ClaudiaHS schreef:Ik denk vooral mensen die een modaal inkomen hebben en daarmee net aan alles kunnen betalen.
Geen recht hebben op toeslagen.
Als dan je energierekening verviervoudigd, boodschappen een keer zo duur worden en de brandstofkosten ook, dan gaat het heel hard ineens.
Of als je maximaal geleend hebt voor je hypotheek.
Wij hebben in maart onze hypotheek overgesloten.
Van 2.5% rente naar 1.57% gegaan.
Daarbij lenen we geen 100% maar ong 70% van onze max.
Van de overwaarde van ons vorige huis, dit huis flink verduurzaamd.
Ook met een verviervoudigde energierekening zouden wij alles ook nog prima kunnen betalen.
Precies dat hebben wij ook gedaan.
Ofschoon we dit huis pas 4 jaar hadden, toch de hypotheek overgesloten, nu 1.2 op 20 jaar vast.
Zelfs na boeterente onder de streep een leuk bedrag over, plus meer zekerheid over je maandbedrag de komende 20 jaar.
Ook van de overwaarde in dit huis kunnen investeren/verduurzamen en veel minder geleend dan de max.
Ik wil ook nog kunnen leven, en niet enkel kromliggen voor ons huis.
Moest hier de energierekening naar 4x zo hoog gaan kunnen we het gelukkig nog betalen.
Doe er liever leukere dingen mee, maar dat is een ander punt.
Maar we hebben daarvoor ook wel concessies moeten doen, geen hoeve met hectares weiland meer.
Geen eigen paarden of schapen meer, maar daardoor ook een pak minder kosten en zorgen.
Zeker in de regio waar wij eerst woonden was dat met de komst van de wolf geen pretje meer.
En ja, door op 10 minuten van ons werk te gaan wonen, besparen we immens op autokosten (veel beter voor het mileu ook), moest ik op kantoor werken dan kan ik gemakkelijk met de fiets gaan.