Interculturele relaties en bikini-discussies enzo...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 10:08

Mkango schreef:
Ceffyl schreef:
En wat als je vriend zegt ‘trek maar helemaal geen jurkje meer aan’ of ‘trek alleen maar jurken tot over de knie aan’? Het gaat er niet om dat je voor je vriend dat ene leukere jurkje aantrekt en niet het vod dat hem niet aanstaat. Het gaat om een outfit die je nodig hebt voor een activiteit, een badpak om te kunnen zwemmen, die niet aan “mag”. Dat is alsof je vriend zou zeggen ‘die paardrijbroek zit wel erg strak, doe die maar niet meer aan’. Denk je er dan nog zo over?

Maar dat je openstaat voor de conversatie en er eventueel over wil nadenken, betekent toch niet dat je binnen no-time helemaal niks meer mag? Belangrijk is dat je jezelf er prettig bij blijft voelen zou je een aanpassing doen. Ik zou zelf bijvoorbeeld een stuk minder meegaand zijn dan Sheran, want ik ben erg kieskeurig in waar ik met prettig in voel, maar dat betekent niet dat ik de deur dichtsmijt op het moment dat mijn partner het erover wil hebben. Dat ik wellicht niet ga wijken voor hun wensen, is een tweede, maar ik zou wel altijd openstaan voor het gesprek.

Bovendien lijken degenen die meteen moord en brand schreeuwen, ook heen te lezen over het feit dat er meer kledingstukken zijn die de vriend van TS niet helemaal oké vindt, maar waar ze zich niets van aantrekt, dus van "voor je het weet loop je gesluierd en kom je je huis niet meer uit" lijkt me geenszins sprake. Mede daarom komt TS op mij ook niet over als iemand die over zich heen laat lopen, maar wel bereid is om te zoeken naar een tussenweg waar zij en haar vriend zich beiden prettig bij voelen, en dat lijkt me niet meer dan logisch in een relatie.

Maar ik zeg toch ook nergens dat ze hierna niks meer mag. Al trekt ze een boerka aan, wat maakt mij dat uit? Doen als je je daar lekker bij voelt. En ik schreeuw ook geen moord en brand. Ik vind ook dat er niks mis is met geven en nemen in je relatie, maar nogmaals: een badpak of bikini heb je nodig voor een activiteit. Dan wil je toch niet in zo’n natte jurk liggen. Dat is warm, plakkerig en lijkt me niet comfortabel. TS draagt het ook niet om sexy te zijn, ze houdt al rekening ermee door een geklede bikini te kiezen en dat hij zich dan nog ongemakkelijk voelt vind ik dan wel echt zijn probleem.

Ik blijf erbij, tuurlijk kun je kledingitems hebben die je partner minder mooi vindt (maar als je van elkaar houdt, is dat dan echt een probleem?) en er is niks mee met je mooi willen kleden voor je partner. Maar dit soort issues over normale kledingstukken (een bikini op het strand, niet in een nachtclub) vind ik duiden op een groot verschil in normen en waarden. En dat zal je hele relatie doorspelen. Als TS juichend enthousiast was geweest over een strandjurk had ze die gekocht zonder topic erover te openen om meningen te vragen. Dan had ze hooguit gevraagd of mensen leuke zwemjurken weten en was er geen issue geweest. Maar dat was haar vraag niet.

Het lijkt hier een beetje alsof je alleen maar respect voor haar vriend mag hebben en je in hem moet verplaatsen, want hij komt uit een andere cultuur en dat is lastig voor hem hier. En anders ben je islamofoob, heb je buitenlanderhaat of ben je bekrompen. Ja daar mag je zeker begrip voor hebben, betekent niet dat je het moet voeden en erin mee moet gaan. Leer hem ook wat onze normen en waarden zijn. En dat al die vrouwen in bikini’s dus geen vrouwen met laag moreel zijn. Want als hij er bij zijn vriendin moeite mee heeft is dat om de perceptie die hij heeft bij het kledingstuk.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 10:16

Ceffyl schreef:
TS draagt het ook niet om sexy te zijn, ze houdt al rekening ermee door een geklede bikini te kiezen en dat hij zich dan nog ongemakkelijk voelt vind ik dan wel echt zijn probleem.

