Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
zo makkelijk gezegd, leg het gewoon bij iemand anders neer joh

alice0cullen schreef:Ik ben momenteel echt van mening dat de zorg enorm opgeschaald moet worden. Veel meer IC bedden in normale situaties en personeel moet gewoon beter betaald worden.
Dat de zorg nu op code zwart staat is gewoonweg de schuld van het kabinet en hun bezuinigingen binnen de zorg.
xLoki schreef:Ik vind het wel lastig moet ik zeggen. Mijn directe omgeving/kleinste cirkeltje is allemaal (gelukkig) gevaccineerd, daar bestaat vrijwel geen discussie over het nut van vaccineren.
Nu zijn er een aantal kennissen van mij die zich niet laten vaccineren om hun eigen redenen, helemaal prima wat mij betreft, als je je netjes aan de maatregelen houdt en niet in contact komt met kwetsbaren.
Maar dan komt de groep mensen waar ik wel moeite mee heb. En dat is bijv. mijn kapper. Zij heeft vd week een filmpje van zichzelf in haar story op IG gezet waarbij ze de uitnodiging tot vaccinatie verscheurt. Zij heeft al vaker dingen gedeeld die totaal niet op waarheid/wetenschap gebaseerd zijn en wellicht mensen aanzet tot verkeerde keuzes. Daar heb ik moeite mee. Nu is het zo dat ik haar als kapper echt top vind en niet naar een ander wil, maar voorlopig laat ik mijn haar wel even lang(er) groeien.
Ook heb ik moeite met mensen die met kwetsbare doelgroepen werken. Zo is een aantal van mijn collega's (ziekenhuis, verpleegkundigen met patiëntencontact op <1,5m) niet gevaccineerd en dat vind ik wel lastig. Met sommigen ben ik het gesprek erover aangegaan, met anderen durf ik het niet. De redenen zijn wat uiteenlopend (geloof, geen vertrouwen in vaccin, 'niet nodig') en ik heb niet het idee dat deze mensen makkelijk over te halen zijn om het wel te doen. Ik voel mij ook niet echt in de positie om mensen te overtuigen, maar toch vind ik het lastig om te zien dat deze mensen zo laks ermee omgaan. Moeilijk!
Esperanza schreef:Ik vind de tweedeling heel erg. Dat we het normaal gaan vinden dat we mensen rechten afnemen. De manier waarop schijnveiligheid is gecreëerd.
Als geënt persoon ben je net zo besmettelijk als een niet geënt persoon. Dus de maatregelen van afstand zijn de enige echte helpende dingen. Maar de geënte mensen beseffen dat helaas niet, en is ook voorgehouden dat het beschermde. Zelfs meneer Gommers geeft nu aan dat je net zo besmettelijk bent.
https://radio1.be/luister/select/de-wer ... nt-of-niet
De anti vax mensen zijn soms echt maf en ik snap dat mensen daar wel zat van worden. En dus strengere maatregelen gaan eisen. Maar hoe alles zich nu ontwikkelt, ik vind het eng.
Esperanza schreef:Ik vind de tweedeling heel erg. Dat we het normaal gaan vinden dat we mensen rechten afnemen. De manier waarop schijnveiligheid is gecreëerd.
Als geënt persoon ben je net zo besmettelijk als een niet geënt persoon. Dus de maatregelen van afstand zijn de enige echte helpende dingen. Maar de geënte mensen beseffen dat helaas niet, en is ook voorgehouden dat het beschermde. Zelfs meneer Gommers geeft nu aan dat je net zo besmettelijk bent.
https://radio1.be/luister/select/de-wer ... nt-of-niet
De anti vax mensen zijn soms echt maf en ik snap dat mensen daar wel zat van worden. En dus strengere maatregelen gaan eisen. Maar hoe alles zich nu ontwikkelt, ik vind het eng.
. Vaccineren heeft dus wel degelijk nut.Loretta schreef:alice0cullen schreef:Ik ben momenteel echt van mening dat de zorg enorm opgeschaald moet worden. Veel meer IC bedden in normale situaties en personeel moet gewoon beter betaald worden.
Dat de zorg nu op code zwart staat is gewoonweg de schuld van het kabinet en hun bezuinigingen binnen de zorg.
