Kinderopvang ervaringsverhalen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Kinderopvang ervaringsverhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 23:45

Ik zou niet meer voor een kinderopvang kiezen
Heb mijn kinderen er op een gegeven moment ook afgehaald
Gewoon vaste oppas en veel zelf gedaan, al was dat een hoop geregel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 23:48

Mazida schreef:
@Talietjuh: mijn kind zit nog op dezelfde KDV. Inderaad, onvergeeflijk, maar we heb met de leidsters om tafel gezeten. N.a.v. deze gebeurtenis zijn nieuwe protocollen opgesteld. Ook heeft de betreffende leidster zelf meermaals naar ons kind geïnformeerd. Verder hebben we KDV altijd goed gevoel gehad, kleinschalig, alles bespreekbaar... En wie ik het ook vertel, iedereen heeft dezelfde reactie als jou: gelijk van KDV halen. Dat was mijn plan eerst ook, maar voorheen altijd tevreden geweest en kind heeft het verder naar de zin. En daarna gelukkig nix meer gebeurd. Openheid stelde mij gerust dat men hier ook van wilde leren. En openheid en transparantie vind ik heel erg belangrijk.

Ik snap het bij deze uitleg deels wel dat je alsnog gebleven bent. Het is nergens perfect. En als dit is wat het meest passend is dan is dat goed.

Dat heb ik met ons verblijf ook. De locatie, de fijne sfeer en de lieve begeleiders zijn zo fijn. Ik had ook schattig een mooie uitgeprinte foto van ons kindje mee gekregen vrijdag. Ondanks dat ik natuurlijk 101 dingen zag op die foto waarvan ik dacht moet dat :o :D , verovert dit gewoon je hart. Ons kindje lachte die middag in zijn slaap, dan weet je genoeg.

Ook dat laatste ga ik zeker benoemen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 23:51

TS mijn inziens heb je echt geen nare reacties gehad hoor de enige wiens reacties ik naar vond waren die van jezelf. Heb je wellicht wat last van hormonen/emoties waardoor je bepaalde reacties veel negatiever op neemt?

Edit en yalou heeft notabene haat excuses aangeboden over het gebruik van aanstelleritus

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 00:17

Ts, dit heeft Yalou echt niet verdiend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 02:44

Maartje1990 schreef:
TS mijn inziens heb je echt geen nare reacties gehad hoor de enige wiens reacties ik naar vond waren die van jezelf. Heb je wellicht wat last van hormonen/emoties waardoor je bepaalde reacties veel negatiever op neemt?

Edit en yalou heeft notabene haat excuses aangeboden over het gebruik van aanstelleritus

Hier ga ik in mee. Sinds de reactie voor die post is er echt geen enkele nare reactie geweest. Spijtig dat je het zo opvat Ts.

Het is echt wel normaal dat jou kindje zo van slag is. Het is gigantisch wenen om van (zo goed als) full time mama naar de opvang te gaan. Uiteraard is het ritme even in de knoei. Dat is tenslotte net aangepast.

Dat jou kindje te warm had mag je echt het kdv niet aanrekenen :n Jou vriend is gewoon een volwassen man en had hem gewoon uit die slaapzak kunnen nemen. Dat is echt de moeite niet.

Laat het bellen om te vragen voor extra voeding echt even los. Dit is niet realistisch. Ga het gewoon goed uitleggen dat je niet wil dat er zo maar kunstvoeding wordt gegeven terwijl het niet echt nodig is. Geef aan hoe jij het ziet. Zelfs al bellen zij jou kun jij niet zien hoe de situatie daar momenteel is en geen correcte inschatting maken.

En nee, er zijn geen grote fouten gemaakt. Een te kleine luier is geen grote fout. Met kleren in een slaapzak is geen grote fout. Je kunt het zeker wel over de voeding hebben maar ook dat is geen grote fout en zal wel een misverstand/miscommunicatie zijn geweest. Alsjeblief TS, wordt even wat rustiger. Ik snap dat het een moeilijk weekend is geweest en waarschijnlijk blijft dit in jou hoofd plakken waardoor je er telkens aan denkt en jou emoties hier telkens meer en meer in versterken.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 04:05

Met een dochter van 4.5 maand voel ik hier toch wel een soort van plicht om op jouw laatste post te reageren TS.

Jij bent net 12 weken moeder en bent alles nog aan het uitvinden. Hoe je het ook wendt of keert, dat is gewoon de realiteit (en ja, dat is gewoon zo, je bent *poef* moeder en hebt hier nooit een opleiding voor geha)

De meiden bij het KDV hebben wel een opleiding gehad en hebben (zeer waarschijnlijk) veel meer kennis en ervaring dan jij.
Er is maar 1 ding waar jij meer ervaring mee hebt, en dat is jouw kindje. Want die komt pas 3 dagen bij hun.

