Je mag alleen iets van dierenleed vinden...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 16:06

brokjes schreef:
@kittydylan, ik heb dat dilemma niet omdat ik geen huisdieren heb en geen huisdieren wil. Want daar ben ik als vegan dus ook op tegen :')

Ik denk daar wel anders over. Zo lang je een dier uit een asiel haalt is het toch juist fantastisch?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 16:06

nou....uit het standpunt van respect....iets zegt me dat daar helemaal niets van klopt

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 16:07

Blue_Eyes schreef:
denice schreef:
Klopt, maar dat staat imo los van vegan zijn, omdat vegans volgens mij alles uit het standpunt van respect willen doen. Wat je verder hebt aangehaald heb ik al uitgelegd in bovenstaande posts.

Dat laatste heb ik inmiddels gezien, maar dat respect vind ik bij veganisten toch ook nogal eens ver te zoeken, als ik het zeggen mag. Nee, dat geldt niet voor allemaal, maar het is ook niet zo dat alle vegans respectvol reageren op mensen die (om welke reden dan ook, gegrond of niet) wél vlees en/of andere dierlijke producten gebruiken.

Klopt, we lijken allemaal net mensen :o

Het blijft voor veel mensen (ook voor mij, daar baal ik van!) Gewoon een gevoelig punt.

Anoniem

Blue_Eyes schreef:
denice schreef:
Klopt, maar dat staat imo los van vegan zijn, omdat vegans volgens mij alles uit het standpunt van respect willen doen. Wat je verder hebt aangehaald heb ik al uitgelegd in bovenstaande posts.

Dat laatste heb ik inmiddels gezien, maar dat respect vind ik bij veganisten toch ook nogal eens ver te zoeken, als ik het zeggen mag. Nee, dat geldt niet voor allemaal, maar het is ook niet zo dat alle vegans respectvol reageren op mensen die (om welke reden dan ook, gegrond of niet) wél vlees en/of andere dierlijke producten gebruiken.

Geldt denk ik voor beide groepen. Ik geef je volledig gelijk hoor.
Maar als vegan heb je met hetzelfde te maken. Mensen die je niet snappen of voor konijn uitmaken, dat het ongezellig is ect.
Zit waarschijnlijk dus gewoon in de mens, onbegrip naar elkaar op een ongelukkige manier uitdrukken.

KittyDylan

brokjes schreef:
@kittydylan, ik heb dat dilemma niet omdat ik geen huisdieren heb en geen huisdieren wil. Want daar ben ik als vegan dus ook op tegen :')

Kijk dat vind ik dan consequent.

Maar ik zie er wel op internet voorbij komen die hun dieren óók op een vegan dieet zetten, omdat het hun eigen ideaal is. En daar kan ik echt niet bij

Dan gaat mijn respect ook snel naar beneden (moet eerlijk zeggen dat dat al niet hoog is, van beide kanten :x )

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 16:13

Ik heb niet het hele topic doorgelezen.

Ik erger me er persoonlijk aan dat mensen altijd maar iets moeten vinden van wat een ander doet en daar direct (voornamelijk op social media, want dat is 'veilig') een punt van maken/discussie over aan gaan. En in dit geval is dat natuurlijk bij alle partijen aan de orde. Voor iedere situatie valt wel iets te zeggen, maar kan een persoon niet gewoon in zijn/haar waarde gelaten worden? Ja, ik eet vlees, ik zit regelmatig op een paard (op een leren zadel), heb een leren portemonnee en vergas het milieu zeer regelmatig met mijn benzineslurpende waggie. Tegelijkertijd ben ik trouw lid van het WNF en kan ik het niet aanzien hoe een koe geslacht wordt. Hypocriet? Misschien. Moet ik mij daarvoor verantwoorden? Nee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 16:15

ual_95 schreef:

Ik erger me er persoonlijk aan dat mensen altijd maar iets moeten vinden van wat een ander doet en daar direct (voornamelijk op social media, want dat is 'veilig') een punt van maken/discussie over aan gaan. En in dit geval is dat natuurlijk bij alle partijen aan de orde. Voor iedere situatie valt wel iets te zeggen, maar kan een persoon niet gewoon in zijn/haar waarde gelaten worden? Ja, ik eet vlees, ik zit regelmatig op een paard (op een leren zadel), heb een leren portemonnee en vergas het milieu zeer regelmatig met mijn benzineslurpende waggie. Tegelijkertijd ben ik trouw lid van het WNF en kan ik het niet aanzien hoe een koe geslacht wordt. Hypocriet? Misschien. Moet ik mij daarvoor verantwoorden? Nee!

