Sociale uitsluiting collateral damage?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 19:42

Ik vind het opzich geen gekke maatregel maar vrij uitzichtloos. Zou mooi zijn als ze zeggen vanaf welke vaccinatiegraad, of vanaf hoelang onder zoveel besmettingen of opnames, gaat deze QR weg.

Maar nee, Nederland heeft nooit een duidelijk plan of routekaart gehad zoals bv Denemarken. Één keer heb ik iets van wat op een routekaart leek gezien, daarna nooit meer. Het is maar weer afwachten hoe ze het allemaal bedenken.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 19:44

@Imandra las ik het toch verkeerd :o Nee idd, met een immuunziekte kan je gewoon laten vaccineren of testen, daar zie ik ook geen uitzondering voor nodig.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 19:49

Jacimatho schreef:
Testen voor toegang.
Het roept verzet in mij op. En als ik woorden wil geven aan dit gevoel, vind ik dat best nog lastig. Maar ik ga het toch proberen.

Afgelopen donderdag sprak ik met Barry. Hij rolt drie keer per week met zijn elektrische rolstoel naar het buurtcafé voor een kop koffie en een praatje. De lockdown is heel zwaar geweest voor hem. Die kopjes koffie zijn de levenslijn van Barry met de buurt, met de maatschappij. Ze halen hem uit zijn isolement en zorgen dat hij niet eenzaam wegrot in zijn flat. Barry wil de vaccinatie wel halen maar kan dit niet wegens een aandoening. De rolstoel zorgt ervoor dat Barry niet even snel een test kan doen. De dichtstbijzijnde testlocatie is overigens 40 km verderop.

Ik was erbij toen de dame van het buurtcafé Barry kwam vertellen dat hij niet meer binnen mag komen zonder geldige QR-code. Op de vraag wanneer hij dan wel weer welkom was had ze geen antwoord. De ontgoocheling in zijn ogen blijft me nog wel even bij.

Anna heeft 15 jaar geleden een harttransplantatie ondergaan. Een vitale vrouw van middelbare leeftijd. Anna zou best de vaccinatie willen halen maar kan dit niet wegens de transplantatie. Als Anna naar de bioscoop wil, uit eten of naar de uitreiking van de eerste prijs van haar kleindochter in de kantine van de manege moet ze de QR-code laten zien. De dichtstbijzijnde testlocatie is bijna 50 km rijden. Die bioscoopfilm kan Anna wel missen maar die prijsuitreiking was toch wel belangrijk voor haar én voor haar kleindochter.
En dus stond Anna buiten in de regen door het raam te kijken naar haar kleindochter. De paraplu hield het water tegen maar deed niets tegen het gevoel van buitengesloten zijn.

Is dit een geval van het doel dat de middelen heiligt? Barry en Anna zijn een greep uit de voorbeelden van mensen die tussen wal en schip vallen met ‘testen voor toegang’.
Het willen maximaliseren van de dekkingsgraad van de vaccinaties gaat over de rug van een kwetsbare groep mensen in onze maatschappij. Een groep waar wij met zijn allen verantwoordelijk voor zijn en waar we voor horen te zorgen. Een groep voor wie deelname aan sociale activiteiten van levensbelang is.

En kom niet aan met dat dit maatregelen zijn om de zwakkeren en niet ingeënten te beschermen. Gevaccineerd of niet, verspreiden kunnen we allemaal.
Of dat het is om de zorg te ontlasten. Dan had de staat beter die 45 miljoen aan de zorg gegeven i.p.v. aan handhaving en BOA's die horeca gaan controleren of zij wel controleren.
Gemeenschapsgeld om controle op controle uit te oefenen.

Testen voor toegang is een pressiemiddel om zoveel mogelijk mensen richting een vaccinatie te bewegen. Niet meer, niet minder.
En dan? Wanneer is het genoeg? Wat als deze vaccinatie niet afdoende is en we ieder jaar terug moeten? Of wanneer een neef van Covid besluit dat hij ook wereldwijd los wil gaan? Is ‘testen voor toegang’ dan een blijvertje? Want het werkt zo lekker, dat systeem van straf en beloning?

Hoe groot is deze groep mensen die nu buiten geknepen wordt? Heeft men de moeite genomen om dit in kaart te brengen? Wat is de impact? Ik heb er weinig over gehoord in de politieke arena of in de media. En dat andere landen dit ook doen vind ik geen reden dat wij het dan ook maar zo moeten doen.

