Alles is 10x duurder / Lockdown irritatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Alles is 10x duurder / Lockdown irritatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 14:24

Ook dat zeker Oscar :j

Veel vergeten Hollandse groente ook. Zoals bijvoorbeeld pastinaak. Die nu weer wat terug lijkt te komen.
Zet die seizoen groente eens duidelijker in het zicht. Recepten erbij.
Lekker!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 14:27

Oscar, dat is wat ik mensen ook altijd zeg, ik doe daar in elk geval niet aan mee.
Ik hoef met kerst geen aardbei of asperge.

Wij eten zoveel mogelijk met de seizoenen mee, en ja, dat lukt natuurlijk niet altijd, ik heb ook van de week een meloen gekocht...

Maar mensen hebben soms geen idee, ik stond zaterdag in de boerderijwinkel, die verkopen nog veel ouderwetse groentes, daar lagen o.a. pastinaken, en aardperen, stond een mevrouw echt te kijken hoe maak je zo iets klaar :o

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 14:34

DuoPenotti schreef:
Maar van vlees word je niet perse te dik, dat is juist van teveel Koolhydraten. (en frisdrank enz)

Wat ik op de ic zie hebben de meeste patiënten onderliggend lijden als COPD en dat soort longaandoeningen.
Obees zeker ook maar ik zie daar geen driekwart van.

Grote onzin. Van koolhydraten word je ook niet dik. Van vlees ook niet. Wel van overconsumptie. Het duurder maken van vlees is vooral te verantwoorden vanuit milieuvriendelijkheid en dierenwelzijn.

Niemand met obesitas werd zo dik door “elke dag vlees” of door “elke dag brood en pasta”.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 14:37

Sommige mensen met obesitas worden helemaal nergens zo dik van. Of ze krijgen een lading pillen/medicijnen die ze dik maakt. Maar goed, da's een andere discussie.

Ik zou het ook toejuichen als de hollandse pot (en dan vooral hetgeen in het seizoen te krijgen is) wat meer gepromoot zou worden. Het is voedzaam en goedkoop, en het is een stuk minder belasting voor het milieu/klimaat als we alles van dichtbij huis halen in plaats van in laten vliegen uit verweggistan.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 14:39

Uiteraard is het over consumptie, ik zal niet anders beweren. (al is dat wel per persoon verschillend wanneer dat is en zijn er veel meer medische gevallen dan dat veel mensen willen inzien)
Er staat ook niet voor niets TEveel.

De vlees discussie over welzijn en milieu vind ik hier nu niet passen.
Maar het klakkeloos duurder maken uit je eigen overtuiging vind ik dan weer niet kloppen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 14:40

Daarom haal ik groente en het meeste fruit bij de plattelandswinkel, ze krijgen in de zomer heerlijk aardbeien van de boer.
Vlees haal ik sowieso bij de slager hier.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 14:43

Helaas is die plattelandswinkel echt een half uur fietsen voor mij en ook nog eens heel duur. Tevens is daar ook een varkensboerderij, vind het naar om dat te zien. Dus dan maar naar de aldi. :P

Zou goed zijn als de overheid inderdaad eens wat gaat doen met de enorm groeiende hoeveelheid mensen met overgewicht. Zeker nu we zien hoeveel mensen op de IC daar last van hebben.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 14:54

Een traditionele varkensboerderij zou ik ook niets kopen.
En nee, dat schreef ik eerder ook al, niet iedereen heeft wat vervoer betreft de mogelijkheden.

Maar als je zoals wij toch al landelijk woont, en de fruitteler in de buurt naast bijv. appels in de zomer ook aardbeien en ander kleinfruit van eigen bedrijf heeft, veel biologisch en lokaal geteeld verkoopt aan heel goede prijzen. Ook kweeperen bijvoorbeeld.

Tja, dan is de keuze snel gemaakt.
Die hebben bijvoorbeeld ook voordeel zakken fruit, appels die net iets minder mooi zijn, een 5 kilo zak aan 2 euro bijvoorbeeld. Prima voor appeltaart of appelmoes, maar ook om uit de hand te eten.
Het meeste wat we daar halen is echt beter en goedkoper als uit de supermarkt.

Voor wat betreft vanuit de overheid iets doen aan obesitas, groente en fruit duurder maken zal daar zeker niet aan bijdragen.
Dat ze dan liever de btw verhogen op alle frisdranken en alles wat ongezond is.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 14:55

DuoPenotti schreef:
Maar van vlees word je niet perse te dik, dat is juist van teveel Koolhydraten. (en frisdrank enz)

Wat ik op de ic zie hebben de meeste patiënten onderliggend lijden als COPD en dat soort longaandoeningen.
Obees zeker ook maar ik zie daar geen driekwart van.

