De coronaMelder of corona app.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 18:55

safina schreef:
anne_bento schreef:
Ja als ik de app opende stond er dus niks. Alleen in mijn beginscherm kreeg ik een melding ervan, als ik erop klikte kwam ik in de instellingen van de app terecht. Van daaruit kon ik wel naar de blootstellingscontroles en na even zoeken kan ik ze wel vinden.

Was het niet dit probleem? https://www.nu.nl/tech/6085574/weekupda ... ikers.html

Ja dit was het denk ik dan! Zie ook dat ik m’n iPhone nog moet updaten. Vermoed dat dit het geweest is

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 18:57

8nnemiek schreef:
lenaa_tje schreef:
@8annemiek dan lijkt zelf nadenken mij helemaal handig. De kans dat zo iets besmetting oplevert is dan nihil.

Toch ben ik zelf afgelopen zomer in de supermarkt besmet geraakt. Ik was verder nergens anders geweest.

Ze moeten wel ergens een grens trekken, de kans blijft niet heel groot lijkt nu.
Hier een collega met 1 besmette thuis wonende dochter (18+) en thuiswonende opa en verder is niemand besmet. Ook over het besmetten valt helaas nog weinig te zeggen.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 28-10-20 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Fearn

Re: De coronaMelder of corona app.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 18:59

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar zijn er wel eens vaker mensen die ineens een melding krijgen dat de app 24 uur niet actief is geweest? Door een storing of zo.

Ik heb die melding nu al 2 of 3 keer gehad, lijkt me dat de app dan niet echt goed werkt..

Heb mijn telefoon nooit uit staan en ook Bluetooth zet ik niet uit.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 19:01

Dat was ik, maar nu krijg ik die melding niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 08:01

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 08:06

safina schreef:
https://nos.nl/artikel/2354277-coroname ... meter.html

CoronaMelder: 10.000 meldingen per dag, ook op meer dan anderhalve meter

Om die reden gebruik ik de app op m’n werk niet. Mijn telefoon ligt altijd op m’n bureau. De kans dat ik zo’n waarschuwing krijg om een leerling met Corona is heel reëel. Dit is altijd op makkelijk 1,5 meter afstand en de GGD geeft ook heek duidelijk aan dat we dan moeten blijven werken. Pas bij langer direct intensief contact (wat dus niet mag) moeten we thuis blijven. Dat strookt dan behoorlijk met elkaar. Verder worden we ook al op de hoogte gesteld.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 11:25

Volgens mij werd ook geadviseerd om bij buschauffeurs Bluetooth uit te zetten wanneer ze aan het werk waren

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 11:51

Hier was ik al "bang" voor en dit is dan ook precies dè reden dat ik de app niet geïnstalleerd heb en niet gebruik!

Zo betrouwbaar is de app dus niet...

Tussen de 1,5m en 10m kan je dus een melding krijgen.

Als jij dus in een restaurant zit, op zn 3 meter afstand met telefoon op tafel (Als de restaurants weer open mogen) (altijd mn telefoon wel op tafel liggen) dan is de kans dat je een melding krijgt dus een stuk groter dan dat de ontwikkelaars hadden aangegeven.

En bij het ontvangen van een melding moet je (eigenlijk) in quarantaine voor 10 dagen.

https://coronamelder.nl/nl/faq/3-wat-als/

Dat kan dus betekenen dat je van quarantaine naar quarantaine gaat als je nog redelijk actief bent en niet uitsluitend thuis blijft zitten.

Sporten in de sportschool, in het openbaar vervoer zitten, winkelen, naar de kapper gaan.....

Kunnen dan allemaal zorgen voor een melding en 10 dagen quarantaine.

Ik blijf die dingen gewoon doen zonder app, als ik klachten krijg, laat ik me testen en dat is vroeg genoeg!
Laatst bijgewerkt door mvdende op 29-10-20 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 11:54

Maar als je een melding krijgt dan kun je wel in je achterhoofd houden dat je alert moet zijn.
De app is ook geen redmiddel maar een hulpmiddel.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 11:56

Volgens mij zit er iemand op bokt die ook veel weet over het developen van deze app.. ik vind dat er heel veel gesuggereerd wordt en bedacht wordt, over dingen die heel niet zeker zijn...