Heb ik de oplossing? Nee.
Maar ik weiger te accepteren dat het normaal is dat we een grote groep kwetsbare mensen hun plek ontzeggen in de sociale structuur van onze maatschappij. Ik weiger te accepteren dat bewust buitensluiten van mensen voor wie dat plekje van levensbelang is, ok is. Dat dit ‘collateral damage’ is.
Het gaat om mensen, om mijn ouders, jouw ouders, onze familie & vrienden.
Om Barry en Anna.

Het is inderdaad banketstaaf voor de mensen in de voorbeelden die jij noemt.
Maar ik heb er alle vertrouwen in dat daar iets op bedacht wordt wanneer de rest van ons zich netjes aan de regels houdt en een negatief test- of vaccinatiebewijs laat zien.
Ik neem het de mensen die zich daar niet aan conformeren kwalijk en zie heb als de oorzaak van het uitsluiten van mensen als jouw kennissen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 19:57

Nirvana_ schreef:
Ik ben niet gevaccineerd, en ga dat al helemaal niet doen als ze mensen proberen te dwingen door dit soort regels.

Maar je had ook daarvoor al bedacht dat je niet ging vaccineren want anders had je het vaccin inmiddels al wel gehad toch, dus daarin verandert het eigenlijk niet?

Citaat:
Waarom geven we horeca en andere ondernemers niet de mogelijkheid te gaan om of de anderhalve meter, of de QR code aan te houden?

Ik zou dit geen slecht idee vinden. (Ik weet alleen niet of het wat uitmaakt, want volgens mij is het verzet tegen de anderhalve meter ongeveer vanuit dezelfde basis.)

Citaat:
Waarom hoor ik nog niks over extra geld wat naar de zorg gaat, of uitbreiding van de IC/zorgcapaciteit?

Uitbreiding van de IC-capaciteit is in elk geval geen oplossing maar vooral veel meer leed. Bedenk dat iedereen die op de IC terechtkomt echt een flinke klap krijgt... het is geen veiligheidsmaatregel. Als de IC vol ligt is er iets anders mis gegaan en zijn er al teveel mensen blootgesteld aan een onverantwoord onveilige situatie.

Citaat:
Hoe zeker zijn we ervan dat de CoronaCheck app veilig is? De overheid heeft niet echt de beste reputatie als het gaat om IT en security.

De CoronaCheck-app is nog weer iets anders dan de QR-code-app trouwens. Dus je kunt prima aan de QR-code voldoen zonder de Check-app te installeren. De QR-app voegt in elk geval eigenlijk geen risico toe. Er is volgens mij eigenlijk geen misbruik te bedenken dat nadeel heeft voor degene die daadwerkelijk een geldig bewijs heeft.

Citaat:
Waarom is 'gevaccineerd' een synoniem voor 'veilig' geworden, terwijl je gevaccineerd ook het virus mee kan dragen - sterker nog, gevaccineerden zullen sneller doorlopen met een kriebel in de keel of een hoestje "want ze zijn toch gevaccineerd"

Ah, de drogreden!

Citaat:
Maar de ondernemers die politieagent moeten spelen, de hoge extra kosten van al het testen en controleren, het buitensluiten van mensen op basis van een medische keuze... Getverdemme. Groot respect voor iedere ondernemer en wie dan ook die niet controleert of aangeeft niet te spelen voor een zaal met deze regels.

Yes. Respect voor de mensen die anderen in gevaar brengen en ook respect voor de mensen die nu ineens, toevallig, in september 2021 zich ineens enorm druk maken om toegankelijkheid, en dat ook ongetwijfeld blijven doen voor de komende 2 weken, misschien 3. Zullen we over een half jaar nog eens turven wie er meedoet aan:
- het veranderen van het bouwbesluit zodat toegankelijkheid van nieuwe gebouwen beter wordt gedefinieerd en minder vaak fout gaat
- de NS vragen om hun liften te onderhouden en informatie over liften beschikbaar te maken
- de cafe's en terrassen standaard met minder mensen te laten doen zodat er voldoende ruimte is om te manouvreren
- even te kijken hoe je plaatselijke sport- of cultuurvereniging eigenlijk omgaat met mensen met een beperking
- ook even in de gaten houden hoe dat eigenlijk gaat in de supermarkten - blijven de gangpaden vrij, kun je makkelijk om assistentie vragen, en krijg je dan iemand die helpt en niet iemand die zuchtend en steunend zo gauw mogelijk weer weg wil
- standaard beschikbaar maken van ondertiteling en gebarentolken bij alle belangrijke informatie en vrijwel alle publieke communicatie

Ik ben benieuwd.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 20:17

Nirvana_ schreef:
Waarom hoor ik nog niks over extra geld wat naar de zorg gaat, of uitbreiding van de IC/zorgcapaciteit? Personeel is het probleem, waarom wordt dat niet aantrekkelijker gemaakt?
.

