Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

miccamaaike

Re: Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 10:23

Ik zou vooral erg opletten waar in Drenthe je gaat wonen. Er zijn ook in Drenthe grote verschillen qua mentaliteit. Mijn ouders zijn voordat wij geboren werden van Eindhoven naar Meppel verhuisd en dat is echt een fijne omgeving om op te groeien. Zij hebben zich altijd welkom gevoeld. Maar ik denk dat dat in sommige regio's wellicht lastiger is.

Lijkt me dat die van 18 inmiddels op vervolgonderwijs zit? Lijkt me best heftig om om die leeftijd nog te verhuizen en je vrienden achter te laten. Wellicht nog een paar jaar wachten zodat de oudste wellicht uit huis gaat?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 11:36

Nikass schreef:
Wat een leuk topic, ik heb nog niet alle pagina's gelezen maar ga dat wel.doen ;)

Ik ben eerst met mijn ouders als veertienjarige verhuisd van de Betuwe naar de Achterhoek. Ik heb daar op de middelbare school gezeten.
Ik vond het er niet leuk. Ik maakte wel wat vriendinnen maar als het er op aan kwam bleef ik altijd buitenstaander. Bovendien vond ik de mensen er erg conservatief en bekrompen.
Toen ik achttien was ben ik op kamers gaan wonen in Amsterdam. Wat voor mij een verademing was, ik voelde zoveel meer vrijheid.

Als volwassene ben ik weer terug verhuisd naar het oosten vanwege de goedkope huizen prijzen en omdat mijn hele familie er nog woont.
Maar ik heb er nooit kunnen wennen.
De mentaliteit van de mensen vind ik achterbaks. Er wordt veel achter je rug om geluld maar niets recht in je gezicht. Daarbij ontbreekt ook nog elk gevoel voor humor en wordt verwacht dat jij je hetzelfde gedraagt als iedereen, anders wordt je met de nek aangekeken.
Ik ben er dus na een aantal jaren weer weggegaan en wil er nooit meer terug.

Nou is die omgeving mogelijk wat anders dan Drenthe, dus misschien telt dit niet voor jou.

Wel ken ik een vrouw die vanuit Ede naar een dorpje in Drenthe verhuisde maar het daar ook niet vol kon houden. Haar kind werd niet geaccepteerd op de dorpsschool.
Zij is terug verhuisd naar Ede na een aantal jaren.

Goh, wat jammer dat je het in de Achterhoek zo hebt ervaren.
In mijn ervaring is er ook in de Achterhoek veel veranderd, veel meer instroom van mensen die van oorsprong ergens anders vandaan komen.
Daar is ook helemaal niets mis mee, het heeft van oorsprong heel gesloten gemeenschappen zeker wat opener gemaakt. Achterhoekers zijn inderdaad in het algemeen wat minder direct, en ja er wordt veel over mensen gepraat. Net als in andere kleine gemeenschappen.
Voor mij geldt niet dat ik me gedraag als iedereen, zeker niet. Om het bijvoorbeeld over mijn paarden te hebben, die lopen dag en nacht buiten, met een inloopstal. En ik heb een stuk van de bak omgebouwd tot paddock (een aantal mensen begreep daar niets van, is toch zonde van die prachtige bak?). Maar ik word ook zeker niet met de nek aangekeken :n
Het leuke is dat mensen nu juist naar me toe komen omdat ze zo genieten van hoe mijn paarden de ruimte hebben om altijd rond te scharrelen, en natuurlijk gedrag vertonen. En zo vriendelijk zijn naar mensen. In het dorp heeft iemand mijn idee ook al gekopieerd voor haar eigen paarden :)
Tegelijkertijd oordeel ik niet over anderen. Soms wel lastig hoor, als het het paard van de buurman in zijn eentje zie staan.
Maar ik zit er zelf ook niet op te wachten dat anderen van alles vinden van de manier waarop ik mijn paarden houd, dus bemoei ik me ook niet met de manier waarop de buurman dat doet.
Het werkt wel twee kanten op.

