Baby buiten laten slapen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 11:19

Keet: Mijn vraag gaat erover dat men stelt dat het gezonder is omdat baby buiten dieper slaapt.
Juist dat diep slapen kan gevaarlijk zijn voor bv wiegendood.
Ik zeg niets over dat je er naast moet gaan zitten, dat halen jullie er bij.

Maar persoonlijk is dat wel een reden dat ik geen toelating zou geven om mijn baby in zo n konijnekot te leggen in een kdv. Hier mag zoiets zowizo niet in de creche onder de 6 maanden want die mogen niet zonder toezicht slapen, zelfs niet in apparte slaapkamer, er moet constant toezicht zijn. Regels van kind en gezin.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 01-12-20 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 11:19

dromertje2 schreef:
Tot een bepaalde leeftijd sliepen ze overdag in de box beneden ja.
Maar het gaat over het feit dat ze buiten dieper slapen dan binnen.
Die van mij sliepen altijd binnen. Dus zie eigenlijk de connectie niet met je vraag?

Je begint over het aanraden van samen slapen met de ouders, dat is natuurlijk gericht op de nacht en niet op de dag. Of je nou overdag je kind binnen of buiten hebt slapen, het zicht erop is bij beide ongeveer gelijk. Al denk ik bij het buiten slapen dat er meer zicht op is, beneden en voor het raam immers.

Keet

Re: Baby buiten laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 11:25

Kinderen slapen buiten effectiever en daarom iets dieper (= minder snel wakker door buiten geluiden)
Door de frisse buiten lucht zal dat minder diep zijn dan in een verwarmde binnenkamer met slechte luchtcirculatie.
Kans op wiegendood lijkt mij dan ook véél groter bij kindjes die binnen in kamertjes slapen met een slechte luchtcirculatie dan bij kindjes die lekker in de frisse buitenlucht slapen onder toezicht van een volwassene op dezelfde verdieping :)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 11:27

En je hebt ook nog iets als een goed geventileerde binnenruimte met toezicht van ouder ;) :D
Appels niet met peren vergelijken.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 11:32

anjali schreef:
Mazida schreef:
Mijn kinderen slapen buiten op het kinderdagverblijf in een soort van 'konijnenhok' met gaas ervoor. Ze hebben speciale slaapzakken om kinderen op de kou te kleden. Lekker gezond buitenlucht, wel eerst goed in verdiepen natuurlijk.

Ik heb geen verstand van kinderen,maar dit topic verbaast me.Je gaat met het huidige koude weer kinderen toch niet buiten laten slapen? In de Tropen kan dat wel maar niet in Nederland vind ik.Zelfs Eskimo's hebben een iglo.Je gaat zelf nu toch ook niet buiten slapen?Lekkere kinderdagverblijven zeg.

Het was vroeger heel gebruikelijk en wordt o.m. in Scandinavische landen nog steeds gedaan. Ja, uiteraard goed ingepakt.
Overigens sliep ik tot 2 jaar terug (ruim 22 jaar) in een onverwarmde en ongeisoleerde slaapkamer, waar het 's winters soms zelfs onder nul kwam. Ja, koud, vooral als je moet opstaan, maar met voldoende dekens, sokken en t-shirts echt goed te doen

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 11:36

Dat vind ik ook zalig, s avonds in frisse kamer onder de dons.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 11:43

Bij ons thuis vroeger ook. Dikke bloemen op de ruiten waar je een gat in moest likken om naar buiten te kijken. :+

Ik vind n koude slaapkamer heerlijk.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 11:46

dromertje2 schreef:
En je hebt ook nog iets als een goed geventileerde binnenruimte met toezicht van ouder ;) :D
Appels niet met peren vergelijken.

Binnen slapen is ook niet slechter dan buiten slapen ofzo hoor, het lijkt namelijk haast of je je aangevallen voelt. Maar er is gewoon echt niets onveiligs aan buiten slapen. De controle op de baby kan namelijk net zo als binnen dus ik snap echt het probleem niet. Het kind wordt niet achter in de tuin in een hoekje gepropt he. Het is namelijk wel degelijk van belang dat je zicht hebt op je kind en dat je ook regelmatig een kijkje neemt.
Heb het idee dat tegenstanders echt denken dat een baby moederziel alleen en zonder enige controle buiten wordt gedumpt en we zien wel weer als het kind wakker is.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 11:49

Kimbers schreef:
Heb het idee dat tegenstanders echt denken dat een baby moederziel alleen en zonder enige controle buiten wordt gedumpt en we zien wel weer als het kind wakker is.