Ms omdat je niet goed luistert :) er gaan elk jaar miljoenen extra naar de zorg. Helaas stijgen de kosten jaarlijks ook enorm.
En zorgmedewerkers krijgen 2,5% extra salaris *\o/* kan niet wachten.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 20:27

Brainless schreef:
IHN schreef:
je kunt ook gewoon covid krijgen met prik en het doorgeven...

Yep.. maar de kans dat je covid krijgt is veel kleiner, daarnaast ben je veel minder besmettelijk en je wordt minder ziek.

Hier buren die allebei geprikt zijn.
Vorige week allebeide ziek en goed ook.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 20:34

loriene schreef:

En wat is je point? Ik zeg ook dat mensen best ziek kunnen worden, alleen minder erg en minder besmettelijk.
Wees blij dat ze zijn geënt..anders waren ze mss wel erger ziek geweest.

Hetzelfde geldt voor alle andere vaccins tegen ziektes.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 20:38

Brainless schreef:
loriene schreef:

En wat is je point? Ik zeg ook dat mensen best ziek kunnen worden, alleen minder erg en minder besmettelijk.

En de buren leven nog en niet op de IC ?
Zonder vaccinatie had je misschien twee begrafenissen gehad.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 20:48

Vwb 'ik wilde die prikken helemaal niet...!'

... ik wil even melden dat ik ze ook niet wilde.

Maar ik vond het wel mijn zedelijke plicht om mij te laten enten, juist vanwege Barry en Anna.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 20:51

bigone schreef:
Brainless schreef:

Ja, ze zullen vast beide bij die 0,35% horen die op de ic belanden als ze hun prik niet hadden gehad.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 20:55

Beetje dom om te denken dat iedereen die gevaccineerd is fluitend die prikken gingen halen, had ze ook liever niet gehad. Zeker met de AZ verhalen niet maar het risico op covid wil ik gewoon niet nemen. Alle 8 broers zussen en aangetrouwden zijn allemaal gevaccineerd. Zonder enige discussie maar uit het gegeven dat we graag enkele keren per jaar zo veilig mogelijk samen willen zijn. En verhalen over gevaccineerd en net zo besmettelijk? Lees onderstaand artikel maar even en daar zijn er meer van. https://www.theatlantic.com/ideas/archi ... id/620161/

En 996981 , ik heb al eerder aangegeven dat jij en anderen er nogal veel aangelegen is om Corona te bagatelliseren om zo blijkbaar je eigen niet prik keuze te verdedigen. En dat valt niet goed blijkbaar, zet me onder je foeiknop wanneer je niet tegen kritiek kunt.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 21:10

Precies Bigone! Ik vond het dood eng om ze op te halen. Ook omdat ik bij de eerste groep in Nederland zat die werd gevaccineerd. En dan nog naaldenangst er overheen en de angst voor een allergische reactie en dan nog dat ik er misschien wel dood aan kon gaan. Hoe kotsmisselijk en pijn in de arm ik al had voordat ik überhaupt de eerste prik al had. En na de prik de hevige angst of ik niet wat geks zou krijgen. Ik ben al een flinke doemdenker met dit soort denken. Tweede prik weer hetzelfde spanning van te voren en erna.
Maar als meevaller kreeg ik dan dat de bijwerkingen relatief kort waren ( eerste keer wel vage hoofdpijn na een paar dagen , maar kon ook een voorhoofdsholteontsteking zijn het was er immers wel het seizoen voor).

Maar heb ik spijt? Nee! Mijn angst voor naalden is iets gezakt ( niet dat dat helemaal weg is) en ik heb een schop tegen mijn angst aangegeven door te zeggen ik doe het lekker toch.

Maar lekker gemakkelijk even fluitend een prikje halen nee dat ging bij mij absoluut niet zo!

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 21:40

IMANDRA schreef:
IHN schreef:
hou toch op. Ik wilde de prikken niet. t is imo gewoon opgezet door de farma industrie (nee, niet covid... hoewel....)Ik vertrouw ze niet, heb ze wel genomen omdat ik wil leven.. dan maar 10 jaar korter als de prik toch lange termijn gevolgen heeft.. ik ben nergens bang voor...
wat ik herl bijzonder vind is dat je hoegenaamd zo egoistisch bent als je hem niet neemt... aar echt. je kunt ook gewoon covid krijgen met prik en het doorgeven... en ik vind zegen dat de zwakkeren dan aar niet in de kroeg moetrn gaan zitten veel egoïstischer...

bah, ik word misselijk vd meningen hier...

