Wel of niet meewerken aan GGD-onderzoek kleuter op school?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wintu

Berichten: 3467
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 14:13

pmarena schreef:
Wintu, ik zie eigenlijk niemand zeggen dat die macht altijd maar misbruikt wordt. Ja alleen de extreme reactie van _mir dan :=

En net wat je zegt: natuurlijk zijn er uitzonderingen. En je draagt de oplossing aan dat je je kind er in dat geval dan niet heen stuurt: opgelost. Dat is super leuk bedacht, maar hoe weet jij van tevoren dat je kind die uitzondering gaat treffen... :? Dàt is nu juist de reden om er bij te willen zijn, omdat je dat niet weet :)*

Natuurlijk nog naast het gewoon graag er bij willen zijn omdat je graag van de dokter zelf direct de bevindingen wilt horen en samen meteen wat in overleg kan over dingen als er iets opvalt :)

Een jong kind heeft inderdaad niet altijd het overzicht van wat belangrijk is. En natuurlijk komt er een zekere dwang kijken bij bepaalde dingen in het dagelijks leven, zoals tandenpoetsen ofzo. Dat moet nu eenmaal gebeuren. Maar de manier waaròp is essentieel als je een kind niet angstig wilt maken :)*

Je kan een kind vastpakken, mond openwrikken en die tandenborstel heen en weer raggen.
Of je kan een keuze maken uit allerlei leukere manieren waarop het kind geen hekel en angst ontwikkeld en het juist makkelijker wordt in de toekomst.

Behandelaars kunnen (zeker met dwang bij angst) zo ontzettend veel kapot maken tussen de oortjes.
Kan je zeikerig vinden, totdat je zelf een kind hebt waarbij je dit hebt zien gebeuren.... het is zó onnodig en als je als ouder door erbij te zijn kan voorkomen dat dit (nogmaals) gebeurt, dan is dat echt heel veel waard :j


Meid, mijn zoon is autistisch, ik ken de klappen van de zweep ;)

Ik lees veel het woord 'angst' in jouw posts, waarom denk je dat kinderen zo angstig overal voor zijn. Soms kom je minder leuke mensen tegen, ook als kind, je kan ze niet overal voor behoeden, ook al zou je willen.

Wintu

Berichten: 3467
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 14:20

Shadow0 schreef:
Wintu schreef:
Nee, dat zeg ik helemaal niet. Tuurlijk zijn er machtsverhoudingen, enkel wordt er in dit topic zo argwanend gedaan als of die macht altijd maar zou worden misbruikt en dat vind ik onzin.


Dat haal je er zelf uit, op 1 reactie na staat dat namelijk nergens.

Citaat:
Tuurlijk zijn er uitzonderingen, maar dan stuur je je kind niet heen, opgelost.


Alleen... hoe weet je wat die uitzonderingen zijn als je er niet bij bent?

Citaat:
Met kleuters zou ik mee gaan, want die zijn overal eigenlijk nog te klein om dingen zelfstandig te laten doen. Maar kids op de basisschool moeten imo iet zelfstandiger zijn.

Kleuters zitten op de basisschool...


Hoe doe jij het dan met jouw kinderen Shadow0? Ga jij mee naar de schoolarts of laat je ze zelfstandig gaan?

Elisa2

Berichten: 38106
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 14:50

Gaabje schreef:
Elisa2 schreef:

Ik heb het idee dat ze hier ook steeds meer een probleem van maken. Ik was vroeger ook altijd al te licht en te mager en hoorde dat ook continu bij de schooldokter. (geen trauma van gelukkig) Heb een vriendin die ook sprietjes van kinderen heeft en daar wordt nu enorm moeilijk gedaan over het te mager zijn. Terwijl het imo gezonder is dan te dik zijn. Maar ze wordt haast aangekeken alsof ze haar kinderen mishandeld...


Ik vind vooral de adviezen die hier voorbijkomen n.a.v. zo’n constatering erg. Overal maar slagroom op doen etc? Ik zou zeggen geef het advies om eens een eetdagboek bij te houden en wellicht een dietist te bezoeken om uit te sluiten dat je kind tekorten heeft.


