Mkango schreef:Ceffyl schreef:En wat als je vriend zegt ‘trek maar helemaal geen jurkje meer aan’ of ‘trek alleen maar jurken tot over de knie aan’? Het gaat er niet om dat je voor je vriend dat ene leukere jurkje aantrekt en niet het vod dat hem niet aanstaat. Het gaat om een outfit die je nodig hebt voor een activiteit, een badpak om te kunnen zwemmen, die niet aan “mag”. Dat is alsof je vriend zou zeggen ‘die paardrijbroek zit wel erg strak, doe die maar niet meer aan’. Denk je er dan nog zo over?
Maar dat je openstaat voor de conversatie en er eventueel over wil nadenken, betekent toch niet dat je binnen no-time helemaal niks meer mag? Belangrijk is dat je jezelf er prettig bij blijft voelen zou je een aanpassing doen. Ik zou zelf bijvoorbeeld een stuk minder meegaand zijn dan Sheran, want ik ben erg kieskeurig in waar ik met prettig in voel, maar dat betekent niet dat ik de deur dichtsmijt op het moment dat mijn partner het erover wil hebben. Dat ik wellicht niet ga wijken voor hun wensen, is een tweede, maar ik zou wel altijd openstaan voor het gesprek.
Bovendien lijken degenen die meteen moord en brand schreeuwen, ook heen te lezen over het feit dat er meer kledingstukken zijn die de vriend van TS niet helemaal oké vindt, maar waar ze zich niets van aantrekt, dus van "voor je het weet loop je gesluierd en kom je je huis niet meer uit" lijkt me geenszins sprake. Mede daarom komt TS op mij ook niet over als iemand die over zich heen laat lopen, maar wel bereid is om te zoeken naar een tussenweg waar zij en haar vriend zich beiden prettig bij voelen, en dat lijkt me niet meer dan logisch in een relatie.
Maar ik zeg toch ook nergens dat ze hierna niks meer mag. Al trekt ze een boerka aan, wat maakt mij dat uit? Doen als je je daar lekker bij voelt. En ik schreeuw ook geen moord en brand. Ik vind ook dat er niks mis is met geven en nemen in je relatie, maar nogmaals: een badpak of bikini heb je nodig voor een activiteit. Dan wil je toch niet in zo’n natte jurk liggen. Dat is warm, plakkerig en lijkt me niet comfortabel. TS draagt het ook niet om sexy te zijn, ze houdt al rekening ermee door een geklede bikini te kiezen en dat hij zich dan nog ongemakkelijk voelt vind ik dan wel echt zijn probleem.
Ik blijf erbij, tuurlijk kun je kledingitems hebben die je partner minder mooi vindt (maar als je van elkaar houdt, is dat dan echt een probleem?) en er is niks mee met je mooi willen kleden voor je partner. Maar dit soort issues over normale kledingstukken (een bikini op het strand, niet in een nachtclub) vind ik duiden op een groot verschil in normen en waarden. En dat zal je hele relatie doorspelen. Als TS juichend enthousiast was geweest over een strandjurk had ze die gekocht zonder topic erover te openen om meningen te vragen. Dan had ze hooguit gevraagd of mensen leuke zwemjurken weten en was er geen issue geweest. Maar dat was haar vraag niet.
Het lijkt hier een beetje alsof je alleen maar respect voor haar vriend mag hebben en je in hem moet verplaatsen, want hij komt uit een andere cultuur en dat is lastig voor hem hier. En anders ben je islamofoob, heb je buitenlanderhaat of ben je bekrompen. Ja daar mag je zeker begrip voor hebben, betekent niet dat je het moet voeden en erin mee moet gaan. Leer hem ook wat onze normen en waarden zijn. En dat al die vrouwen in bikini’s dus geen vrouwen met laag moreel zijn. Want als hij er bij zijn vriendin moeite mee heeft is dat om de perceptie die hij heeft bij het kledingstuk.
). Het is nou eenmaal zo dat alle mannen kijken, dat is hun natuur. Als je vriend zegt dat hij dat niet doet dan liegt hij. Ik heb liever dat mijn vriend er eerlijk over is dan dat hij tegen me liegt of stiekem moet gaan lopen doen.
Tussen je klakkeloos schikken of zeggen "bek dicht en niet janken," zit gelukkig nog een grijs gebied van communicatie waarin je wel begrip kunt tonen voor zijn gevoel en hem kunt helpen eraan te wennen, maar ook kunt blijven bij waar jij je comfortabel voelt, want dat laatste moet je ook zeker niet opgeven.
Doet me wel pijn bij de gedachte dat onze voorouders zo hard hebben moeten vechten voor emancipatie en dat er in 2020 nog vrouwen zijn die dit soort bullshit accepteren, maargoed, het zal de onzekerheid wel zijn. Een sterke vrouw zou dit nooit pikken