Ibbel schreef:Tja, wat ik al een paar keer geschreven heb, ik had ze vroeger 'klassiek' en zie ze nu meer lopen.
Ook omdat ze nu ook tijdens het hapje-stapje in de wei grazen óók naar stal moeten om te drinken en vroeger de luxe hadden van een toog in de wei (waar ze ook uren stonden niks te doen - ouwehoeren aan de bar, noemden we dat). En om te schuilen/schaduw op te zoeken (wat ze vroeger sowieso niet konden) kunnen ze nu ook de wei uit en naar stal, en dat doen ze ook, dus lopen ze ook meer.
En ik ben niet de enige met die ervaring.
Dat is niet waar het mij om ging
sommige paarden vallen echt enorm af in zo'n setting, omdat ze de rust niet kunnen vinden, steeds bij voerplekken weggejaagd worden, of simpelweg veel minder sober zijn dan de rest van de groep, en de rest bevangen staat terwijl deze paarden nog steeds te mager zijn.
Er zijn meer elementen tot welzijn dan alleen meer lopen 
BoktVerlaten schreef:Ik vind het opvallend dat er veel bokkers precies weten hoe je ideaal een paard moet houden en als dat niet kan, je maar geen paard moet hebben….
Maar het ene paard is de andere niet en iedereen doet ook andere dingen met hun paard. Als je internationale wedstrijden rijdt, is je stalmanagement anders dan dat je een pensionada en een shetlander in je eigen tuin hebt staan. Iedereen doet het anders en daar is niets mis mee.
Zolang het paard happy, gezond en zonder ongemak is, doet de eigenaar het prima. En dat er dan mensen zijn die vinden dat het anders moet…prima, dan doe je dat toch lekker met je eigen paard!
PP kunnen heel leuk zijn, vooral particuliere pp zijn vaak mooi en netjes. Als het past bij je paard en wat je met je paard doet, is het prima. Maar er is echt niets mis met een stal, paar uur in de paddock, in de zomer beetje weidegang en een portie goede beweging en gerichte training. Als dat tenminste bij het paard past….
Zolang een paard het goed heeft en er geen mishandeling of verwaarlozing plaats vindt, is er geen enkele reden voor moraalridders om er perse van alles van te vinden. Er zijn vele manieren van paarden houden!
Dit idd....... een en ander ligt imo genuanceerder dan het hier op bokt vaak gepresenteerd wordt. Kijk gewoon naar je paard