Vraag aan mensen die altijd te laat komen... Waarom?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Re: Vraag aan mensen die altijd te laat komen... Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 12:53

Als aanvulling op vogeltjeM, ik denk dat in het algemeen ook niemand kritiek had op de Nederlandse stiptheid. Alles heeft z’n charme. De reden waarom ik het aanhaalde was omdat ik op iemand reageerde. Ik weet het even niet meer. Maar het gehele gedeelte dat alles z’n charme heeft en het afhangt van je eigen normen en waarden gaat nu ook op. Je vriendin heeft andere normen en waarden. Dat is oké.
Tenzij ze levend villen van konijntjes oké vindt, wellicht dat dat wat minder sociaal geaccepteerd wordt met goede reden.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-21 12:54

Ayasha schreef:
Wat ik tot nu toe gezien heb zijn oa hersenletsel en verschillende aandoeningen. Als je daar eveneens geen begrip voor kan hebben dan zit het egoïsme niet alleen bij de laatkomer.

Mijn vriendin heeft geen hersenletsel, dus die dingen zijn in mijn situatie niet van toepassing.

Ayasha schreef:
Ibbel: nee dat doet het niet. Een vriend van me heeft een appartement in Turkije. Daar doen ze niet aan "uren". Als daar de loodgieter zegt dat ie om 9 uur komt dan verwacht niemand hem ook daadwerkelijk om 9 uur. :+

Fijn dat dat in Turkije zo werkt, als ik de loodgieter bel en hij zegt om 09.00 uur te komen en is er om 10.00 nog niet an ga ik ook bellen waar hij blijft. Ik heb meer te doen en ga toch niet een hele dag thuis zitten wachten tot de loodgieter eens zin heeft om te komen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 12:55

Heb je er al eens met je vriendin openlijk en niet-veroordelend over gepraat?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 12:56

De stofzuiger nog even door het huis zwiepen of de WC nog moeten schoonmaken binnen een half uur voordat je bezoek verwacht... tja. Dat is bij mij dan al eerder klaar.
Omkleden zou ik nog mee bezig kunnen zijn, maar die hond heeft dan echt ook allang gepiest. Dat betekent niet dat ik opgeprikt al een uur van te voren zit te wachten, maar het 'zware werk' heb ik dan echt wel al gedaan. Al was het maar omdat ik me daarna nog wel even wil douchen bijvoorbeeld.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 12:56

Ik zou er zelf ook niet perse een vriendschap om afbreken, wel zou ik stoppen met ergens afspreken. Kom maar langs voor koffie tussen dan en dan, ben je er niet dan kan het zijn dat ik niet meer thuis ben daarna.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-21 13:02

Gini schreef:
Heb je er al eens met je vriendin openlijk en niet-veroordelend over gepraat?

Ja. Dan biedt ze haar excuses aan en zegt ze er om te denken. Wat ze dan 3x doet en dan komt ze weer giga te laat. En altijd met slappe excuses waarom. Meestal verslapen, en we spreken echt niet voor dag en dauw af hoor. Ik vind dat wanneer je om 13.00 afspreekt verslapen echt geen argument voor te laat komen kan zijn.

Het gaat erom dat ik met haar er al vanuit gaat dat ze laat is. Den vraagt mn man hoe laat ik met haar heb afgesproken en als ik dan bijvoorbeeld zeg 11.00, dan lachen we en zegt hij dat ik echt om 11 uur de deur niet uit zal zijn. Dus ik anticipeer er echt wel op dat het later wordt. Maar het loopt gewoon de spuigaten uit tegenwoordig. 15 minuten later is nu gewoon dik een uur en ik heb dus ook al meer dan eens 2 uur zitten wachten. En dan lopen plannen gewoon in de soep, daar valt niet meer op te anticiperen. Als ik om 13.00 zou lunchen en zij komt 15.00 bij mij aanzetten dan hoeft het voor mij al niet meer. En is zij nog teleurgesteld ook als ik zeg dat ik inmiddels al gegeten heb. “Oh, ik heb nog niks op, want ik dacht dat we samen gingen lunchen”. Ja, 2 uur geleden, zeg ik dan. En dan zegt zij: oh ja haha, maar ik ging nog even dit doen en ik was al laat wakker en toen belde mn moeder ook nog en ik wilde wel mn haar nog stylen dus dat moest ook nog.... bla bla bla. Ja oké, maar daardoor heb ik nu dus geen trek meer in lunch. En ook al gaan we dan koffie drinken, voor mij is dan toch de lol er ergens al af, want ik heb van 13.00-15.00 me lopen opnaaien dat ze maar niet komt opdagen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 13:05

Je geeft zelf het antwoord al: gewoon niet meer met afspraken werken met die persoon.
Als je er de persoon voor bent kun je ad-hoc afspreken, dus even een belletje: ben je nu thuis?
Indien je dat stress geeft dan zijn jullie gewoon niet compatibel.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-21 13:08

Sizzle schreef:
Je geeft zelf het antwoord al: gewoon niet meer met afspraken werken met die persoon.
Als je er de persoon voor bent kun je ad-hoc afspreken, dus even een belletje: ben je nu thuis?
Indien je dat stress geeft dan zijn jullie gewoon niet compatibel.