Waar je ook gaat wonen, het vraagt er wel om dat je je verdiept in waar je terecht komt en of dat bij je past.
Maar om nou de hele Achterhoek neer te zetten als conservatief en achterbaks, nee, dat is in mijn ogen niet terecht.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 12:18

Achterom, dat weet je toch wel? Ik bedoel maar, de Zwarte Cross staat toch ook bekend om het totale gebrek aan humor? ;)

Kelpla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-20 13:48

Inmiddels hebben wij een huis gekocht in Drenthe en gaat ons avontuur volgend jaar beginnen :)

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 14:07

Wat leuk Kelpia! Waar gaan jullie wonen?

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 14:38

Eh ja, als je de mensen in je woonplaats wegzet als conservatief, bekrompen, achterbaks, humorloos, etc. dan kan ik me voorstellen dat je ergens niet kan aarden :=

TS, ben ook wel benieuwd waar je gaat wonen! In elk dorp kan de sfeer zo verschillend zijn, echt bijzonder is dat soms.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 16:03

Foaly schreef:
Eh ja, als je de mensen in je woonplaats wegzet als conservatief, bekrompen, achterbaks, humorloos, etc. dan kan ik me voorstellen dat je ergens niet kan aarden :=

Aardige reactie van je... >;)
Ik ben er erg enthousiast naartoe gegaan, en was er van overtuigd dat het niet uitmaakt waar je woont omdat je toch overal wel leuke contacten opdoet. Helaas was mijn ervaring keer op keer anders.
In de Randstad had ik in mijn appartement vijf buren, maar nooit gedoe. In het Oosten had ik maar één buur en ook nog op meer afstand vanwege vrijstaand wonen. Maar vanaf dag één probeerde mijn buur te bepalen hoe wij moesten leven. Tot en met hoe wij ons erf moesten inrichten.
De buurt wist alles over ons eerder dan wij zelf en hadden ook direct hun oordeel klaar.
Geluidsoverlast vanwege elk weekend feestjes tot diep in de nacht. Veel alcohol drinken en hard rijden.
En in november hingen er spandoeken "je suis zwarte piet"; ja dat vind ik conservatief en nog iets meer dan dat.
En er was nog veel meer: gif spuiten over je weiland terwijl mijn paarden er in stonden, erfhonden de hele godganse dag laten blaffen tegen alles en iedereen. Jagen op hazen direct naast ons weiland waar veulens liepen.
En dat is nog maar een fractie van wat ik daar heb meegemaakt. Misschien komt het omdat het hele dorp bestond uit mensen die uiteindelijk afkomstig zijn van twee families.
Als een ander zich er thuis voelt gun ik iedereen dat van harte, maar volgens mij is dit topic bedoeld voor ervaringen en niet persé alleen de leuke toch?

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 20:30

Hoe lang is dat geleden Nikass? Er woont tegenwoordig zoveel import in het Oosten/Drenthe dat volgens mij de meeste het inmiddels wel geaccepteerd hebben.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 20:56

Dan nog is het natuurlijk complete onzin om dan maar iedereen in de Achterhoek af te doen als conservatief, bekrompen etc.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 21:19

Kinke schreef:
Dan nog is het natuurlijk complete onzin om dan maar iedereen in de Achterhoek af te doen als conservatief, bekrompen etc.

Waar lees je dat precies?
Ik ervaar daar wel een dergelijke mentaliteit, maar ik spreek niet voor iedereen. Maar er wordt ook grotendeels CDA en VVD gestemd, dus dat er een conservatief gedachtegoed is klopt wel enigszins. Ook is er veel meer geklaag over "buitenlanders", ondanks dat het percentage allochtonen heel wat lager is dan in de randstad.
Waarom stoort mijn ervaring je, en vindt je het wel prima dat mensen een dorp in Drenthe een bepaalde stempel geven?