En dat bericht van de NOS ook weer.... 8)7
Uiteindelijk staat erin, maar dan moet je goed lezen, dat het met 'valse' meldingen wel mee valt.. En dan gaat het ook nog om langere tijd in dezelfde ruimte (als je goed leest) en ik denk dat als je 3 uur in dezelfde ruimte zit als iemand met Corona, dat je dan wel degelijk op moet letten. Ik zou dat niet als 'valse' melding zien.

Om dan te zeggen "dát is ook precies de reden dat ik m niet gebruik of van mn telefoon gehaald heb' vind ik een tikje overdreven.. maar goed, iedereen moet doen waar ie zich goed bij voelt.. :j

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 11:58

purny schreef:
Maar als je een melding krijgt dan kun je wel in je achterhoofd houden dat je alert moet zijn.

Heel strikt gezien: melding = verplicht 10 dagen quarantaine.....

Dus niets in je achterhoofd houden maar direct de quarantaine in. Zo is het bedoeld.

En juist omdat je nu dus vaak "loze meldingen" gaat krijgen, zullen mensen gaan denken: "oh, melding, maar zal wel meer afstand dan 1,5m tussen gezeten hebben, ik ga mooi niet in quarantaine"

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 11:58

Het gaat helemaal niet vaak om loze meldingen... Die mensen moeten beter lezen..
De mensen die lezen dat het 'vaak om loze meldingen gaat' zoeken imo een excuus ...
Zeg dan gewoon dat je het niet wilt, punt. Maar niet "dat je het eigenlijk wel zou willen maar omdat het allemaal zo onbetrouwbaar is doe je het maar niet want .."

En heel strikt gezien is heel die app niet verplicht dus je quarantaine ook niet...
je kunt altijd de melding compleet negeren als je zeker weet dat je niemand gezien hebt.. :j

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 12:03

Cer schreef:
Volgens mij zit er iemand op bokt die ook veel weet over het developen van deze app.. ik vind dat er heel veel gesuggereerd wordt en bedacht wordt, over dingen die heel niet zeker zijn...

En dat bericht van de NOS ook weer.... 8)7
Uiteindelijk staat erin, maar dan moet je goed lezen, dat het met 'valse' meldingen wel mee valt.. En dan gaat het ook nog om langere tijd in dezelfde ruimte (als je goed leest) en ik denk dat als je 3 uur in dezelfde ruimte zit als iemand met Corona, dat je dan wel degelijk op moet letten. Ik zou dat niet als 'valse' melding zien.

Om dan te zeggen "dát is ook precies de reden dat ik m niet gebruik of van mn telefoon gehaald heb' vind ik een tikje overdreven.. maar goed, iedereen moet doen waar ie zich goed bij voelt.. :j

Ik geloof nooit dat de militairen 3 uur onbewogen op hun plekje zijn blijven staan. Eerder een 20-30 minuten ofzo. En toch kregen van de 80 militairen een paar een melding die allemaal tussen de 3 en 10 meter van de "bron" stonden.

Een "paar mensen" is natuurlijk niet veel. Maar "een paar" op 80 is dat natuurlijk wél als je dat gaat uitvergroten.

Daarnaast 70% van de meldingen zijn netjes binnen de 1,5.

Dat betekend dat 30%!!! Zich verder dan de 1,5m bevindt.

Ik vind 30% valse meldingen eigenlijk best wel heel veel!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 12:09

mvdende schreef:
purny schreef:

Dus niets in je achterhoofd houden maar direct de quarantaine in. Zo is het bedoeld.

