Hoe doen jullie dit? Kind ziek, werk, corona?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 22:43

Joanne1987 schreef:
En als die niet geboden kan worden dan vind ik het je taak als moeder om het voor je kinderen op te nemen

Die zijn denk ik iets belangrijker als je werk

Maar ik weet niet of je kinderen hebt zelf, misschien ligt het daar aan?

Helemaal mee eens hoor.

Maar stel. De situatie is niet in dit topic van toepassing maar iets wat ik me ineens afvraag. Stel je bent alleenstaande moeder van een kind wat zeer regelmatig of misschien wel chronisch ziek is. Absoluut dat je als moeder je kind op 1 zet, maar ik denk dat er ook een financieel aspect aan dit soort plaatje zit?

Helemaal al je je uren werkt, je werk af hebt, lijkt het me frustrerend om de optie ‘neem een gastouder of stop met werken’ voorbij te zien komen.[/quote]

Dat is idd een lastigere situatie
En eerlijk, ben blij dat ik niet voor die dilemma's sta[/quote]

Ik vrees dat veel van deze vrouwen in de ziektewet komen, waar uiteindelijk niemand bij gebaat is.
Daarom is een vangnet wel handig voor je besluit aan kinderen te beginnen.
Gelukkig zijn de meeste werkgevers best flexibel en zijn er steeds meer mogelijkheden tot thuiswerken

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 22:45

Joanne dat is het dus. Wij staan tzt open voor kinderen. Ik zou dus echt benieuwd zijn hoe de rest het rond krijgt. Zo makkelijk is het niet.

Paardenfan zonde van zulke moeders, maar begrijpelijk:

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 22:50

absque_dubio schreef:
Joanne dat is het dus. Wij staan tzt open voor kinderen. Ik zou dus echt benieuwd zijn hoe de rest het rond krijgt. Zo makkelijk is het niet.

Het is fijn een vangnet achter de hand te hebben en de financiële optie om (beide) eventueel tijdelijk te minderen in uren, of een te stoppen.
En de flexibele werkgever opzoeken.
Wij hebben ook geworsteld met 2 kinderen (nu volwassen) waarvan 1 vaak ziek.
Daarom zoek ik nu altijd naar oplossingen samen met mdw. En vaak zijn het deze mdw die altijd bereid zijn extra te werken in weekenden enzo. Wij hebben hier dan ook geen scheve gezichten op de werkvloer gelukkig

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 22:52

absque_dubio schreef:

Paardenfan zonde van zulke moeders, maar begrijpelijk:

In goed en gezond overleg is echt wel veel mogelijk.
Realistisch blijven en bereid zijn om in te zien wanneer iets te veel wordt.

Er zijn mensen met 5 kinderen die een CAO functie hebben of er nog een avond opleiding naast doen.
Er zijn mensen die het tijdens de zwangerschap niet meer aankunnen.
Niemand is hetzelfde, geen kind is hetzelfde.
Ken je eigen grenzen, accepteert dat het leven soms niet volgens plan gaat en blijf praten met je werkgever. Je bent er niet mee getrouwd, soms is het beter om te wisselen.
Probeer in iedergeval geen maatschappelijk plaatje na te streven.

Het is net als die topic over paarden en kinderen.
De een kan een shetland pony er al niet naast elkaar hebben, een ander rijdt internationaal tijdens de zwangerschap en 2 kinderen aan de zijlijn.
Dat is allemaal in orde.

Hoihoi10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-22 05:46

_Mir schreef:
Als je kindje ziek is, baal er dan niet van maar ben er voor die kleine. Een ziek kindje hoort bij mama. En verdiep je eens in de kindervaccinaties. Wat is de oorzaak dat de kleine zo vaak oorontsteking krijgt?

Pardon?
Als mijn kindje ziek is, ben ik er altijd voor hem. En ja, als je kindje iedere 2 weken ziek is, dan baal je daar op een gegeven moment van.
Waarom zou ik me moeten verdiepen in vaccinaties?
Als je het topic had gelezen, kun je zien dat hij vocht achter z’n trommelvliezen heeft, waar gemakkelijk ontstekingen door ontstaan. Hij krijgt dus ook buisjes, maar dat is helaas niet a la minuut geregeld.

