Lichtkinderen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 14:37

Hutcherson schreef:
Ik vind mensen die zichzelf hoogsensitief noemen altijd heel bijzonder :')
Vooral als het gebracht wordt als een superkracht.
Heb wat clienten die dat doen en als ik ze dan vraag hoe ze dat ervaren in hun dagelijks leven is het antwoord: ik voel het als iemand slechte intenties heeft, ik voel iemand anders zn emoties.

Nou zoiets heet intuitie en die wordt sterker naarmate je meer ervaring krijgt, voeg daar een stukje mensenkennis aan toe (want ja, we zijn echt allemaal in een hokje te stoppen) en ik heb ook vrij goed door 'dat er iets is' als ik bij iemand ben. Is dat hoog sensitief? Mwah.

Haha ja dit dus. Ik ben ook hooggevoelig genoemd. Ik noem het zelf liever overgevoelig. Een soort princes op de erwt verhaal: overal meteen pijn van krijgen, bijna alle stoffen jeuken, liefst niet te veel prikkels graag want dan voel ik me beroerd en snap ik niks meer, overal van kunnen huilen en hele intense emoties zowel positief als negatief. Het is geen gave of superkracht, het is een foutieve prikkelverwerking in je hersenen. Je filter is een beetje stuk. Je kan het ook ADHD noemen. Of in extreme vorm autisme.

Ik snap wel waarom mensen het als positief willen labelen. Het is nou eenmaal niet leuk om zo overgevoelig voor alles te zijn en als je hier dan een leuke draai aan kan geven is dat voor het zelfvertrouwen van sommigen gewoon heel goed. Die mensen zullen het wel nodig hebben denk ik dan :)

Muze

Re: Lichtkinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 14:38

Autisme vergelijken met hoogsensitief.... ja het heeft raakvlakken. Maar het is echt wat anders....

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 14:42

Muze schreef:
Autisme vergelijken met hoogsensitief.... ja het heeft raakvlakken. Maar het is echt wat anders....

Ja precies, dat bedoel ik ook. Je kan overal wel iets opplakken en ergens iets van vinden. Ik ben (bijna) psycholoog dus ik weet wel wat autisme is. Wat mijn punt is, is dat het overgevoelig zijn voor prikkels komt door een filter dat niet goed werkt (even heel erg versimpeld). Bij autisme is er nog veeeeeel meer aan de hand, maar ook hier zijn er "filterproblemen" net als bij AD(H)D (dat tegenwoordig valt onder ASS).

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 14:44

Ik heb dat met bijvoorbeeld een city trip, of in een heel groot museum. Na een paar uur ben ik "vol" en komen er geen indrukken meer binnen. Ik zie niets meer, ben moe, vak hoofdpijk. Sjok met mijn gezicht naar de grond mee met de rest, maak braaf de ronde af. Na een paar uur alleen zijn, rust hebben, knap ik altijd weer op. Mijn moeder riep dan steevast "je bent hoog-sensitief" Ik zeg alleen maar dat ik teveel indrukken te verwerken heb gekregen en dat er niets meer bij kan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 14:48

Kuggur schreef:
Ik ben erg geinteresseerd in de mogelijkheid van leven op andere planeten, en ben er volledig van overtuigd dat de aarde niet alleen is wat dat betreft, het heelal is GROOT.
Maar het betekent ook dat ik niet geloof dat we bezocht zijn door buitenaardse wezens. De afstanden die overbrugd moeten worden zijn waanzinnig.
Een ander problematisch punt is de leeftijd van sterren en planeten van andere zonnestelsels. Die verschillen ènorm; verschillen van miljarden jaren. Onze cultuur is maar een paar duizend jaar oud, en de tijd dat we zo technologisch ontwikkeld zijn dat we überhaupt over de ruimte nadenken véél korter. Dat is slechts een kort ogenblik in kosmische verhoudingen. Zelfs als er intelligent leven is ontstaan bij ons in de buurt, dan is de kans miniscuul dat dat min of meer gelijktijdig is gebeurt.
Enfin ik zou lang kunnen doorgaan over dit off topic onderwerp (hoor je mijn stokpaardje hinniken?), maar ik laat het hierbij, voor geinteresseerden, google "Fermi paradox".