Tjiftjaf: het is nog niet heel lang geleden en ik kom er nog steeds omdat mijn familie er woont.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 21:26

Je zegt het zelf Nikass, ik zal je even quoten:
Bovendien vond ik de mensen er erg conservatief en bekrompen.
De mentaliteit van de mensen vind ik achterbaks
Je komt op mij juist als heel bekrompen over. Alsof alle CDA en VVD stemmers conservatief zijn. Misschien moet je zelf juist veel meer openstaan voor andere karakters/meningen etc.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 21:49

Kinke schreef:
Je zegt het zelf Nikass, ik zal je even quoten:
Bovendien vond ik de mensen er erg conservatief en bekrompen.
De mentaliteit van de mensen vind ik achterbaks
Je komt op mij juist als heel bekrompen over. Alsof alle CDA en VVD stemmers conservatief zijn. Misschien moet je zelf juist veel meer openstaan voor andere karakters/meningen etc.

Ik vind de ideeën van CDA en VVD conservatief. Dacht niet dat dat zo vreemd is eigenlijk (want zijn conservatieve partijen) En na de afschuwelijke aanslagen in Parijs zelf een spandoek met "je suis zwarte piet" maken vind ik verschrikkelijk respectloos tov de slachtoffers van de aanslag, nog los van het promoten van racisme in een omgeving waar zo weinig gekleurde mensen wonen. Tussen mensen die zo denken zal ik mij nooit thuis voelen.
Ik heb veel achterbaks gedrag meegemaakt. Ik sta prima open voor andere meningen, juist, maar zèg ze dan gewoon recht in mijn gezicht, in plaats van achter mijn rug om te stoken en te roddelen. Niet persé over mij, over anderen. Bah ik hou er niet van.
En nogmaals, natuurlijk geldt het niet voor 100% van de mensen daar, maar ik kwam het wel opvallend vaak tegen waardoor het wel mijn beeld van de omgeving daar gevormd heeft.

Edit: en wat ik ook conservatief vindt: pro bio industrie, eenzame paarden achter prikkeldraad prima vinden, honden niet opvoeden maar een stroomband om doen etc.
Als conservatief niet de juiste term is, het is een gedachtegoed waar ik niet mee kan leven.

(Overigens worden in andere delen van het land dieren ook niet altijd goed gehouden, je hoort mij niet zeggen dat het ergens anders perfect is)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 23:26

huh? wat doet bio industrie/eenzame paarden achter prikkeldraad/honden met stroomband er nou toe in dit verhaal.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 02:43

Nikass, ik begrijp je heel goed.

Wij kwamen op de veluwe wonen en vonden het vreselijk. We waren al van het westen naar Drenthe verhuisd geweest, dus konden ons prima aanpassen en waren ook al wat gewend.

Maar net als wat je beschrijft, de mentaliteit was vreselijk en mensen zijn er enorm achterbaks. Dan zal net die ene die op Bokt zit dat niet zijn, maar als je ergens 8 jaar woont, werkt, sport en een kind op school hebt, leef je niet bepaald afgezonderd van de rest.

En mensen hebben altijd vooroordelen. Over ons; wij zijn Amsterdammers, dus grote mond etc.
Over Groningers; stug etc etc.

Nu kwamen we terug in t Noorden en mensen zijn hier echt heel vriendelijk en behulpzaam. Niet alleen in je eigen buurt, maar ook in de winkels.
En geloof me, als je dat 8jr niet meer hebt meegemaakt, dan valt het juist op.

En dan ligt het aan ons, ook goed. Wij waren niet de enige. Hoorde veel import erover spreken en zelfs inwoners zelf, gaven het toe.......

Hier zijn dorpen waar je makkelijk geaccepteerd wordt en anderen, die daar wat stugger in zijn. Wij zijn gewoon netjes, passen ons aan en leven ons leven.
Hier zijn ook dingen. Absoluut!! Maar het ene kan je mee omgaan en het andere soms niet.

Als ik beledigd zou moeten zijn, bij elke keer dat mensen een (voor) oordeel hebben over Amsterdammers, hou ik geen leven meer over.

Kelpla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-20 09:09

miccamaaike schreef:

In Diever :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 09:45

superpony schreef:
Nikass, ik begrijp je heel goed.

Wij kwamen op de veluwe wonen en vonden het vreselijk. We waren al van het westen naar Drenthe verhuisd geweest, dus konden ons prima aanpassen en waren ook al wat gewend.