En juist omdat je nu dus vaak "loze meldingen" gaat krijgen, zullen mensen gaan denken: "oh, melding, maar zal wel meer afstand dan 1,5m tussen gezeten hebben, ik ga mooi niet in quarantaine"

De bewering van een restaurant gaat nu niet meer op aangezien tot zeker eind dit jaar of zelfs langer je niet uit eten kunt. Als je een melding krijgt dat je bij een besmet persoon bent geweest kun je ook na 5 dagen zonder klachten de ggd bellen en zeggen dat je wel een melding hebt gekregen maar geen klachten hebt. Dan kan de ggd verder beslissen.
Maar als mensen zo stronteigenwijs zijn om zich in een situatie zonder de app in quarantaine te plaatsen heeft de app naar mijn idee ook geen zin voor deze mensen

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 12:10

mvdende schreef:
Ik geloof nooit dat de militairen 3 uur onbewogen op hun plekje zijn blijven staan. Eerder een 20-30 minuten ofzo. En toch kregen van de 80 militairen een paar een melding die allemaal tussen de 3 en 10 meter van de "bron" stonden.

ik kan nergens de beschrijving van die militaire test vinden..
Maar ik doelde eigenlijk op jouw voorbeeld van in een restaurant.
Als je daar 3 uur zit, op 3 meter afstand... :) dan is het best wel lange tijd dichtbij iemand met Corona. Lijkt mij niet geheel risicoloos..

En er staat dat 70% correct is, dat daarnaast 20% een melding krijgt op tot 3 meter, wat imo nog best terecht kan zijn. En dan hou je dus om en nabij ongeveer 10% over..
Ik vind 10% nog best wel meevallen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 12:19

mvdende schreef:
purny schreef:

Niks verplicht. Maar dit is je al zo vaak uitgelegd...

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 12:22

Cer schreef:
mvdende schreef:

ik kan nergens de beschrijving van die militaire test vinden..
Maar ik doelde eigenlijk op jouw voorbeeld van in een restaurant.
Als je daar 3 uur zit, op 3 meter afstand... :) dan is het best wel lange tijd dichtbij iemand met Corona. Lijkt mij niet geheel risicoloos..

En er staat dat 70% correct is, dat daarnaast 20% een melding krijgt op tot 3 meter, wat imo nog best terecht kan zijn. En dan hou je dus om en nabij ongeveer 10% over..
Ik vind 10% nog best wel meevallen!

Dat is het dus niet!

De stelling is: besmettelijk binnen 1,5m én langer dan 15 minuten.

Op 2 meter en een half uur is de kans op besmetting dus zeer klein, want buiten de 1,5 die al sinds februari wordt aangehouden.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 12:24

Ik snap niet zo goed waarom iedereen zich zo vast houdt aan die anderhalve meter.

Afstand houden maakt absoluut verschil.

Maar het is écht níet zo dat je per definitie niet besmet kunt worden als je maar steeds anderhalve meter aanhoudt.

Op 2 meter, 2,5 meter is in principe de kans een stuk kleiner.

Maar zit je een half uur lang in een afgesloten ruimte met iemand die zwaar besmettelijk is, dan loop je echt nog altijd stevig risico, ook op 2 meter.

Net als dat kwartier, als je minder dan een kwartier dichtbij iemand met corona geweest bent, is de kans kléiner dat je besmet raakt dan wanneer je langer dan een kwartier bij iemand met corona in de buurt geweest bent. Maar niét 0.

Zo'n app moet ergens de grenzen trekken van wanneer wel en wanneer niet een waarschuwing.

Iedereen lijkt zich zo onterecht te hard vast te houden aan die grenzen waar in de app voor gekozen is.

Een lesuur in een lokaal met een besmette leerling bijvoorbeeld ís gewoon verhoogd risico.

Of dat nu op 1,5 meter geweest is of op 2 meter.

In de bus dicht in de buurt gezeten hebben van iemand met corona is gewoon een risico, ook als dat 'maar' 11 minuten was...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 12:29

Sommige mensen denken heel zwart-wit, Femke_Tweety. Dat doet hun hoofd zo.

Die grens is natuurlijk niet getrokken omdat je op 1,49 meter wel besmet kunt worden en op 1.51 meter niet. Of dat 14 minuten geen risico is en 16 minuten wel. Maar mensen zoeken houvast in regels. Ze vinden het lastig als iets ambigue is.

Die app is ook ambigue soms. En mensen die daar niet mee kunnen dealen gebruiken hem dus ook niet. Mensen die daar wel goed mee om kunnen gaan doen het wel.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 12:30

Precies Femke, ze moeten ergens een grens trekken.

