Vaccinatiepaspoort, voor of tegen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 21:31

Change3x schreef:
Ik zeg daarom ook duidelijk dat COVID niet hetzelfde is als de griep. ;) Ik ben oprecht nieuwsgierig naar reacties. Waarom moesten we toen niet ingrijpen? Elk mens dat overlijdt is er één te veel: toch?

Heel bot, maar nee. Ingrijpen is altijd een combinatie van factoren. Waar je ingrijpt door maatregelen, bescherm je een partij, maar benadeel je ook altijd een partij. Om maatregelen te willen treffen moet het positieve effect groter zijn dan het negatieve effect.

Het economische effect van 2.5% van de Nederlandse bevolking in het ziekenhuis, waarvan 1/3e, 0.8%, op de ic beland, is al serieus groot. Het economisch effect van 1% extra van de arbeidspopulatie langdurig (bij definitief uitvallen gemiddeld 25 jaar) arbeidsongeschikt is enorm. En dan tellen we de extra chronische zorgkosten voor fysio en begeleiding nog niet eens mee (of het persoonlijk leed).

De zorgkosten in Nederland zijn al ontzettend hoog, de directe overheidsuitgaven voor zorg en welzijn waren in 2019 87 miljard euro, ongeveer een kwart van alle overheidsuitgaven. 20% meer zorgkosten doordat dat jaar 1 op de 40 mensen in het ziekenhuis zou verblijven is grotendeels weggegooid geld t.o.v. de steunpakketten die nu uitgegeven zijn, dat geld stroomt namelijk direct weer terug de economie in.

Daarnaast zorgt het compleet overspoelen van de zorg met covid19- patiënten (bij geen maatregelen en iedereen laten besmetten) voor nog een extra effect, namelijk dat je of geen enkele reguliere zorg meer kan bieden, wat veel sterfte geeft, of geen ziekenhuiszorg meer kan bieden aan covid19 patiënten. In dat laatste geval zal de ifr waarschijnlijk van 0.65% naar 2.0% gaan (alle ic- patiënten dood, de helft van de covid patiënten op de verpleegafdelingen dood).

Ook treft covid19 veel meer jongere patiënten t.o.v. de griep, bij de griep is het percentage (van alle doden, niet de ifr) veel hoger bij de verpleeghuizen en langdurige zorg. Mensen wonen gemiddeld 9 maanden in een verpleeghuis voordat ze overlijden, dat geeft toch een ander gevoel bij de sterfte. Ook is het verlies van gezonde levensjaren bij covid19 veel groter, juist ook door de restschade.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 21:33

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 21:36

Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd, zie moderatoropmerking hierboven. Deze offtopic discussie mag in de algemene topics gevoerd worden.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 21:36

Voor vaccinatie maar tegen een paspoort.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 21:40

miss_lizje schreef:
Tegen paspoort op welke vorm dan ook. Vaccinatie zou geen indirecte verplichting moeten zijn en elke keer testen kost echt heel veel geld. Hiermee polariseert de samenleving alleen maar meer.

Als allergie patiënt voel ik mij regelmatig in het nauw gedreven. Voor corona had ik altijd al last van veel niezen, hoesten etc. Hoe zien de pro paspoort mensen zich dat voor zich? Zou ik mij elke 72 uur moeten laten testen ongewoon boodschappen te mogen doen?
Dat is toch niet haalbaar?!

Ik ben niet per se tegen of voor. Maar ben ook redelijk nuchter onder alles.
Ik wil na mijn vaccinatie best een stempel in mijn gele vaccinatie pas laten zetten. Waarom zou ik dat bij een gele koorts vaccinatie wel doen en bij een Covid vaccinatie niet :? . En ik zal ook geen moeite hebben om deze de rest van het jaar(of totdat iedereen die wil is ingeent) ergens te laten zien. Ik hoef het alleen niet digitaal omdat ik al zo'n boekje heb.

