Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Ayasha schreef:Wat ik tot nu toe gezien heb zijn oa hersenletsel en verschillende aandoeningen. Als je daar eveneens geen begrip voor kan hebben dan zit het egoïsme niet alleen bij de laatkomer.
Ayasha schreef:Ibbel: nee dat doet het niet. Een vriend van me heeft een appartement in Turkije. Daar doen ze niet aan "uren". Als daar de loodgieter zegt dat ie om 9 uur komt dan verwacht niemand hem ook daadwerkelijk om 9 uur.
Gini schreef:Heb je er al eens met je vriendin openlijk en niet-veroordelend over gepraat?
Sizzle schreef:Je geeft zelf het antwoord al: gewoon niet meer met afspraken werken met die persoon.
Als je er de persoon voor bent kun je ad-hoc afspreken, dus even een belletje: ben je nu thuis?
Indien je dat stress geeft dan zijn jullie gewoon niet compatibel.
Met veel vriendinnen doe ik wel aan zo aanlopen, maar zij wil een dag plannen, want ze vindt het niet fijn als ze voor niets aan de deur komt, of dat ik na een uurtje al weg moet. Dan zit ze niet op haar gemak zegt ze. Ibbel schreef:De stofzuiger nog even door het huis zwiepen of de WC nog moeten schoonmaken binnen een half uur voordat je bezoek verwacht... tja. Dat is bij mij dan al eerder klaar.
Omkleden zou ik nog mee bezig kunnen zijn, maar die hond heeft dan echt ook allang gepiest. Dat betekent niet dat ik opgeprikt al een uur van te voren zit te wachten, maar het 'zware werk' heb ik dan echt wel al gedaan. Al was het maar omdat ik me daarna nog wel even wil douchen bijvoorbeeld.

Onali schreef:Ik vind het ook zeer verbazingwekkend dat mensen hier zelfs haren kammen en schoenen aandoen als te laat excuzen gebruiken.
Je weet toch hoeveel tijd je dat kost? Misschien niet in uit te drukken seconden of minuten, maar toch zeker wel globaal.
Eleeke schreef:Dat kwantum mechanica niet snapt wordt alleen wel geaccepteerd en dat je het concept tijd niet snapt niet.
Eleeke schreef:Onali schreef:Ik vind het ook zeer verbazingwekkend dat mensen hier zelfs haren kammen en schoenen aandoen als te laat excuzen gebruiken.
Je weet toch hoeveel tijd je dat kost? Misschien niet in uit te drukken seconden of minuten, maar toch zeker wel globaal.
Nope er zijn mensen die dat niet kunnen.Gewoon echt dat niet kunnen.
Kan ik het me voorstellen , nee ik niet , ik ben op tijd .
Maar de draadjes lopen bij iedereen anders.
Dat kwantum mechanica niet snapt wordt alleen wel geaccepteerd en dat je het concept tijd niet snapt niet.

Ceffyl schreef:Ik ben chronisch stipt. Spreek ik een tijdstip af dan ben ik minimaal 5 minuten eerder aanwezig. Maar ik ken dus veel mensen die altijd te laat zijn: collega’s die een meeting binnen komen vallen terwijl die al begonnen is, mensen die de bioscoop inkomen terwijl de film al begonnen is. En ik heb dus een vriendin die sowieso op het tijdstip dat je hebt afgesproken appt dat ze NU de deur uitgaat![]()
Dit laatste is een probleem, want het wordt steeds erger. Van de zomer gingen we een tochtje maken, kwam ze 2 uur later aanzetten. Laatst gingen we samen naar de kapper en op het tijdstip dat ze me zou ophalen appte ze dat ze van huis wegging. Ik voel me dan bezwaard dat de kapper moet wachten op ons, zij rijdt op haar gemak een extra rondje om een betere parkeerplek te vinden. En gisteren zouden we even koffie halen ergens en is ze dus weer een uur te laat. Ze appt drie kwartier na de afgesproken tijd dat ze onderweg is.Ik heb laten weten dat ik het onbeschoft vind en respectloos naar mijn tijd, want ik zit loos te wachte[b]n[/b] maar het verandert niet. Ik krijg excuses en de volgende keer is ze weer laat. Ik ben boos geworden, heb uitgelegd waarom het mij zo irriteert, maar zij zegt dat ze er niets aan kan doen. Op werk is ze overigens wel altijd op tijd, dus volgens mij komt ze alleen te laat wanneer het kan zonder ernstige gevolgen. Verder is het een schat van een mens en ze bedoelt het denk ik echt niet kwaad, maar het irriteert mij zo erg. Nu is zij sowieso wel een nonchalant type en ik spreek moeilijk gevoelens uit, dus ik denk niet dat ze doorheeft hoe erg het mij dwars zit.
