Passen jullie je uitgavenpatroon al aan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 16:00

Wiwabalia schreef:
Wij letten zeker op en komen door alle huidige kosten bijna niet meer uit.

*knip*

Ik maak mij grote zorgen, als de prijzen blijven stijgen dan komen wij met ons gezin niet meer rond, en vraag ik mij af hoe we het moeten doen.

*knip*

@ Chevax, dit vind ik echt super van jou! _/-\o_
Misschien dat bokker Wiwabalia hier wat aan heeft?

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 16:19

Prairy schreef:
xLaraaj schreef:
Hier letten we veel meer op de boodschappen. Echt kijken naar huismerken en de prijzen. Ik ga wel niet winkel met winkel vergelijken. Al gaan we al iets vaker naar de Aldi.
Maar tov sommigen anderen in dit topic geven we echt nog veel uit aan boodschappen voor 2 :=
We hadden ook nog een weekendje weg willen gaan in oktober maar de prijzen zijn voor de zotten :(
Verwarming zal waarschijnlijk niet hoger als 19 gaan en de rest met open haard

Dan kun je beter kijken naar een inzet haard of een kachel ervoor zetten met een pijp in het bestaande kanaal. Stuk efficiënter als die 5% van je open haard...

Willen we inderdaad wel doen in de toekomst maar momenteel andere prioriteiten qua financiën. Moet wel zeggen dat het wel lekker warm is ervoor en de gezelligheid <3

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 16:27

ARCTN schreef:
Wiwabalia schreef:
Wij letten zeker op en komen door alle huidige kosten bijna niet meer uit.

*knip*

Ik maak mij grote zorgen, als de prijzen blijven stijgen dan komen wij met ons gezin niet meer rond, en vraag ik mij af hoe we het moeten doen.

*knip*

@ Chevax, dit vind ik echt super van jou! _/-\o_
Misschien dat bokker Wiwabalia hier wat aan heeft?

Lief dat je aan mij denkt, wij hebben (in de goede tijden) zelf HF gehad dus weet niet of dat zo ”vrijblijvend” kan. Geef het maar aan mensen die al aan het verdrinken zijn, wij kunnen nog wel ons hoofd nog boven water houden.

Zolang het paard nog betaald kan worden, redden we het nog. Moeten alleen echt geen rare onverwachte kosten komen. Leuk is anders en het is erg op de kosten letten maar er zijn gezinnen die het slechter hebben. :knuffel:

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 17:20

Ik heb inmiddels al 2 weken geen boodschappen gedaan ivm vakantie. Maar ik schrok me net gewoon kapot van de prijzen van het vlees met name kip hier in de jumbo. Plots verkopen ze alleen nog lokaal scharrel kippen vlees, en de prijs is gewoon €1-1,50 duurder geworden. Zelfs de voorgegaarde items zoals krokante kipfilet zijn gewoon €1 duurder geworden. Zal nu alleen nog vlees in de aanbieding kunnen kopen, want word gewoon onbetaalbaar voor de normale mens.

Ik val precies tussen wal en schip, want ik verdien rond de 1400 per maand dus geen recht op de energie toeslag. Nog ff en moet terug bij mijn ouders gaan wonen maar dat wil je toch niet als je eind 30 bent…

karrij

Re: Passen jullie je uitgavenpatroon al aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 17:43

Joh Roosje01 eind 30 en rond de 1400 verdienen?? Dat is niet veel,of werk je partime? Maar ik snap je zorgen hoor

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 18:10

Ik werk 30uur in de horeca lichamelijk lukt meer helaas niet meer, ik heb een beschadigde tussenwervelschijf. En werk al dagelijks met pijn. Zoek wel rond voor minder zwaar werk, zodat ik meer uren kan maken. Maar heb geen administratieve ervaring en de hele dag zitten is ook niet goed. Thuiswerken lijkt me niks omdat ik graag met collega’s werk.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 18:13

Roosje01 schreef:
Ik werk 30uur in de horeca lichamelijk lukt meer helaas niet meer, ik heb een beschadigde tussenwervelschijf. En werk al dagelijks met pijn. Zoek wel rond voor minder zwaar werk, zodat ik meer uren kan maken. Maar heb geen administratieve ervaring en de hele dag zitten is ook niet goed. Thuiswerken lijkt me niks omdat ik graag met collega’s werk.

Ik had ook geen ervaring. Maar toch gesolliciteerd en hoppa. Aangenomen.