Wacht even, 'de prikken zijn opgezet door de farma industrie'? Die moet je even uitleggen.

ik denk dat de pharma industrie flink aan het indoctrineren is. Waardoor ze nu in bv Amerika al 3 prikken moeten. Geld, daar draait het om. Laat ze de patenten maar loslaten, zodat ook arme landen eindelijk kunnen gaan enten, maar nee... het altruïsme blijft beperkt tot de landen die kunnen betalen

Janneke2

Re: Sociale uitsluiting collateral damage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 21:49

Zo denkt Big Pharma.
(Die lui bestaan en het is heel akelig.)

Zo is het Astra Zeneca trouwens niet ontwikkeld.
Want zo verschrikkelijk 'zwart en wit zonder grijstinten' is het allemaal niet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 21:57

IHN schreef:
IMANDRA schreef:

Wacht even, 'de prikken zijn opgezet door de farma industrie'? Die moet je even uitleggen.

ik denk dat de pharma industrie flink aan het indoctrineren is. Waardoor ze nu in bv Amerika al 3 prikken moeten. Geld, daar draait het om. Laat ze de patenten maar loslaten, zodat ook arme landen eindelijk kunnen gaan enten, maar nee... het altruïsme blijft beperkt tot de landen die kunnen betalen

De farma industrie bepaalt niet hoeveel prikken we moeten he… Dat is meer een kwestie van u vraagt, wij draaien.
We hebben een virus, verzinnen jullie een vaccin.
We hebben een ziekte, hebben jullie een medicijn.

Niet; wij hebben een vaccin, verzinnen jullie er een virus bij. En oh ja, pas na drie vaccinaties hebben we de kosten er uit.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 22:14

Nirvana_ schreef:
Ik vind de huidige situatie echt bizar.

Ik ben niet gevaccineerd, en ga dat al helemaal niet doen als ze mensen proberen te dwingen door dit soort regels. Want dat is imo het enige doel van deze belemmeringen. Druk op de zorg verminderen of mensen beschermen kan het doel in ieder geval niet zijn.

Hè, wat zeg je nou? Waar heb jij geleefd het afgelopen 1,5 jaar?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 22:50

Gaat dit nog over discriminatie,uitsluiting?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 23:24

996981 schreef:
bigone schreef:

Ja, ze zullen vast beide bij die 0,35% horen die op de ic belanden als ze hun prik niet hadden gehad.

Of, weet je wel, was het griep. Of influenza. Want dat komt ook weer meer op en “ziek” staat niet meteen gelijk aan Corona als er geen positieve test is. Of dat het ziek doek vaccineren is…

Janneke2 schreef:
Zo denkt Big Pharma.
(Die lui bestaan en het is heel akelig.)

Zo is het Astra Zeneca trouwens niet ontwikkeld.
Want zo verschrikkelijk 'zwart en wit zonder grijstinten' is het allemaal niet.

Zeker, maar dat maakt niet dat de vaccins niet goed werken en dus niet verstandig zijn. En gelukkig hebben we geen overheid die klakkeloos naar bijv. Pfizer luistert dus zo lang er geen goede reden is voor een booster komt die er ook niet.

Dinopino schreef:

Discriminatie sowieso niet want das hier niet aan de orde, uitsluiting is maar net hoe je het bekijkt.

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 06:48

Polly schreef:
Het staat niet in verhouding???
Heb je enig idee hoe het het afgelopen 1,5 jaar in de zorg is geweest? Ik werk in de eerstelijnszorg, er komen nog steeds (doodzieke) covid patiënten binnen, overigens vaak ongevaccineerden, met hele gezinnen die de maatregelen overtrokken vinden. Daar sta je dan in je pak om jezelf, je gezin en je volgende patiënten te beschermen terwijl je mag luisteren wat een onzin dit allemaal is.
Mensen zijn het wachten zat (en dat begrijp ik!) dus willen NU geholpen worden terwijl we met een half team staan want de andere helft zit thuis omdat de druk echt te hoog is (geweest). Maar wat is het wereldproblemen? We kunnen niet naar de kroeg want we hebben geen vaccinatie en we willen geen test want dat is tegen de grondwet.

Volgens mij staat er ook in de grondwet dat je te veilig moet voelen, nou al 1,5jr niet maar sinds dit weekend helemaal niet meer nu de maatregelen eraf zijn. Want denk vooral niet dat iedereen met klachten thuisblijft of laat testen want daar hebben we geen zin in.

