Samenwonen zonder hypotheek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-22 21:54

@absque_dubio: dat is gas, water, elektra, verzekering, internet&tv en gemeentebelasting. Dus komt er op neer dat ik dat dan in mijn eentje betaal, en hij alleen de hypotheek.

Ik heb gezegd dat ik een hypotheek van een ander betalen zonder medeeigenaar te zijn vreemd vind. Aangezien hij dat geld in eigen zak kan steken als hij het huis ooit verkoopt. Het zijn hypotheek is. Dat de boodschappen dan ook door de helft gaan. Desnoods storten we het op een gezamelijk rekenening, en doen we daar de boodschappen van.

Mijn huis heb ik december 2020 opgezegd.

absque_dubio

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 22:06

Excuus, had er even overheen gelezen. Dacht dat jullie pas net zouden samenwonen maar dit is dus al langere tijd bezig.
Als hij graag wilt dat jij aan de hypotheek meebetaald, laat hem dan maar een contract opstellen dat jij huurder bent incl alle romslomp.
Vaste kosten zoals gas water licht internet heeft hij ook als hij daar alleen woont. En die kosten zijn absoluut niet ineens dubbel zo duur als je daar met 2 woont. Want die kachel staat al aan etc dus gaat hooguit om een keertje extra douchen. De helft van gas water licht internet meebetalen heeft hij dus al ‘winst op’ dus lijkt mij een prima regeling. Daarnaast de helft van de boodschappen. En verder houdt het eigenlijk wel op.. ik zou ook zeker oppassen met etentjes betalen of dingen voor het huis betalen. Dat zijn dingen die je niet meer terug krijgt als het uit gaat, maar jouw spaarrekening minder hoog maakt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 22:08

Nou lekker dan. En je bent verloofd?
Waar komt die 300 vandaan? Hoe is dat berekend? De boodschappen delen lijkt me prima. En de kosten voor gas en licht en water ook door de helft. Verder niet.
Ikzelf zou hem dat huis laten houden en me niet in de schulden steken. Stel dat alles inklapt dan deel je niet in de overwaarde maar in de schuld. Ik zou wel zelf gaan sparen op een eigen rekening en mezelf inschrijven bij de wooncorporatie voor het geval dat.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-22 00:24

@Suzanne F. Hij had het opgeschreven. Alle jaarlijkse rekeningen zoals gemeentebelasting :12 maanden. Ik heb zo het gevoel dat dit niet zijn idee is.
We wonen 1 1/2 jaar samen, en ineens komt hij er vandaag mee aan zetten.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 00:34

Waarom verandert dit dan nu opeens, jullie zouden het toch gaan regelen bij de notaris?

pfff een wijze les voor een hoop mensen, regel dit soort zaken voordat je gaat samenwonen want je relatie word er daarna niet beter op als je niet op 1 lijn ligt met elkaar -O-

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 08:05

Ik zou hier niet mee akkoord gaan TS. Wat hierboven al gezegd is: op de helft van alle gemeenschappelijke kosten heeft hij al voordeel tgo alleen wonen. De kachel brandt net zo hard en aardappelen koken duurt net zo lang voor 1 of 2 personen.

Verder idd de boodschappen door de helft en qua autokosten zou ik het ook even herbekijken. Misschien altijd tanken voor hij hem terugzet zodat de benzine die hij verrijdt ook door hem betaald wordt?

Persoonlijk zou ik dit wel als een gigantisch knipperend en loeiend alarmteken zien en on the side mijn eigen zaken beginnen regelen

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 09:25

Beetje bizar dat jij alle vaste lasten moet betalen en hij alleen de hypotheek, komt hij er wel heeeeeeel goedkoop uit… wat heb jij zelf over dat voorstel gezegd?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 09:27

Niet meegaan hierin, gewoon een eerlijke berekening maken, inclusief de kosten van de auto en exclusief de hypotheek en dat delen door 2. Is ie nou helemaal gek geworden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 09:56

Niet in meegaan TS. Dat soort lasten kunnen door de helft. En trek daar dan ook even de helft van jou lasten voor de auto vanaf. En dat ie zelf zijn ritjes tankt. En etentjes etc ook 50/50.

En ga zo snel mogelijk alles bij de notaris regelen. Ik krijg echt de kriebels hiervan..

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 10:52

idinn schreef:
Niet in meegaan TS. Dat soort lasten kunnen door de helft. En trek daar dan ook even de helft van jou lasten voor de auto vanaf. En dat ie zelf zijn ritjes tankt. En etentjes etc ook 50/50.

En ga zo snel mogelijk alles bij de notaris regelen. Ik krijg echt de kriebels hiervan..

