Niet veilig voelen in eigen huis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 16:05

MarjanB schreef:
En als je wat plaatst zou ik het doen in de trant van:

Wellicht hebben jullie de auto van de dierenbescherming zien staan. De beste man gaf aan dat hij zelden zulke goed verzorgde honden tegen komt. De melding is dan ook gelijk afgedaan en er wordt ook niet meer ingegaan op nieuwe meldingen. Helaas hebben wij wat last van pesterijen, mochten jullie vragen hebben, dan horen we het graag!

Weet niet of dit helemaal goed is, in principe moeten ze wel op meldingen in gaan. Bij buren een aantal boerderijen verderop komen ze meerdere malen per jaar. Niet geheel onterecht, maar ze kunnen er ook niets mee met de meldingen. Ken iemand die bij de dierenbescherming werkt en deze zegt dat ze toch elke melding moeten nagaan, ook al is een adres bekend.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 16:07

Dees schreef:
Ik denk dat wanneer je die foto met dat hondenontbijt gaat delen in de buurtapp met daarbij verwijzing naar klachten over hoe ze verzorgd worden....

Je dan voortaan echt door het leven gaat als de buurtgek.

Ik moest zelf al gniffelen om dat kleurige voer, want... das toch niet helemaal gewoon, zullen we maar zeggen.
En dan ook nog de hele buurt lastig vallen met jouw persoonlijke buurt-besonges.... koek-koek.

Ga er toch gewoon boven staan. Kaf dat mens een keer de huid vol als je het echt niet houden kan, maar hou er verder over op. Je laat dit met jezelf gebeuren.

Leestip: Stephen Covey, the circle of influence.

:D zo een idee zou ik ook hebben als een buur zijn vuile was en hondenfoto's op een collectieve Whatsapp groep zou zetten. Maar goed we kunnen nog zo zeer herhalen aan TS dat ze erboven moet staan, ze kan alleen zelf haar gevoelens hierbij gaan bijsturen... Of verhuizen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 16:33

Een wijkagent is vaak moeilijk te bereiken en dan komen ze een keer en daar na is het moeilijk om contact te houden. Wat zeggen je andere buren er van weet je dat?

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 17:19

marleen_usar schreef:
Een wijkagent is vaak moeilijk te bereiken en dan komen ze een keer en daar na is het moeilijk om contact te houden. Wat zeggen je andere buren er van weet je dat?

Deze uitspraak vind ik nog al generaliserend. Contact opnemen met de wijkagent lijkt mij de enige, juiste beslissing. Als het dan escaleert is er in ieder geval iets geregistreerd. Het doet er ook niet toe wat de overige buren ervan vinden, daar moet je je leven niet door laten leiden. Iedereen vindt toch altijd wel wat. Bovendien hebben de buren er ook niks mee te maken.

Dit topic volg ik al een tijd en ik heb het erg met je te doen TS. Al een paar keer heb ik gedacht te reageren.
Ik ben het met veel van mijn voorgangers eens, niemand een bericht sturen. Niet je directe buren, niet de vervelende buurvrouw en niet in de app. Jij bent niemand een excuus of verantwoording schuldig. Door erop in te gaan geef je voedingsbodem. Echt negeren en een keer een harde nee verkondigen dat je geen contact meer wil, en je zelf daar ook aan houden.

Overigens herken ik de houding van je vriend, dit zou mijn vriend ook doen. Voor mij is dit een beetje hetzelfde wat ik zou doen als mijn paard bang is: doen alsof het er niet is en doorgaan. Om een signaal af te geven dat je het niet groter moet maken dan het is. Hiermee bedoel ik niet dat je je aanstelt, want echt, ik snap hoe je je voelt. Maar het is soms wel een duwtje in de rug naar het juiste gedrag.

Sterkte met de situatie.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 17:26

Little_Gift schreef:
Niks uitleggen aan andere buren en niks in de groepsapp. Dan doe je net zoals zij doet immers en de buren gaven al aan er niet tussen te willen zitten en geen boodschap mee te hebben dus als jij ze nu ook dingen gaat uitleggen en zelfs de groepsapp ervoor aanwendt waar iedereen het wel moet lezen, dan doe je net zoals zij en gaan de andere buren ook jou lastig beginnen vinden.

Sta erboven.