Kan het grappige is dat zij vooral van het afspreken is en zomaar aanwaaien niet fijn vindt :+ Met veel vriendinnen doe ik wel aan zo aanlopen, maar zij wil een dag plannen, want ze vindt het niet fijn als ze voor niets aan de deur komt, of dat ik na een uurtje al weg moet. Dan zit ze niet op haar gemak zegt ze.

Maar ik ga het wel aankaarten, want nu ligt alle frustratie bij mij en zij doet precies waar ze zin in heeft.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 13:09

Dan zou ik zelf assertiever worden in je communicatie. Iedere keer wanneer ze te laat is, ultimatum stellen. "Ik ga binnen nu en 10 minuten lunchen, als je er dan nog niet bent, hoef je niet meer te komen." "Ik blijf nog een kwartier op dit terras zitten en dan ben ik weg."
En dat dan ook effectief doen en ook iedere keer. Als blijkt dat je elkaar dan meer niet dan wel ziet, is er dus niet echt een match tussen jullie twee.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 13:10

Ibbel schreef:
De stofzuiger nog even door het huis zwiepen of de WC nog moeten schoonmaken binnen een half uur voordat je bezoek verwacht... tja. Dat is bij mij dan al eerder klaar.
Omkleden zou ik nog mee bezig kunnen zijn, maar die hond heeft dan echt ook allang gepiest. Dat betekent niet dat ik opgeprikt al een uur van te voren zit te wachten, maar het 'zware werk' heb ik dan echt wel al gedaan. Al was het maar omdat ik me daarna nog wel even wil douchen bijvoorbeeld.

Ik vind het ook zeer verbazingwekkend dat mensen hier zelfs haren kammen en schoenen aandoen als te laat excuzen gebruiken.

Je weet toch hoeveel tijd je dat kost? Misschien niet in uit te drukken seconden of minuten, maar toch zeker wel globaal.

Ik ben overal te vroeg, maar blijf dan in mn auto wachten tot het tijd is.
En ja ik kan zeker een half uur te vroeg zijn, maar dan bel ik niet alvast aan.
Sociaal; meestal kwartier te vroeg. Afhankelijk van de vriendin/ uitje waar ik wacht.
Zakelijk: half uur te vroeg, wachten in auto tot 5 a 10 minuten van de afgesproken tijd.

Ik heb 1 vriendin waarbij ik tijd niet meer mee tel.
Zij is Antiliaans :+
Maakt niet uit of ik een uur te vroeg, een uur te laat of op tijd kom. Ze is nooit klaar :')
Is de enige vriendin waarbij ik het accepteer, want ik ben hoe dan ook welkom en terwijl zij nog even haar shirt strijkt zijn we al volop aan het ouwehoeren.
Zijn ook mensen die altijd eten voor je klaar hebben staan.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 13:13

Vond dat Sizzle het bericht daarvoor ook een goede tip gaf! Dan heb je wellicht een goede compromis gesloten als jullie thuis afspreken. Heb jij je dingen thuis en als ze te laat is en je bent weg dan is dat eigen verantwoordelijkheid? Het moet wel een beetje van 2 kanten komen: zij iets strakker, jij wat flexibeler. Als jij de enige bent die water bij de wijn doet gaat dat ook schuren lijkt me.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 13:31

Hier ben ik altijd op tijd of te vroeg maar geef mij geen rond 12 uur. Daar kan ik niet mee omgaan. In mijn hoofd is rond 12 uur ook nog half 1 :')
Dan kan ik het dus niet meer inschatten, denk ik nog wel even te kunnen stofzuigen etc.
Dat is dus gewoon te vrijblijvend voor mij.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 14:29

Onali schreef:
Ik vind het ook zeer verbazingwekkend dat mensen hier zelfs haren kammen en schoenen aandoen als te laat excuzen gebruiken.

Je weet toch hoeveel tijd je dat kost? Misschien niet in uit te drukken seconden of minuten, maar toch zeker wel globaal.