De TS volledig gratis laten wonen met alleen maar voordelen voor haar vind ik wel erg ver gaan. Haar auto zijn haar kosten, zou je alleen over de brandstof kunnen discussiëren.

De situatie die ts beschrijft is niet ok, maar bokt staat nu ook wel door in de andere richting.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 11:08

Vraag me af of je überhaupt je naam op de hypotheek moet willen als je er verder niets aan overhoudt.
Volgens mij heeft vriend aardig boven kunnen gekocht en straks mag TS daar voor opdraaien.
Ik zou zeggen vaste lasten door twee en een acceptabele vergoeding voor het wonen. Bij huur moet je ook betalen terwijl je er niets van terugziet.
Met hoe stroef dit allemaal gaat zou ik wel nadenken of dit echt de liefde van m’n leven is. :o
En iig zorgen dat je zelf geld opzij zet voor het geval dat.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 11:45

elmiran schreef:
@Suzanne F. Hij had het opgeschreven. Alle jaarlijkse rekeningen zoals gemeentebelasting :12 maanden. Ik heb zo het gevoel dat dit niet zijn idee is.
We wonen 1 1/2 jaar samen, en ineens komt hij er vandaag mee aan zetten.

Hoeveel heb je de afgelopen 18 maanden bijgedragen aan de kosten?

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-22 12:00

NoGo schreef:
Waarom verandert dit dan nu opeens, jullie zouden het toch gaan regelen bij de notaris?

pfff een wijze les voor een hoop mensen, regel dit soort zaken voordat je gaat samenwonen want je relatie word er daarna niet beter op als je niet op 1 lijn ligt met elkaar -O-

Ja inderdaad. Had ik dit maar gelijk gedaan. Ik heb nu zoiets van als ik hem 300 euro moet gaan betalen had ik net zo goed in mijn huurhuis kunnen blijven. Daar had ik al lang een nieuwe badkamer uit mogen kiezen, en waren reparaties voor de woningstichting. Had ik garantie op altijd een dak boven m'n hoofd.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 12:00

Jeetje zeg, als dit allemaal zo moeilijk gaat en alles tot op de cent afgewogen moet worden en jullie totaal niet op één lijn zitten zou ik me echt afvragen of dit is waar je gelukkig van wordt.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-22 12:07

Rennie89 schreef:
Beetje bizar dat jij alle vaste lasten moet betalen en hij alleen de hypotheek, komt hij er wel heeeeeeel goedkoop uit… wat heb jij zelf over dat voorstel gezegd?

Ik heb gezegd dat ik de helft van de woonlasten wil mee betalen maar niet zijn hypotheek. De auto rijd ik veel meer mee dus dat ik de kosten daar van betaal is logisch.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 12:12

Ik zou een tegen voorstel doen ter overbrugging daarin meegenomen de door jou aangebrachte verbeteringen van de woning.

Dat jij een stukje rente betaald als huur zou wel logisch zijn, maar je kan ook stellen dat jij daar niet aan mee betaald tot de kosten die jij hebt gemaakt om het huis te verbeteren zijn verrekend.

Het lijkt wel of iemand hem dingen influistert die alleen zijn belang voor ogen heeft en niet het jouwe.
Als hij een bezoek aan de notaris vervelend vind, je kan hem ook alleen maken, dan weet jij tenminste wat reeel is

En ts, gewoon weer inschrijven voor een huurwoning.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 12:28

Huur betalen aan je partner, en dan dadelijk zwanger worden en dan tot de verrassing komen dat de partner ook nog eens geen zorg behoefte heeft. Dan zelf dus maar minder gaan werken, maar verder wel „huur“ moeten blijven betalen en natuurlijk de extra kosten voor de baby totdat partner lief het zat is en kind+moeder voor de deur zet.

Of nog leuker: partner wordt arbeidsongeschikt, jij mag blijven betalen en waarschijnlijk zelfs nog meer omdat er van partner enkel nog een WIA komt en uiteindelijk zonder daar wat van terug te zien.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 12:34

elmiran schreef:
NoGo schreef:

Ja inderdaad. Had ik dit maar gelijk gedaan. Ik heb nu zoiets van als ik hem 300 euro moet gaan betalen had ik net zo goed in mijn huurhuis kunnen blijven. Daar had ik al lang een nieuwe badkamer uit mogen kiezen, en waren reparaties voor de woningstichting. Had ik garantie op altijd een dak boven m'n hoofd.

Dit vind ik gek. Je hebt gekozen voor een relatie, volgens mih wil je ook gewoon graag samen zijn, samen wonen en een toekomst opbouwen in een relatie.
Of had je graag bewust voor een LATrelatie willen kiezen? Altijd apart blijven wonen?

