Algemeen Coronatopic #9 - Geen maatregelen meer, wat een zegen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 10:49

Needje schreef:
3 a 4 dagen is toch redelijk normaal voor de koorts? :o

Laatste keer dat ik koorts had was ik een jaar of 8... :+ Dus geen idee wat normaal is :+

Needje

Re: Algemeen Coronatopic #9 - Geen maatregelen meer, wat een zegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 11:01

Oh dat is wel even terug ja.
Naar wat ik weet van mijn eerdere "griepjes" was dat ik vaak wel 5 dagen plat lag en niets kon.
Dus de 3 tot 4 dagen koorts die ik heel veel om me heen hoor vind ik dan ook niet zo heftig klinken. :)

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 13:18

Eens. Mensen zeggen dan nou.... ik ben toch wel flink ziek geweest van corona. En dan hebben ze het over een weekje ziek, waarvan 3 of 4 dagen koorts. Nog nooit echt griep gehad zeker. Tegenwoordig zeggen mensen al dat ze griep hebben als ze een beetje verkouden zijn.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 13:59

Nou ja dat dus. Mijn moeder zat ook al. Nou het viel me niet mee hoor, die Corona.
Heeft 3 dagen koorts gehad en lag op de bank met r laptop. Ja ma, heel heftig. :')

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 14:15

Bloodymary schreef:
Eens. Mensen zeggen dan nou.... ik ben toch wel flink ziek geweest van corona. En dan hebben ze het over een weekje ziek, waarvan 3 of 4 dagen koorts. Nog nooit echt griep gehad zeker. Tegenwoordig zeggen mensen al dat ze griep hebben als ze een beetje verkouden zijn.

Hahah nja, ik ben heel erg blij met mijn algehele gezondheid. Op wat hooikoorts na is er niet zo heel veel aan de hand hier. Dus na een paar dagen ben ik al ongeduldig wanneer dit klaar is hoor _O-

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 09:03

“Het ministerie van VWS heeft midden in de coronacrisis ziekenhuizen ontmoedigd hun intensive care (IC) met extra bedden uit te breiden. Terwijl het land in een lockdown zat om de overbelasting van de ziekenhuizen te voorkomen, steggelden het departement en ziekenhuizen over de vergoeding van extra IC-bedden en de voorwaarden waaronder dat zou moeten gebeuren.

Dat blijkt uit onderzoek van NRC. Sommige ziekenhuizen kregen zelfs het advies bedden te „schrappen”, minder neer te zetten dan afgesproken”

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/05/11/vw ... s-a4124190

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 09:06

Er zitten voor en nadelen aan een regeltjes land... -O-

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 08:17

https://nos.nl/artikel/2429004-door-uitblijven-coronastrategie-komt-lockdown-weer-in-beeld
Nederland is slecht voorbereid op een hevige coronagolf in de herfst. De kabinetsplannen zijn te vrijblijvend en de uitwerking van deze plannen duurt te lang. Hierdoor wordt kostbare tijd verloren. Als het tegenzit met het coronavirus, dreigt deze herfst of winter een nieuwe lockdown. Dat blijkt onder meer uit een rondgang van de NOS onder ziekenhuisdirecteuren, virologen en wetenschappers.

Het nemen van maatregelen zoals een hernieuwde mondkapjesplicht en anderhalve meter afstand houden, maar ook een vorm van een lockdown, zien zij door de traagheid van het kabinet als reëel scenario. Dat is opmerkelijk, omdat in de laatste kabinetsplannen het uitgangspunt is om ook bij oplevingen van het virus lockdowns te voorkomen en de samenleving open te houden.

And the story continues en we beginnen weer van voren af aan...
Het lijkt wel alsof het kabinet nergens maar dan ook nergens lessen uit trekt.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 08:56

Niet verrassend toch?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 09:09

Ik denk dat ze moeten zorgen dat alle 55+/60+ en risicogroepen einde zomer, tegen het begin van het najaar, echt hun booster gehad moeten hebben.
En niet pas op het moment dat het enorm toeneemt dan pas gaan prikken. Ik vrees alleen dat steeds minder mensen nog een booster willen gaan halen.