Nope er zijn mensen die dat niet kunnen.Gewoon echt dat niet kunnen.
Kan ik het me voorstellen , nee ik niet , ik ben op tijd .
Maar de draadjes lopen bij iedereen anders.

Dat kwantum mechanica niet snapt wordt alleen wel geaccepteerd en dat je het concept tijd niet snapt niet.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 14:47

Eleeke schreef:
Dat kwantum mechanica niet snapt wordt alleen wel geaccepteerd en dat je het concept tijd niet snapt niet.

Klopt, omdat hoeveel tijd iets kost echt wel aan te leren is en daarnaast zijn er ook hulpmiddelen voor als wekkers of andere systemen om je te herinneren dat je op moet schieten / weg moet.

Dat (sommige) mensen schaamteloos met een slap excuus regelmatig een half uur of langer te laat zijn bij of met vrienden is voor mij echt respectloos gedrag.

Ik las hier ook dat iemand in 3 uur nog plant eten, paard doen, douchen / omkleden en dan nog op weg gaat naar haar vriendin en excuses geeft dat ze 3 kwartier te laat is.

Tja sorry maar zoals dat opgeschreven word snap ik al dat dat nooit gaat passen in dat tijdsbestek.
Tenzij het eten bestaat uit snel een boterham naar binnen werken, paard maximaal 10 minuten van huis staat en paard doen bestaat uit stal mesten, een borstel over het paard halen, een half uur longeren. Even na verzorgen en daarmee dus max 1,5 uur later weer thuis bent. Douchen / aankleden en dan red je het wel als je niet treuzelt.

Als je niet zo wilt haasten tja dan niet op deze manier afspreken denk ik dan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 14:53

Eleeke schreef:
Onali schreef:

Nope er zijn mensen die dat niet kunnen.Gewoon echt dat niet kunnen.
Kan ik het me voorstellen , nee ik niet , ik ben op tijd .
Maar de draadjes lopen bij iedereen anders.

En dan pak je een hulpmiddel en dan kan het wel.

Ik kan dus echt begrijpen dat mensen moeite hebben met tijd, heb ik namelijk ook :+
Maar ik kan dan weer niet begrijpen dat mensen er dan geen moeite voor doen toch op tijd te komen.
Dat doet mijn draadje niet :D

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 14:57

Ceffyl schreef:
Ik ben chronisch stipt. Spreek ik een tijdstip af dan ben ik minimaal 5 minuten eerder aanwezig. Maar ik ken dus veel mensen die altijd te laat zijn: collega’s die een meeting binnen komen vallen terwijl die al begonnen is, mensen die de bioscoop inkomen terwijl de film al begonnen is. En ik heb dus een vriendin die sowieso op het tijdstip dat je hebt afgesproken appt dat ze NU de deur uitgaat 8)7

Dit laatste is een probleem, want het wordt steeds erger. Van de zomer gingen we een tochtje maken, kwam ze 2 uur later aanzetten. Laatst gingen we samen naar de kapper en op het tijdstip dat ze me zou ophalen appte ze dat ze van huis wegging. Ik voel me dan bezwaard dat de kapper moet wachten op ons, zij rijdt op haar gemak een extra rondje om een betere parkeerplek te vinden. En gisteren zouden we even koffie halen ergens en is ze dus weer een uur te laat. Ze appt drie kwartier na de afgesproken tijd dat ze onderweg is.Ik heb laten weten dat ik het onbeschoft vind en respectloos naar mijn tijd, want ik zit loos te wachte[b]n[/b] maar het verandert niet. Ik krijg excuses en de volgende keer is ze weer laat. Ik ben boos geworden, heb uitgelegd waarom het mij zo irriteert, maar zij zegt dat ze er niets aan kan doen. Op werk is ze overigens wel altijd op tijd, dus volgens mij komt ze alleen te laat wanneer het kan zonder ernstige gevolgen. Verder is het een schat van een mens en ze bedoelt het denk ik echt niet kwaad, maar het irriteert mij zo erg. Nu is zij sowieso wel een nonchalant type en ik spreek moeilijk gevoelens uit, dus ik denk niet dat ze doorheeft hoe erg het mij dwars zit.

Maar nu ben ik dus benieuwd hoe dat nou werkt in het hoofd van mensen die altijd chronisch te laat zijn. Gewoon om het eens van de andere kant te bekijken, want ik snap het echt niet. Interesseert het je niet? Ben je echt altijd de tijd kwijt? Voel je je niet opgejaagd dat er iemand op je wacht? Of maak ik me gewoon te druk en moet ik niet zo’n zeikerd zijn die altijd maar op de klok zit?