Mensen zoals jij hoeven van mij echt niet elke 72 uur getest te worden.
Ik heb wat meerdere mensen in mijn omgeving die wegens ziekte niet ingeent kunnen worden. Dat is dan maar zo. Wellicht dat je meer kans hebt om ernstig ziek van covid te worden maar het hele leven zit vol met risico's. Ik verwacht ook dat wanneer iedereen (die wil) is ingeent we weer normaal kunnen gaan leven en we zonder testen en paspoorten moeten laten zien naar de film kunnen.

Zo'n test samenleving vind ik ook helemaal niks en ben ik ook zeker niet voor.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 21:54

Electra63 schreef:
Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd, zie moderatoropmerking hierboven. Deze offtopic discussie mag in de algemene topics gevoerd worden.

Moderatoropmerking:
Laatst bijgewerkt door Mjetterd op 05-05-21 09:04, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: Bericht verwijderd

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 22:02

Cowgirl schreef:
miss_lizje schreef:
Tegen paspoort op welke vorm dan ook. Vaccinatie zou geen indirecte verplichting moeten zijn en elke keer testen kost echt heel veel geld. Hiermee polariseert de samenleving alleen maar meer.

Als allergie patiënt voel ik mij regelmatig in het nauw gedreven. Voor corona had ik altijd al last van veel niezen, hoesten etc. Hoe zien de pro paspoort mensen zich dat voor zich? Zou ik mij elke 72 uur moeten laten testen ongewoon boodschappen te mogen doen?
Dat is toch niet haalbaar?!

Ik ben niet per se tegen of voor. Maar ben ook redelijk nuchter onder alles.
Ik wil na mijn vaccinatie best een stempel in mijn gele vaccinatie pas laten zetten. Waarom zou ik dat bij een gele koorts vaccinatie wel doen en bij een Covid vaccinatie niet :? . En ik zal ook geen moeite hebben om deze de rest van het jaar(of totdat iedereen die wil is ingeent) ergens te laten zien. Ik hoef het alleen niet digitaal omdat ik al zo'n boekje heb.

Mensen zoals jij hoeven van mij echt niet elke 72 uur getest te worden.
Ik heb wat meerdere mensen in mijn omgeving die wegens ziekte niet ingeent kunnen worden. Dat is dan maar zo. Wellicht dat je meer kans hebt om ernstig ziek van covid te worden maar het hele leven zit vol met risico's. Ik verwacht ook dat wanneer iedereen (die wil) is ingeent we weer normaal kunnen gaan leven en we zonder testen en paspoorten moeten laten zien naar de film kunnen.

Zo'n test samenleving vind ik ook helemaal niks en ben ik ook zeker niet voor.

Aangezien ik zelf vrij direct met covid werk vermoed ik dat ik het in het eerste stadium al gehad heb (in de periode dat je alleen mocht testen met koorts). Maar ik mag zonder positieve test geen antistoffen laten prikken bij de huisarts. Wel op mijn werk, maar aangezien mij directe collega's dat dus te onderzoeken krijgen vind ik dat een te grote inbreuk op mijn privé.

Dus daar ben ik nog mee bezig om voor elkaar te krijgen.

Trouwens, het hele paspoort is sowieso al een mislukt plan. Ze kunnen niet eens correct bijhouden wie gevaccineerd is, met al die haperende meerdere soorten systemen in het hele land (was van de week nog op het nieuws).
Hoe moet je controle op een systeem uitvoeren als het systeem zelf al niet correct is?

Nee, een test en bewijs samenleving is echt niet iets wat ik wil of waar ik achter sta.

Electra63

Re: Vaccinatiepaspoort, voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 22:07

Ik heb het gele boekje ook, dus dit paspoort kan er ook wel bij.
Persoonlijk geen enkel probleem mee.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 07:55

@miss_lizje: maar vind je het dan echt zo erg als je collega’s dit zien (als het ze al opvalt dat het jouw bloed is)?