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 12:38

Ik lees al een tijdje mee. Ik denk dat je niet de enige bent die in zo'n situatie terecht komt. In de omgeving meegemaakt hoe mis het kan gaan als een van de partners zich nooit verdiept heeft in de financien en de ander maar wat deed. Drama! Dus goed dat je er over nadenkt.

Wat ik redelijk zou vinden:
De kosten van het huishouden deel je met z'n 2-en. Bijvoorbeeld pro rata naar inkomen (op fulltime basis zolang er geen kinderen zijn??) Gas, water, licht, boodschappen, internet etc. vind ik bij de huishoudelijke kosten horen. Dat hij deze kosten ook zou hebben als hij alleen woonde, geldt net zo goed voor TS.
Of je de auto als gezamelijk ziet, is aan jullie. Als je dat niet doet, dan kun je een kilometervergoeding vragen voor zijn gebruik, voor afschrijving, onderhoud, verzekering etc. Benzine is voor rekening van degene die er mee rijdt.

Voor het huis is het of samen kopen, dus Ts koopt een de helft van het huis inclusief de overwaarde die het nu heeft, minus haar al gedane investeringen. Dan heeft hij nu zijn winst verzilverd. En betaalt pro rata naar inkomen mee aan de hele hypotheek. Bij verkoop heeft ze dan recht op de helft van de waarde van het huis, overwaarde of schuld. Net hoe de markt ervoor staat. Ik zou nooit, maar dan ook nooit, een hypotheek op mijn naam zetten zonder dat er onderpand tegenover staat. Dit alles inclusief een testament dat bij overlijden het huis naar de partner gaat. Zeker als er straks kinderen zijn. Je wilt niet het huis moeten delen met bijvoorbeeld zijn ouders. En omgekeerd ook niet.

Is dit niet mogelijk, dan moeten daar hele goede redenen voor zijn. Ik kan ze niet zo snel bedenken, behalve dat er onvoldoende vertrouwen is in de relatie van zijn kant. Of een ontzettend hoge overwaarde omdat hij al heel veel heeft afgelost in het verleden. Dan geeft hij in feite nu de helft van de gedane aflossingen aan ts. Snap dat dat niet zo fijn is.

Als het niet mogelijk is, zou ik voor een huurconstructie gaan. TS gaat huur betalen aan haar vriend. De huur is gebaseerd op de rente en op een reservering voor vervanging en reparaties, onderhoud tzt. Dat doet een woningcooperatie ook. De vervanging en reparaties zijn voor rekening van de vriend. Daar krijgt het tenslotte huur voor. Aflossing is voor rekening van de vriend. Het is zijn risico of het winst of verlies wordt bij evt verkoop.
Maar zoals gezegd, of ik in zo'n constructie aan kinderen zou beginnen.... Je staat op straat als de relatie verbroken wordt. Je hebt ongetwijfeld een soort van huurbescherming, maar dat is niet lang houdbaar als je ruzie met elkaar hebt.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 12:40

Phoe, jeetje wat moeilijk wordt er gedaan.. Als alles zo afgemeten moet worden, zou ik vraagtekens bij krijgen in een relatie. Ts, goed dat je een afspraak bij de notaris hebt gemaakt. Van zijn kant kan ik heel goed begrijpen, dat hij er eigenlijk tot het topje van zijn hoofd in deze hypotheek zit en zich enigszins financieel wil veilig stellen mocht de relatie uit gaan, en zeker, daar ga je niet vanuit als je ergens aan begint, maar wel reëel om daar zeker stil bij te staan! Dat hij niets op papier wilde zetten en alles aan zijn familie na wilde laten, is dan raar in mijn ogen, zeker als je aan kinderen samen denkt. Goed dus om naar een notaris te gaan.

Maar aan de andere kant, en iedereen jubelt voor ts, maar waarom zou jij geen huur betalen? Waarom ts zou jij geen bijdrage doen aan het woongedeelte? Ik begrijp best dat je in de andere lasten mee draagt, maar waarom zou jij ergens gratis mogen wonen? Waarom dan de opmerking, had ik net zo goed in mijn huurwoning kunnen blijven? Ik begrijp die frustratie niet zo goed eerlijk gezegd, als je samen een leven wilt delen, werken de kosten samen ook door.. Let op: een eigen woning is echt niet altijd een investering! Hoeveel woningen onder water in een slechtere periode wel niet voor veel minder verkocht worden en mensen met een hypotheek daarna met een schuld achter blijven, die zijn er zeker ook! Een eigen woning als investering werkt vaak super als je er jaren blijft zitten en lekker afbetaald hebt in de tussentijd, of wanneer je in een slechte markt een woning kon kopen, maar in een goede markt gaat verkopen. Daar hoop je op, maar is niet altijd het geval, dus denk niet alleen in winst, maar ook in risico als eigenaar. Dat er nog niets op papier staat, is jammer en lijkt me zeker in dit geval belangrijk om wel te doen, maar in de tussentijd zou ik gratis wonen ook vreemd vinden.
Laatst bijgewerkt door MightyMike op 12-06-22 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Volgens mij heb je dikke oogkleppen op ts, kijk even wat Floortje schreef!! Ik heb een beetje de indruk dat het moet gaan zoals je vriend wil en hij niet echt met jou toekomst bezig is. Verdiep je er zelf nu eens in en luister naar de notaris, wil je vriend dit allemaal niet zou ik nog wat langer nadenken.