Hoihoi10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-22 05:48

DaysOfAutumn schreef:
Is het een optie om voor te stellen dat je de ene week 3 dagen op kantoor werkt en de andere week 2? Dan kun je als je in een 3-week toch een dag moet thuis werken om wat voor reden dan ook, de 2-week wijzigen naar een 3-week.

Als dat mag, jullie kindje wel op in de 2-week op de ‘extra’ thuis werk dag naar de opvang of oma brengen. Dat geeft regelmaat voor jullie allemaal en jullie als ouders een dag wat lucht.

Dat zou ik ook nog kunnen voorstellen :)
Ons kindje gaat in principe gewoon naar de opvang en naar oma. Tenzij dus ziek, of een andere oorzaak zoals opvang dicht.

Hoihoi10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-22 05:51

Mijn collega’s worden echt nooit opgezadeld met extra werk door mij. Zelfs als ik ziek ben, probeer ik mijn e-mails nog te beantwoorden. Het is zelfs zo, dat mijn collega’s voortaan in de titel van een e-mail zetten, dat ik het echt pas moet lezen als ik weer beter ben. Ik wil gerust een stap extra zetten, en even wat doen in het weekend of in de avond. Daar heb ik nooit problemen mee gehad en dat heb ik ook altijd gedaan. En let wel hè, over het algemeen maak ik gewoon mijn uren, maar dan bijvoorbeeld wat vaker thuis dan op kantoor. Dat is het dilemma, niet dat ik mijn eigen uren niet werk.
Maargoed, in the end komt mijn kind op 1 :) Dus ik zal alles doen in zijn belang en beslissingen maken met hem in mijn achterhoofd.

Hoihoi10

Re: Hoe doen jullie dit? Kind ziek, werk, corona?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-22 05:57

Oja en voor degenen die vroegen of ik voor mezelf kan beginnen: ja, dat zou kunnen. Maar ik heb er de energie niet voor me daar nu in te verdiepen :)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 07:00

Het siert je dat je ondanks alles nog je werk afhebt en niet je collega’s ermee opzadelt.

Succes met het gesprek met je leidinggevende!

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 07:23

Succes met het gesprek TS. Ik hoop dat je er uit komt en dat je leidinggevende meer bezorgd is dan strikt vasthouden aan die 3 dagen. Ik vind dat je je behoorlijk flexibel opstelt. Gewoon rustig het gesprek aan gaan

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 07:23

Afbeelding
Dit is wat door dit topic weer duidelijk naar voren komt. Als werkende vrouw met kinderen ben je hoe dan ook de pineut.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 07:40

Helemaal waar Zonnebloem. Even een voorbeeldje: Ik werkte al 5 jaar bij een grote keten in de brandstof. Ik hield een winkel open. Ik beviel en dochter bleek vaak ziek. Nu waren de roosters flexibel dus ik probeerde zoveel mogelijk te ruilen. De weken dat ik niet aan mijn uren kwam zijn op 1 hand te tellen. De manager wou mij er uit. Ze zei: Het is niet mijn probleem dat jij een kind hebt gekregen. Ze begon de roosters zo te maken dat ik elke zaterdag, zondag en feestdag van huis weg was tussen 8.00 en 21.00. Ik was geen enkele dag meer thuis met mijn man. Om de haverklap gooide ze mijn rooster om. Ik had een flexibele opvang, maar die konden ook niet volgen als het eerste ma, di en woe was van 5.00 tot 15.00 en dat opeens di, do, vrij werd van 12.00 tem 18.00 (dan kon mijn man haar halen)

Anyway. Op het einde eiste ze dat ik altijd in een straal van 30 minuten van de winkel bleef. Altijd. Want dan kon zij mij inzetten wanneer nodig. Het was echt pest gedrag. Ik heb het hogerop gezocht in het bedrijf: Ja, er zijn veel klachten over haar, maar we gaan er niets aan doen.
Ik ben naar de vakbon gegaan: Mevrouwtje, in tijden zoals vandaag moet je flexibel zijn.