Ik zou het ook niet fijn vinden als zij mijn soa-test deden (bij wijze van spreken), maar of ik antistoffen tegen een virus heb, kan mij niet zo veel boeien.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 08:18

Change3x schreef:
Dat zijn wel hele andere soort verplichtingen. ;) Niet te vergelijken met een vaccin waarover nog veel te weinig bekend is, en dan heb ik het vooral over de lange termijn bijwerkingen.

Ik blijf erover verbaasd dat mensen zo braaf ja en amen knikken. Ik ben absoluut geen tegenstander van vaccinaties, maar bij dit vaccin; wat officieel nog in de testfase zit, waarover nog niks bekend is, sla ik wel even over. Ik respecteer het als iemand ervoor kiest zich te vaccineren, en zo moet het andersom ook zijn. Een mens heeft nog altijd een vrije keuze, helaas zou zo’n vaccinatiepaspoort die vrije keuze heel erg gaan beperken.

Edit: een testsamenleving ben ik ook niet voor. Gelukkig laten de cijfers van testevenementen ook zien dat de meewerkendheid daarvoor tegenvalt.

Ik ben het helemaal met je eens.

Mensen hebben een keuze, ik respecteer beide.
Mijn prik mag naar iemand die hem graag wil.

En het paspoort gaat voor nog meer 2ding zorgen, dat baart me zorgen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 08:37

Ik stel sowieso alles uit... Het is geen klassiek vaccin.
Het is toch een stukje gen-therapie, en alleen bij gratie van de huidige crisis heeft Europa toestemming gegeven voor alle vaccins waar gebruik gemaakt is van genetische modificatie.
Het is onmogelijk te weten wat dit doet op de lange termijn.

Dus iets inspuiten dat voor kort in Europa (met reden.... maar opeens is ALLES vrijgegeven) niet was toegestaan, waarbij de kans bestaat dat het voor de gezonde populatie meer gevolgen heeft dan het virus zelf, laat ik even aan me voorbij gaan.

Je lijkt er bijna niet aan te ontkomen, en de druk wordt steeds verder opgevoerd.
En wanneer je dan al die beelden ziet van alle wereldleiders die heel blij roepen 'build back better', dan vraag ik me soms af in welke film ik terecht gekomen ben.....
Laatst bijgewerkt door Mjetterd op 05-05-21 09:20, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: Bericht teruggeplaatst, het was wel ontopic

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 08:53

De druk mag dan worden opgevoerd het is aan het individu er onder te zwichten of weerstand te bieden.
Men mag van overheidswege de druk zo hoog opvoeren als ze willen maar IK en JIJ gaan nog altijd zelf over lijf en leden! Er is dus niemand die dit voor een ander mag beslissen.

Dat gezegd hebbende zal het niet óf wel zetten van het vaccin consequenties kunnen hebben. Fysiek in de vorm van bijwerkingen ( lange termijn ) of in beperkingen van reizen en vrijheid. Het is ieder voor zich welke het zwaarst weegt.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 08:55

Ninx schreef:
Ik stel sowieso alles uit... Het is geen klassiek vaccin.
Het is toch een stukje gen-therapie, en alleen bij gratie van de huidige crisis heeft Europa toestemming gegeven voor alle vaccins waar gebruik gemaakt is van genetische modificatie.
Het is onmogelijk te weten wat dit doet op de lange termijn.

Dus iets inspuiten dat voor kort in Europa (met reden.... maar opeens is ALLES vrijgegeven) niet was toegestaan, waarbij de kans bestaat dat het voor de gezonde populatie meer gevolgen heeft dan het virus zelf, laat ik even aan me voorbij gaan.

Je lijkt er bijna niet aan te ontkomen, en de druk wordt steeds verder opgevoerd.
En wanneer je dan al die beelden ziet van alle wereldleiders die heel blij roepen 'build back better', dan vraag ik me soms af in welke film ik terecht gekomen ben.....

Amen. Ik vind het echt zorgwekkend worden, privileges, paspoorten, ik zal me ook echt blijven verzetten.

