Buitengebied te populair dankzij corona

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 12:43

Echwel schreef:
Veel erger vind ik het uitzetten van speurtochten met plastic lintjes en dan nooit meer de lintjes weghalen
Vaak zitten mijn zakken vol.met andermans rotzooi

Ik loop trailruns. En die routes worden wel eens 2 a 3 dagen van tevoren uitgezet. En ja, hoevaak de linten al zijn weggehaald door mensen die het goed bedoelen.... Als ze er een week hangen: Dan snap ik het wel. Maar als ze er echt net hangen...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 12:46

Blacksquad schreef:
Goed zeg! Maar dan stap je steeds van je paard af ofzo? Heb ik ook wel eens over nagedacht, maar vind het niet zo praktisch uitvoerbaar O:)

Ik heb geen eigen paard meer :D

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 12:47

Blacksquad schreef:
Dilan93 schreef:
Geloof toch dat je er niet mag wandelen

[ [url=m/TGCE17.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar dit bord hangt niet overal in het bos, althans hier in de omgeving nooit gezien.

Ik heb het nagevraagd bij onze boswachter, hier in het gebied is het toch gedeeld pad.

Wat overigens in eerste instantie niet logisch klinkt: wij betalen als ruiters voor het gebied, net als de MTBers en zelfs een stuk hoger bedrag. Echter, het MTB pad is uitsluitend voor MTB, het ruiterpad moet je dus wel delen met anderen.

Het is gewoon niet overal in NL hetzelfde, verschilt per gebied en per 'beheerder'

Wel apart als je er dan voor moet betalen.

Weet dat in Rucphen vrijwel alle paden gedeeld waren. Maar vind het dan wel weer jammer dat je als ruiter niet buiten die paden mag komen.

Hier in de omgeving zijn wel echt ruiterpaden, al lopen daar ook wel eens wandelaars. Ligt wel zwaarder zand, schrikt nog enigszins af :')

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 12:49

Winged schreef:
Echwel schreef:
Veel erger vind ik het uitzetten van speurtochten met plastic lintjes en dan nooit meer de lintjes weghalen

Ik loop trailruns. En die routes worden wel eens 2 a 3 dagen van tevoren uitgezet. En ja, hoevaak de linten al zijn weggehaald door mensen die het goed bedoelen.... Als ze er een week hangen: Dan snap ik het wel. Maar als ze er echt net hangen...

Er is toch wel een alternatief voor plastic
Im haal ze meestal weg als ze al langer hangen..

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 12:50

Dilan93 schreef:
Geloof toch dat je er niet mag wandelen

[ [url=m/TGCE17.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat lijkt me een verkeersbord

En totaal niet vergelijkbaar met de routepaaltjes langs de meeste (ruiter) paden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 12:51

Ga als ruiter alsjeblieft niet gewoon overal in draf of galop langs met een brul. Passeren hoort gewoon in stap en als er mensen gaan klagen zijn de paarden de 1e die geweigerd worden in een gebied, die wandelaars niet hoor. Je trekt gewoon aan het kortste eind en het is gewoon asociaal.
Ik haat het als ruiter al als een andere combinatie niet fatsoenlijk in stap wil passeren of na een meter weer wegspurt in galop. Laat staan als je ergens wandelt als gezin die niks weet van paarden en er een ruiter zo langs gevlogen komt in hun ogen. Als je niks met paarden of honden hebt let je ook niet op losloopgebieden of ruiterpaden. Helemaal niet als het elkaar ergens kruist en niet duidelijk aangegeven staat.

Asociaal gedrag verhelp je niet door jezelf asociaal te gaan gedragen...