Nou dat vind ik dus ook, die vriendin van mij moet haar kinderen volproppen met drie calorierijke toetjes op een dag. Krijgt zo ongeveer drie keer zoveel calorieen binnen als wat normaal is. Ik heb sterk mijn twijfels of dat allemaal wel zo gezond is.

beert
Berichten: 2468
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 15:19

Die ervaring heb ik dan weer niet bij ons consultatiebureau. Beide jongens zaten standaard onderin de curve en de jongste viel er zelfs uit. Maar de arts keek ook naar mij en zag dat de smalle bouw in de familie zat.

Het is echt ook welke arts je treft volgens mij en of het een flexibele is of eentje die wil dat alle kinderen in de tabel passen. Ik had een wat oudere arts die alles wel gezien had en zich niet meer zo druk maakte.

pmarena

Berichten: 48502
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 15:54

Wintu schreef:
pmarena schreef:
Wintu, ik zie eigenlijk niemand zeggen dat die macht altijd maar misbruikt wordt. Ja alleen de extreme reactie van _mir dan :=

En net wat je zegt: natuurlijk zijn er uitzonderingen. En je draagt de oplossing aan dat je je kind er in dat geval dan niet heen stuurt: opgelost. Dat is super leuk bedacht, maar hoe weet jij van tevoren dat je kind die uitzondering gaat treffen... :? Dàt is nu juist de reden om er bij te willen zijn, omdat je dat niet weet :)*

Natuurlijk nog naast het gewoon graag er bij willen zijn omdat je graag van de dokter zelf direct de bevindingen wilt horen en samen meteen wat in overleg kan over dingen als er iets opvalt :)

Een jong kind heeft inderdaad niet altijd het overzicht van wat belangrijk is. En natuurlijk komt er een zekere dwang kijken bij bepaalde dingen in het dagelijks leven, zoals tandenpoetsen ofzo. Dat moet nu eenmaal gebeuren. Maar de manier waaròp is essentieel als je een kind niet angstig wilt maken :)*

Je kan een kind vastpakken, mond openwrikken en die tandenborstel heen en weer raggen.
Of je kan een keuze maken uit allerlei leukere manieren waarop het kind geen hekel en angst ontwikkeld en het juist makkelijker wordt in de toekomst.

Behandelaars kunnen (zeker met dwang bij angst) zo ontzettend veel kapot maken tussen de oortjes.
Kan je zeikerig vinden, totdat je zelf een kind hebt waarbij je dit hebt zien gebeuren.... het is zó onnodig en als je als ouder door erbij te zijn kan voorkomen dat dit (nogmaals) gebeurt, dan is dat echt heel veel waard :j


Meid, mijn zoon is autistisch, ik ken de klappen van de zweep ;)

Ik lees veel het woord 'angst' in jouw posts, waarom denk je dat kinderen zo angstig overal voor zijn. Soms kom je minder leuke mensen tegen, ook als kind, je kan ze niet overal voor behoeden, ook al zou je willen.


Ze zijn angstig omdat ze op een klöte-manier behandeld worden.
Of omdat hun angst aangepraat wordt. Maar dat zie ik dan weer weinig in mijn omgeving gebeuren.

In ons geval is het puur angstig worden door vervelende ervaringen die gewoon zó onnodig waren met een klein beetje respect, begrip en inlevingsvermogen....

Het is super vervelend dat je die pech net treft. En extra vervelend als mensen dan ook nog gaan beweren dat kind bang is doordat ze zien dat je (over)beschermend bent. Maar die veroordelende mensen halen dan oorzaak en gevolg door elkaar. Kind is niet bang geworden door overbeschermende ouders. Maar ouders zijn zich meer beschermend op gaan stellen in de hoop nog meer slechte ervaringen en verdieping van de al door anderen ontstane angst hopelijk te voorkomen en te proberen om kind wat succes-ervaringen ter compensatie mee te laten maken :(:)

