nog geen €8000. Heb wel een bedrag van 6 cijfers aan vermogen, maar dat is belegd. Spaargeld staat maar te verdampen door inflatie, zonde van je geld. Als je belegd kun je het kwijtraken, maar op een spaarrekening raak je het sowieso kwijt.

Ik ben 30 en heb niets van ouders gekregen, geen opleiding kunnen doen, poedersuiker jeugd gehad, maar sinds een jaar of 3 valt het allemaal op z'n plaats en ben sinds eind vorig jaar heel decadent maar 4 dagen gaan werken. Volgende doel is kunnen stoppen als ik dat zou willen. Lijkt me een heerlijk vrij gevoel.

Er is heel veel mogelijk als je maar een plan hebt, maar de meeste denken alleen aan vandaag. Misschien nog net aan morgen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 11:58

Annelies_VG schreef:
Ik heb bewust maar heel weinig spaargeld. Nog geen €8000. Heb wel een bedrag van 6 cijfers aan vermogen, maar dat is belegd. Spaargeld staat maar te verdampen door inflatie, zonde van je geld. Als je belegd kun je het kwijtraken, maar op een spaarrekening raak je het sowieso kwijt.

Ik ben 30 en heb niets van ouders gekregen, geen opleiding kunnen doen, poedersuiker jeugd gehad, maar sinds een jaar of 3 valt het allemaal op z'n plaats en ben sinds eind vorig jaar heel decadent maar 4 dagen gaan werken. Volgende doel is kunnen stoppen als ik dat zou willen. Lijkt me een heerlijk vrij gevoel.

Er is heel veel mogelijk als je maar een plan hebt, maar de meeste denken alleen aan vandaag. Misschien nog net aan morgen.

De eerste alinea kan je je alleen permitteren als je het geld niet nodig hebt. Zodra je in de oliebol terecht komt ben je héél blij met spaargeld dat maar staat te verdampen.

En je laatste alinea getuigt van kortzichtigheid. Soms overkomt (financiële) ellende je, helemaal los van de keuzes die je maakt of hoe ver je vooruit kijkt. Het leven is niet altijd maakbaar.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 12:03

Ik zou met liefde weer willen sparen maar financieel gaat dat even niet lukken de komende jaren. Er zijn andere prioriteiten die ik mij moet stellen.

Over 2 jaar hoop ik weer voldoende te kunnen sparen.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 14:57

Eens met Doubtless

Je kunt nog zoveel plannen hebben een daar je best voor doen, er hoeft maar 1 ding compleet tegen te zitten waar je geen vat op hebt en dan verdampen je plannen ook....

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 16:14

fohadie schreef:
Das leuk gezegd, maar als je geen geld over houdt aan het einde van de maand, van welk geld ga je dan sparen?

Toch gaat ook bij die mensen een keer de wasmachine kapot. En dan zullen ze een andere moeten kopen, desnoods tweedehands. Als je dan zelfs geen 150 euro op de spaarrekening hebt, moet je lenen. En dan moet er ook geld 'vrijgemaakt' worden, voor de aflossing (met rente!).
Dan kun je beter nu alvast die 10 of 15 euro per maand opzij leggen, dat scheelt straks rente op die lening.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 17:04

En dat kan dus niet altijd en zo komen mensen in de schulden :+ iedere simpele ziel begrijpt het principe van sparen. Maar dat kan niet iedereen. Ook niet als je het nog een keer uitlegt.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 17:24

Je kunt altijd sparen dat heet paasei naar de nering zetten maar de huidige jeugd kan niks meer.

Echt 2-4-5 € lukt gewoon voor mij part ga je met carnaval, koningsdag Bevrijdingsdag blikjes zoeken en inleveren.