Helemaal nu ze staan te springen om mensen.
Wij lopen overigens op kantoor een uur per dag.
Smorgens 15 minuten middagpauze 30 minuten en half 3 weer 15 minuten. En tussendoor even koffie halen of even rondje kantoor. Zodat we genoeg beweging houden.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 18:22

Dat klinkt wel interessant beetje kunnen lopen tussendoor.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 18:27

En sta bureaus hebben tegenwoordig de meestal kantoren ook wel.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 08:37

Wat ik mij vooral afvraag, zonder echt iemand te willen beledigen; hoe kan het dat zelfs 2 verdieners (in welke vorm dan ook) nu al bijna niet rond kunnen komen.
Leef je dan standaard met een restje maand over of geen spaargeld of ?

Zoals ik al zei; is niet iemand willen beledigen of iets dergelijks, maar wij zijn ook 2 verdieners en hebben aan het eind van de maand toch nog echt salaris over.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 08:48

Ik denk vooral mensen die een modaal inkomen hebben en daarmee net aan alles kunnen betalen.
Geen recht hebben op toeslagen.
Als dan je energierekening verviervoudigd, boodschappen een keer zo duur worden en de brandstofkosten ook, dan gaat het heel hard ineens.
Of als je maximaal geleend hebt voor je hypotheek.

Wij hebben in maart onze hypotheek overgesloten.
Van 2.5% rente naar 1.57% gegaan.
Daarbij lenen we geen 100% maar ong 70% van onze max.
Van de overwaarde van ons vorige huis, dit huis flink verduurzaamd.
Ook met een verviervoudigde energierekening zouden wij alles ook nog prima kunnen betalen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 09:11

Barbabientje schreef:
Wat ik mij vooral afvraag, zonder echt iemand te willen beledigen; hoe kan het dat zelfs 2 verdieners (in welke vorm dan ook) nu al bijna niet rond kunnen komen.

Zoals ik al zei; is niet iemand willen beledigen of iets dergelijks, maar wij zijn ook 2 verdieners en hebben aan het eind van de maand toch nog echt salaris over.

Wij kunnen wel rondkomen nog hoor, verdienen niet bijzonder veel maar ook niet bijzonder weinig. Wij hebben wel zonnepanelen en gaan voor een hybride CV. Dat scheelt dat je de mogelijkheid hebt om dat te doen.
Als je vaste lasten plots verhogen met honderden euro’s per maand, snap ik dat het voor iedereen moeilijk is en het sparen moeilijker gaat. En als je dan rond modaal zit en geen recht hebt op toeslagen wordt het moeilijk.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 09:15

Barbabientje schreef:

Ik denk dat dat heel hard afhangt van de situatie.
Stel dat je 2 eerder lage lonen hebt, als starters bvb 2 x 1800 euro netto = 3600 euro.
Geen tankkaart, geen bedrijfswagen, wel maaltijdcheques. Beiden wel met de auto naar werk.

Dan heb je aan autokosten ongeveer 800 euro per maand (2 x 150 euro onderhoud en verzekering, 2 x 250 euro brandstof).
Voor hypotheek zit een gezin toch wel gauw aan 1000-1600 per maand. Neem 1400 bvb.
Boodschappen… 400-500 euro per maand (wij verbruiken met 2 hier 600. Ik kan me indenken dat dit bedrag zelfs laag is als er grote honden of kind oid zijn).
Dan leuke dingen, even weg met vrienden, hobbies ==> zelfs met hard besparen gaat dit zo’n 100 euro pm zijn.
Gwe ==> tegenwoordig rond de 700 per maand verwacht??
Algemene reparaties en nodige spullen voor huis ==> 50 euro pm.
Abbonementen, internet, gsm ==> 100 euro pm.
Verzekeringen ==> 50 euro pm?
Kleding en schoenen ==> 50 euro pm voor 2 personen

We zitten hier al aan 2850 exclusief gwe. Voor die laatste blijft er dus nog 750 euro over. Trek daar de gwe van af met de huidige prijzen en je bent er al. En dan heb ik in deze berekening geen kind, paard, bijlessen, tandartsbezoeken, dierenartsrekeningen, onvoorziene uitgaven ed meegeteld.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 09:21

ClaudiaHS schreef:
Ik denk vooral mensen die een modaal inkomen hebben en daarmee net aan alles kunnen betalen.
Geen recht hebben op toeslagen.
Als dan je energierekening verviervoudigd, boodschappen een keer zo duur worden en de brandstofkosten ook, dan gaat het heel hard ineens.
Of als je maximaal geleend hebt voor je hypotheek.