Dat je kinderen niet overal voor kan (of moet) behoeden dat is natuurlijk zo.
Maar bij dergelijke eenvoudige dingen zoals meegaan naar onderzoeken kan je wel bijdragen aan een prettige ontwikkeling van je kind. Je kind overal voor behoeden, compleet pamperen en in de weg zitten is nog wel wat anders dan gewoon voor het geval het nodig blijkt, achter je nog wat te kwetsbare kind staan bij dit soort dingen :)

Ik vind het vooral overdreven dat mensen dat overdreven vinden :=

Mjelleke
Berichten: 699
Geregistreerd: 07-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 16:27

pmarena schreef:
Het is super vervelend dat je die pech net treft. En extra vervelend als mensen dan ook nog gaan beweren dat kind bang is doordat ze zien dat je (over)beschermend bent. Maar die veroordelende mensen halen dan oorzaak en gevolg door elkaar. Kind is niet bang geworden door overbeschermende ouders. Maar ouders zijn zich meer beschermend op gaan stellen in de hoop nog meer slechte ervaringen en verdieping van de al door anderen ontstane angst hopelijk te voorkomen en te proberen om kind wat succes-ervaringen ter compensatie mee te laten maken :(:)


Een vriendin van mij doet daar toevallig een afstudeeronderzoek naar. Het is inderdaad een wisselwerking, bepaalde reacties van een kind (die weer komen door wat het kind meemaakt) roepen bij ouders ook weer een reactie op, wat weer invloed heeft op het kind, en waardoor het kind wel of niet in bepaalde (leer)situaties terecht komt.

Een extreem overbeschermende opvoeding kan echt wel leiden tot angstklachten en angststoornissen (omdat een kind dan geen succeservaringen op doet, en omdat het vaak samen gaat met een angstige ouder en angst is besmettelijk). Maar dan heb je het wel over uitersten.

Wintu

Berichten: 3467
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 16:38

pmarena schreef:
Ze zijn angstig omdat ze op een klöte-manier behandeld worden.
Door wie dan? Oprechte interesse hoor!
Of omdat hun angst aangepraat wordt. Maar dat zie ik dan weer weinig in mijn omgeving gebeuren.
Dat zag ik in de corona tijd wel veel, dat kinderen eigenlijk de angst van pa of ma overnamen. Maar ook wel doordat ouders er overal bovenop zitten.

In ons geval is het puur angstig worden door vervelende ervaringen die gewoon zó onnodig waren met een klein beetje respect, begrip en inlevingsvermogen....

Het is super vervelend dat je die pech net treft. En extra vervelend als mensen dan ook nog gaan beweren dat kind bang is doordat ze zien dat je (over)beschermend bent. Maar die veroordelende mensen halen dan oorzaak en gevolg door elkaar. Kind is niet bang geworden door overbeschermende ouders. Maar ouders zijn zich meer beschermend op gaan stellen in de hoop nog meer slechte ervaringen en verdieping van de al door anderen ontstane angst hopelijk te voorkomen en te proberen om kind wat succes-ervaringen ter compensatie mee te laten maken :(:)
Als ik een beetje door de regels heen lees, dan is dit niet een doorsnee situatie?

Dat je kinderen niet overal voor kan (of moet) behoeden dat is natuurlijk zo.
Maar bij dergelijke eenvoudige dingen zoals meegaan naar onderzoeken kan je wel bijdragen aan een prettige ontwikkeling van je kind. Je kind overal voor behoeden, compleet pamperen en in de weg zitten is nog wel wat anders dan gewoon voor het geval het nodig blijkt, achter je nog wat te kwetsbare kind staan bij dit soort dingen :)

Ik vind het vooral overdreven dat mensen dat overdreven vinden :=

pmarena

Berichten: 48502
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 16:49

Mjelleke:

Ja precies :j

Over-beschermende en overdreven angstige ouders zitten hun kind ook gewoon in de weg. Maar niet iedere wat meer beschermende ouder is natuurlijk een over-beschermende :)

Ik heb meerdere keren tegen mijn eigen instinct in afstand genomen in situaties waarin onze jongen iets heel spannend vond. Met het idee van volgens mij ben ik me genoeg bewust van mijn mogelijke invloed en sta ik er redelijk realistisch en relaxed in, en zit ik mijn kind niet in de weg. Maarja dat denken wèl overbeschermende ouders waarschijnlijk ook :=

Maar dan toch omdat je het niet uit kan sluiten, afstand houden weet je wel. Je er niet tegenaan bemoeien, op de achtergrond blijven, en even aankijken hoe het zich ontwikkeld als zwemjuf of tandarts ofzo iets voor elkaar proberen te krijgen.

