Kinderen niet welkom bij bruiloft broer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 20:12

zonnebloem18 schreef:
https://www.trouw.nl/cs-b047fb0d

Geen idee of het toeval is, maar ik zie deze net voorbij komen.

Laten we Beatrijs niet als norm nemen :') die heeft echt hele rare ideeën over de wereld.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 20:17

Urbanus schreef:
[ [url=m/ZgVQ8v.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn innerlijke kind kijkt hoe de discussie de bocht uitvliegt.

Stamt hier de popcorn smiley toevallig vanaf? _/-\o_

Maar goed toen ik 7 was , was ik bruidsmeisje op de bruiloft van mijn oude buren. Hun hadden nog geen kinderen ect. Volgens mij heb ik mij keurig gedragen , ik was wel kapot hoor tegen een uur of 1 in de nacht. Ik kan mij er nog zeker wel het een en ander van herinneren.

Nu achteraf ben ik juist wel blij dat ik erbij geweest ben. De man van mijn oude buren is een aantal jaar later plots overleden op jonge leeftijd. Ik vond het nu ook wel bijzonder dat ik en mijn zusje de bruidsmeisjes waren. Maar verder was er bij nog niemand kinderen in het spel.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 20:17

Urbanus schreef:
Avalanche schreef:
En de ouders kunnen dan ook echt niet genieten.

Maar ja, sommige ouders hebben alleen een leuke tijd als hun kinderen erbij zijn. Dat mag. Dat is oké. Maar dan moeten ze keuzes maken.

Een uitnodiging is precies wat het is. Een uitnodiging. Geen verplichting. En als je je als uitgenodigde niet kunt vinden in wat het bruidspaar wil, dan blijf je thuis.

Dat is prima ook :) maar uiteindelijk is het hun dag imo, die hebben ze maar 1 keer :) edit, de dag van het bruidspaar.

Hahaha voor je andere post mis ik de hart-reactie.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 20:19

Shadow0 schreef:
Misschien realiseer ik me ook wel niet genoeg hoe anders dat op andere plekken was...

Vroeger had je als kind niet bij de volwassen dingen wat te doen hoor.
Bij een (kinder!)verjaardag was er een kindertafel (chips/drinken enz) en mochten wij niet bij de volwassenen komen.
Mijn man mocht geen eens in de huiskamer komen (boeren) want die was voor de visite en kinderen bleven in de keuken.

Ik ben voor mijn 12de nooit naar een bruiloft/begrafenis geweest, dat was voor de grote mensen.
Wel op het zoveel jarig huwelijksfeest/bijeenkomst van opa en oma, maar andere dingen niet hoor.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 20:30

Is het dan raar dat ik in heel veel dingen gewoon betrokken ben? Begrafenissen voor mijn 12de ging ik ook altijd heen. Ik begreep alleen nog niet echt wat de dood precies inhield. Vaak koppelde ik het dan ( en huilen dat ik deed) dat mijn cavia ook ooit dood ging. De eerste keer was ik denk ik mijn overgroot oma , maar ik had daar bijvoorbeeld niet zoveel moeite mee als dat de volwassen mensen hadden. Dat voelde eerder nog als een ver van mijn bed show.

Op mijn 12de een hele intense begrafenis meegemaakt. Toen was ik net op het punt om de dood echt te begrijpen. Daarvan kan ik mij alles nog herinneren. En dat heeft helaas toen ook wat negatieve gevolgen gehad :+ Maar ook daar waren zijn kinderen ook gewoon bij en die waren nog niet ouder als 3. Tuurlijk waren ze niet stil , maar daar had iedereen begrip voor het was al heftig genoeg allemaal.

Maar tafels apart van de volwassenen , hadden wij echt nooit mijn zusje en ik zaten gewoon tussen de grote mensen. Wat je dan vaak nog zag was mannen en vrouwen apart. Maar misschien kom ik wel uit een wat kleinere familie waarbij de kinderen apart aan een tafeltje zetten niet nodig is.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 20:32

Dat lijkt me, net als nu, regio en familie afhankelijk.
Bij mijn opa was het zoals jij beschrijft. Wij zaten in de achterkamer, grote mensen voor. Bij oma (andere kant) alles door elkaar.
Ik was 7 toen ik mee ging naar de begrafenis van mijn overbuurvrouw. En 10 toen mijn oma hertrouwde.
Op de bruiloft van mijn ouders waren de hele dag jongere kinderen (hadden zelf nog geen kinderen toen overigens)

Urbanus

Re: Kinderen niet welkom bij bruiloft broer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 20:38

Regio afhankelijk ook. Ik kom uit het westen, geen aparte tafels, geen kinderhoek. Ik ging mee naar bruiloften en restaurants. Maar ik was ook gewoon echt een zoet kind.

