Blijven dierenwinkels en garages open?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ivy_power89

Berichten: 5874
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 09:19

Ik vind het beleid wat nu gehanteerd wordt alleen maar bergen stress geven aan alle ondernemers in de detailhandel.
Gisteren met een lesklant naar de countrymill geweest voor het aanschaffen van een nieuw zadel, deze is open omdat ze een dierenspeciaalzaak zijn. niets afgezet, je kon alles kopen van kleding tot zadels etc.
Ik was eerlijk gezegd verbaasd, maar zag voor lesklant wel de noodzaak omdat zij geen zadel had.

Dat ruitersportzaken open blijven omdat ze onder dierenspeciaalzaken vallen, het blijft bijzonder.
Het argument dat zij voer verkopen vind ik ergens vreemd, er zijn naast deze punten toch nog genoeg punten (welkoop om iets te noemen) waar men ook voer kan kopen?

En als ondernemer van een dierenspeciaalzaak snap ik de noodzaak om open te blijven.
Ik ben blij dat we open mogen blijven,
Maar het had vanuit de overheid fijner geweest als er meer duidelijkheid was/ meer scheiding
Want nu vind ik het een onduidelijke puinhoop

Karin

Berichten: 65339
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 09:24

ivy_power89 schreef:
Het argument dat zij voer verkopen vind ik ergens vreemd, er zijn naast deze punten toch nog genoeg punten (welkoop om iets te noemen) waar men ook voer kan kopen?

In het kader van spreiding van klanten snap ik dat wel. Dat niet iedereen dan maar naar de Welkoop gaat. Het zou IMO wel logischer zijn wanneer je als ruitersportzaak die ook voer verkoopt nu alleen dat voer mag verkopen. Zoals een Hema die ook levensmiddelen en verzorgingsproducten verkoopt nu alleen die levensmiddelen en verzorgingsproducten zou mogen verkopen. De Hema zorgt daarmee ook voor minder druk op supermarkten. Maar goed... ik maak de regels niet.

Skessa_
Berichten: 10722
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 09:33

Maar dan krijg je weer de 70/30 regel. En ik denk niet dat de ej nou voornamelijk voer verkoopt :')


Maar ja, het is allemaal krom.

Ook bouwmarkten met een afhaalloket. Zag net alweer een foto van mensen die over de hele parkeerplaats in rijen achter elkaar staan. Das ook niet echt t doel hiervan lijkt me :=

Karin

Berichten: 65339
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 09:37

Terwijl ik het juist prima zou vinden als mijn voerboer een afhaalloket zou instellen (wat niet mag omdat het een winkel is - maar is een bouwmarkt dan geen winkel?). Vooral uit eigenbelang hè ;) want dan hoef ik niet zelf met die zware kar met voer door de winkel. Dan kom ik aanrijden, het ligt voor me klaar in de loods, ik laad in en ik ben weer weg. :))

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34843
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 09:49

Ruitersportzaak waar wij altijd heen gaan hier is dicht. Ik vind het wel weer typisch NL dat er meteen gezocht wordt naar de randen. En dat er dus ook sprake is van willekeur want de een mag wel de ander niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41997
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 10:06

SusanH schreef:
Ruitersportzaak waar wij altijd heen gaan hier is dicht. Ik vind het wel weer typisch NL dat er meteen gezocht wordt naar de randen. En dat er dus ook sprake is van willekeur want de een mag wel de ander niet.

Ik zou hetzelfde doen als ondernemer.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34843
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 10:14

_San87_ schreef:
SusanH schreef:
Ruitersportzaak waar wij altijd heen gaan hier is dicht. Ik vind het wel weer typisch NL dat er meteen gezocht wordt naar de randen. En dat er dus ook sprake is van willekeur want de een mag wel de ander niet.

Ik zou hetzelfde doen als ondernemer.


Vanuit de ondernemer is het te snappen. Maar het is funest als je mensen wil doordringen van de noodzaak.

Alja

Berichten: 25683
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 10:28

SusanH schreef:
Ruitersportzaak waar wij altijd heen gaan hier is dicht. Ik vind het wel weer typisch NL dat er meteen gezocht wordt naar de randen. En dat er dus ook sprake is van willekeur want de een mag wel de ander niet.


Ik snap dat heel goed!
Ik werk bij een bouwmarkt die dit wel gaat overleven maar de kleine in m’n eigen dorp moet wel op zoek naar de mazen in de wet want anders kan hij straks wel voor altijd dicht blijven.