Pareltjes schreef:
De druk mag dan worden opgevoerd het is aan het individu er onder te zwichten of weerstand te bieden.
Men mag van overheidswege de druk zo hoog opvoeren als ze willen maar IK en JIJ gaan nog altijd zelf over lijf en leden! Er is dus niemand die dit voor een ander mag beslissen.

Dat gezegd hebbende zal het niet óf wel zetten van het vaccin consequenties kunnen hebben. Fysiek in de vorm van bijwerkingen ( lange termijn ) of in beperkingen van reizen en vrijheid. Het is ieder voor zich welke het zwaarst weegt.

Dit is toch gewoon niet oké in europa waar de vrijheid van het individu zo geprezen word.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 08:58

Lang leve google Ninx!

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b026e2de/

Ik pik er een klein stukje uit:

Volkskrant artikel schreef:
Het zijn nieuwe technieken, die nog maar nauwelijks zijn gebruikt voor het maken van vaccins. ‘Er zijn nog maar heel weinig vaccins met genetisch gemodificeerde organismen op de markt’, zegt ook de Cogem-woordvoerder. ‘Mij schieten nu eigenlijk alleen vaccins tegen ebola en dengue te binnen.’

Toch maakt moleculair viroloog Kikkert zich ook daarover geen zorgen. ‘Dit zijn technieken waarnaar al tientallen jaren onderzoek wordt gedaan’, zegt ze. ‘We weten precies wat we aan het doen zijn als we zo’n vaccin in elkaar zetten.’

Maak het niet enger dan dat het is, het is niet "opeens" vrijgegeven.

Change3 schreef:
Dat zijn wel hele andere soort verplichtingen. ;) Niet te vergelijken met een vaccin waarover nog veel te weinig bekend is, en dan heb ik het vooral over de lange termijn bijwerkingen.

Ik blijf erover verbaasd dat mensen zo braaf ja en amen knikken. Ik ben absoluut geen tegenstander van vaccinaties, maar bij dit vaccin; wat officieel nog in de testfase zit, waarover nog niks bekend is, sla ik wel even over. Ik respecteer het als iemand ervoor kiest zich te vaccineren, en zo moet het andersom ook zijn. Een mens heeft nog altijd een vrije keuze, helaas zou zo’n vaccinatiepaspoort die vrije keuze heel erg gaan beperken.

Edit: een testsamenleving ben ik ook niet voor. Gelukkig laten de cijfers van testevenementen ook zien dat de meewerkendheid daarvoor tegenvalt

Naast dat het simpelweg onwaar is dat er niks bekend is over dit vaccin suggereer je ook door te zeggen dat mensen die braaf ja en amen knikken een beetje goedgelovige sukkels zijn. Respect werkt twee kanten op. Van mij mag iemand zich prima niet laten vaccineren, daar kan ik best respect voor hebben. Is er wel veel bekend over de lange termijneffecten van corona? Die lijken me, tot nu toe, ook niet bepaald mals (verlies van smaak / geur, vermoeidheidsklachten).

Maar goed - je bent niet voor een vaccinatiepaspoort, je bent niet voor een teststsamenleving. Wat is volgens jou dan de beste manier om ervoor te zorgen dat de zorg niet meer stelselmatig overbelast is?

Ontopic: Ik zag vanochtend op het nieuws dat ze toch wel wel serieus bezig zijn met een vaccinatiepaspoort. Iets met een QR code voor nationaal en een QR code voor internationaal? Als onderstaand NOS artikel mag geloven gaat het niet echt om een vaccinatiepaspoort (die naam is verkeerd gekozen) maar meer om een manier om te kunnen bewijzen dat je op dat moment minder kans maakt corona te verspreiden. Danwel door gevaccineerd te zijn, danwel door een negetieve testuitslag.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 08:59

Moderatoropmerking:

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 09:07

Pareltjes schreef:

Maar je hoeft toch niet als je echt niet wil? Dat zorgt er wel dat je eraan bijdraagt dat de pandemie een beetje langer duurt, de zorg een beetje langer overbelast blijft en er een beetje meer mensen doodgaan maarja, jouw lijf en jouw keuze toch? Die mag je gewoon maken. Die keuze heeft echter consequenties. Voor jou maar vooral voor anderen.