De stilte voor de storm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 20:41

Urbanus schreef:
Regio afhankelijk ook. Ik kom uit het westen, geen aparte tafels, geen kinderhoek. Ik ging mee naar bruiloften en restaurants. Maar ik was ook gewoon echt een zoet kind.

De stilte voor de storm.
Ik was ook heel braaf, maar mijn ouders waren wel team “wij willen ook een keer een relaxte avond zonder de kinderen in de gaten te houden.” :)) Mochten we logeren bij opa en oma. <3 Uit eten gingen we wel vanaf jonge leeftijd mee.

Imo is er ook geen goed of fout hierin, iedereen moet doen wat bij hun situatie past.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-10-22 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 20:42

Misschien ook wel afhankelijk van de familie.
Bij opa's kant veel kleinkinderen, van hele diverse leeftijden. Dus dat trekt elkaar aan en klit bij elkaar en dat werd "gefaciliteerd" met een aparte tafel.
Bij oma waren mijn broer en ik de enige dus weinig kindertafel :+

Maar ik weet ook nog dat mijn opa zijn 70ste verjaardag met ons bij de macdonalds vierde en er was een apart "volwassenen-feest". Daar waren wij niet bij (denk ik, mijn ouders weten het niet meer :+ )

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 20:43

Ik werd er ook (met tegenzin) bij betrokken, de eeuwig durende verjaardagen of feestjes.

"Gaan we nog niet naar huis?" Om vervolgens ergens in een stoel, hoek, bank of op de grond maar van ellende in slaap te vallen. Ver-schrik-ke-lijk, ik heb daar echt geen leuke herinneringen aan.

Dat heeft er misschien wel toe geleid dat ik nu nog steeds geen 'feestbeest' ben, wie weet. :') Wij gaan een uurtje of anderhalf naar een verjaardag en dan weer lekker naar huis. We hebben de jarige gefeliciteerd, een cadeautje bezorgd, een drankje gedaan, gekeuveld over koetjes en kalfjes, de dorpsroddels weer gehoord, dan kunnen we weer naar huis met de alom bekende zin "Ach, gaan jullie al?!".

Hadden ze me maar thuis gelaten. :')

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 20:43

Brainless schreef:
Vroeger had je als kind niet bij de volwassen dingen wat te doen hoor.
Bij een (kinder!)verjaardag was er een kindertafel (chips/drinken enz) en mochten wij niet bij de volwassenen komen.

Jullie niet, wij wel. Wat voor jou normaal was, herken ik niet.

(Regio-afhankelijk weet ik niet precies, want wij woonden 200km van de familie vandaan, en toch speelde het niet bij klasgenootjes en niet bij de familie.)

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 20:46

Mijn opa en oma wouden ons altijd overal bij hebben , maar dat komt ook omdat mijn zusje en ik hun eigen kleinkinderen zijn.

Ik weet nog wel vroeger dat mijn overgroot opa en oma altijd 1 tot 2 keer per jaar een feest gaven in een afgehuurde zaal. Daar had je dan een heel groot stuk vol met kinderspeelgoed en fietsen en weet ik het. Kinderen werden in dat 'hol' gegooid en de volwassenen gingen hun gang.

Ik zat altijd bij de volwassenen. Ik was toen nogal bang voor een paar neven van mijn moeder die het leuk vonden om mijn knuffelkonijn af te pakken en weg te rennen. Eigenlijk waren het dikke pestkoppen en zijn ze dat ook altijd blijven doen. Ik durfde daarom niet mee te spelen :') Konden mijn ouders het weer oplossen omdat ik een bange poeperd was :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 20:47

Er is geen „normaal“ die voor iedereen geldt.
Als mijn ouders bij ons thuis gingen kaarten dan mochten we echt niet storen, dan bleven wij in een andere kamer en dat vonden we doodnormaal.
Zaten we in gezelschap dan was het stil zijn, niet voor je beurd spreken en met 2 woorden praten. Bij feestjes van volwassenen zat je dan ergens „te wachten“ tot je slapend naar de auto gedragen werd.
Waren er wel andere kinderen dan had je samen lol en viel je de volwassenen niet lastig. Dat beeld is in de huidige maatschappij aardig verdwenen geloof ik. Ik heb er geen mening over of dat beter of slechter is eigenlijk, ieder is een kind van zijn tijd.
Er zijn ook gezinnen waar het normaal gevonden wordt dat kinderen dwars door een gesprek heen tetteren. En zo zit er echt van alles tussen.
Over het algemeen trek je het meeste op met mensen die op een vergelijkbare lijn zitten en dan zie je dus die andere gewoontes niet meer zoveel.