Heb je boodschappengeld van bv 50 per week dan maak je er een keer 40 van.
Echt je kan mij niet vertellen dat je niet kunt sparen er zitten mensen die in de bijstand zitten die sparen

Geld op spaarrekening verdampt niet, wordt wellicht minder waard door de jaren heen maar de beurs is niet garantie op meer spaarrekening je zou niet de eerste zijn die na 20 jaar niet het beoogde rendement ontvangt

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 17:34

Doubtless schreef:
En dat kan dus niet altijd en zo komen mensen in de schulden :+ iedere simpele ziel begrijpt het principe van sparen. Maar dat kan niet iedereen. Ook niet als je het nog een keer uitlegt.

En hoe betalen ze de schulden dan af?

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 17:43

Niet. Dat is zeg maar het probleem ook bij veel mensen momenteel, zelfs als ze modaal verdienen. Maar zo te zien zijn er hier een paar die dat niet willen geloven. Gelukkig zijn jullie dan gezegend met de gedachte dat dat niet kan / niet bestaat. Is vast fijn als je zulke zorgen niet kent. :D

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 17:55

Er zijn idd vast mensen met een uitkering die wat sparen. Er zijn er ook die het niet kunnen.
Zoveel mensen zoveel situaties, het is makkelijk oordelen vanachter een beeldscherm. Van grote hoogte is het soms hard vallen, niet eens altijd door eigen schuld of keuzes.
Mijn man en ik sparen maandelijks een mooi bedrag maar we zijn ons er bewust van dat het een luxe is dat we kunnen sparen. Er zijn er velen die het niet kunnen of die door problemen de eindjes helemaal niet aan elkaar krijgen en meer schulden maken. Als je moet kiezen tussen je zorgverzekering betalen of de huur... of je boodschappen... ik geef het je te doen. Ben blij en dankbaar dat wij niet voor dat soort dilemma's staan.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 18:07

er zijn inderdaad mensen in de bijstand die kunnen sparen. Die hebben dan vaak geen auto. Dat scheelt enorm veel in de maandlasten...

Mijn ouders hadden het heel moeilijk toen ik opgroeide. Die moesten beneden bijstandsniveau rondkomen op alleen wat mijn vader verdiende. Toen waren er een stuk minder speciale toeslagen en kwijtscheldingen dan nu.
Ik heb wel veel geleerd van die tijd. Blij zijn met 2e hand spullen en kleding bijvoorbeeld. En sparen, ook al is het met kleine bedragen, en heel bewust geld wel of niet uitgeven. Ik heb mijn best gedaan op school zodat ik een fatsoenlijk diploma had, ging samenwonen en aan het werk gegaan en toen ging het sparen echt zoveel makkelijker.

Gelukkig hebben we het nu goed, maar ik ben nog steeds erg spaarzaam.
We hebben in de ZZP tijd echt wel 2x een periode van 6+ maand tot gehad, en laatst nog een jaar waarin mijn man zonder inkomen zat (gelukkig had ik toen wel inkomen) en het spaargeld er elke maand heel hard uitging. Dat is echt zuur! Maar gelukkig leefden we zuinig en hadden we flink kunnen sparen. We hadden ook echt die buffer opgebouwd. terugsparen duurt vele maanden langer helaas.

Wat ik merk is dat ik de lat voor mijzelf gedurende het leven wel steeds hoger ben gaan leggen.
Eerst was ik als tiener blij met mijn eerste 500 gulden. Toen werd het op een gegeven moment een buffer van 5000 euro, later wilde ik sparen voor een eigen paard en als ik dan het paard gekocht had moest er eigenlijk liefst wel 10.000 euro over blijven op de rekening voor onverwachte dingen.

Ik spaar nog steeds elke maand zoveel mogelijk, en soms gaat er weer een flink bedrag af door hoge kosten of een aankoop van iets.

Maar met de huidige prijzen voor paarden denk ik niet dat ik nog een nieuw sportpaard ga kopen van 12.500 euro of meer... en een zadel van 5000 euro is er ook nooit gekomen. Dan liever een betaald bijrijdpaard denk ik. of paard van iemand anders trainen/doorrijden.