Ik hoop maar dat er alleen maar vergelijkbare of mildere varianten zullen komen. Dan zouden ze het op zich best op zijn beloop kunnen laten. Kijk na carnaval hoe het opvlamde en vanzelf weer doofde zonder al te veel ziekenhuisopname. Toch een soort groepsimmuniteit denk ik. Ik geloof niet dat er veel draagkracht is voor opnieuw hele pakketten aan maatregelen. Lijkt me mentaal zeer ongezond en geen haalbare kaart.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 09:14

Het is te hopen dat de nieuwe varianten BA 4 en 5 inderdaad weer milder zijn aangezien ze de bescherming door een eerdere infectie blijkbaar prima weten te omzeilen. Laten we het hopen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 09:24

Vayo schreef:
Ik denk dat ze moeten zorgen dat alle 55+/60+ en risicogroepen einde zomer, tegen het begin van het najaar, echt hun booster gehad moeten hebben.
En niet pas op het moment dat het enorm toeneemt dan pas gaan prikken. Ik vrees alleen dat steeds minder mensen nog een booster willen gaan halen.

Ik hoop maar dat er alleen maar vergelijkbare of mildere varianten zullen komen. Dan zouden ze het op zich best op zijn beloop kunnen laten. Kijk na carnaval hoe het opvlamde en vanzelf weer doofde zonder al te veel ziekenhuisopname. Toch een soort groepsimmuniteit denk ik. Ik geloof niet dat er veel draagkracht is voor opnieuw hele pakketten aan maatregelen. Lijkt me mentaal zeer ongezond en geen haalbare kaart.

En toch vraag ik me ergens wel af of jongere groepen ook iets van een extra booster moeten.
Ken toch verschillende mensen die met flinke long-covid verschijnselen zitten n.a.v. een infectie tijdens carnaval :=. Dat zou toch mogelijk minder kunnen zijn als er wordt geboosterd?

Al denk ik dat we zoiets qua bereidwilligheid niet voor mekaar krijgen. Mensen zijn het zat...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 09:27

Het is helemaal niet duidelijk in hoeverre een inenting beschermt tegen long-covid bij omicron.
Bij delta was het iets van 40%, dus ongeveer de helft van de verwachte longcovid gevallen krijgt gewoon nog steeds long covid.

EMA verwacht in September de Moderma Omicron booster te kunnen vrijgeven.
https://www.mdr.de/wissen/corona-ema-om ... 0~amp.html
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 16-05-22 09:34, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 09:32

Ja als we in ieder geval een groter deel kunnen verminderen dan lijkt me het een positief iets toch? Stel het is 20% bij omikron wat wordt voorkomen. En ik weet niet of de verschijnselen rondom long-covid evt. milder zijn dankzij vaccinatie?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 09:37

Natuurlijk zou dat goed zijn maar op dit moment is dat totaal niet helder. De gevallen van long-covid bij omicron lijken sowieso veel lager te zijn maar echt cijfers zijn er niet helaas omdat de definitie long-covid nog altijd niet echt vast staat.
Het is ook niet duidelijk of je nog long-covid kan krijgen als je eerder al probleemloos geinfecteerd was. Waarschijnlijk wel want met andere verkoudheden is dat ook niet gekoppeld aan eerder doorgemaakte infecties.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 09:45

Hopelijk komt daar snel duidelijkheid over :j.
Kan me niet voorstellen dat dat geen impact heeft op de groep werkenden namelijk, als ik naar de gevallen in mijn omgeving kijk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 10:20

Ik ben ook benieuwd naar de verdeling.
Op dit moment is het absoluut niet zo dat je automatisch kunt verwachten dat 40% (dat is de eerdere geschatte long-covid incidentie) van je personeel uitvalt. In ons bedrijf heeft de alpha en delta al voor de inenting flink huisgehouden maar niemand met langdurige klachten. Idem op de stal waar ik sta waar heel veel mensen niet ingeent zijn, daar is ook weinig spannends aan de hand.
De verdeling lijkt dus ook niet uniform in de maatschappij. Misschien lopen bijv. mensen onder stress (zorg) bijv. een hoger risico.
Het was wel al bekend dat sociaal-economische status een rol speelt bij de ernst van de klachten.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 10:38

Sizzle schreef:
Ik ben ook benieuwd naar de verdeling.
Op dit moment is het absoluut niet zo dat je automatisch kunt verwachten dat 40% (dat is de eerdere geschatte long-covid incidentie) van je personeel uitvalt. In ons bedrijf heeft de alpha en delta al voor de inenting flink huisgehouden maar niemand met langdurige klachten. Idem op de stal waar ik sta waar heel veel mensen niet ingeent zijn, daar is ook weinig spannends aan de hand.
De verdeling lijkt dus ook niet uniform in de maatschappij. Misschien lopen bijv. mensen onder stress (zorg) bijv. een hoger risico.
Het was wel al bekend dat sociaal-economische status een rol speelt bij de ernst van de klachten.

