Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Nikass schreef:Wat een leuk topic, ik heb nog niet alle pagina's gelezen maar ga dat wel.doen![]()
Ik ben eerst met mijn ouders als veertienjarige verhuisd van de Betuwe naar de Achterhoek. Ik heb daar op de middelbare school gezeten.
Ik vond het er niet leuk. Ik maakte wel wat vriendinnen maar als het er op aan kwam bleef ik altijd buitenstaander. Bovendien vond ik de mensen er erg conservatief en bekrompen.
Toen ik achttien was ben ik op kamers gaan wonen in Amsterdam. Wat voor mij een verademing was, ik voelde zoveel meer vrijheid.
Als volwassene ben ik weer terug verhuisd naar het oosten vanwege de goedkope huizen prijzen en omdat mijn hele familie er nog woont.
Maar ik heb er nooit kunnen wennen.
De mentaliteit van de mensen vind ik achterbaks. Er wordt veel achter je rug om geluld maar niets recht in je gezicht. Daarbij ontbreekt ook nog elk gevoel voor humor en wordt verwacht dat jij je hetzelfde gedraagt als iedereen, anders wordt je met de nek aangekeken.
Ik ben er dus na een aantal jaren weer weggegaan en wil er nooit meer terug.
Nou is die omgeving mogelijk wat anders dan Drenthe, dus misschien telt dit niet voor jou.
Wel ken ik een vrouw die vanuit Ede naar een dorpje in Drenthe verhuisde maar het daar ook niet vol kon houden. Haar kind werd niet geaccepteerd op de dorpsschool.
Zij is terug verhuisd naar Ede na een aantal jaren.
Foaly schreef:Eh ja, als je de mensen in je woonplaats wegzet als conservatief, bekrompen, achterbaks, humorloos, etc. dan kan ik me voorstellen dat je ergens niet kan aarden
Kinke schreef:Dan nog is het natuurlijk complete onzin om dan maar iedereen in de Achterhoek af te doen als conservatief, bekrompen etc.
Kinke schreef:Je zegt het zelf Nikass, ik zal je even quoten:
Bovendien vond ik de mensen er erg conservatief en bekrompen.
De mentaliteit van de mensen vind ik achterbaks
Je komt op mij juist als heel bekrompen over. Alsof alle CDA en VVD stemmers conservatief zijn. Misschien moet je zelf juist veel meer openstaan voor andere karakters/meningen etc.
superpony schreef:Nikass, ik begrijp je heel goed.
Wij kwamen op de veluwe wonen en vonden het vreselijk. We waren al van het westen naar Drenthe verhuisd geweest, dus konden ons prima aanpassen en waren ook al wat gewend.
Maar net als wat je beschrijft, de mentaliteit was vreselijk en mensen zijn er enorm achterbaks. Dan zal net die ene die op Bokt zit dat niet zijn, maar als je ergens 8 jaar woont, werkt, sport en een kind op school hebt, leef je niet bepaald afgezonderd van de rest.
En mensen hebben altijd vooroordelen. Over ons; wij zijn Amsterdammers, dus grote mond etc.
Over Groningers; stug etc etc.
Nu kwamen we terug in t Noorden en mensen zijn hier echt heel vriendelijk en behulpzaam. Niet alleen in je eigen buurt, maar ook in de winkels.
En geloof me, als je dat 8jr niet meer hebt meegemaakt, dan valt het juist op.
En dan ligt het aan ons, ook goed. Wij waren niet de enige. Hoorde veel import erover spreken en zelfs inwoners zelf, gaven het toe.......
Hier zijn dorpen waar je makkelijk geaccepteerd wordt en anderen, die daar wat stugger in zijn. Wij zijn gewoon netjes, passen ons aan en leven ons leven.
Hier zijn ook dingen. Absoluut!! Maar het ene kan je mee omgaan en het andere soms niet.
Als ik beledigd zou moeten zijn, bij elke keer dat mensen een (voor) oordeel hebben over Amsterdammers, hou ik geen leven meer over.
Kelpla schreef:Mindim schreef:Leuk hoor TS en Diever is een leuk dorp.
Volgens mij is Westerveld sowieso voor import goed te doen
Wij wonen er ook en zijn in een warm bad terecht gekomen.
Krijg je de paardjes aan huis?
Nee hoor, rij al jaren geen paard meer