Ik ken dat. Dus; niet meer wachten, niet meer samen op pad gaan. Trek je eigen plan, laat je verwachtingen van "gezellig samen" los. Is ze er bij? Leuk. Is ze er niet bij? Jammer dan. Jij gaat naar de kapper met je eigen vervoer, hoef je je tegenover de kapper ook niet te schamen en je haar zit goed. Niet meer wachten.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 15:02

Ik voel me al schuldig als ik te laat bij een ook paardhebbende vriendin kom. :+
Dan spreken we af dat ik na mijn pony langskom, en dan gebeurt er wel eens iets.
Noem wat, een paard wat ziek is of twijfel, of het blijkt een bérg werk meer dan ik dacht.
Dat kan hier, het varieert, maar dat weten we allebei en dan app je: joh paard x heeft een gat in zijn kop, ik kan niet weg.
Voel ik me al banketstaaf onder, en dan een uur of twee uur te laat..?
Ik heb een vriend die ik wekelijks zag voor corona, die altijd 30-45 min te laat was.
En dan twee uur tijd al maar hebben, en stipt op tijd weer naar huis gaan.
Bleef er een uur en een kwartier over, terwijl ik mijn hele planning ervoor verzet had.
En het voor mij rük uit kwam, maar hee je wil ook niet moeilijk doen dus pas je je aan.
Nu is hier wel NAH in het spel maar op tijd komen op zijn werk kan hij ook.

LIJM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 15:04

Ceffyl schreef:
Het grappige is dat ik ook een vriendin met ADD heb en die is wel gewoon altijd op tijd.

Ik vind het best opmerkelijk dat de stipte mensen hier zeggen dat ze 5 tot 10 minuten wachten niet erg vinden (terwijl ze zelf dus wel op tijd zijn). Maar de late mensen hebben echt een houding van “ik ga me niet aanpassen”. Dat vind ik wel typerend en ik denk dat daar het verschil zit. De één denkt aan zichzelf en is daar heel rigide in, de ander is juist sociaal flexibeler.

Ik denk toch dat het een stukje egoïsme is, en dat bedoel ik niet naar. De laatkomers vinden hun eigen tijd zo belangrijk dat ze niet gaan ‘haasten’ voor een ander (ik haast me ook nooit, ik plan gewoon), dat anderen hun tijd dan verdoen met op hun wachten boeit niet.

Edit: ik kom dus ook nooit te vroeg, want dat is inderdaad ook irritant. Ik kom gewoon op tijd.

Je slaat echt de plank mis. De mensen die ik ken die laatkomers zijn (inclusief mijzelf :') ), die willen wel aanpassen, maar het lukt niet. Ze vinden hun eigen tijd niet belangrijker, ze doen het te laat komen echt niet expres en voelen zich dan enorm schuldig. Willen ook prima haasten.

Edit: Uiteraard zijn er ook aso's tussen die het echt niet boeit, maar meestal is dat niet zo in mijn omgeving.
Laatst bijgewerkt door LIJM op 14-02-21 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 15:08

Hier ook iemand die ongeveer altijd te laat is, ook voor werk of medische afspraken :o .
Voor werk of medische afspraken ben ik wisselend op tijd, iets te vroeg of 5 minuten te laat.
Voor vriendenafspraken kan dat wel een kwartier of halfuur worden (maar dan verwittig ik wel even).
Bij mij ligt het idd standaard aan te laat beginnen met voorbereiden en volledig fout inschatten hoe lang iets duurt. Dan zit ik bvb rustig te lezen od, kijk op de klok, zie dat het stilaan tijd wordt om klaar te maken en denk bij mezelf ik hoef naar 10 minuten met de auto dus heb nog tijd zat en lees bvb nog een hoofdstuk uit of wacht tot het leuke liedje uitgespeeld is. Kwartier later moet ik dan wèl spoeden en haasten want het is tijd en die 10 minuten met de auto zullen er 10 te laat zijn. Het is vrij onverbeterlijk.

Al moet ik wel zeggen dat ik op zich wel op tijd kàn zijn, voor belangrijke zaken, een trein/vliegtuig dat anders zonder mij vertrekt of op werkplekken/school vroeger waar ze niet lachen met te laat komen en er ook gewoon gevolgen aan vast hangen.
Ik maak me dan nog steeds te laat klaar en het moet in 7 haasten maar ik begin dan toch nèt iets vroeger met haasten.
Ik ben geen ochtendmens (understatement) maar ik kan 's morgens wel op een kwartier klaar voor vertrek zijn als het moet, elke minuut langer in bed is goud waard :+ .