Blacksquad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 12:59

MyWishMax schreef:
Ga als ruiter alsjeblieft niet gewoon overal in draf of galop langs met een brul. Passeren hoort gewoon in stap en als er mensen gaan klagen zijn de paarden de 1e die geweigerd worden in een gebied, die wandelaars niet hoor. Je trekt gewoon aan het kortste eind en het is gewoon asociaal.
Ik haat het als ruiter al als een andere combinatie niet fatsoenlijk in stap wil passeren of na een meter weer wegspurt in galop. Laat staan als je ergens wandelt als gezin die niks weet van paarden en er een ruiter zo langs gevlogen komt in hun ogen. Als je niks met paarden of honden hebt let je ook niet op losloopgebieden of ruiterpaden. Helemaal niet als het elkaar ergens kruist en niet duidelijk aangegeven staat.

Asociaal gedrag verhelp je niet door jezelf asociaal te gaan gedragen...

Mee eens! Probeer er boven te staan, en sowieso altijd in stap passeren.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 13:10

Ik ben het er mee eens dat we echt als ruiters moeten proberen ons zo netjes mogelijk te gedragen... rustiger passeren, geen mest op fietspaden, geen wandelpaden en fietspaden beschadigen.... je mest even in de berm trappen waar nodig.
Er zijn behoorlijk wat aso ruiters (veel mensen zijn gelukkig ook zo bang voor hun paard dat ze het erf nooit af komen! haha!), en zij riskeren eigenlijk dat onze mogelijkheden steeds geringer worden.
Als er maar genoeg geklaagd wordt, dan worden onze mogelijkheden kleiner.... we zijn immers maar een heel klein uitzonderingsgroepje.

Dat gezegd hebbende: er zijn inderdaad veel te veel mensen, en er is gewoon geen ontkomen aan. Je hoopt nu bijna op slecht weer, omdat diezelfde mensen bij slecht weer smelten.
Er is een groot verschil tussen de 'buitenliefhebber' en de 'verdwaalde stedeling'... althans, hier wel. De laatstgenoemde gooit overal de honden los, nemen het hele pad in beslag met de hele familie, kijken de hele wandeling op hun telefoon terwijl kinderen volkomen verwilderd met takken slaan en hysterisch krijsend rondrennen.

Ik denk dat het toch wel fijn is dat er iets van een soort gedragscode zou zijn voor dit soort buiten-/rustplekken.
Je hoeft niet als een monnik in stilte door het bos te schrijden, maar dat geroep en geschreeuw en gekrijs.... maak daar dan thuis een geluidsdichte kamer voor :-P
In alle gekheid, het valt ook op dat ouders meer met hun telefoons bezig zijn dan met hun kinderen.... dat zie je overal. En dan gedragen ze zich net als loslopende honden: "geen toezicht? ik ga de tent afbreken".

Tot slot: ruiters zijn op de meeste plekken de enige betalende bezoeker. Met hun paarden verstoren zij het wild niet. Ze dragen dus bij, maar verstoren tegelijkertijd ook nog eens niet.
Toch worden die betaalde paden hier vaak helemaal kapot gereden door de wagens van boswachters, houthakkers en gebruikt door mtb'ers...
Ik betaal graag, wil zelfs helpen klussen. Maar als wij zuinig moeten zijn op andere paden, dan kunnen zij toch een beetje zuinig zijn op de onze?

Iemand eerder in dit topic gaf het al aan: nu wordt pas duidelijk hoe vreselijk overbevolkt het hier is. Die mensen zaten eerst altijd binnen, haha!
Laatst bijgewerkt door Ninx op 22-12-20 13:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 13:11

Winged schreef:
Echwel schreef:

Als ze ruiterpaden afsluiten met linten (en je officieel geen andere route kan/mag rijden) haal ik ze ook weg.
Hoe moet ik weten als ruiter dat ik die dag het bos blijkbaar niet in mag/kan en men zonder bericht vooraf paden/wegen/parkeerplaatsen af gaat sluiten zonder mensen erbij?

Blacksquad

Re: Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 13:21

Zijn er bokkers die dit soort zaken aankaarten bij de boswachter, beheerder, gemeente of iets dergelijks?

Ik heb tijdens de eerste coronagolf wel een melding gemaakt, over overlast van diverse kanten (honden, crossmotoren, etc) en nog wat zaken die bij ons spelen.

