Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Mindim schreef:Lara_Silver schreef:Dan doe ik toch iets goed. In mijn 13 jaar rijbewijs nog geen ongeluk gehad, noch veroorzaakt. Dat ik in mijn laan blijf, wil niet zeggen dat ik insukkel of passief autorijd. Ik ben ook niet degene die uitremt, noch diegene die iemand zou gaan rammen omdat hij me uitremt.
Misschien zijn die medeweggebruikers toch niet zo erg, vloeken ze enkel wat in de auto over die rigide weggebruiker die denkt omdat ze een suv heeft, geen medewerking hoeft te verlenen. Misschien is het wel juist door de anticiperende weggebruiker dat jij nog geen ongelukken hebt gehad.
prompter schreef:Wat bijzonder, dat sommigen in de auto stappen met het idee dat ze anderen iets kunnen leren (instructeurs uitgezonderd). Ik stap in de auto met het plan om van A naar B te gaan, onderweg idioten te ontwijken en waar mogelijk anderen het wat makkelijker te maken. Niet het idee dat het mijn taak is om anderen wat bij te brengen.
Exitium schreef:little_birdy schreef:Ik had dus vandaag weer een lekkere harry .
Reed 120 op de rechterbaan en er kwam net een auto mij inhalen,
Tegelijkertijd komt er iemand de invoegstrook oprijden die duidelijk zag dat ik er reed en er 1 naast me zat met 2kmpu verschil,
Toch besloot diegene dat het handig was om precies naast me te gaan rijden en door me heen in te willen voegen.
Tsja dan heb je ook een gebrek aan inzicht in je donder.
Voor mijn verdediging voor en na mij reed niemand![]()
Uiteindelijk ben ik meteen opgeschoven zodra de inhaler voorbij was.
Maar echt bijdehand was het niet van de invoeger
Dat is dus een voorbeeld waarin ik wel gewoon rechts was blijven rijden
Mindim schreef:Menino schreef:Ik ga eigenlijk altijd opzij, als niemand links zit te "slakken" (aka, op hetzelfde tempo of 1 km/u harder naast je rijdt). Dan gaat het gewoon niet en dan houdt mijn verantwoordelijkheid ook op wat dat betreft. Als ik invoeg anticipeer ik ook altijd op een lege ruimte, maar het komt idd ook wel eens voor dat er gewoon echt ergens niet genoeg ruimte is, of ik idd niet genoeg vaart kan maken om erbij te komen. Dan kan ik erg gefrustreerd raken als iemand met genoeg ruimte rechts blijft rijden.
Wel eens gehad dat het heel rustig was, ik een beetje in gedachte zat - want extreem rustig - en er iemand in wilde voegen met genoeg ruimte (waardoor ik niet opzij schoof) voor en achter, en die begon te toeteren, middelvinger opsteken en duidelijk in zijn auto zat te schreeuwen omdat ik niet opschoof. Dat vond ik wel wat overdreven
Maar als je een dure auto rijdt, krijg je die rechten er automatisch bij kennelijk
Denk dat dat weinig met een dure auto te maken heeft. Denk dat de onoplettendheid ergert en of je dan in een panda rijdt of on een BMW x... dat maakt dan niks uit
Poekkie schreef:Dat merk ik zelf ook wel.
En omgekeerd ook, met mijn zware SUV met trekhaak rij ik assertiever dan met het tijdelijke vervangsukkeltje. Beetje weinig relevante risico-analyse?
Poekkie schreef:Niet bewust anderen in gevaar brengen, maar met een grotere auto zal ik wel bvb sneller invoegen of idd van die asocialen zoals de TS opzij dwingen dan met een kleine.
Ik denk dat dat eerder komt doordat (1) je zit hoger en hebt een beter overzicht, en (2) hoe je het ook draait of keert, de schade aan een SUV zal veel beperkter zijn. Als ik met een Clio bots op de autostrade is de kans op zware verwondingen veel groter dan met een Mercedes GLA met trekhaak.
Die buitenlandse rijbewijzen vind ik wat van maar da’s een ander onderwerp.
Daihyo schreef:Sinds ik motor rij, rij ik wel anders. Ik heb met lessen en rijden wel geleerd dat je er vanuit moet gaan dat iemand je niet ziet. Ik rij op de motor zelf veel defensiever. Met de auto ben ik ook defensiever gaan rijden.
En ik merk ook verschil in welk voertuig ik bestuur. Op de motor word ik echt veel over het hoofd gezien. Of denken mensen nog even makkelijker ruimte te pakken, omdat ik minder ruimte op de weg in neem ofzo. Ik zie echt de meest idiote dingen gebeuren en rij echt voorzichtiger en pak minder mijn voorrang. Je bent zoveel kwetsbaarder, terwijl andere weggebruikers veel meer risico met mij nemen op de motor.