Dit

Alles is voor die lui olie op het vuur.
Negeer ze gewoon, zoals ook je vriend doet. Zo gek is het niet wat hij doet.
Kom je haar tegen zeg je goedendag, want dan ben je gewoon beleefd, maar mee niet doen.
Wil ze je dan aanspreken, sorry buuf, geen tijd en door lopen.
Geen app, geen brieven, ook niet met de buren. Jij hebt immers niets uit te leggen, want het is gewoon oke wat je doet.
Komt een buur verhaal halen dan zeg je, mocht je hinder hebben wil ik je graag uitnodigen voor een kop koffie als mijn vriend er ook is. Heb je geen hinder wil ik het over die kwestie niet hebben, altijd welkom voor zo een bakkie :)

Laat je niet zo op de kast jagen, dat is wat ze wil, dat is wat jij doet. Zij heeft elke keer haar zin.

Afspraak met alleen nog maar een wijkagent of mediator over deze kwestie, samen met je vriend erbij.
En verder niets, met niemand.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 17:27

MarjanB schreef:

Wellicht hebben jullie de auto van de dierenbescherming zien staan. De beste man gaf aan dat hij zelden zulke goed verzorgde honden tegen komt. De melding is dan ook gelijk afgedaan en er wordt ook niet meer ingegaan op nieuwe meldingen. Helaas hebben wij wat last van pesterijen, mochten jullie vragen hebben, dan horen we het graag!

Dit dus :j

Maar dus alleen als het je niet lukt om er boven te staan / de buurvrouw eens flink van repliek te dienen en als je er vervelend gevoel bij hebt dat de buren wellicht de wildste verhalen gaan bedenken / te horen krijgen van de vervelende buuf.

Dat jij dan even kort jouw verhaal hebt gedaan, vooral met het verzoek om overlast bij jou te melden.
Dan staat het niet zo als een vete uitvechten en de buren erbij betrekken, maar is het functioneel zeg maar :)

candalisa

Re: Niet veilig voelen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-22 19:29

Ja ergens klopt het wat jullie zeggen tot nu toe heb ik haar zoveel mogelijk genegeerd maar dan nog haalt ze de bloed onder mijn nagels uit. Ik vind het gewoon erg kwetsend omdat het niet terecht is ze verzint haar eigen waarheid en kom niet aan mijn honden … ik Vind het achter mijn rug om zo naar ik ben al iemand die zich snel wat aantrekt wat andere vinden (en ja dat is mijn probleem) maar probeer het altijd goed voor een ander Te maken dus dit voelt als een steek onder water. Ik hoorde net dat ze weer voor 3 maanden gaan vertrekken en mijn hart maakte een sprongetje dat ik dan 3 maanden mijzelf kan zijn in mijn eigen huis.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 01:46

Ik moet eerlijk zeggen dat ik bij die foto's van de maaltijden eerder wat vraagtekens krijg, dan als je het gewoon normaal aanbiedt. Het is lief hoor en je doet je best, maar misschien wel wat TE.

Buren zou ik er verder niet bij betrekken. Wij woonden aan een woonerf en hadden met beide kanten na een tijdje problemen. Wij zaten hun en hun spelende kinderen in de weg, maar dat ging ook ten koste van onze auto op de oprit bijv.

Ben eerst altijd netjes gebleven, maar op een gegeven moment ben ik tegen 1 kant flink tekeer gegaan. Ik stond in de deuropening en mijn man kwam kijken en die stond nog achter de deur, maar kreeg bijna de slappe lach en kon het echt niet voor mij opnemen op dat moment.
Hij had daarvoor weleens nog met ze gesproken, dus wel zijn best gedaan.

Ondanks dat mensen het vast wel wisten en hebben gehoord, bleef ik de rest wel netjes groeten of een praatje mee maken. We zaten niet in een groepsapp en zou ook verder niks met anderen bespreken, tenzij ze ernaar vragen of toch ook klachten hebben.

En je moet soms ook een beetje oppassen. Mensen roddelen ook. Mensen hebben weleens staan klagen over een andere buur tegen ons en vervolgens zag je ze leuk en vrolijk samen. Dan ben ik blij dat ik niks heb gezegd. Zoek het lekker uit samen.