Toen ze op dinsdagavond belde om te zeggen dat ze mijn verlof in trok en mijn geboekte vakantie maar mijn probleem was om te annuleren heb ik ontslag genomen.

Ik werk nu part time als poetshulp. Mijn droom? Nee! Maar zo veel respect. Dochter ziek is dochter ziek en erg veel begrip.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 07:42

Moestuin schreef:
Helemaal waar Zonnebloem. Even een voorbeeldje: Ik werkte al 5 jaar bij een grote keten in de brandstof. Ik hield een winkel open. Ik beviel en dochter bleek vaak ziek. Nu waren de roosters flexibel dus ik probeerde zoveel mogelijk te ruilen. De weken dat ik niet aan mijn uren kwam zijn op 1 hand te tellen. De manager wou mij er uit. Ze zei: Het is niet mijn probleem dat jij een kind hebt gekregen. Ze begon de roosters zo te maken dat ik elke zaterdag, zondag en feestdag van huis weg was tussen 8.00 en 21.00. Ik was geen enkele dag meer thuis met mijn man. Om de haverklap gooide ze mijn rooster om. Ik had een flexibele opvang, maar die konden ook niet volgen als het eerste ma, di en woe was van 5.00 tot 15.00 en dat opeens di, do, vrij werd van 12.00 tem 18.00 (dan kon mijn man haar halen)

Anyway. Op het einde eiste ze dat ik altijd in een straal van 30 minuten van de winkel bleef. Altijd. Want dan kon zij mij inzetten wanneer nodig. Het was echt pest gedrag. Ik heb het hogerop gezocht in het bedrijf: Ja, er zijn veel klachten over haar, maar we gaan er niets aan doen.
Ik ben naar de vakbon gegaan: Mevrouwtje, in tijden zoals vandaag moet je flexibel zijn.

Toen ze op dinsdagavond belde om te zeggen dat ze mijn verlof in trok en mijn geboekte vakantie maar mijn probleem was om te annuleren heb ik ontslag genomen.

Ik werk nu part time als poetshulp. Mijn droom? Nee! Maar zo veel respect. Dochter ziek is dochter ziek en erg veel begrip.

Jeetje, goed dat je daar weg bent. Dit is zonder kind al niet te doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 07:48

Hoihoi10 schreef:
_Mir schreef:
Als je kindje ziek is, baal er dan niet van maar ben er voor die kleine. Een ziek kindje hoort bij mama. En verdiep je eens in de kindervaccinaties. Wat is de oorzaak dat de kleine zo vaak oorontsteking krijgt?

Pardon?
Als mijn kindje ziek is, ben ik er altijd voor hem. En ja, als je kindje iedere 2 weken ziek is, dan baal je daar op een gegeven moment van.
Als je het topic had gelezen, kun je zien dat hij vocht achter z’n trommelvliezen heeft, waar gemakkelijk ontstekingen door ontstaan. Hij krijgt dus ook buisjes, maar dat is helaas niet a la minuut geregeld.

Maar je kunt dus elke 2 weken niet op kantoor komen omdat je kind ziek is?

Wist je dat er privé klinieken zijn zonder wachttijd voor buisjes? Daar ben je meteen aan de beurt.

Hoihoi10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-22 08:05

Spenk schreef:
Hoihoi10 schreef:

Pardon?

Maar je kunt dus elke 2 weken niet op kantoor komen omdat je kind ziek is?

Wist je dat er privé klinieken zijn zonder wachttijd voor buisjes? Daar ben je meteen aan de beurt.

Ik kom niet iedere 2 weken niet op kantoor. Het is wel een aantal weken zo geweest dat ik 2 keer op kantoor was ipv 3. Maar ik werkte zo goed als al m’n uren, maar dan thuis. Mijn vriend en ik kosten elkaar af.