Ik vind dat je je daar opzich wel voor mag verantwoorden, ja.
De aarde is een gemeenschappelijke goed en moet nog langer mee dan jouw leven.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 16:15

8nnemiek schreef:
sevke schreef:
Jij hebt andere wiskunde gehad, blijkbaar. 1m2 is 100cm X 100 cm. 0.8m2 is 80cm X 80cm. Nog altijd.

Ik heb wiskunde B2 gehad, allerhoogste niveau, ik kan vrij goed rekenen :+
80 cm x 80 cm = 0,8m x 0,8m = 0,64m2
Zo lastig is dat niet :Y)

Sorry, mijn fout, :o? 0.80m2 is eigenlijk 1m op 80 cm. kan daar een koe op????

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 16:18

ual_95 schreef:

Je moet je zeker niet verantwoorden, want die aanvallen zijn sowieso iets dat deze tijd over letterlijk alles gegeven worden online. Maar ik vind het wel fijn als mensen die zich verdiept hebben in die zaken me wijzen op bepaalde dingen zoals stom voorbeeld: "Auto's zijn vervuilend"... nu weet ik dat, en hoewel ik de auto nog gebruik, zal ik proberen ook af en toe de fiets te nemen. En zo gaat dat met vlees ook.. maar ook met andere zaken zoals palmolie. Ik vind het fijn om zo'n zaken te weten zodat ik er rekening mee kan houden als ik dat wil.

Wij zijn bv ook net shampoo bars aan het testen omdat we actief ons afval willen verminderen. Maar we zijn absoluut niet perfect. Mijn vriend eet glutenvrij en die alternatieve producten zijn regelmatig in plastiek verpakt, dus we kunnen er niet altijd eenvoudig omheen.

Maar dan moet je natuurlijk om te beginnen wel weten wat vervuilend is en wat niet (of minder) en wat dierenleed veroorzaakt en wat niet EN welke alternatieve opties er zijn zoals die shampoo bars, want ik kende dat tot 2 jaar geleden nog niet. En daar mag van mij over gesproken worden. Alleen moet dat er niet bijgehaald worden als jij gewoon een leuke foto van je gezin op resto online zet en mensen getriggerd zijn omdat ze vlees op je bord zien liggen. Er zijn gepaste plaatsen om dat te bespreken.

sevke

Re: Je mag alleen iets van dierenleed vinden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 16:34

Idd, die verpakkingen zijn ook zo'n dingetje. Wij bestellen ons eten via Ekomenu. Alles biologisch en vegetarisch en vers, maar al die verpakkingen :(
Kleine dingetjes zitten dan apart verpakt en dat stoort mij eigenlijk enorm.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 16:39

brokjes schreef:
ual_95 schreef:

En aan wie moeten mensen zich dan verantwoorden? Aan degene die zichzelf schouderklopjes geven dat zij zo goed zijn? De regering die de vervuiling vooralsnog in stand houd omdat mensen welvaart ook wel waarderen?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-20 16:46

denice schreef:
Ik kan het voor mezelf niet goedpraten, van dieren houden en ze aan de andere kant ook dood laten maken en opeten. Er zit veel leed achter, ook achter zuivel. Tegenwoordig heb je echt geen zuivel en vlees meer nodig om gezond te zijn. En humaan slachten bestaat natuurlijk niet.

Dus ja, ik vind het mega hypocriet. En het is zo makkelijk, daar heb je die vegans weer met hun betweterige stellingen. Vegans mogen niets zeggen, maar vleeseters mogen de boel wel provoceren. Heb ik ook altijd apart gevonden.

Wie wat ook wil vinden, respect voor elkaars keuzes lijkt me het ultieme uitgangspunt. En mocht je door vegans getriggerd worden, dan komt dat wellicht omdat je ergens ook wel weet dat het raar is..

Ik denk dat jij de OP nog even moet lezen :j
Je laatste twee zinnen spreken elkaar erg tegen :)

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 16:53

brokjes schreef:

Het staat je vrij om dat te vinden, maar ik ben het in eerste instantie al niet eens met 'de aarde als gemeenschappelijk goed'. Mijn insziens is de aarde absoluut niet van ons, ookal dragen wij natuurlijk wel bij aan het voortbestaan daarvan. In dat opzicht heb je gelijk.