In mijn hoofd leeft nog steeds de angst om van heel weinig rond te moeten komen. Ik wil nooit meer in die situatie terecht komen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 18:17

In het begin spaarde ik al mijn muntjes. Deze gingen in een dichte spaarpot en als deze vol was ging ik het tellen en op de bank storten. Daar kwam toen vaak een bedrag van boven de 300 euro uit.
Tegenwoordig kan ik bijna nergens meer terecht.

Toch eens kijken of ik kan pin sparen

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 18:23

Het klinkt misschien gemeen wat ik nu typ, maar wat hoop ik dat Lieser en Titia ook ooit in de situatie komen waarbij ze zullen merken dat sparen niet voor iedereen is weggelegd.

Gelukkig zijn er in sommige gemeentes potjes waarbij mensen wat geld krijgen om een wasmachine te kopen. Of, zoals een vriend van me doet: hij doet zijn was terwijl hij onder de douche staat. Want de gemeente waar hjj woont doet niet aan dat soort potjes.

Je zal maar ziek zijn, van een minimum moeten rondkomen, veel geld kwijt zijn aan medische kosten (die niet vergoed worden) en een stuk lijf hebben waardoor je zelfs geen uurtje blikjes kunt rapen. Maar volgens Titia en Lieser kan je gewoon sparen hoor. Dat je aan het eind van de maand droog brood eet omdat het geld op is of bij iemand anders eet, en je gewoon geen geld over hebt om van te sparen wilt er bij sommige blijkbaar echt niet in. Prijs jezelf maar heel gelukkig dat je niet in zo,n situatie zit. Want dan is Nederland ineens niet zo,n gaaf land meer.

En nee, deze mensen mag je ook geen geld toestoppen, want dan krijgen ze als beloning nog een boete ook. (En de uitkering stopgezet.)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 19:21

In Nederland hadden begin 2024 ongeveer 730.000 huishoudens te maken met geregistreerde problematische schulden. Dit komt neer op bijna 9% van alle huishoudens.

Daarnaast kampen bijna 2 miljoen Nederlanders met schulden bij de overheid, zoals onbetaalde belastingaanslagen of toeslagen.

Als je echt denkt dat die mensen niks kunnen, dan is dat meer een jou-probleem dan een hen-probleem. Maar tita, ik weet van wie de opmerking komt.

@Lieser: wat dacht je van niet? Heb je ooit van schuldsanering gehoord? Of van betalingsregelingen? Schuldhulpverlening? Allemaal in het leven geroepen voor mensen die te weinig geld en te hoge kosten hebben.
Laatst bijgewerkt door Doubtless op 21-04-25 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 19:23

Er zijn inderdaad mensen bij wie sparen echt niet lukt. Maar voor de mensen die het wel zouden kunnen, kun je op de website van het NIBUD een soort richtlijn vinden voor je eigen situatie. o.a. afhankelijk of je wel of geen auto hebt bijvoorbeeld. Je krijgt dan een richtbedrag voor een buffer.

Ik ga zelf uit van een jaar van mijn spaargeld kunnen leven mocht er iets gebeuren waardoor ik geen inkomen zou hebben, dat geeft rust.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 19:35

Geweldig als dat je lukt prompter, dat moet idd veel gemoedsrust geven.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 19:44

Ik neem het Nibud wel met een korreltje zout :P boodschappen gaf Nibud boven de 400 aan waar wij ongeveer 275 uitgeven.
Kosten voor inboedel reparatie meer dan 7500,-. Daar valt onderhoud huis niet onder. Ik zou niet weten wat qua inboedel zoveel zou kosten? Twee TV's, een koelkast en wasmachine tegelijk stuk?
Kleedgeld 50 euro per maand, ik heb het op 20 staan voor mezelf en dat krijg ik in een jaar soms niet eens op.

@prompter wel een fijn streven, maar ik denk dat het voor veel niet haalbaar is om dat echt 'over' te houden

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 19:50

Voor mij vroeger ook niet hoor, ik ben blij dat het nu wel kan. Thuis bij mijn ouders hadden we het niet bepaald breed, daar heb ik geleerd dat je met weinig geld ook een fijn leven kan hebben :)