Oma teleurgesteld, boos omdat dochter geen jurken aan wil

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 14:26

LWDaisy schreef:
I

Is dus allemaal wel goed gekomen :D
Ook al draag ik stiekem nog steeds het liefste een hoodie en jeans hoor haha.

Maar.. en nu komt het.. Het leven is niet altijd eerlijk, en je kan niet altijd je zin krijgen. Jouw moeder niet - maar ook je dochter niet. Hoe erg is het als je dochter eens in de zoveel tijd een jurkje aan moet om oma te plezieren? Dat is toch geen ramp? Natuurlijk mag je dochter een eigen mening hebben, en een eigen smaak, maar is het zo erg om oma dat pleziertje af en toe te gunnen? Is het ondertussen een principiële kwestie geworden?

Waarom, WAAROM zou je een kind dwingen om jurkjes te dragen? Dat doe je toch ook niet met een jongen? Een kind moet kunnen dragen waar het zich het meest comfortabel in voelt, ongeacht de sociale druk die er heerst.

En je uitspraak "het is helemaal goed gekomen"
Hiermee insinueer je dat het ook slecht had kunnen aflopen als je kort haar had gehad en altijd broeken droeg?

Ik word heel ongemakkelijk van dit soort hardnekkige vooroordelen, ze zorgen voor onnodig leed bij kinderen, jongeren maar ook ouderen die zich niet willen conformeren aan de geldende gendernormen. Een broek of kort haar = niet mannelijk, een jurk/rok of lang haar = niet vrouwelijk. Heel simpel.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 15:48

Eatshay schreef:
Als het om belangrijke en goed te beredeneren zaken gaat, ben ik het volledig met je eens. Heel simpel: naar bed is naar bed. Opruimen is opruimen, en een grote mond wordt hier ook niet gewaardeerd. Drammen en/of brullen? Succes ermee, maar we doen het toch, en ik leg je ook uit waarom.

Maar hoe ver ga je in het uitleggen? Want als jij wilt dat ze opruimt of naar bed gaat (omdat het bedtijd is), ga je daar dan echt een uitgebreide uitleg aan hangen?

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 15:54

Tiggs schreef:
Eatshay schreef:
Als het om belangrijke en goed te beredeneren zaken gaat, ben ik het volledig met je eens. Heel simpel: naar bed is naar bed. Opruimen is opruimen, en een grote mond wordt hier ook niet gewaardeerd. Drammen en/of brullen? Succes ermee, maar we doen het toch, en ik leg je ook uit waarom.

Maar hoe ver ga je in het uitleggen? Want als jij wilt dat ze opruimt of naar bed gaat (omdat het bedtijd is), ga je daar dan echt een uitgebreide uitleg aan hangen?

Ja ik geef dan een lezing van drieenhalf uur met Powerpoint van 185 sheets en een handout toe :D

OK serieus:
We gaan opruimen, dan tandenpoetsen en pyjama aan, want het is bedtijd.
Is een prima te begrijpen uitleg voor een driejarige.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 16:59

Moderatoropmerking:
Dit bericht was tegen de regels geformuleerd. Blijf inhoudelijk op de discussie reageren en niet tegen elkaar persoonlijk gericht
Laatst bijgewerkt door ynskek op 04-05-21 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Leeggehaald ivm tegen de regels

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 17:12

BigBen schreef:
Moderatoropmerking:
Dit bericht was tegen de regels geformuleerd. Blijf inhoudelijk op de discussie reageren en niet tegen elkaar persoonlijk gericht

Gaat het?
Laatst bijgewerkt door ynskek op 04-05-21 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote leeggehaald bericht

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 17:12

BigBen schreef:
Moderatoropmerking:

Hallo, tranquilo :'). Dit is een forum waar mensen hun ervaringen op kunnen delen, moeder van TS wordt niet genoemd met naam, adres en portretfoto hé. TS vraagt om tips, die krijgt ze, niet meer en niet minder.
Laatst bijgewerkt door ynskek op 04-05-21 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 17:14

mariettek schreef:
Ze voelt zich blijkbaar niet fijn in een jurkje. Dat is alles wat ik bedoel.