Jarenlang wanbeleid heeft er voor gezorgd dat we het nu zo zwaar hebben in deze crisis. En dan is de hele corona aanpak al vanaf het begin zwalkend en achter de feiten aan lopen.
Joanne1987 schreef:xLoki schreef:Ik vind het wel lastig moet ik zeggen. Mijn directe omgeving/kleinste cirkeltje is allemaal (gelukkig) gevaccineerd, daar bestaat vrijwel geen discussie over het nut van vaccineren.
Nu zijn er een aantal kennissen van mij die zich niet laten vaccineren om hun eigen redenen, helemaal prima wat mij betreft, als je je netjes aan de maatregelen houdt en niet in contact komt met kwetsbaren.
Maar dan komt de groep mensen waar ik wel moeite mee heb. En dat is bijv. mijn kapper. Zij heeft vd week een filmpje van zichzelf in haar story op IG gezet waarbij ze de uitnodiging tot vaccinatie verscheurt. Zij heeft al vaker dingen gedeeld die totaal niet op waarheid/wetenschap gebaseerd zijn en wellicht mensen aanzet tot verkeerde keuzes. Daar heb ik moeite mee. Nu is het zo dat ik haar als kapper echt top vind en niet naar een ander wil, maar voorlopig laat ik mijn haar wel even lang(er) groeien.
Ook heb ik moeite met mensen die met kwetsbare doelgroepen werken. Zo is een aantal van mijn collega's (ziekenhuis, verpleegkundigen met patiëntencontact op <1,5m) niet gevaccineerd en dat vind ik wel lastig. Met sommigen ben ik het gesprek erover aangegaan, met anderen durf ik het niet. De redenen zijn wat uiteenlopend (geloof, geen vertrouwen in vaccin, 'niet nodig') en ik heb niet het idee dat deze mensen makkelijk over te halen zijn om het wel te doen. Ik voel mij ook niet echt in de positie om mensen te overtuigen, maar toch vind ik het lastig om te zien dat deze mensen zo laks ermee omgaan. Moeilijk!
En dit helpt nu juist wel mee aan tweedeling... Want enerzijds wil je wel mensen overtuigen van vaccinatie, maar durft niet
Terwijl vaccinatie, zoals nu blijkt, ook geen garantie en al helemaal geen oplossing is...
_San87_ schreef:Wat ik begrepen heb is dat een vaccinatie ervoor zorgt dat je niet of (veel) minder ziek wordt, wanneer je corona krijgt. Doordat mensen niet of minder ziek worden neemt de druk op de IC's en de zorg algemeen af.
Daarnaast bouw je weerstand op en creëer je een groepsimmuniteit.
Ik zie niet wat er verkeerd is aan vaccineren, of wat er niet helpt. Van wat ik begrijp zijn de niet gevaccineerde mensen het ergst/langst ziek en houden zij IC bedden bezet.

Electra63 schreef:Loretta schreef:
Jarenlang wanbeleid heeft er voor gezorgd dat we het nu zo zwaar hebben in deze crisis. En dan is de hele corona aanpak al vanaf het begin zwalkend en achter de feiten aan lopen.
Er is al vaak, met name door Karl66, aangetoond dat er ieder jaar meer geld gaat naar de zorg. En terecht door met name de vergrijzing is extra geld nodig.
Er is een tekort aan personeel, zoals in zoveel branches, met name ook door de uitstroom van met name oudere werknemers.
Ik ben het zeker niet eens met alle maatregelen, ooit genomen door de regeringen.
Maar overal ter wereld zijn er problemen in de zorg (geweest) door deze pandemie.
Daarbij geloof ik, dat wij in Nederland, door ons financieel vangnet, veel minder te klagen hebben dan burgers en werkgevers in andere landen.
Het moet en kan zeker beter, maar jullie zijn wel kort door de bocht, vind ik.
De oplossing is niet zo gemakkelijk.
anjali schreef:Dat ik zei geen ongevaccineerden thuis uit te nodigen,dat gaat bij mij over privegezelligheidsbezoeken.Daarvoor heb ik geen zin om extra risico op besmetting te lopen.En ook is het zo dat ik vind dat de zonder medische reden ongevaccineerden nu zo'n apart wereldbeeld hebben,althans zo anders dan ik,dat ik ze toch niet op bezoek hoef want er is geen gezellig gesprek meer mee te voeren.