78% heeft overgewicht volgens de laatste cijfers in januari. Als we iedereen met overgewicht in maart op dieet/leefstijlcursus hadden gestuurd, hadden we nu misschien wel geen lockdown gehad. Ik snap dat het heel erg ingrijpen is op iemands persoonlijk leven, maar het had best een richtijn of dringend advies kunnen zijn naast afstand houden en handen wassen, dat het nu toch wel het ideale moment was om er iets aan te doen, want bij het grootste deel is het vrees ik toch van teveel eten en te weinig bewegen. Nu hebben mensen eerder extra coronakilo's gekregen van het thuis zitten. https://www.hartstichting.nl/nieuws/is- ... -en-corona

Vlees zou voor mij inderdaad om andere (off topic) redenen hoger belast mogen worden.

Asperges zou ik trouwens wel het hele jaar willen hoor :P . Al vind ik ze misschien juist zo lekker omdat ze er maar tijdelijk zijn en op mijn dagelijkse rondje met de hond langs een aspergeboer kom (en ze dus heel vers heb). Een groentewinkel is helaas verder weg, toen ik daar nog dichterbij woonde haalde we iedere week een groentetas op. Voor 10-11 euro at je dan 5-6 dagen biologische groente uit het seizoen, zo heel veel lekkerder dan in de supermarkt. Ik heb nog geprobeerd of ze niet een afhaalpunt konden starten op mijn werk, maar daar had ik nu ook niks aan gehad.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 15:04

@Fleur en andere...

Ik zie elke week de voorgeschiedenis van de patiënten staan.
Ja 78 blijkt overgewicht te hebben, vergeet niet overgewicht heb je ook met 1 kilo te veel.
34 % ernstig. Dus obees.
Maar hoe komen ze aan dat overgewicht staat daar niet bij.
Daarnaast hebben die vaak meer op het lijstje staan dan Obees.

Een oud collegaatje is in maart inderdaad overleden aan corona met obesitas.
At ze teveel, vast.
Maar het was altijd en erg sportief typje, kreeg een ongeluk en kon niet meer sporten. Kreeg trombose met altijd voortaan een olifantenbeen. Kwam thuis te zitten in een depressie, stress die ze er eerder uit zou lopen.
Heb je een depressie is je trek in zoet hoger dan bij andere mensen.
Dus ja je zag de kilo's er in die tijd aankomen.
Toen ging het in de thuissituatie met haar ouders ook nog eens heel slecht, nou dan is er geen motivatie om goed te koken, ga zo maar door.

Ja dat is 1 van de obesitas cijfers.
Maar de oorsprong staat er niet.

Ik heb zelf overgewicht, ja een te trage schildklier.
Kan ook niet meer fanatiek sporten, eet al koolydtraatbeperkt en zo kan ik voorkomen dat ik obees ben, maar mijn gezonde gewicht van eerder lukt me niet meer.

Overigens heb ik ook zwaar ondergewicht gehad, maar werd daar niet op veroordeeld....en at toen veel ongezonder dan nu.
Makkelijk dat afgeven op een ander....

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 15:07

Ik moet wel zeggen dat je soms ook creatief wordt in deze tijd. Zo heeft mijn oudste zoon ineens allemaal gaten zijn sokken. Geen grote, maargoed. Normaal zou ik ze weg doen en nieuwe gaan halen, maar eigenlijk is het te belachelijk voor woorden want de sok is voor de rest nog goed. Ik heb naald en draad in huis en er bestaat zoiets als YouTube dus ik ben aan het sokken stoppen geslagen. Nou het is misschien niet heel mooi, maar hé wie ziet dat in de schoen? Dat geld wat ik ermee bespaard heb steek ik mooi in mijn zak (en ook beter voor het milieu!) :D

aanvulling: Zo had ik ook twee spijkerbroeken die ik altijd naar de paarden aan trek. Ze werden wat dun op plekken waar je echt geen gaten wil. Ik heb een beetje een moeilijk model lichaam dus zomaar ergens bestellen gaat hem niet worden. Maar lang leve handige schoonmoeder. Zij heeft de broeken weer helemaal netjes gemaakt en ik kan weer een rondje door. :D
Laatst bijgewerkt door deedee19 op 01-02-21 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 15:07

Hier ook niet echt in de buurt, maar paar weken terug kistje Elstar appel 3 euro (ongeveer 11 kg) en 2 zakje van 6 kilo Du Comice peren gekocht voor samen 5 euro. Heerlijke peren/appel sap, peren sap, appel/peren compote en peren moes gemaakt. Klokhuis en plekjes zijn naar de kippen gegaan die er super blij mee waren.