Als ze dat op 2 mtr doen dan zeuren mensen over 3 mtr. Als ze dat op 10 minuten doen, zeuren mensen over 12 enz.

Ik ga dagelijks werken (op de fiets dus geen ov) en doe wekelijks boodschappen. Moet morgen een dag op cursus, 8 man in een lokaal, netjes op afstand.
Zou er wel blij van worden dat ik toch een melding krijg als persoon B die 2.5 mtr verderop zit morgen Corona blijkt te hebben. Aan de dag/datum kan ik dan wel zien waar ik was en of het verstandig (niet verplicht) is om in quarantaine te gaan.

We hebben naast de app, richtlijnen en adviezen meestal ook nog wel een stuk gezond verstand om beslissingen mee te maken toch. Tenminste de meesten van ons :P

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 12:33

mvdende: ik denk niet dat het zo zwartwit is als jij nu zegt. Even gecopieerd van de RIVM site:

"Definitie contacten

Contacten worden onderscheiden in drie categorieën: 1. huisgenoten, 2. overige nauwe contacten en 3. overige contacten.

De besmettelijke periode begint 2 dagen voor de start van de klachten, en eindigt als de patiënt 24 uur klachtenvrij is en minimaal 7 dagen na start van de symptomen.* Bij asymptomatische infecties wordt tot 2 dagen voor de test teruggekeken naar contacten.

1. Huisgenoten zijn contacten die in dezelfde woonomgeving leven en langdurig op minder dan 1,5 meter afstand contact hadden met de patiënt.

2. Als overige nauwe contacten worden beschouwd:
2a. Personen die langer dan 15 minuten op minder dan 1,5 meter afstand contact hadden met de patiënt tijdens diens besmettelijke periode.** Voor vliegtuigcontacten is verderop in dit protocol uitgewerkt wie van de passagiers en bemanningsleden voldoen aan de definitie nauwe contacten.
2b. In omstandigheden waarbij er een hoogrisicoblootstelling was van korter dan 15 minuten (bijvoorbeeld in het gezicht hoesten, of direct fysiek contact zoals zoenen) wordt deze persoon ook als ‘overig nauw contact’ beschouwd.

3. Overige (niet nauwe) contacten zijn personen die langdurig contact (langer dan 15 minuten) hadden met de patiënt op meer dan 1,5 meter afstand in dezelfde ruimte, bijvoorbeeld op kantoor, in de klas of tijdens vergaderingen.

Het contactonderzoek voor deze contacten kan later worden aangevuld met digitale oplossingen zoals een anonieme track-and-trace-app, specifiek voor contacten die niet door/via de indexpatiënt kunnen worden benaderd."

https://lci.rivm.nl/richtlijnen/covid-19

Er zijn dus drie soorten contacten in het contactonderzoek. Uiteraard hebben nr 1 en 2 de meeste kans op besmetting. Maar nr 3 moet wel rekening houden dat het mogelijk is om besmet te zijn. Daar gaat het om langer dan 15 minuten in dezelfde ruimte op méér dan 1,5m.

Dit betekend overigens niet dat je meteen in quarantaine moet volgens mij, maar het is dus zeker mogelijk om zo besmet te raken.

Over de app: die geeft bij mij constant foutmeldingen :+ Dus ik heb hem wel, maar de helft van de tijd geeft hij aan niet goed te werken. Heb toch een redelijk nieuwe telefoon, dus daar zou het niet aan moeten liggen. Maargoed... wie weet wordt dat nog wat beter haha
Laatst bijgewerkt door xSannee op 29-10-20 12:47, in het totaal 4 keer bewerkt

BrittOllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 12:33

IsaCalixa schreef:
Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar zijn er wel eens vaker mensen die ineens een melding krijgen dat de app 24 uur niet actief is geweest? Door een storing of zo.

Ik heb die melding nu al 2 of 3 keer gehad, lijkt me dat de app dan niet echt goed werkt..

Heb mijn telefoon nooit uit staan en ook Bluetooth zet ik niet uit.