Toen die kleine vaak ziek was, wilden de oma’s ook niet altijd oppassen. Bang voor Corona. Niet voor zichzelf, maar voor grootouders van over de 90.

Verder bedankt voor de reacties :)

Ik heb voldoende input. Vrijdag gesprek gepland.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 09:23

Succes vrijdag!

Zonnebloem, zelfs als vrouwen normaal werken heb je nog hele rare situaties. Ik ben een keer gevraagd om wat meer in detail te kijken naar het verlof gedrag van een vrouw die wel heeeeel verdacht vaak na of voor het weekend ziek zou zijn en echt veel te vaak afwezig zou zijn.
Ik heb het doorgekeken. Het was gewoon berust op pure fantasie van die leidinggevende.
Ze was gemiddeld 3 of 4 dagen per jaar ziek en in de 2 jaar ervoor wel 1 hele dag een keer op maandag.
Wel was ze inderdaad op vrijdag vaker afwezend maar dat waren altijd normaal aangemelde verlofsdagen.
Die totaal onterrechte kwade roep is ze echter niet meer kwijtgeraakt.

We hadden wel een man die echt continue afwezig was of op zeer afwijkende uren werkte sinds hij een kind had. Die verscheen zelfs gewoon zonder fatsoenlijke afmelding niet meer op meetings of miste deadlines. Maar daar heeft niemand zich druk over gemaakt, dat zou hij vast wel weer inhalen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 09:40

zonnebloem18 schreef:
[ [url=m/WvLYDx.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is wat door dit topic weer duidelijk naar voren komt. Als werkende vrouw met kinderen ben je hoe dan ook de pineut.

Mooie is dit ja.

Werkende moeder zijn blijft gewoon een struggle.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 09:47

Sizzle schreef:
Succes vrijdag!

Zonnebloem, zelfs als vrouwen normaal werken heb je nog hele rare situaties. Ik ben een keer gevraagd om wat meer in detail te kijken naar het verlof gedrag van een vrouw die wel heeeeel verdacht vaak na of voor het weekend ziek zou zijn en echt veel te vaak afwezig zou zijn.
Ik heb het doorgekeken. Het was gewoon berust op pure fantasie van die leidinggevende.
Ze was gemiddeld 3 of 4 dagen per jaar ziek en in de 2 jaar ervoor wel 1 hele dag een keer op maandag.
Wel was ze inderdaad op vrijdag vaker afwezend maar dat waren altijd normaal aangemelde verlofsdagen.

We hadden wel een man die echt continue afwezig was of op zeer afwijkende uren werkte sinds hij een kind had. Die verscheen zelfs gewoon zonder fatsoenlijke afmelding niet meer op meetings of miste deadlines. Maar daar heeft niemand zich druk over gemaakt, dat zou hij vast wel weer inhalen.

Ik vrees dat het verschil over hoe er naar mannen en vrouwen wordt gekeken nog steeds bestaat. Mij werd jaren geleden bij een baan gevraagd hoe ik dat thuis zou gaan regelen. Heb toen gevraagd of ze dat ook aan een man zouden vragen :D
Ik heb nu een team waar ook mannen zitten met zorg voor kinderen. Tijden veranderen gelukkig en samen komen we er altijd uit.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 09:50

Je kunt het vaak gewoon niet goed doen.
Ik ben ook wel eens verwijtend aangesproken over het feit dat ik een volledig ontaarde moeder was omdat mijn man thuis was met ons zieke kind.
Of ik me niet schuldig voelde tegenover mijn man dat ik 100% werkte _O-

In de meeste gevallen is het echter gewoon gebrek aan goede communicatie en hopelijk komt dat vrijdag voor TS gewoon weer in orde.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 09:52

Paardenfan25 schreef:
Sizzle schreef:
Succes vrijdag!

Ik vrees dat het verschil over hoe er naar mannen en vrouwen wordt gekeken nog steeds bestaat. Mij werd jaren geleden bij een baan gevraagd hoe ik dat thuis zou gaan regelen. Heb toen gevraagd of ze dat ook aan een man zouden vragen :D
Ik heb nu een team waar ook mannen zitten met zorg voor kinderen. Tijden veranderen gelukkig en samen komen we er altijd uit.