Opbrengst 7 liter peren/appel sap, 4 liter peren sap en half kratje appels over.

Dit jaar hoop ik op mega opbrengst van eigen bomen (appels, peren, pruimen, enz). *\o/*

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 15:08

Juist, dat, DuoPenotti.
Er zullen vast mensen zijn die het liefst de hele dag met een zak chips en een fles cola op de bank zitten, zonder dat daar verder een oorzaak voor is. En prima om daar mee aan de slag te gaan.
Maar bij een groot deel is er meer aan de hand en dat zie je aan de buitenkant niet.

Misschien ook goed als we weer een beetje terug gaan naar de oorsprong van het topic, dat was ook een stuk gezelliger.

Fruit van eigen bomen is gaaf *\o/*
Alsof het dan ook een stuk beter smaakt he :D

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 15:10

Marcella schreef:
Hier ook niet echt in de buurt, maar paar weken terug kistje Elstar appel 3 euro (ongeveer 11 kg) en 2 zakje van 6 kilo Du Comice peren gekocht voor samen 5 euro. Heerlijke peren/appel sap, peren sap, appel/peren compote en peren moes gemaakt. Klokhuis en plekjes zijn naar de kippen gegaan die er super blij mee waren.

Opbrengst 7 liter peren/appel sap, 4 liter peren sap en half kratje appels over.

Dit jaar hoop ik op mega opbrengst van eigen bomen (appels, peren, pruimen, enz). *\o/*

lekker!!! :9

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 15:12

Klinkt heel lekker Marcella.

Ja, wij gaan dit jaar de moestuin uitbreiden, net nog twee appelbomen geplant.
Dankzij de fruitteler, want een soort die je niet kunt bestellen bij de kweker.
Die was zo aardig en heeft op zijn bedrijf een boom (die dus ook al meteen fruit draagt) voor ons uitgegraven. Zulke mensen zijn onbetaalbaar!

Deedee, geweldig, zo zie je maar dat je blijkbaar als het nodig is heel creatief kunt worden :D
Laatst bijgewerkt door Sansevieria op 01-02-21 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 15:12

De boer krijgt een lachertje voor zijn producten. maar het is niet alleen de schuld van de supermarkten dat het zo duur wordt. Vergeet ook niet alle tussenhandel die er tegenwoordig tussen zit.

Vlees hoeft wat mij betreft niet duurder belast te worden. Maar mensen mogen er wel bewuster mee omgaan.
Als je dat duurder gaat maken dan gaan mensen alleen nog maar voor goedkoop vlees.
Tja en ik kan sommige er echt geen ongelijk in geven dat ze het goedkopere kopen. Verschil is echt soms best groot.
Bij Deen betaalde je voor 3 kleine kipfilets bijna € 8 (wel beter leven), en bij de Aldi zag ik het liggen voor € 7,50 de kilo (dat waren 5 grote).

Maar je ziet ook bepaalde groentes die vroeger wat meer de "arme" groentes waren best duur zijn geworden. Neem bv prei. Dat was eerder € 0,75 ct de kilo, nu € 0,69 ct per stuk (toevallig gekocht).

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 15:25

Heerlijk. Vind fruit gekocht vaak minder van smaak en aardbeien uit de super markt niet te eten al. :o

Hopelijk grond ontdooit, want dan kan ik de 2 blauwe bessen en de 2 roze bosbessen in de volle grond doen. Die staan nu in bakken. En nog even wat gratis stenen sjouwen. Mag ik binnenkort weer een zak chips eten als beloning. :P

Zal maar niet zeggen wat allemaal heb staan in ieder geval veel te veel op het stukje moestuin. :') En het bedrag van de pacht maak mij hebberig wil het kleine stukje naast mij van de buurvrouw erbij hebben. :')

Heb ook gelukkig tegenwoordig mijn eigen kipfiletjes. O:)

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 15:26

Volgens mij zit er sowieso wel een verschuiving in die prijzen. Vroeger waren speklappen en ribben/krabbetjes zo ongeveer de goedkoopste vleessoorten terwijl die doorverhuisd zijn naar een ander segment.

Wat voor ras heb je, Sansevieria?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 15:42

Wat mij stoort is dat lokaal kopen vaak duurder is dan in de supermarkt.

Nu in op het platteland woon, probeer ik het wel, maar als ik bij 1 stalletje besodemietert wordt, dan kunnen ze de piep krijgen van mij!

Laatst bij de geitenboerderij.... ze hadden een bepaald merk geitenkaas, ik deze gekocht, rijdt door naar de supermarkt waar ze exact dezelfde verpakking en merk geitenkaas verkochten voor €0,10 goedkoper.