En/of het kind voelt haarfijn aan wat er speelt aan machtsstrijd tussen de generaties a.k.a. moeder-grootmoeder.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-21 17:20

BigBen schreef:
Moderatoropmerking:

Ik denk dat het ook niet goed is voor onze verhoudingen als ik mijn moeder op dit topic wijs, verder zal ik op jouw nadrukkelijk advies haar portretfoto niet plaatsen :') , want ze is al zo herkenbaar zo :+
Laatst bijgewerkt door ynskek op 04-05-21 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Mazida

Re: Oma teleurgesteld, boos omdat dochter geen jurken aan wil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-21 17:24

Triest trouwens dat sommige Bokkers aan mijn opvoedingscapaciteiten twijfelen, ik zegt niet dat ik perfect ben, zelfs verre van dat, maar wat ik mijn kinderen wil mee geven in dat ze er mogen zijn zoals ze zijn, ook al zijn ze nog maar 3 jaar oud, ook sommigen 3-jarigen weten al precies wat ze wel en niet willen, we leven gelukkig niet meer in de Middeleeuwen.

Ik heb al veel gedaan om mijn moeder tegemoet te komen, overleggen, gezegd dat ze geen kleding meer hoeft te kopen en ik krijg alleen maar verwijten terug. Ze vindt me mijn hele leven al een 'ondankbaar wicht', ze is al ver over mijn grenzen heengegaan en ik wil de lijn trekken bij haar kleindochter, mijn dochter. Is het dan teveel gevraagd dat ik wil zij mijn kleindochter neemt zoals ze is?

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 17:28

senna21 schreef:
mariettek schreef:
Ze voelt zich blijkbaar niet fijn in een jurkje. Dat is alles wat ik bedoel.

En/of het kind voelt haarfijn aan wat er speelt aan machtsstrijd tussen de generaties a.k.a. moeder-grootmoeder.

TS haar dochter wil tout court geen jurkjes aan, niet alleen als oma op bezoek komt. En weet je, wat dan nog? Als dat kind geen jurkje aan wil, moet dat kind geen jurkje aan. Klaar. Jij beslist toch ook zelf wel waar je je gemakkelijk in voelt?

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 17:30

Mazida schreef:
Triest trouwens dat sommige Bokkers aan mijn opvoedingscapaciteiten twijfelen, ik zegt niet dat ik perfect ben, zelfs verre van dat, maar wat ik mijn kinderen wil mee geven in dat ze er mogen zijn zoals ze zijn, ook al zijn ze nog maar 3 jaar oud, ook sommigen 3-jarigen weten al precies wat ze wel en niet willen, we leven gelukkig niet meer in de Middeleeuwen.

Ik heb al veel gedaan om mijn moeder tegemoet te komen, overleggen, gezegd dat ze geen kleding meer hoeft te kopen en ik krijg alleen maar verwijten terug. Ze vindt me mijn hele leven al een 'ondankbaar wicht', ze is al ver over mijn grenzen heengegaan en ik wil de lijn trekken bij haar kleindochter, mijn dochter. Is het dan teveel gevraagd dat ik wil zij mijn kleindochter neemt zoals ze is?

Je hebt helemaal gelijk, ik schreef hierboven ook al dat als je er bij nadenkt, er echt weinig écht moet of écht niet mag. Dan gaat het over dingen die te maken hebben met veiligheid en gezondheid. Al de rest is imo voor discussie / compromissen vatbaar. Ik weet niet of je het boek "Mild Ouderschap" van Nina Mouton al kent? Indien niet, een échte aanrader!

Het is helemaal niet te veel gevraagd dat jouw mama jouw dochter, maar ook jou, gewoon graag ziet zoals jullie zijn. Als ze dat niet kan, met andere woorden als de liefde niet onvoorwaardelijk maar voorwaardelijk is, ligt dat probleem bij haar, niet bij jou en al zéker niet bij jouw dochter!! Je bent precies goed zoals je bent. :knuffel:

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 17:33

Mijn jongste broer wilde als kleuter altijd graag een colbertje en een strikje. Waar hij dat idee vandaan had weet niemand maar hij is heel lang in een net jasje met een strikje naar de kleuterschool gegaan, who cares.

TS, nee dat is niet teveel gevraagd.
Een vriendin van mij heeft zo‘n vader. Zolang hij de boel bepaald is hij poeslief maar zodra hem iets niet bevalt (en dan kan zoiets doms zijn als een auto keuze waar hij niet in hoeft te rijden) komt er meteen een emmer verwijten dat ze ondankbaar is en hij nooit meer wat voor haar zal doen. Dat is vreselijk rot maar je er druk om maken heb je enkel jezelf mee helaas.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 18:02

Ik ben een keer door een vrouw de dames wc uitgestuurd richting heren wc omdat ik kort haar en een kort broekje aan had, op de camping, omdat ze dacht dat ik een jongetje was. Ik was 5 of 6. Meisjes horen lang haar te hebben en in jurkjes te lopen, dat zou haar leven een stuk gemakkelijk gemaakt hebben denk ik. := Ik lach er nu wel om maar toen had ik daar wel even last van, zacht eitje als ik was.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 18:22

Eatshay schreef:
Ja ik geef dan een lezing van drieenhalf uur met Powerpoint van 185 sheets en een handout toe :D

OK serieus:
We gaan opruimen, dan tandenpoetsen en pyjama aan, want het is bedtijd.
Is een prima te begrijpen uitleg voor een driejarige.