Mungbean

Ik denk dat ze gekozen had voor een gelijkwaardige relatie waarin je samen een toekomst opbouwt.

Stel dat de partner dadelijk (over 40 jaar) vroegtijdig gaat dementeren of kanker krijgt en uiteindelijk in een zorginstelling moet, dan mag TS oprotten uit het huis en het bedrag van de verkoop gaat naar zijn ouders.

Ik vind het wat anders als je allebei al ouder bent en dan nog op je 60e een nieuwe partner krijgt. Maar ze zijn beide nog jong.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 12:41

ingvdh schreef:
Ik zou een tegen voorstel doen ter overbrugging daarin meegenomen de door jou aangebrachte verbeteringen van de woning.

Dat jij een stukje rente betaald als huur zou wel logisch zijn, maar je kan ook stellen dat jij daar niet aan mee betaald tot de kosten die jij hebt gemaakt om het huis te verbeteren zijn verrekend.

Het lijkt wel of iemand hem dingen influistert die alleen zijn belang voor ogen heeft en niet het jouwe.
Als hij een bezoek aan de notaris vervelend vind, je kan hem ook alleen maken, dan weet jij tenminste wat reeel is

En ts, gewoon weer inschrijven voor een huurwoning.

Dat dus, ik denk dat een stukje betalen als soort "huur" best eerlijk is. Huurkosten had je ook toen je op jezelf woonde. Maar zeker geen hypotheek betalen als je geen mede-eigenaar wordt.
Pas daarmee dus echt op, niet dat ie je voor iets laat tekenen waar jij de consequenties niet van overziet!

En dan de helft van de boodschappen en gas/water/licht, internet e.d. (en evt. gemeentelijke belastingen)
Kosten GWL en zo had hij ook als ie alleen woonde, de meerkosten hiervan zijn niet heel hoog als er opeens 1 persoon bij komt, ik neem niet aan dat jij de verwarming op 24 zet, en een half uur onder de douche staat?

Autokosten, kijk wie hoeveel rijdt procentueel, en "reken dat af" met elkaar.
Als het dan al zo moet ;)

Ik moet eerlijk zeggen dat het hele verhaal hoe jij het hier brengt mij vanaf het begin de kriebels geeft.
Als ik jou was zou ik ook zorgen dat ik zo snel mogelijk weer ingeschreven was voor een huurwoning, en zou ik zorgen dat ik voor mezelf spaargeld achter de hand had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 13:16

elmiran schreef:
NoGo schreef:

Gewoon alsnog naar de notaris gaan. En hier niet mee akkoord gaan.
Jouw vriend komt niet met goede rationele ideeën. Kennelijk moet je dat dus aan een professional overlaten, die kan jouw vriend misschien ook even laten bezinnen.

Vind het verhaal wel steeds vreemder worden en als ik financieel niet stabiel zou kunnen zijn omdat mijn vriend met constant veranderende ideeën over wat ik wel of niet zou moeten bijdragen zou komen zou het wél voor mij snel afgelopen zijn.
Het snel gaan regelen dus mét behulp van een prof. Jouw vriend is een kontendraaier, en jij laat vrees ik denk ik in de situaties makkelijk over je heen lopen dus de dynamiek is er niet naar dat jullie hier samen met een goed gesprek uit gaan komen.

Verder staan hier wel goede constructies genoemd in dit topic, dus ik zou daaruit meenemen wat jou fijn lijkt en dat aan een notaris voorleggen. Als hij dat niet wil zou ik wel goed nadenken over hoe stabiel je toekomst dan ook financieel is in deze situatie en of je dat wil...

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 17:03

Ik hoor veel mensen zeggen ik zou niet alle vaste lasten betalen. Ik zie het als je de helft betaald is 150 euro in de maand. Reken dan 150 euro huur. Volgens mij wordt je daar echt niet minder van. Denk dat veel mensen voor 150 euro per maand graag zouden huren.

Ik vraag mij alleen na alles af of je nog echt verder wil met deze relatie. Wil je nog echt met hem verder? (Hoef je natuurlijk niet te beantwoorden) ik zou dan wel relatie therapie aanraden. Het bespreken hoe je de toekomst gaat indelen, zeker met een kinderwens.