Adem in, adem uit en stel je niet zo aan. Communiceer wat het ritme is wat er thuis is. Als je dat niet doet dan is het voor hun giswerk en ontstaan er onduidelijkheden.

Verbeter de situatie en begin bij jezelf.

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 06:50

Echt niet tof om iemand nog even zo een trap na te geven, ts. Was ook echt niet nodig, want mijn inziens is er niemand onredelijk naar jou geweest...

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 06:56

Ik merk dat het topic ook alleen een bepaalde noot mag hebben. Mensen die het met je eens zijn of dingen zeggen die in je straatje passen, daar ben je heel positief over. Maar mensen die een kritische noot plaatsen, worden bekritiseerd. Als jij ervaringen wilt hebben van een ander, is dat prima. Maar dan moet je ondanks alles ook open moeten staan voor feedback en een kritische blik.

Ik zou gewoon met de leidsters in gesprek gaan en dit uitpraten. Als ik de leidster in kwestie zou zijn en ik zou dit over mezelf zou lezen zonder contact erover te hebben gehad, zou ik nog amused zijn. Je fluctueert heel erg in je emoties. Die zou ik opschrijven en ze onder woorden brengen bij de juiste personen..

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 07:26

TS je gaat echt te ver.
De enige die nare reacties geeft ben jij zelf. Dit kan je ook gewoon niet maken naar Yalou. Haar reactie was niet naar. Het was niet wat jij wilde horen. En het feit dat jij dat als naar bestempeld zegt heel veel over jezelf.

Daarnaast zijn er geen grote fouten gemaakt. Wellicht bij de voeding, maar zoals Karin en ik ook al zeiden het is waarschijnlijker dat er een invoer fout is gemaakt.

Bellen over wanneer ze extra voeding willen geven vind ik een bizarre eis. Op dat moment moeten ze hun ogen van de groep halen. In bepaalde situaties noodzakelijk. Zomaar om jou ter willen te zijn is gewoon niet realistisch. Ik zou als ouder van een ander kind op de groep daar niet blij mee zijn.

En wat MRI ook zegt: je bent net moeder. Nee je weet het waarschijnlijk niet beter dan de meiden daar.

nog een tip: stop met werken, haal kind van de opvang en geef het nooit meer uit handen. En ga in de tussentijd een cursus zelfreflectie doen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 07:45

Echt mijn mond valt open van je reactie, ts.

Je verwijt ( en dan nog volledig o terrecht) andere van niet mooi te reageren maar wat doe je zelf?

Een andere mening dan dat je wilt horen is niet gelijk aan grof reageren.
De enige die hier grof reageerd ben jij.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 07:52

En op echte vragen niet reageren.
Wat Lautje zegt niks meer uit handen geven..
Alles zelf doen, kind nooit meer loslaten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 08:02

Geloof dat de ts het nu wel weet :+ Met zijn allen er zo over door blijven gaan, bevordert de sfeer ook niet bepaald :=

Dido2316

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 08:05

Ik lees hier al even mee en ik kan alleen maar mee gaan in wat hier boven is gezegd: niemand heeft echt aanvallend op je gereageerd, TS. Ze hebben het beste met jou en je kindje voor, zo gestresst en opgewonden raken van relatief kleine dingen is zonde van je energie.

Baby’s zijn, hoe klein ze ook zijn, niet van chocolade, ze kunnen echt wel wat hebben. Maar ook zij hebben tijd en energie nodig om alle indrukken te verwerken, dus misschien is dat wel de reden geweest dat hij zo veel geslapen heeft.

Ik hoop vooral dat het vandaag een constructief gesprek wordt voor je en dat het KDV je gerust kan stellen.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 08:58

De opleiding van pedagogisch medewerkers stelt niet zoveel voor hoor. Heb hem zelf ook gedaan :') dus dat ze beter weten dan een kersverse moeder wat te doen neem ik sterk in twijfel.

Ik denk dat ik net zo'n moeder was geweest als ts en daarom heb ik mijn kinderen pas vanaf hun 2e jaar naar de opvang laten gaan :') ik zou veel te perfectionistisch zijn geweest en zou niet kunnen loslaten.

Vragen om te bellen bij extra voeding vind ik ook wat overdreven, zoaks iemand anders al zei.. van een afstand kan je niet inschatten wat hij nodig heeft. Heeft hij een speen om in zijn zuigbehoefte te voorzien?