Moet eerlijk zeggen dat mijn kinderen eigenlijk altijd boven hebben geslapen en dat ik wel hoorde als ze wakker waren :+ als ik tussendoor ging kijken maakte ik ze alleen maar wakker en daar werd niemand beter van :+
Dus die kieper(de) ik in bed, kus en knuffel, deur dicht en naar beneden :) Dus oooeeeee zonder toezicht :+

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 11:51

Ik zat idd met dezelfde vraag dromertje. Voor mij zou dat ook een reden zijn om vraagtekens te zetten bij een lutjepotje of anderzinds buiten slapen in de eerste periode. Mijn zoontje sliep ook in de box of in de wagen naast me in die periode omdat juist een diepe slaap een risico oplevert en ook mijn GO heeft dat als beleid. Ik ben ook wel benieuwd hoe dat is in KDV die hier gebruik van maken.
Ik heb dat geen volle 6 maanden gedaan overigens, maar toch de eerste paar maanden. Voor TS lijkt het me ook geen issue meer, maar gewoon puur interesse.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 11:52

Maar ik ben ook geen tegenstander ik plaatste enkel een vraag over dat een baby dieper slaapt buiten en dat als gezond wordt gezien in een artikel in dit topic.
Dieper slapen is juist gevaarlijker voor wiegendood. Dat vond ik wat een contradictie, niet meer, niet minder.

Was eerder ook al gesuggereerd door een andere bokker en daar valt men niet over.
Ik krijg direct de volle laag of ik ook heel de dag bij mijn kind bleef als hij sliep overdag ect ect.
Terwijl ik echt geen tegenstander ben, ik liet ze wel niet buiten slapen maar hun slaapkamers zijn goed geventileerd en niet verwarmt. En tot een bepaalde leeftijd beneden in de box.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 11:54

Ik vermoed dat dieper slapen overdag nog altijd minder diep is dan 'ondiep' slapen 's nachts. Mensen (en dieren) hebben een duidelijk hormonaal gereguleerd dag/nachtritme (oa door cortisol gereguleerd). Laag cortisol (de dip treedt rond 4 uur 's morgens op) plus diepe slaap 's nachts/'s morgens vroeg is dus riskant.
's Middags is de cortisolspiegel juist relatief het hoogst en dat compenseert denk ik het risico van iets dieper slapen overdag.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 01-12-20 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 11:55

secricible schreef:
Ik zat idd met dezelfde vraag dromertje. Voor mij zou dat ook een reden zijn om vraagtekens te zetten bij een lutjepotje of anderzinds buiten slapen in de eerste periode. Mijn zoontje sliep ook in de box of in de wagen naast me in die periode omdat juist een diepe slaap een risico oplevert en ook mijn GO heeft dat als beleid. Ik ben ook wel benieuwd hoe dat is in KDV die hier gebruik van maken.
Ik heb dat geen volle 6 maanden gedaan overigens, maar toch de eerste paar maanden. Voor TS lijkt het me ook geen issue meer, maar gewoon puur interesse.

In belgie mogen baby s tot 6 maanden niet zonder toezicht slapen, zelfs niet in apparte slaapkamer.
Moest in de leefruimte zijn zodat er constant toezicht is.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 11:56

Ibbel schreef:
Ik vermoed dat dieper slapen overdag nog altijd minder diep is dan 'ondiep' slapen 's nachts. Mensen (en dieren) hebben een duidelijk hormonaal gereguleerd dag/nachtritme (oa door cortisol gereguleerd). Laag cortisol (de dip treedt rond 4 uur 's morgens op) plus diepe slaap 's nachts/'s morgens vroeg is dus riskant.
's Middags is de cortisolspiegel juist relatief het hoogst en dat compenseert denk ik het risico van iets dieper slapen overdag.

Ze hadden beter de term effectief slapen kunnen gebruiken. Een effectief diepere (ja want diepe slaapt hoort bij de slaapcyclus) slaap ipv een diepere slaap.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 11:57

Bedoel je dat in een gezinssituatie, Dromertje? Of bij kinderdagopvang?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 11:59

In kinderdagverblijf maar volgens mij ook bij onthaalouder.

Anoniem

speurneusc schreef:
en dan onder het mom van vroeger deden ze dat ook..... ja vroeger waren de huisjes heel klein, kon niemand zijn kontje keren, uitbouw door de baby buiten te leggen war er meer plaats voor de andere 20 kinderen

vroeger hadden ze ook steenkool, nu niet meer
vroeger ging iedereen op de fiets, nu heeft 80% een auto
vroeger was er weinig te eten, veel keus was er niet, nu weet je niet wat te kiezen zoveel keus
vroeger was er geen stikstof, nu willen ze alle koeien liefst geslacht zien want dat zou helpen

maar dan nog in anno 2020 dit... belachelijk

vroeger sliep ik waar mijn ouders op dat moment aan het werk waren, soms in de dekenkist voor op de bok - ja de klep wel open en vast zodat het niet dicht kon vallen-, soms op een pluk hooi hond er naast en ik bleef lekker warm en werd bewaakt,

heeeeeerlijk die tijd van Ot en Sien

Kimbers

Keet schreef:
Kimbers schreef:

Moet eerlijk zeggen dat mijn kinderen eigenlijk altijd boven hebben geslapen en dat ik wel hoorde als ze wakker waren :+ als ik tussendoor ging kijken maakte ik ze alleen maar wakker en daar werd niemand beter van :+
Dus die kieper(de) ik in bed, kus en knuffel, deur dicht en naar beneden :) Dus oooeeeee zonder toezicht :+

Ja ik ook hoor, als de dood dat als ik tussendoor ging kijken ik ze wakker zou maken.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 12:00

dromertje2 schreef:
secricible schreef:

In belgie mogen baby s tot 6 maanden niet zonder toezicht slapen, zelfs niet in apparte slaapkamer.
Moest in de leefruimte zijn zodat er constant toezicht is.

Mogen? Van wie? En wat gebeurt er als je je kind wel in het eigen kamertje laat slapen, dan krijg je een boete? :')

Ik lees net je verduidelijking. Zoals al gezegd zijn er hier ook strenge regels wat betreft het slapen van kinderen op de opvang, ook logisch.
Een lutjepotje staat bij een opvang altijd voor het raam zodat er direct toezicht op is.
Laatst bijgewerkt door Kimbers op 01-12-20 12:07, in het totaal 2 keer bewerkt

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 12:01

In kinderopvang voor de duidelijkheid. Regels van kind en gezin die opgelegd worden waar men zich aan moet houden.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 12:01

OK. Duidelijk. Thanks

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 12:02

in NL is dat ook het advies inderdaad (rooming in tot 6 maanden) en bij organisaties(GO, KDV ed) staat het ook in de veiligheidsprotocollen en heb je dus ook een probleem als je hier niet aan voldoet en er gebeurt iets met het kind.
In je thuissituatie is het uiteraard je eigen verantwoordelijkheid.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 12:06

Julia sliep op kdv in een Lutjepotje. Maar die stond met glazen raam tegen het raam van kdv aan. Dus continu in het zicht.

Met Sophie hadden ze een slechte gehad als die continu in dezelfde ruimte had moeten zijn. Die had gewoon niet geslapen. Die sliep alleen in hele donkere stille kamer of buiten als wij niet buiten waren (want ons horen was ellende)

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-20 12:07

De eerste maanden heeft hij ook bij mij geslapen. Dus of op mij, of in de box, of in de draagdoek, of in de kinderwagen naast mij. Op een gegeven moment werkt dat niet meer als ze wat ouder worden en toen is hij dus letterlijk 1 deurtje verder gegaan :') :+ Ik zou het spannender vinden om hem overdag boven te leggen, dan nu buiten. Ik kan hem zien en ben letterlijk binnen een halve seconde bij hem. Als hij boven ligt is dat toch verder weg.

Trouwens, hij slaapt 's nachts naast mij. Maar ik slaap ook.. Hoe kun je dan waken op een te diepe slaap?
Ik snap niet zo heel goed hoe dat werkt. Ik vind het sowieso fijn dat hij dicht bij mij ligt natuurlijk en zo hoor ik hem ook sneller als hij wakker wordt voor een nachtvoeding. Maar het waken op een te diepe slaap als je zelf ook slaapt..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 12:09

Limoen schreef:
De eerste maanden heeft hij ook bij mij geslapen. Dus of op mij, of in de box, of in de draagdoek, of in de kinderwagen naast mij. Op een gegeven moment werkt dat niet meer als ze wat ouder worden en toen is hij dus letterlijk 1 deurtje verder gegaan :') :+ Ik zou het spannender vinden om hem overdag boven te leggen, dan nu buiten. Ik kan hem zien en ben letterlijk binnen een halve seconde bij hem. Als hij boven ligt is dat toch verder weg.

Trouwens, hij slaapt 's nachts naast mij. Maar ik slaap ook.. Hoe kun je dan waken op een te diepe slaap?
Ik snap niet zo heel goed hoe dat werkt. Ik vind het sowieso fijn dat hij dicht bij mij ligt natuurlijk en zo hoor ik hem ook sneller als hij wakker wordt voor een nachtvoeding. Maar het waken op een te diepe slaap als je zelf ook slaapt..

het is wetenschappelijk bewezen dat ouders lichter slapen als het kind naast ze slaapt en zich onbewust toch bewust zijn van de bewegingen die het kind maakt. Dus het principe is baby beweegt --> mama reageert, bijvoorbeeld in haar slaap door te verschuiven, of door wakker te worden voor een voeding --> kind wordt uit diepe slaap gehaald.
Terwijl op eigen kamer het kind beweegt, er geen tegenreactie is en het kind dus in een diepere slaap komt. Het is dus een onbewust principe, wat nog versterkt wordt als je borstvoeding geeft (moeders die borstvoeding geven hebben een ander hormonaal gestuurd slaapritme)