Schoonmoeder in huis...

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 11:35

Superpony, ik heb alleen het idee dat er bij jullie wel ruimte was voor overleg. En dat iedereen zich in de situatie kon vinden. TS mag geen eens geluid maken in de ochtend, vlucht weg in werk en moet ook nog even alle klusjes doen. Ik trek daar wel mijn wenkbrauwen van op. Zeker gezien het feit dat ze praktisch naast schoonmoeder wonen. Vanuit eigen huis kunnen ze ook zeer veel ondersteunen.

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 11:40

Wij zijn op 200meter gaan wonen en zaten er bijna nog net zo vaak.

Het gaat niet om wat er gebeurt, maar hoe.

Dat TS er problemen mee heeft is duidelijk, maar een paar maanden is voor rouwen echt niet zoveel. Zou in Nederland gewoon eens geaccepteerd moeten worden.

@pmarena, de moeder van mijn man had ook geen gehandicapt kind en hebben we echt maanden lang op sleeptouw gehad. Belde ons zelfs uit de kroeg als we even weg wilde. Had geen rijbewijs en was compleet afhankelijk.

En toen mijn broer overleed, had mijn moeder natuurlijk ook geen gehandicapte zoon meer om voor te zorgen. Maar ik wilde haar wel even uit dat huis en voor haar zorgen, op haar letten, niet alleen laten zitten etc.

Tja, dat gaat dan van je zogenaamde eigen leven. Maar wat is dat nou helemaal? Dat was mijn eigen leven, mijn eigen keus. Is samen op de bank zitten belangrijker?

En ja, bij de meeste uitstapjes namen wij altijd mijn moeder en broer mee. En ja, we zijn ook samen op vakantie geweest. Sowieso zijn we vaak met familie samen op vakantie geweest. Mijn oom is Italiaan en zij hebben zelf 4 ( nu volwassen ) kinderen, maar nemen echt iedereen mee.

En je hoeft het niet met mij eens te zijn, maar er mag ook een ander geluid gehoord worden.

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 11:43

idinn schreef:
Superpony, ik heb alleen het idee dat er bij jullie wel ruimte was voor overleg. En dat iedereen zich in de situatie kon vinden. TS mag geen eens geluid maken in de ochtend, vlucht weg in werk en moet ook nog even alle klusjes doen. Ik trek daar wel mijn wenkbrauwen van op. Zeker gezien het feit dat ze praktisch naast schoonmoeder wonen. Vanuit eigen huis kunnen ze ook zeer veel ondersteunen.


Nou, ik heb niet eens overlegd dat mijn moeder mee ging naar huis na het overlijden van mijn broer.

En toen ik bijv 19 was en mijn man leerde kennen, viel ik er midden in.

Ja, ze wonen ernaast, maar.............zijn dus al even aan het verbouwen zoals ik lees. Schoonmoeder heeft ook haar deuren open gezet dat ze daar mochten wonen en een boven verdieping gegeven. Dat wordt wel even vergeten.

Ze had ook kunnen zeggen; zoeken jullie het maar uit, het is me teveel, campeer maar in eigen huis.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42092
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 11:44

@Superpony, top dat het voor jullie allemaal zo goed werkte en dat jij het fijn en prima vond.

TS ervaart echter wel problemen, daar loopt het blijkbaar niet op rolletjes. Ook dat kan en daar zoekt ze een oplossing voor.

Pareltjes
Berichten: 2239
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 11:47

superpony schreef:
Wij zijn op 200meter gaan wonen en zaten er bijna nog net zo vaak.

Het gaat niet om wat er gebeurt, maar hoe.

Dat TS er problemen mee heeft is duidelijk, maar een paar maanden is voor rouwen echt niet zoveel. Zou in Nederland gewoon eens geaccepteerd moeten worden.

@pmarena, de moeder van mijn man had ook geen gehandicapt kind en hebben we echt maanden lang op sleeptouw gehad. Belde ons zelfs uit de kroeg als we even weg wilde. Had geen rijbewijs en was compleet afhankelijk.

En toen mijn broer overleed, had mijn moeder natuurlijk ook geen gehandicapte zoon meer om voor te zorgen. Maar ik wilde haar wel even uit dat huis en voor haar zorgen, op haar letten, niet alleen laten zitten etc.

Tja, dat gaat dan van je zogenaamde eigen leven. Maar wat is dat nou helemaal? Dat was mijn eigen leven, mijn eigen keus. Is samen op de bank zitten belangrijker?