Zolang zij namelijk geen input van ruiters krijgen zullen zij zelf in ieder geval ook niets ondernemen om de situatie te verbeteren. Overigens ving ik wel bot bij de boswachter, die had nul begrip voor mijn punten. Dat kwam met name omdat ze deze punten nog niet echt eerder had gehoord, terwijl ik op een stal sta waar ik dezelfde geluiden hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 13:29

Hier kan je dus 2 lussen van ongeveer 9 km rijden. Lus 1 vertrekt op een punt waar alle recreanten over moeten, maar na 2 km buigt het wandelpad af en heb je een stuk dat enkel ruiterpad is. De wandelroute gaat over de mooiste stukken heide en daar wil ANB geen paarden. Maakt mij niet uit, ik ben al lang blij dat ik kan rijden. Na een 5 tal km kom je opnieuw op een gedeeld pad en dit voor heel het verdere deel van de route. Met de drukte nu, zwermen mensen daar ook uit op het ruiterpad en nee, dat is niet verboden. Op de andere route kruisen wandel, mtb en ruiterpaden mekaar, maar zijn er slechts kleine stukken die samen vallen. Het grootste deel is er enkel en alleen ruiterpad, met parallel wegen die voor de andere recreanten zijn. Ook hier kiezen mensen ervoor om van de bewegwijzerde route te gaan. Ik mag dat als ruiter dus niet, ga ik van de ruiterroute af, riskeer ik een boete. Een aantal post terug vroeg iemand wat ik er nu eigenlijk mee bedoel met mijn post dat ik nu ook ga nemen ipv geven, awel, ik ga de laatste 2 weken op de paden waar ik niet op mag, ben het ff beu om zelf de brave te zijn.

Nu ja, rijden zit er ff niet in voor mij. Heb helaas mijn rug vast gezet en moet een tijdje op de grond blijven. Heb overigens bericht gekregen dat ze mijn opmerkingen bij de gemeente ter harte nemen en moet nu op een kaartje de knelpunten aanduiden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 13:39

Ik heb ooit eens gemeld dat parkeren voor trailers vaak een drama was (op de door hun aangewezen verplichtte plek!) omdat anderen je vast zetten..
Hun oplossing; bordje; parkeren trailers verboden.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 13:44

Mand schreef:
Ik heb t hele topic geleden en ben nu vooral benieuwd naar foto's van jullie honden :+

Mijn monsters :D
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 13:59

Tijdens de eerste golf is er in het bos vlakbij zeer strikt gehandhaafd... maar niet iedereen was gelijk voor de wet. Helaas.

Alleen de uiterste rand is toegankelijk voor ruiters. Wij moeten dat smalle bochtige pad delen met wandelaars, fietsers en MTB-ers. Voor de MTB-ers zijn er dan nog en paar aparte routes doorheen het bos voorzien, en dan vooral een hele hoop paden uitsluitend voor wandelaars.
In de eerste golf is er gehandhaafd op niet-toegestane gebruikers van de wandelpaden. Daarbij kreeg iedereen die er niet hoorde of het beleid niet naleefde, een waarschuwing. Echter waren er ook enkele gezinnen, te voet, met een shetlandertje bij waar hun eigen kind op meeging. Shetje aan een touwtje welteverstaan, en kinderen hooguit jaar of 5. Deze gezinnen zijn toen wél beboet, want die pony mocht niet op dat pad. Daar is toen heel veel heisa om geweest, dat als ze handhaven, dat ze dan voor iedereen moeten handhaven.