Tenzij er natuurlijk echt iets ernstigs aan de hand is. Zou ik echt vermoedens hebben dat jij je honden mishandeld, zou ik misschien vragen of anderen ook iets hebben gezien en of gehoord.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 06:05

Maar ga je nu de wijkagent erbij betrekken of laat je het maar zo?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 07:06

Mensen die zo graag roddelen en er een dagtaak van kunnen maken hebben zelf gewoon geen interessant leven. Zo kan je er ook tegen aan kijken. De buurvrouw weet gewoon dat ze jou er mee raakt, ik zou proberen daar wat aan te gaan doen ipv anderen er bij te betrekken. Benader anderen wel met de mededeling: heb je overlast kom bij mij en hier is mijn 06. Denk dat je daar meer mee gaat winnen uiteindelijk.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 10:30

MarjanB schreef:

Dit! En dan inderdaad evt aangeven dat mocht er toch overlast zijn ze je persoonlijk mogen aanspreken.

Verder niet te veel uitleg willen geven, mensen willen dat niet horen. Hou het kort, krachtig en bij de feiten waar ze wat aan hebben. Ik had zelf het berichtje van Marjan niet beter kunnen typen.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-22 11:17

Ik heb de wijkagent gemaild met vragen omtrent het filmen en vragen over hoe ik moet handelen met onterechte beschuldigingen van overlast meer heb ik niet toegevoegd ik zou binnen 5 dagen gebeld worden dus verder weet ik niet wat ze ermee doen.
Ik wil juist laten zien dat ik er niet aan mee doe dus als de andere buren vragen hebben kunnen ze bij mij terecht maar ik ga ze er niet voor aan spreken

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 11:55

candalisa schreef:
Ik heb de wijkagent gemaild met vragen omtrent het filmen en vragen over hoe ik moet handelen met onterechte beschuldigingen van overlast meer heb ik niet toegevoegd ik zou binnen 5 dagen gebeld worden dus verder weet ik niet wat ze ermee doen.
Ik wil juist laten zien dat ik er niet aan mee doe dus als de andere buren vragen hebben kunnen ze bij mij terecht maar ik ga ze er niet voor aan spreken

Hoe bedoel je dit? Als anderen niet weten hoe of wat weten ze ook niet dat je er voor open staat.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 12:00

meggiemeg schreef:
candalisa schreef:

Hoe bedoel je dit? Als anderen niet weten hoe of wat weten ze ook niet dat je er voor open staat.

Ze wil zich niet tot het niveau van de buurvrouw verlagen en de buren meetrekken in het geroddel en zwart maken van iemand. Vermoed ik tenminste ;)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 12:04

Een neutraal berichtje zoals dat wat Marjanb schrijft naar de buren toe in een app kan je juist wel helpen. De buren zullen daar toch aan terugdenken als je buurvrouw weer eens aan het roddelen is.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-22 12:28

Idd ik wil niet alle buren erin betrekken dat ze denken dat ik aan haar mee roddel mee doe. De buren onderling hebben ook contact met elkaar dus daar is al het een en ander besproken.
Het is gewoon lastig wat het beste optie is want ik wil graag mijn kant vertellen maar aan de andere kant kunnen ze denken pfff wat een gezeur zeg.
Gelukkig ziet onze buurman ook dat ze nu echt treiteren en helpt hij mee met oplossingen. Als ik de honden meeneem zet ik mijn auto voor onze deur zodat de honden niet de straat over rennen naar de auto. Nu is het al zo erg dat als ik de auto er neer zet en de riemen om ga doen de buurvrouw snel haar auto erachter parkeert zodat ik mijn kofferbak niet open kan doen. Nu moet ik erop letten dat ik mijn auto andersom neerzet met de achterkant bij mijn buurman. Het zijn allemaal kleine dingetjes die uiteindelijk grote irritaties worden.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 12:45

Dat gaat echt heel ver zeg..
Ik zou ter plekke de politie bellen als ze dat nog een keer flikt. En filmen als bewijs, zodat ze niet ineens de zielige buurvrouw uit kan hangen als de politie er is.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 12:48

candalisa schreef:
Idd ik wil niet alle buren erin betrekken dat ze denken dat ik aan haar mee roddel mee doe. De buren onderling hebben ook contact met elkaar dus daar is al het een en ander besproken.
Het is gewoon lastig wat het beste optie is want ik wil graag mijn kant vertellen maar aan de andere kant kunnen ze denken pfff wat een gezeur zeg.
Gelukkig ziet onze buurman ook dat ze nu echt treiteren en helpt hij mee met oplossingen. Als ik de honden meeneem zet ik mijn auto voor onze deur zodat de honden niet de straat over rennen naar de auto. Nu is het al zo erg dat als ik de auto er neer zet en de riemen om ga doen de buurvrouw snel haar auto erachter parkeert zodat ik mijn kofferbak niet open kan doen. Nu moet ik erop letten dat ik mijn auto andersom neerzet met de achterkant bij mijn buurman. Het zijn allemaal kleine dingetjes die uiteindelijk grote irritaties worden.

