Wat is jullie waterverbruik?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Wat is jullie waterverbruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 15:42

Ik probeer zoveel mogelijk op mijn werk te gaan maar nu met de vakantie ben ik veel thuis.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 16:27

Ik heb even gekeken, en mijn waterverbruik is heel erg laag (14m3 per jaar / 38 liter per dag)

Maar ik betaal standaard €51 zuiveringsheffing voor een eenpersoonshuishouden, en 70,99 + 65,42 watersysteemheffing. (€187,41 aan waterschapsbelastingen per jaar)

Aan het waterschap betaal ik €85,20 per jaar (7,10 per maand)

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 17:07

Wij zijn al redelijk zuinig maar ik probeer toch nog meer mijn best te doen door dit topic. Is er handzeep die de planten bijvoorbeeld mogen dan vang ik dat ook op

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 17:18

69m3 met 2 man. Is naar mijn gevoel te veel, terwijl we echt zuinig proberen te zijn.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 17:22

Ania schreef:
69m3 met 2 man. Is naar mijn gevoel te veel, terwijl we echt zuinig proberen te zijn.

Wij 70m3 met z’n tweeën, vorig jaar 80m3. We hebben wel een flinke tuin. Planten wel uitgezocht of ze tegen drogere zandgrond kunnen.

We zijn korter gaan douchen om gas te besparen, dat werkt natuurlijk ook door in het waterverbruik. Ook hebben we een quooker ipv minutenlang wachten tot er warm water uit de kraan komt.

_Floortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 17:24

Wij wonen pas sinds februari in dit huis, en kunnen ons verbruik nog niet inzien :(. Ik vind dat wel lastig, want ik zou best graag een beetje inschatten of ons verbruik nu redelijk is, of dat we nog verder moeten bezuinigen.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 17:34

Dan schrijf je elke zoveelste van de maand je meterstand op en rekent het zelf uit? :)

_Floortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 17:36

Wij kunnen zelf niet zo goed bij de meterstand (huurwoning), anders zou dat inderdaad een goed idee zijn!

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 17:38

Huh, kun je niet gewoon bij de meterkast komen? Ik heb tot nu toe bij elke huurwoning zelf mijn meterstanden kunnen (en ook moeten) aflezen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 17:47

_Christina schreef:
Huh, kun je niet gewoon bij de meterkast komen? Ik heb tot nu toe bij elke huurwoning zelf mijn meterstanden kunnen (en ook moeten) aflezen.

De watermeter zit niet persé in de meterkast hoor. Ik heb een koopwoning en ik heb alleen electriciteit in de meterkast. De watermeter zit in de kelder en de gasmeter in een keukenkastje (lekker handig als je ook maar 4 onderkastjes hebt....).

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 17:58

_Christina schreef:

Mijn watermeter zit in de wc :+ wel makkelijk uit te lezen overigens, maar super lelijk boven de stortbak. Maar in mijn vorige woning zat hij onder het kruipluik, dat was lastiger maar wel uit het zicht. De watermeter zit dus niet standaard in de meterkast.

Ik heb 65m3 verbruikt dit jaar, dat is zo’n 11m3 meer dan vorig jaar. Komt denk ik door de bath bucket die ik gekocht heb voor de kinderen.

demiyolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 18:08

Naar aanleiding van dit topic heb ik het gemiddelde verbruik per dag berekend van afgelopen jaar; 500 liter drinkwater per dag met 3 (vaker 4) personen. Ik vind het best beschamend.... Dus reden te meer om naast bezuinigen op gas en stroom ook te kijken naar het water.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 18:28

Sorry scheef verwoord (meterkast moest meters zijn), de meters zitten inderdaad niet altijd allemaal in de meterkast maar dat neemt niet weg dat ze altijd goed bereikbaar moeten zijn (dacht ik tenminste) zodat je ze kunt aflezen en bv ook de toevoer kunt afsluiten in geval van nood. Bij water zit dat (naar mijn ervaring altijd) voor of na de meter. Vandaar dat ik het vreemd vind als men er niet zomaar bij kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 18:44

Mijn waterverbruik zit bij mijn huurprijs in, ik heb geen idee hoeveel ik per jaar verbruik.

Maar, over dat douchen, waar, imo, iedereen zo spastisch over doet, ik douche 2x per dag, minimaal 2 minuten, want zolang doet mijn elektrische tandenborstel erover ( ik poets onder de douche), en de rest is met een minuut schoon. Ook haar wassen heb ik geen minuten voor nodig. Ik gok dat ik per dag 6 minuten douche.. Zijn dat dan echt de kosten?

(Ik eet overigens nog liever een boterham minder dan dat ik dat ga minderen, hoor 8-) hygiene boven alles) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 18:57

Met douchen gebruik je ongeveer 6 liter per minuut dus met 6 minuten douchen zit je dan op een 36 liter per dag ongeveer.

Als je dat elke dag doet zit je dus op 13.140 liter of terwijl zo'n 13 kuub.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-22 19:03

Nielojram schreef:
Mijn waterverbruik zit bij mijn huurprijs in, ik heb geen idee hoeveel ik per jaar verbruik.

