Twijfel kinderwens

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 12:50

MarcoBorsato schreef:
Ik ken dus niemand die kinderen heeft gekregen 'omdat het zo hoort'. Tenminste, niemand buiten de generatie van mijn grootouders. Dat is toch meer iets van vroeger?

Ik ook niet hoor... Bij ons wordt er juist ook veel gesproken over de optie wel/geen kinderen en hoe oké het is om ze niet te willen.

Achterom schreef:
Welnee.. hoeveel mensen denken er echt bewust over na? Valt tegen hoor.

Maar dit soort uitspraken kan je toch niet zomaar doen :D Waar is dat dan op gebaseerd?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 13:03

Doubtless schreef:
OleJon schreef:
. Wat me hier wel opvalt, dat mensen beginnen te twijfelen als er in directe omgeving kinderen worden geboren. Maar het is geen bloempot of zo? Van o mijn zus heeft een baby gekregen. En lijkt mij zo leuk ik wil er ook 1?

Beetje denigrerend verwoord, dat was misschien niet nodig...

Uit onderzoek is gebleken dat zwangerschappen binnen vriendengroepen aanstekelijk zijn. Zal toch wel iets met je hormonen/kinderwens/toekomstbeeld doen als je het bij een ander ziet gebeuren. Maakt niet meteen dat mensen doen alsof het een bloempot is of er te licht over denken.

En ook wel dat de mensen rondom je een andere fase in gaan en dan kan 'meedoen' wel aanlokkelijk lijken. Heb een vriendengroep waar nu iedereen midden in de baby's zit, buiten ikzelf :+ waar we vroeger veel samen uitgingen of avontuurlijke vakanties deden, zijn dat nu brunches op zondag met de baby's erbij. Ik vind het niet vervelend, levensfases veranderen nu eenmaal, maar het is dan ergens ook wel makkelijk om (onbewust) 'mee te gaan doen'.

Een andere groep is juist totaal niet met kinderen bezig, maar met zaken zoals weekenden op wedstrijd gaan met de paarden enz. Is toch een hele andere sfeer in die groep. Ik krijg het niet goed uitgelegd :D maar denk soms dat je omgeving er meer mee te maken heeft dan je hormonen.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 13:04

Ik heb wel heel lang gedacht dat het er bij hoorde. Het enige wat ik vroeger eigenlijk leerde is waar baby’s vandaan kwamen en dat je moest zorgen dat je ze niet te jong kreeg.

Maar als je op tv kijkt en social media en wat dan ook, iedereen wordt de wereld in geprezen als ze zwanger worden. Dus ik denk ook wel dat er nog een beeld heerst van dat kinderen krijgen het ultieme doel in het leven is.

Het tegengeluid hoor je bijna niet, gelukkig wordt dat nu wel steeds meer.

yvje86

Re: Twijfel kinderwens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 13:18

Ik lees al een tijdje mee en vind dit dus ook een lastig ding. Ik ben inmiddels 35, al 10 jaar getrouwd en vol in de twijfels. Voor mijn man hoeft het hebben van kinderen niet persé. Maar ik kan zelf de keuze niet maken. Ik zou best graag een kind willen maar qua gezondheid kan een zwangerschap voor mij behoorlijk zwaar zijn. Daarnaast heb ik een ontzettende prikangst en daardoor ook angst voor een bevalling. Ik ben doorgaans niet heel dol op andermans kinderen, ik vind vaak dat ze te vrij worden opgevoed. Hierdoor denk ik dat ik best een strenge moeder zou zijn. Wel heb ik (samen met mijn man) veel liefde en een stabiele basis te bieden. Ts ik leef met je mee en blijf deze keuze steeds voor me uitschuiven. Ergens zie ik me ook niet zonder kinderen oud worden. Misschien moet ik de spiraal eruit laten halen (uiteraard iom man) en zien wat er van terecht komt. Wordt ik niet zwanger dan niet, en zo wel dan wel?!

