Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 18:24

SinneJ schreef:
Nergens wordt vrijgegeven wie precies besmet is, maar Mvdende weet dat het onder de Turkse en Marrokkaanse gemeenschap is.

In West Brabant is/zijn de moskeeen brandhaard.
Ze richten zelfs een tijdelijke mobiele teststraat in in Bergen op Zoom om die reden:
Citaat:
Donderdag en vrijdag opent in Bergen op Zoom een mobiele coronateststraat, omdat het aantal besmettingen in Bergen op Zoom blijft oplopen. Daartoe hebben GGD en gemeente besloten. De meeste besmettingen zijn rechtstreeks terug te voeren naar de El Feth Moskee aan de Wattweg.

Bron:
https://www.bndestem.nl/bergen-op-zoom/ ... ~a1ef5c89/

BigOne

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 18:28

Dat zijn niet alle moskeeën maar dat is er één. Jij ben nogal gemakkelijk in het over één kam scheren van hele bevolkingsgroepen. Veel gebedshuizen, van allerlei geloven hebben zich uitstekend aan de regels gehouden.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 18:30

elnienjo schreef:
SinneJ schreef:
Nergens wordt vrijgegeven wie precies besmet is, maar Mvdende weet dat het onder de Turkse en Marrokkaanse gemeenschap is.

In West Brabant is/zijn de moskeeen brandhaard.
Ze richten zelfs een tijdelijke mobiele teststraat in in Bergen op Zoom om die reden:
Citaat:
Donderdag en vrijdag opent in Bergen op Zoom een mobiele coronateststraat, omdat het aantal besmettingen in Bergen op Zoom blijft oplopen. Daartoe hebben GGD en gemeente besloten. De meeste besmettingen zijn rechtstreeks terug te voeren naar de El Feth Moskee aan de Wattweg.

Bron:
https://www.bndestem.nl/bergen-op-zoom/ ... ~a1ef5c89/

Sorry, maar ik zie echt niet in wat een gemeente in Noord-Brabant, Nederland te maken heeft met Houthalen-Helchteren in Limburg, België?

Ben je nu aan het zeggen dat overal alle brandhaarden terug te brengen zijn naar moskeeën?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 18:32

@mvdende:code oranje word pas afgegeven wanneer er meerdere mensen besmet zijn.
En dat gaat heel gemakkelijk wanneer jij je niet aan de mondkapjesplicht houd, straks gezellig in je autootje stapt en andere mensen kan besmetten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 18:34

Volgens de Belgische norm zal Rotterdam dan ook snel oranje worden, dat is nu namelijk vergelijkbaar aan Geneve helaas -O-
Ben blij dat mijn ouders nog voor de stijging in Zuid-holland nog bij ons waren.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 18:40

SinneJ schreef:
Sorry, maar ik zie echt niet in wat een gemeente in Noord-Brabant, Nederland te maken heeft met Houthalen-Helchteren in Limburg, België?

Ben je nu aan het zeggen dat overal alle brandhaarden terug te brengen zijn naar moskeeën?

De moskee aan de Vanheelullaan kent ook besmettingen. Dat zijn er in elk geval al 2.
En ik dacht dat we het over West Brabant hadden aangezien mvdende daar woont.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 18:43

elnienjo schreef:
SinneJ schreef:

De moskee aan de Vanheelullaan kent ook besmettingen. Dat zijn er in elk geval al 2.

Misschien beter lezen voor je dingen roept dan. Dit staat letterlijk in het bericht:

“Weet dat er een locale uitbraak is hier in Houthalen Helchteren. Maar dat is voornamelijk onder de Turkse en Marokkaanse gemeenschap. Daarom heeft de gemeente ook een mondkapjes plicht.”

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 18:56

mvdende schreef:
En toch is er een code oranje voor Essen, Kalmthout en Zandvliet enz en er is (nog) geen code oranje uitgegeven voor het gebied waar ik nu zit. Dat kan nog komen, maar op dit moment vind het RIVM Hasselt en omgeving niet "gevaarlijk" genoeg om een code oranje voor uit te geven.

Even heel wat anders: geniet van je vakantie, meis. Want ik weet hoe ontzettend je er naar uitgekeken hebt. Dus ik hoop dat je het enorm naar je zin hebt.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 18:57

purny schreef:
En dat gaat heel gemakkelijk wanneer jij je niet aan de mondkapjesplicht houd, straks gezellig in je autootje stapt en andere mensen kan besmetten.