Ik wilde dit daarnet eigenlijk vragen maar voor de mensen die dit als zo dwingend ervaren - waarom komt dat toch? Ik ervaar dat zelf echt zó anders. Ik ben juist enorm blij dat ik zometeen weer zonder nadenken mijn familie kan zien en knuffelen maar ook dat ik een stuk minder risico loop om andere mensen ziek te maken. Ik vind het namelijk heel erg als ik anderen ziek maak. Ik ervaar die dwang zó ontzettend niet, ik zie het vaccineren (of testen, met bijbehorende bewijs) juist als een kans om weer vrijer te kunnen gaan leven in een samenleving die veiliger is voor iedereen.

De mensen die de grootste moeite met de maatregelen hebben lijken het minst te willen doen om ervoor te zorgen dat de maatregelen versoepeld kunnen worden (verzet je!). Ik vind dat erg lastig te begrijpen.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 09:14

nps schreef:
Pareltjes schreef:

Maar je hoeft toch niet als je echt niet wil? Dat zorgt er wel dat je eraan bijdraagt dat de pandemie een beetje langer duurt, de zorg een beetje langer overbelast blijft en er een beetje meer mensen doodgaan maarja, jouw lijf en jouw keuze toch? Die mag je gewoon maken. Die keuze heeft echter consequenties. Voor jou maar vooral voor anderen.

Ik wilde dit daarnet eigenlijk vragen maar voor de mensen die dit als zo dwingend ervaren - waarom komt dat toch? Ik ervaar dat zelf echt zó anders. Ik ben juist enorm blij dat ik zometeen weer zonder nadenken mijn familie kan zien en knuffelen maar ook dat ik een stuk minder risico loop om andere mensen ziek te maken. Ik vind het namelijk heel erg als ik anderen ziek maak. Ik ervaar die dwang zó ontzettend niet, ik zie het vaccineren (of testen, met bijbehorende bewijs) juist als een kans om weer vrijer te kunnen gaan leven in een samenleving die veiliger is voor iedereen.

De mensen die de grootste moeite met de maatregelen hebben lijken het minst te willen doen om ervoor te zorgen dat de maatregelen versoepeld kunnen worden (verzet je!). Ik vind dat erg lastig te begrijpen.

Dit is natuurlijk niet waar. Het absoluut niet eens zijn met een vaccinatiepaspoort (of testsamenleving) heeft niks te maken met dat ‘wij’ dan degenen zijn die ervoor zorgen dat er niet versoepeld wordt. Denk je echt dat het kabinet luistert naar ‘het volk’? Die drukken erdoorheen wat ze willen hoor. En ook ‘wij’ (heel vervelend dat voor mijn gevoel deze twee groepen zo tegen elkaar op worden gezet op deze manier) houden ons gewoon aan de regels die er nu zijn, dus het is wel makkelijk roepen dat het dan de schuld is van degenen die het hier niet mee eens zijn als er niet versoepeld wordt.

De reden dat ik mij niet wil laten vaccineren is omdat er niks bekend is over de lange termijn. Er wordt met mRNA (gentherapie) gewerkt en dat is meer dan deccenia niet toegestaan geweest. Niemand weet wat het met je lichaam doet over een paar jaar. Daarom kies ik ervoor om het niet te doen. Een bewuste keuze vanaf mijn kant. Nog meer redenen dat ze zo’n paspoort er niet doorheen zouden mogen drukken.
Laatst bijgewerkt door Change3x op 05-05-21 09:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 09:15

Moderatoropmerking:
Het bespreken van moderatoracties is niet toegestaan
Laatst bijgewerkt door Mjetterd op 05-05-21 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht verwijderd

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 09:20

Maar Change, wat is volgens jou dan nu de weg? Aangezien versoepelingen onder voorwaarde van niet-besmettingsbewijs voor jou afvalt? Helemaal niet versoepelen? Gewoon terug naar normaal en we zien wel? Hoe zie jij dat?