Maar, wie zegt nou dat ik niet wil bijdragen aan het voortbestaan daarvan, maar dan op mijn eigen manier? Veganisme is een keuze om daaraan bij te dragen, evenals kiezen om als vegetariër of flexitariër door het leven te gaan. Mijn part no-meat-monday of 1x in de maand geen vlees. Of je laat de auto een keer staan. Er zijn weet ik hoeveel manieren op bij te dragen aan het voortbestaan van de aarde, wat maakt die van jou dan de beste? En wat maakt het dan dat ik mij voor mijn manier moet verantwoorden?

Ik denk dat je het meest bereikt door in ieder geval bewustzijn te creëren voor dierenwelzijn en het milieu, maar dat bereik je écht niet door tegen iemands visie/manier aan te trappen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 17:50

ual_95 schreef:
brokjes schreef:

Het staat je vrij om dat te vinden, maar ik ben het in eerste instantie al niet eens met 'de aarde als gemeenschappelijk goed'. Mijn insziens is de aarde absoluut niet van ons, ookal dragen wij natuurlijk wel bij aan het voortbestaan daarvan. In dat opzicht heb je gelijk.

Maar, wie zegt nou dat ik niet wil bijdragen aan het voortbestaan daarvan, maar dan op mijn eigen manier? Veganisme is een keuze om daaraan bij te dragen, evenals kiezen om als vegetariër of flexitariër door het leven te gaan. Mijn part no-meat-monday of 1x in de maand geen vlees. Of je laat de auto een keer staan. Er zijn weet ik hoeveel manieren op bij te dragen aan het voortbestaan van de aarde, wat maakt die van jou dan de beste? En wat maakt het dan dat ik mij voor mijn manier moet verantwoorden?

Ik denk dat je het meest bereikt door in ieder geval bewustzijn te creëren voor dierenwelzijn en het milieu, maar dat bereik je écht niet door tegen iemands visie/manier aan te trappen.

Inderdaad!

Als we het uitsluitend hebben over dierenmishandeling en niet over het klimaat is een vegetariër en/ of veganist diervriendelijker bezig dan iemand die kiloknallers eet.

Maar ga je naar het totale plaatje kijken, dus naar wat goed is voor de hele wereldbol, kan die persoon die wél kiloknallers eet, maar géén kinderen op de wereld zet, een stuk "milieu vriendelijker" zijn dan de veganist die wél 2 kinderen heeft gebaard.

Want die kinderen moeten niet alleen eten, ze moeten ook kleding aan hun lijf, en later krijgen ze waarschijnlijk ook een eigen auto, gaan ze toch vlees eten en moet er iedere 3 jaar een nieuwe smartphone.

Kortom de persoon die het meest milieu vriendelijkste is, is de persoon die niet bestaat!

Maar terug naar de dierenmishandeling.

Ik weet dat veganistisch in dat opzicht diervriendelijker is dan een persoon die vlees eet. Ik ben me er van bewust en ik maak voor mezelf de keuze. En mijn keuze blijft vlees eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 17:59

@ual_95, de aarde is inderdaad niet in ons bezit, dat bedoelde ik ook niet, maar meer dat we er met veel mensen tegelijkertijd 'gebruik' van maken.
En inderdaad, er zijn meer facetten die de aarde belasten, autorijden, vliegen, kinderen. Maar waarom zou je wel je vlees kunnen eten als je de auto laat staan? Het kan toch én én? Ik vind eerder dat je een goede reden nodig hebt om iets te doen waarvan je weet dat je daarmee het milieu belast.
En veganisme is niet de enige manier om iets goeds te doen, maar wel een manier en ik geloof er dus wel in dat veganisme beter is voor de aarde dan niet-veganisme.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 18:03

brokjes schreef:
@ual_95, de aarde is inderdaad niet in ons bezit, dat bedoelde ik ook niet, maar meer dat we er met veel mensen tegelijkertijd 'gebruik' van maken.
En inderdaad, er zijn meer facetten die de aarde belasten, autorijden, vliegen, kinderen. Maar waarom zou je wel je vlees kunnen eten als je de auto laat staan? Het kan toch én én? Ik vind eerder dat je een goede reden nodig hebt om iets te doen waarvan je weet dat je daarmee het milieu belast.
En veganisme is niet de enige manier om iets goeds te doen, maar wel een manier en ik geloof er dus wel in dat veganisme beter is voor de aarde dan niet-veganisme.