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 13:20

Ik vind het eerlijk gezegd wat dom om kinderen te nemen omdat het zo zou horen. Als dat je argument is ben ik meestal al niet bevriend met je :=

Op een gegeven moment verandert er gewoon iets in je, denk ik. Geen idee, ik stond er gewoon ineens voor open. Het was geen levensdoel ofzo, helemaal niet. Maar het zou wel leuk zijn als. En gelukkig lukte het.
Vriendinnen zijn bijna allemaal aan de kinderen, al voordat ik er überhaupt open voor stond en ik vond het vreselijk irritant als het alleen maar over baby’s ging. Nog steeds :D
Zwanger zijn ging ook bij veel van hen helemaal niet lekker. Maar ik zag wel hoe blij ze waren en hoe moe ook, ze genoten zo van elkaar. Ik denk toch dat er onbewust een knop bij mij ging draaien.
Als dat niet was geweest was dat ook wel prima. Dan zat ik nog steeds met zichtbaar rollende ogen te zuchten dat het te vaak over hun snotkinderen gaat en kunnen we gewoon weer over andere domme onderwerpen praten. Ik heb ze ook weleens uitgelachen dat ze als hysterische kip zonder kop rond gingen gillen dat ze NU naar huis moesten want baby zou over precies 10 minuten honger krijgen.
Ik ga dan niet gillen maar ik snap ze nu wel een stuk beter :))

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 13:26

Maar als je altijd alleen maar wijs gemaakt is dát het zo hoort, hoe is het dan dom?
Ik vind het ook geen goede reden, maar er zal vast ook vaak bij verteld worden dat het super leuk is :=

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 13:38

Solleke_Noah schreef:
waar we vroeger veel samen uitgingen of avontuurlijke vakanties deden, zijn dat nu brunches op zondag met de baby's erbij.

maar denk soms dat je omgeving er meer mee te maken heeft dan je hormonen.

Ik heb vriendinnen met baby's/kinderen echt wel een tijd saai gevonden hoor. Heel logisch ook toch, als je liever op zaterdagnacht in de kroeg staat ipv op zondagochtend aan de brunch ;-)

Misschien geldt dat laatste voor sommigen, geen idee. Ik denk dat er eerder in dit topic ook al wel geconcludeerd kon worden dat een kinderwens net zo stellig aanwezig kan zijn als een niet-kinderwens en dat die dus niet ingegeven wordt door de omgeving.

Niobe schreef:
Ik vind het ook geen goede reden, maar er zal vast ook vaak bij verteld worden dat het super leuk is :=

Hier de afgelopen jaren vooral kommer en kwel gezien, weinig vrienden die op een roze wolk zaten en actief aan het genieten waren van het ouderschap. Maar goed, dat zal bij een ander ook anders zijn.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 13:43

OleJon schreef:
Wij hebben ook geen kinderen. toen we net getrouwd waren, veel op gepast op neefjes en nichtjes. Mischien heeft dat wel een rol gespeeld. Wat me hier wel opvalt, dat mensen beginnen te twijfelen als er in directe omgeving kinderen worden geboren. Maar het is geen bloempot of zo? Van o mijn zus heeft een baby gekregen. En lijkt mij zo leuk ik wil er ook 1?

Joh, basic biologie , zoogdieren worden volwassen en gaan voortplanten
En bij mensen , zodra je kinderen binnen je sociale cirkel geboren ziet worden dan is het bijna niet meer dan logisch dat dat iets triggered er van uit gaande dat je een beetje in dezelfde levensfase zit als je sociale cirkel/vriendenclub
Dat heeft geen iota te maken met hullie hebbe dus ik wil ook
Maar met natuurlijk verloop van het leven , alleen niet iedereen heeft dat even sterk en laten we wel wezen, de mensch is als diersoort dermate vervreemd van de natuur en zo gewend aan de maakbaarheid van het leven dat we er als diersoort aardig vanaf weten te wijken op individueel niveau dan een willekeurig ander zoogdier

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 14:01

Doubtless schreef:
Ik heb vriendinnen met baby's/kinderen echt wel een tijd saai gevonden hoor. Heel logisch ook toch, als je liever op zaterdagnacht in de kroeg staat ipv op zondagochtend aan de brunch ;-)

Haha herkenbaar, ik kon er zelfs een soort boos van worden. En dan gaat het alleeeen maar over die zwangerschap en daarna alleeeen maar over die kinderen, tepelkloven en uitgelubberde lijven.... waar was die tijd dat we gewoon bier gingen drinken en dansen? Zit je daar met je theetje en je chocola, saaaaai ;).