Poekkie schreef:anjali schreef:Dat ik zei geen ongevaccineerden thuis uit te nodigen,dat gaat bij mij over privegezelligheidsbezoeken.Daarvoor heb ik geen zin om extra risico op besmetting te lopen.En ook is het zo dat ik vind dat de zonder medische reden ongevaccineerden nu zo'n apart wereldbeeld hebben,althans zo anders dan ik,dat ik ze toch niet op bezoek hoef want er is geen gezellig gesprek meer mee te voeren.
En dit soort dingen helpt onze samenleving nog harder de grond in natuurlijk. Wat een stigmatisatie.
xLoki schreef:Kan jij mij dan bronnen laten zien waaruit blijkt dat vaccineren geen oplossing biedt voor de situatie waar we nu in zitten (ziekenhuizen vol, IC capaciteit trekt het niet)? Want dan heb ik het helemaal verkeerd begrepen. Tuurlijk zijn de maatregelen nog steeds van kracht en belangrijk, maar van wat ik begreep is vaccineren een zeer belangrijk onderdeel van het beheersbaar krijgen van het virus.
anjali schreef:Poekkie schreef:En dit soort dingen helpt onze samenleving nog harder de grond in natuurlijk. Wat een stigmatisatie.
Ja dat klopt.Maar wat wil je dan. Het virus moet weg en degenen die de ernst van de situatie niet inzien,die veroorzaken mede de huidige ellende in de samenleving.
Joanne1987 schreef:xLoki schreef:Kan jij mij dan bronnen laten zien waaruit blijkt dat vaccineren geen oplossing biedt voor de situatie waar we nu in zitten (ziekenhuizen vol, IC capaciteit trekt het niet)? Want dan heb ik het helemaal verkeerd begrepen. Tuurlijk zijn de maatregelen nog steeds van kracht en belangrijk, maar van wat ik begreep is vaccineren een zeer belangrijk onderdeel van het beheersbaar krijgen van het virus.
Nou ja je hoeft de krant maar open te slaan hé
We moeten een booster want de vaccins werken niet (meer) (voldoende) mensen worden alsnog ziek, en dat alleen mild klopt ook niet, heb genoeg verhalen gehoord van dubbel gevaccineerd en alsnog doodziek
We hebben een hoge vaccinatiegraad en nog ligt alles vol, niemand heeft bewijs gezien dat dat echt enkel alleen ongevaccineerden zijn...
En echt, ik geloof echt wel in corona (zelf longpatiënt), m'n zusje (Long patiënt) heeft het 2x gehad ondanks dubbel vaccineren, m'n zwager ook ondanks vaccineren en m'n vader voordat corona hier was volgens het kabinet etc en die heeft COPD
Ik wil geen wappie zijn (wat een kak woord ook, lekker denigrerend) maar ik stel wel vragen bij alle info die er maar voor zoete koek (moeten) nemen en alle schijnveiligheid en regels
En dan daarbij ic's zijn al jaren overbelast, niet enkel nu door corona. Kan wel zijn dat er steeds opgeschaald wordt, nog steeds niet voldoende.
Citaat:In de winter 2018 zijn de plekken door de heftige griepgevallen korte tijd zwaar ( niet over) belast geweest.
Joanne1987 schreef:We moeten een booster want de vaccins werken niet (meer) (voldoende) mensen worden alsnog ziek, en dat alleen mild klopt ook niet, heb genoeg verhalen gehoord van dubbel gevaccineerd en alsnog doodziek
Joanne1987 schreef:We hebben een hoge vaccinatiegraad en nog ligt alles vol, niemand heeft bewijs gezien dat dat echt enkel alleen ongevaccineerden zijn...
Joanne1987 schreef:Ik wil geen wappie zijn (wat een kak woord ook, lekker denigrerend) maar ik stel wel vragen bij alle info die er maar voor zoete koek (moeten) nemen en alle schijnveiligheid en regels
Joanne1987 schreef:En dan daarbij ic's zijn al jaren overbelast, niet enkel nu door corona. Kan wel zijn dat er steeds opgeschaald wordt, nog steeds niet voldoende.