Voorrang invoegen op de snelweg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Geef jij voorrang aan invoegende auto?

Ja
501 (83%)
Nee
97 (16%)

Totaal aantal stemmen: 598

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 07:41

Oeh, dé discussie haha.

Om op je vraag te antwoorden, TS: ja. Als er links nog een rijbaan beschikbaar is, waarnaar ik kan uitwijken, dan doe ik dat zodat een ander makkelijk kan invoegen.

Als het links te druk is, is het een kwestie van inschatten: is het makkelijker/doenbaar om te versnellen of net een beetje te vertragen om in te laten voegen?

prompter

Re: Voorrang invoegen op de snelweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 07:44

Wat bijzonder, dat sommigen in de auto stappen met het idee dat ze anderen iets kunnen leren (instructeurs uitgezonderd :D ). Ik stap in de auto met het plan om van A naar B te gaan, onderweg idioten te ontwijken en waar mogelijk anderen het wat makkelijker te maken. Niet het idee dat het mijn taak is om anderen wat bij te brengen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 07:46

Mindim schreef:
Lara_Silver schreef:
Dan doe ik toch iets goed. In mijn 13 jaar rijbewijs nog geen ongeluk gehad, noch veroorzaakt. Dat ik in mijn laan blijf, wil niet zeggen dat ik insukkel of passief autorijd. Ik ben ook niet degene die uitremt, noch diegene die iemand zou gaan rammen omdat hij me uitremt.

Misschien zijn die medeweggebruikers toch niet zo erg, vloeken ze enkel wat in de auto over die rigide weggebruiker die denkt omdat ze een suv heeft, geen medewerking hoeft te verlenen. Misschien is het wel juist door de anticiperende weggebruiker dat jij nog geen ongelukken hebt gehad.

Ja joh je zal vast gelijk hebben. 13 jaar en 400'000 km alleen maar puur geluk en lieve medeweggebruikers. Gelukkig maar voor mij, en voor de anderen! :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 08:10

Sinds ik motor rij, rij ik wel anders. Ik heb met lessen en rijden wel geleerd dat je er vanuit moet gaan dat iemand je niet ziet. Ik rij op de motor zelf veel defensiever. Met de auto ben ik ook defensiever gaan rijden.

En ik merk ook verschil in welk voertuig ik bestuur. Op de motor word ik echt veel over het hoofd gezien. Of denken mensen nog even makkelijker ruimte te pakken, omdat ik minder ruimte op de weg in neem ofzo. Ik zie echt de meest idiote dingen gebeuren en rij echt voorzichtiger en pak minder mijn voorrang. Je bent zoveel kwetsbaarder, terwijl andere weggebruikers veel meer risico met mij nemen op de motor.

Als ik met de clio rij, schieten mensen er nog snel even voor, blijven hangen, laten me niet invoegen, zitten in de bumper. En nee, dat kan niet zijn omdat ze me niet zien. Hij is knalrood :))

Als ik in de grote Kia Sorento rij zijn mensen ineens extreem beleefd en wachten ze wel netjes, schieten er niet voor, laten mij voor met invoegen.

Ook heel bijzonder.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 08:14

Ja bijzonder is dat, dat mensen anders reageren op een bepaalde soort auto. Toen mijn vorige snelle golf er niet meer was en ik tijdelijk een oud Fordje had, waren de reacties ineens heel anders; snel er nog even voor schieten, iedereen ging links staan bij het stoplicht, dat soort dingen. Daarna weer een Golf, en dat soort dingen zie ik niet meer. Het soort auto wekt dus bepaalde reacties op - terwijl er toch dezelfde mens in zit.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 08:18

Dat merk ik zelf ook wel.
En omgekeerd ook, met mijn zware SUV met trekhaak rij ik assertiever dan met het tijdelijke vervangsukkeltje. Beetje weinig relevante risico-analyse?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 08:19

prompter schreef:
Wat bijzonder, dat sommigen in de auto stappen met het idee dat ze anderen iets kunnen leren (instructeurs uitgezonderd :D ). Ik stap in de auto met het plan om van A naar B te gaan, onderweg idioten te ontwijken en waar mogelijk anderen het wat makkelijker te maken. Niet het idee dat het mijn taak is om anderen wat bij te brengen.