Elkaar passeren of kruisen... meestal doe ik dat in stap (zeker andere ruiters) maar soms gebeurt dat ook in draf of zelfs galop. Maar dat is dan op een pad van 5m breed, waar ik meer dan 150m vooruit kan zien én met ruime uitwijkmogelijkheden voor zowel wandelaar als mezelf indien nodig. En uiteraard is dat dan nog alleen maar als er amper voetgangers/fietsers te zien zijn. Zodra ik slalom moet gaan rijden schakel ik ook terug.Ik passeer iemand langs achter uitsluitend in stap. Iemand die mij tegemoet komt en mij dus ook ziet aankomen, dat kan in draf of galop zijn. Bij mensen met honden ga ik altijd naar stap. Bij mensen met kinderen aan de hand bekijk ik het per situatie. Veel kinderen vinden het machtig trouwens om een paard "in actie" langs te zien komen :D

Galoptraining is nu eenmaal onderdeel van mijn training en ik heb geen andere opties dan daarvoor op buitenrit gaan op die veldpaden. Alle paden waar galop mogelijk is maken trouwens deel uit van een ruiternetwerk, dat staat duidelijk aangeduid op die paden zelf. Wie gaat wandelen/fietsen is dus ook in principe op de hoogte dat zij ruiters kunnen en zullen tegenkomen (en menners). En op een paar enkelingen na heeft het merendeel zeker wel begrip voor elkaar. Onwetendheid is vaak de grootste boosdoener en risico op ongevallen.

@Brainless: jullie hebben tenminste parkeerplekken (gehad). De 3 ruiterroutes hier (3 lussen: eentje van 12km, eentje van 18km en eentje van 27km) hebben 2-3 gemeenschappelijke startplaatsen. Je kan daar inderdaad je paard vastzetten om wat te eten/drinken en te zadelen. Echter is de ene parking nogal onhandig ingericht, je moet je combi in de lengte dwars over de parking heen zetten en palmt zo dan plaats in van 4-5 gewone auto's. Wordt je niet in dank afgenomen. De andere 2 plaatsen hebben niet eens een parkeerplek :)) dus je moet maar hopen dat je je combi op straat ergens kwijt kan. Met de huidige drukte van gewone wandelaars: hopeloos.
De grote drinkkuipen voor paarden vullen ze niet meer, teveel kinderen gingen erin zitten plonzen en water verspillen bij warm weer. En de plaatsen om je paard te binden als je wat wil drinken, daar parkeren ze ook vaak doodleuk hun fietsen of zelfs auto's voor. Er is nog werk aan de winkel :')

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 14:17

moonsparkle schreef:
Dilan93 schreef:
Supermarkten zijn idd ook drama.

Ben vorige week maandag om half 7 gegaan. Liepen alleen 2 vakkenvullers, zo rustig heb ik het de afgelopen tijd niet gezien :')

Ik durf niet te vroeg want dan is het ook ouderen uurtje :o

Ja, dat is dus nu hier in een dorp aan de kust in zeeland voor de pensionado's die de ranstad ontvlucht zijn!. Walgelijk de echte ouderen uit het dorp daar moet dus de leden van de kerk de boodschappen voor halen....omdat ze gewoon de winkel niet meer in kunnen binnen dat uur!.
En dan een kort lontje dat die mensen hebben over hun veiligheid. Ik heb deze week nog mot gehad met een stel die dus beweerden dat ik te jong was voor dat uurtje en uit de winkel moest, ik heb niet veel gezegd mijn muts afgedaan en gezegd dat ik chemotherapie heb .En als hij zo bang is voor hun gezondheid waar hun mondkapje, spatscherm en handschoenen zijn. Nog geen 2 uur later rijden ze met hun gehuurde electro scooter mijn schoonvader van de weg ( ik woon dus in de polder met een brede weg). Geen excuus of iets dergelijks" maar hij moet aan de kant!". Ik heb het zo gehad hier met die buiten kan alles mentaliteit. En zo is het al heel de corona tijd, zelfs nu er gezegd word blijf thuis is er hier geen vakantiehuis, appartement, studio vrij meer in het dorp met alle gevolgen van dien.
Ik houd mijn hart vast voor wat er nog komen gaat, zelf zit ik al 3/4 jaar in quarantaine en mijn gezin ook . Maar als het mis gaat dan blijft wel mijn man met 2 jonge kinderen alleen achter!!!. -:(-