Maar nu ben ik dus benieuwd hoe dat nou werkt in het hoofd van mensen die altijd chronisch te laat zijn. Gewoon om het eens van de andere kant te bekijken, want ik snap het echt niet. Interesseert het je niet? Ben je echt altijd de tijd kwijt? Voel je je niet opgejaagd dat er iemand op je wacht? Of maak ik me gewoon te druk en moet ik niet zo’n zeikerd zijn die altijd maar op de klok zit?
Ceffyl schreef:Het grappige is dat ik ook een vriendin met ADD heb en die is wel gewoon altijd op tijd.
Ik vind het best opmerkelijk dat de stipte mensen hier zeggen dat ze 5 tot 10 minuten wachten niet erg vinden (terwijl ze zelf dus wel op tijd zijn). Maar de late mensen hebben echt een houding van “ik ga me niet aanpassen”. Dat vind ik wel typerend en ik denk dat daar het verschil zit. De één denkt aan zichzelf en is daar heel rigide in, de ander is juist sociaal flexibeler.
Ik denk toch dat het een stukje egoïsme is, en dat bedoel ik niet naar. De laatkomers vinden hun eigen tijd zo belangrijk dat ze niet gaan ‘haasten’ voor een ander (ik haast me ook nooit, ik plan gewoon), dat anderen hun tijd dan verdoen met op hun wachten boeit niet.
Edit: ik kom dus ook nooit te vroeg, want dat is inderdaad ook irritant. Ik kom gewoon op tijd.
), die willen wel aanpassen, maar het lukt niet. Ze vinden hun eigen tijd niet belangrijker, ze doen het te laat komen echt niet expres en voelen zich dan enorm schuldig. Willen ook prima haasten.
.
.LIJM schreef:Ceffyl schreef:Het grappige is dat ik ook een vriendin met ADD heb en die is wel gewoon altijd op tijd.
Ik vind het best opmerkelijk dat de stipte mensen hier zeggen dat ze 5 tot 10 minuten wachten niet erg vinden (terwijl ze zelf dus wel op tijd zijn). Maar de late mensen hebben echt een houding van “ik ga me niet aanpassen”. Dat vind ik wel typerend en ik denk dat daar het verschil zit. De één denkt aan zichzelf en is daar heel rigide in, de ander is juist sociaal flexibeler.
Ik denk toch dat het een stukje egoïsme is, en dat bedoel ik niet naar. De laatkomers vinden hun eigen tijd zo belangrijk dat ze niet gaan ‘haasten’ voor een ander (ik haast me ook nooit, ik plan gewoon), dat anderen hun tijd dan verdoen met op hun wachten boeit niet.
Edit: ik kom dus ook nooit te vroeg, want dat is inderdaad ook irritant. Ik kom gewoon op tijd.
Je slaat echt de plank mis. De mensen die ik ken die laatkomers zijn (inclusief mijzelf), die willen wel aanpassen, maar het lukt niet. Ze vinden hun eigen tijd niet belangrijker, ze doen het te laat komen echt niet expres en voelen zich dan enorm schuldig. Willen ook prima haasten.
Edit: Uiteraard zijn er ook aso's tussen die het echt niet boeit, maar meestal is dat niet zo in mijn omgeving.
rien10 schreef:Wekkertje zetten. "Ik heb om 13:00 uur met X afgesproken. Als de wekker gaat om 12:45 moet ik het huis verlaten." Is echt geen hogere wiskunde.
LIJM schreef:Ceffyl schreef:Het grappige is dat ik ook een vriendin met ADD heb en die is wel gewoon altijd op tijd.
Je slaat echt de plank mis. De mensen die ik ken die laatkomers zijn (inclusief mijzelf), die willen wel aanpassen, maar het lukt niet. Ze vinden hun eigen tijd niet belangrijker, ze doen het te laat komen echt niet expres en voelen zich dan enorm schuldig. Willen ook prima haasten.
Edit: Uiteraard zijn er ook aso's tussen die het echt niet boeit, maar meestal is dat niet zo in mijn omgeving.