Zit soms ook in de vrouwen zelf; ik heb ook collega’s die zelf volledig opdraaien voor zieke kinderen. En dan zeggen: ‘mijn man kan echt niet vrij nemen in zijn baan, die moet dan afspraken afzeggen.’ Ja muts, wij werken in de zorg, onze patiënten worden ook afgezegd en krijgen dus geen therapie als jij er niet bent :=

Ik begrijp dat niet, waarom is de baan van je man belangrijker dan die van jou :?

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 09:53

Succes vrijdag!
Laat je ons weten hoe het afloopt?

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 09:55

Waarschijnlijk omdat vrouwen minder verdienen en carrière willen maken? Die “ offeren” zich eerder op?
Ik heb ook weleens met vrouwen gesprek gehad om zorgverlof ook een keer door partner te laten opnemen. Wij zijn heel makkelijk, maar het kan niet altijd van de ene werkgever afkomen. Zeker niet als man ook goede regelingen heeft, maar het niet wil vanwege carrière

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 10:01

Ja goed, uiteraard heb je ook gewoon onbetrouwbare werknemers.
Ik heb ook wel eens een collega gehad die bij iedere cricket wedstrijd ziek was of ineens onvindbaar was (zat hij gewoon stiekum ergens te kijken tijdens het werk).

Als iemand aantoonbaar niet voldoet is, dan is het irrelevant wat de reden is. Dan verwijder je die persoon.

Het is ook niet echt intelligent om een baan te nemen met hele strikte uren als je weet dat je daar niet aan kan voldoen.
De werk vloer is uiteraard geen sociale werkplek maar een bedrijf dat winst moet maken.
Echter gaat het vaak helemaal niet om kwaliteit maar omdat er stugge regeltjes ingevoerd zijn die nergens op slaan.
Zelf ook wel eens meegemaakt dat een leidinggevende zonder reden ineens wilde invoeren dat iedereen uiterlijk om 8 uur zou beginnen omdat hij zelf graag vroeg begint 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 10:01

Mijn man verdient gewoon een stuk meer als ik. Als je het puur financieel bekijkt is het van de zotte dat mijn man een dag thuis blijft. Zeker omdat ik deels maar halve dagen werk en buiten het lagere uurloon ook minder uur uitval heb.

Nu, wij verdelen het nu gewoon redelijk 50/50, maar ik snap dat er gezinnen zijn waarbij elke cent telt en dan wel wordt gekozen voor de minst verdienende partner.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 10:04

verootjoo schreef:
Zit soms ook in de vrouwen zelf; ik heb ook collega’s die zelf volledig opdraaien voor zieke kinderen. En dan zeggen: ‘mijn man kan echt niet vrij nemen in zijn baan, die moet dan afspraken afzeggen.’ Ja muts, wij werken in de zorg, onze patiënten worden ook afgezegd en krijgen dus geen therapie als jij er niet bent :=

Had ik ook laatst met een collega.
Tijdens die erge storm waren er voor mij 2 wegen die ik kon nemen; over een dijk of een weg met heel veel bomen.

Uiteindelijk in de vergadering erna hebben we het erover gehad dat in het vervolg collega's gaan zoeken die in die omgeving wonen, liefst zelfde plaats.
Ik moest toen naar de hospice, maar er wonen collega's in diezelfde woonplaats.
Nou had 1 collega gezegd ik had de kleinkinderen.

Toen werd ik wel even boos, want zij is getrouwd dus zij en haar man hadden de kleinkinderen (wat geen baby's oid meer zijn) en hij was thuis.

Waarom kon zij dan niet werken.
Maar goed in de toekomst wordt daar dus iets beter opgelet.

Mijn ouders passen ook op de kleinkinderen, maar mijn moeder werkt. Dus als mijn moeder werkt is mijn vader alleen met de meiden.