En ja, bij de meeste uitstapjes namen wij altijd mijn moeder en broer mee. En ja, we zijn ook samen op vakantie geweest. Sowieso zijn we vaak met familie samen op vakantie geweest. Mijn oom is Italiaan en zij hebben zelf 4 ( nu volwassen ) kinderen, maar nemen echt iedereen mee.

En je hoeft het niet met mij eens te zijn, maar er mag ook een ander geluid gehoord worden.


Maar dit is een andere situatie. Jullie hebben er beide geen moeite mee. Heb de indruk dat jullie het zelfs als prettig ervaren.

Voor de TS is er een andere situatie. Zij ervaart het niet als prettig en vind deze situatie helemaal niets.

Rouw verwerking is niet iets van tijd, je draagt het altijd met je mee. Met de jaren slijt de ergste pijn. Niemand hier zal oordelen wanneer je genoeg gerouwd hebt, dat is voor ieder persoonlijk. Maar er is een verschil tussen rouwen en je leven lam leggen. Sommige mensen berusten in hun rouw en maken het tot hun leven. Anderen worden strijdbaar en kijken er juist omgekeerd tegen aan, vier het leven! Beide is goed, tenzij je een ander zijn of haar leven er serieus mee gaat belasten. En dat doet deze schoonmoeder.

pmarena

Berichten: 48497
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 11:48

Oh maar uiteraard mag er een ander geluid gehoord worden :j

Dit zijn ook gewoon per definitie zaken waar een ieder zijn eigen gevoel bij heeft, die binnen elk groepje mensen anders werkt en dat is uiteraard helemaal prima :)

Ik vond het alleen niet helemaal fair om te stellen dat TS het "groter maakt" want imo is het niet meer dan normaal dat ze het benauwd krijgt van deze situatie :(:) En dan dus vooral dat op dat zoldertje gepropt zitten in een huis waar ze stil moet zijn en letterlijk geen ruimte heeft om te leven....terwijl ze 5 deuren verderop een eigen huis heeft :=

Dat is gewoon een ongezonde situatie. Zeker omdat vriend aangeeft dat hij in hun eigen huis zitten ziet als "genieten" en dat schoonmoeder aangeeft dat ze last heeft van normale leefgeluiden.

Dan heb je het niet over gezellig steun bij elkaar zoeken waarbij iedereen de voordelen op vindt wegen tegen de nadelen, maar komt het meer over als een situatie waar niemand zich echt fijn bij voelt, maar iedereen elkaar in gijzeling houdt :(:)

noviceh

Berichten: 4834
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 11:50

superpony schreef:
Ja, ze wonen ernaast, maar.............zijn dus al even aan het verbouwen zoals ik lees. Schoonmoeder heeft ook haar deuren open gezet dat ze daar mochten wonen en een boven verdieping gegeven. Dat wordt wel even vergeten.
Ze had ook kunnen zeggen; zoeken jullie het maar uit, het is me teveel, campeer maar in eigen huis.

michelle___ schreef:
.... Al een halfjaar (na het overlijden van haar man, mijn vriend zijn vader) wonen ik en mijn vriend bij zijn moeder.

BigOne
Berichten: 38693
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 11:52

Superpony , in dit soort situaties is er geen vergelijk te maken, het is zeker geen wedstrijdje wie het wel of niet doet of kan. Jullie kiezen zo en Ts geeft aan dat ze het niet meer trekt.
Ts woonde al even samen, ze hebben blijkbaar de andere helft van hun huis erbij gekocht en verbouwd. Dan trekken ze tijdelijk bij schoonouders in, door die verbouwing en ziekte van schoonpa. Schoonpa komt te overlijden en vraagt zonen om voor ma te zorgen. Zoon 1 doet dat gewoon terwijl hij er ook voor zijn gezin is en zoon 2 neemt het zo letterlijk dat hij nu blijkbaar gevangen zit in rouw en emotie en zijn belofte aan pa.
Hij reageert af op partner die vlucht in werk en van schoonma allerlei zaken te horen krijgt. Dat begint al bij het zoeken naar werk ( terwijl ze gewoon inkomen had) laat haar allerlei klussen opknappen en beklaagt zich dat ze lawaai maakt.
Ts krijgt dan ook nog eens te horen van vriend : Nee jij mag niet in ons huis gaan wonen en plezier hebben, TERWIJL HIJ BIJ MA ZIT. En dat zinnetje heeft aan dat hij niet weet hoe hij er onderuit moet komen. Ts zou gewoon rustig moeten zeggen, joh je moeder heeft last van mijn vroege opstaan en daarom ga ik vijf deuren verder slapen. Kom je ook daar slapen dan kunnen we wel samen bij je moeder eten maar hebben we wel een stukje voor onszelf.
Gaat hij daar ook niet mee akkoord , tja dan heeft ze pas echt een probleem .
Laatst bijgewerkt door BigOne op 25-06-21 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Pareltjes
Berichten: 2239
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 11:52