Maar, over dat douchen, waar, imo, iedereen zo spastisch over doet, ik douche 2x per dag, minimaal 2 minuten, want zolang doet mijn elektrische tandenborstel erover ( ik poets onder de douche), en de rest is met een minuut schoon. Ook haar wassen heb ik geen minuten voor nodig. Ik gok dat ik per dag 6 minuten douche.. Zijn dat dan echt de kosten?

(Ik eet overigens nog liever een boterham minder dan dat ik dat ga minderen, hoor 8-) hygiene boven alles) )

Ja dat zijn behoorlijk de kosten. En waarom twee keer per dag? Zelfs elke dag douchen is meestal niet nodig, tenzij je veel zweet of lichamelijk werk verricht. Om de dag vind ik prima en 1 x per week haren wassen en dan douche ik uiteraard langer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 19:09

Suzanne F. schreef:
[

Ja dat zijn behoorlijk de kosten. En waarom twee keer per dag? Zelfs elke dag douchen is meestal niet nodig, tenzij je veel zweet of lichamelijk werk verricht. Om de dag vind ik prima en 1 x per week haren wassen en dan douche ik uiteraard langer.

's Morgens om wakker te worden, en 's avonds om schoon te worden.
Vroegah aan de wasbak in het ouderlijk huis mijzelf gewoon gepoetst, maar toen ik op mijzelf ging wonen merkte ik dat je met douchen sneller schoner was.

Ik heb momenteel vakantie, en geen paard meer, dus douche 1x per dag, ook prima.
Behalve vandaag want ja ( wakker worden) en daarna als een hysterische mijn woonkamer compleet uitgesopt, en met dit weer druipt het van mij af :D

Nouja, ik vind douchen gewoon fijn en efficiënt, om schoon te worden.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 19:11

Wij 45kuub per jaar met 2 personen en 1x per week 3 personen.
120 euro per jaar

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 19:30

Volgens Vitens gebruikt een gemiddelde douchekop 9 liter per minuut en een regendouche 20 := Er staat ook dat er gemiddeld 8 munten gedouched wordt. Oftewel 72 liter vs 160. En ik vind een regendouche wel zo fijn, maar voor het watergebruik dus niet echt aan te raden.,

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 20:28

_Christina schreef:
Sorry scheef verwoord (meterkast moest meters zijn), de meters zitten inderdaad niet altijd allemaal in de meterkast maar dat neemt niet weg dat ze altijd goed bereikbaar moeten zijn (dacht ik tenminste) zodat je ze kunt aflezen en bv ook de toevoer kunt afsluiten in geval van nood. Bij water zit dat (naar mijn ervaring altijd) voor of na de meter. Vandaar dat ik het vreemd vind als men er niet zomaar bij kan.

Die vlieger gaat niet altijd op. Mijn meter zit in een kruipruimte waar ik amper in pas en ik moet altijd veel moeite doen om hem af te lezen. Hij zit ook op de benedenverdieping, terwijl mijn appartement op de tweede verdieping is.Mijn aansluiting/kraantje die ik open of dicht kan draaien, zit bij het toilet in mijn appartement.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 21:08

Ik heb ooit bij een bedrijf gewerkt, waar ook de waterrekeningen werden gemaakt. In de oude stadswijken zitten de meters soms op de gekste plekken, zoals achter een luikje in het plafond van de WC, of net buiten het huis onder een luik in de straat. Of in een appartementencomplex in een kast buiten het huis op de gemeenschappelijke gang. Heel veel in de kruipruimtes ook, ik had soms echt medelijden met de meteropnemers die allerlei capriolen uit moesten halen om die dingen af te kunnen lezen.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 23:52

Net als bij ons dus de meter in de tuin onder een struik op 10 meter gok ik van ons huis. Omdat daar vroeger de boerderij stond 8-) dus ik heb geen goed beeld wat we verbruiken. Sproeien gaan met een pomp. Alleen de bloemetjes op het terras krijgen leidingwater (met de slang onderweg naar de paardenwaterbak) we zijn wel ff korter gaan douchen en dat soort kleine dingetjes.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 23:59

Interessant! Weer wat geleerd :)* Heb ik blijkbaar met elke woning geluk gehad er makkelijk bij te kunnen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 09:06

Moestuin schreef:
Wij kregen een brief toen we boven de 100 gingen dat je dan grootverbruiker was of iets in die aard en je dan extra moet betalen. Misschien heeft het daarmee te maken.

En bijzonder? Gho, wij gaan erg zuinig met water om. Geen verspilling door omver gelopen kuipen water (vlotters) tuinieren doen ecologisch (mulchen waardoor water geven nagenoeg overbodig is. Vaatwas en wasmachine zijn bij de zuinigste in hun klasse etc.

Je betaal ook per grootte van de je aansluiting/meter. Misschien kun je daar nog wat mee besparen door die door een kleinere te vervangen

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 09:51

Besparen op je waterverbruik is natuurlijk goed. Feit is dat drinkwater in NL eigenlijk spotgoedkoop is. De meeste mensen kunnen geld besparen door minder warm water te gebruiken, want in de meeste woningen wordt dat verwarmd met gas.