Ja dit eigenlijk :j

En gezien ik nogal wat letselschades voorbij zie komen (want letselschadebureau) is het 'heel van A naar B komen' hoofdzaak..
Er zijn nogal wat mensen die menen dat ze niet beschadigd kunnen raken, en ook al heb je gelijk, als je de rest van je leven uit een rietje moet drinken, koop je daar verder weinig voor.. -O-

Heerlijk dat grote auto's wat degelijker zijn, maar mensen met een kleinere auto komen ook graag heel over :j

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 08:31

Ik schuif altijd op als daar plek is; zelf vind ik dit ook fijn als ik moet invoegen. Heb ik overigens bij mijn rijles ook altijd geleerd; beetje ruimte maken voor invoegend verkeer, ook al hebben zij officieel die voorrang niet.

En natuurlijk moeten invoegers dit netjes en op goede snelheid doen, maar een beetje meedenken is ook op zijn plaats wat mij betreft :j

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 08:32

Exitium schreef:
little_birdy schreef:
Ik had dus vandaag weer een lekkere harry .
Reed 120 op de rechterbaan en er kwam net een auto mij inhalen,
Tegelijkertijd komt er iemand de invoegstrook oprijden die duidelijk zag dat ik er reed en er 1 naast me zat met 2kmpu verschil,
Toch besloot diegene dat het handig was om precies naast me te gaan rijden en door me heen in te willen voegen.
Tsja dan heb je ook een gebrek aan inzicht in je donder.
Voor mijn verdediging voor en na mij reed niemand _O-
Uiteindelijk ben ik meteen opgeschoven zodra de inhaler voorbij was.
Maar echt bijdehand was het niet van de invoeger

Dat is dus een voorbeeld waarin ik wel gewoon rechts was blijven rijden :)

Nou …..
Gezien de invoegstrook ophield omdat we een tunnel in gingen leek me dat nou ook weer niet zo’n heel strak plan.
Ik maak zo’n 100.000 km per jaar en maak soms ook fouten.
Misschien niet zulke maar een ander bewust klem rijden veroorzaakt alleen maar ongelukken in die situatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 08:44

Mindim schreef:
Menino schreef:
Ik ga eigenlijk altijd opzij, als niemand links zit te "slakken" (aka, op hetzelfde tempo of 1 km/u harder naast je rijdt). Dan gaat het gewoon niet en dan houdt mijn verantwoordelijkheid ook op wat dat betreft. Als ik invoeg anticipeer ik ook altijd op een lege ruimte, maar het komt idd ook wel eens voor dat er gewoon echt ergens niet genoeg ruimte is, of ik idd niet genoeg vaart kan maken om erbij te komen. Dan kan ik erg gefrustreerd raken als iemand met genoeg ruimte rechts blijft rijden.

Wel eens gehad dat het heel rustig was, ik een beetje in gedachte zat - want extreem rustig - en er iemand in wilde voegen met genoeg ruimte (waardoor ik niet opzij schoof) voor en achter, en die begon te toeteren, middelvinger opsteken en duidelijk in zijn auto zat te schreeuwen omdat ik niet opschoof. Dat vond ik wel wat overdreven :))
Maar als je een dure auto rijdt, krijg je die rechten er automatisch bij kennelijk :))

Denk dat dat weinig met een dure auto te maken heeft. Denk dat de onoplettendheid ergert en of je dan in een panda rijdt of on een BMW x... dat maakt dan niks uit

In het boek "de meeste mensen deugen" staat dat er ooit onderzoek is gedaan dat mensen meer psychopate trekjes krijgen als ze een duurdere auto kopen }:0 . Deze gozer had echt meer dan genoeg ruimte om in te voegen, dus geen reden om als een opgeschoten keeshond al je agressie eruit te gooien met alle middelen die je in kunt zetten.

Verder is dat dus redelijk conform aan mijn observaties op de weg :')
Jarenlang in 2 barrels rondgereden, en werd regelmatig gewoon van de weg gereden door mensen in een audi/mercedes/bmw die vonden dat ze meer recht hadden op mijn weghelft dan ik :7
Merk nu nog steeds verschil als ik onze skirre tweede auto rijd ten opzichte van onze eerste, iets duurderde (maar desondanks ook vrij truttige) auto rijd.
Als je in een oud busje rijd gaan mensen helemaal als een debiel om je heen rijden. Terwijl het juist in een traag busje met een dode hoek juist allemaal al net wat moeilijker gaat. Dus vind het zelf een beetje tragisch gedrag.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-08-22 08:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 08:50

Poekkie schreef:
Dat merk ik zelf ook wel.
En omgekeerd ook, met mijn zware SUV met trekhaak rij ik assertiever dan met het tijdelijke vervangsukkeltje. Beetje weinig relevante risico-analyse?