Aangezien wij geen familie in de buurt hebben vind ik het lastig als iets op korte termijn plaats vind en kinderen niet welkom zijn maar het is uiteindelijk vrij simpel: ik kom wel of ik kom niet, no drama.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 21:21

Mkango schreef:
Nonsense, vroeger waren kinderen op nog veel minder plekken gewenst en hoefde je al helemaal niet in je hoofd te halen iets eigens te geven aan evenementen als bruiloften en begrafenissen. Ik ben nu 30 en ik ging als jong kind ook echt niet mee naar bruiloften. Betekent dat dat ik niet weet hoe ik me moet gedragen en een soort halve holbewoner ben? Nee, want je kunt je kind ook op andere momenten en in andere situaties manieren leren dan op een dag die nou net níet om die kinderen draait.

Bovendien: wie ben jij om te oordelen over hoe anderen plezier maken?

Dat verschilt denk ik waar je opgegroeid bent want ik ben ook rond die leeftijd en ging mee naar bruiloften, begrafenissen, uren durende kerkdiensten, avondvullende diners in restaurants zonder kinderanimatiehoek die nu bestaan (waren die er vroeger überhaupt?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 21:31

verootjoo schreef:
Mkango schreef:
Nonsense, vroeger waren kinderen op nog veel minder plekken gewenst en hoefde je al helemaal niet in je hoofd te halen iets eigens te geven aan evenementen als bruiloften en begrafenissen. Ik ben nu 30 en ik ging als jong kind ook echt niet mee naar bruiloften. Betekent dat dat ik niet weet hoe ik me moet gedragen en een soort halve holbewoner ben? Nee, want je kunt je kind ook op andere momenten en in andere situaties manieren leren dan op een dag die nou net níet om die kinderen draait.

Bovendien: wie ben jij om te oordelen over hoe anderen plezier maken?

Dat verschilt denk ik waar je opgegroeid bent want ik ben ook rond die leeftijd en ging mee naar bruiloften, begrafenissen, uren durende kerkdiensten, avondvullende diners in restaurants zonder kinderanimatiehoek die nu bestaan (waren die er vroeger überhaupt?)
Dat is idd in de jaren ‘90 een beetje opgekomen, maar echt no way dat er kinderen waren op de bruiloft van mijn ouders of grootouders. Of ze moesten een functie vervullen, maar iig niet voor de lol. En als ze er al waren, gold “children are to be seen and not heard,” waar kinderen zich ook keurig aan hielden. Men vond ongemanierde kinderen toen ook al niet zo’n strak plan.

Verder vind ik het ook niet zo boeiend om te gaan opbieden wie als kind waar wel en waar niet bij mocht zijn. Afgezien van bruiloften kan ik jouw lijstje namelijk ook gewoon afvinken, maar ook daar gold: children are to be seen and not heard, hier is je kleurplaat en succes ermee!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 21:32

Ook toen was een 3-jarige gewoon een 3-jarige. Die huilen gewoon nog af en toe, hebben wat minder impulscontrole, zijn wat luidruchtiger en nog niet helemaal opgevoed. Ook 25 jaar geleden.
Wat een kul.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 21:37

secricible schreef:
Ook toen was een 3-jarige gewoon een 3-jarige. Die huilen gewoon nog af en toe, hebben wat minder impulscontrole, zijn wat luidruchtiger en nog niet helemaal opgevoed. Ook 25 jaar geleden.
Wat een kul.

En daarom mocht je ook niet mee :+
Al heb ik wel het idee dat je toen wel duidelijker werd gemaakt dat als grote mensen praten kindjes stil waren. En dat niet alles een speeltuin was.
En lukte dat altijd? Vast niet.
Dus daarom waren er grote mensen feesten en kinderfeesten. Dus we kwamen niets tekort en waren niet getraumatiseerd omdat onze ouders ons "alleen" lieten.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 21:37

Wees blij dat je lekker een nachtje rust heb.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 21:49

Vroeger was ik toch echt niet welkom op bepaalde feestjes, en andere feestjes weer wel en zo jong ben ik niet meer. Mijn ouders en mijn broer en ik hebben hier nooit problemen mee gehad.
In de volwassenen wereld ben je ook niet altijd overal welkom, het zou wat worden, overleggen met tientallen mensen tegelijkertijd omdat we niemand willen buitensluiten, Poolse landdagen. Nee dank je.