:')
Maar ik begrijp 'm! Dat zou ik ook een prima uitleg vinden inderdaad.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 18:57

Met een dreiging van een lezing van 3 en een half uur zou ik ook met een noodgang gaan opruimen en tandenpoetsen... :+

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 19:09

nynke55 schreef:
Met een dreiging van een lezing van 3 en een half uur zou ik ook met een noodgang gaan opruimen en tandenpoetsen... :+

:')

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 19:54

Mijn broer wilde graag stekels toen hij een jaar of 8 was. Niet van die hippe vlotte stekeltjes, maar echt van die grote NSYNC stekels. Mijn moeder vond het best, als hij dat nou leuk vond.

Zo zijn we een keer naar mijn opa en oma gegaan, waarbij mijn opa tegen mijn moeder zei dat mijn broer voortaan maar via de achterdeur binnen moet komen. En dit was terwijl mijn opa en mijn moeder juist een hele goede band hadden.

De tirade die mijn moeder vervolgens afstak zijn we collectief nooit meer vergeten, en broerlief mocht gewoon weer door de voordeur binnenkomen voortaan... :') :=

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 20:04

Misschien is het al gezegd hoor , maar als oma haar kleinkinderen een beetje kent weet ze heel goed waar de kinderen van houden en wat ze het liefst dragen.
De bedoeling van iets geven is toch dat je een ander er blij mee maakt ?

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 20:25

Mazida schreef:

Ik denk dat hier ook het pijnpunt zit. Dit gaat niet over een jurkje maar over jouw moeder die je grenzen niet respecteert.
Ik ben bang dat het inderdaad teveel gevraagd is dat ze haar kleindochter neemt zoals ze is. Ze neemt jou ook niet zoals je bent, getuige het "ondankbaar wicht". Dikke kans dat ze dit dan bij jouw dochter ook niet doet. Je moeder kun je (helaas) niet veranderen. Je kunt alleen veranderen hoe jij hiermee om gaat (en dat is heel moeilijk, helaas :knuffel: )

N.B. Kan iedereen hier nu stoppen met de eindeloze verhalen over hun eigen jeugdervaringen met kleding, opvoeding en oma's. Volgens mij is dit n.l. niet de vraag van TS.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 20:30

Mazida schreef:
Triest

Deze oma vindt dat je groot gelijk hebt. Ik heb van kind af aan graag in broeken gelopen en 'het is helemaal goed met mij gekomen'. ;)

Nu ja, dat vind ik zelf.

Mijn moeder - zij ruste in vrede, maar dan moet ze niet te veel over de rand van het wolkje kijken hoe ik uitmest, borstel, opstrooi en zwart van het stof thuiskom. Met een stralende lach, meestal.
(Of jouw moeder in staat zou zijn haar kleindochter te nemen hoe ze is - dat is een goede vraag. Of het lukt, of ze dat wil - ?)

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 20:47

Mazida schreef:
Mijn moeder, ofwel de oma van mijn dochters koopt ongevraagd kleren voor mijn kind. Vond ik nooit erg, is ook handig, maar mijn oudste dochter van nu 3 weet heel goed wat ze wel en niet aan wil en dat zijn niet de leuke snoezige jurkjes en maillots die oma inslaat :') .

Ze loopt eigenlijk altijd in broeken en T-shirts en heeft ook al haar favoriete kledingstukken :o . Jurken krijg ik haar niet meer aan, maar nu heb ik ruzie met oma gehad. Volgens haar voed ik mijn dochter te vrij op en heeft een 3-jarige geen mening over kleren, ook 'maak ik bewust een jongetje van haar'. Dat laatste is complete onzin, mijn dochter loopt graag in roze T-shirts met glittereenhoorns en al zou ze wel graag jongensachtige kleding dragen, dan zou dat ook prima zijn. Mijn moeder dreigt nu geen kleding meer te koop en ik heb gezegd dat dit het beste is. Nu vindt ze me een ondankbaar mens :') . Overigens mocht ik als kind ook niet zelf bepalen wat ik droeg, maar ik denk daar bij mijn eigen kinderen anders over.