Maar waarom dan? Risico-analyse voor jezelf?.
Met assertief rijden is niets mis, behalve als je daarmee bedoelt dat het risico voor jezelf kleiner is, en je daarom meer risico neemt en daardoor eerder andere mensen eerder in gevaar brengt (en dat zal men vast niet bewust zo bedoelen, maar dat kan dus wel het gevolg zijn) is dat wel een beetje jammer.

Juist in de goedkopere autootjes zul je vaker jonge mensen vinden die misschien hun eerste auto hebben gekocht (minder rij-ervaring) of die nog niet zo lang in Nederland zijn en een buitenlands rijbewijs hebben (*ergernis.....). Tuurlijk is dat generaliseren, maar die kans is dus wel groter.
Dus ik vind het altijd stom dat men dan juist zo roekeloos gaat doen. En dan heb ik het niet specifiek over jou hoor. Maar het valt wel op. Ook met invoegen vanaf de snelweg, om even on-topic te blijven :D .

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 08:56

Niet bewust anderen in gevaar brengen, maar met een grotere auto zal ik wel bvb sneller invoegen of idd van die asocialen zoals de TS opzij dwingen dan met een kleine.
Ik denk dat dat eerder komt doordat (1) je zit hoger en hebt een beter overzicht, en (2) hoe je het ook draait of keert, de schade aan een SUV zal veel beperkter zijn. Als ik met een Clio bots op de autostrade is de kans op zware verwondingen veel groter dan met een Mercedes GLA met trekhaak.

Die buitenlandse rijbewijzen vind ik wat van maar da’s een ander onderwerp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 09:18

Poekkie schreef:
Niet bewust anderen in gevaar brengen, maar met een grotere auto zal ik wel bvb sneller invoegen of idd van die asocialen zoals de TS opzij dwingen dan met een kleine.
Ik denk dat dat eerder komt doordat (1) je zit hoger en hebt een beter overzicht, en (2) hoe je het ook draait of keert, de schade aan een SUV zal veel beperkter zijn. Als ik met een Clio bots op de autostrade is de kans op zware verwondingen veel groter dan met een Mercedes GLA met trekhaak.

Vind ik ook wat van, maar ik hoef ze niet blijvend invalide (met risico voor mezelf) te rijden :)) ... Dus ik word er juist eerder extra voorzichtig (en een beetje boos :D ) van dan assertief.

Denk wel dat mensen overschatten hoeveel veiliger een grote auto is. Vrachtwagens, dure auto's, goedkope auto's, er gebeuren allemaal (ernstige) ongelukken mee. Wat dat betreft sluit ik me wel aan bij mijn voorgangers. Je kunt iemand wel van de weg willen drukken. Uiteindelijk kan het heel naar uitpakken, ook voor jezelf, als blijkt dat het toch een dement omaatje met staar is wiens rijbewijs 10 jaar geleden al afgepakt had moeten worden, en die dus helemaal niet voor je aan de kant gaat omdat ze half blind is.
En er rijden simpelweg teveel van dat soort mensen rond.

Mijn rijlessen bestonden voor 80% denk ik uit omgaan met onverwachtse situaties en "debielen" op de weg, en ik maak zelf ook wel eens een fout waarbij ik blij ben dat het parkeerpaaltje vooralsnog nog de grootste schade heeft aangericht (namelijk een deuk in mijn auto). Je kunt je erover opvreten, en ook ik kan behoorlijke road rage hebben op de weg als mensen laconiek, slecht, of onveilig rijden. Maar uiteindelijk kies ik toch echt eieren voor mijn geld en kies ik er toch er toch echt voor om jezelf en anderen in veiligheid houden.