Wb buitenaards leven denk ik eigenlijk dat als de een de ander vindt, het onmogelijk is dat het voor beide partijen goed af loopt, dus wat dat betreft is niet weten waarschijnlijk beter.
1. Wij vinden en ze staan ver achter op ons. In dat geval hebben wij er niks aan en gebaseerd op hoe we om gaan met 3e wereld gebieden eindigen ze dan in slavernij en uitbuiting, zowel van hun planeet als hun volk.

2. Ze staan ver op ons voor. Hebben ons dan met wat pech al gevonden. Dan zijn ze dus of vredig genoeg en hebben besloten dat ze ons best gewoon ons leven laten leiden óf ze vinden ons en wij worden de uitgebuite planeet met slaven uit optie 1.

Gebaseerd op het menselijk ras en de wijze waarop wij geëvolueerd zijn. Lijkt de enige optie eten of gegeten worden. :) we hebben immers ook onze soortgenoten uitgemoord waardoor wij nu ‘zijn’. Het is inmiddels bekend dat de homo sapiens in dezelfde periode leefde als meerdere mensachtigen.

Niets indiceert dat we als ras kunnen samen leven met een ander ras dat op een gelijkaardig niveau functioneert. In zulke gevallen blijft doorheen de geschiedenis altijd maar eentje overeind.

Dus zoeken naar buitenaards leven is zoeken naar uitsterving eigenlijk. Hetzij van ons. Hetzij van hen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 15:03

Sunneva schreef:
Hutcherson schreef:
Heb wat clienten die dat doen en als ik ze dan vraag hoe ze dat ervaren in hun dagelijks leven is het antwoord: ik voel het als iemand slechte intenties heeft, ik voel iemand anders zn emoties.

Nou zoiets heet intuitie en die wordt sterker naarmate je meer ervaring krijgt, voeg daar een stukje mensenkennis aan toe (want ja, we zijn echt allemaal in een hokje te stoppen) en ik heb ook vrij goed door 'dat er iets is' als ik bij iemand ben. Is dat hoog sensitief? Mwah.

Haha ja dit dus. Ik ben ook hooggevoelig genoemd. Ik noem het zelf liever overgevoelig. Een soort princes op de erwt verhaal: overal meteen pijn van krijgen, bijna alle stoffen jeuken, liefst niet te veel prikkels graag want dan voel ik me beroerd en snap ik niks meer, overal van kunnen huilen en hele intense emoties zowel positief als negatief. Het is geen gave of superkracht, het is een foutieve prikkelverwerking in je hersenen.

Herkenbaar, zo leuk is het niet! Ik kan heel moeilijk prikkels buitensluiten, kan een negatieve sfeer niet van me afzetten en (maar dat kan ook van pas komen, vooral in m'n werk) details vallen me op en onthoud ik. Soms moet ik na een dag werken/socializen/wat dan ook op de bank of in bed liggen zonder tv, muziek of wat dan ook - gewoon omdat mijn hoofd overbelast voelt: zelfs een beslissing nemen over welk eten ik ga koken is dan al te veel.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 15:11

Tiggs schreef:
Sunneva schreef:

Haha ja dit dus. Ik ben ook hooggevoelig genoemd. Ik noem het zelf liever overgevoelig. Een soort princes op de erwt verhaal: overal meteen pijn van krijgen, bijna alle stoffen jeuken, liefst niet te veel prikkels graag want dan voel ik me beroerd en snap ik niks meer, overal van kunnen huilen en hele intense emoties zowel positief als negatief. Het is geen gave of superkracht, het is een foutieve prikkelverwerking in je hersenen.

Herkenbaar, zo leuk is het niet! Ik kan heel moeilijk prikkels buitensluiten, kan een negatieve sfeer niet van me afzetten en (maar dat kan ook van pas komen, vooral in m'n werk) details vallen me op en onthoud ik. Soms moet ik na een dag werken/socializen/wat dan ook op de bank of in bed liggen zonder tv, muziek of wat dan ook - gewoon omdat mijn hoofd overbelast voelt: zelfs een beslissing nemen over welk eten ik ga koken is dan al te veel.

Ja inderdaad. Wat je vervolgens wel kan doen is er naar kijken als een munt met twee kanten. Aan de ene kant ben ik overgevoelig en dat is niet fijn. Aan de andere kant helpt het me wel enorm met het me kunnen inleven bij cliënten. Wat ook weer niet altijd even goed gaat, want geen enkele cliënt heeft er iets aan als jij mee gaat huilen.