Ik denk dat je het wat meer macro moet bekijken, want er zijn momenteel niet alle middelen om iedereen 'perfect' te laten leven. Dat is een proces. Steeds meer mensen willen letten op hun voetafdruk en dus stijgt de vraag naar alternatieven voor vlees, vervoer, plastiek... maar dat kost tijd. Momenteel is het nog extreem oncomfortabel om op alle vlakken je best te doen (vervoer, kinderen, eten, verpakkingen...) en meestal focust men daarom op een paar dingen. Maar dat alles helpt, want de vraag naar alternatieven stijgt en dus zal er steeds meer voorzien worden voor deze mensen en zal het steeds comfortabeler worden om 'bewust' te leven.

Dus alle mensen die op eender welk vlak proberen om het beter te doen, dragen bij aan de nodige verandering. En dan kan je wel zeggen 'niet snel genoeg', maar ik maak me zelf het meeste zorgen om mensen die voor niets openstaan... want die zijn er nog zat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 18:09

@sinnej, het is inderdaad een proces en perfect hoeft ook helemaal niet. Als je familie hebt in Australië, vooral lekker blijven vliegen, zou ik zeggen. Maar waarom de auto pakken voor boodschappen als je ook kan fietsen als je even fietstassen aanschaft, waarom niet dichter bij je werk gaan wonen, waarom niet vlees laten staan (er zijn echt ontzettend veel alternatieven), waarom niet stoppen met plastic in je badkamer? Eigen tasjes meenemen, natuurlijke schoonmaakmiddelen gebruiken? Stenen uit je tuin halen? Dat het leven oncomfortabel wordt van je best doen ben ik het niet mee eens. Het kost wat inspanning, dat wel.
Dit zijn trouwens allemaal voorbeelden die dus niet voor iedereen zullen omgaan, maar ik ben ervan overtuigd dat er ontzettend veel winst te behalen is met minimale moeite.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-08-20 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 18:11

brokjes schreef:

Natuurlijk kán het beide. Maar dan blijft het nog steeds een vrije keuze. En of je nou veganistisch bent of niet, ik vind dat eenieder zijn eigen inbreng mag hebben tegen dierenleed, want ieder beetje is mooi meegenomen. Begrijp me niet verkeerd, ik vind veganisme een mooi streven, maar ik heb niet minder respect voor iemand die zich bewust is van dierenleed en daarom besluit om bijvoorbeeld 'minder' vlees te eten. Nogmaals, niet alle manieren zijn zaligmakend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 18:13

ual_95 schreef:
brokjes schreef:

Natuurlijk kán het beide. Maar dan blijft het nog steeds een vrije keuze. En of je nou veganistisch bent of niet, ik vind dat eenieder zijn eigen inbreng mag hebben tegen dierenleed, want ieder beetje is mooi meegenomen. Begrijp me niet verkeerd, ik vind veganisme een mooi streven, maar ik heb niet minder respect voor iemand die zich bewust is van dierenleed en daarom besluit om bijvoorbeeld 'minder' vlees te eten. Nogmaals, niet alle manieren zijn zaligmakend.

Alle beetjes zijn meegenomen! Zeker waar.
Maar over het stukje vrije keuze ben ik het niet helemaal eens. Ik wil geen verplichtingen opleggen (want ieders situatie is anders) maar zou het wel mooi vinden als mensen zichzelf meer verplichtingen opleggen en kritischer worden :)
Niet persoonlijk, maar gewoon de mens in het algemeen.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 18:18

Ik kan me daar wel in inleven, want de gevolgen worden ook collectief gedragen. Alleen bereik je meer met open conversaties (zoals jij doet Brokjes) en ja.. bij sommige mensen bereik je niets, hoe vriendelijk je ook bent.

In ieder geval denk ik dat steeds meer mensen hun best doen. Ik spreek ook best veel over zo'n dingen met vrienden en merk dat mijn generatie en de volgende er echt enorm mee bezig is (om niet te zeggen dat er bij andere generaties ook geen mensen zijn die er zo bewust mee omgaan). Dus ik heb steeds meer hoop dat het het nieuwe normaal gaat worden om elkaar in te lichten over zo'n dingen, maar dan wel vriendelijk!

Want heel veel zaken weet je gewoon niet en van heel veel alternatieven had ik nooit gehoord tot ik eco winkels af begon te gaan voor shampoo bars.