Helaas kan je alrijden geen briefje op de ruit van zo'm omaatje plakken dat het tijd is om de tram te pakken, dus uiteindelijk is het toch een kwestie van rekening met elkaar houden, en niet van demente omaatjes doodrijden :o :)) (ik chargeer :D ).

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 09:23

Poekkie schreef:
van die asocialen zoals de TS

Lekker vooroordeel dit. :')

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 09:29

Daihyo schreef:
Sinds ik motor rij, rij ik wel anders. Ik heb met lessen en rijden wel geleerd dat je er vanuit moet gaan dat iemand je niet ziet. Ik rij op de motor zelf veel defensiever. Met de auto ben ik ook defensiever gaan rijden.

En ik merk ook verschil in welk voertuig ik bestuur. Op de motor word ik echt veel over het hoofd gezien. Of denken mensen nog even makkelijker ruimte te pakken, omdat ik minder ruimte op de weg in neem ofzo. Ik zie echt de meest idiote dingen gebeuren en rij echt voorzichtiger en pak minder mijn voorrang. Je bent zoveel kwetsbaarder, terwijl andere weggebruikers veel meer risico met mij nemen op de motor.

Als ik met de clio rij, schieten mensen er nog snel even voor, blijven hangen, laten me niet invoegen, zitten in de bumper. En nee, dat kan niet zijn omdat ze me niet zien. Hij is knalrood :))

Als ik in de grote Kia Sorento rij zijn mensen ineens extreem beleefd en wachten ze wel netjes, schieten er niet voor, laten mij voor met invoegen.

Ook heel bijzonder.

Heel herkenbaar ja. Als ik met de Clio rij krijg ik nergens voorrang, ook als het wel netter is om me voor te laten (bij een wegversmalling aan beide kanten, ook als ik net iets eerder aan kom rijden gauw nog gas bijgeven zodat ze ervoor kunnen schieten). Als ik met de Lexus ben gaan mensen wel ineens aan de kant, bij dezelfde wegversmalling gas eraf en knipperen dat ik voor mag.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 09:44

Menino schreef:
Poekkie schreef:

Vind ik ook wat van, maar ik hoef ze niet blijvend invalide (met risico voor mezelf) te rijden :)) ... Dus ik word er juist eerder extra voorzichtig (en een beetje boos :D ) van dan assertief.

Denk wel dat mensen overschatten hoeveel veiliger een grote auto is. Vrachtwagens, dure auto's, goedkope auto's, er gebeuren allemaal (ernstige) ongelukken mee. Wat dat betreft sluit ik me wel aan bij mijn voorgangers. Je kunt iemand wel van de weg willen drukken. Uiteindelijk kan het heel naar uitpakken, ook voor jezelf, als blijkt dat het toch een dement omaatje met staar is wiens rijbewijs 10 jaar geleden al afgepakt had moeten worden, en die dus helemaal niet voor je aan de kant gaat omdat ze half blind is.
En er rijden simpelweg teveel van dat soort mensen rond.

Mijn rijlessen bestonden voor 80% denk ik uit omgaan met onverwachtse situaties en "debielen" op de weg, en ik maak zelf ook wel eens een fout waarbij ik blij ben dat het parkeerpaaltje vooralsnog nog de grootste schade heeft aangericht (namelijk een deuk in mijn auto). Je kunt je erover opvreten, en ook ik kan behoorlijke road rage hebben op de weg als mensen laconiek, slecht, of onveilig rijden. Maar uiteindelijk kies ik toch echt eieren voor mijn geld en kies ik er toch er toch echt voor om jezelf en anderen in veiligheid houden.

Helaas kan je alrijden geen briefje op de ruit van zo'm omaatje plakken dat het tijd is om de tram te pakken, dus uiteindelijk is het toch een kwestie van rekening met elkaar houden, en niet van demente omaatjes doodrijden :o :)) (ik chargeer :D ).

Ik vind dit eigenlijk een hele mooie post!
Kies gewoon voor veiligheid en uit je frustratie door eens goed te vloeken, maar niet door mogelijk onveilige situaties te creëren. Er gebeuren dagelijks te veel ongelukken om nog te denken: ik ben superman achter het stuur, gebeurt mij niet!