Wij hebben in maart onze hypotheek overgesloten.
Van 2.5% rente naar 1.57% gegaan.
Daarbij lenen we geen 100% maar ong 70% van onze max.
Van de overwaarde van ons vorige huis, dit huis flink verduurzaamd.
Ook met een verviervoudigde energierekening zouden wij alles ook nog prima kunnen betalen.

Precies dat hebben wij ook gedaan.
Ofschoon we dit huis pas 4 jaar hadden, toch de hypotheek overgesloten, nu 1.2 op 20 jaar vast.
Zelfs na boeterente onder de streep een leuk bedrag over, plus meer zekerheid over je maandbedrag de komende 20 jaar.

Ook van de overwaarde in dit huis kunnen investeren/verduurzamen en veel minder geleend dan de max.
Ik wil ook nog kunnen leven, en niet enkel kromliggen voor ons huis.

Moest hier de energierekening naar 4x zo hoog gaan kunnen we het gelukkig nog betalen.
Doe er liever leukere dingen mee, maar dat is een ander punt.

Maar we hebben daarvoor ook wel concessies moeten doen, geen hoeve met hectares weiland meer.
Geen eigen paarden of schapen meer, maar daardoor ook een pak minder kosten en zorgen.
Zeker in de regio waar wij eerst woonden was dat met de komst van de wolf geen pretje meer.

En ja, door op 10 minuten van ons werk te gaan wonen, besparen we immens op autokosten (veel beter voor het mileu ook), moest ik op kantoor werken dan kan ik gemakkelijk met de fiets gaan.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 09:34

Het valt mij echt op dat als ik hier op bokt naar de topics met lonen kijk er in Nederland echt een stuk royaler verdiend wordt dan in België.
Hier noemen ze een nettoloon al gauw 1800 euro. Daar moet je hier in België (en dan heb ik het niet over hoge functies maar gewoon doorsnee werkende mensen in winkels, fabrieken en bureauwerk) echt al behoorlijk wat voor doen hoor.
Bij ons op stal zijn er niet veel mensen die aan 1800 euro netto komen. Sommige net wel maar die werken dan vaak 38-40u in ploegensysteem.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-22 09:42

Op Bokt zit ook niet de standaard Nederlander gok ik zomaar. Meestal gaan paarden houden of paardrijden niet samen met een minimumloon.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 09:44

Barbabientje schreef:

Wij zijn ook tweeverdieners maar wel parttime (totaal 3 + 4 dagen in de week) met kinderen. Wij hebben nu een hypotheek met hele lage maandlasten, want wij konden nog een startershuis kopen voor ver onder de 2 ton met lage rente. Als je nu een startershuis koopt zit je vaak op minimaal 3 ton en daarnaast hogere rente, en is het toch echt wel lastiger allemaal omdat je ook geen recht hebt op toeslagen als je bruto inkomen boven de minimumgrens zit. Die energierekeningen zijn echt heel veel hoger geworden en dat heeft niemand voorzien. Ik kan me best voorstellen dat je dan in de problemen komt met een modaal inkomen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 09:45

Yontheke schreef:
Het valt mij echt op dat als ik hier op bokt naar de topics met lonen kijk er in Nederland echt een stuk royaler verdiend wordt dan in België.
Hier noemen ze een nettoloon al gauw 1800 euro. Daar moet je hier in België (en dan heb ik het niet over hoge functies maar gewoon doorsnee werkende mensen in winkels, fabrieken en bureauwerk) echt al behoorlijk wat voor doen hoor.
Bij ons op stal zijn er niet veel mensen die aan 1800 euro netto komen. Sommige net wel maar die werken dan vaak 38-40u in ploegensysteem.

Nee, dat is in mijn beleving niet zo. Ander belastingstelsel.

Kan me herinneren dat ik in onze begin jaren in Belgie uitgelachen werd met mijn Nederlandse bruto salaris, maar dat er niet meer gelachen werd, als ik dan vertelde wat ik daar netto van overhield ;)

Blij dat ik al die jaren in NL ben blijven werken, en de kans had ervoor te kiezen om als buitenlands belastingplichtige in NL te gelden.
Ok, wat rompslomp en moeite die je ervoor moet doen.
Maar loont wel de moeite...

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 09:57

Yontheke schreef:

Eumh… ik ben van belgie :')

Ploegensysteem gaat toch al snel rond 2000 - 2200 netto voor ongeschoold werk hoor, ken er genoeg zo.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 10:09

Poekkie schreef:
Yontheke schreef:

Eumh… ik ben van belgie :')

Ploegensysteem gaat toch al snel rond 2000 - 2200 netto voor ongeschoold werk hoor, ken er genoeg zo.