Dit overigens niet een NL ding ook in de VS kennen ze deze problematiek gezien de vele Reddit Posts hierover.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 21:51

Ik zou trouwens zelf niet overnachten in zo'n huisje maar savonds lekker naar de kinderen gaan.
Lijkt mij dat daar dan ook wel begrip voor is. De bruiloft is hun dag en dat ze savonds de kinderen er niet bij willen is begrijpelijk maar dat je gewoon de nacht met je gezin wil doorbrengen ook ;)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 21:52

DuoPenotti schreef:
secricible schreef:
Wat een kul.

En daarom mocht je ook niet mee :+
Al heb ik wel het idee dat je toen wel duidelijker werd gemaakt dat als grote mensen praten kindjes stil waren. En dat niet alles een speeltuin was.
En lukte dat altijd? Vast niet.
Dus daarom waren er grote mensen feesten en kinderfeesten. Dus we kwamen niets tekort en waren niet getraumatiseerd omdat onze ouders ons "alleen" lieten.

Dat viel bij ons in de familie dus wel mee. Over het algemeen waren kinderen gewoon welkom en was men verdraagzaam als een kind zich als kind gedroeg.
En soms, bij een erg formeel feestje liet je de kinderen thuis. Over het algemeen besliste je als feestgever hoe je dat wilde.
Net zoals nu bij TS. En dan probeerde je daar aan te voldoen. En lukte dat niet bleef je thuis of overlegde je met elkaar als thuisblijven niet gewenst was.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 12:53

Roulette_ schreef:
Is het heel erg als voor deze ene bijzondere gelegenheid, hun bruiloft, de dag dat het om hen en om hun liefde gaat, dat die ene keer, de kinderen niet welkom zijn? Het betekend niet dat ze jouw kinderen niet lief of belangrijk vinden.
Voor mij draait een bruiloft om het bruidspaar en gun ik hen alle ruimte om er een dag van te maken precies hoe zij het willen.
Gun jouw broer de dag van zijn leven en respecteer zijn wens.

Je verwoord echt precies wat ik wilde zeggen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 20:49

Noppes schreef:
Het was voor mijn gevoel toch anders geweest als we hier zelf een keuze in hadden kunnen maken.

Maar het is hun feest, hun dag.. Waarom vind jij dan dat je mag beslissen hoe je het zou willen?

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 21:28

Nimber schreef:
Roulette_ schreef:
Is het heel erg als voor deze ene bijzondere gelegenheid, hun bruiloft, de dag dat het om hen en om hun liefde gaat, dat die ene keer, de kinderen niet welkom zijn? Het betekend niet dat ze jouw kinderen niet lief of belangrijk vinden.
Voor mij draait een bruiloft om het bruidspaar en gun ik hen alle ruimte om er een dag van te maken precies hoe zij het willen.
Gun jouw broer de dag van zijn leven en respecteer zijn wens.

Je verwoord echt precies wat ik wilde zeggen!

Eens !

Ze vinden jouw kinderen vast erg leuk. Maar weet je, wat een gedoe het geeft als de ene wel kinderen mee mag nemen, en de andere niet ? Horror :')

Als je gaat trouwen moet er altijd wel iemand iets vinden over het hoe en wat....respecteer gewoon hun wensen op hun bruiloft...

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 22:38

Ik vind de uitspraak hun dag hun keus ook wel raar. Kinderen niet welkom, is het dan ook aanvaardbaar om de vriend van beste vriendin niet uit te nodigen omdat ie bij kennismaken een lelijke zwarte broek aan had of zijn gezicht niet aanstond. Een gastheer en dame op een feest mogen mijns inziens wel hun best doen om het feest ook voor de gasten in te richten, je doet zo'n dag om te delen. Alleen voor jezelf zou je altijd gewoon niemand uit kunnen nodigen en kunnen trouwen.

Dat gezegd hebbende. Prik even door de bokt anti-kinderbrigade heen TS ;-)

Daarnaast kan ik me gevoel wel voorstellen. Vrienden is al anders. Maar je broer die trouwt dat geluk wil je graag met je kinderen delen. En ik denk dat het heel mooi is dat het met de ceremonie kan en mag. Misschien heeft je broer het wat ongelukkig overgebracht. Maar zoals het voorstel nu is, is niet eens zo irreëel. Ervanuitgaande dat het niet specifiek om jou kinderen gaan dan iig ook ;-)