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 09:48

little_birdy schreef:
Ik had dus vandaag weer een lekkere harry .
Reed 120 op de rechterbaan en er kwam net een auto mij inhalen,
Tegelijkertijd komt er iemand de invoegstrook oprijden die duidelijk zag dat ik er reed en er 1 naast me zat met 2kmpu verschil,
Toch besloot diegene dat het handig was om precies naast me te gaan rijden en door me heen in te willen voegen.
Tsja dan heb je ook een gebrek aan inzicht in je donder.
Voor mijn verdediging voor en na mij reed niemand _O-
Uiteindelijk ben ik meteen opgeschoven zodra de inhaler voorbij was.
Maar echt bijdehand was het niet van de invoeger

Ik had een vergelijkbare situatie een poosje geleden. Met dat verschil dat ik met een paard op de trailer reed en de invoeger een hele grote gele Jumbo vrachtwagen was.
Ik denk niet dat de vrachtwagenchauffeur kon zien dat er 1 naast mij zat te slakken maar de invoegstrook was lang, recht en overzichtelijk, hij had met gemak kunnen zien dat hij achter mij had kunnen invoegen en had echt geen "ik druk van je weg actie" hoeven inzetten.

Ik heb teruggeschakeld en een flinke dot gas erop erbij gegeven en de slakkende inhaler en meneer Jumbo het even samen laten uitzoeken.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 10:00

In de C3 van mjn schoonmoeder pikken mensen je voorrang bij een wegversmalling.
Als ik in onze bus rijd doen ze dat niet.

Mijn man rijdt motor.
Door hem heb ik geleerd om geen ruiten te sproeien als er een motor achter je zit.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 10:37

luuntje schreef:
Mijn man rijdt motor.
Door hem heb ik geleerd om geen ruiten te sproeien als er een motor achter je zit.

Volgens mij mag je dat officieel helemaal niet doen rijdend. Maar ik kan daar nergens iets over terug vinden. Dus zal wel niet kloppen dan…

Ik vind het als automobilist ook irritant trouwens. Want als er spetters op mijn raam komen, gaan mijn automatische ruitenwissers ook gelijk. En dat maakt het zelden tot nooit beter voor mijn raam, dus dan moet ik ook sproeien.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 11:14

Sanet schreef:
Volgens mij mag je dat officieel helemaal niet doen rijdend. Maar ik kan daar nergens iets over terug vinden. Dus zal wel niet kloppen dan...

Lijkt me ook vrij onlogisch dat dat niet zou mogen? Er kan toch al rijdend iets op je ruit komen wat je eraf wil hebben om het zicht goed te houden? :?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 11:24

luuntje schreef:
Mijn man rijdt motor.

Of kauwgum, sigaretten of iets anders uit het raam gooien. Ook heel vervelend...
Het mag overigens wel allemaal. Maar als motorrijder is het niet tof en kan gevaarlijke situaties opleveren.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 11:43

ik zou niet weten waarom je kauwgum of sigaretten uit de auto moet gooien, vind dat gewoon asociaal gedrag.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 11:44

Mag je roken tijdens het rijden dan? Ik dacht dat je altijd je handen vrij moest hebben?

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 11:54

Daihyo schreef:
luuntje schreef:
Mijn man rijdt motor.

Of kauwgum, sigaretten of iets anders uit het raam gooien. Ook heel vervelend...
Het mag overigens wel allemaal. Maar als motorrijder is het niet tof en kan gevaarlijke situaties opleveren.

Afval op straat gooien mag niet hoor :)

Poekkie schreef:
Mag je roken tijdens het rijden dan? Ik dacht dat je altijd je handen vrij moest hebben?

Je moet je voertuig onder controle kunnen houden, er staat niets specifieks in over roken, eten of drinken achter het stuur. Persoonlijk rij ik meestal met één hand aan het stuur (tenzij het bijvoorbeeld druk is), dus ik kan prima met de andere hand een flesje openmaken en een slok drinken nemen. Voor roken geldt hetzelfde. (anders zou het ook niet logisch zijn dat er een asbak in een auto zit)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 12:02

Binnen gemeentegrenzen als er een afvalverordening is niet. Maar dat geldt niet voor snelwegen (=rijksverantwoordelijkheid). Volgens mij is daar geen verbod op. En ik weet niet of je recent goed in de berm en op de weg gekeken hebt? Niet iedereen houdt zich daar dan aan. Er wordt zo ontzettend veel uit het raam gegooid, niet normaal.