PK_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 09:03

TS, succes met het gesprek vandaag.
Hopelijk kom je er met een goed gevoel uit.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 09:25

Kimbers schreef:
De opleiding van pedagogisch medewerkers stelt niet zoveel voor hoor. Heb hem zelf ook gedaan :') dus dat ze beter weten dan een kersverse moeder wat te doen neem ik sterk in twijfel.

Ik denk dat ik net zo'n moeder was geweest als ts en daarom heb ik mijn kinderen pas vanaf hun 2e jaar naar de opvang laten gaan :') ik zou veel te perfectionistisch zijn geweest en zou niet kunnen loslaten.

Vragen om te bellen bij extra voeding vind ik ook wat overdreven, zoaks iemand anders al zei.. van een afstand kan je niet inschatten wat hij nodig heeft. Heeft hij een speen om in zijn zuigbehoefte te voorzien?

Ik denk zelf dat het om praktijkervaring gaat. Ik heb drie opleidingen gedaan en de praktijk vond ik altijd het meest leerzaam. Oh en "piepjong" hoeft niets te zeggen.

Volgens mij zijn wij als ouders de rest van ons leven bezig met leren loslaten. Dus ik betwijfel of je daar als ouder sowieso niet tegenaan gaat lopen.
Laatst bijgewerkt door miramii op 19-10-20 09:32, in het totaal 1 keer bewerkt

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 09:31

Jade was laatst ook in haar wang gebeten trouwens. Dat wordt gewoon netjes vermeld. Aan zowel ons als aan de ouders van het betreffende kindje. Kan gebeuren, als het maar gemeld wordt inderdaad. Van de week ook gevallen, lip kapot, zulke dingen gebeuren thuis ook :')

TS, hoe is je zwangerschap + bevalling verder verlopen? Wellicht draagt dit ook bij aan bepaalde zorgen om je kindje uit handen te geven?

Ik heb een easy zwangerschap gehad, bevalling volgens het boekje en vanaf geboorte af aan een heel makkelijk meisje. Goed eten, goed slapen, heel weinig zorgen en eigenlijk van het begin af aan genieten. Denk dat dat ook wel bijdraagt aan het uit handen geven van je kleintje?

Ik ben daar vanaf het begin af aan makkelijk in geweest moet ik zeggen, maar denk wel dat dat te maken heeft omdat ze gewoon zo makkelijk is.

PK_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 09:39

Hmmm, als we dan toch de reflectie en oorzaak/gevolg in gaan... In de openingspost vertel je dat een vriendin haar kindje per direct van de opvang heeft gehaald ivm fouten. Was dit dezelfde opvang? En wat waren haar redenen?
Heeft dit jouw kijk/gevoel op de opvang misschien beïnvloed? Want als dat zo is dan staat de opvang door een gekleurde blik eigenlijk al meteen 1-0 achter.

Je hoeft hier niet op te antwoorden hoor, als je het voor jezelf maar weet.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 10:01

miramii schreef:
Kimbers schreef:

Ik denk zelf dat het om praktijkervaring gaat. Ik heb drie opleidingen gedaan en de praktijk vond ik altijd het meest leerzaam. Oh en "piepjong" hoeft niets te zeggen.

Volgens mij zijn wij als ouders de rest van ons leven bezig met leren loslaten. Dus ik betwijfel of je daar als ouder sowieso niet tegenaan gaat lopen.

Tuurlijk, maar als moeder is er niks mis met waakzaam zijn als het om je kind en zorgverleners gaat. En of het dan om een pedagogisch medewerker gaat of een kinderarts, waar mensen werken worden fouten gemaakt.

Was ik niet zo'n betweterige moeder geweest die overal bovenop staat dan was mijn zoon met verkeerde medicatie naar huis gestuurd en had mijn dochter te laat een bloedtransfusie gekregen. Maakt me niet uit dat Herr Doktor lang heeft gestudeerd, als ik weet dat hij het fout heeft, maak ik dat kenbaar.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 10:03

Was dit de eerste x dat ze kunstvoeding bij kreeg dan? Dan is het niet gek van de obstipatie (misschien ligt het aan mij, maar om dan gelijk naar een osteopaat te rennen als het anders nooit een probleem is vind ik wat overdreven, maarja dat is ieder voor zich).. Laagje vet van gekolfde melk op een lepeltje oid laxeert goed, volhouden tot ze gepoept heeft.