Deze stelling klopt niet. De tankini draagt TS omdat ze zichzelf daar prettiger in voelt, niet omdat dit al een toegift is richting de voorkeur van haar vriend.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-20 10:35

lenaa_tje schreef:
Toch lees ik niet dat de vriend het haar verbied dat maakt het voor mij niet anders want er is dus gesprek. Een heel aantal mensen vult dat wel zo.

Uiteraard ‘verbiedt’ hij mij niets.
En de vraag was natuurlijk eerder hoe andere mensen zouden omgaan met zulke cultuurverschillen binnen hun relatie.
Dat is voor iedereen anders waarschijnlijk. En een groot deel zou er al niet aan beginnen.
In mijn omgeving ook hoor. Daarom dat ik dit topic begonnen was. Om eens de gelegenheid te hebben om erover te kunnen discussiëren. Soms lastig om het allemaal alleen te bedenken. ;)

Ik had hem gisterenavond nog eens proberen duidelijk te maken wat die discussie nou juist betekende voor mij. Dat hij vraagt iets op te geven dat voor mij even normaal is als eten en drinken. Dat ik als 3 jarige peuter al in zo’n ding rondbanjerde. En dat er voor mij niets sexueels of extravagent aan zat.
Zo had hij het nog niet bekeken. Als ik het belangrijk vond, moest ik hem maar gewoon dragen, zei hij.
Maar ja, daar schieten we natuurlijk niets mee op. Zijn gevoel erbij is niets veranderd. En de volgende keer dat hij ergens mee zit, durft hij het misschien niet eens meer benoemen. Dat is ook niet constructief. Lastig hoor. :?

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 10:41

Ik zou hem laten weten dat je het snapt. Dat je als je je over het strand beweegt je een jurkje erover heen gooit. Maar dat als je de zee in gaat of op je bedje ligt je gewoon een bikini draagt, omdat dat nou eenmaal geen raar kledingstuk is. Dan ziet hij in dat je begrip hebt voor zijn situatie en erin wil meedenken, maar je laat ook zien dat een bikini dragen normaal is en zo kan hij eraan wennen. Als je alles wat hij lastig vindt wegneemt dan went hij er nooit aan.

F_T
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 10:45

Heb jij hem al gevraagd wat precies maakt dat hij dat ongemakkelijke gevoel heeft?

Waar dat vandaan komt, zeg maar?

Angst voor mannen die kijken
Angst dat jij te 'wulps' bent
Angst voor represailles die ergens toch sluimeren?
Vindt hij het 'gewoon' niet mooi (je realiserend dat wat je als mooi/niet mooi ervaart regelmatig ook cultuur, leeftijd of tijdperk gebonden is?)

Het klinkt alsof jullie open genoeg communiceren om ook dit uit te zoeken.
En dat maakt begrip voor elkaar ook makkelijker.

Durf jij bijvoorbeeld ook de -soms wat ongezouten- commentaren uit dit topic met hem te bespreken?

Dus hoe ver gaat het, en wordt het steeds meer waar hij moeite mee heeft? Hoe staat hij daar in? Verandering na huwelijk of kinderen bijvoorbeeld?

Juist omdat de communicatie hierover tussen jullie toch al op gang is, is dat best een mooi moment in je relatie (jaartje samen nu toch?) om dat eens uitgebreid te bespreken, denk ik?

Het zal ook echt wel twee kanten op zijn inderdaad.
Want dat gasten twee weken blijven plakken zonder overleg is voor 'ons' als in onze cultuur vrijwel onbespreekbaar en volkomen onlogisch, terwijl hij het inderdaad misschien als ongastvrij beschouwd als je dat raar vindt.
En misschien is gastvrijheid ook gewoon wel echt een waarde die daar als belangrijker gezien wordt dan hier. Met dus daarbij andere normen zeden en gebruiken.
Ik vond het een mooi voorbeeld.