Mondkapjes zijn ook niet heilig.
Als zij gewoon op de camping is en verder weinig/geen contact heeft met anderen zal dat nou ook wel weer meevallen.
Dan kan je iedereen veroordelen die niet in z’n huis zit.
Ik geloof niet dat zij de enige is die het mondkapje niet altijd draagt over haar neus buiten.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 18:59

Kinke schreef:
ik heb eigenlijk geen idee hoe dat in deze regio nu is. Overijssel is flink getroffen, zeker in verzorgingstehuizen. Dus als men daar nog geen volledige vrijheid heeft zal me dat niet verbazen.

Verschilt per organisatie. Sommigen zijn weer helemaal open, anderen deels en op een enkele plek hebben ze nog te maken met (naweeën van) een uitbraak.
Ik werk zelf bij een grote organisatie in Deventer, wij zijn dus weer helemaal open. Voor zolang het duurt...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 19:00

lenaa_tje schreef:
purny schreef:

Mondkapjes zijn ook niet heilig.
Als zij gewoon op de camping is en verder weinig/geen contact heeft met anderen zal dat nou ook wel weer meevallen.
Dan kan je iedereen veroordelen die niet in z’n huis zit.
Ik geloof niet dat zij de enige is die het mondkapje niet altijd draagt over haar neus buiten.

Idd. Als je hem niet correct draagt heeft opzetten ook geen zin.
Ik blijf nu 3 hele dagen binnen. Gister in mauritshuis geweest en nu best voorzichtig

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 19:04

elnienjo schreef:
SinneJ schreef:

In de eerste golf waren hier veel besmettingen terug te voeren op de gereformeerde kerk die als enige nog diensten met publiek hield....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 19:12

safina schreef:
mvdende schreef:
En toch is er een code oranje voor Essen, Kalmthout en Zandvliet enz en er is (nog) geen code oranje uitgegeven voor het gebied waar ik nu zit. Dat kan nog komen, maar op dit moment vind het RIVM Hasselt en omgeving niet "gevaarlijk" genoeg om een code oranje voor uit te geven.

Even heel wat anders: geniet van je vakantie, meis. Want ik weet hoe ontzettend je er naar uitgekeken hebt. Dus ik hoop dat je het enorm naar je zin hebt.

Wat een lieve reactie <3 . Dat hoop ik ook, mvdende.

Weer iets heel anders: ik hoop dat ze donderdag wat versoepelingen terug gaan draaien en de anderhalve meter er nog eens in gaan hameren. In de regio's waar het nu mis gaat.
En misschien een sire-campagne gericht op jongeren over hoe ze zich gaan voelen als papa straks door hen op de ic ligt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 19:21

Volgens het rivm weigeren steeds meer mensen mee te doen aan contactonderzoek en willen zich niet laten testen en blijven ook niet thuis. Wat mij betreft gaan ze de hele bevolking per gemeente verplicht testen, te beginnen met de plaatsen waar de meeste besmettingen zijn.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 19:23

bigone schreef:
Volgens het rivm weigeren steeds meer mensen mee te doen aan contactonderzoek en willen zich niet laten testen en blijven ook niet thuis. Wat mij betreft gaan ze de hele bevolking per gemeente verplicht testen, te beginnen met de plaatsen waar de meeste besmettingen zijn.

Iedereen die per vliegtuig reist verplicht testen 2 dagen voor vertrek. Moeten ze wel vaart zetten achter de uitslag, want nu is dat vaak langer dan 48 uur. Zou binnen 24 uur rond moeten zijn.

Volgens mij werken veel mensen nu niet mee omdat ze geen zin hebben verplicht binnen te moeten zitten terwijl het mooi weer wordt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 19:25

elnienjo schreef:
bigone schreef:

Iedereen die per vliegtuig reist verplicht testen 2 dagen voor vertrek. Moeten ze wel vaart zetten achter de uitslag, want nu is dat vaak langer dan 48 uur. Zou binnen 24 uur rond moeten zijn.

Volgens mij werken veel mensen nu niet mee omdat ze geen zin hebben verplicht binnen te moeten zitten terwijl het mooi weer wordt.