Als kindjes leren we over de koetjes in de wei en lijkt het allemaal leuk en fijn en ondertussen is het algemeen geweten dat de vleesindrustrie echt niet altijd zo netjes met dieren omgaat, maar enkele jaren geleden was de consument zich daar helemaal niet bewust van. En zo zal er nog wel heel wat aan het oppervlak komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 18:21

Helemaal mee eens Sinnej! Vriendelijk met elkaar praten over verbeterpunten is echt key. Waarom honing eten bijvoorbeeld nadelig voor een bij is, wist ik twee maanden geleden nog niet. En zo leer je telkens weer wat :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 18:27

Maar honing eten voor een bij is weer niet nadelig bij een goede imker die voldoende honing laat zitten en niet moet aanvullen met suikerwater :) Maar, dat kost ook weer wat. Daar loopt het bij heel veel mensen ook weer vast.

Wel moet de gewone bij gestimuleerd worden. Overal honingbijen gaan inzetten voor bevruchting is niet gezond en dat gebeurt nu wel.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-08-20 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 18:27

brokjes schreef:
Maar over het stukje vrije keuze ben ik het niet helemaal eens. Ik wil geen verplichtingen opleggen (want ieders situatie is anders) maar zou het wel mooi vinden als mensen zichzelf meer verplichtingen opleggen en kritischer worden :)

Mensen zouden ook kritischer kunnen zijn. Maar, zoals in de openingspost een beetje wordt gesuggereerd, is het probleem vooral dat mensen wél het idee hebben dat hen verplichtingen worden opgelegd, in dit topic vooral door mensen die veganistisch leven. Anders worden ze hypocriet genoemd. Ik gebruik jou even als voorbeeld: jij vindt eigenlijk dat ik mij moet verantwoorden voor mijn keuze om wel vlees te eten, omdat je vindt dat een veganistische levensstijl beter is. In principe leg je mij dus een verplichting op. Niet persoonlijk overigens hoor. :) Het klinkt al gauw als 'ik doe het beter dan jij', en dat wekt irritatie. Ik denk dat dat averechts werkt. Voorbeeld uit mijn eigen situatie: een collega van mij is veganist. We hadden het over vlees eten en ik zei dat ik wel moeite heb om bijvoorbeeld konijn of paard te eten. Fanatiek dat ze is, brandde ze mij compleet, en publiekelijk, af. Ik schaamde me rot. Ze had voor haar visie natuurlijk een punt, maar ik heb daar gewoon een andere mening over. Ik voelde me wel gelijk een minderwaardig mens.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 18:30

brokjes schreef:
Wat zijn eigenlijk de voordelen van wél dierlijke producten consumeren?

Om er maar een paar te noemen:
- Groenvoer kan geteeld worden zonder gebruik van kunstmest. Veehouderij > dierlijke mest > groeiende broccoli > hallo kringloop
- Reststromen uit de voedingsmiddelenindustrie worden opgeruimd door bijvoorbeeld varkens > hallo kringloop
- Dierlijke producten passen prima in een gezond dieet die je vervolgens niet hoeft aan te vullen met bijvoorbeeld B12-supplementen
- Dieren dragen bij aan een optimaal gebruik van landbouwgrond. Zo stelt WUR bijvoorbeeld dat als 1/3 van de benodigde eiwitten dierlijk is, er 25% minder land nodig is dan bij een volledig plantaardig dieet. Dat is mooi, want dan blijft er meer grond over voor natuur.

Om af te sluiten een heel persoonlijke, ik vind vlees/boter/melk/yoghurt/kaas heerlijk. Net zoals ik bijna alle groenten heerlijk vindt.

Graag wil ik in zijn algemeenheid nog even terug komen op een stukje wederzijds respect. Wederom geen aanval, maar gewoon een constatering. Als intensieve (melk)veehoudster lees en hoor ik dagelijks en overal mensen zeggen dat in onze sector veel dierenleed schuilgaat. Indirect noemen deze mensen mij dan eigenlijk een dierenmishandelaar, toch? Want ja, ik haal een pasgeboren kalf weg bij zijn/haar moeder. Ja, onze stierkalveren gaan naar een kalvermester en uiteindelijk naar het slachthuis. Ja, wij laten onze koeien kunstmatig insemineren zodat ze ieder jaar een kalf krijgen. Ja, een melkkoe die ons (om wat voor reden dan ook) meer geld kost dan ze oplevert, gaat naar het slachthuis.