En zo zijn er ongetwijfeld nog veel en veel meer dingen waar je gewoon puur op basis van je achtergrond anders instaat.

Het open gesprek daarover is wel echt superbelangrijk denk ik.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 10:53

goldenarrow schreef:
Het is kneiterhypocriet, maar zelfs mijn super openminded vader geeft toe zelf ook zo naar vrouwen te kijken. Hij heeft mij opgevoed met de gedachte dat mannen dat nou eenmaal doen (en denken dat het niet zo is is jezelf oogkleppen ophouden, de enige mannen die niet naar vrouwen kijken zijn homo of aseksueel :+ ). Het is nou eenmaal zo dat alle mannen kijken, dat is hun natuur. Als je vriend zegt dat hij dat niet doet dan liegt hij. Ik heb liever dat mijn vriend er eerlijk over is dan dat hij tegen me liegt of stiekem moet gaan lopen doen.

Mijn vader wil het beste voor mij en die wil niet dat mannen achter mijn rug om zeggen dat ze me alle hoeken van de kamer willen laten zien en wat ze allemaal wel niet met me zouden doen. Mijn vriend wil dat ook niet voor mij. Beiden laten me vrij om daarin mijn eigen keuzes te maken, maar geven wel hun mening op het moment dat het een gewaagde keuze zou zijn. En laten we eerlijk zijn, als we een dame zien in een jurkje waarbij we kunnen liplezen denken we daar ook allemaal wat van. En als dat een vriendin van me zou zijn zou ik ook zeggen dat ze beter iets anders aan kan trekken.

De vriend van TS komt uit een andere cultuur, waar de grenzen veel hoger liggen dan hier. Dan is het toch mooi dat je het daar met elkaar over kan hebben en samen tot een besluit kunnen komen waar je allebei tevreden mee bent?

Ik vind het best schokkend dat er nog mensen zijn die zo denken, zowel over mannen als over vrouwen...

TS, ik zou er zelf erg veel moeite mee hebben als iemand zou willen bepalen wat ik wel of niet draag. Wat daar dan ook aan ten grondslag ligt. Maar ik vind het heel positief dat jullie erover kunnen praten!
Vraag eens aan hem wat hij ervan zou vinden als jij graag zou willen dat hij een shirt droeg op het strand?

Over het punt werk: ja ik 'moet' representatief gekleed zijn, dus geen minirokje bijvoorbeeld. Maar mijn mannelijke collega's komen ook in pak en trekken ook geen korte broek aan. Dat moet gewoon in het redelijke blijven. Ik laat me niet voorschrijven dat ik in bikini op mn werk moet komen, maar evengoed niet dat ik geen broek aan zou mogen.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 10:53

Nederlandse mannen hebben genoeg rare trekjes :')
Wat een poedersuiker

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 11:04

Ceffyl schreef:
Ik zou hem laten weten dat je het snapt. Dat je als je je over het strand beweegt je een jurkje erover heen gooit. Maar dat als je de zee in gaat of op je bedje ligt je gewoon een bikini draagt, omdat dat nou eenmaal geen raar kledingstuk is. Dan ziet hij in dat je begrip hebt voor zijn situatie en erin wil meedenken, maar je laat ook zien dat een bikini dragen normaal is en zo kan hij eraan wennen. Als je alles wat hij lastig vindt wegneemt dan went hij er nooit aan.
Precies, dit. :j Tussen je klakkeloos schikken of zeggen "bek dicht en niet janken," zit gelukkig nog een grijs gebied van communicatie waarin je wel begrip kunt tonen voor zijn gevoel en hem kunt helpen eraan te wennen, maar ook kunt blijven bij waar jij je comfortabel voelt, want dat laatste moet je ook zeker niet opgeven.