Ruitersportzaken open vind ik dan wel belachelijk
Ook een zadel uitzoeken, lijkt mij ook niet essentieel

En een welkoop die gewoon alles mag verkopen snap ik ook niet.

Ik had vorige week een foto bestelling gedaan bij de Hema en gister een mail dat ik ze kan afhalen denk ik bel ff; ja hoor mocht ze afhalen want het was toch essentieel werd er aan de telefoon gezegd

Karin

Berichten: 65339
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 10:34

Alja schreef:
En een welkoop die gewoon alles mag verkopen snap ik ook niet.

Ik weet niet hoe het ter plekke is bij de diverse filialen in het land, maar dit staat op de website van de Welkoop:


Afbeelding

SweetVanille
Berichten: 1777
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Re: Blijven dierenwinkels en garages open?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 10:38

Ook de Action gaat gedeeltelijk open...Wibra misschien ook.
Denk niet dat dit de bedoeling van Rutte is geweest xD
Op deze manier zitten we nog veel langer "vast"..

Christiene
Berichten: 7746
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 11:05

Vanalles half open geweldig oneerlijke concurentie de een moet dicht de andere mag open kruidvat en alles verkopen en een derde moet schappen afsluiten en mag weer half open..terwijl bijv. de kruidvat speelgoed verkoopt en dan heb ik het niet over ruiterzaak en wat er misschien nog wel meer los is.

Skessa_
Berichten: 10722
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 11:11

Precies, de action gaat open om wc papier te verkopen! Want dat kan je natuurlijk nergens anders halen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37438
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 11:12

Wibra is toch totaal niet belangrijk genoeg om open te gaan. Zo werkt het niet, zoeken de grote ketens de randjes op en gaan daar net buiten zitten kleuren. En de brave kleine winkeliers moeten dicht en gaan er kapot aan mogelijk. Geld geld geld ten koste van de gezondheid van een land

mvdende

Berichten: 5765
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 11:19

Hoe graag ik ook zou zien dat alle winkels gewoon "Als normaal" open zouden zijn, vind ik dit halfbakken gedoe helemaal niets!

Op deze manier gaat het alleen maar langer duren voordat we weer terug kunnen naar de semi-lockdown van eind november..

Dan maar even door de zure appel heen bijten en echt álles dicht behalve dierspeciaal zaak, supermarkt en aphoteek.

Dus óók de Welkoop, Óók de HEMA, óók de Action...

Bloemetje75
Berichten: 2005
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Blijven dierenwinkels en garages open?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 11:22

Waar haal je dan paarden- / kippen / schapen voer? En zaagsel voor de stal of andere stalbedekking?

In België was de Horta en aveve wel open maar alles wat geen voer/zaagsel etc was, mocht niet verkocht.

mvdende

Berichten: 5765
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 11:28

Bloemetje75 schreef:
Waar haal je dan paarden- / kippen / schapen voer? En zaagsel voor de stal of andere stalbedekking?

In België was de Horta en aveve wel open maar alles wat geen voer/zaagsel etc was, mocht niet verkocht.


Dat of een systeem waarbij je online kan bestellen en bij de winkel kan afhalen. (Mag nu niet van de regering, maar daar is vast wel een mouw aan te knopen als het kabinet weer gaat overleggen.)

Ik zie meer heil in het 2e, dan kan er óók geen discussie ontstaan in de winkel van wat wél en niet verkocht mag worden.

(Want waarom zou bijvoorbeeld een deken voor paarden belangrijker zijn dan een halsband voor een hond? Beide zijn redelijk essentieel voor de veiligheid/ comfort van het dier)

Dorus

Berichten: 13265
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 11:32

Skessa_ schreef:
De Hema snap ik wel. Die hebben een grote food afdeling. Maar de blokker is toch niet echt essentieel :=

Hema mag ook alleen maar food en essentiële zaken verkopen (babyvoeding en verzorgingsproducten). En dat is goed, want dat zorgt voor spreiding (meer verkooppunten = minder mensen per verkooppunt).
Het kromme vind ik dat de Kruidvat gewoon alles mag verkopen zoals speelgoed. Dat is oneerlijke concurrentie voor de speelgoedwinkels die niet open mogen en niet de mogelijkheid hebben online te verkopen of zelf te bezorgen.

Wat ik wel grappig vond is dat de bloemenzaak hier z’n balie buiten heeft gezet om toch van z’n verse bloemen af te komen _O-

Karin schreef:
Het zou IMO wel logischer zijn wanneer je als ruitersportzaak die ook voer verkoopt nu alleen dat voer mag verkopen. Zoals een Hema die ook levensmiddelen en verzorgingsproducten verkoopt nu alleen die levensmiddelen en verzorgingsproducten zou mogen verkopen. De Hema zorgt daarmee ook voor minder druk op supermarkten. Maar goed... ik maak de regels niet.