Doubtless schreef:
Hier de afgelopen jaren vooral kommer en kwel gezien, weinig vrienden die op een roze wolk zaten en actief aan het genieten waren van het ouderschap. Maar goed, dat zal bij een ander ook anders zijn.

Ik dus niet, wel vrienden met een heftige bevalling en een roerige tijd daarna. Ik ben ook een soort voorbereid op het ergste. Maar nu ook bij andere vrienden die echt wel op een hele roze wolk zitten en ontzettend genieten. En daar doen we ook gewoon nog leuke dingen mee, met baby erbij.

yvje86 schreef:
Ik lees al een tijdje mee en vind dit dus ook een lastig ding. Ik ben inmiddels 35, al 10 jaar getrouwd en vol in de twijfels. Voor mijn man hoeft het hebben van kinderen niet persé. Maar ik kan zelf de keuze niet maken. Ik zou best graag een kind willen maar qua gezondheid kan een zwangerschap voor mij behoorlijk zwaar zijn. Daarnaast heb ik een ontzettende prikangst en daardoor ook angst voor een bevalling. Ik ben doorgaans niet heel dol op andermans kinderen, ik vind vaak dat ze te vrij worden opgevoed. Hierdoor denk ik dat ik best een strenge moeder zou zijn. Wel heb ik (samen met mijn man) veel liefde en een stabiele basis te bieden. Ts ik leef met je mee en blijf deze keuze steeds voor me uitschuiven. Ergens zie ik me ook niet zonder kinderen oud worden. Misschien moet ik de spiraal eruit laten halen (uiteraard iom man) en zien wat er van terecht komt. Wordt ik niet zwanger dan niet, en zo wel dan wel?!

Heel herkenbaar... bij mij triggerde iets wat een vriendin zei heel erg: heb jij liefde te geven? En ik dacht jaaa, dat heb ik! Wij hebben het dus ook zo gedaan, stoppen met anticonceptie en nu word het spannend... Medische angst heb ik dan weer totaal niet, kan me voorstellen dat dat wel meespeelt. Bij mij speelde werk ook mee, ik ben freelancer en minder werken betekent per direct minder inkomen. Ik moest er voor mijn gevoel veel voor laten. Maar er komt dan dus een punt dat je dat de moeite waard vind, ofzo. Heel veel succes bij je beslissing, doe waar je je goed bij voelt en je hebt gewoon tijd om lekker verder te twijfelen ;)

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 14:13

Niobe schreef:
Maar als je altijd alleen maar wijs gemaakt is dát het zo hoort, hoe is het dan dom?

Dom klinkt misschien te hard. Maar ik vind het niet getuigen van voor jezelf nadenken en dat vind ik toch wel minder intelligent. Sorry :D

Ik heb eerder in dit topic een open en eerlijke post geschreven over mijn wel/niet-wens. Ik zal nu zeggen dat ik het superleuk vind, maar ik laat er dus ook weinig voor. Behalve mijn goddelijke lichaam, dat is even ver te zoeken. Over die eerste maanden hing een donkere wolk. Mijn vriendinnen hadden dat niet, ik wel. Toen moest ik alles laten voor m’n gevoel, is ook wel een beetje zo. Met volle melktieten op een paard is echt geen pretje.
Nu neem ik hem mee hardlopen, naar het strand met de honden, dagjes weg en ik ben de bofkont met een baby die uitslaapt. Ik ga er even zoetsappig bij zeggen dat ik er wel de hele dag achteraan ren want alles gaat in de mond, hij begint te staan en flikkert 20x achterover en hij kruipt de hondenmanden in, en toch geniet ik hier enorm van.

Ik wacht wel even met een nieuwe statusupdate tot hij gaat praten.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 15:03

Ik heb echt nog nooit gehoord van mensen dat ze alleen kinderen hebben gemaakt omdat het zo hoort. Tegenwoordig is het echt een bewuste keuze en zijn er zat manieren om niet zwanger te worden.