Je kunt niet verwachten dat het gevoel van je vriend van de ene op de andere dag verandert, maar ik vind het wel sterk dat je benadrukt hoe normaal dit voor ons is en dat het in de context van een strand of zwembad, inderdaad helemaal niets seksueels is. Zoals je zegt was dat nog helemaal niet in hem op gekomen, maar nu je hem erop gewezen hebt, kan hij daar (hopelijk) wel wat mee en maakt het het voor hem makkelijker om eraan te wennen.

Overigens, Ceffyl, ik negeer je vorige post niet, want ik ben het in grote lijnen met je eens, maar ik voel niet de behoefte om op alle slakken zout te leggen en moeilijk te gaan doen over details.

*Knip*
Laatst bijgewerkt door ynskek op 17-05-20 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 11:07

Mkango, ik ken het :')

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 12:08

lenaa_tje schreef:
Blussem schreef:
Ik snap niet dat je überhaupt een relatie wilt hebben met zo volk. Er zijn genoeg leuke Nederlands mannen.

:') Dat is toch ook gewoon een mening ook nog lapzwansen onder de Nederlandse en Belgische mannen (en vrouwen)

Nee, dat is discrimineren op basis van de hele groep om religie en etniciteit. Dat is lelijk en gevaarlijk. En dom.

Van een heel andere orde dan iemand een lapzwans vinden.

Hoe zei de koning dat: "we moeten het abnormale niet normaal gaan vinden"

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 12:36

Je hebt gelijk het is discriminatie maar helaas zijn er zat mensen die discriminatie ook een mening vinden. Dus probeer ik dat ook maar in die bewoording de ontkrachten.

Daarbij werkt een cultuurverandering natuurlijk niet zo hè? Rutte zegt dat het niet, niet het nieuwe normaal moet worden! Helemaal eens maar dat verandert niks aan het feit dat er veel mensen nu de veranderende gevoelens ervaren.
Als het weer kan draait dat hopelijk ook weer snel om. Zo n verandering gaat in dit geval ook snel omdat we te maken hebben met een virus wat mensen bang maakt.
De vergelijking gaat wat mij betreft ook nog steeds op omdat je een gevoel van een volk (cultuur) niet zomaar verandert.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 13:38

Mereltje schreef:
Helemaal gek dit hele topic.
Is dit echt serieus?

Meid, ik zou naakt op dat strand gaan liggen, gaat het even met hem?? Wtf :') :') :')
Wat bizar dat er westerse vrouwen zijn die het überhaupt zouden overwegen zich aan te passen aan zon’n denkbeeld :(:) Doet me wel pijn bij de gedachte dat onze voorouders zo hard hebben moeten vechten voor emancipatie en dat er in 2020 nog vrouwen zijn die dit soort bullshit accepteren, maargoed, het zal de onzekerheid wel zijn. Een sterke vrouw zou dit nooit pikken :')

Maar dat is toch allang dat de vrouwenrechten waar onze moeders voor gestreden hebben door het moslimgeloof met voeten word getreden en de westerse wereld hier mee weg is.
Aparte zwemuren, aparte fitnis uren ,vrij voor suikerfeesten ,ze mogen later op school beginnen. Zelfs in dorpen worden er moske's gebouwd dat de oorspronkelijke boere bevolking dit niks vind word geen rekning gehouden want alles moet kunnen in het kader van godsdienstvrijheid .

F_T
🏆 Paardenfluisteraar

Re: Interculturele relaties en bikini-discussies enzo...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 13:40

Zo, laten we hier vooral een racistisch en moslimfoob topic van gaan maken zeg.

Goed, ik doe het zelden maar ga nu wel temmen.

Tiggs

Re: Interculturele relaties en bikini-discussies enzo...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 13:44

Kom op zeg. En laten we vooral de vrouwvriendelijke SGP niet vergeten. Of de vriend en vader van een eerdere poster in dit topic.
Als die jongen joods was geweest, waren jullie dan ook zo van slag?

