brokjes schreef:@ual_95, de aarde is inderdaad niet in ons bezit, dat bedoelde ik ook niet, maar meer dat we er met veel mensen tegelijkertijd 'gebruik' van maken.
En inderdaad, er zijn meer facetten die de aarde belasten, autorijden, vliegen, kinderen. Maar waarom zou je wel je vlees kunnen eten als je de auto laat staan? Het kan toch én én? Ik vind eerder dat je een goede reden nodig hebt om iets te doen waarvan je weet dat je daarmee het milieu belast.
En veganisme is niet de enige manier om iets goeds te doen, maar wel een manier en ik geloof er dus wel in dat veganisme beter is voor de aarde dan niet-veganisme.
Ik denk dat je het wat meer macro moet bekijken, want er zijn momenteel niet alle middelen om iedereen 'perfect' te laten leven. Dat is een proces. Steeds meer mensen willen letten op hun voetafdruk en dus stijgt de vraag naar alternatieven voor vlees, vervoer, plastiek... maar dat kost tijd. Momenteel is het nog extreem oncomfortabel om op alle vlakken je best te doen (vervoer, kinderen, eten, verpakkingen...) en meestal focust men daarom op een paar dingen. Maar dat alles helpt, want de vraag naar alternatieven stijgt en dus zal er steeds meer voorzien worden voor deze mensen en zal het steeds comfortabeler worden om 'bewust' te leven.
Dus alle mensen die op eender welk vlak proberen om het beter te doen, dragen bij aan de nodige verandering. En dan kan je wel zeggen 'niet snel genoeg', maar ik maak me zelf het meeste zorgen om mensen die voor niets openstaan... want die zijn er nog zat.