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 14:45

kwita schreef:
moonsparkle schreef:

Ik durf niet te vroeg want dan is het ook ouderen uurtje :o

Ja, dat is dus nu hier in een dorp aan de kust in zeeland voor de pensionado's die de ranstad ontvlucht zijn!. Walgelijk de echte ouderen uit het dorp daar moet dus de leden van de kerk de boodschappen voor halen....omdat ze gewoon de winkel niet meer in kunnen binnen dat uur!.
En dan een kort lontje dat die mensen hebben over hun veiligheid. Ik heb deze week nog mot gehad met een stel die dus beweerden dat ik te jong was voor dat uurtje en uit de winkel moest, ik heb niet veel gezegd mijn muts afgedaan en gezegd dat ik chemotherapie heb .En als hij zo bang is voor hun gezondheid waar hun mondkapje, spatscherm en handschoenen zijn. Nog geen 2 uur later rijden ze met hun gehuurde electro scooter mijn schoonvader van de weg ( ik woon dus in de polder met een brede weg). Geen excuus of iets dergelijks" maar hij moet aan de kant!". Ik heb het zo gehad hier met die buiten kan alles mentaliteit. En zo is het al heel de corona tijd, zelfs nu er gezegd word blijf thuis is er hier geen vakantiehuis, appartement, studio vrij meer in het dorp met alle gevolgen van dien.
Ik houd mijn hart vast voor wat er nog komen gaat, zelf zit ik al 3/4 jaar in quarantaine en mijn gezin ook . Maar als het mis gaat dan blijft wel mijn man met 2 jonge kinderen alleen achter!!!. -:(-

In principe zijn vakantie huisjes natuurlijk gewoon toegestaan.

Wij gaan niet, maar áls ik geboekt zou hebben, dan had ik waarschijnlijk óók gewoon gegaan.

Ondanks dat alles dicht is, ben je dan wél even in een andere omgeving. Even ergens anders wandelen/ fietsen/ buiten zijn.

Irritant voor de bewoners van dat gebied? JA, het is hier óók drama met dagjesmensen....

Maar voorkomen doe je het niet, of er moet een huisarrest opgelegd worden door de regering.

Wat ik in januari nog wel zie ga gebeuren als de cijfers niet héél hard gaan zakken. En dat gaan ze niet doen ivm de feestdagen waarschijnlijk....

Ik hoop alleen dat het huisarrest dan iets van 1,5km vanaf huis gaat zijn en je wél naar buiten mag om de hond beweging te geven.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 14:51

Hier op de Veluwe zijn de ruiterpaden ook gewoon wandelpaden. Oftewel: als wandelaar mag je op de ruiterroutes lopen, andersom niet. En ja, dat is niet altijd even leuk als je aan komt draven of galopperen en je weer in de ankers moet. Veel mensen weten ook niet dat het een ruiterpad is. Ik heb er al vaak uitleg over gegeven bij vragen. Geen probleem. Paardje aaien liever niet, maar verder knoop ik ook gerust een gesprek met mensen aan.
Mits ze normaal reageren. En je merkt nu dat veel stadsmensen of mensen die het bos niet kennen, de natuurfatsoensnormen nog moeten leren. Geen probleem, leg ik ze ook nog met alle liefde uit. Maar er is ook een groep die overal schijt aan heeft en die groep lijkt wel steeds groter te worden.
Dat is enorm jammer. Een campagne: ‘hoe gedraag ik me in het bos’ lijkt me geen verkeerde actie, gezien de natuurlijk voorlopig nog wel het gezinsuitje in het weekend blijft :j