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 13:52

Wat mij zorgen zou baren is het feit dat zijn mening vooral gebaseerd is op wat zijn familie/omgeving denkt (wat ik las uit de reactie van TS dat het probleem ontstond nav het idee om met zijn broer en schoonzus op vakantie te gaan). Ook het zogenaamd ramadan houden voor de buitenwereld, het meer conservatief kleden naar zijn zus...

Ik denk dat het lastig wordt om een mening te bespreken dat niet alleen om je vriend gaat, maar waarbij familie ook een grote rol speelt.

Qimm
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 13:56

Waar bij mij de schoen wringt is dat een volledig normaal en gepast kledingstuk ter discussie wordt gesteld. Ik zou me vet ongemakkelijk voelen als mijn partner in een sociale omgeving een opvallende uitzondering zou worden op mijn verzoek.

De achtergrond van de vrager vind ik niet zo belangrijk. Europeaan, Aziaat, Afrikaan, christen, moslim, atheist.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 14:04

Blussem schreef:
Ik snap niet dat je überhaupt een relatie wilt hebben met zo volk. Er zijn genoeg leuke Nederlands mannen.

Het kan zijn dat sommigen nederlandse mannen saai vinden en exotische mannen juist aantrekkelijk,door het spannende van het anders-zijn.Ik begrijp dat best. Ik vind dat ook maar er zijn heel veel verschillende niet-Nederlandse mannen uit heel veel verschillende culturen.Er zijn zelfs veel meer buitenlandse mannen dan Nederlandse!Keuze genoeg dus.Waarbij het ook sterk om het individu gaat waar je een klik mee moet hebben.Nederlandse mannen vind ik vaak ontzettend nuchter en onromantisch.Ik heb wel graag iemand van hetzelfde geloof maar gelukkig is dat van mij internationaal met meer buitenlanders dan Nederlanders .Laat ik een grappig voorbeeldje geven: een heel goede nederlandse vriend van mij kwam als cadeautje aan met een w.c.borstel in houder, en zei dat ik daar meer aan had dan aan een bos bloemen!Ik waardeer hem heel erg,is van hetzelfde geloof,maar een romance wordt zoiets dan niet.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 14:13

Qimm schreef:
Waar bij mij de schoen wringt is dat een volledig normaal en gepast kledingstuk ter discussie wordt gesteld. Ik zou me vet ongemakkelijk voelen als mijn partner in een sociale omgeving een opvallende uitzondering zou worden op mijn verzoek.

De achtergrond van de vrager vind ik niet zo belangrijk. Europeaan, Aziaat, Afrikaan, christen, moslim, atheist.

Jep, maar ik zou het sowieso niet fijn vinden als mijn partner wil dat ik iets niet aantrek. Stel ik trek een heel kort rokje aan, mag hij best zeggen 'Moet dat echt?', maar het blijft toch echt mijn keuze. Andersom ook trouwens.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 14:13

Tiggs schreef:
Qimm schreef:

Jep, maar ik zou het sowieso niet fijn vinden als mijn partner wil dat ik iets niet aantrek. Stel ik trek een heel kort rokje aan, mag hij best zeggen 'Moet dat echt?', maar het blijft toch echt mijn keuze. Andersom ook trouwens.

Sluit me hierbij volledig aan.

Brainless
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 14:17

beatje schreef:
Maar dat is toch allang dat de vrouwenrechten waar onze moeders voor gestreden hebben door het moslimgeloof met voeten word getreden en de westerse wereld hier mee weg is.
Aparte zwemuren, aparte fitnis uren ,vrij voor suikerfeesten ,ze mogen later op school beginnen. Zelfs in dorpen worden er moske's gebouwd dat de oorspronkelijke boere bevolking dit niks vind word geen rekning gehouden want alles moet kunnen in het kader van godsdienstvrijheid .