Iedere mening verdient het om gerespecteerd te worden en dus ook de vele meningen dat bovenstaande gelijk staat aan dierenmishandeling/dierenleed. Tot op een bepaalde (beperkte) hoogte kan ik het trouwens best begrijpen. Want nee, ik vind het niet leuk om een pasgeboren kalf weg te halen bij de moeder. En nee, ik vind het niet leuk om een koe na jaren van trouwe dienst de veewagen op te laden, op weg naar het slachthuis. Maar ik zie dat als verwaarloosbaar klein leed. Groot leed is voor mij dieren laten creperen en bewust pijn doen. Voor mij is ook een koe/varken/kip een (productie)dier die we niet zouden moeten zien en behandelen als een mens maar als een dier. Een koe weet niet dat ze naar het slachthuis gaat. En, heel eerlijk, een koe die pas afgekalfd is, loeit een paar keer en gaat daarna snel over tot de orde van de dag: eten. Als onze koeien daar langdurig van slag van zouden zijn, dan eten ze niet, raken ze in een negatieve energiebalans en gaan ze dood. Zulke koeien zijn ongeschikt als melkkoe, maar des te geschikter als zoogkoe.

Terug naar het wederzijdse respect. Ik vind oprecht niet dat ik onze dieren mishandel en het (imo) zeer kleine leed dat ik ze wellicht aandoe, vind ik verwaarloosbaar klein en meer dan te rechtvaardigen om de volgende redenen. Ik sta 24/7 voor ze klaar, ze beschikken 24/7 over schoon en vers voer en drinkwater, ik zorg dat ze altijd een schoon en droog ligbed hebben, ik zal ze nooit medische zorg onthouden en ik zorg dat ze zo stressloos mogelijk door het leven gaan. In dat opzicht heb ik medelijden met heel veel (eenzame) ouderen in ons land en geen medelijden met met onze koeien, maar dat terzijde.

Goed, anderen vinden dus dat ik mijn koeien mishandel en ik heb dat (hoe moeilijk soms) te respecteren. Want, wie zaait... Die ander zal het dan wellicht op kunnen brengen om op zijn/haar beurt te respecteren dat ik vind dat ik goed voor mijn koeien zorg en ze absoluut niet mishandel. Bij mij steekt het als mensen hun mening, dat (intensieve) veehouderij staat voor dierenleed/dierenmishandeling, brengen als een feit. Want de reactie in mijn bovenkamer is dan direct: "Ze vinden mij een dierenmishandelaar." Terwijl als ik aan een dierenmishandelaar denk, iemand zie die zijn dieren bewust pijn doet en laat creperen.

Moraal van het verhaal: dit is geen aanval maar gewoon wat ik voel bij vele uitspraken die gedaan worden, lief doen en misschien soms een beetje meer nadenken wat je precies zegt/typt, want soms kwets je een ander (hopelijk) meer dan je bedoeling is.

En nu ga ik als de wiederweerga koeien melken :wave:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 18:32

ual_95 schreef:
brokjes schreef:

Mensen zouden ook kritischer kunnen zijn. Maar, zoals in de openingspost een beetje wordt gesuggereerd, is het probleem vooral dat mensen wél het idee hebben dat hen verplichtingen worden opgelegd, in dit topic vooral door mensen die veganistisch leven. Anders worden ze hypocriet genoemd. Ik gebruik jou even als voorbeeld: jij vindt eigenlijk dat ik mij moet verantwoorden voor mijn keuze om wel vlees te eten, omdat je vindt dat een veganistische levensstijl beter is. In principe leg je mij dus een verplichting op. Niet persoonlijk overigens hoor. :) Het klinkt al gauw als 'ik doe het beter dan jij', en dat wekt irritatie. Ik denk dat dat averechts werkt. Voorbeeld uit mijn eigen situatie: een collega van mij is veganist. We hadden het over vlees eten en ik zei dat ik wel moeite heb om bijvoorbeeld konijn of paard te eten. Fanatiek dat ze is, brandde ze mij compleet, en publiekelijk, af. Ik schaamde me rot. Ze had voor haar visie natuurlijk een punt, maar ik heb daar gewoon een andere mening over. Ik voelde me wel gelijk een minderwaardig mens.

Wow echt niet netjes van die collega!
Weet je, ik zeg altijd, i've been there too. Ik heb ook kipnuggets en biefstukken en eigenlijk gewoon alles gegeten. Ik vind het ook niet eerlijk om mensen, nu ik vegan ben, hypocriet te vinden (dit schijf ik ook in mijn allereerste post van dit topic). Ik voel me als mens ook niet beter, maar ik vind vegan zijn wel beter. Niet dat ik een vegan persoon meteen leuker of fijner vind, nee absoluut niet. Staat dus echt los van elkaar!