Hutcherson schreef:Ik vind mensen die zichzelf hoogsensitief noemen altijd heel bijzonder
Vooral als het gebracht wordt als een superkracht.
Heb wat clienten die dat doen en als ik ze dan vraag hoe ze dat ervaren in hun dagelijks leven is het antwoord: ik voel het als iemand slechte intenties heeft, ik voel iemand anders zn emoties.
Nou zoiets heet intuitie en die wordt sterker naarmate je meer ervaring krijgt, voeg daar een stukje mensenkennis aan toe (want ja, we zijn echt allemaal in een hokje te stoppen) en ik heb ook vrij goed door 'dat er iets is' als ik bij iemand ben. Is dat hoog sensitief? Mwah.
Haha ja dit dus. Ik ben ook hooggevoelig genoemd. Ik noem het zelf liever overgevoelig. Een soort princes op de erwt verhaal: overal meteen pijn van krijgen, bijna alle stoffen jeuken, liefst niet te veel prikkels graag want dan voel ik me beroerd en snap ik niks meer, overal van kunnen huilen en hele intense emoties zowel positief als negatief. Het is geen gave of superkracht, het is een foutieve prikkelverwerking in je hersenen. Je filter is een beetje stuk. Je kan het ook ADHD noemen. Of in extreme vorm autisme.
Ik snap wel waarom mensen het als positief willen labelen. Het is nou eenmaal niet leuk om zo overgevoelig voor alles te zijn en als je hier dan een leuke draai aan kan geven is dat voor het zelfvertrouwen van sommigen gewoon heel goed. Die mensen zullen het wel nodig hebben denk ik dan