pmarena schreef:
Oh maar uiteraard mag er een ander geluid gehoord worden :j

Dit zijn ook gewoon per definitie zaken waar een ieder zijn eigen gevoel bij heeft, die binnen elk groepje mensen anders werkt en dat is uiteraard helemaal prima :)

Ik vond het alleen niet helemaal fair om te stellen dat TS het "groter maakt" want imo is het niet meer dan normaal dat ze het benauwd krijgt van deze situatie :(:) En dan dus vooral dat op dat zoldertje gepropt zitten in een huis waar ze stil moet zijn en letterlijk geen ruimte heeft om te leven....terwijl ze 5 deuren verderop een eigen huis heeft :=

Dat is gewoon een ongezonde situatie. Zeker omdat vriend aangeeft dat hij in hun eigen huis zitten ziet als "genieten" en dat schoonmoeder aangeeft dat ze last heeft van normale leefgeluiden.

Dan heb je het niet over gezellig steun bij elkaar zoeken waarbij iedereen de voordelen op vindt wegen tegen de nadelen, maar komt het meer over als een situatie waar niemand zich echt fijn bij voelt, maar iedereen elkaar in gijzeling houdt :(:)


Wellicht dat schoonmoeder het vak verstaat van het aanpraten van schuldgevoel bij zoonlief en zoonlief bij schoondochter? Schoonmoeder voelt zich beroerd dus moet de rest zich ook beroerd voelen? Is dat gedeelde smart is halve smart?

Ineke2

Berichten: 33179
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 11:58

superpony schreef:
Ineke2 schreef:
Ts zit al een half jaar in deze situatie. Sorry maar omdat haar schoonmoeder intussen steeds meer “ eist” dat ts zeg maar onzichtbaar is en ze niet op een normale manier kan opstaan om naar haar werk te gaan vind ik dat ze het beste naar haar eigen huis kan gaan die welgeteld 5 deuren verderop is.
Zo’n rare gedachtegang is het ook niet en dat heeft niets te maken met verder geen steun meer geven etc, maar meer met zelf ook graag nog wel normaal kunnen leven zonder de hele tijd op je tenen te moeten lopen.


Al een half jaar...........

Wij hebben meer dan 3 jaar!! bij mijn moeder en broer gewoond om te helpen, bij te staan en samen de boel rond te krijgen.

Je kan ook in 1 huis prima een leven voor jezelf hebben. Maar een half jaar na het overlijden is nog helemaal niks. De moeder zal het echt nog wel moeilijk hebben, anders ga je ook niet over dingen vallen als lawaai maken etc.

Geloof mij, ik weet wat rouwen is. Ben verdorie mijn beide ouders al jaren kwijt.
Dat even terzijde.

Het gaat hier om ts die gewoon zelf geen leven meer heeft, dat blijkt uit haar berichten hier in dit topic en er valt ook niet over te praten met haar partner. Dat iemand in rouw is, prima maar dat betekent zeker niet dat je je partner maar moet laten vallen en dat die zich alles maar moet laten gebeuren zonder dat er überhaupt geluisterd wordt naar haar.
En er is een huis 5 deuren verderop, niet op 3 uur autorijden van haar schoonmoeder vandaan. Vanuit hun eigen huis kunnen ze nog heel erg veel bij de schoonmoeder zijn en haar bijstaan.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58122
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 12:00

superpony schreef:
En soms doe je beiden.......Maar ook dat kan met liefde.

Wij hebben echt geen spijt achteraf of hadden we dingen maar anders gedaan gedachte. Je leven is ook niet opeens voorbij.

TS heeft er moeite en problemen mee. Maar ze maakt het probleem ook groter, dus gaat het steeds meer tegen staan. Dan hou je het niet meer vol.
Sta je er beide achter, is het al heel anders.