Ik moet er wel om gniffelen, ik was bij de eerste in het begin ook wel een beetje perfectionistisch, wilde echt geen suiker voor hij 2 was, familie die op z'n eerste verjaardag slagroom wilde geven kon ik wel wat aandoen. Nou ja, dat werkt niet, ik ben echt een stuk relaxter geworden gelukkig. De 2e zou volgens mijn eerste standaarden een verprutst kindje moeten zijn, maar hij doet het prima (en ik ook, anders had ik nu een burnout gehad := ).

Hier trouwens bewust gekozen voor 2 dagen opvang ipv gastouders of (schoon)ouders. Ik vond de gastouders in deze omgeving niet fijn, en ik wil niet dat onze (schoon) ouders een te grote opvoedende rol hebben of er teveel wisselingen zijn met plek waar ze heen gaan. Maar dat is natuurlijk ieder voor zich. De eerste ging hier vanaf 18 maanden, de tweede met 12 weken, maar toen kende en vertrouwde ik de leidsters al en had ik er echt geen moeite meer mee.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 19:36

MarcoBorsato schreef:
Tuurlijk, maar als moeder is er niks mis met waakzaam zijn als het om je kind en zorgverleners gaat. En of het dan om een pedagogisch medewerker gaat of een kinderarts, waar mensen werken worden fouten gemaakt.

Was ik niet zo'n betweterige moeder geweest die overal bovenop staat dan was mijn zoon met verkeerde medicatie naar huis gestuurd en had mijn dochter te laat een bloedtransfusie gekregen. Maakt me niet uit dat Herr Doktor lang heeft gestudeerd, als ik weet dat hij het fout heeft, maak ik dat kenbaar.

Er zit nogal een verschil tussen een te late bloedtransfusie of een verkeerd geknoopt knoopje.. niets mis met kenbaar maken, maar dan lijkt het me goed om (in rustige state of mind, er is al teveel agressie tegen hv'ers) een gesprek aan te gaan.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 20:02

miramii schreef:
MarcoBorsato schreef:

Er zit nogal een verschil tussen een te late bloedtransfusie of een verkeerd geknoopt knoopje.. niets mis met kenbaar maken, maar dan lijkt het me goed om (in rustige state of mind, er is al teveel agressie tegen hv'ers) een gesprek aan te gaan.

Tuurlijk, dat is waar. Ik vind ook niet alles relevant, scheef geknoopt bijvoorbeeld maar een kindje overvoeden is wel zorgelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 20:41

Spijtig dat je niet meer reageert TS...

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 20:57

MarcoBorsato schreef:
Tuurlijk, dat is waar. Ik vind ook niet alles relevant, scheef geknoopt bijvoorbeeld maar een kindje overvoeden is wel zorgelijk.

Eens. Daarom inderdaad jammer dat ts niet meer reageert. Ben erg benieuwd of de tijden inderdaad kloppen.

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 21:06

Om weer even terug te komen op de vraag van het topic;
Dochter (3,5j) heeft eerst bij de gastouder gezeten, vanwege werkverandering en verhuizing 40km verderop over gegaan naar reguliere KDV. Heeft ze het enorm naar haar zin gehad, vooral bij 1 leidster, daar had ze het ook steeds over thuis. Echter gaat deze locatie sluiten en is ze over gegaan naar een andere locatie. In de laatste week van de opvang zegt ze ineens bij ophalen/'s avonds thuis/'s'morgens thuis Auw *naam* niet slaan! eeeh oke. Toch maar verhaal halen. Ze zeggen dat ze niet gezein hebben dat hij geslagen heeft maar wel regelmatig met zijn armen want onhandig is en dochter met verschoonrondje naast hem zit. Oke nouja dat is dan maar zo :+.
Bij deze opvang kwam ze soms ook wel eens met de verkeerde maat luier thuis. So be it..
Verder heeft ze het erg naar dr zin dat is het belangrijkste.

Sinds een maand zit ze nu bij een andere locatie. Binnen 2 weken was ze al een keer van het rekstok 'gevallen'. ik kwam dr ophalen, juf stond nog even te praten en dochter kwam naar me toe mama ikke vallen. EUuh ja dat heb je wel eens.. komt de juf; ja ze hing aan het rekstok en laat zich zo ineens los. :+. Ja dat moet je niet doen...
Later haal ik dr weer een keer op. Juf zegt dat ze dr hoofd gestoten heeft, in de auto zegt dochter dat ze van dr stoel gevallen is.. Dat vind ik dan weer iets kwalijker als dat echt zo is. Verder erg tevreden met de opvang. Waren/zijn bezig met zindelijkheid en daar werken ze heel goed aan mee gelukkig :j