Foute volgorde , testen bij binnenkomst en drie dagen later nog eens . Dan heb je drie dagen quarantaine indien je niet besmet bent.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 19:27

bigone schreef:
Blussem schreef:
Hoe is bij jullie verpleeghuizen. Hier mogen de bewoners nog streeds niet buiten zitten sinds maart.
Die zitten hier allemaal nog steeds 24 uur binnen opgesloten.

Ik vind dit echt mens onwaardig. Je zou maar zo je laaste levensjaren moeten slijten .

Sorry maar je banketstaaf uit je nek, bijna alle verpleeghuizen zijn open voor bezoek en ze adviseren zelfs indien mogelijk om de client mee naar buiten te nemen. En dat mensen in een verpleeghuis opgesloten zitten is vanwege ernstige dementie en niet meer door corona.

Ik heb het over naar buiten kunnen, niet bezoek. Bezoek mogen waarschijnlijk wel ontvangen maar buiten zitten dus niet. Daarnaast is het ook nog een modern gebouw waar bij geen raam open kan.

Geen zonlicht veroorzaakt vitamine D te kort en depressies. Als dat niet mens onterend is dan weet ik het ook niet meer.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 19:29

Nu heb je het over 1 tehuis ? En dat zet je op gelijke hoogte met alle tehuizen dus daar ga je de fout in. En je woont ergens waar Corona niet bestaat volgens jou toch?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 19:30

bigone schreef:
Foute volgorde , testen bij binnenkomst en drie dagen later nog eens . Dan heb je drie dagen quarantaine indien je niet besmet bent.

Ook dat. Maar voor vertrek naar het buitenland evengoed.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 19:33

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 19:33

Ik heb ook gelezen dat nu wel een verwachting was in stijging door het offerfeest.
Heeft ook in het AD, ed. gestaan.
Omdat mensen dan bij elkaar komen om te feesten.

In die zin hebben nu niet moslims wel geluk dat er geen feesten zijn.
Niet samen feesten en in de kerk komen nog maar weinig mensen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 19:46

Blussem, is er een clientenraad / bewonersraad? Is er familie van meerdere bewoners die mee wil werken om dat te veranderen? Actie ondernemen en eventueel zelfs de pers inschakelen kunnen helpen om de situatie veranderd te krijgen. Helemaal niet naar buiten klinkt niet goed en niet terecht.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 22:06

Blussem schreef:
bigone schreef:

Sorry maar je banketstaaf uit je nek, bijna alle verpleeghuizen zijn open voor bezoek en ze adviseren zelfs indien mogelijk om de client mee naar buiten te nemen. En dat mensen in een verpleeghuis opgesloten zitten is vanwege ernstige dementie en niet meer door corona.

Ik heb het over naar buiten kunnen, niet bezoek. Bezoek mogen waarschijnlijk wel ontvangen maar buiten zitten dus niet. Daarnaast is het ook nog een modern gebouw waar bij geen raam open kan.

Geen zonlicht veroorzaakt vitamine D te kort en depressies. Als dat niet mens onterend is dan weet ik het ook niet meer.

Wat raar, in onze huizen mochten de bewoners/revalidanten al die tijd wel naar buiten. Daar heb je nl veel minder ziekteverwekkers per kubieke meter lucht.
Er mocht alleen geen bezoek binnen komen. De mensen mochten wel in de tuin van het huis zitten.

Dit lijkt me echt uitzondering wat jij beschrijft, alle huizen die ik ken mochten de mensen van buiten zitten. Al de tijd.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 22:23

bigone schreef:

Hoe zie je dat voor je? Oprechte vraag: iedereen 2x in de week testen, 1x per week, 1x per maand?

Want iemand die op woensdag negatief test, kan 1 week later op maandag positief testen. Zeker omdat er geen hele strikte lockdown aka verbod op buiten komen is.

Ik denk inderdaad dat het bij een 2e golf veel lastiger gaat zijn om iedereen zich aan de regels te gaan laten houden.

In maart was alles nieuw, mensen waren bang en luisterde naar de regering. Nu hebben mensen ook het negatieve ervaren van de maatregelen en willen niet weer zo beperkt worden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 23:24

Te beginnen met iedereen die in een straal van 50 km binnen een oranje gebied is geweest verplicht in quarantaine voor 2 weken. Wil je perse ondanks alle berichtgeving naar dat gebied dan zit die maatregel eraan vast.