Bij ons was de keuze heel erg bewust en doordacht (voor zover dat kan, want je weet gewoon echt niet waar je aan begint) En ik vind het geweldig. En ja, er zitten ook minder leuke kanten aan helaas. Ik vind het ook niet tof om midden in de nacht 4x wakker gemaakt te worden, of compleet onder gekotst als er een ziek is. Maar de leuke dingen winnen het echt van deze slechte dingen :D

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 15:08

MarcoBorsato schreef:
Ik ken dus niemand die kinderen heeft gekregen 'omdat het zo hoort'. Tenminste, niemand buiten de generatie van mijn grootouders. Dat is toch meer iets van vroeger?

Voor jou ben ik misschien vroeger met mijn 47 :P
Maar ik ken er dus idd meerdere die als ze het over konden doen geen kinderen meer hadden.
Dus voor mij is het geen vroeger.
Al zal het toen nog wel meer zijn geweest dan nu. Maar als je nu als kindervrije vrouw nog steeds van die antieke opmerkingen ziet, ook bij nu twintigers, vraag ik me af hoeveel het echt veranderd is.

En ja ik denk dat je die mensen kunt scharen onder het hoort erbij.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 15:43

Doubtless schreef:
Achterom schreef:

Maar dit soort uitspraken kan je toch niet zomaar doen :D Waar is dat dan op gebaseerd?

Zeker kan dat wel. Gebaseerd op eigen ervaring... Als ik uitleg waarom ik het niet wil, krijg ik negen van de tien keer terug: goh, zo bewust heb ik er nooit over nagedacht. Bij de meeste mensen komt het gewoon niet in hen op dat een leven zonder kinderen ook prima kan zijn. Dat het een bewuste keuze kan zijn.
De meeste zien het gewoon als de volgende logische stap. Dat hoort zo, iedereen doet dat. Of zoiets.
Niet iets waar je echt over nadenkt: huisje, boompje, beestje en dan stoppen met de pil.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 15:55

Achterom schreef:
Doubtless schreef:

Zeker kan dat wel. Gebaseerd op eigen ervaring... Als ik uitleg waarom ik het niet wil, krijg ik negen van de tien keer terug: goh, zo bewust heb ik er nooit over nagedacht. Bij de meeste mensen komt het gewoon niet in hen op dat een leven zonder kinderen ook prima kan zijn. Dat het een bewuste keuze kan zijn.
De meeste zien het gewoon als de volgende logische stap. Dat hoort zo, iedereen doet dat. Of zoiets.
Niet iets waar je echt over nadenkt: huisje, boompje, beestje en dan stoppen met de pil.

Ik denk niet dat het te maken heeft met 'hoe het hoort' of met bewust over nadenken maar eerder dat het een natuurlijke en emotionele beslissing is. Wat uiteraard moeilijk uit te leggen is. Als je moet kiezen tussen bv. een auto aankopen of leasen, dan zet je de voor- en nadelen netjes op een rijtje, en dan neem je een weloverwogen beslissing. Kinderen of geen kinderen heeft weinig te maken met ratio, en alles met emotie.
En wat betreft 'hoe het hoort' denk ik dat vandaag de mensen die meer dan 2 kinderen hebben veel meer commentaar krijgen dan mensen die geen kinderen hebben. En de mensen die dat commentaar geven, zijn meestal diegenen die zich overal mee bemoeien, niet alleen met wel of niet of hoeveel kinderen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 16:03

Achterom schreef:
MarcoBorsato schreef:

In mijn ervaring niet :) maar misschien, klein ideetje hoor, moeten we eens stoppen met vooroordelen over kindvrije mensen met een oppervlakkig leven of ouders die er onnadenkend op los fokken.

Het is zo ongezellig, vooroordelen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 16:24

Achterom schreef:
Zeker kan dat wel. Gebaseerd op eigen ervaring...

En hoeveel mensen spreek jij hierover? Want als dat binnen persoonlijke kringen blijft zou ik je uitspraak echt verkleinen.

"Hoeveel mensen die ik ken/spreek denken er echt over na? Valt tegen". Als je verloskundige of doula oid bent en hier honderden vrouwen over spreekt vind ik het anders, maar anders kan je je eigen persoonlijke ervaring niet echt als de gemiddelde waarheid nemen toch? Beetje buiten je bubbel kijken...