Maar dan zie je regelmatig toch dat ze op een heel niet-helpende manier, met te weinig respect, begrip en inlevingsvermogen en met een vervelende dwang bezig zijn. In de hoop dat het toch lukt met dat "even doorduwen" dat bij heel veel kinderen immers wel werkt.

Maar er gebeurde dan op die momenten exact wat ik al aan zag komen (ik ken dat ventje immers al een poosje := ) : door die te hoge druk wordt hij alleen maar angstiger. En dan lukt het mij meestal ook niet meer om hem toch zo ver te krijgen om het toch te doen, want dan hebben ze hem al teveel over de zeik geholpen :(:)

Dus ik doe het niet meer dat ik ze dat kind helemaal over de flos laat helpen. Want ik ben dan weer degene die een hoopje gebroken kind op moet rapen die de volgende keer helemaal niet meer durft.... ik blijf er gewoon bij en grijp in als ik zie dat ze op een manier bezig zijn die alleen maar een tegengesteld effect heeft. Dan maar de zeikerd zijn.

Het is wat dat betreft eigenlijk wel verbazingwekkend hoe onhandig professionals nog zijn met dit soort dingen, dat ze bvb. heel escalerende taal gebruiken enzo.... je zou toch hopen dat ze daar een beetje beter op getraind worden anno 2023.

Ik kan wel gaan uitleggen wat er hier allemaal gebeurd is waardoor onze jongen veel vertrouwen verloren heeft. Maar dan wordt het wel extreem off-topic of zo'n ego trip, dat vind ik niet nodig. Ik vind het gewoon heel verstandig dat ouders proberen te voorkomen dat hun kind dingen meemaakt die hun vertrouwen beschamen. En dat doe je gewoon door bij nog net wat te kwetsbare kinderen, als ruggensteuntje aanwezig te zijn bij iets als een onderzoek. Voor het geval ze net iemand treffen die meer kapot maakt dan je lief is :(:)

Voorbereiding over wat er gaat gebeuren is zeker ook belangrijk :j En voor de meeste kinderen zal het dan inderdaad niks bijzonders zijn :) Helemaal als dingen niet onverwacht gaan en ze weten wat er gaat gebeuren.

Maar als je er graag bij aanwezig wilt zijn dan stel je je echt niet aan. Dat afkeuren alsof je je kind vreselijk in de weg zit door er bij te zijn, dat is pas aanstellen :)

Shadow0

Berichten: 43584
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Wel of niet meewerken aan GGD-onderzoek kleuter op school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 19:09

Het is ook best wel een beetje de kern van ouderschap volgens mij: de bescherming en het vangnet en de vertaler zijn tussen buitenwereld en kind. En ook om los te laten uiteindelijk, zeker, maar dat komt daarna pas.

Zoolgangster

Berichten: 9782
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 20:20

Mars schreef:
We zijn inderdaad heel verwend in NL met dit soort instanties die meekijken. Het toont aan hoe luxe onze positie is dat er neerbuigend naar zoiets als GGD wordt gekeken.

Ik ken verhalen zat van opa’s en oma’s die altijd slechte cijfers haalden op school, slecht mee konden etc. En er pas heeel laat eens achter kwamen dat ze heel slecht zicht of gehoor hadden. Om maar een voorbeeld te noemen.


:j

Zo ken ik ook iemand.