Dan denken ze dat maar. Jij hebt er last van en jij ondervind klachten van het hele gedoe. Wat je buren denken moet je je niks van aantrekken

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 12:58

Ik zou ik dat soort gevallen de buurvrouw gewoon terug filmen en zeggen dat je een dossier opbouwt. Beetje van je afbijten!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 14:38

Ik zou dat mens gewoon uitlachen, en voor de rest negeren. Klaar. Dan is de lol er zo vanaf. Dat geneuzel.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 16:53

Juist om dit soort gedoe te voorkomen en jezelf beter er uit te laten komen naar de buurt zou ik dus wel ze persoonlijk benaderen, in elk geval de buren die erg dichtbij wonen, die zouden tenslotte het meeste overlast kunnen ervaren als dat er zou zijn, gewoon even melden dat je het vervelend zou vinden als er eens een keer wat overlast is en dat ze dat dan bij jou willen melden, 06 nummer geven en klaar. Verder niets, paar minuten werk en klaar. Hier geef je mee aan dat je welwillend ben en een goede buur wilt zijn. Plus dat je de vervelende roddelende buurvrouw uitschakelt, iemand die het geen biet scheelt of er overlast is zal dat niet doen. Plus je hebt op een positieve manier weer even contact.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 17:43

Daarom, als je niks van contact hebt met de andere buren of je zelfs verwijdert uit de buurt-app, dan kan het juist de indruk wekken dat je geen interesse hebt in een goed burencontact.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 21:17

pmarena schreef:
Daarom, als je niks van contact hebt met de andere buren of je zelfs verwijdert uit de buurt-app, dan kan het juist de indruk wekken dat je geen interesse hebt in een goed burencontact.

Wat is goed burencontact? Voor mij is dat voor elkaar klaar staan als dat nodig is, als je iemand ziet (in de verte wat bij ons vaak het geval is) even zwaaien, of als je beide bezig bent op de grens van je perceel een praatje maken. De deur platlopen hou ik niet van en geeft vaak meer gedoe als ik dat zo om me heen zie. Onze nieuwe buurvrouw kwam ook even aanwaaien om kennis te maken en ze gaf ook aan ik breng een hoop kids mee, 7 stuks, als de herrie te veel wordt trek aan de bel, hier heb je mijn nummer. Dat vond ik nu erg prettig, het is niet nodig geweest tot nu toe, maar de wetenschap dat ze het vervelend vindt als er overlast is vind ik al voldoende.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 21:55

Nou, en die boodschap kan je dan dus (ook) mooi doorgeven via zoiets als een buurt-app :)

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-22 12:09

Ik heb gewoon contact met mijn naaste buren aan één kant die komt ook nu voor mij op. Wij zijn geen mensen die zich terug trekken van andere maar als ze buiten staan wel een praatje maken met overige buren enz alleen lopen de deuren niet plat.
Mijn over buren hebben mij laatst gevraagd waarom ik een geleide hond heb dus uitgelegd dat het een hulphond is voor mij en dat ik slechte dagen heb door mijn ptss. Hun zeiden ook meteen ok dat maakt het verhaal wel heel anders en ze vonden het fijn dat ik daar zo eerlijk over was en met hun wilde delen.
Ik zit in de buurt app maar deze is voor de hele wijk dus z’n 100 huizen denk ik dus vandaar dat ik dat toch maar niet doe.
Mijn vriend heeft nu vakantie dus die is 24/7 thuis dit heeft de buurvrouw denk ik niet door want toen ik gister avond om half 10 savonds naar stal vertrok ging de buurvrouw ineens de boom snoeien in haar voortuin (maar liefst 3 takjes aan onze kant gesnoeid)
Afbeelding
Ze staat dus in onze tuin voor onze keuken raam ze kijk meerdere malen naar binnen alsof ze de honden aan het lokken is. Die lagen op de bank en als iemand thuis is zijn ze niet zo geïnteresseerd om aan te slaan als we weg geweest waren zouden ze dus wel geblaft hebben.