Ik heb eigenlijk weinig zin om naar mijn moeder toe te gaan, ik wil dat ze haar kleinkinderen accepteert zoals ze zijn. Ben ik nu onredelijk -O- ?

Ik geef je groot gelijk! Dan ben je maar “ondankbaar” volgens haar maar als je kind t niet aan wilt doen dan wilt ze dat niet. Al zou ze er wel als een “jongen” bij lopen, boeie. Als je kindje maar blij is zou ik denken..

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 09:29

Mazida schreef:

Nee. Maar als je jou al niet neemt zoals je bent, kun je niet verwachten dat ze dit wel bij jouw dochter zal doen. Jij hebt altijd jouw best gedaan om haar te behagen, dat zal ze zeker fijn hebben gevonden, makkelijk, erkenning dat zij heel belangrijk is. En nu verwacht ze dat weer van jouw dochter, maar vooral dat jij jouw dochter dwingt om dingen te doen die jouw moeder wil. Niet omdat jij dit nodig vindt, maar om jouw moeder tevreden te stellen. Maar in de ogen van jouw dochter ben jij degene die vervelend is.

Ik begrijp dat een confrontatie lastig is, omdat je de boel niet op de spits wilt drijven. Maar het is jouw kind, jouw opvoeding en daar heeft oma niets mee te schaften. Het is niet alsof het leven van je dochter in gevaar is of dat je haar beschadigt door haar zelf te laten kiezen.

En wees nu eerlijk. Ik denk niet dat je je moeder tevreden kunt stellen, dat is je voorheen niet gelukt, dat gaat nu ook niet lukken.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 10:05

Mazida schreef:
BigBen schreef:
Moderatoropmerking:

Ik denk dat het ook niet goed is voor onze verhoudingen als ik mijn moeder op dit topic wijs, verder zal ik op jouw nadrukkelijk advies haar portretfoto niet plaatsen :') , want ze is al zo herkenbaar zo :+

Het gaat er mij niet om of je moeder al dan niet herkenbaar is. Het gaat erom dat je je moeder achter haar rug om gaat zwart maken bij een hoop wildvreemden. In mijn code is dat beneden alle peil. Ik mag nog honderd keer ruzie hebben met mijn moeder, of mijn broer/zus, ik ga ze niet van alles en nog wat beschuldigen bij vreemden. Die hebben daar geen zaken mee. Problemen met je moeder vecht je uit met je moeder, niet op Bokt. Maar goed, dat is mijn code. Jij houdt er blijkbaar een andere code op na.
Laatst bijgewerkt door ynskek op 04-05-21 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Originele bericht leeggehaald

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 10:26

Bigben, dit gaat niet over beschuldigingen. Dit gaat over een vrouw wiens moeder haar haar hele leven al het gevoel geeft niet te voldoen. Als je daar in opgroeid en een pleaser wordt is dat heel lastig. Zoals je weet zijn kinderen heel loyaal naar ouders, wil je goedkeuring. Wanneer je dan zelf ouder bent en het verhaal zich herhaald maar dan over je eigen kind gaat kun je daar best onzeker over worden, over hoe je daarmee om moet gaan. Niet gek dat je dan wil peilen of je gevoel klopt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 10:30

Nou nou, B. B., TS vraagt 'of ze onredelijk is', en soms krijgen mensen dan op bokt ongezouten te horen dat iets onredelijk is.

Terwijl TS een kwestie voorlegt (zo lees ik de OP) in neutrale termen,
spreek jij van 'te kakken zetten, bekrompen wijf, zwart maken'.
Ik vind dat geen neutrale termen.

... misschien vind jij het ook uiterst onredelijk van de moeder van TS dat je zulke termen gebruikt.

Dat de vraag 'of iets onredelijk is' voor jou buiten de sociale code is moge waar zijn, voor heel veel mensen is dat niet zo.
En persoonlijk vind ik het ook 'bloeghondengedrag'. Een hond wordt daar op getraind - een mens kan zichzelf de vraag stellen 'wil ik mij gedragen als een bloedhond?'

Als je enkel en alleen bezwaar hebt tegen het stellen van de vraag 'ben ik onredelijk' kun je dat ook vriendelijk en met neutrale woorden doen. ('Beste TS, heb een goed gesprek met je moeder ipv het op bokt te bespreken.')