Laura82
Berichten: 7468
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 21:58

Mijn kinderen zijn "gewoon" bij de "schooldokter" geweest (tussen aanhalingstekens omdat het natuurlijk geen arts meer is, maar het komt in principe in uitgeklede vorm neer om de schooldokter van vroeger), zonder mij erbij. Wel kregen wij bericht vanuit school, dat als ouders er graag bij aanwezig wilden zijn, je dit aan kon geven. Die van mij wilden graag alleen :+ want dat deed iedereen.
Als ze graag hadden gewild dat ik mee was gegaan, had ik dat ook gedaan. Tegenwoordig is het niet veel meer dan ogentest en orentest, en een gesprekje waar echt helemaal geen spannende dingen gevraagd werden, er wordt vooral gekeken naar spraakvermogen etc. De medische kant gaat via de formulieren, ook daar had ik totaal geen moeite met invullen. Heb niets te verbergen en zie er oprecht niet zo'n probleem in.

Overigens heb ik ook alleen maar goede ervaringen met het consultatiebureau. Beide kinderen waren vrij zwaar na de bevalling (achteraf door diabetes) en zaten dus boven de curve. Vonden ze niets van. Super veel fijne tips en hulp gehad voor onze huilbaby, de jeugdverpleegkundige is zelfs nog een keer na werktijd langsgefietst omdat ze had gezien hoe uitgeput ik was en ze wilde checken of ik het wel trok.
Mijn zoon heeft vrij lang boven de curve gezeten trouwens, een blik op hem en ze zei "tsja, is gewoon zijn bouw, dit is geen overgewicht maar gewoon een sterke kerel". Terwijl ik daar heel onzeker zat te zijn na alle horrorverhalen van anderen.

Maar goed, ik snap wel dat als jij of je kind nare ervaringen heeft, je er heel anders in staat. Toch zie ik echt wel het nut in van deze onderzoeken, als je ziet en hoort hoeveel oog- er oorproblemen er nog uitgepikt worden.

Mazida
Berichten: 1398
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-23 12:17

Het is opgelost. Heb kind afgemeld op school, de gehoor en oogtest wordt nu op het consultatiebureau gedaan met mij erbij. Net als meten en wegen. Ik wil niet dat kind leert dat een vreemde je zo maar uit de klas mag halen. Vragenlijst vullen we niet in. GGD vond het geen probleem om het zo te doen.

Alja

Berichten: 25701
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 12:20

Mazida schreef:
Het is opgelost. Heb kind afgemeld op school, de gehoor en oogtest wordt nu op het consultatiebureau gedaan met mij erbij. Net als meten en wegen. Ik wil niet dat kind leert dat een vreemde je zo maar uit de klas mag halen. Vragenlijst vullen we niet in. GGD vond het geen probleem om het zo te doen.

Bedankt voor je update
Door dit topic heb ik ook gevraagd op school hoe het gaat en kan erop reageren als het moment daar is omdat je er nu al over nagedacht hebt

Tieneke

Berichten: 21722
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 12:22

Mazida schreef:
Ik wil niet dat kind leert dat een vreemde je zo maar uit de klas mag halen.


Wat bedoel je hier precies mee? Als je het kadert op voorhand, aankondigt, hoeft dat op zich toch geen probleem te zijn?

verootjoo
Berichten: 35707
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 14:15

Tieneke schreef:
Mazida schreef:
Ik wil niet dat kind leert dat een vreemde je zo maar uit de klas mag halen.


Wat bedoel je hier precies mee? Als je het kadert op voorhand, aankondigt, hoeft dat op zich toch geen probleem te zijn?


Maar het is toch geen ‘vreemde’ en ook niet zomaar?

Hier worden ze ook uit de klas gehaald voor bijles lezen, logopedie, fysiotherapie, RT etc.
Die vrouw van het CB hebben ze al een paar keer gezien als je daar heen moet. Tenminste bij ons.

Ik sta er wel van te kijken dat mensen er zo over denken.

Laura82
Berichten: 7468
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 15:02

Bij ons blijft de jeugdverpleegkundige zelfs in het lokaal waar ze werkt, en wordt het ophalen van de kindjes gedaan door een klassenassistent. Zeker geen vreemde dus, en ook met een duidelijk doel. Ook weet juf precies waar ze naartoe gaan, een heel andere situatie dus dan zomaar door een vreemde uit de klas gehaald worden.

mick75

Berichten: 4547
Geregistreerd: 18-04-08
Woonplaats: In Hell

Re: Wel of niet meewerken aan GGD-onderzoek kleuter op school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 15:49