Sorry, maar wie ben jij om te bepalen dat TS het probleem groter maakt?
Als TS zich ellendig voelt in deze situatie moet ze het maar negeren want vriend en moeder zijn in de rouw?
TS mag ineens geen gevoelens meer hebben of enige rust dan zo lang zij rouwen?

En waar haal jij dat ze bij schoonmoeder zijn gaan wonen voor de verbouwing?

Gini
Berichten: 17993
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 12:15

Misschien lees ik het verkeerd, maar superpony, wat jij beschrijft, dat is volgens mij juist de situatie waar TS naartoe wilt: dichtbij wonen. Dat is nog iets anders dan bij iemand in wonen.

meggiemeg

Berichten: 12269
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Schoonmoeder in huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 12:34

Zit er zo eens over na te denken: wordt het niet steeds moeilijker om de stap te zetten naar het eigen huis als deze situatie langer duurt? Moeder went aan het feit dat er iemand in huis is, om dan weer alleen te zijn is best een stap. Hoe langer zoon en schoondochter er "altijd" zijn hoe groter de stap naar weer "alleen" zijn.

Amado7

Berichten: 10751
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Schoonmoeder in huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 12:38

Superpony blijkbaar vond jij het geen probleem. TS echter wel wat ik zeer begrijp. Dus jouw situatie is totaal niet te vergelijken met TS.

_Anne_V
Berichten: 127
Geregistreerd: 05-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 12:55

Gaan jullie wel eens een avondje weg met zijn tweeën, dus zonder schoonmoeder?

ingvdh

Berichten: 6383
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Schoonmoeder in huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 13:36

Ik heb het idee dat in de situatie van Superpony sprake was van een gelijkwaardige relatie. Dat is in het geval van TS niet het geval. TS is ondergeschikt aan haar vriend en schoonmoeder.

Dat maakt het samenleven al heel anders.

Absolem

Berichten: 2772
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Schoonmoeder in huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 13:39

Vind het wel akelig stil vanaf de kant van ts momenteel....

FrNo

Berichten: 3686
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 14:47

Absolem schreef:
Vind het wel akelig stil vanaf de kant van ts momenteel....



Ook mijn gedachte.

Keandra
Berichten: 1174
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Hamme (O-Vl, België)

Re: Schoonmoeder in huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 17:27

inderdaad. Heel topic vol, maar van TS horen we niets meer voorlopig.

TS, heb je met je vriend kunnen praten?

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Schoonmoeder in huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 01:50

Het lijkt wel of je mensen alleen naar de mond moet praten.

Ten eerste; horen jullie alleen het verhaal van TS. Niemand weet hoe die schoonmoeder echt is.

Ten tweede; zoals ik eerder zei; heeft schoonmoeder hun wel onderdak geboden, omdat zij hun huis niet in konden. Ik vind dat daar wel erg makkelijk overheen gestapt wordt.

En het gaat niet om wie wat doet. Maar de mentaliteit die hier heerst en dat je geen ander geluid mag laten horen. Ik vind mensen egoistisch worden en zover ik weet, mag ik in dit land zoiets nog wel vinden.
En men neemt te makkelijk klakkeloos wat aan.

Als ik de reactie van de vriend hoor, is er eerder wat mis in de relatie, maar dat mag je vast ook niet zeggen of over oordelen.
En wie zegt dat het aan die vriend ligt? Omdat men hier maar aanneemt dat hij zo is als hij wordt beschreven?

En samenwonen kan altijd lastig zijn. Ik vind mijn man nog steeds best lief en leuk, maar zijn wekker gaat ook om 6uur en die van mij niet. Tja, dat vind ik ook vervelend. En je maakt allemaal weleens geluid of lawaai wat vervelend is.

6 maanden rouwen is niks. Dat mensen maar vinden dat het nu wel over mag zijn.............echt. Die schoonmoeder heeft het duidelijk heel zwaar. Misschien moet ze dan hulp zoeken, maar om die vrouw hier te beschuldigen hoe ze wel niet is. Best walgelijk eigenlijk.

Elke situatie is anders ja en wij hebben er nu 3x in iets vergelijkbaars gezeten. Afstand gaat het helemaal niet om. Alleen in huis is heel anders dan om de hoek.

Maar goed, ik zal dit topic laten voor wat het is. Hopelijk voelen mensen zich nooit alleen en in de steek gelaten.

Brainless

Berichten: 29800
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Schoonmoeder in huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 02:47

Ten eerste: wij hoeven niet te weten hoe schoonmoeder is.
Mss is het wel het liefste leukste mens ter wereld, maar TS woont daar en voelt zich niet prettig.