Maar net als wat je beschrijft, de mentaliteit was vreselijk en mensen zijn er enorm achterbaks. Dan zal net die ene die op Bokt zit dat niet zijn, maar als je ergens 8 jaar woont, werkt, sport en een kind op school hebt, leef je niet bepaald afgezonderd van de rest.

En mensen hebben altijd vooroordelen. Over ons; wij zijn Amsterdammers, dus grote mond etc.
Over Groningers; stug etc etc.

Nu kwamen we terug in t Noorden en mensen zijn hier echt heel vriendelijk en behulpzaam. Niet alleen in je eigen buurt, maar ook in de winkels.
En geloof me, als je dat 8jr niet meer hebt meegemaakt, dan valt het juist op.

En dan ligt het aan ons, ook goed. Wij waren niet de enige. Hoorde veel import erover spreken en zelfs inwoners zelf, gaven het toe.......

Hier zijn dorpen waar je makkelijk geaccepteerd wordt en anderen, die daar wat stugger in zijn. Wij zijn gewoon netjes, passen ons aan en leven ons leven.
Hier zijn ook dingen. Absoluut!! Maar het ene kan je mee omgaan en het andere soms niet.

Als ik beledigd zou moeten zijn, bij elke keer dat mensen een (voor) oordeel hebben over Amsterdammers, hou ik geen leven meer over.

Dank je wel Superpony :)
Jij bent waarschijnlijk beter in staat in een vriendelijker formulering dan ik, al probeer ik inhoudelijk te zijn.

Inmiddels hangt in dit topic ook al een aardige ons kent ons sfeer :D

Ik wens iedereen hier veel geluk en zal proberen me wat meer op de achtergrond houden.

Edit; Kinke: ook een visie op omgaan met dieren is een mentaliteitskwestie. En dat is bijvoorbeeld een ree aanrijden en hem dan niet melden bij de boswachter zoals je zou moeten maar hem in de achterbak gooien en vervolgens in de vriezer.
En dat is ook: zelf op hazen jagen, overdag in een bos waar ook wandelaars wandelen, en lachen om de wandelaars die een klacht indienen vanwege geraakt zijn. Dik doen over het wild dat met rust gelaten moet worden maar ruziën over het aantal reeën dat je kan schieten omdat je graag de vriezer vol wil hebben.
En zo ken ik er nog wel een paar.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 19-11-20 09:58, in het totaal 2 keer bewerkt

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 09:55

Kelpla schreef:
miccamaaike schreef:

Wat leuk wij gaan morgen kijken.
Welk huis hebben jullie gekocht? En welke hebben jullie bekeken?

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 09:55

Kelpla schreef:
miccamaaike schreef:

Leuk, mijn oude dorp! Daar ga ja als import-drent je plekje vast wel vinden :)

windhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 10:05

Toch kan ik me wel in de uitspraken van Nikass vinden. Hier gaat ook alles achter je rug om en niet in je gezicht. Het is niet mijn ding maar ach ik heb me er bij neergelegd en ik bemoei me nergens mee. Men kan hier altijd aankloppen en zo niet ook best.

Kelpla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-20 10:11

In Diever :)[/quote]

Wat leuk wij gaan morgen kijken.
Welk huis hebben jullie gekocht? En welke hebben jullie bekeken?[/quote]

Heb je even een PB gestuurd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 11:09

Leuk hoor TS en Diever is een leuk dorp.

Volgens mij is Westerveld sowieso voor import goed te doen :D
Wij wonen er ook en zijn in een warm bad terecht gekomen.

Krijg je de paardjes aan huis?

Kelpla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-20 11:47

Mindim schreef:

Nee hoor, rij al jaren geen paard meer :)

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 11:48

Ooooh, Diever is leuk!!
Ik roep altijd dat ik daar wel wil wonen. Of in Dwingeloo ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 11:58

Kelpla schreef:
Mindim schreef:

Nee hoor, rij al jaren geen paard meer :)

Ohhh!!! :D
Heel veel plezier in Diever en alvast welkom in het mooie Westerveld!!

Kelpla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-20 12:02

Dank je! Gaat vast goedkomen :)