Zo als ik het lees ben je het ook niet eens met hoe de maatregelen nu zijn. Ze zorgen er voor dat je je minder veilig voelt. En toch zijn ze super heftig!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 09:03

Polly schreef:
Het staat niet in verhouding???
Heb je enig idee hoe het het afgelopen 1,5 jaar in de zorg is geweest? Ik werk in de eerstelijnszorg, er komen nog steeds (doodzieke) covid patiënten binnen, overigens vaak ongevaccineerden, met hele gezinnen die de maatregelen overtrokken vinden. Daar sta je dan in je pak om jezelf, je gezin en je volgende patiënten te beschermen terwijl je mag luisteren wat een onzin dit allemaal is.
Mensen zijn het wachten zat (en dat begrijp ik!) dus willen NU geholpen worden terwijl we met een half team staan want de andere helft zit thuis omdat de druk echt te hoog is (geweest). Maar wat is het wereldproblemen? We kunnen niet naar de kroeg want we hebben geen vaccinatie en we willen geen test want dat is tegen de grondwet.

Volgens mij staat er ook in de grondwet dat je te veilig moet voelen, nou al 1,5jr niet maar sinds dit weekend helemaal niet meer nu de maatregelen eraf zijn. Want denk vooral niet dat iedereen met klachten thuisblijft of laat testen want daar hebben we geen zin in.

Respect!

Ik werk wel in de zorg, maar niet in de corona frontlinie.
Mondkapjes zijn mij niet vreemd, maar ik hoef niet in pak.
... ik ben bang dat ik gillend gek zou worden, dus nogmaals respect!

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-21 10:46

Dinopino schreef:

De vraag van dit topic is of wij, maatschappij, het acceptabel vinden dat er een kwetsbare groep wordt afgesneden van de sociale structuur. Een groep voor wie dit juist zo belangrijk is.

En dan bedoel ik niet een avondje feesten in de kroeg. In Barry's geval is dat 3x per week aan het eind van de ochtend een kopje koffie in het buurtcafé. Hier maakt hij een praatje en komt hij onder de mensen.

Er zijn eerder kamervragen over gesteld door o.a. kamerlid Lisa Westerveld. Uit de antwoorden blijkt dat er geen onderzoek is gedaan naar de grootte van de groep die nu buiten wordt gesloten en dat er een aanname is gedaan dat deze klein is.
bron: https://www.openkamer.org/kamervraag/2021Z14572/
Daaruit maak ik op dat uitsluiting vanuit het beleid acceptabel is en derhalve collateral damage is.
Daar kan ik mij niet in vinden. Er had op zijn minst gekeken moeten worden om hoeveel mensen het hier gaat en wat de impact is.

RTLnieuws heeft er ook iets over gepubliceerd: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5254207/coronapas-geen-qr-code-toegangsbewijs-25-september-vaccinatie

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 10:50

Jacimatho schreef:
De vraag van dit topic is of wij, maatschappij, het acceptabel vinden dat er een kwetsbare groep wordt afgesneden van de sociale structuur. Een groep voor wie dit juist zo belangrijk is.

Maar waar je niet op ingaat is dat het al jaren de praktijk is dat de maatschappij dit in grote lijnen heel aanvaardbaar vindt, en dat het een beetje goedkoop voelt om dat alleen maar aan de orde te stellen nu het over de QR-code gaat, terwijl het anders altijd heel veel moeite kost voor mensen om daar ook maar een beetje aandacht aan te geven.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 10:51

Maar wat is voor die mensen dan het alternatief?

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-21 11:14

Shadow0 schreef:
Jacimatho schreef:

Maar waar je niet op ingaat is dat het al jaren de praktijk is dat de maatschappij dit in grote lijnen heel aanvaardbaar vindt, en dat het een beetje goedkoop voelt om dat alleen maar aan de orde te stellen nu het over de QR-code gaat, terwijl het anders altijd heel veel moeite kost voor mensen om daar ook maar een beetje aandacht aan te geven.

Voor mij is het nooit aanvaardbaar geweest om een groep buiten te sluiten en heb ik me waar mogelijk hier voor ingezet. In het verleden op andere vlakken en dus ook nu.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 11:16

Cer schreef:
Maar wat is voor die mensen dan het alternatief?

Misschien een degelijk medisch mondkapje opzetten, als het ècht niet mogelijk is om te vaccineren / testen?

Ik snap wel dat dat ook niet leuk is om als enige met zo'n ding te lopen.

Maar wat voor bewijs zou je dan moeten hebben voor het niet kunnen testen... voor medisch gezien niet kunnen vaccineren zal je vast iets kunnen krijgen, maar niet kunnen testen dat zal toch vaak flauwekul zijn van mensen die er geen zin in hebben / het te veel moeite vinden.

Om huisartsen met testen te belasten is ook weer zo wat....