Ten tweede: TS is pas na het overlijden daar gaan wonen, ondanks dat ze daarvoor al in de verbouwing zaten en ze daar niet hoefde te gaan slapen.
Maar stel het is wel zo; dan moet TS zich maar niet prettig vinden omdat ze daar ooit eens (tijdelijk) mocht wonen en zich daar nu maar moet schikken en mss nog wel jaren daar moet wonen?

Stel hé... alles ligt aan TS, zij ergert zich terwijl dat niet hoeft.. moet ze daar dan alsnog blijven?
Ik vind dat absurd. Als ik ergens woon waar ik mij niet prettig voel, dan vertrek ik.
Dat is dan toch het beste voor iedereen?

capopjekop

Berichten: 30742
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 07:49

Ik vind je wel heel dramatisch doen superpony en jezelf indirect veren in de kont steken. Zoals gezegd het is geen wedstrijd wie er het beste is voor een rouwende schoonmoeder. En niemand zegt dat je geen tegengeluid mag laten horen.

En ik zie al helemaal niemand zeggen dat het rouwen na 6 maanden over moet zijn. Daar staat geen tijd op. Maar het is wel tijd dat ts gehoord wordt. Zij voelt zich niet thuis bij schoonmoeder in huis, kan zich daar niet vrij bewegen en krijgt het gevoel alle klusjes te moeten doen. Dus ze komt daar niet tot rust. Dat kan een flinke weerslag op je gemoedstoestand hebben. En als ts zichzelf niet fijn in haar vel voelt door de hele situatie kan ze er ook niet zo goed zijn voor haar vriend en zijn moeder. Want hoe je ook je best doet het leidt gewoon tot irritatie en scheve gezichten. Dat heeft niks met egoïsme te maken, maar wel met mens zijn.

Het is niet zo dat als ts 5 deuren verderop woont ze er niet kan zijn voor schoonmoeder of dat ze een egoïstisch mens is. Ze kunnen alsnog iedere avond bij schoonma op de bank zitten, maar wel in hun eigen huis slapen bij wijze van.

verootjoo
Berichten: 35707
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Schoonmoeder in huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 08:34

SP: ik lees nergens dat er iemand zegt dat rouwen na 6 maanden over is of zou moeten zijn.

Ik denk wel oprecht dat de schoonmoeder er niet mee geholpen wordt om na 6 mnd nog steeds met zoon en schoondochter in een huis te wonen. Uiteindelijk moet je na zo’n verlies leren je leven vorm te geven zonder die ene, maar dat gaat lastig als het gat gevuld wordt met mensen zo dicht bij.
Zoon/ vriend van TS bedoelt het erg goed en wil zijn belofte waarmaken dus lijkt het niet los te kunnen laten maar ondertussen kwellen ze zichzelf beide (schoonma en zoon) in deze situatie. Ook de zoon moet leren zijn leven in te richten zonder vader. Daar lijkt nu voor beiden geen ruimte voor te zijn.

Ineke2

Berichten: 33179
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Schoonmoeder in huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 09:34

Je hemelt jezelf vooral op superpony, dat er iets mis is in de relatie omdat praten nu niet lukt verbaasd mij dat je dat opmerkt. Dát is nou juist precies de reden waarom hier door een behoorlijk aantal mensen word gezegd dat ts beter wel naar hun eigen huis kan gaan.

Vanaf een afstandje, juist die 5 deuren verderop kan ze weer tot zichzelf komen en goed over de situatie nadenken zonder op haar tenen te moet lopen 24/7 per dag. Dat is voor niemand gezond. Haar vriend kan ook nadenken, of hij nou met haar mee komt gelijk of niet. Van daaruit kun je opnieuw beginnen met praten met elkaar.

En tegelijkertijd toch de schoonmoeder steunen.

Esther

Berichten: 4150
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re: Schoonmoeder in huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 09:47

Blijven pamperen en in verdriet blijven hangen is niet goed. Je zult toch weer verder moeten en dat is verrotte moeilijk, je begint met ministapjes.
Weer in eigen huis gaan wonen is een eerste stap, zoon/jullie kunnen dan nog steeds makkelijk bij moeder op bezoek. Je kunt ook afspreken om iedere dag samen te eten bijv. Wel contactmomenten, tijd om samen te praten/rouwen, maar ook tijd om verder te gaan met het leven.