"Kwaliteitskleding" is het het nu echt waard?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DJZ
Blogger

Re: "Kwaliteitskleding" is het het nu echt waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 11:07

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 11:59

DJZ schreef:
https://m.youtube.com/watch?v=OQbjvusKFRc

Tijdens een aflevering van Zondag met Lubach.. misschien wel interessant in deze discussie :o

en zijn we nu 3 jaar verder een stap verder?
Schandalig toch.

Maar duidelijk dus dat niemand hoeft neer te kijken op mensen die goedkopere merken kopen, dat is niet slechter.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 12:29

DuoPenotti schreef:
DJZ schreef:

Tijdens een aflevering van Zondag met Lubach.. misschien wel interessant in deze discussie :o

Schandalig toch.

Maar duidelijk dus dat niemand hoeft neer te kijken op mensen die goedkopere merken kopen, dat is niet slechter.

Volgens mij is inmiddels in het topic wel duidelijk is dat het niet aan duur of goedkoop ligt, maar dat er wel bekend is welke merken hier wel en niet aan meedoen, en je dus zou moeten verdiepen in welke merken je steunt met je geld en welke niet :)
Tenminste, ik doe dat. En anderen blijkbaar niet.
En C&A doet het bv heel goed en is goedkoop, en Tommy Jeans is een stuk duurder en doet het niet zo goed.

DuoPenotti

Re: "Kwaliteitskleding" is het het nu echt waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 12:33

Nou misschien heb ik net een andere Lubach zitten kijken dan jij, dat kan. :)

Maar wat ik er uit haal is: Door wie word onze kleding nu gemaakt? :+
Met andere woorden geen enkel merk is transparant want ze weten het zelf niet.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 12:42

DuoPenotti schreef:
DJZ schreef:

Schandalig toch.

Deze mening deel ik, het labeltje duurzaam geproduceerd inclusief mooi verhaal in een filmpje of op een website geeft nooit garantie dat het ook daadwerkelijk duurzaam is in deze wereld.
Doet me meteen denken aan dat merkje duurzame visvangst op de tonijnblikjes die nergens op slaan :')

De productie in deze lage lonen landen zorgt daar wel voor werkgelegenheid, en ik ben zeker van mening dat de werkomstandigheden daar verbeterd moeten worden. Echter zonder deze werkgelegenheid god knows hoe deze mensen en evt. kinderen dan aan hun geld zouden moeten komen.

het blijft een ingewikkelde discussie en zo lang kledingbedrijven en de lokale overheid zich niet hard maken voor verbetering zie ik niet zo snel iets veranderen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 12:46

DuoPenotti schreef:
Nou misschien heb ik net een andere Lubach zitten kijken dan jij, dat kan. :)

Maar wat ik er uit haal is: Door wie word onze kleding nu gemaakt? :+
Met andere woorden geen enkel merk is transparant want ze weten het zelf niet.

Er zijn merken die wél transparant zijn. Maar heel veel (mainstream) merken dus niet, is wat Lubach aangeeft. Die moet je dus m.i. niet kopen.

Maar goed, als jij het als excuus opvat om nergens op te letten, ook prima.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 12:50

Lekkere aanname doe jij....

Ik haal wat anders uit die video, maar goed....

verootjoo schreef:
Er zijn merken die wél transparant zijn. Maar heel veel (mainstream) merken dus niet, is wat Lubach aangeeft. Die moet je dus m.i. niet kopen.

Maar goed, als jij het als excuus opvat om nergens op te letten, ook prima.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 14:44

Probeer het eens zou ik zeggen! Er staat ook een hoop rommel tussen, maar ik vind het wel leuk om daar een avond aan te verspillen en lekker te neuzen. Dat doe je tenslotte in winkels of webshops ook. Het is super leuk als er een pareltje voor je tussen zit! Ik heb laatst 2 vintage blousen gescoord voor 5€ per stuk en er zijn nu 2 broeken onderweg voor 7,50 per stuk. 8-)

Natuurlijk kan er eens wat tegenvallen, maar dat is met alles wat je online/tweedehands koopt. Het geeft mij wel voldoening dat ik iets heb kunnen kopen voor weinig geld waar ik heel blij mee ben. Dat een ander het gedragen heeft maakt mij niets uit, daar is nog nooit iemand aan overleden.

germie schreef:
Lynnepinny schreef:
Ik koop alleen nog maar tweedehands, via de kringloop of Vinted. Ben zo klaar met alle troep in de standaard kledingwinkels waar ze ook nog best wat voor durven vragen, en kwaliteits/merkkleding is me eigenlijk ook wat te duur als arme student. Het verbaasde me hoeveel mooie dingen ik op Vinted kon vinden voor soms wel 1/10e van de prijs, dus daar doe ik nu aan :o
En zo vaak nieuwe kleding hoeft van mij ook niet, maar het ook wel aan mijn Wageningse geitenwollensokken bubbel liggen dat het in mijn omgeving werkelijkwaar niks uitmaakt hoe je eruit ziet :Y)

Maar in het onderwerp blijvende vind ik dat er vaak echt wel een verschil zit tussen 'gangbaar' en duurdere of merkkleding (met uitzonderingen natuurlijk). Toen ik nog wel nieuw kocht winkelde ik graag bij de America Today. Iets duurder dan H&M bijvoorbeeld, maar de kwaliteit was meteen al veel beter. Of sommige kleding van Urban Outfitters; al helemaal duur, maar dan heb je ook wel wat.

Vinted nooit wat gekocht. Ik zie het wel eens voorbij komen, nooit op gekeken.
Het rare is dat dat mij tegenstaat, terwijl dat nergens op slaat natuurlijk. Ik krijg ook wel eens kleding van iemand en doe zelf ook weer wat weg naar iemand en dat is net zo goed gebruikt.