Even voor diegenen die niet willen dat er vreemde zorgverleners aan hun kind zitten en kinderen leren dat dat eng is. Hoe gaan jullie ermee om als er per ongeluk iets met je kind gebeurt op school of bij een vriendje of zo, als jij er niet bij bent en er ook niet heel snel kan zijn, maar er wel acuut zorg nodig is? Bijvoorbeeld na een valpartij een heftige bloeding, die zal toch zo snel mogelijk gestopt moeten worden, ongeacht de plaats van de bloeding. Ook als daarvoor kleren uit moeten. Kunnen ze beter vroeg leren dat er altijd uitzonderingen op de regel zijn.

Is het niet beter kinderen te leren dat er een verschil zit tussen medisch personeel en zomaar een vreemde op straat? Maar dat uitkleden bij de dokter niet leuk is maar af en toe wel noodzakelijk? Kinderen snappen echt het verschil tussen dokter en zomaar iemand wel.

pmarena

Berichten: 48502
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 15:55

"Je kinderen leren dat het eng is" dat is je eigen interpretatie. Zo zie ik het niet. Je leert je kind dat het niet de bedoeling is dat iemand ze (lichamelijk) gaat onderzoeken zonder ouder erbij. Dat heeft niks te maken met je kind bang maken, maar gewoon je kind leren dat dat privé terrein is dat we niet op school doen.

Om te voorkomen dat kind bij een kwaadwillende later een keer, niet het idee heeft van oh dan zal dit ook wel okee zijn.

Kleine kans dat zoiets een keer gebeurt, maar waarom zou je het risico niet verkleinen door gewoon zelf bij zo'n onderzoekje aanwezig te zijn en dan meteen gewoon zelf een lekker kort lijntje met "de dokter" te hebben :)

En vanuit eigen ervaring zou ik dus juist zelfs het tegenovergestelde zeggen:
om te voorkomen dat kind aanleert dat het eng is, zelf er bij zijn en voorkomen dat kind in een vervelende situatie komt. Want dat kan al gebeuren door iets heel onbenulligs van bvb. niet naar het kind luisteren, niet uitleggen / geruststellen maar overrompelen / doorduwen dat "het echt moet gebeuren". Ofwel zeg maar handelen zonder toestemming.

Waardoor kind als er eens echt iets is, juist een beetje bang kan zijn dat er wederom overheen gedenderd wordt :(:)

mick75

Berichten: 4547
Geregistreerd: 18-04-08
Woonplaats: In Hell

Re: Wel of niet meewerken aan GGD-onderzoek kleuter op school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 16:04

Maar oprechte vraag, wat als er iets met je kond gebeurd waardoor er binnen seconden/ minuten ingegrepen moet worden, waarbij eventueel kleding uitgedaan moet worden, terwijl jij nog op je werk bent en zo snel mogelijk daar naartoe komt? In de tussentijd maar geen zorg want wat als er een vreemde aan je kind zit?

Het is prima kinderen te leren dat ze niet zomaar mensen aan zich moeten laten zitten. Ze moeten echter wel het verschil leren tussen zomaar iemand, die mogelijk kwade bedoelingen heeft, en zorgverleners die hun werk doen. Preventief onderzoek of spoedhulp.

Als ze, terwijl ze net een ongeluk of zo gehad hebben ook nog extra moeilijk gaan doen over de hulpverlening maak je het voor het kind uiteindelijk ook alleen maar moeilijker en kom niet aan met mijn kind krijgt geen ernstig ongeluk. Dat kan namelijk iedereen overkomen en soms is er niet eens een schuldige.

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 16:39

Als er nood is is er nood.
Een oog en oor meting is niet bepaald nood en dat kun je dus in alle ontspanning samen doen en daarbij leert een verlegen kind dat hulpverleners meestal aardig zijn :)*
Maak je geen zorgen mijn kind werd heus accuut verpleegt toen ze haar elleboog brak. Daar is zelfs onnodig tijd mee verdaan omdat ze perse wilde dat ze ergens op ging antwoorden. Beetje jammer bij een kind met langzame spraakontwikkeling. Gelukkig was ik er snel.