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 15:02

Daihyo schreef:
Hier op de Veluwe zijn de ruiterpaden ook gewoon wandelpaden. Oftewel: als wandelaar mag je op de ruiterroutes lopen, andersom niet. En ja, dat is niet altijd even leuk als je aan komt draven of galopperen en je weer in de ankers moet. Veel mensen weten ook niet dat het een ruiterpad is. Ik heb er al vaak uitleg over gegeven bij vragen. Geen probleem. Paardje aaien liever niet, maar verder knoop ik ook gerust een gesprek met mensen aan.
Mits ze normaal reageren. En je merkt nu dat veel stadsmensen of mensen die het bos niet kennen, de natuurfatsoensnormen nog moeten leren. Geen probleem, leg ik ze ook nog met alle liefde uit. Maar er is ook een groep die overal schijt aan heeft en die groep lijkt wel steeds groter te worden.
Dat is enorm jammer. Een campagne: ‘hoe gedraag ik me in het bos’ lijkt me geen verkeerde actie, gezien de natuurlijk voorlopig nog wel het gezinsuitje in het weekend blijft :j

Zo'n campagne is een goed idee. Maar mag hopen dat het toch wel algemeen bekend is dat je je afval niet zo op de grond gooit? Dat doe je in de stad ook niet lijkt me. :=

Onwetendheid vind ik ook niet zo'n probleem. Maar die mensen hebben er vaak ook alle begrip voor als je uitleg geeft. :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 15:06

Nou, dat zou je denken. Maar hier in het dorp aan de oost Veluwe liggen de mondkapjes zelfs op de parkeerplaats bij de supermarkt :=

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 15:08

Ik moet zeggen dat ik echt nagenoeg alleen maar vriendelijke mensen tegen kom in mijn achtertuin, de Veluwezoom, of ik er nu fiets, wandel of paardrijd.
Het is wel veel drukker, maar echt last heb ik daar niet van.
Zelfs wel eens op een breed pad gehad dat ik lekker aan 't galopperen was, wandelaars met (netjes aangelijnde hond) in beeld kreeg, terug naar draf ging en me toegeroepen werd dat ik best mocht blijven galopperen, het was er zo'n mooi pad voor! Die mensen bleken zelf ook paard te rijden, de hond was dus ook bekend met paarden, 't pad was breed genoeg en zij gingen aan de kant. Ik ben ze alsnog in een rustige draf gepasseerd en pas na het passeren weer in galop gegaan.

Het kan dus heel prima, rekening houden met elkaar.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 16:10

Daihyo schreef:
Hier op de Veluwe zijn de ruiterpaden ook gewoon wandelpaden. Oftewel: als wandelaar mag je op de ruiterroutes lopen, andersom niet.

Hier zijn de ruiterpaden soms zelfs onderdeel van MTB routes :j.
Mijn tips:
Ga vooral niet in het weekend naar het bos (zeker niet midden op de dag...), of als je alleen in het weekend kan pas tegen schemer of net na zonsopkomst. Het beste is doordeweeks zo vroeg mogelijk of als de schemer invalt.
En vermijd bosingangen bij grotere (bekende) parkeerplaatsen, maar rij iets verder door naar dat ene doodlopende weggetje dat je op Google maps kan opsporen :+

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 16:13

Hier is het vooral op zondag een stuk drukker, zaterdag valt nog wel mee.
Doordeweeks is het vast rustiger, maar dan moet ik helaas ook gewoon werken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 17:18

Goh Ninx koppel jij nu asociaal gedrag aan woonachtig zijn in een stad?
Er zijn ook steden met aan de rand/vlakbij prachtige natuurgebieden waar stadsbewoners die natuurliefhebber zijn dagelijks komen en zich gewoon netjes en respectvol gedragen.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 17:29

Ik was net aan de wandel met mijn raketpony en ik kwam maar 2 wandelaars tegen.
Dus het is wel weer en weekend afhankelijk hier (Kootwijkerzand)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 17:43

Passeren is stap is wel de regel. Mare... Ik zit toch regelmatig achter hardlopers of fietsers die de zelfde kant op gaan. Die stoppen niet voor mij. Dus dan ga je of in het zelfde tempo of je rijd er steeds weer achterop. Dan zal je toch in draf of in een rustig galopje moeten passeren...?