Dat probleem had ik wel voordat de app geïmplementeerd werd, sinds de eerste uitrol (half augustus in Twente) heb ik deze melding niet meer gehad. Tip als je het wel hebt: open de app elke dag even kort, om te checken of er staat "geactiveerd". Door het (onbewust) tijdelijk geen toegang hebben tot internet of bluetooth, kan dit ook gebeuren.

Of de app betrouwbaar is of niet… dat stoort me echt dat te lezen haha :'). Deze app biedt geen garantie. Je kunt niet zo zwart wit denken van, ik heb de app, ik ben veilig zolang ik geen melding krijg, of ik heb het virus wanneer ik wel een melding krijg. Er zijn immers genoeg mensen die de app niet hebben of zich niet laten testen…

De app zegt eigenlijk enkel: let op, je hebt een verhoogd risico gelopen.

En ja, Bluetooth reikt verder dan 1,5m. Maar het houden van 1,5m biedt ook geen waterdichte veiligheid ;) Als je je in een afgesloten ruimte bevindt voor een langere tijd, dan kun je zeker wel besmet raken door iemand 5 meter verderop. En vergeet niet, het virus is ook indirect overdraagbaar.
Let er wel op, hoe groter de afstand, hoe slechter het bluetooth bereik. Ook muren etc. houden verbinding tegen. Het is dus onwaarschijnlijker dat je een melding krijgt bij een grotere afstand.

De app verplicht je overigens niet in quarantaine te gaan. Ik heb een paar posts eerder ook een screenshot van een melding getoond. In quarantaine gaan word geadviseerd als je klachten hebt.
(Ik heb trouwens nog geen enkele melding ontvangen. Wel altijd mijn mobiel op zak, en ik bevind mij in een omgeving waar veel appgebruikers zijn. ;).)

En dan nu mijn persoonlijke mening:

Ik vind het best jammer om te lezen dat mensen heel stellig "om deze reden gebruik ik hem niet" zeggen. Je kunt best je bluetooth even uitschakelen als je je mobiel in een kluisje moet stoppen o.i.d. denk ik dan... De app is een hulpmiddel en als je daadwerkelijk de hulp wil zijn er genoeg oplossingen te bedenken. Wil je de app niet gebruiken, schuil je dan niet achter een smoesje en kom er gewoon eerlijk voor uit. (Niks mis mee trouwens, ieder mag daar zijn eigen mening voor hebben). Maar dat eeuwige moddergooien…. wat is het doel van dit soort dingen schrijven? Anderen ontmoedigen?

Ik hou zoveel als mogelijk 1,5 afstand, draag een mondkapje in publieke ruimtes en ik heb de app. Voor mijn gevoel doe ik al heel veel om besmetting te voorkomen, maar mocht ik nu toch een melding krijgen dan ben ik blij dat ik bewust nog wat voorzichtiger kan zijn, zodat ik anderen niet (onbewust) zal besmetten. Als ik dat betekent dat ik in quarantaine moet, so be it, balen. Maar ook niet het einde van de wereld, toch? ;). Advies is momenteel sowieso om zoveel mogelijk thuis te blijven en vanuit huis te werken.
Laatst bijgewerkt door BrittOllie op 29-10-20 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 12:36

safina schreef:
Sommige mensen denken heel zwart-wit, Femke_Tweety. Dat doet hun hoofd zo.

Ik was dat even vergeten idd :j

Citaat:
Die app is ook ambigue soms. En mensen die daar niet mee kunnen dealen gebruiken hem dus ook niet. Mensen die daar wel goed mee om kunnen gaan doen het wel.

..potver.. weer googlen.. -O- :')
ik kan dat woord gewoon niet onthouden ...

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 12:42

Haha, en het is zo'n mooi woord. Ik begreep wel de bedoeling van het woord, maar moest toch ook even googlen naar de precieze betekenis. :D

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 12:48

Iemand hier al een melding van de App gehad!? (Heb niet hele topic doorgelezen)
Staat daar ook in wanneer het contact geweest zou moeten zijn!? Dan kun je zelf misschien terugrekenen waar dat dan was?