Overigens is spraak en buitenlander sowieso een dingetje. Je kunt geen buitenlander zijn met een spraakontwikkelingsprobleem, dan krijg je automatisch de stempel dat het kind de taal niet geleerd (taalprobleem) heeft en op bijles moet (nee mevrouw de expert, ze krijgt logopedie).

pmarena

Berichten: 48502
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Wel of niet meewerken aan GGD-onderzoek kleuter op school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 17:33

Ik vind het een rare vraag Mick. Helemaal met de insinuaties "in de tussentijd maar geen zorg" en als klap op de vuurpijl ook nog "kom niet aan met mijn kind krijgt geen ongeluk" want wie denkt dat nou :?

Je snapt zelf toch ook wel dat een noodgeval een totaal andere situatie is?

Het is trouwens handiger als de eerste keer dat je kind met "vreemden" bij de dokter is, er niet al een angst ontstaan is door onnozele onderzoekjes door een lompe dokter-achtige. Als je dat kan voorkomen door er op die momenten bij te zijn is dat winst :j

flettie

Berichten: 8655
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 17:48

Ik heb niet zo'n hoge pet op in ieder geval van de Duitse GGD die op scholen komt. En dan m.n. van de zgn tandarts. Mijn zoon van (nu) 10 staat al 2 jaar onder strenge controle van de tandarts en kaakchirurg/orthodontist ivm slecht gebit (aangeboren gebrek aan glazuur waardoor hij dus extra gevoelig is voor cariës etc). We weten dat 1 van zijn (volwassen) kiezen er slecht aan toe is (dermate slecht dat ie tzt getrokken moet worden, in de hoop dat zijn andere kiezen het gat kunnen opvullen en dat zijn verstandskies als normale laatste kies kan gaan functioneren).
Nou was een maand of 2 geleden weer de tandarts op school en kreeg mijn zoon een brief mee met de mededeling 'Er zijn geen bemerkingen op het gebit van uw kind' >;) Say what? Zelfs ik als leek kan zien dat die ene kies er slecht aan toe is.
Maar stel je voor dat ik mijn kinderen niet iedere half jaar naar de tandarts zou slepen en af zou gaan op het oordeel van de schooltandarts? Dan had mijn zoon al lang enorme kiespijn gehad van de niet behandelde cariës :=

secricible

Berichten: 25737
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 17:50

Als er nood is is er nood. En nood breekt wetten. En dan praten we daar later wel over en zetten het weer recht.
Onderscheid maken bij een 5-jarige tussen medisch personeel en niet-medisch is onmogelijk.
Medisch personeel is vaak niet meer duidelijk met een witte jas gedefinieerd. En "medisch onderzoek" is veel te abstract.

Mijn kinderen pas ik ook geen dwang toe. Maar toen er een ambulance moest komen en hij in paniek was door alles ging hij gewoon in de houdgreep. En later bespreken we dat wel weer.

pmarena

Berichten: 48502
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 18:57

Die houdgreep heeft hier wel heel veel ellende opgeleverd. En eigenlijk alle keren dat dat gedaan werd, was het niet nodig geweest als dokters een béétje begrip en inlevingsvermogen hadden gehad en niet zo escalerend te werk waren gegaan :x

Super zonde.... als het nu ook bij 1 keer blijft... dat je weer goede respectvolle ervaringen er bovenop kan stapelen..... maar als meerdere dwang-ervaringen van intense stress stapelen dan ben je mooi het haasje.

Als je dat kan voorkomen moet je dat imo altijd doen :j

secricible

Berichten: 25737
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Wel of niet meewerken aan GGD-onderzoek kleuter op school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 21:24

Oh eens hoor. En voor een gepland bezoek begin ik er niet aan en neem ik de tijd. Gelukkig ook een makkelijk kind.
In dit geval kwam er een ambulance met gillende sirenes hem langs de snelweg oppikken omdat hij na een botsing met een skelter ineens steeds wegzakt dus iedere seconde telde (of dat dachten we iig, het bleek 100% mee te vallen gelukkig).
Hij wilde geen plakkers op zijn buik, dat werd houdgreep en even doorzetten. En later er over praten.