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 09:22

Ik heb niet het hele topic gelezen dus misschien is het al voorbij gekomen maar ik vraag mij af of je een paspoort in kunt voeren als je nog niet weet voor hoelang je immuun bent met een enting?

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 09:24

mylittlejoy schreef:
Maar Change, wat is volgens jou dan nu de weg? Aangezien versoepelingen onder voorwaarde van niet-besmettingsbewijs voor jou afvalt? Helemaal niet versoepelen? Gewoon terug naar normaal en we zien wel? Hoe zie jij dat?

Zoals ik al eerder aangaf is het prima als mensen zich willen vaccineren en ook prima als ze dit niet willen. Dit moet een vrije keuze blijven, dus geen indirecte plicht met privileges als je wél gevaccineerd bent. Ook ben ik niet voor een testsamenleving omdat ik mij gewoon niet ga laten testen als ik spring gezond ben omdat ik ergens heen wil. En al helemaal niet op eigen kosten. Als je snotterig of ziek bent dan blijf ik lekker thuis en anders wil ik me gewoon vrij kunnen bewegen. De testevenementen hebben ook laten zien dat de bereidheid heel laag is, dat geeft mij nog enkele hoop.

Ik suggereer dan ook nergens dat je ‘alles maar weer moet open gooien’. Ik praat hier enkel over geen voorstander zijn van coronapaspoorten en testsamenlevingen. Ik zie dit niet als vrijheid en als ze echt willen zijn er vast nog een boel andere opties.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 09:27

Ik verlaat dit topic ook, ik vind het jammer dat de mods alles wat zij zien als offtopic, wat het niet is, weghalen. Op deze manier kun je niet normaal praten over dit onderwerp.

Ik vond het interessant om alles te lezen en verschillende meningen te horen! Thx. +:)+

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 09:29

Change3x schreef:
mylittlejoy schreef:

Zoals ik al eerder aangaf is het prima als mensen zich willen vaccineren en ook prima als ze dit niet willen. Dit moet een vrije keuze blijven, dus geen indirecte plicht met privileges als je wél gevaccineerd bent. Ook ben ik niet voor een testsamenleving omdat ik mij gewoon niet ga laten testen als ik spring gezond ben omdat ik ergens heen wil. En al helemaal niet op eigen kosten. Als je snotterig of ziek bent dan blijf ik lekker thuis en anders wil ik me gewoon vrij kunnen bewegen. De testevenementen hebben ook laten zien dat de bereidheid heel laag is, dat geeft mij nog enkele hoop.

Ik suggereer dan ook nergens dat je ‘alles maar weer moet open gooien’. Ik praat hier enkel over geen voorstander zijn van coronapaspoorten en testsamenlevingen. Ik zie dit niet als vrijheid en als ze echt willen zijn er vast nog een boel andere opties.

Je bent wel tegen iets, maar de vraag blijft dan wat dan voor jou wel de oplossing is?

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 09:38

Change3x schreef:

Wat je niet wilt is meer dan duidelijk :j , maar hoe zie jij ons teruggaan naar "gewoon vrij kunnen bewegen"? Het lijkt me duidelijk dat dat is waar we allemaal naartoe willen, maar ik ben oprecht nieuwsgierig naar hoe jij ziet dat we daar komen als we niet gaan werken met een of ander bewijsje dat niet besmettelijk bent. Zie jij dat meer in dat we dan langer met restricties leven, of juist niet en accepteren we de gevolgen daarvan?

eventueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 09:40

Citaat:
De definitie van pandemie gaat tegenwoordig over “besmettingen” dus je hoeft niet eens 1 ziek persoon op de wereld te hebben om iets als pandemie te bestempelen.
Ik zeg niet dat er niemand ziek wordt van corona, maar ik vind het nogal bizar om de “aansteker” te beschuldigen. Ik vind eerder dat de “besmette” degene is die zichzelf niet genoeg beschermd heeft

De "aansteker" is toch ook de "besmette"?