Met vrienden zijn we eigenlijk allemaal in hetzelfde bedje ziek en is stiptheid niet onze sterkste kant en maken we er ons verder niet echt druk om zolang het niet de spuigaten uitloopt.

In het geval van de vriendin van de TS vind ik het wel asociaal. Zij komt echt veel later dan bedoeld aan en mensen 2u laten wachten met eten od is gewoon onbeschoft. Zou ikzelf snel klaar mee zijn.
Een kwartiertje maak ik geen probleem van.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 15:22

LIJM schreef:
Ceffyl schreef:
Het grappige is dat ik ook een vriendin met ADD heb en die is wel gewoon altijd op tijd.

Ik vind het best opmerkelijk dat de stipte mensen hier zeggen dat ze 5 tot 10 minuten wachten niet erg vinden (terwijl ze zelf dus wel op tijd zijn). Maar de late mensen hebben echt een houding van “ik ga me niet aanpassen”. Dat vind ik wel typerend en ik denk dat daar het verschil zit. De één denkt aan zichzelf en is daar heel rigide in, de ander is juist sociaal flexibeler.

Ik denk toch dat het een stukje egoïsme is, en dat bedoel ik niet naar. De laatkomers vinden hun eigen tijd zo belangrijk dat ze niet gaan ‘haasten’ voor een ander (ik haast me ook nooit, ik plan gewoon), dat anderen hun tijd dan verdoen met op hun wachten boeit niet.

Edit: ik kom dus ook nooit te vroeg, want dat is inderdaad ook irritant. Ik kom gewoon op tijd.

Je slaat echt de plank mis. De mensen die ik ken die laatkomers zijn (inclusief mijzelf :') ), die willen wel aanpassen, maar het lukt niet. Ze vinden hun eigen tijd niet belangrijker, ze doen het te laat komen echt niet expres en voelen zich dan enorm schuldig. Willen ook prima haasten.

Edit: Uiteraard zijn er ook aso's tussen die het echt niet boeit, maar meestal is dat niet zo in mijn omgeving.

Wekkertje zetten. "Ik heb om 13:00 uur met X afgesproken. Als de wekker gaat om 12:45 moet ik het huis verlaten." Is echt geen hogere wiskunde.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 15:48

rien10 schreef:
Wekkertje zetten. "Ik heb om 13:00 uur met X afgesproken. Als de wekker gaat om 12:45 moet ik het huis verlaten." Is echt geen hogere wiskunde.

Tenzij je dan dus nog van alles moet gaan doen dat niet in een kwartier lukt omdat je tot die tijd je schema dus amper hebt kunnen indelen omdat je geen besef van tijd hebt. Zo simpel is het dus niet.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 15:51

Dat mensen moeite hebben met hun tijd indelen snap ik wel (zelf gelukkig geen last van). Maar als je dan wel een keer optijd klaar staat om te vertrekken en dan toch nog snel even iets gaat doen en alsnog te laat komt. Heb je dan na 25x niet zoiets van 'goh, vorige keer kon ik ook niet het hele huis stofzuigen in 5 minuten. Misschien bewaar ik dat voor dat ik terug kom?'

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 15:53

LIJM schreef:
Ceffyl schreef:

Ja herkenbaar, ik wil helemaal niet zo zijn en probeer constant van alles om het op te lossen, maar het lukt tot nu toe gewoon echt niet.
Ik voel me inderdaad ook altijd enorm schuldig en ben er op school en werk best veel door in problemen geraakt ook.
Mijn huidige werkgever accepteert het, omdat ik de tijd áltijd weer inhaal en hard werk. Maar zelf accepteer ik het niet per se van mezelf.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 15:55

Besef van tijd is niet dat je niet bewust bent van hoe laat het is he. Ik heb een prima horloge dus ik weet hoe laat het is. Maar ik denk “het is 15 minuten fietsen”. Maar dan vergeet ik dat ik mijn fiets nog moet pakken etc. Of dan denk ik, het is nu 8:45 moet er 9:00 zijn dus ben prima op tijd. Maar dan vergeet ik dat ik nog mijn tanden moet poetsen en schoenen / jas aan. Dat soort zaken overdenk ik gewoon niet. Het is heel makkelijk om dat te zeggen wanneer je eigen brein niet zo werkt.

Ik snap dan weer absoluut niet dat mensen graag vlees willen eten. Kan daar met mijn hoofd niet bij. Maar ik zeg toch ook niet “die mensen zijn egoïstisch en het welzijn van een ander wezen boeit de niks.” Nee want elk mens is anders, heeft andere karaktereigenschappen en talenten.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 15:57

Maar als je weet dat daar het probleem zit, kan je het toch ook anders doen?
Ik begrijp dat echt niet :+