Het stomme is dat het afhankelijk is van hoe een bedrijf bij de KVK geregistreerd staat. Als dat niet (meer) klopt met de huidige activiteiten of als er geen ander hokje is waar de activiteiten in passen heeft dat immense impact met deze maatregelen. Ik vermoed dat zoiets bij eppeljeck speelt, hoewel het ze wel zou sieren de niet-essentiële gangen af te zetten en die producten even niet via de balie te verkopen.

Karin

Berichten: 65339
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 11:33

Blijf toch niet zo doorzeuren over de Welkoop die dicht zou moeten.

Ik heb hierboven een screenshot geplaatst van de website van de Welkoop. Ze verkopen alleen diervoeders en dierbenodigdheden. Net als de Aveve in België in de tijd van hun lockdown.

Alja

Berichten: 25683
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 11:54

Karin schreef:
Blijf toch niet zo doorzeuren over de Welkoop die dicht zou moeten.


Het maakt mij verder helemaal niet uit als de welkoop wel open of dicht is
Kom er anders ook niet dus nu zal ik er ook niet heen gaan maar de welkoop bij ons verkoopt dus wel gewoon alles

En dat weet ik omdat het de buren zijn op het werk :)

Karin

Berichten: 65339
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Blijven dierenwinkels en garages open?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 12:01

@Alja, het was niet tegen jou persoonlijk bedoeld. Ik had even die kapotte grammofoonplaat moeten quoten.

Karin

Berichten: 65339
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 12:14

Dorus schreef:
Het stomme is dat het afhankelijk is van hoe een bedrijf bij de KVK geregistreerd staat. Als dat niet (meer) klopt met de huidige activiteiten of als er geen ander hokje is waar de activiteiten in passen heeft dat immense impact met deze maatregelen. Ik vermoed dat zoiets bij eppeljeck speelt, hoewel het ze wel zou sieren de niet-essentiële gangen af te zetten en die producten even niet via de balie te verkopen.

Wat ik me dan afvraag... Het is niet dat NL het wiel hoeft uit te vinden. In landen als België en Ierland is al een dergelijk systeem toegepast. Dus sommige winkels wel open en andere niet, en bij de winkels die open mochten een deel van het assortiment onbereikbaar maken.

Ik vraag me oprecht af hoe lastig het kan zijn om te bekijken hoe andere landen dat doen of hebben gedaan en daar een voorbeeld aan te nemen (of juist niet, want het zal ook niet 100% waterdicht zijn geweest). Maar goed, terwijl ik dit typ voel ik me een van die spreekwoordelijke stuurlui aan wal. ;-)

Echwel

Berichten: 12525
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 12:16


maralyn

Berichten: 10489
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 12:34

Alja schreef:
Karin schreef:
Blijf toch niet zo doorzeuren over de Welkoop die dicht zou moeten.


Het maakt mij verder helemaal niet uit als de welkoop wel open of dicht is
Kom er anders ook niet dus nu zal ik er ook niet heen gaan maar de welkoop bij ons verkoopt dus wel gewoon alles

En dat weet ik omdat het de buren zijn op het werk :)


En dat mag dus niet.

Heb een officieel bericht gekregen, dat alleen diervoeders en benodigdheden en de levend groen producten verkocht mogen worden.
Dat betekent, de echt kerstbomen én de eventuele plantjes.

De rest mag niet verkocht worden.

Karin

Berichten: 65339
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 13:07

Plantjes := Daar is ook niet iedereen het over eens. Ik vind het iig goed om te horen dat levend spul niet hoeft te verpieteren. De Intratuin hier moet wel dicht en die heeft vanochtend karren vol plantjes gedoneerd aan een verpleeghuis in de buurt.

Het zou iig fijn zijn als alle filialen van zo'n keten zich dan ook aan zo'n officieel bericht houden en dat er sancties staan op niet naleven. Scheve gezichten zijn er toch al, maar houd het voor je eigen mensen ook eerlijk.

Ginam

Berichten: 737
Geregistreerd: 02-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 13:16

Ik zag net op de site van de Epplejeck dat ze open zijn. Haal zelf nooit voer of essentiële dingen daar.
En bovendien kun je heel makkelijk gewoon online bestellen daar 8)7

Oh zie net al genoemd :') Hopelijk snel meer duidelijk beleid. Zodat we in januari weer minder strenge maatregelen hebben.