Heel simpel gezegd wordt je sterke kant je valkuil als je niet lekker in je vel zit en dit proces werkt natuurlijk ook omgekeerd.
Daarom snap ik het wel heel goed als mensen liever alleen naar de positieve kant van gevoeligheid kijken (bijvoorbeeld dus heel empathisch kunnen zijn als hulpverlener) en dit als kracht willen zijn zonder naar de negatieve aspecten te kijken.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 12:43

Sunneva schreef:
Muze schreef:

Ja precies, dat bedoel ik ook. Je kan overal wel iets opplakken en ergens iets van vinden. Ik ben (bijna) psycholoog dus ik weet wel wat autisme is. Wat mijn punt is, is dat het overgevoelig zijn voor prikkels komt door een filter dat niet goed werkt (even heel erg versimpeld). Bij autisme is er nog veeeeeel meer aan de hand, maar ook hier zijn er "filterproblemen" net als bij AD(H)D (dat tegenwoordig valt onder ASS).

ADHD valt niet onder ASS (bron: DSM-V).
De overlap met ASS is wel de gecompliceerde prikkelverwerking. Het zijn beide ook neurobiologische ontwikkelingsstoornissen.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 13:01

Goed dat je me corrigeert, het zou stom zijn om informatie er te laten staan die niet klopt!
Verder, boeit het nu weinig denk ik om hier verder op in te gaan. Het was een voorbeeld om een punt te illustreren. Maar goed dat je zo oplettend bent!

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 13:21

Sunneva schreef:
Hutcherson schreef:

Haha ja dit dus. Ik ben ook hooggevoelig genoemd. Ik noem het zelf liever overgevoelig. Een soort princes op de erwt verhaal: overal meteen pijn van krijgen, bijna alle stoffen jeuken, liefst niet te veel prikkels graag want dan voel ik me beroerd en snap ik niks meer, overal van kunnen huilen en hele intense emoties zowel positief als negatief. Het is geen gave of superkracht, het is een foutieve prikkelverwerking in je hersenen. Je filter is een beetje stuk. Je kan het ook ADHD noemen. Of in extreme vorm autisme.

Ik snap wel waarom mensen het als positief willen labelen. Het is nou eenmaal niet leuk om zo overgevoelig voor alles te zijn en als je hier dan een leuke draai aan kan geven is dat voor het zelfvertrouwen van sommigen gewoon heel goed. Die mensen zullen het wel nodig hebben denk ik dan :)

Ik vind het bijzonder dat je een ándere prikkelverwerking als foutieve prikkelverwerking omschrijft.

Ik vind het prima om te benoemen dat het niet de 'meest voorkomende' optie is. En daarmee zou je zelfs nog -op voorzichtige wijze- het woord afwijkend kunnen gebruiken, hoewel ik daar zelf graag voorzichtig mee ben.

Maar fóut?

In welke context fout, en wie bepaald wat goed en fout is.

Bij mijn weten valt ongeveer 20% van de mensen in de groep die opvallend gevoeliger kan reageren op prikkels.
Overigens niet alleen bij mensen, bij dieren worden vergelijkbare cijfers genoemd.

Prikkels scherper waarnemen en ervaren heeft in sommige gevallen zelfs evolutionaire voordelen.

Ik vind het persoonlijk dan ook redelijk schokkend om de term 'fout' in deze context gebruikt te zien worden door iemand die (bijna) psycholoog is.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 13:32

Sunneva schreef:
Goed dat je me corrigeert, het zou stom zijn om informatie er te laten staan die niet klopt!
Verder, boeit het nu weinig denk ik om hier verder op in te gaan. Het was een voorbeeld om een punt te illustreren. Maar goed dat je zo oplettend bent!

Zorgvuldigheid is één van de belangrijkste eigenschappen die je moet beheersen als (bijna) psycholoog.
Ik hoef er echt geen sticker voor, maar ik hoop dat je het punt ‘zorgvuldigheid’ wel mee neemt als feedback, als jij jezelf als (bijna) psycholoog, dus als ‘een expert op dit gebied‘ profileert.
De reactie hierboven gaat ook over dit thema. Wat is ‘fout’ inderdaad, onhandig (en dus onzorgvuldig) geformuleerd. Krijg je straks last mee in je werk als je er niks aan doet.