Hangt er dan ook nog vanaf wat voor ploegensysteem. Als je nachten draait, gaat het al sneller naar boven. Ik hoor in mijn omgeving toch echt niet veel lonen die boven de 2000 netto gaan.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 10:10

Dat ligt maar net aan je omgeving hoor. Ik heb veel mensen om mij heen die uni / hbo gedaan hebben en die verdienen vaak meer dan mensen die MBO banen invullen (wat ik stom vind). Maar als mensen om je heen vaak praktische beroepen hebben dan zie je inderdaad (geheel onterecht) vaak lage lonen om je heen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 10:12

Ik ben alleen. (MBO uit Nederland)
Netto een inkomen van ong 2300€ (krijg nog wel vakantiegeld en 13de maand)
Ik kon altijd makkelijk rond komen (heb trouwens een eigen woning) en dan nog 300 a 400 sparen in de maand.
Nu wordt het wel een stuk krapper. Ik heb een paar flinke kosten posten gehad.
(Auto, dierenarts, wasmachine enz) dus spaarrekening 3000 euro in 2 maand verdampt.

Nu kan ik nog steeds rond komen. Maar sparen gaat niet zo makkelijk meer. Ik moet daarnaast nu ook opletten op mijn uitgaven.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 10:16

MarlindeRooz schreef:
Dat ligt maar net aan je omgeving hoor. Ik heb veel mensen om mij heen die uni / hbo gedaan hebben en die verdienen vaak meer dan mensen die MBO banen invullen (wat ik stom vind). Maar als mensen om je heen vaak praktische beroepen hebben dan zie je inderdaad (geheel onterecht) vaak lage lonen om je heen.

Dat klopt hoor. Daarom dat ik ook aangaf het niet over hoge functies te hebben maar de doorsnee werkende mensen.

Ik werk zelf 4/5de zoals ze dat hier zeggen (32u) en ben administratief bediende. Mijn loon schommelt tussen de 1600 - 1700 euro netto nu en dan krijg ik nog maaltijdcheques en een tankkaart van het bedrijf. Ik kan dus wel zeggen dat ik niet slecht verdien voor de uren die ik maak.

Mijn man is zelfstandige schrijnwerker maar keert zichzelf echt het minimumloon uit omwille van belastingtechnische redenen.

Maar goed, on topic, wij hoeven onze uitgavenpatroon nog niet aan te passen. Heb zelf ook een paard op een pensionstal en nog 2 jonge paarden in de opfok. Soms vraag ik me ook wel eens af hoe we dit allemaal betalen maar het lukt blijkbaar en we sparen toch ook nog elke maand :+

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 10:36

Ik heb een uitkering, minimumloon. Huur is 600 euro, zorgverzekering 130, dan heb ik nog zo'n 250 euro over. Ik leef al een tijdje gedeeltelijk van mijn spaarrekening doordat ik een behandeling heb die ik deels zelf moet betalen, 200 in de maand. Dat stoppen, is geen optie. Binnenkort kan ik naar een nieuwe praktijk waar meer wordt vergoed, dus dan zou het net moeten lukken. Ik heb genoeg spaargeld, dus ik zing het nog wel een aantal jaar uit. Hoewel het wel zuur is om je spaargeld aan te spreken, heb ik wat dat betreft geen geldzorgen. Extraatjes of kleding kopen is voorlopig gewoon even niet mogelijk. En ook niet perse nodig. Maar ik had nooit verwacht dat ik vrienden minder vaak kan zien, omdat de reiskosten onbetaalbaar zijn. Actie treinkaartjes zijn er ook uit gegaan.. Kost het gewoon 50 euro, een week boodschappen, om een dagje naar een vriendin te gaan.
Laatst bijgewerkt door amber15 op 21-09-22 10:44, in het totaal 2 keer bewerkt

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 10:39

Ik heb van de week eens gekeken wat ik eigenlijk per week uitgeef. Dat vond ik erg veel en ik dacht "dat is vast incidenteel, ik bekijk het eens over een maand". Ik schrok ervan wat ik per maand uitgeef. En dat zit het 'm vooral in al die kleine dingetjes. Of even snel bij kruidvat nog iets halen, of toch maar lekker een broodje halen tussen de middag. Dus hier gaat vanaf vandaag toch even flink de rem erop. Want dit is idioot.
Ik betaal nu €450,- gwe, maar ik hou mijn hart vast voor de toekomst. Ik wil echt niet in een situatie komen dat ik niet meer kan sparen omdat ik 3x zoveel aan Delta betaal.