Het is dan misschien maar €0,10 maar ik vind het echt belachelijk dat lokaal kopen dus duurder is dan de supermarkt 8)7

Hetzelfde geld voor lokaal vlees. Is extreem veel duurder dan de supermarkt.

En ik ben een grootverbruiker van vlees, vega vind ik niet te vreten, ik eet dus 7 dagen per week vlees. Mijn budget is €40 per week voor alle boodschappen, dus ik kies graag voor de aanbiedingen. Ik kan anders niet betalen, hoe graag ik dat ook zou willen. Nu met koolhydraatarm dieet bezig, daar zit véél vlees in....

Maar deze discussie hoort hier inderdaad niet helemaal. Maar van mij mag vlees, groenten en fruit goedkoper worden ipv steeds maar duurder.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 01-02-21 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 15:42

Oscar, de appels bedoel je?
Is een Maribelle die de fruitteler voor ons uitgegraven heeft, samen met een Elstar, voor de kruisbestuiving. Maribelle vind ik een heel lekkere appel, hard, knapperig, sappig, zoet maar niet te, lekkere handappel, maar ook om te koken.

Dan hadden we al een Trezeke Meyers, heeft een vriendin ons bezorgt via de Boomgaardenstichting Belgie. Maar dat is een boom die zal pas op latere leeftijd echt fruit gaan geven, wel een heerlijke smaak, niet te vergelijken met wat je in de winkel kunt kopen.

Onze fruitboomgaard achterlaten was het enige wat echt pijn heeft gedaan na ons vertrek terug naar Nederland, ik had heel veel oude soorten hoogstam appels terug aangeplant, Court Pendu, Ananas Renette, Gronsvelder Klumpke, Sterappels enzovoorts...

Peren, kersen, mirabellen stonden hier al toen we het huis kochten, de peren geen idee.
Pruimen heb ik een Opal geplant toen we het huis kochten. Zelfbestuivend, lekker en gezonde soort.

En dan nog kleinfruit in bakken, blauwe bessen, rode kruisbessen, bramen, frambozen, dat soort dingen.
Laatst bijgewerkt door Sansevieria op 01-02-21 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 15:43

xxxmh schreef:
Kan nog wel even duren denk ik want eerst moeten de middelbare scholen open en dan daarna de contact beroepen. Wil zo graag naar de kapper.

Nou ik ook :') Ik heb net voor de lockdown een balayage laten zetten én een pony laten knippen. Die pony kan ik al weken niet meer zo dragen, omdat m'n haar te lang is _O- En inmiddels is de kleur aardig oranje uitgeslagen. Tel daar uitgroei + grijze haren bij op... Ik ben vreselijk knap op het moment :')

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 15:46

Interessant!
Klinkt als een mooie collectie zo :j
Misschien ook nog eens een Delcorf of een Delbar erbij doen? Dat zijn ook heerlijke appels en niet op elke hoek van de straat te krijgen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 15:48

Marcella schreef:
Heerlijk. Vind fruit gekocht vaak minder van smaak en aardbeien uit de super markt niet te eten al. :o

Hopelijk grond ontdooit, want dan kan ik de 2 blauwe bessen en de 2 roze bosbessen in de volle grond doen. Die staan nu in bakken. En nog even wat gratis stenen sjouwen. Mag ik binnenkort weer een zak chips eten als beloning. :P

Zal maar niet zeggen wat allemaal heb staan in ieder geval veel te veel op het stukje moestuin. :') En het bedrag van de pacht maak mij hebberig wil het kleine stukje naast mij van de buurvrouw erbij hebben. :')

Heb ook gelukkig tegenwoordig mijn eigen kipfiletjes. O:)

Ik begrijp jou volkomen, zalig toch! :D
Maar pssst dat van de kip zou ik hier niet te duidelijk schrijven.
Wij waren dieren beulen als ik vertelde dat wij soms lamsvlees uit onze eigen kudde hadden.
Dieren van rond de 10 maanden oud zonder stress, en zonder rotzooi gevoerd.
Als we het wat gezondheid betreft hadden kunnen volhouden, dan zaten we vast nog op ons oud boerderijtje midden in het bos, zoveel mogelijk zelfvoorzienend ;)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 15:48

Heb 2x elstar, 2x conference, enz.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 15:53

@Oscar, eens zien of ik die in de landwinkel kan krijgen, we hebben nu nog maar zo weinig plaats, dat we veel selectiever moeten aanplanten. Dus eerst proeven is ons motto.

Moet niet alleen lekker van smaak zijn, liefst ook kruisbestuiving met wat er al staat, en als het even kan ziekte resistent, liefst dusdanig dat je ook bio kunt telen.
Maar ik ga die zeker eens op mijn "mogelijk" lijstje zetten.