En eens MB, beetje wijdere visie maakt het kijkveld een stuk interessanter en leuker.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 16:38

Als ik in mijn eigen omgeving kijk kan ik zo een 6-tal stellen die eerder dan gepland of ongepland de eerste op komst hadden. Staat ook tegenover dat er meer stellen zijn die wél gepland bezig zijn geweest. Dus lastig. Belangrijkste in alle gevallen: Het kind moet er niet de dupe van worden en op een gegeven moment wel ongewenst zijn. Dat kan de bedoeling niet wezen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 17:41

Winged schreef:
Als ik in mijn eigen omgeving kijk kan ik zo een 6-tal stellen die eerder dan gepland of ongepland de eerste op komst hadden.

Maar da's niet hetzelfde toch? Je kan heel goed over kinderen nadenken, een kinderwens hebben én eerder of ongepland zwanger zijn. Waar Achterom het over had ging volgens mij over mensen die zwanger worden en nog niet hebben bedacht of ze überhaupt wel kinderen willen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 17:57

Er zullen vast mensen zijn die het doen omdat ze denken dat het hoort. Er zullen ook mensen zijn die het overdenken en tot 6 cijfers achter de komma berekenen hoeveel ze gaan uitgeven aan een kind. Er zijn mensen met kinderen die spijt hebben en er zijn vrouwen van 50 die een retourtje Ibiza boeken en met een volle buik terugkomen omdat het ineens wel begon te kriebelen. Tja. Je vult je eigen leven in op een manier die voor jou waardevol is en of dat met 10 kinderen is of voor altijd Netflix op de bank in je eentje is heel persoonlijk en hoeft een ander niks van te vinden.

Ik kan me ook goed voorstellen dat spijt misschien tijdelijk is. Omdat de babytijd veel heftiger is dan je aankunt of de pubertijd is zo naar dat je pas weer kunt genieten als de hormonen van je kind zijn gaan liggen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 19:32

MarcoBorsato schreef:
Ik kan me ook goed voorstellen dat spijt misschien tijdelijk is. Omdat de babytijd veel heftiger is dan je aankunt of de pubertijd is zo naar dat je pas weer kunt genieten als de hormonen van je kind zijn gaan liggen.

Dat denk ik ook. Bv. postnatale depressie, in de pubertijd kan je hen ook soms wel achter het behang plakken, soms is er tijdelijk een breuk met volwassen kinderen en komt dat later weer goed.
Best logisch dat x% van de ouders is zo'n situatie zit. Dat wil nog niet zeggen dat het aan het eind van de rit geen positieve ervaring was.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 20:53

Doubtless schreef:
Winged schreef:
Als ik in mijn eigen omgeving kijk kan ik zo een 6-tal stellen die eerder dan gepland of ongepland de eerste op komst hadden.

Maar da's niet hetzelfde toch? Je kan heel goed over kinderen nadenken, een kinderwens hebben én eerder of ongepland zwanger zijn. Waar Achterom het over had ging volgens mij over mensen die zwanger worden en nog niet hebben bedacht of ze überhaupt wel kinderen willen.

Misschien moet je niet vanuit jouw referentiekader invullen wat ik volgens jou denk.
Beetje bekrompen en veroordelend.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 21:10

Sclimpre schreef:
MarcoBorsato schreef:

Dat denk ik ook. Bv. postnatale depressie, in de pubertijd kan je hen ook soms wel achter het behang plakken, soms is er tijdelijk een breuk met volwassen kinderen en komt dat later weer goed.
Best logisch dat x% van de ouders is zo'n situatie zit. Dat wil nog niet zeggen dat het aan het eind van de rit geen positieve ervaring was.

Vindt het altijd zo heerlijk hypocriet hoe men wil beweren dat men echt geen spijt van kinderen kan hebben en tegelijk ook niet wil aannemen dat iemand geen spijt kan krijgen van geen kinderen nemen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 21:14

Tussen mijn zwager en schoonmoeder is het nooit goed gekomen, soms is er gewoon iets stuk en dat is wel verdrietig.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 21:34

@Ayasha
Ik denk dat je het woordje 'misschien' gemist hebt :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 21:44

Ayasha schreef:
Vindt het altijd zo heerlijk hypocriet hoe men wil beweren dat men echt geen spijt van kinderen kan hebben en tegelijk ook niet wil aannemen dat iemand geen spijt kan krijgen van geen kinderen nemen.

Ik heb even gemist dat er iemand is die beweert dat je geen spijt kunt hebben van kinderen.