Ja klopt. En er zit natuurlijk ook best wat verschil in de mate van long-covid bij mensen, niet iedereen van die 40% zal daadwerkelijk uitvallen -als het al zo groot percentage zou zijn, gok van niet-. Er zal best een groot deel minimale klachten hebben (klein kuchje, meer/vaker spierpijn, noem maar wat) wat -zeker bij kantoorbanen- niet veel invloed heeft op de effectiviteit van het werk.

Dat stress zou goed kunnen. Niet alleen bij de zorg (al is het daar natuurlijk al best prevalent): van de 25 tot 35-jarigen geeft 21 procent aan soms last te hebben van burn-outachtige klachten, aldus het CBS. Ik kan me best indenken dat als je al zulke stress-niveau's hebt dat je tegen een burn-out begint aan te lopen, dat een COVID-infectie je lichaam dan hard kan raken, met fikse long-covid als gevolg.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 10:50

IMANDRA schreef:
Ja klopt. En er zit natuurlijk ook best wat verschil in de mate van long-covid bij mensen, niet iedereen van die 40% zal daadwerkelijk uitvallen -als het al zo groot percentage zou zijn, gok van niet-. Er zal best een groot deel minimale klachten hebben (klein kuchje, meer/vaker spierpijn, noem maar wat) wat -zeker bij kantoorbanen- niet veel invloed heeft op de effectiviteit van het werk.

Dat laatste weet ik eigenlijk niet: de effectiviteit op het werk. Denk ook aan snellere vermoeidheid bijvoorbeeld. Dat kan ook weer invloed hebben op de concentratie en focus van een werknemer.

Natuurlijk is de invloed van covid op lichamelijk werk groter en zichtbaarder, maar ik denk wel dat covid ook invloed heeft op kantoorbanen. Maar: hoe meet je dat?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 10:54

Niet….zodra er niet meer automatisch getest wordt is het overzicht ook weg.
Net als we ook niet meten wat de impact is van verkoudheid en griep op lange termijn. Die noemen „we“ aanstellers of schrijven ze weg met ME.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 11:05

Winged schreef:
IMANDRA schreef:

Dat laatste weet ik eigenlijk niet: de effectiviteit op het werk. Denk ook aan snellere vermoeidheid bijvoorbeeld. Dat kan ook weer invloed hebben op de concentratie en focus van een werknemer.

Natuurlijk is de invloed van covid op lichamelijk werk groter en zichtbaarder, maar ik denk wel dat covid ook invloed heeft op kantoorbanen. Maar: hoe meet je dat?

Ik snap wat je zegt hoor, maar hoe groot is de long-covid groep die dus inderdaad sneller vermoeid is, niet goed na kan denken etc, waardoor een effect is op kantoorbanen? Ik bedoel niet dat het niet voorkomt hoor, integendeel, maar ik denk dat long covid hebben niet per se synoniem is met een mindere effectiviteit bij kantoorbanen (of überhaupt werk), maar dat dat afhankelijk is van de ernst en symptomen die de persoon heeft. Volledige aanname vanuit mij overigens, niet per se ergens op gebaseerd :P

Lijkt me inderdaad ook lastig te meten. Is sowieso afhankelijk van zelfrapportage, dat zijn niet de meest betrouwbare methodes omdat iedereen toch een eigen ervaring heeft.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 11:14

Ik heb zelf gezien hoe lastig dat in te schatten is.
In zomer 2021 heb ik maanden met vage klachten gelopen (hartkloppingen, kortademig, snel vermoeid) maar ik had niets aantoonbaars. Het is na een langere tijd zelf weer weg gegaan. Stel nou dat ik net daarvoor covid gehad zou hebben, dan had ik dat zeer waarschijnlijk als long-covid gezien. Ontzettend moeilijk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 14:42

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 14:43

Kan je in twee zinnen aangeven waarover het gaat? Voordat ik op n link klik?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 14:48

rien10 schreef:
Kan je in twee zinnen aangeven waarover het gaat? Voordat ik op n link klik?

Graag idd, dit staat ook in de OP.