Als ik met de clio rij, schieten mensen er nog snel even voor, blijven hangen, laten me niet invoegen, zitten in de bumper. En nee, dat kan niet zijn omdat ze me niet zien. Hij is knalrood
Als ik in de grote Kia Sorento rij zijn mensen ineens extreem beleefd en wachten ze wel netjes, schieten er niet voor, laten mij voor met invoegen.
Ook heel bijzonder.
Menino schreef:Poekkie schreef:Niet bewust anderen in gevaar brengen, maar met een grotere auto zal ik wel bvb sneller invoegen of idd van die asocialen zoals de TS opzij dwingen dan met een kleine.
Ik denk dat dat eerder komt doordat (1) je zit hoger en hebt een beter overzicht, en (2) hoe je het ook draait of keert, de schade aan een SUV zal veel beperkter zijn. Als ik met een Clio bots op de autostrade is de kans op zware verwondingen veel groter dan met een Mercedes GLA met trekhaak.
Die buitenlandse rijbewijzen vind ik wat van maar da’s een ander onderwerp.
Vind ik ook wat van, maar ik hoef ze niet blijvend invalide (met risico voor mezelf) te rijden... Dus ik word er juist eerder extra voorzichtig (en een beetje boos
) van dan assertief.
Denk wel dat mensen overschatten hoeveel veiliger een grote auto is. Vrachtwagens, dure auto's, goedkope auto's, er gebeuren allemaal (ernstige) ongelukken mee. Wat dat betreft sluit ik me wel aan bij mijn voorgangers. Je kunt iemand wel van de weg willen drukken. Uiteindelijk kan het heel naar uitpakken, ook voor jezelf, als blijkt dat het toch een dement omaatje met staar is wiens rijbewijs 10 jaar geleden al afgepakt had moeten worden, en die dus helemaal niet voor je aan de kant gaat omdat ze half blind is.
En er rijden simpelweg teveel van dat soort mensen rond.
Mijn rijlessen bestonden voor 80% denk ik uit omgaan met onverwachtse situaties en "debielen" op de weg, en ik maak zelf ook wel eens een fout waarbij ik blij ben dat het parkeerpaaltje vooralsnog nog de grootste schade heeft aangericht (namelijk een deuk in mijn auto). Je kunt je erover opvreten, en ook ik kan behoorlijke road rage hebben op de weg als mensen laconiek, slecht, of onveilig rijden. Maar uiteindelijk kies ik toch echt eieren voor mijn geld en kies ik er toch er toch echt voor om jezelf en anderen in veiligheid houden.
Helaas kan je alrijden geen briefje op de ruit van zo'm omaatje plakken dat het tijd is om de tram te pakken, dus uiteindelijk is het toch een kwestie van rekening met elkaar houden, en niet van demente omaatjes doodrijden![]()
(ik chargeer
).
little_birdy schreef:Ik had dus vandaag weer een lekkere harry .
Reed 120 op de rechterbaan en er kwam net een auto mij inhalen,
Tegelijkertijd komt er iemand de invoegstrook oprijden die duidelijk zag dat ik er reed en er 1 naast me zat met 2kmpu verschil,
Toch besloot diegene dat het handig was om precies naast me te gaan rijden en door me heen in te willen voegen.
Tsja dan heb je ook een gebrek aan inzicht in je donder.
Voor mijn verdediging voor en na mij reed niemand![]()
Uiteindelijk ben ik meteen opgeschoven zodra de inhaler voorbij was.
Maar echt bijdehand was het niet van de invoeger
luuntje schreef:Mijn man rijdt motor.
Door hem heb ik geleerd om geen ruiten te sproeien als er een motor achter je zit.
Sanet schreef:Volgens mij mag je dat officieel helemaal niet doen rijdend. Maar ik kan daar nergens iets over terug vinden. Dus zal wel niet kloppen dan...
luuntje schreef:Mijn man rijdt motor.
Door hem heb ik geleerd om geen ruiten te sproeien als er een motor achter je zit.
Daihyo schreef:luuntje schreef:Mijn man rijdt motor.
Door hem heb ik geleerd om geen ruiten te sproeien als er een motor achter je zit.
Of kauwgum, sigaretten of iets anders uit het raam gooien. Ook heel vervelend...
Het mag overigens wel allemaal. Maar als motorrijder is het niet tof en kan gevaarlijke situaties opleveren.
Poekkie schreef:Mag je roken tijdens het rijden dan? Ik dacht dat je altijd je handen vrij moest hebben?