Oh en de dames-/badpakdagen bij de sauna... ook voor de moslima natuurlijk.. nooit aangedacht.

Er zijn ook genoeg christenen (van de "zware" kant) waar vrouwen niet gemengd willen zwemmen/fitnessen enz.
"Onze" moeder heeft gestreden voor dat vrouwen mogen kiezen wat zij willen.
Studeren, goede baan, geen kinderen? Prima
Jong trouwen en thuis voor de kinderen zorgen? Prima

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 14:19

Brainless schreef:
beatje schreef:

Oh en de dames-/badpakdagen bij de sauna... ook voor de moslima natuurlijk.. nooit aangedacht.

Of voor mensen zoals ik die niet naakt willen. Gelukkig word mij dat niet opgedrongen. Er mag hooguit iemand tegen mij zeggen: goh ik zou liever hebben dat je naakt gaat.
En dan heb ik het recht en de keuze om daar naar te luisteren of mijn eigen plan te trekken. En dat heeft TS ook.

Brainless
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 14:20

Tiggs schreef:

Nou, ik zeg mijn man regelmatig dat hij iets niet aan kan of anders maar thuis blijft.

Hij gaat anders rustig in zijn kapotte/onder de verf broek/shirt mee naar een (nette) verjaardag.
Of met kapotte gympen/ongeschikt T-shirt mee naar een bruiloft.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 14:20

Qimm schreef:

Vind ik ook.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-20 14:27

pinto_1 schreef:
Wat mij zorgen zou baren is het feit dat zijn mening vooral gebaseerd is op wat zijn familie/omgeving denkt (wat ik las uit de reactie van TS dat het probleem ontstond nav het idee om met zijn broer en schoonzus op vakantie te gaan). Ook het zogenaamd ramadan houden voor de buitenwereld, het meer conservatief kleden naar zijn zus...

Ik denk dat het lastig wordt om een mening te bespreken dat niet alleen om je vriend gaat, maar waarbij familie ook een grote rol speelt.

Maar dat is net eigen aan de cultuur. Het collectieve primeert op het individu. Alles wat je als individu doet straalt af op je familie. En zeker in Gaza. Dat is zo klein en druk bevolkt dat iedereen weet waar je thuishoort, puur door je familienaam.
Elke beslissing die je maakt passeert langs de familie. En de ballotage- commissie ( mama, zussen en tantes) stellen zo nu en dan hun veto. Wanneer er iemand ruzie heeft met iemand anders moeit iedereen zich ermee en als er iemand in de oliebol zit, is het ook de familie die helpt. Etc.
Zo gaat dat nu eenmaal. En nu kan je veel verwachten en hopen, maar dat ga je er niet uit krijgen.
Misschien moet dat ook niet. Onze cultuur wordt dan weer gekenmerkt door een gebrek aan solidariteit.
Wie gaat zeggen, wat het beste is.

Nog even over die ‘onderdrukte’ vrouw. Dat is ook niet zo heel zwart wit. Mijn vriend zijn zussen zijn bijvooorbeeld allemaal ingenieurs en leerkrachten. Zodra dat kan met de kinderen werken die ook. En zijn moeder is degene die het thuis voor het zeggen heeft. Dat is ook degene die het meest te vrezen is. Zijn vader vindt alles wel best. Daar heb je weinig last mee. :+
Nu zal dat wel verschillen van familie tot familie. De regel is dat naar de buitenwereld toe de man het gezin ‘leidt’ en onderhoudt. Maar achter gesloten deuren kan dat nog wel even anders zijn...

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 14:28

dromertje2 schreef:
Qimm schreef:

Vind ik ook.

Ik dus ook.
En op mijn eerdere bericht, ik vind een relatie inderdaad niet gelijkwaardig als er opgedrongen word een bepaald kledingstuk niet te dragen.
Gepast kledingstuk.
Het is niet zo dat ze met een bikini op een bruiloft wil gaan zitten :+